1_486151165.MP3
968.7K
{اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}🍃🌹🍃(صلواة مخصوص)
❁﷽❁
✅ ادامه احکام میم ساکنه:
چنانکه بر محضر مبارکتان گذشت به لطف خداوندی؛ تا احکام میم از کتاب #حلیة القرآن سطح دو آمدیم و #با_احکام_ حکم ادغام (تنها م × م ادغام متماثلین) و #اخفاء( تنها م° تنها نرد حرف #ب ) که تدریس شد.🌹🍃
🔶⚜🔶
و در اینجا: 👇👇
# با_اظهار میم° ساکنه نزد مابقی حروف #حجا و چگونگی اجرای حکم م° با شما پژوهندگان علم #تجوید قرآن همراهیم :
((م)) ساکنه نزد بقیه ے حروف
(( #اظهار)) می شود. #مهمّ
🔶بدین معنا که حرف میم {بدون هیچ دخل و تصرفی ازمخرج خود به طورطبیعی اداء می گردد.}به این اظهار((اظهارشفوی)) #دقت
#لزوم_رعایت_سه_نکته_در_اظهار_میم
🔷اوّل _عدم حرکت(میم ساکنه نزد مابقی حروف نباید #قلقله بگیرد. #مهمّ
🔶دوّم_عدم مکث(صدای میم ساکنه هنگام اظهار؛ نباید امتداد یابد چرا که به میم #مشدّد شبیه میشود) #مهمّ
🔷سوّم _عدم سکت(بین میم ساکنه و حرف بعدی؛ نباید #صوت قطع گردد)
#. مهمّ
✅تذکّر:
در #اظهار ((م)) ساکنه نزد(( ف _و ))باید دقت ما #دو_چندان شود.
چرا که هر سه حرف (( #م _ف_و: شفوی )) هستند و (( اظهار م نزد /ف_و )) سنگین است.
🔶اما اگر(( م )) اظهار #نشود؛ ناچار باید نزد ((ف)) اخفاء و در (( و)) ادغام می گشت_ ❌
🍃 سَمفُنی/اموات_در محاورات فارسی)
همانگونه که در محاورات معمولی ؛ چنین می شود _آنگاه میم از نون متمایز نمی سود .#مهمّ
✳️ لذا در تجوید؛ بر(( اظهار )) میم نزد این دو حرف؛ #تأکید شده است.؛ #دقت
به طوری که برخی از #أهل_اداء از دقتی که بایذ در مورد این دو حروف(ف_و) اعمال گردد به (( #أشدِّ اظهار ))تعبیر کرده اند. #دقت
🔶باید دانست این تأکیذ؛ بدان معنا نیست که احیاناً میم ساکنه؛ قلقله ے شدید به خود بگیرد ❌
و یا بین میم ساکنه و این دو حرف سکت پیش آید❗️ چنانکه در قرائت برخی افراد در قرائت ملاحظه می گردد؛ ❌
🔷فلذا :
برای اظهار صحیح #میم_ساکنه نزد دو حرف(( ف_و )) قاری باید پس از اداء #میم ؛ بدون این که لب ها را به شدّدت از هم جدا کند؛ با رعایت #سه_نکته_ے اظهار ؛
( عدم قلقله_عدم مکث_ عدم سکت )
با ظرافت ؛ لب ها را به مخرج حرف بعدی (( منتقل )) نماید. #مهمّ 🔶⚜🔶
#مضطرِّیم.. دستان دعا در #قنوت_نمازمان را می گیرم و دعای فرج را.. اَللهُمَّ کُن لِوَلِیِّک الفرج. .._... به انتظار فرجت و ظهورت می خوانیم
مولایمان و آقایمان!! کِی خواهی آمد.؟؟ .
بار الها این فکر انتظار فرج حضرت بقیةالله را از ما مگیر ! که مضطرّ و سخت محتاج نجاتیم...
#اَللهُمَّ_عَجِّل_ل_وَلِیِّکَ_الفَرَج..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیتالله ضیاء آبادی: نماز ذکر خداست
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
🏴 ارتحال آیت الله سید محمّد ضیاء آبادی مفسر قران و عالم ربانی را به ساحت مطهر حضرت ولی عصر عجل الله. . و اُمت مسلمانان تسلیت عرض می نماییم...
و صلواۀ و فاتحه به روح مطهرش. .هدیه می فرستیم .. { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
✅ @eshragholqoran
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
باسلام و تحیّت:
پژوهش در روی احکام میم. .. 👇👇
1✅ _در آیه # ۲*دو مورد ادغام #متماثلین مم و ابتدای آیه ۵* را داریم
🌱
2✅_و همچنین در آیات ۷*/
#دُولَةً_بَینَ... که
( تنوین نصب بعد از قلب به #میم؛ م حاصله ) نزد بَینَ الأغنیَا #اخفاء است.
#دقت
۳✅ _و در آیه ۹* /
(ً تنوین نصب بعد از #قلب به میم م حاصله نزد مما = ادغام #متماثلین )
#دقت
۴_✅ در آیه ۱۴ عبارت جِدَارٍ بَأسُهُم
(تنوین جر بعد از قلب به میم؛ م حاصله نزد بَأسِهِم ) #اخفاء است #دقت
و✅ در آیات ۳*_ ۱۱*_۱۲*_ موارد #اظهار میم نزد دو حرف( ف _و _) داریم #دقت که ظرافت می طلبد و #دقت
( حرف: ف _و ) جزء مابقی حروف هستند و میم اظهار ولی و دقت عالی.. و
همچنین دانستیم #غیر از موارد #ادغام متماثلین نزد حرف میم و #اخفاء نزد حرف #ب
{میم ساکنه م° نزد مابقی حروف اظهار است. }
✅در نتیجه امروز را با لطف خداوندی با دقت بیشتر و حتماٌ با استفاده از #مصحف_شریف_قران سوره مبارک حشر را باروش* تحقیق تلاوت می نماییم... 🔶⚜🔶
#و_مِنَ_اللهِ_تَوفِیقاً. .
🌹🍃حاجت راو گردید ان_شاءالله...
🔶 @eshragholqoran
4_5936258867431211459.mp3
2.49M
✳️ چهل روز شروع با تلاوت..
#سوره_مبارک_الحَشر (59) _ مدنی
💠 صفحه 454 قرآن /
🔊 قاری : اُستاد صدیق منشاوی
💠نوع قرائت: تحقیق { 21 }
🍃🌹 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تایم_لپس زیبا از نصب #دیوار_نگاره صحن جامع رضوی
🔺جمعیتی که پشتوانهاش خداست، شکست ندارد.⭐️💫
💫 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜
🔶
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
✅ درادامه احکام میم : #احکام_غنّة
✳️ مقدمه: 👇👇
این ((واژه )) از آغاز بحث #تجوید؛ بارها به طور پراکنده و به مناسبت های مختلف به کار رفته است. 🔶
اگر خواننده ے محترم ملاحظه کرده باشد ؛ کلمه ے((غنة)) به دو صورت مطرح شده است ؛
1_✅ در باب مخرج و صفات ؛ به عنوان(( صفت )) ویژه ے(( ن_م )).
این حالت از #غنّة ؛ از کیفیّت ذاتی دو حرف #فوق حکایت دارد. #مهمّ
2_✅ در احکام #نون و #میم ساکنه ؛ به عنوان((حکم)) غنّۀ درمواردی حاص
ّ؛ تفاوت ((صفت غنّة)) با ((حکم غنة )) در این است که (( صفت غنِة )) به صورت همیشگی و در همه ے حالات اعم از سکون و حرکت در (( ن_ م )) وجود دارد. #مهمّ
🔶اما (( حکم غنّة )) تحت شرایطی خاص که در دروس گذشته مطرح گشت؛ پیش می آید و به میزان(( دو حرکت )) نیز امتداد می یابد. #مهمّ
🔶اینک و بنا بر اهمیّت خاصّ مبحث غنّة در تجوید قرآن ؛ به عنوان جمع بندی #مباحث پراکنده در این زمینه ؛ یک بار دیگر مستقلاً به شرح آن می پردازیم.
چرا که : ((رعایت احکام غنّة💢مانند حفظ #سکون حرف ساکن _از نشانه های مهارت قاری قرآن است ))
🔶⚜🔶
31.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تلاوت «حمید شیخزاده» از سوره انسان
📖 آیات ۵ تا ۹ سوره مبارکه انسان و سوره کوثر
#فجر_قرآن
@eshragholqoran
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مقطعی شنیدنی از تلاوت حامد شاکر نژاد در محفل فجر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
طه ﴿۱﴾
مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿۲﴾
✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلواة خاصه امام رضا علیه السلام
✅ @eshragholqoran
✅ #تعریف_غنّة:
((غنّة صوتی است که ازخیشوم(فضای بینی) خارج می شود)) #مهمّ🌹🌿
(( حکم غنِة ))
🔶در مورد((حکم غنّة)) باید گفت : قاری قرآن در برخی موارد لازم است #صوت خود را؛ از فضای بینی خارج کند و جهت #بروز و ظهور کامل و #اجتناب از تضعیف این صوت زیبا و دلنشین ؛ آن را به میزان:
#معیّنی ادامه دهد .
🔷این کار؛ حلاوت و زیبایی ویژه اے به قرائت می بخشد.
🔶البته قاری باید موارد #غنّة را شناخته و غیر آن موارد ؛ بیهوده صوت خود را به #
فضای_بینی_منتقل ننمایید #دقت❌
✅ موارد (( حکم غنّة : ن _ م )) از بیستر به کمتر :
1_نون و میم #مشدّد
2_ادغام (( ن)) در (( یمون ))
3_اقلاب نون ساکن
4_کلیه ے اخفاءات
✅ البته عبارات فوق ؛ جهت سهولت فراگیری ؛ به صورت موزون و فشرده بیان شد ❗️
✅ میزان_غنّة :
🔶میزان کشش((حکم غنّة)) به اندازه ے
زمان کشش((دو حرکت ))است. #مهمّ
✅شرح_بیشتر_موارد_غنّة :
✳️ قاری قرآن هرگاه به
(( ن_م )) مشدّد برسد _اعم از #تشدید_دائمی در یک کلمه یا حاصل از #ادغام_متماثلین بین دو کلمه _باید صدای خروف مذکور را به اندازه ے #دو_حرکت امتداد دهد و در این میزات #هیچ_تفاوتی بین مشدّد میان کلام و مشدّد موقوفٌ علیه( هنگام وقف ) وجود ندارد #مهمّ🌹🍃
{ این یک قاعده ے کلی است که
(( میزان مکث بر هر حرف #مشدّد در حالت وقف ؛ به همان اندازه اے است که در حال وصل امتداد می یابد نه کمتر و نه بیشتر.)) }
💢مثالها:
/یُمَنِِیهِم°_فَطَرَهُنّ°_اُمَّتُکُم°_فِی الیَمّ°_جنَّاتِ النَّعِیمِ_وَلَت جَانّ°_سَمَّاعُونَ_اُمَمٍ مِمَّن° مََعَکَ _وََال أَصَمّ°_
✨┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄✨
باسلام و تحیّتُکُم و تبریک ۲۲ بهمن :
#ادامه_بحث_غنّة: و ... 👇👇
✳️ عبارت ((کلیّه ے اخفاءات)) طبعاً شامل #اخفاء #نون_ساکنه نزد ۱۵ حرف مابقی /و #اخفاء_میم نزد((ب))
می شود .
✳️ در مورد کشش #غنّۀ ؛ مقصود از
((دو حرکت )) آن است ؛ که غنّة به اندازه ے کشش یک ((حرف مدّی))
امتداد یابد . 💢فِی المثل در:
(( أَنت َ)) ؛ ((مِن شَیءٍ)) و ((لَانفَضُوا)) غنّۀ را باید به اندازه ے کششِ بخشِ (( مَا )) در ((أَمَاتَ)) یا ((فِی)) در (( لَفِی شَکٍ )) و
یا (( ذُو )) در(( لَذُو فَضل ٍ)) أَداء کنیم #در_کادر_بالا ملاحظه شود. 🌹🍃
✳️ از مجموع قرائت اساتید و قرَاءِ مشهور چنین #استنباط می شود که
((غنّه )) عملاً بیش از دو حرکت امتداد می یابد❗️و این امر ؛ نظر به اصل
((مشافهه))=
(انتقال شفاهی و سینه به سینه) تا جایی که #افراط و#تفریط صورت نگیرد ؛ مورد پذیرش است .🔶⚜🔶
🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضمن عرض احترام و پوزش از ڪسر زمٲن. ..!
در پناه لطف خداوندی و معیت قرآن درسرای سلامت و آرامش بر طلوع فجر پیروزی فائق آیید. .#ان_شاءالله. .
🤲 @eshragholqoran
1_779802397.mp3
2.49M
✳️ چهل روز شروع با تلاوت.
#سوره_مبارک_الحَشر (59)
💠 صفحه 454 قرآن /
🔊 قاری :اُستادصدیق منشاوی
💠نوع قرائت: تحقیق { ۲۲ }
🍃🌹 @eshragholqoran
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🌹🍃۲۲بهمن _چهل و سومین سال فجر پیروزی ملت آزاده و پرچمدار ایثار و مقاومت ایران سربلند مبارک.🌹🍃
https://iqna.ir/00GaO3 👈
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@eshragholqoran