eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
168 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۶۲ 💥نورچشمی عزیزی فرموده اند: برای اینکه از عصبانیت و رفتارهای پدر نترسم باید چه کنم؟ به ایشان عرض شد: بکوشید *ولایت الهی* ایشان بر خودتان را خوب بفهمید و در *خیرخواهی* ایشان نسبت به خودتان شک نکنید. و بدانید که *هر فیض و رحمت الهی* به واسطه ایشان به شما می رسد، پس *حُرمت* ایشان را حفظ کنید و *ادب و حیاء* را نسبت به ایشان به خوبی رعایت کنید. از *حاضرجوابی* و بحث با ایشان بپرهیزید و در اختلافات والدین با هم، هرگز دخالت یا جانبداری از هیچکدام آنها نکنید و برایشان بسیار دعا کنید و قصور و تقصیراتشان را هم به حساب شرائط نامناسب اقتصادی و سیاسی و اختلاف طبقاتی بگذارید که مسئولین نالایق و دروغگو و خائن و بیگانه پرست این دولت به مردم تحمیل می کنند و والدینتان را بزرگوارانه ببخشید. آن چهار دستور قرآن نسبت به والدین را هم مؤمنانه رعایت کنید. إن شاء الله تعالی خداوند میان شما *الفت* و همدلی ایجاد خواهد کرد. لطفا هر کدام از شما *أعضاء محترم گروه* که فرصت دارد *وظائف فرزندان نسبت به والدین* را از قرآن استخراج و بدون توضیح طولانی با ذکر شماره اینجا ارائه کند. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۳ 📌همراه با نظرات استاد برادر و سرور عزیز من جناب آقای حقکو مطلبی را به من هدیه کرده اند. بخش پایانی پیام ایشان را به شما أعضاء محترم تقدیم می کنم: ایشان فرموده اند: این شب، شب *مضطرين و بیچاره ها و دل بریده از همه علل و اسباب* و در مقابل حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که *تنها نقطه کامل قابل اتکاست* می باشد. *اللهم إنا نرغب الیک في دولة کریمه، تُعزّ به الإسلام و أهله و تُذلّ به النفاق و أهله و ان تجعلنا فيها من دعاة الي طاعتک و قادة الي سبیلک.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۴ ۷۴۷ استاد، فضای بدون بازی و بی تحرک بهشت رو میشه توضیح بفرمائید؟ ظاهرا بهشت، در *عالم أمــر* است که تمامش *حیات طیبه* است و *همه چیز آن، فعال و جاری* است. شاید بتوان گفت که *تمــام عناصر عالم أمـــر* مظهر این آیه شریفه هستند که میفرماید: لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَـــرَهُمْ وَ *يَفْعَـــلُونَ* ما يُؤْمَرُونَ (کمترین نافرمانی از أمر الهی ندارند و هر کاری را که هر لحظه أمر می شوند، بلافاصله از آنها سر می زند.) تصور کنید در *بیت* نورانی أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها و اردوگاه امام حسین صلوات الله علیه در کربلاء، هیچ لحظه ای به *بیکاری، تنبلی، لهو، لعب، لغو و عبث* هدر داده نمی شده و حتی *آنــــــــاء اللیل* آنها پُر بوده از بندگی و فرمانبرداری و گفتار و رفتار خیر. آنان حتی *بر سر نی* هم *قاری قرآن* بودند. پس بهشت، هیچ تناسبی با: بازی، اتلاف وقت، ولنگاری، هرزگی، لهو، لعب و لغو ندارد: *لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْــــــواً وَ لا تَأْثيماً* *يَتَنازَعُونَ فيها كَأْساً لا لَغْــــوٌ فيها وَ لا تَأْثيمٌ* وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي *أَذْهَبَ عَنَّــا الْحَــزَنَ* إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (۳۴) الَّذي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ *لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوبٌ* (فاطر/۳۵) و می گويند سپاس خدايى را كه اندوه را از ما زدود به راستى خدای ما آمرزنده ای ق‏درشناس است * همان كه ما را به فضل خويش در سراى ابدى جاى داد در اينجا رنجى به ما نمى ‏رسد و در اينجا درماندگى به ما دست نمى‏دهد. پس *تمام معاشرت بهشتیان،* از جنس *عبادت* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۵ آیا ان شاءالله صحیحه یا ان شاالله یا انشا الله؟ یا خیلی تفاوتی نداره وهمش درسته؟ ومعنایش هرچه الله پدیدآورد؟ « ایشاالله، امشاءالله، إنشا الله » با اینکه در دهان برخی رایج است اما *درست نیستند.* *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند بلند مرتبه صلاح ببیند. شاء: *خواستی متناسب با شرائط طرف مقابل است.* مثلا وقتی پزشکان به بیمار خود می گویند: *می خواهم* برای شما *فلان دارو را بنویسم،* یعنی: *إقتضاء* بیماری شما چنین است. (پس ربطی به خواست شخصی پزشک ندارد.) کلمه: *اراد* در قرآن، به *خواست خود خداوند* اشاره دارد، اما کلمه *شـــاء* به *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق و إقتضاء بندگان* ، توجه دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۶ ۷۵۰ یعنی اگه بی توجه باشه به فرزند، قیامت بازخواست نمیشه؟ لطفا ترجمه این آیه را بنویسید و بفرمائید *نام چه شخصی در آن نیامده* و به نظر شما چــرا؟ يا أَيُّهَا *النَّــــاسُ؛* اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَ اخْشَـــوْا يَوْماً *لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ* وَ *لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ* شَيْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (لقمان/۳۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۷ تو روایتی خوندم پیامبر فرمودن "ای بسا قرآن خوانی که قران لعنتش میکند" منظور چه کسانی هستند یعنی چه کسانی رو قران لعن میکند؟ متن حدیثی که فرمودید اینست: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: *رُبّ تـــــالٍ للقرآن و القرآن یلعنــــه* مستدرک الوسائل، ج1، ص 291. متأسفانه این حدیث در یک پایگاه اینترنتی، با توضیحات فراوان این گونه ترجمه شده است: چه بسا *قــــــــــاری* قرآنی که مورد لعن قرآن است. من از پاسخ درست به این پرسش، به دلایلی *بسیار می ترسم*. اما همین قدر عرض می کنم که *این لعــن* قطعا برای *قـــاری* رخ نمی دهد و احتمال آن فقط برای *تــالی قرآن* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۸ ۷۵۱ استاد از کجا میتونیم ماجرای این حماله الحطب رو جویا بشیم من اولین باره از شما میشنوم متاسفانه تا حالا جایی نخوندم یا کسی نگفته بود *حماله الحطب* ، عنوان هر زنی است که از *نقش طبیعی و مأموریت الهی* خود غافل مانده و به *هر کاری غیر از جهاد همسرداری* می پردازد و *ناخودآگاه یا جاهلانه* اسباب *التذاذ* نامحرمان را فراهم می آورد. *حماله الحطب* هر زنی است که از *ظرافت و لطافت و زیبای های جذاب و هنر دلربایی و هنر هدایت نامحسوس* خودش برای تقویت: عقلانیت و اراده و ایمان و ادب شوهرش بهره نمیبرد و برای *عاقلانه و مؤمنانه و آسمانی شدن نگاه او* تلاش مفیدی انجام نمیدهد، *حماله الحطب* عنوان هر زنی است که با *گردن ظریف و لطیف* خودش برای *آتش افروزی های* سیاسی، اقتصادی، اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی ... مردان زمین خورده و زمین گیر و آلوده به رذائل، و با *طنابی از جنس لیف خشن خرما* ، *هیزم* (وسوسه و تحریک) می آورد و *آن نامردان آتش افروز* (ابو لهب) را برای انواع: لطمه به نظام الهی، اختلال در أمنیت و آرامش جامعه، اختلاس، خیانت، غارت بیت المال، ... تشویق و حمایت و کمک میکنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۶۹ ۷۶۲ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم ۱_ شکرگزاری سوره لقمان/۱۴ ۲_ خضوع در مقابل پدرومادر سوره اسرا/۲۴ ۳_ دعا برای پدرومادر سوره اسرا/۲۴ ۴_ رعایت ادب در مقابل والدین سوره اسرا/ ۲۳ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما آیات مربوط به *وظائف فرزندان* نسبت به والدین عبارتند از: ۱ـ *رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ* ، ۲ـ *وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْســانـاً* ، ۳ـ *أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْكَ* ، ۴ـ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ *فَلِلْوالِدَيْنِ* ، ۵ـ وَ *صاحِبْـــهُما* فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً ، ۶ـ *وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً* ، ۷ـ *وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ* ، ۸ـ وَ قُلْ: *رَبِّ ارْحَمْهُما* كَما رَبَّياني‏ صَغيراً ۱- وَ إِنْ *جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْــرِكَ بـي‏* ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ *فَلا تُطِعْـــهُما* ، ۲ـ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما *فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ* ، ۳ـ *وَ لا تَنْهَرْهُما* ، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۰ التماس دعا یعنی چه؟ از آنجا که *دعای دیگران، برای ما* و *دعای ما برای دیگران* به *إجابت* نزدیکتر است، لذا از دیگران خواهش می کنیم که برای ما *دعـا* کنند. خوب است در این زمینه به چند نکته توجه داشته باشیم: ۱ـ تقاضای دعا از دیگران، (صرفنظر از إجابت آن)، در تقویت *عواطف انسانی و گرایشان دینی و رشد اخلاقی و احترام به یکدیگر* مفید است. (مثل: التماس دعای زن و شوهرها از یکدیگر و التماس دعای والدین در شرایط مناسب از فرزندانشان که بسیاری از کدورتها را برطرف و مهر و محبت را میانشان زیاد می کند.) ۲ـ با درخواست دعا از دیگران، غیر مستقیم از آنها می خواهیم تا اگر از ما *گفتار یا رفتار و اخلاق نامناسبی* دیده اند و *کدورت خاطر و کینه قلبی* دارند از آنها *صرفنظر* کنند و *ما را ببخشند.* (مانند برادران حضرت یوسف علیه السلام که از پدرشان تقاضای دعا کردند.) ۳ـ ما هم با التماس دعا از دیگران باید از هر *دلخوری و کدورت و کینه ای* نسبت به آنها و از *دروغ گفتن و تجاوز به حقوق* آنها خودداری کنیم و آنها را *دوست* بداریم و *عزیز* شماریم و حلالشان کنیم و *همدلی و الفت و وحدت* را میان خودمان و آنها گسترش دهیم. چگونه ممکن است مؤمنین برای یکدیگر دعا کنند ولی در مسائل خانوادگی، اقتصادی، سیاسی ... « *بدخواه* » یکدیگر باشند؟ ۴ـ باید بدانیم که دعای افراد « لاابالی و بی بند و بار و تارک الصلوه و شرابخوار »، در بارگاه الهی شنیدنی نیست. ۵ـ إستجابت *هر دعایی برای هر فردی* علاوه بر *قابلیت و لیاقت و استحقاق و آمادگی خود آن فرد،* مشروط به « *وقوع شرائط مکانی و زمانی و محیطی* » دیگری هم هست که بدون تحقق « مجموعه » آن شرائط، *إجابت « تمام دعا » ممکن نیست.* (مثل اینکه شرط جوش آمدن آب، صد درجه حرارت است.) ۶ـ « هر دعایی » (اگر با گناهان خاصی، محبوس نشده باشد و با نیت خالص و عمل صالح، قابل شنیدن شود)، *إجابتش قطعی است* اما « *بعــد از تحقق تمام شرائط آن* » إجابتش *دیده* می شود. (مثلا اگر برای ازدواج کودک خردسالی، دعا شود، عاقل و بالغ شدن آن کودک، از شرائط إجابت آن دعاست.) پس *التماس دعا* ، یک نوع تلاش برای *بالابردن تفاهم و همدلی و وحدت* و *کاهش کدورتها* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۱ ۷۶۴ در سنین کودکی و نوجوانی ٬ انجام امور لهو ٬ بسیار معمول شده ... آیا می توان گفت اقتضای سن هست ؟ اگر نه درمان چیست ؟ هر گونه *لعب و لهو و لغو* فقط برای کودکان زیر هفت سال، *مجاز و ضروری* است و نه تنها نباید مانع آنها شویم بلکه هر گونه *آموزش مجازی* هم باید در قالب همین *بازی* به کودکان تفهیم و در آنها *نهادینه* شود. ظاهرا فرموده اند: که اگر کودکان در زیر هفت سال از این لعب و لهو و لغو، *محروم* شوند و به قدر کافی، اشباع نشوند، تا آخر عمرشان، *اسیر* آنها خواهند ماند و با *هر چیزی* بازی می کنند: با عشق بازی می کنند و سیاست و آبروی مردم و اقتدار نظام و قداست مقدسات را هم به بازی می گیرند و به استهزاء و تمسخر می پردازند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۲ شخص محترمی فرموده اند: لطفا در مورد ترس از تنهایی و ترس از تاریکی و ترس از موجودات (جن) توضیح بفرمایید و آیا این ترس ها با اعتقاد قلبی به قدرت خداوند منافات دارد؟ و این بدان معنی است که ما ایمان قلبی به پروردگار متعال نداریم؟ راه حل غلبه بر این ترس ها چیست؟ و چگونه میتوانیم ایمان و اعتقاد قلبی به خدای متعال داشته باشیم؟ به ایشان عرض شد: بله درست فرمودید: ترسهای موهوم و غیر عقلانی، با اعتقادات قلبی انسان مؤمن سازگار نیست و *نشانه ضعف اراده، ضعف معرفت و بصیرت، و ضعف ایمان و تقوا* است. از *اولين صفاتي* كه هر فردي پس از تولد و بيش از صفات ديگر به آن مبتلا مي‌شود و تقريبا هميشه همراه انسان و گاهی برایش *مفید* و گاهی برایش *بسیار آزاردهنده* می شود، *صفت تــرس و دلهره* است. ترس ممکن است *دنیوی* و یا *اخروی* باشد. و ترسهای دنیوی هم، ممکن است *آزمون الهی* و یا *رفتار شیطانی* و یا *زائیده وهم و خیال* باشد. هر انسانی در طول زندگی خود، *دو نوع ترس* را تجربه می کند: *نوع اول:* (که مورد پرسش شماست)، ترس از *درک خطر و تهدید و آسیب پذیری* نسبت به *عوامل بیرونی* است که کودکان و افراد بی إراده و بی ایمان را *فلـج می کند* و از *رشد و پیشرفت* باز می دارد. (مثل ترس از تنهایی، تاریکی، صداها، لرزشها و تکانها، دزد، حیوانات، جن و موجودات خیالی) البته « *افراد عاقل و بالغ و مؤمن* »، در مواجه با این نوع خطرات و تهدیدات بیرونی، *عاقلانه احتیاط* می کنند و با *بررسی دقیق جوانب آن خطر و تهدید،* از تمام *ظرفیتهای درونی* خود و *امکانات بیرونی* در جامعه استفاده می کنند و آن را به « *فرصتی* » برای غلبه بر مشکلات و حل مسائل و عبور از موانع تبدیل می کنند، *اولین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که عقلانیت و اراده فرد به نحوی تقویت شود که *به موقع بالغ و با معرفت و مؤمن* شود و بفهمد: تمام ذرات آفرینش، در *إحاطه خداوند سمیع و بصیر و مقتدر* هستند، و اگر *به موقع و اسلامی* ازدواج کند، هر لحظه توسط ملائکه، *محافظت* و توسط أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم *حمایت* می شود و همیشه و همه جا *خداوند با اوست* : وَ *هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ* وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ (حدید/۴) *دومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که از *تعلقات* خود به افراد و به أشیاء و به هر چیزی غیر از خداوند بکاهد. زیرا اگر انسان به چیزهای *متزلزل و موقتی و فانی،* علاقه و دلبستگی و وابستگی نداشته باشد، دیگر خود را در معرض خطر و تهدید و آسیب نمی بیند و *دچار دلهره و هراس و اضطراب* نمی شود. و *سومین اقدام مفید* برای مقابله با ترس نوع اول اینست که خالقش را *پناهگاه و مأمن و ملجأ* خود ببیند و تمام ابعاد زندگیش را با قرآن که کلام خداست و با رسول و امام منصوب او *تطبیق* دهد و *تراز و تنظیم* کند: بَلى‏ *مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ* وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ *لا خَــوْفٌ عَلَيْهِمْ* وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره/۱۱۲) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۳ ۷۶۸ 📌همراه با نظرات شما عرض سلام وادب. بعدازدیدن توضیح کامل وجامع استاددرمورد حماله الحطب ، مثل همیشه حالت شگفتی وتحسین نسبت به استادبزرگوار دروجودم شکل گرفت.استاد ارجمند. خیلی تمایل دارم صغری کبرای این استدلالهارابدانم واینکه آیااین بیانات زیبافقط ازفهم واژه به دست میاد یا تصویرسازی یا کمک از کل قرآن .البته اگرمقدورهست. روایت جهادالمراه حسن التبعل را سالهاپیش شنیده بودیم. ولی این فهمی که شما زمینه اش رافراهم کردید درهییییچ کتاب یا کلاسی یافت نشد 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. اگر به *هر کلمه* این دو آیه توجه شود، نکات ارزنده دیگری را هم می توان فهمید: وَ *امْرَأَتُــــــهُ* حَمَّالَـــةَ الْحَطَبِ (۴) *فـــي‏* *جيـــدِها* ، *حَبْــــلٌ* مِنْ مَسَـــدٍ (۵) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۴ فرق شیعه و سنی چیست؟ شیعه: یعنی: گروه، دنباله رو، مشایعت کننده، ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله این کلمه را برای دوستداران پیرو أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه به کار برده اند. سنی: یعنی: عزیزانی که (علاوه بر تبعیت از عقل و قرآن)، تابع *سنت های* رسول أکرم صلی الله علیه و آله هم می باشند. امروز *به اشتباه* ، افرادی که *تابع* دستورات و روشهای خلیفه دوم و تابع نظرات فقهی دو نفر از *شاگردان جدا شده* از امام جعفر صادق صلوات الله علیه و تابع نظرات فقهی دو نفر از شاگردان همان دو شاگرد، هستند را *أهل سنت* می نامند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۵ ۷۶۸ ممنون استاد از وقتی که برامون میذارید بر این اساس پس تو وجود همه ما یک حماله الحطب هست که باید از اون به خدا پناه ببریم خیر خداوند هیچ بانویی را *حماله الحطب* نیافریده و در درون هیچکدام هم تعبیه نکرده است، بلکه وقتی مراکز آموزشی مروج فرهنگ اومانیستی و رسانه های استکباری، بانوان را از *کرامت و عظمت و قداست* خودشان، *عافل* نگه می دارند و دائما آنها را به *مقایسه* خود با شرائط مردان می کشانند، (مثل خانم مشاور مسئول دروغگوی کشورمان که قبلا زنان بدکاره را کارآفرین و *کارگر جنسی* نامید و اخیرا هم از *همجنس بازها* حمایت کرده است)، چنین *نقش غیرطبیعی و غیر انسانی و بسیار چندش آوری* را برای خود می سازند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۶ سلام و رحمت خداوند رحیم برشما استاد گرامی و ادب و تواضع و تشکر ویژه بابت مطالب قرآنیتون ک الحمدلله خیلی برای من راهگشا بوده. آیا در ماه مبارک که ثواب چندبرابره یا در ایام سال، قران فرموده به مسکین و یتیم و فقیر کمک کنیم فقط؟ و مصداق این سه دسته الان کیا هستن در جامعه؟ وآیا اولویتی داره؟ و آیا کمک به خویشاوند و همسایه هم در قرآن امده و منظور اونان اول؟ مثلا ما الحمدلله اقوام و همسایگان تمکن مالی دارن یا جزئی کمک بخوان، بقیشو باید بدیم به مسکین و فقیر و یتیم؟ با سلام و احترام لطفا آیه ای را در سوره بقره بیابید که این پرسش را مطرح کرده است: *چه چیزهایی را انفاق کنیم؟* ادامه آن آیه پاسخ پرسش شماست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۷ استاد *حسنات الابرار سیئات المقربین* چیست و مصادیق هر یک از ابرار و مقربین چه کسانی هستند؟ لطفا ابتدا خود شما لطف کنید و *خصوصیات ابرار* را (با ذکر شماره) از آیه ۱۷۷ سوره بقره استخراج و ارائه کنید و بعد همین پرسش را مجددا مطرح بفرمائید تا آنچه خداوند برایم روشن و جاری کند خدمت شما عرض کن.. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۸ ۷۷۱ سلام استاد معنی دقیق لعب و لهو یعنی چه؟ اگر در دوران کودکی فرزندمان کوتاهی کرده ایم و الان احساس میکنیم که نیازهای کودکی شان ارضا و اشباع نشده..حالا چه کنیم؟ سلام و رحمت الهی بر شما به من لطف کنید و توضیح دو واژه *لعب و لهو* را که قبلا در کلاسی عرض شده را از کانال *تسبیح۱* بیابید و در اینجا ارائه بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۷۹ استاد بزرگوار، از کجا بدانیم که محبتهای ما در کجا انس است و در کجا تعلق؟ تعلق = (دلبستگی، وابستگی)، از *تمایلات ۱ـ مادی، ۲ـ غریزی، ۳ـ نفسانی* پدید می آید. اما اُنس، *تمایلی عقلانی و منطقی و حـق گرایانه* است. ظاهرا رسول أکرم صلی الله علیه و آله به جناب سلمان (نقل به مضمون) فرمودند: *به حـــق، أنـس بورز.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۰ 💥شخص محترمی فرموده اند: لطفا درباره فرق بین ازدواج اسلامی و رایج توضیح بفرمایید؟ به ایشان عرض شد: ازدواجهای رایج، اشکالات زیادی دارند که در *کتاب ازدواج چرا و چگونه* به آن پرداخته شده، اکنون فقط به چند مورد و به اختصار اشاره می شود: ۱ـ در ازدواجهای رایج، *چــــرایی ازدواج،* برای عروس و داماد و اطرافیان، به درستی روشن نیست. ۲ـ در ازدواجهای رایج، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، تمام حساسیت طرفین بر *شناخت طرف مقابل* است و دنبال *بهترین همسر* می گردند و هیچ تلاشی برای *خودشناسی* و *بهترین همسرداری* ندارند، لذا بسیاری از زوجها خیلی زود، با ادعای *عدم تفاهم* از هم جدا می شوند. ۳ـ تمام مراحل ازدواجهای رایج، بر اساس *عادتها و رسوم گذشتگان و نظر اقوام* و تحت تأثیر *فیلمها و هوسها* و با « مدیریت مادر شوهرها و مادر زنها » انجام می شود و هیچکدام از طرفین به *نظر اسلام و تعالیم قرآنی و احکام شرعی* هیچ توجهی ندارند و حتی *سادگی* ازدواجهای غربی را هم رعایت نمی کنند. ۴ـ در ازدواجهای رایج، عروس و اطرافیان می پندارند که *پیمان ازدواج با بله گفتن عروس* منعقد می شود لذا *حق طلاق* را برای « عروس » هم قائل هستند، در حالی که عروس با بله گفتنش، *فقط وکالت وکیل خود* را می پذیرد، اما ازدواجِ اسلامی، با *بله گفتن و پذیرش داماد رسمیت پیدا می کند* و به همین خاطر، « حق طلاق »، به عهده « داماد » است که *زوجیت زن را می پذیرد.* ۵ـ در ازدواجهای رایج، عروس با *کوله باری از توقعات و آرزوها و هوسها* وارد زندگی شوهر می شود و از *مأموریت و نقش و تکلیف* خود و اینکه قرار است با *جهاد همسرداری* خود *آرامش* ایجاد کند، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارد* و پسرها هم از *مسئولیتها و تعهدات* پس از ازدواج خود (که قرآن آن را میثاق غلیظ نامیده)، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارند.* ۶ـ در ازدواج های رایج، عروس و داماد، *با هم* عقد می بندند و می خواهند *به هم برسند* لذا خیلی زود از هم اشباع می شوند، اما در ازدواج اسلامی، آن دو *فقط با خدا* عقد می بندند و *فقط در برابر خدا، متعهد می شوند* و می خواهند *با هم، به حقیقت برسند.* ۷ـ در ازدواجهای رایج، *فرزند، اصل زندگی است* اما در ازدواج اسلامی، *همدل و هماهنگ شدن زن با شوهر* اصل است و فرزند، *فتنه* و اسباب *آزمایش* زوج است. ۸ـ در ازدواجهای رایج، دختران (تحت تأثیر إلقائات برخی از مادران،) خود را *رئیس* خانواده و مرد را مسئول *تدارکات* می پندارند و توقع دارند که *شوهر، خود را با آنها هماهنگ کند،* اما در ازدواج اسلامی، زن، شوهرش را *رئیس* می نامد و خودش *هنرمندانه و نامحسوس، ریاست می کند.* ۹ـ تصور غالب دختران و پسران از ازدواجهای رایج، قرار گرفتن دور *سفره ای آماده* است لذا برای *برداشتن میم از ابتدای مـــشکلات و حل مسائل و عبور از موانع و صبر بر ناملایمات* ، هیچ آمادگی و مهارت و تمرینی ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۱ ۷۶۹ استاد منظور از چهار دستور چیه؟مگه قرآن فقط یک دستور کلی نگفته؟ واون احسان به والدینه من قبلا به چهار فرمان اصلی قرآن درباره والدین اشاره کردم که عبارتند از : ۱ـ احسان، ۲ـ تشکر، ۳ـ مصاحبت متعارف، ۴ـ اطاعت نکردن از آنان در موارد شرک آلود، اما در پیام بعدی، تمام یازده مورد را ارائه کردم: ۱ـ رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ ، ۲ـ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْســانـاً ، ۳ـ أَنِ اشْكُرْ لي‏ وَ لِوالِدَيْكَ ، ۴ـ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ ، ۵ـ وَ صاحِبْـــهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً ، ۶ـ وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً ، ۷ـ وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ ، ۸ـ وَ قُلْ: رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيراً ۱ـ وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْــرِكَ بـي‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْـــهُما ، ۲ـ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ ، ۳ـ وَ لا تَنْهَرْهُما ، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۲ ۷۷۱ 📌همراه با نظرات شما ممنون از شما استاد. پس اگر درست متوجه شده باشم، نیت محبت در انس، از جنس قرب به حق است و بر اساس عقل و منطق انتخاب و کنترل میشه اما در تعلق اینطور نیست. خیلی ممنون از روشنگری شما 📌همراه با نظرات استاد آری، *علاقه، واقعی و محسوس* است. اما *اُنس، حقیــــقی و معقول* است. لذا خداوند، *أنیس و مونس هست* اما ذات أقدس الهی به چیزی *تعلق و علاقه ندارد:* يَا أَنِيسَ الْقُلُوبِ ، يَا أَنِيسَ الْمُرِيدِينَ، يَا أَنِيسَ الذَّاكِرِينَ، يَا أَنِيسَ الْأَصْفِيَاءِ، يَا خَيْرَ مُونِسٍ وَ أَنِيسٍ ، يَا أَنِيسَ مَنْ لا أَنِيسَ لَهُ . 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۳ ۷۷۷ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. با تشکر از اینکه خصوصیات *ابرار* را درست استخراج نمودید و درست شمردید. در توضیح عبارت: *حسنات الابرار سیئات المقربین* ، به نظر می رسد: *ابـــرار* ، کارهای *خوب و نیک* را انجام می دهند به خاطر اینکه آن کارها، *خوب و نیک* هستند. اما *مقربین* که به سطح معرفتی بالاتری رسیده اند، ابرار بودن آنان را إقناع و راضی نمی کند بلکه هر کاری را به خاطر *حبّ و محبت و تقرب به خدا* انجام می دهند. مثال اول: فرض کنید *سخن گفتن ناقص* یک کودک یک ساله را همه *تشویق* می کنند و همه خوشحال می شوند اما اگر یک دانش آموز دبستانی، به *همان شکل سخن بگوید* ، مورد *إعتراض* قرار می گیرد و احتمالا تنبیه هم می شود و به او می گویند: چرا مثل بچه ها حرف می زنی؟ مثال دوم: کودکان دوست دارند کارهای خوب انجام بدهند تا *جایزه* بگیرند اما همانها وقتی پدر و مادر می شوند *دوست دارند* به بهانه ای به فرزندانشان *جایزه بدهند.* مثال سوم: اگر *فرزندی* تمام غذایش را بخورد، تشویق می شود، اما اگر *مادری* تمام غذایش را بخورد و به فرزند گرسنه اش غذا ندهد، *تقبیح* می شود. مثال چهارم: جناب سلمان و مقداد و ابوذر، *خیلی مؤمن و خوب بودند* اما گفتار و رفتار و خصوصیات آنان، برای أئمه أطهار صلوات الله علیهم، *قابل قبول نبود* و *عصمت* آنان را خدشه دار می کرد. پس مؤمنین، *درجات و مراتبی* دارند: برخی از *انجام واجبات* خوشحالند، و برخی انجام واجبات برایشان کافی نیست بلکه از *ترک محرمات* خوشحال می شوند، و برخی دیگر، انجام واجبات و ترک محرمات، آنان را خوشحال نمی کند از خداوند می خواهند تا توفیق *انجام مستحبات* را هم پیدا کنند، و گروهی از مؤمنین هستند که رعایت واجبات و ترک محرمات و انجام مستحبات هم آنان را راضی نمی کند بلکه از خداوند مصرانه استعانت می جویند که حتی از تمام *مکروهات* هم بتوانند پرهیز کنند. خداوند متعال، ما و شما را إن شاء الله تعالی به *السابقین* و *مقربین* نزدیک فرماید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۴ 📌همراه با نظرات شما به نظر میرسد زمانی که انسان در هر مرحله از زندگی به بلوغ برسد عاقل میشود . مثلا بلوغ اجتماعی , سیاسی , باهم بودن , و ..... 📌همراه با نظرات استاد انسان *بالـــــغ* مانند *میوه و دانـــه رسیده* برای جدا شدن از والدین و *ترک تعلقات* و *مستقل شدن* و *ایجاد و مدیریت زندگی جدید* ، *آماده* است. یعنی *مسئولیت و نقش و تکالیف* خودش را در هر شرائطی، *خودش* تشخیص و *به موقع* آنها را انجام می دهد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۵ ۷۷۶ 📌همراه با نظرات شما يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَآ أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ *از تو می‌پرسند: چه چیز انفاق كنند؟ بگو: هر مال و مایه سودمندی كه انفاق می‌كنید باید برای پدر و مادر و نزدیكان و یتیمان و نیازمندان و در راه مانده‌گان باشد، و هر كار نیكی انجام دهید، خدا به آن داناست. (۲۱۵_بقره) 📌همراه با نظرات استاد پس برای إنفاق، *والدین* و *بستگان* مقدم بر دیگران هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۶ ۷۷۵ چون اشاره کردید سوالی که بیشتر شبیه درددل است را مطرح میکنم پس چرا چنین زن فاسدی باید در بدنه تصمیم گیری قوه اجرایی یک مملکت اسلامی باشد؟ چرا بااین دروغگوهای بدکردار که بااین وضوح ضد اسلام حرف میزنند برخورد قاطع صورت نمیگیرد؟ صدای ما به گوش چه کسی باید برسد که نمیرسد!! صدای ما ابتدا باید فقط به *گوش خود ما* برسد. پس تمام مؤمنین باید با *مرور مواضع گذشته خود* از ۱ـ تمام *انتخابهای غلط* خودشان ، ۲ـ و از اینکه در انتخابات مختلف، در *حمایت و معرف افراد شایسته* به اطرافیان، کوتاهی کرده و تلاش لازم را از خود ابراز نکرده اند، *استغفار* کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۷ ۷۶۰ سلام استاد گرامی چرا فرزند را فتنه می نامید این بی احترامی به رحمت الهی نیست درست میفرماید اول همسر ودوم فرزند خود ما یک زمانی فرزند بودیم آیا فتنه بودیم ممنون از پاسخ شما سلام و رحمت الهی بر شما. *فتنه* بودن فرزند، فحش نیست، عیب نیست، بد نیست، ایراد نیست، توهین نیست و بی احترامی به رحمت الهی هم نیست، بلکه *هشدار* و اسباب *آزمایش* والدین *مؤمن* است: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ .... (۲۷) وَ *اعْلَمُـــــوا* أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ *أَوْلادُكُمْ* فِتْنَــــةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ (أنفال/۲۸) و *فتنه، کاری خدایی است:* وَ لَقَدْ *فَتَـــــنَّا* الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبينَ (عنکبوت/۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۸ استاد این آیه شریف میفرماید👇 وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم! این اراده الهی را خداوند برای چه زمانی در نظر گرفته؟؟ و منظور از *نجعلهم أئمه* چه کسانی هستن،یعنی همین مستضعفین هر کدام به تنهایی پیشوا میشون؟؟ *مستضعف قرار داده شدگانی* که می کوشند *هر روز* معرفت، بصیرت، لیاقت، قابلیت، ظرفیت، استحقاق و صلاحیت و *اطاعت* خود را از *ولی منصوب زمان* خود افزایش دهند و *عقلانیت و مأمومیت و وحدت و همدلی و هماهنگی* خود را هر روز تقویت می کنند، به زودی و هر گاه تعدادشان به *حــد نصــاب* برسد، وارث این دولت خائن و دروغگو و تمام دولتهای ظالم جهان می شوند.‌ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۸۹ 💥سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛* إن شاء الله تعالی طاعات و عبادات ما و شما در این ماه مبارک رمضان و در این ضیافت با شکوه الهی، مورد قبول بارگاه الهی قرار گرفته باشد و موجب *تحول* در نگاه و تحلیل و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع ما و شما شده باشد و در *زمینه سازی ظهور آخرین حجت الهی،* مفید باشد. امروز روز قدس، *روز تجلیل و تکریم از مقاومت* مردم فلسطین و *روز اعتراض* جهانی علیه تجاوزگری و ظلم و جنایات غاصبین اولین قبله پیروان پیامبران إبراهیمی صلوات الله علیهم و قدس شریف و *روز حمایت* از جبهه سرافراز مقاومت علیه اهداف شوم و شیطانی مستکبرین در این منطقه آسیای جنوب غربی است. إن شاء الله تعالی امروز با *کلام حکیمانه و مقتدرانه و روشن گرانه و برأنگیزنده حضرت امام خامنه ای* (که خداوند سایه وحدتبخش و أمنیت آفرین ایشان را بر سر امت اسلامی حفظ فرماید،) *جبهه مقاومت، روحیه و نشاط و أنگیزه و قدرت مضاعفی پیدا خواهد کرد* و *تکلیف* مسلمین و مؤمنین و *مسیر نابودی اشغالگران فلسطین،* مشخص تر و روشن تر خواهد شد. إن شاء الله تعالی، در ساعت ۱۲ امروز، ما و شما زنده و بیدار و مشتاق شنیدن و نوشیدن کلام نورانی ایشان که *نایب منصوب امام منصوب الهی* هستند، باشیم و *تمام نکات ارزشمند و نورانی* ایشان را با گوش جان بشنویم و بفهمیم و از این *هدیه بسیار ارزشمند در پایان این ضیافت با شکوه رمضانی* حداکثر بهره را ببریم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۹۰ 💥سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم *گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛* پذیرایی *موکب أربعینی* ما، در این *سحر آخرین روز ضیافت شکوهمند رمضان* اینست که: بیاندیشید و بفرمائید: *سعی* با *عمل* و *ذنب* با * عیب* و *مشکور* با *مقبول* چه فرقی دارند؟ چرا در دعای *روز بيست و ششم* این ماه مبارک عرض کردیم: اللَّهُمَّ اجْعَلْ *سَعْيِـــي فِيهِ مَشْكُــورا* وَ *ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُورا* وَ *عَمَلِــــي فِيهِ مَقْبُولا* وَ *عَيْبِــــي فِيهِ مَسْتُورا* يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ. و چرا در دعای *روز سی ام* می گوئیم: اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ *بِالشُّــــكْرِ وَ الْقَبُــــولِ* عَلَى مَا *تَرْضَـاهُ وَ يَرْضَــاهُ الرَّسُولُ* مُحْكَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ بِحَقِّ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. *فرصت: تا پایان روز عید فطر.* امیدوارم در طول این ماه معنی *إمساک* برایتان روشن شده باشد و از إرائه *مطالب طولانی* إمساک بفرمائید. *حی علی الإمساک و التمسک* ضمنا حلول ماه شوال و *عید فرخنده فطر* که إن شاء الله تعالی *جشن تولد حقیقی* ما و شما باشد را پیشاپیش خدمت شما أعضاء محترم گروه تبریک عرض می کنم و امیدوارم *تمام صیــام* این ماه ما، فقط *برای خدا* بوده و *عنایت خاص خود خداوند* پاداش ما باشد و طبق دعای *روز بيست و نهم*، در *عصمت الهی* قرار گرفته باشیم: اللَّهُمَّ غَشِّنِي فِيهِ بِالرَّحْمَةِ وَ *ارْزُقْنِــي فِيهِ التَّوْفِيــقَ وَ الْعِصْمَـــةَ* وَ طَهِّرْ قَلْبِي مِنْ غَيَاهِبِ التُّهَمَةِ يَا رَحِيما بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ. 🍃واژه: @dr_ghofrani2