🔶⚜🔶⚜🔶
⚜
🔶
بِسمِ اللهِ النُّورٍالنُّور
#حروف_هجاء
🔶کلمه ے ((حرف))در لغت به معنای
((جانب_طرف_کنار_تیزی_هر_چیزی)) است.
⚜از آنجا که هر حرفی ؛ طرف و((لبهء )) اول و آخر کلمه را تشکیل می دهد .؛ لذا به اجزاء کلمه(حرف ) گفته اند.
در کُتب فرهنگ لغات عرب ؛ تعداد حروف #هجاء( حروف الفبا )عرب؛ ۲۸ عدد است. و اسامی آن عبارت است از: #الف_باء_تاء_ثاء_جیم_حاء_خاء_دال_ذال_راء_زاد(زای)_سین_شین_صاد_ضاد_طاء_ظاء_عین_غین_فاء_قاف_کاف_لام_میم_نون_هاء_واو_یاء
🔶در زبان فارسی ؛ ترکیب حروف آخر؛ بدین قرار است.: نون _واو_هاء_یاد_
⚜البته حروفی که((هجاء)) یا اسمشان به #همزه ختم میشود ؛ در #قرائت اول سُوَری که با حروف مقطعه آغاز می گردند #همزه آن حروف تلفظ نمی گردد.
💢باء=با 💢 فاء=فا/همزه نوشته نشد..
#لذا :(( هجاء)) #حروف_مقطعه ؛ یا دو حرفی و یا سه حرفی است.
🔶دو حرفی:
#حا_یا_طا_ها_را_( حَیّ ِّطَهِر)=رَمز
#سه حرفی: #الف_سین_صاد_عَین_قاف_کاف_لام_میم_نون( حروف مقطعه سه حرفی)
🔶البته اکثر #علمای_قدیم و جدید؛ در کُتُب خویش تعداد حروف عربی را ۲۹ عدد ذکر کرده اند ؛ و علت آن است که (( ااف مدی (( َا ؛ 'ا )) را #یک_حرف_مستقل و ((همزه )) را تیز #یک_حرف_مستقل از آن میدانند.
🔶آنجه باعث شذه گروه اول در بین #حروف_مدّی_سه_گانه ؛ فقط #الف_مدّی را حرف مستقل محسوب نموده. و تعداد حروف را ۲۹ عدد بدانند.؛ شاید این باشد که ؛ ((توجّه صوت در #واو و #یاء تا حدِّ زیادی به مخرج واو و یاء #غیر مدّے معطوف است.
#لذا این دو حرف مدّ حرف و صدای مستقلّی نیستند. ⚜اما در دستگاه تکلّم جایی نتوان یافت که #الف مدی را بدانجا منتسب نماییم و مطلقاً از جوف( فضای عمومی ) دستگاه تکلّم خارج می شود. #مهمّ
در درس مخارج حروف به تفصیل به این مطلب خواهیم پرداخت.
🔶به هر حال در حروف #الفبا؛ ،اولین حرف ((الف )) نام دارد د
4_5875502041018664220.mp3
1.55M
#سعدغامدی/ترتیل مبارک سوره واقعه
سفارش بسیاراز پیامبر(ص)و ائمه طاهرین(ع) به تلاوت این سوره عظیم قبل از خواب⭐️🌙
🔶⚜🔶⚜🔶
⚜
🔶
بِسمِ اللهِ النُّورٍالنُّور
#حروف_هجاء
🔶کلمه ے ((حرف))در لغت به معنای
((جانب_طرف_کنار_تیزی_هر_چیزی)) است.
⚜از آنجا که هر حرفی؛ طرف و((لبه )) اول و آخر کلمه را تشکیل می دهد .؛ لذا به اجزاء کلمه(حرف ) گفته اند.
در کُتب فرهنگ لغات عرب؛ تعداد حروف #هجاء( حروف الفبا )عرب ؛ ۲۸ عدد است. و اسامی آن عبارت است از: #الف_باء_تاء_ثاء_حیم_حاء_خاء_دال_ذال_راء_زاد(زای)_سین_شین_صاد_ضاد_طاء_ظاء_عین_غین_فاء_قاف_کاف_لام_میم_نون_هاء_واو_یاء
🔶در زبان فارسی ؛ ترکیب حروف آخر بدین قرار است.: نون _واو_هاء_یاد_
⚜البته حروفی که((هجاء)) یا اسمشان به #همزه ختم میشود؛ در #قرائت اول سُوَری که با حروف مقطعه آغاز می گردد #همزه تلفظ نمی گردد. 💢باء=با 💢 فاء=فا/همزه نوشته نشد..
#لذا :(( هجاء)) #حروف_مقطعه ؛ یا دو حرفی و یا سه حرفی می باشد.
🔶دو حرفی:
#حا_یا_طا_ها_را_( حَیّ طَهّر)
#سه حرفی: #الف_سین_صاد_عَین_قاف_کاف_لام_میم_نون( حروف مقطعه سه حرفی )
🔶البته اکثر #علمای_قدیم و جدید ؛ در کُتُب خویش تعداد حروف عربی را ۲۹ عدد ذکر کرده اند ؛ و علت آن است که (( الب مدی (( َا ؛ 'ا )) را #یک_حرف_مستقل و ((همزه )) را تیز #یک_حرف_مستقل از آن میدانند.
🔶آنجه باعث شده گروه اول در #حروف_مدّی_سه_گانه؛ فقط #الف_مدّی را حرف مستقل محسوب نموده. و تعداد حروف را ۲۹ عدد بدانند.؛ شاید این باشد که ؛ ((توجّه صوت در #واو و #یاء تا حدِّ زیادی به مخرج واو یاء #غیر مدّے معطوف است. #لذا این دو حرف مدّ حرف و صدای مستقلّی نیستند. ⚜اما در دستگاه تکلّم نمی توان یافت که #الف مدّی را بدانجا منتسب نماییم و مطلقاً از جوف( فضای عمومی ) دستگاه تکلّم خارج می شود.
در درس مخارج حروف به تفصیل به این مطلب خواهیم پرداخت.
🔶به هر حال در حروف #الفبا یا هجا ؛ ،اولین حرف ((الف )) نام دارد.
✅الف خود بر دو نوع است.
۱🔶 #الف_ساکنه که به آن((الف )) یا((الف جوفیّه)) و یا (( لَیِّنه)) نیز گویند و به اشکال مختلف نوشته می شود.: مانند :
💢 َ/'ا /ا / ّا / قّال /مَلِکَ/حَیوٰةُ /سَجيٰ/
#معانی :
( #جوف=شکم/اندرون چیزی و الف را جوفیّه گویند که از جوف شکم و بالای پرده دیافراگم خارج می گردد و #لَیّنه=نرم و ملایم و بدون خّش )و الف لیّنه گویند که نرم و بدون خشونت =یک صدای کشدار. ..
۲🔶 #الف #غیر_مدّی =یعنی صدای کشدار نیست (همزه قطع) و علّت معروفیت آن بر خلاف #الف مدّی که حالتی ثابت و ساکن دارد و نمی تواند در آغاذ کلمه بدون حرفی دیگر #ادا شود.--> #همزه قطع حرکات مختلف پیوسته به همراه دارد و #چنانکه بارها عرض شده # ءْ/ءّ /ءُ /ءآ /اول کلام/وسط کلام/ آخر کلام و حتی سکون را می پذیرد و بر خلاف الف مدّی #امتداد صدا ندارد و به شکل اصلی آن[ ء ] است. و نیز گاهی ا و ی به عنوان یایه همزه مورد استفاده قرار می گیرد( هم در زبان فارسی و هم در کلام عربی قرآن )
💢ءَامَنُوا / أَخَذَ /أُتُوا /أِلَهُ / یأخُذُ / فَیَٶُسُ / سُوءُ / 'امَنُوا /یَشَاءْ /
🔶باید داتست که محدوده ے تولید ((حروف )) در انسان به #پنج۵_موضع اصلی تقسیم میشود که در این مواضع #پنجگانه؛ #مخارج حروف قرار دارد. 🔶⚜🔶
✅ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ 🔶 بِسمِ اللهِ النُّورٍالنُّور #حروف_هجاء 🔶کلمه ے ((حرف))
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهشمنداست متن های تجویدی دو۲ تخصصی را بسیار مطالعه فرمایید
و میدانید این دروس توضیح و مطالب زیادی دارد و هرچه پیشتر رویم مطالب #روانتر و #وزین تر خواهد بود ..
موفق و پیروز باشید#ان_شاءالله. .
✅ @eshragholqoran
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
✅ @eshragholqoran
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
#زیارت_ناحیهی_مقدسه💧یامهدی عج الله💧
زیارت ناحیهی مقدسه زیارت نامهای است که از ناحیهی مقدسهی امام زمان علیه السلام صادر شده است. متن زیارت، خطاب به سیدالشهداء و شهدای کربلاست و در آن نام یکایک آنان، اغلب با ذکر اوصاف و خصوصیاتشان و نیز اسامی قاتلان آن شهدا آمده است. آغاز زیارت این گونه است:
السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل ...»اگر چه این زیارت در کتاب «مفاتیح الجنان » ذکر نشده، ولی این چیزی را از آن کم نکرده و همچنان مورد توجه بزرگان شیعه بوده است. زیارت ناحیهی مقدسه، همانند زیارت عاشورا برای روز عاشورا وارد شده و در غیر عاشورا نیز خوانده میشود.
✨بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم. .
"أَلسَّلامُ عَلى ادَمَ صِفْوَةِ اللهِ مِنْ خَليقَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى شَيْث وَلِىِّ اللهِ وَ خِيَرَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِدْريسَ الْقــآئِمِ للهِِ بِحُـجَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى نُوح الْمُجابِ في دَعْوَتِهِ💧 أَلسَّلامُ عَلى هُود الْمَمْدُودِ مِنَ اللهِ بِمَعُونَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى صالِـح الَّذي تَـوَّجَهُ اللهُ بِكَرامَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِبْراهيمَ الَّذي حَباهُ اللهُ بِخُلَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِسْمعيلَ الَّذي فَداهُ اللهُ بِذِبْــح عَظيم مِنْ جَنَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى إِسْحقَ الَّذي جَعَلَ اللهُ النُّبُوَّةَ في ذُرِّيَّتِهِ💧
أَلسَّـلامُ عَلى يَعْقُوبَ الَّذي رَدَّ اللهُ عَلَيْهِ بَصَرَهُ بِرَحْمَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى يُوسُفَ الَّذي نَجّاهُ اللهُ مِنَ الْجُبِّ بِعَظَمَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى مُوسَى الَّذي فَلَقَ اللهُ الْبَحْرَ لَهُ بِقُدْرَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى هارُونَ الَّذي خَصَّهُ اللهُ بِنُبُـوَّتِهِ💧أَلسَّلامُ عَلى شُعَيْب الَّذي نَصَرَهُ اللهُ عَلى اُمَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى داوُدَ الَّذي تابَ اللهُ عَلَيْهِ مِنْ خَطيـئَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى سُلَيْمانَ الَّذي ذَلَّتْ لَهُ الْجِنُّ بِعِزَّتِهِ💧
اَلسَّلامُ عَلى أَيُّوبَ الَّذي شَفاهُ اللهُ مِنْ عِلَّتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى يُونُسَ الَّذي أَنْـجَـزَ اللهُ لَهُ مَضْـمُونَ عِدَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَـلى عُزَيْر الَّذي أَحْياهُ اللهُ بَعْدَ ميتَتِهِ💧
أَلسَّلامُ عَلى زَكَرِيـَّا الصّـابِرِ في مِحْنَتِهِ💧
اََلسَّلامُ عَلى يَحْيَى الَّذي أَزْلَفَهُ اللهُ بِشَهادَتِهِ💧..."
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
🔍 #زیارت\ناحیه_مقدسه #حدیث_محرم_و_عاشورا..
💦 @eshragholqoran
🏴💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 قاری استاد خلیل حصری
📖 تلاوت تحقیق سوره مبارکه جمعه
🎥 فرازی از تلاوت «محمود خلیل الحصری»
🔹 صد و سومین سالروز ولادت این قاری مصری
✅ @eshragholqoran
4_5780502840514445317.mp3
12.83M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه نهم
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ} ✅ @eshragholqoran
اَلسَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ...
یا اباصالحَ المهدی.. .
یا خلیفةَ الرَّحمن...
و یا شریکَ القران...
ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ...
سیِّدی و مَولایی الاَمان الاَمان
🌿اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج🌿
✅ @eshragholqoran
1_37177417.mp3
2.9M
ترتیل مبارک سوره یس در مناجات شبانگاهی⭐️🌙⭐️🌙
38.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #سید_محسن_بلده :
🔷اقداماتی که نهادهای حاکمیتی در دوران کرونا باید انجام میدادند
🔷پیشکسوت قرآنی کشورمان در برنامه گفتوگوی جمعه اخبار قرآنی
https://iqna.ir/fa/news/3923652/
🌿🌹
@eshragholqoran
4_5956403951971600616.mp3
3.66M
🌴 #دعای_عهد *اُستادفرهمن*
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلى آلِ إِبْرَاهِيْمَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ،
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم🌸🍃
ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیک الفرج..
🌴 @eshragholqoran
⚜┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄⚜
#مواضع_پنج_گانه_دستگاه_تكلّم
🔶اين مواضع عبارتند از:
⚜١- جوف=بالای پرده دیافراگم تا راه دهان. ..
🔶٢- حلق= محدوده تارهای صوتی
⚜٣- لِسان = محدوده زبان کوچک؛ ریشه زبان بزرگ ؛ وسط زبان ؛ کناره های زبان ؛ سر زبان و ابتدای زبان(نوک زبان)
🔶٤- شَفَتَيْن =مجموعه دو لب
⚜٥- خَيْشوم= فضای بینی
#مواضع_دستگاه_تكلّم را مي توان به (استان)هاي يك كشور تشبيه كرد آنگاه هر استان خود به شهرستان (مخرج) و شهر(حروف) تقسيم مي شود!
🔶در هر موضع يك يا چند مخرج براي حروف وجود دارد.
✅ #مخارج_خروف_و_تعداد_آنها
#تعريف : مخرج يعني (محل تولید وخروج حرف )؛ و در تجويد عبارت است از:
(( #جايگاه_توليد_و_محل_خروج_حرف))
🔶_هواي خارج شده از #ريه ها، پس از عبور از حنجره، اعم از اين كه #تارهاي_صوتي را مرتعش #سازد يا مرتعش #نکند ، در يكي از قسمت هاي دستگاه تكلّم محدود شده و بدين ترتيب (حرف) ايجاد مي گردد :
#محل_مزبور را كه بازدم هوا در آن به (حرف) تبديل مي شود، را (مخرج حرف) نامند. مانند محل تلاقي زبان؛ ریشه بزرگ با زبان كوچك+ارتعاش تارهای صواتی كه از آن، ((ق)) و ((ك)) توليد مي شود #مهمّ
و يا محل تلاقي دو لب كه از آن (( حرف #ب +ارتعاش تارهای صوتی )) توليد مي گردد. #مهمّ
🔶تعداد مخارج حروف، ١٧ عدد است. هرچند برخي از اهل اداء، آن را ١٤ و ١٦ عدد نيز ذكر كرده اند اما قول #مشهور_همان_١٧_عدد_است.
🔶ترتيب شمارش و نام گذاري مخارج حروف از سمت ريه ها به سوي دهان است.-->
١- موضع جوف #بطن شکم به سمت بالا..(جَوْف)= در لغت به معناي (درون- ميان- بطن) آمده است. ((اَجْوَف)) يعني (ميان تهي).
🔶در اصطلاح تجويد، به ((حجم و فضاي خالي دستگاه تكلّم جوف )) گفته مي شود. اين موضع در واقع يك مخرج بيشتر ندارد #آ . به عبارت ديگر، خودش ((مخرج اول)) دستگاه تكلّم محسوب مي شود.
مخرج اول: محل خروج الف مدی و یا الف کشیده و آنگاه حروف مد یاء و واو مدّی ))
اين حروف بدون تكيه به قسمت معيني از دستگاه تكلّم، در ((فضاي)) دهان توليد و خارج مي شوند.#مهمّ
((حروف مد)) كه به آنها حروف (( #مدّوَلين)) نيز گفته مي شود، عبارتند از:
#الف مدي، #واو مدي، #ياء مدي
اين سه حرف در كلمات، (( آ تُونِِی))
((اُوذينٰا)) و ((اُوتينٰا)) جمع آمده اند.
🔶الف مدی :👇👇
82-ghalvash.mp3
1.42M
👆🏻👆🏻
☀️ اذان بسیار زیبا ، حرفه ای و ماندگار مرحوم استاد راغب مصطفی غلوش
🎼 این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
✅ ادامه: #موضع_جوف_و_محل_خروج_حروف_مدّی :
🔶 #الف_مدِی: صدای تست که از کشیده شدن فتحه حاصل می شود.
هنگام تلفظ #الف 'ا ؛ تنه زبان به پایین و کمی به عقب متمایل میشود.
و آرواره زیرین ؛ با کمی پایین آمدن به باز شدن دهان کمک میکند و با کشش صوت ؛ #لف_مدی تولید میشود. اگر این حالت از لحاظ زمانی به #نصف کاهش پیدا کند(( فتحه)) تولید می گردد.
💠 لذا در زبان عرب #هیچ_تفاوتی در تلفظ ((فتحه)) و #الف_مدی نیست.
مگر از#لحاظ ((زمانی)) کشش صوت ! ( #تفاوت_کمّی)
⚜تفاوت حالت ترقیق الف مدی(رقیق و نازک شدن صدای الف ) با حالت تفخیم آن ( پرحجمی و صدای درشت الف) در این است که سطح #زبان در حالت ترقیق نسبت به تفخیم ان از #سقف دهان فاصله ے کمتری دارد ؛ و در الف مفخّم ؛ به کف دها نزدیکتر می شود.
ملاحظه می گردد که این صدا به مخرج حرف #خاصّی ؛ تکیه و تمایل ویژه ندارد که بتواند آن حرف را (( مادر )) الف مدّی دانست و لذا ⚜الف مدّی #مطلقاً #جوفی است. و یک صدای کشیده از جوف(فضای خالی ) می باشد.
✅ نکته 'ا _ َا #هرگز اول کلام نمی آید -->وسط و آخر کلام می آید. #مگر حرفی قبل از آن باشد :
💢مثال : ءَا_مَ_نُوا-->ءَامَنُوا
و باید در میزان کشش بسیار دقت شود #مهمّ 🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻تلاوت سوره شمس، علق۱تا۵
💠قاری: استاد کرم زین
💎مدت تلاوت: ۶دقیقه
💠نوع تلاوت: مجلسی
✅ @eshragholqoran
✅ #واو_مدّی
🔶 واو مدّی عبارت است از #واو_ساکنه_ماقبل_مضموم))
هنگام تلفظ واو مدّی #جلوی زبان به پایین و عقب زبان به سـوی کام متمایل میشود_البته تا حدِی که عبور هوا از میان زبان و کام بالا هیچ سایشی ایجاد نکند.
اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش پیدا کند((ضمّه))تولید میشود؛ پس
🔶در زبان عرب #هیچ تفاوتی بین #ضمّه و #واو مدّی نبست #مگر از #لحاظ زمانی کشش صوت(تفاوت کمّی)
🔶در واو مدّی ؛ لب ها با گِرد شدن یا جمع شدن به تکمیل صدای واو مدّی کمک می کند.
پس واو مدّی صرفاً با گِرد شدن لب ها
(( #اشمام)) ایجاد نمیشود
#بلکه نقش زبان در تولید این صدا غیر قابل انکار است.
باید دانست در واو معمولی نیز عیناً همین روش توسط زبان به عمل می آید #اِلّا اینکه در #واو مدّی مجرای عبور هوا کمی(( #روان_تر)) است و در واو معمولی ؛ مخرج حرف ؛ کمی فشرده تر و هوا نسبتاً دارای سایش است. 🔶⚜🔶
✅ #یاء_مدی عبارت است از((یاء ساکن ما فبل؛ مکسور))
🔶هنگام تلفظ یاء مدّی #تنه زبان به جلو و بالا و عقب زبان به #پایین میل میکند ؛ ⚜در این حالت #تنه_زبان کمترین فاصله را با سقف دهان دارد؛ اما نه به #حدّی که هوای خروجی از میان آنها ؛ دچار #(( سایش )) گردد ؛
🔶اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش یابد ؛ صدای ((کسره)) تولید میشود؛ پس :
⚜در زبان عرب #هیچ تفاوتی بین(( کسره )) و(( یاء مدّی)) نیست ؛
مگر از لحاظ (( زمان)) کشش صوت !
(( تفاوت کمّی))
🔶یاء مدّی و یاء ساکنه معمولی نیز در مسأله((روان تر)) بودن صدا و عدم(( سایش ))هوا در یاء مدی متفاوت هستند. در یاء معمولی ؛ مخرج حرف کمی فشرده تر و هوا دارای #سایش است. [نگارنده تنها تفاوت در حروف #جوفی را #روان_تر بودن صدای واو و یاء مدی و عدم #سایش_هوا می داند. ]
🔶ملاحظه میشود هر #سه حرف مدّی در تلفظ خود ؛ از ایجاد #سایش_جریان_هوا ؛ خود داری می کنند و از آنجا که در مسیر خروج خود با #هیچ عضوی #اصطکاک ندارند ؛
⚜ حروف ((جوفیه)) نیز به (( هوائیه )) مشهورند.
🔶 البته لازم به تأکید است که تمامی منابع #تجوید؛ واو مدّی را (( واو ساکنه ما قبل مضموم)) و یاء مدی را (( یاء ساکنه ما قبل ؛ مکسور)) نامیده اند ؛
اما از #الف_مدّی صرفاً [اصطلاح ساکن ماقبل مفتوح ] یاد می کنند!
و از حروف خاصّی نام نمی برند. !
⚜علت این است که واقعاً هیچ حرف ساکنی نمی توان یافت که با #فتحه ما قبل #الف مدّی بسازد.
✅ برخی(( #همزه )) را مادر الف مدّی می دانند ! حال آنکه #همزه با صدای (( #تیز)) خود در صورتی که با فتحه ما قبل ؛ همراه شود #الف_مدّی نمیسازد؛ #مهمّ
💢مانند: کأساً_مأو'ی_یأمُرُ
🔶اگر گفته شود(( با شُل کردن( یعنی تسهیل همزه ) و یا تبدیل همزه ؛ الف مدی می سازیم )) ! خواهیم گفت : این اختصاص به الف مدی ندارد.
⚜از (( چنین )) #همزه اے ؛ واو مدی و یاء مدّی نیز می توان ساخت ؛
(مٶمِنِین--->مُومِنِین ؛ اَلذِّئب --->اَلذِّیبُ)
و باز هم جای یک حرف مخصوص تولید #الف_مدی خالی است ! این همان #علت_مستقل دانستن #الف_مدی به عنوان یکی از حروف #الفبا است. مهمّ
که بسیاری از #علمای قدیم و جدید بدان معتقدند.
⚜پس فقط الف مدی ؛[جوفی مطلق است ]
و دو حرف مدّ دیگر به علت روان بودن ؛ (( شباهت )) به الف مدّی پیدا کرده اند. #مهمّ
🔶 #علامه_ابن_الجَزَری در کتاب(( التَّمهِید فِی عِلمِ التَجوِید)) گوید :
(( این صفت #مدّوَلین) در اصل ؛ ویژه الف مدی بوده است و واو و یاء مدی شباهت به الف مدّی دارند... #مهمّ جریان هوا در الف بیشتر از واو و یاء مدی است و هنگام تلفظ ان #زبان تکیه و استقرار بر موضعی از دهان ندارد )) #مهمّ 🔶⚜🔶
🌿 #تنها تمنایم از عزیزانی که مطالب دانش تجویدی را پیگیری می فرمایند؛ توجه به نکات ویژه در این مطالب داشته باشید.
#موفق و پیروز باشید.
🔶 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶