eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
10.2هزار ویدیو
595 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
👇 خلاصه‌ی کنفرانس : +به فکر صدور انقلاب نیستیم +اگه آمریکا اذیت نکنه برادر ماست +بعد از ترور هنیه خویشتن داری کردیم +می‌سپارم به بچه‌ها تا مریم شعبانی مکشفه رو کسی اذیت نکنن +فتنه وجود نداره شما فکر می‌کنید طرف حق ایستادید اونا هم فکر میکنن طرف حق ایستادن +کروبی و موسوی رو آزاد میکنیم +واسه درمان اقتصاد مریض باید داروی تلخ بدیم کسی نباید اعتراض کنه چون اینکار به نفع مردمه +برید از اروپا بپرسید چرا شوروی به اوکراین حمله کرد +دادِستان‌های انقلاب +حضور هادی حیدری معاند نظام به عنوان مجری 💥اصلاح طلبان: پزشکیان، فراتر از حد انتظار ظاهر شد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دو سال پیش، هنگامی که سید حسن نصرالله با خانواده و بستگان شهید فرمانده‌ی مجاهد ابراهیم النابلسی تماس گرفت، اطلاعات رژیم صهیونیستی وارد عمل شد، تماس را قطع کرد و ارتعاشی ارسال کرد که باعث آتش گرفتن تلفن در خانواده‌ی نابلسی شد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
💠 اسرار زندگی‌ات را برای کسی بازگو نکن ● شخصى به نام مفضّل بن قيس حكايت نمايد: روزى به محضر مبارک امام صادق عليه‌السلام وارد شدم؛ و بعضى از مشكلات زندگى خود و خانواده‌ام را براى آن حضرت بازگو كردم. ● امام عليه‌السلام به كنيز خود فرمود: آن كيسه را بياور. هنگامى كه كنيز كيسه را آورد، حضرت به من فرمود: در اين كيسه مقدار چهارصد دينار است، كه منصور دوانيقى آن‌ها را براى ما ارسال داشته است، آن‌ها را بردار و مشكلات زندگى خود و خانواده‌ات را برطرف نما. ● پس از آن كه كيسه را گرفتم، عرضه داشتم: ياابن رسول الله! من تقاضاى پول نكردم؛ بلكه خواستم در حقّ ما به درگاه خداوند متعال دعائى كنى، تا به دعاى شما گرفتارى‌هاى ما برطرف گردد. ● امام عليه‌السلام فرمود: مانعى بدارد، اين پول‌ها را بردار؛ و به همين زودى به درگاه خداوند سبحان دعا مى‌كنم، كه ان شاء الله؛ به خواسته‌هايت برسى. ● و در پايان به عنوان موعظه و نصيحت فرمود: مواظب باش كه اسرار زندگى و خانواده‌ات را براى هر كسى بازگو نكنى؛ كه خود را در نزد افراد، بى‌جهت سبک خواهى كرد.¹ 1⃣ اختيار معرفة الرّجال: ص ۱۸۳، ح ۳۲۰ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💪 دیس‌بک حزب‌الله به جنگ روانی اسرائیل! 🔴 حزب‌الله لبنان تصاویر ضبط شده توسط پهپاد اسرائیلی را منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازهای اسرائیلی در حال آماده کردن اعلامیه‌های جنگ روانی تخلیه مناطق مرزی هستند. ◾️ حزب‌الله اعلام کرده است که پهپاد توسط سامانه‌های جنگال (جنگ الکترونیک) شکار و تصاویر از حافظه آن استخراج شده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺در موردوحدت همایشها وکتابهای زیادی دیدید 👆شاید این دوربین مخفی که تو کربلا ضبط شده بیشتر از اونها تاثیر داشته باشه واکنش شیعیان به جمع آوری امضا برای جلوگیری از وروداهل سنت به کربلا(۲) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 | جدی نبودن یعنی از حسین فاصله گرفتن و بیهودگی و بی‌ثمری را به رسمیت شناختن 🔖 شما اگر با خودتان جدی شدید‌ حسینی می‌شوید و می‌توانید با پوچی معاویه بجنگید. با خود جدی نبودن یعنی از حسین فاصله گرفتن و بیهودگی و بی‌ثمری را به رسمیت شناختن. 🔖 شما نگاهی به برخی از اطرافیانتان بیندازید، افرادی که از حسین فاصله گرفته و به بی‌خودی کشیده شده‌اند؛ از شما به‌عنوان انسانی برای کمال حسین فاصله گرفته و به بیخودی کشیده شده‌اند. 🔖 از شما به عنوان انسانی که برای کمال خود برنامه دارد بدشان می‌آید، چرا؟ چون متوجه‌اند شما یادآور زندگی جدی‌شان هستید و زندگی جدی برای آنها سخت شده است. لذا ارتباطشان را با شما قطع می‌کنند و می‌گویند اینها مال دوران جنگ و جهاد و ایثار هستند‌ حوصله ما را سر می‌برند. 🔖 آری انسان‌هایی که از جدی بودن با خودشان فاصله گرفته‌اند، از هر سخن جدی بدشان می‌آید. اسلام جدی است، روحانیت جدی است، معلم دینی جدی است، اسلام یعنی جدیت با خود. اگر در تفسیر زندگی خود جدی نباشید خودتان را به بازی گرفته اید و حسین نمی خواهد شما، خود را به بازی بگیرید. 🖇 کربلا مبارزه با پوچی‌ها، صفحه ۲۲۶ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
راننده‌ی باشرف یک اتوبوس که بسیار زیبا به یاوری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 خوش خیالی مامور خرید تجهیزات حساس و گرفتار شدن در دام سرویس اطلاعاتی 🔹برگرفته از پرونده ای واقعی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
یک کانال به اصطلاح خبری صهیونیست‌ها با تعداد دنبال‌کننده بالا می‌نویسه الان زمان بمباران بیمارستان‌های لبنانه چون اعضای حزب‌الله و خانواده‌هاشون آنجا هستند. رسما تروریست هستند و ابایی هم از گفتنش ندارند! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☺️ زیبایی ببینید 🔈 استاد 📜 سوره مبارکه ✍️ ترجمه آیه: ﺑﮕﻮ : ﺁﻳﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺧﻮﺩ [ ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ ] ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ [ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻤﻖ ﻗﻠﺐ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ؟ ! ] ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١٦) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
قُلْ اِنَّما حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الاْثِْمَ وَالْبَغْىَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِه سُلْطانًا وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ﴿۳۳ ﴾ بگو پروردگار من فقط زشتكاريها را چه آشكارش [باشد] و چه پنهان و گناه و ستم ناحق را حرام گردانيده است و [نيز] اينكه چيزى را شريك خدا سازيد كه دليلى بر [حقانيت] آن نازل نكرده و اينكه چيزى را كه نمیدانید به خدا نسبت دهيد﴿۳۳﴾ ✅ «فواحش» جمع فاحشه ، يعنى كارهاى بسيار زشتى كه نفرت آور است يا همان گناه كبيره و بخصوص زنا و انحرافات جنسى كه مصداق بارز فاحشه اند. فحشا حرام است چه به صورت آشكار انجام بگيرد يا به صورت پنهانى. اين قيد براى ردّ اين عقيده اعراب جاهلى است كه زنا را در صورتى كه به طور پنهان و با توافق طرفين باشد جرم و گناه نمى دانستند. اين همان است كه دنياى مادّى امروز آن را تجربه مى كند، ولى پر واضح است كه زنا چه به صورت پنهان و چه به صورت آشكار، كانون خانواده ها را ويران مى كند و آثار زيانبار فراوانى دارد. ✅ اثم و گناه به طور مطلق حرام است و از هرچيزى كه شرع، آن را ممنوع كرده، چه گناهان كبيره و چه گناهان صغيره، بايد اجتناب كرد. البته كلمه «» اعم است و شامل «»و موارد بعدى هم مى شود. اينكه چند مورد را جداگانه ذكر كرده براى بيان اهميت آنهاست. ✅ تجاوز به حق ديگران و ستمكارى نيز حرام است. منظور از در اينجا گناهانى است كه باعث از بين رفتن 👈🏻حق الناس مى شود و «فواحش و اثم» بيشتر در مورد گناهانى است كه مربوط به 👈🏻حق الله است. اينكه براى ستم كردن به ديگران قيد «بغير حق» را مى آورد از باب تاكيد بر مطلب است. ✅ شريك قرار دادن خدا نيز يكى ديگر از محرّمات است. شرك، آفت بزرگى است كه انسان را از خيرات و بركات ايمان و توحيد محروم مى كند و اسلام در آغاز با شرك و بت پرستى شديد اعراب جاهلى روبرو بود قرآن در آيات بسيارى مبارزه اى بى امان با شرك دارد. ✅ اينكه در آيه مى فرمايد، براى خدا آنچه را كه دليلى بر آن نفرستاده شريك قرار ندهيد، اين نيز تأكيد بر اين مطلب است كه مشركان هيچ گونه دليل و برهانى برعقيده خود نداشتند و خدا هيچ حجتى را از آنها نمى پذيرد. اينكه در اين آيه و چند آيه ديگر مى فرمايد: خدا بر آنها سلطانى و دليلى نفرستاده، شايد اشاره به اين باشد كه مشركان نه تنها دليل عقلى ندارند، كه دليل سمعى هم ندارند. ✅ نسبت دادن بعضى از چيزها به خدا و دروغ بستن به او نيز از محرّمات است و شايد بدترين آن ها باشد. چه گناهى از اين بالاتر كه انسان بدعتى را بگذارد و بگويد كه خدا آن را قرار داده، در حالى كه خدا آن را نگفته است. اعراب جاهلى بسيارى از و سنتهاى غلطى را كه داشتند به خدا نسبت مى دادند،‌گويا آنها را خدا به آنان تلقين كرده است و اين خود انحرافى بزرگ بود كه در قرآن بارها به اين مسأله اشاره شده و در بعضى از آيات، آن را ظلمى بزرگ بلكه بزرگترين ظلم معرفى كرده است: 👈🏻ومن اظلم ممّن افترى على الله كذبا او قال اوحى الىّ ولم يوح اليه شىء(انعام۹۳) ✅اگر درست در وضع جوامع انسانى و بدبختيهائى كه دامن آنها را مى گيرد دقت كنيم خواهيم ديد كه قسمت مهمى از اين بدبختيها از 👈🏻شايعه سازى و سخن گفتن بدون اطلاع و گواهى به ناحق و اظهار نظرهاى بى مدرك سرچشمه مى گيرد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
صبحتون بخیر و سرشار از مهر و یاد خدا🌹 قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِنْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿۳۸﴾ خدا می فرماید: شما هم در میان گروه هایی از جن و انس که پیش از شما بودند در آتش درآیید، هرگاه گروهی وارد شوند، هم مسلکان خود را لعنت کنند تا آنکه همه آنان با خفت و خواری در آتش جمع شوند، آن گاه پیروانشان درباره پیشوایانشان گویند: پروردگارا! اینان ما را به گمراهی کشیدند، پس عذابشان را از آتش، دو چندان گردان؛ خدا می فرماید: برای هر کدامتان دو چندان است، ولی نمی دانید. ♦️ در اين آیه صحنه برخورد گروه هاى اغوا كننده و اغوا شونده را در قيامت شرح مى دهد: 🔻هنگامى كه همگى با ذلت و خوارى در محيط شرر بار دوزخ قرار مى گيرند، شكايات آنها به پيشگاه پروردگار از يكديگر شروع مى شود، نخست فريب خوردگان زبان به شكايت مى گشايند و چون راه نجاتى براى خود نمى بينند عرضه مى دارند پروردگارا اين اغواگران بودند كه ما را گمراه ساختند، خدايا عذاب و كيفر آنها را مضاعف كن ، كيفرى به خاطر گمراه بودن ، و كيفرى به خاطر گمراه كردن ما عجيب اين است كه در پاسخ به آنها گفته مى شود، مجازات هر دو دسته از شما مضاعف است ولى نمى دانيد چرا؟ ♦️با دقت روشن مى شود كه چرا گروه پيروان نيز مجازات دارند، زيرا هيچگاه ظلم و ستم و سركردگان انحراف و گمراهى به تنهائى نمى توانند برنامه هاى خود را پياده كنند و اين پيروان سرسخت و لجوج هستند كه به آنها در رسيدن به اين هدف قدرت و توان مى بخشند و به اصطلاح تنور آنها را داغ كرده و پاى پرچمشان سينه مى زنند، بنابراين ، اين دسته نيز بايد كيفر مضاعف داشته باشد، كيفرى به خاطر گمراهى خود و كيفرى به خاطر حمايت از ظالم و ستمگر و پيشوايان گمراه . 🔺بنابراين همانگونه كه گمراه كردن مردم، گناه بزرگى است، و پيروى از ائمه جور و رهبران فاسد نيز گناهى بزرگ است و پیروان نمى توانند گناه خود را به گردن رهبران بيندازند هرچند كه خداوند به اندازه گناه اينها رهبران را كيفر خواهد داد و وزر و وبال گمراهى پيروان را بر آنها بار خواهد كرد ولى از گناه اينان كاسته نمى شود و علاوه بر كيفر گناه و كفرخود ، كيفر ديگرى هم به خاطر پذيرش سخنان رهبران و پيروى از آنان خواهند داشت. ♦️درباره گفتگوهاى پيروان و رهبران كافران و گنهكاران، آيات متعددى در قرآن كريم آمده و از همه آنها معلوم مى شود كه پيروان، تلاش مى كنند كه گناه خود را به گردن رهبران بيندازند، ولى خداوند عذر و بهانه آنها را نمى پذيرد. اينك به چند آيه در اين زمينه توجه فرماييد: 🔺اذتبرّء الذين اتُّبعوا من الذين اتَّبعوا ورأوا العذاب و تقطّعت بهم الاسباب. وقال الذين اتّبعوا لو انّ لنا كرّة فنتبرّء منهم كما تبرّؤامنّا (بقره/166) آنگاه كه پيشوايان از كسانى كه از آنان پيروى كرده اند بيزارى كنند و عذاب را ببينند و رشته هاى پيوند گسسته گردد و آنان كه پيروى كرده اند گويند: كا ش ما را بازگشتى بود تا از آنان بيزارى مى جستيم، همانگونه كه آنها از ما بيزارى جستند. 🔺وقالوا ربنا انّا اطعنا سادتنا و كبرائنا فاضلّونا السبيلا. ربنا آتهم ضعفين من العذاب و العنهم لعنا كبيرا (احزاب/67-68) و گفتند: پروردگارا! ما از پيشوايان و بزرگان خود پيروى كرديم; پس آنها ما را از راه، گمراه كردند. پروردگارا! به آنها دو برابر عذاب بده و به آنها لعنتى بزرگ فرست. 🔺واقبل بعضهم على بعض يتسائلون . قالوا انّكم كنتم تأتوننا عن اليمين. قالوا بل لم تكونوا مؤمنين. و ما كان لنا عليكم من سلطان بل كنتم قوما طاغين. فحق علينا قول ربنا انا لذائقون. فاغويناكم انا كنا غاوين. فانهم يومئذ فى العذاب مشتركون(صافات/27-32) و بعضى از آنها با بعضى ديگر روبرو شدند در حالى كه از همديگر پرسش مى كردند. گفتند: شما بوديد كه از سمت راست سراغ ما مى آمديد. گفتند: بلكه شما خود مؤمن نبوديد و ما را بر شما تسلّطى نبود بلكه شما گروهى طغيانگر بوديد. پس سخن پروردگار ما بر همه ما فرا رسيد كه ما عذاب را خواهيم چشيد. پس شما را گمراه كرديم كه خود گمراه بوديم. آنان همگى در آن روز در عذاب با هم هستند. بار خدايا ما را از آفتهاى ويرانگر و انحطاط آفرين تعصّب و دنباله روى، بازيگرى و ظاهرسازى، عوام فريبى و عوام زدگى، خودمحورى و خودكامگى مصون و محفوظ بدار!🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰آيات امروز (۴۶تا۴۹ صفحه ۱۵۶) مربوط به « » است ، نامگذاری این سوره هم به همین خاطر است و در قرآن تنها در همین مورد از اعراف و اهل آن سخن به میان آمده است. «اعراف» جمع «عُرف»، به معناى مكان بلند است. ♻️از این آیات ، مطالب زير استفاده مى شود: ✅اعراف محل بلندى در قيامت است كه اهل آن مى توانند بهشتيان و دوخيان را ببينند و با آنها سخن بگويند و همه آنها را از چهره هايشان مى شناسند. ✅اهل اعراف بهشتيان را خطاب خواهند كرد و به آنها سلام خواهند داد. ✅اهل اعراف هرچند وارد بهشت نشده اند ولى اميد آن را دارند كه وارد شوند. ✅اهل اعراف سعى دارند كه همواره روى به سوى بهشتيان باشند ولى گاهى صورتهايشان به سوى اهل جهنم برمى گردد و در اين هنگام به خدا پناه مى برند و از او مى خواهند كه آنها را همراه ستمگران نكند. ✅اهل اعراف به اهل جهنم كه از سيمايشان شناخته مى شوند، از روى طعنه و شماتت خواهند گفت كه اكنون مالى را كه جمع كرده بوديد و آن گردنكشى كه در دنيا مى كرديد شما را سودى نداد. شما بوديد كه درباره مؤمنان سوگند مى خورديد كه رحمت خدا شامل حال اينها نمى شود. (اكنون ببينيد كه چگونه رحمت خدا آنها را مى نوازد) ✅به آنها گفته خواهد شد كه وارد بهشت شويد، نه ترسى بر شماست و نه اندوهگين خواهيد شد. گوينده اين سخن خدا يا فرشتگان هستند. بحث مهمى كه در اينجا وجود دارد اين است كه منظور از اهل اعراف چه كسانى هستند؟ در اقوال علما و مفسران احتمالات گوناگونى داده شده اما سه قول در ميان اين وجوه و اقوال، از همه مهمتر است و قايل بيشترى هم دارد و روايات هم آن را تاييد مى كند: 🔰اول اينكه مراد از رجال اعراف ، صاحبان مقام و منزلت است ، ولی بعضى گفته اند دارندگان اين مقام و منزلت ، انبيا (عليهم السلام ) هستند، و بعضى گفته اند گواهان بر اعمالند، و بعضى گفته اند علماء و دانایانند، و بعضى گفته اند اشخاص ديگرى هستند. 🔰دوم اينكه منظور از آنها آن گروه از مؤمنان هستند كه اعمال نيكشان با گناهانشان يكسان است و آنها نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند. 🔰سوم اينكه آنها ملائكه هستند. ♻️مراد از «حجاب» در آیه۴۶، شاید همان دیوارى باشد كه در آیه ۱۳سوره‏ ى حدید مى‏ خوانیم كه میان بهشتیان و دوزخیان دیوارى زده مى‏ شود كه سمت بیرونى آن، عذاب و قسمت درونى‏ اش رحمت است. «فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرّحمة و ظاهره من قبله العذاب» ✅در کل ، آنچه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه اى ميان بهشت و جهنم است كه مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آنجا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد و در عين حال انبيا و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنارآنان خواهند بود تا نزد خدا شفاعت آنها را بكنندو آنها وارد بهشـت شونـد.(الله اعلم ) 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آداب باطنی تلاوت:  ♦️ توجه به عظمت کلام نخستین ادب باطنی تلاوت، توجه داشتن به عظمت و بلندی کلام خدا و نیز توجّه به لطف و فضل الهی به بندگانش در تنزل دادن آن از عرش جلال خویش تا فهم خلایق است. ♦️تعظیم متکلّم قاری باید عظمت متکلّم را در دل خویش حاضر بیابد و بداند آنچه می‌خواند از سنخ کلام بشر نیست و در حدّرتبه متکلّم به کلام وی توجّه کند. ♦️حضور قلب حضور قلب با تعظیم متکلّم حاصل می‌شود و از سوی دیگر همه اسباب حضور قلب و انس دل در قرآن موجود بوده و چنان که در روایات نیز آمده هیچ‌گاه قاری قرآن از قرائت کلام خداوند خسته نمی‌شود. ♦️تدبّر  تدبّر اندیشیدن در معانی و مفاهیم قرآن کریم و مرحله‌ای برتر از حضور قلب است، از این‌رو به ترتیل در قرائت قرآن سفارش شده تا زمینه‌های تدبّر در آن فراهم گردد. ♦️تفهّم تفهّم بدین معناست که قاری به تدبر در فهم معنا اکتفا نکند و از هر آیه آنچه سزاوار و شایسته است بفهمد و سعی کند حقیقت معنا بر او روشن شود و مقصود خداوند را از آن دریابد ♦️تخلّی تخلّی، زدودن موانع فهم آیات مانند اصرار بر گناه، کبرو خودپسندی و حب دنیا از دل است تا حجاب‌ها و پرده‌های مانع فهم عمیق اسرار قرآن کریم برطرف شوند. ♦️تخصیص تخصیص آن است که قاری فرض کند مخاطب همه خطاب‌های قرآن است و اوامر و نواهی و وعد و وعیدقرآن ناظر به اوست و گویی آیات الهی هم اکنون بر قلب او فرو فرستاده شده‌اند. ♦️تأثر دگرگون شدن حال قاری هنگام تلاوت را «تأثر» می‌نامند. او بر حسب معرفت و مقام خود، هنگام قرائت حالت اندوه و ترس و امیدواری به خود می‌گیرد و هرچه شناخت وی بیشتر شود ترس و اندوه افزون‌تری در تلاوت به وی دست می‌دهد.خضوع و خشوع در برابر جلال و جمال خداوند نتیجه تأثر هنگام خواندن قرآن است. ♦️ترقّی ترقی آن است که قاری در حال پیشرفت باشد و تا آنجا پیش رود که کلام خداوند را از جانب خود او استماع کند نه از طرف خویش. نازل‌ترین درجه ترقّی آن است که قاری قرآن احساس کند که آیات قرآن را در حضور خداوند قرائت می‌کند. واحساس حضور در برابر خداوند حالت‌های دعا، گریه و توبه را در وی پدید آورد. دومین مرتبه آن است که در قلب خود مشاهده کند که گویا خداوند عظیم به لطف و کرم خود به او خطاب می‌کند و سخن می‌گوید و امر و نهی می‌کند. او در این هنگام در مقام هیبت و حیاء و گوش دادن و شنیدن است. سومین و برترین حدّ ترقی آن است که قاری صفات خداوند را در کلام او بیابد و در این مرحله به خود و قرائت خود توجه نکند و همه همتش مصروف به خداوند و تفکّر در مقام و عظمت الهی شود. ♦️تبرّی بیزاری از خویشتن و ننگریستن در خود به چشم رضایت و تزکیه است. در این حالت اگر آیاتی شامل مدح و ستایش نیکان و مؤمنان را بخواند، خود را از آنان ندانسته،و آرزو ‌کند تا خداوند وی را از آنان قرار دهد و چنانچه آیات نکوهش گناه‌کاران را قرائت کند خود را در آن مقام و مخاطب آن آیات دیده، ‌بکوشد از آنان نباشد. امیرمؤمنان (علیه‌السلام) می‌فرمایند: پرهیزگاران چون به آیه‌ای می‌رسند که در آن از عذاب خداوند سخن رفته گوش دل را بدان می‌سپرند، چنان که گویی صدای آتش جهنم در گوش آنان طنین‌انداز است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
اُدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ‏﴿ ۵۵ ﴾ پروردگارتان را با تضرّع و پنهانى بخوانید، قطعاً او تجاوزگران را دوست ندارد(اعراف) وَلَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ﴿۵۶اعراف﴾ پس از اصلاح زمین، در آن دست به فساد نزنید و خداوند را با بیم و امید بخوانید، قطعاً رحمت خداوند به نیكوكاران نزدیك است.۵۶ 🌟این دو آیه ، شرایط كمال و آداب آن و زمینه‏ هاى را مطرح كرده است، كه عبارتند از: 🔅۱- دعا همراه با تضرّع.(تضرع ،از ضراعت و به معناى اظهار ضعف و ذلت است . )«تضرّعا» 🔅۲- دعا پنهانى و دور از ریا. «خفیة» 🔅۳- دعا بدون تجاوز از مرز حقّ.«انّه لا یحبّ المعتدین» 🔅۴- دعا همراه بیم و امید. «خوفاً و طمعا» 🔅۵- دعا بدون تبهكارى. «لا تفسدوا» 🔅۶- دعا همراه با نیكوكارى. «المحسنین» نکات : ⚡️- دعا كننده نبايد فقط زبانش چيزى را بخواهد، بلكه بايد روح دعا در درون جان او و در تمام وجودش منعكس گردد، و زبان ، ترجمان آنها باشد و به عنوان نمايندگى همه اعضاى او سخن گويد. پس با تمام وجود و با كمال خضوع خدا را بخوانیم وزبانمان نماینده همه‏ ى وجود ما باشد. ⚡️- اينكه در آيه فوق دستور داده شده كه خدا را به طور و در پنهانى بخوانيد براى اين است كه از ريا دورتر، و به اخلاص ‍ نزديكتر، و توام با تمركز فكر و حضور قلب باشد.. ⚡️- آیه ‏ى ۵۵، رابطه ‏ى انسان با خدا را مطرح میکند ، و آیه ۵۶رابطه‏ ى انسان با مردم را. ⚡️- آمدن هریك از انبیا، یك اصلاح بزرگ اجتماعى را بدنبال دارد و انحراف از آیین و دستورات آنان، عامل فساد و تباهى در جامعه است. ⚡️- بین دو فرمان «اُدعوا» در آیه‏ ى ۵۵ و آیه۵۶ ، جمله‏ ى «لا تفسدوا فى الارض» آمده تا اشاره كند كه زبانى باید همراه با تلاش اصلاح طلبانه‏ ى اجتماعى باشد، نه اینکه با زبان دعا کنیم و در عمل فساد! ⚡️- اگر بواسطه دعا ، اصلاحاتی در ما صورت گرفت و دعای مستجابی داشتیم ، با مطرح کردن نیتها و شریک دانستن خود ، آنرا فاسد و خراب نکنیم ، همه را توفیقات و لطف الهی بدانیم. ⚡️-دعا همراه با نیکوکاری ، مستجاب است . 🌟لقمان حكیم به فرزندش فرمود: فرزندم! اگر دل مؤمن را بشكافند در آن دو نور خواهند یافت، یكى نور ترس الهى و دیگرى نور امید و رحمت كه هر دو با هم یكسانند. ✨✨درآخر کلام به زبان امام سجاد(ع) بعد از صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، بدرگاه خداوند دعا کنیم : « لا تَحرٍمنی بالخَيبة منكَ وَ لاتُقآصَّنى بِمَااجْتَرَحْتُ، به نوميدى از خود محرومم مكن و به گناهانم تقاص مكن». 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌸🍃دعا در قرآن🍃🌸 دعا كردن، همراه وهمرنگ شدن با كلّ هستى است. طبق آیات قرآن، تمام هستى در تسبیح و قنوت هستند👈🏻«كلّ له قانتون» [116بقره] و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند 👈🏻«یَسئله مَن فى السموات والارض» [29الرحمن] پس ما نیز از او درخواست كنیم تا وصله‏ ى ناهمگون هستى نباشیم. قرآن درباره دعا سفارشاتى دارد، از آن جمله: ⭐️1-دعا و درخواست باید خالصانه باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین» [14غافر] ⭐️2-با ترس و امید همراه باشد. «وادعوه خوفاً وطمعاً» [56اعراف] ⭐️3- با عشق و رغبت و ترس توأم باشد. «یدعوننا رغباً و رهباً» [90 انبیاء] ⭐️4- با تضرّع و در پنهانى صورت بگیرد. «ادعوا ربكم تضرعاً و خفیة» [55 اعراف] ⭐️5- با ندا و خواندنى مخفى همراه باشد. «اذ نادى ربّه نداء خفیاً» [3 مریم ] خـــــــداونداحلقه بر درت به دسـت امـــــیدواری می زنیم .... و به درگـــــــاه تو پنـاه می آوریم،، پـــس روزگارمان را ای خـــــدا ، با انــــــــوار هـــــــــدایتت منـــــــــــور ســـــــاز... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
✅ دیشب پیامکی از سید حسن نصرالله به اسرائیل رسید با عزیزانتان خداحافظی کنید؛ اما نگران نباشید. چند ساعت دیگر آنها را در جهنم در آغوش خواهید گرفت 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وقتی بخاطر اهداف سیاسی حاضری استاد قرائتی را هم در روز روشن اینطور تحریف کنی؛ 📸 دعوت نامحسوس از طلاب برای سیاسی نبودن و اکتفا به درس اخلاق و قرآن مثل استاد قرائتی! پ.ن: این توهین علنی است به جامعه روحانیت و در رأس آنها امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب. اما گویا این فرد هتاک همچنان باید آزادانه فعالیت کند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰نگرشی اقتصادی بر وقایع لبنان 🔹یکی از درس‌های بزرگی که وقایع این روزهای لبنان برای دولت‌ها و ارتش های دنیا دارد، استقلال در علم و تکنولوژی، و خودکفایی اقتصادی است. چنانچه تجهیزات ارتباطی در لبنان از شرکت های داخلی آن کشور و با توسعه علم و دانش در دانشگاه‌ها و بنگاه های آنجا تولید می شد، به احتمال بسیار زیاد، تلفات جانی و مالی کمتری را شاهد بودیم. 🔹وقایع این روزهای منطقه نشان می‌دهد که جنگ‌های پیش‌ِرو در لبه تکنولوژی دنیا انجام می‌پذیرند و کشوری که در علم سرمایه‌گذاری نکرده و تجهیزاتش را در فرایند تولید داخلی بومی‌سازی ننموده، محکوم به تحمل ضربات سهمگین است ولو بهترین ابزار نظامی را وارد کرده باشد. به عبارتی استقلال سیاسی اقتصادی زیربنای توسعه و ایجاد امنیت است که در جهان امروز اهمیتی دوچندان یافته. 🔹گوشه‌ی دیگری از ماجرا را باید از منظر دیدگاهی نگریست که با تاکید بر واژه "مزیت"، معتقدند نباید در تولید هر کالا و تکنولوژی ورود کرد. اینها با تمرکز بر "صرفه اقتصادی"، دولت‌های کمتر توسعه یافته را از سرمایه گذاری در کالاهایی که در لبه تکنولوژی دنیا قرار دارند (مثل تکنولوژی نیمه هادی و هوش مصنوعی)، منع می‌کنند و سعی دارند تا حکمرانی اقتصادی آنها را صرفا به سمت واردات آن کالاها سوق دهند. 🔹نگاهی عمیق‌تر نشان می‌داد که تاکید رهبر انقلاب بر مسئله علم، و بخصوص در این اواخر اشاره ایشان به تلاش برای فتح مرزهای ، تا چه اندازه حکیمانه و مدبرانه می‌باشد. مخصوصا که بخش زیادی از ترورهای رژیم بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است. 🔹در خصوص ایران اگرچه از حیث بومی‌سازی تجهیزات نظامی، ارتباطی و راداری در سطح بسیار بالایی قرار داریم اما حفره ها و کاستی های فنی نیز وجود دارد که اصلاح آنها از هم‌ اکنون باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir