eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
457 عکس
75 ویدیو
66 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
6.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بیان بازاری و سخیف از فلسفه وعرفان اسلامی نقد ونکاتی از سخنان فوق در کانال بیان کرده‌ایم... ⌜@falsafeh_nazari
✅ نقدی بر بیان بازاری و سخیف از فلسفه وعرفان اسلامی راقم این سطور شناختی از گوینده مطالب فوق ندارد اما آنچه از سخنان ایشان برمی‌آید این است که فاقد شناخت کافی از فضای است. اولا: وجود حائز دو بُعد مفهومی ومصداقی است. مفهوم وجود امری ذهنی وانتزاعی است که در ذهن بر همه موضوعات قابل حمل است. اما مصداق وجود اشاره به حقیقت خارجی هستی دارد.  فیلسوف از مفهوم وجود به این دلیل که اشاره به حقیقت خارجی وجود دارد سخن میگوید وگرنه خود مفهوم وجود مطمح نظر فیلسوف نیست. اشتباهی که گوینده در فیلم بالا مرتکب آن شده این است که گمان میکند فیلسوف فقط از مفهوم انتزاعی وجود سخن میگوید حال آنکه حقیقت ومصداق خارجی وجود غرض اصلی اوست. پس این سخن گوینده که فیلسوف از مفهوم وجود سخن میگوید ومفهوم امری ذهنی است و هم وجود است پس خدا در فلسفه مفهوم ذهنی است اشتباه است زیرا فیلسوف از حقیقت خارجی وجود واحکام کلی آن سخن میگوید نه مفهوم ذهنی وجود لذا خدا در فلسفه مفهوم ذهنی نیست بلکه حقیقت الوجود و وجود محض ونامحدود است...که همین اشارت مختصر بحری از معارف را در خود جایی داده. ثانیا: مفهوم وجود امری کلی است ولی مصداق وحقیقت خارجی وجود عین فردیت وتشخص است یعنی هر وجودی در خارج حائز ویژگیهای مخصوص خود است که همین امر سبب تمایز آن از دیگر موجودات میشود. لذا وجود خدا مفهوم انتزاعی نیست بلکه وجودش درخارج بی مانند است وفردیت او تکرار ناپذیر...براین اساس ماهیت خدا عین وجود اوست، یعنی خدا وجودی است که مرز و محدودیت (ماهیت) ندارد. عدم محدودیت یعنی او در همه جا حاضر است وباهر امری معیت وهمراهی دارد زیرا نامحدود در محدود تجلی میکند پس هر چیزی جلوه حضور اوست، امر نامحدود با حدود ومرزها محدود نمیشود بلکه مقیدات و ماهیات هر کدام تجلی کمالات او ومجلای ظهور اوست براین اساس او بین قلب شما وخود شماست قبل از آنکه ندای قلبتان به شمابرسد او میشنود و میفهمد زیرا همه چیز وجه و نمایش خدای نامحدود است. ماهیت خدا(هویت او) عین وجود اوست یعنی هویت خدا همچون وجود و هستی او که عین نامحدودی است و برهمه چیز سایه افکنده وحضورش در همه جا حاضر است میباشد....تمام این معارف از همین عبارت مختصر (ماهیت خدا عین وجودش است) استنباط میشود....عبارتی که گوینده آنرا انسداد معرفت الی الله میداند ولی در واقع دروازه بزرگ معارف الهی است. ثالثا: جناب وتمام شعرای بعد از ایشان وبلکه فیلسوفان مطرح بعداز وی درباب عرفان نظری ومعارف مدون استدلالی الهی و شهودی هرچه دارند از سفره جناب است. اینکه خداوند خود را در وجود ماهیات پنهان کرده در واقع همان نظریه ظهور اسماء وصفات الهی ابن عربی است. از همین روی چنانچه جناب مولوی را در برابر ابن عربی صاحب مکتب مدون عرفانی بدانیم ...قطعا سخنی مطایبه آمیز که بر وزان مزاح است بیان کرده‌ایم. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 در نقد سخنان جناب پیرامون مطالبی را در کانال فلسفه نظری بیان کرده ایم ⌜@falsafeh_nazari
✅در دفاع از حسن بصری(ره) نزد گروهی از علماء فردی منحرف و مردود ونزد بخشی دیگر از بزرگان دین از جمله مریدان مخلص امیرالمومنین(ع) بوده است. آنچه سبب معرکه آراء درباب او شده دو عنوان و اتهام نسبت به وی میباشد. اول آنکه حسن بصری اهل تصوف بود چنانچه نقد و ردیه  و بر حسن بصری ناظر به شهرت وی به منش صوفیانه و پرهیز دادن مخاطبان از پیروی از او بوده است....بررسی وپاسخ به این مطلب فرصتی دیگر میطلبد اما اتهام دوم حسن بصری که مطمح نظر این وجیزه میباشد این است او مخالف ودشمن امیرالمومنین(ع) بوده است. استناد به این مطلب بر حسب چند روایت خاص میباشد که یکی از آنها روایتی است که جناب در رسانه ملی آنرا مطرح کردند که قطب راوندى آنرا مرسلا نقل کرده است که: «امیرالمومنین(ع) پس از جنگ جمل از کنار حسن بصرى که مشغول وضو گرفتن بود گذشت فرمود: اى حسن! کامل وضو بگیر. حسن گفت: ولى تو دیروز مردانى را به قتل رساندى که وضوى کامل مى‌گرفتند!حضرت فرمود:و تو به خاطر آنان دلتنگ شدى؟ گفت: آرى فرمود: خداوند دل تنگى تو را طولانى سازد و حزن تو را افزون کند.گفته‌اند: پس از آن همیشه حسن را اندوهگین و گرفته مى‌دیدیم گویا از دفن عزیزى برگشته است» نظیر این روایت را صاحب کتاب احتجاج مرسلا نقل میکند وهمچنین ابن ابی الحدید از قول حمّاد آنرا بیان میکند. 🔻گذشته از بررسی سند روایات فوق وتعارضاتی که دربیان آن وجود دارد (مثلا  در کتاب شریف امالی روایت فوق را به گونه دیگری نقل کرده است. در آنجا حسن نه تنها پاسخ بی‌ادبانه‌ای به سؤال امام نداده، بلکه حتی ازایشان نصیحت خواسته است)...بیان دونکته تاریخی که گویایی صحت وسقم این روایات است خالی از لطف نمیباشد اوّلا: به گفته ابن سعد که نزدیکترین فرد به حسن بصری بود، حسن بصری در سال (21) هجری بدنیا آمد یعنی به هنگام جنگ جمل او نوجوانی چهارده ساله بوده!! براین اساس حسن در آن روزگار نوجوانی غیربالغ بود که هنوز وجاهت وجایگاه اجتماعى نداشته که بخواهد در مسیر خلیفه وقت قرار گیرد وبا ایشان بر سر وضو گرفتن مخاصمه کند!! واساسا دور از ذهن است که امیرالمومنین(ع) نوجوانی غیربالغ را مورد عتاب وتندی قرار داده و او را نفرین کند!! ثانیا: بنابر نقل شیخ صدوق در امالی و علامه مجلسی در بحار...حسن در سال (37) هجری به بصره مهاجرت کرد. یعنی در زمان جنگ جمل حسن دربصره نبود بلکه در مدینه بود. البته برخی دیگر از محدثان وراویان مانند ورّاق میگویند حسن تنها در زمان پیری وهنگام مرگ جابر بن زید به سال (93) هجری و هنگام حکومت عبدالملک بن مروان وارد بصره شد وپیش از آن هیچگاه به بصره نرفته بود. 🔻اینکه بزرگان وعالمانی چون از حسن بصری به نیکی یاد کرده و او را کثیرالعلم، بلیغ المواعظ، اسوه، پیشوا و یکی از متقدمان دانسته ویا اینکه در مقدمه تفسیر تبیان در مدح حسن بصری سخن گفته و روش او را در تفسیر قرآن کریم (طریقه‌ای ممدوح و مذهبی محمود‌) دانسته وهمچنین جناب در تفسیر مجمع البیان در فضیلت حسن بصری و علم او مطالبی بیان داشته واینکه حسن بصری از چهره‌های مطرح تشیع واز کاملین طریقت و واصلین حقیقت بوده ..بحث مفصلی است که در این مقال نمیگنجد...الغرض آنکه تامل وتحاشی دربیان مطالب تاریخی و احتراز از نقل هرگونه روایتی و تحقیق وامساک در بیان آنها شیوه اهل علم وحکمت میباشد. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
37.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مستند کامل “غدیر از کانت تا رایسکه” در آستانه سیصدمین سال تولد ایمانوئل کانت، خردگرای آلمانی، نوشته‌هایی از او و هم عصرش رایسکه معرفی گردید؛ که به انسان قرن ۲۱ برای شناختن جانشین محمد پیامبر اسلام و کانون پیروان او کمکی شایان خواهد کرد. کانت چه نگاهی به جمعیت مردم شیعه داشت و تفاوت آنان و هم‌کیشانش را در چه میدانسته؟ اشخاصی چون یوهان رایسکه، چرا سعی کردند در زمان جنبش فکری و فلسفی غرب در عصر روشنگری را متوجه پیام‌های علی‌بن‌ابیطالب و غدیر کند و فرجام او چه شد؟ 📌نسخه کامل این مستند مصاحبه را در آپارات و یوتیوب فطرس‌مدیا ببینید @fotrosmediatv 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
1697179142677_-2147483648_-215241.ogg
17.39M
┄═❁❁࿇༅═‎‌‌‌‌‌‌┅ 🔻 : ســلــام و عــرض ادب روح بخاری چیست؟ اگر امکانش هست درباره این نظریه توضیحاتی ارائه بفرمائید ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
حکمت کشتن پسران ازسوی فرعون برای [یافتن] موسی این بود که: روح هریک از پسرانی که کشته شدند به موسی بازگشت کند تا او را در هلاک فرعون کمک کنند. پس موسی متولد نشد مگر این‌که مجموع ارواح کثیره و قوای فعاله بود. ارواح پسران کشته شده جمع شدند و متحد گردیدند و در صورت موسویه ظاهر شدند تا حقوقشان را استیفا کنند و پرورنده‌شان را اعانت کنند و پیامبرشان را مدد رسانند؛ زیرا بر طهارت ذاتی بودند و کاری نکرده بودند که بدان شایسته مرگ باشند. 🔻محیی‌الدین عربی (شرح فصوص الحکم، فص موسوی، ص۴۴۶-۴۴۵) ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ ⌜@falsafeh_nazari
🎥بیژن عبدالکریمی در برنامه (به افق فلسطین): 🔻ویدئوی اول: غرب تمام تمدن وتاریخ وپیشینه چند صدساله‌اش را یکجا خرج کشور جعلی وجنایتکار اسرائیل کرد وبرایش دیگر هیچ آبرویی نمانده. 🔻ویدئوی دوم: جامعه ایران به خاطر احاطه شدن توسط رسانه های فارسی زبان بیگانه و به خاطر مشکلات داخلی اش از معیشت گرفته تا هر چه هست تب دار است و هذیان می گوید و توده ای و گله وار عمل می کند. به بیمار تب دار نمی توان چندان خرده گرفت. اما وای بر آن روشنفکرانی که از کینه جمهوری اسلامی به دفاع از شر مطلق و کثافت محضی چون اسرائیل برخاستند. از آنها بیزاری می جویم و بسیار گله دارم... ┅┅┅┅──✺──•⊰➺ 🔸فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari