🛡 نظام سرمایهداری از بدو پیدایش خود، از درون با انتقادهای شدیدی مواجه بوده است.
[بخش اول]
📛 نظام سرمایهداری بر آزادی فردی بسیار تکیه دارد و از همین جاست که مباحثی مانند اومانیسم، حق و تکلیف، و سکولاریسم به شکل خاصی محل طرح پیدا میکند و مفهوم عدالت و رویکرد اجتماعی به آن را در جامعه مدنی مورد ادعای غرب متأثر میسازد و به تبع آن با نظام اسلامی تفاوت فاحش مییابد.
🌐 ذکر این نکته ضروری است که مخالفت با نظام سرمایهداری، تنها از سوی نظام اسلامی نیست؛ بلکه نظام سرمایهداری از بدو پیدایش خود، از درون با انتقادهای شدیدی مواجه بوده است و اگر چه این مخالفتها در آغاز سازمانیافته نبود، اما به مرور زمان در شکل سازمانیافتهای در قالب احزاب سوسیالیستی بروز کرد.
✍ نعمتالله پناهی بروجردی
#شماره_3
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ وظایف مهم تشکیلات اسلامی (قسمت اول) 💠 تربیت اعتقادی ✳️ زمانی که یک جریان و یا تشکیلات، فردی را ب
✅ وظایف مهم تشکیلات اسلامی
(قسمت دوم)
📿 تربیت اخلاقی
🔸 در تربیت اخلاقی نظارت اخلاقی از سوی تشکیلات بر روی اعضا تشکیلات است که به هر میزان فضایل اخلاقی در افراد تبدیل به ملکه شود، به او مسئولیت میدهند.
✅ این بدان معناست که اگر تشکیلات، فردی را به عنوان نامزدی برای تصاحب منصبی به جامعه معرفی کرد، در واقع سلامت و شایستگی اخلاقی آن فرد را برای کسب آن منصب تضمین میکند.
‼️ متاسفانه امروزه جریان سیاسی را که متعهد چنین مسئولیتی باشد و با دقت به تربیت اخلاقی افراد برای نظام اسلامی بپردازد نمی توان نام برد!
✍ محسن هامانه
#شماره_39
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💻 اصول مدیریت رسانه (قسمت اول) ☑️ مدیریت در زندگی نقش مهمی دارد. همانطور که حضرت علی (ع) آن را جزء
💻 اصول مدیریت رسانه (قسمت دوم)
1️⃣ مدیریت نیاز: باید بین نیاز و درخواست فرزندان تفاوت قائل شویم. فرزندان به محبت والدین، خوراک، پوشاک، لوازم التحریر، کسب دانش، معارف و علوم دینی و... نیازمندند و والدین وظیفه دارند به این نیاز پاسخ مناسب دهند اما برخی از مطالبات فرزندان نیاز حقیقی نیست بلکه خواسته آنان محسوب میشود.
⚠️ برآورده کردن این خواستهها (نیازهای کاذب) میتواند مشکلات فراوانی را برای خانواده به وجود آورد. در اختیار داشتن گوشی و تبلت هوشمند برای کودکان و نوجوانان به صلاح آنان نیست و روان شناسان بسیاری با صراحت این نکته را مورد توجه قرار دادهاند.
🖌 عبدالله خاکپور
#شماره_29
#رسانه
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه (بخش ششم) ✔️ بهرهمندی درست و کامل و به هنگام استاد مصباح از محضر نوران
▪️ سنگربان توحید در دو جبهه
(بخش هفتم)
🔹 مقام چنین دانشمندانی هزار هزار مرتبه از مقام مجاهدان راه خدا که به جهاد در برابر دشمن برخاستهاند برتر و بالاتر است، چرا که این دانشمندان از دین شیعیان ما دفاع میکنند و آن مجاهدان از ابدانشان.
🔸 در واقع دین عنصری است که برای تامین سعادت دنیوی و اخروی بشر نافع است و بدین ترتیب، دفاع از دین به مثابهی دفاع از حریم سعادت هر دو سراست، در صورتی که تامین نیازمندیهای جسمانی-روانی انسان در نهایت تا هنگام مرگ میتواند به حال انسان سودمند باشد.
✂️ برشی از یادداشت دکتر سیداحمد رهنمایی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_45
#حوزه_علمیه
🆔 @farhang_puya
✅ مشارکت و حضور مردم در صحنههای گوناگون اجتماعی
✍️ مهدی حسنزاده:
🔰 علامه مصباح (ره) واگذاری امور به مردم و فراهم آوردن امکان مشارکت و حضور مردم در صحنههای گوناگون اجتماعی را از ویژگیهای جامعه مدنی معرفی میکنند. البته جامعه مدنی معنای اینکه تا حد امکان، کارهای اجتماعی به عهده خود مردم سپرده شود و از تصدی دولت کاسته شود. حتیالمقدور مردم خود داوطلبانه در انجام فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند و تنها در حد ضرورت دولت دخالت کند.
#شماره_45
#علامه_مصباح
🆔 @farhang_puya
⭕️ فراموش کردن امور فرهنگی و اجتماعی
🚫 در روزگاری نه چندان دور تقریباً چند دهه قبل آنچه فهم متفکران و دانشمندان غربی از توسعه را شکل میداد، به پول، بازار و اقتصاد محدود میشد.
🔦 رفته رفته آنها دریافتند که برنامهریزی برای توسعهی اقتصادی و بازارهای جهانی، بدون توجه به امر فرهنگی و زیست اجتماعی ملتها اتفاقی معیوب است.
📈 امروز آنها تأکید دارند که آنچه به عنوان شاخصههای توسعهی اقتصادی مطرح میشود، حتماً باید در نسبت با فرهنگ و توجهات مردمشناسانه شما گرفته باشد؛ لذا توسعه از ترقی محض در اقتصاد، به توسعهی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز تسری پیدا کرد.
📝 الهام عباسی
#شماره_38
#علوم_انسانی
🆔 @farhang_puya
💢 باید اساس توسعه فرهنگی باشد
🔸 برای اینکه توسعهی واقعی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جامعهای تحقق بپذیرد، باید اساس آن فرهنگی باشد، نه اینکه مثلاً توسعهی اقتصادی با بعد فرهنگی باشد.¹
↙️ این رویکرد که به مثابهی یک انگارهی پست مدرنی روز به روز بر غنای آن افزوده میشود تا جایی پیش میرود که اساساً توسعه را برساختهی فرهنگ میداند.
🔺 یعنی این فرهنگ و ساختارهای اجتماعی است که میتواند توسعه را محقق کند؛ اما کدام فرهنگ؟ کدام توسعه؟
🗃 الهام عباسی؛ محمدحسین پناهی، توسعه فرهنگ ضرورت توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعهی اجتماعی، شماره ۲۲، ص ۱۱، ۱۳۹۴
#شماره_38
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ مرجع تقلید جاسوس!
⛔️ هشدار امام (ره) درباره نفوذ در حوزه
🎙 استاد حسن رحیمپور ازغدی
#حوزه_علمیه
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💻 اصول مدیریت رسانه (قسمت دوم) 1️⃣ مدیریت نیاز: باید بین نیاز و درخواست فرزندان تفاوت قائل شویم. فر
💻 اصول مدیریت رسانه (قسمت آخر)
🔴 زمانیکه بازیهای ملی و ایرانی ساخته نمیشود، هر بازی که والدین تهیه کنند غیربومی است و قریب به اتفاق این بازیها دارای مشکلات متعدد اخلاقی-رفتاری هستند؛ درحالی که برای تلفنهای هوشمند و رایانه بازیهای متعددی توسط متخصصان داخلی تولید شده است.
🔚 این مطلب درباره ماهواره هم صدق میکند و ما برای آن محتوای مطلوبی نداریم. نکته مهم دیگر آن است که مالکیت این ابزار باید در اختیار والدین باشد نه فرزندان تا در مراحل بعدی والدین بتوانند به راحتی بر چگونگی استفاده فرزندان نظارت و کنترل کافی داشته باشند.
🖌 عبدالله خاکپور
#شماره_29
#رسانه
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🏦 بانکداری رَبَوی باعث شد تا از عدالت فاصله بگیریم!
📛 متأسفانه در نظام بانکی خوب عمل نکردیم. از نقطه ضعفهای نظام بانکی ما این است که به جای قرار دادن داراییهای پولی در فرآیند تولید، آنها را وارد فضای خاصّی مثل سفتهبازی، بورسبازی و... کرد و این موجب شد که بخش حقیقی اقتصاد، رشد و رونق لازم را نداشته باشد و در نتیجه توزیع درآمد وضعیت نامتوازن به خود بگیرد و ما از عدالت فاصله بگیریم.
🔻 این در حالی است که اصل و جایگاه بانکداری اسلامی مرتبط ساختن داراییهای پولی با واقعیتهای اقتصادی است تا پول همانند روغن به چرخدندههای اقتصادی نفوذ کند و آنها را فعّال و کارآمد نگهدارد.
🎙 گفت و گو نشریه فرهنگ پویا با حجتالاسلام دکتر سید محمدکاظم رجایی
#شماره_38
#اقتصاد
#بانکداری_ربوی
🆔 @farhang_puya
💢 عدالت اقتصادی
🔸 به صورت کلی اگر عرض کنم احکام فردی و اجتماعی اسلام به خصوص در حوزهی کنشها و روابط اقتصادی و همچنین توصیههای اخلاقی اسلام در این حوزه، زمینههای عدالت اقتصادی را تشکیل میدهند.
✴️ به هر میزان که این دستورات و سفارشها عملیاتی شوند، به همان اندازه عدالت اقتصادی در جامعه محقق میشود. مسئولیت نظام جمهوری اسلامی، اجرای احکام و سفارشهای اسلام در جامعه است.
🎙 گفت و گو نشریه فرهنگ پویا با حجتالاسلام دکتر سید محمدکاظم رجایی
#شماره_38
#اقتصاد
🆔 @farhang_puya
❓روشنفکر کیست؟
✍ علیاکبر عالمیان:
💢 روشنفکر کسی است که برخلاف غفلت و کوتهبینی حاکم بر محیط میتواند از آگاهی، تیزبینی و دورنگری لازم بهرهمند باشد.
📚 با دست یافتن به آگاهی ناب بتواند خود را از اسارت قید و بند خطا و خرافه رها سازد و خود را از جریان عادی جامعه جدا ساخته و در سایه آگاهی برتری که به دست آورده است به جریانها با دیده نقد بنگرد.
#پیششماره_3
#فرهنگ
#روشنفکر
🆔 @farhang_puya
🔴 جریان نفوذ بسیار پیچیدهتر شده است
💡 از درسهای فتنه ۸۸ هم عبرت بگیریم. خودشان میگویند در جریان فتنه ۸۸ اشتباهات زیادی کردیم یکی از اشتباهات ما این بود که علیه امام و ارزشهای انقلاب شعار دادیم. قرآن و مسجد آتش زدیم. این احساسات مردم را تحریک کرد و ۹ دی به وجود آمده.
🔳 حالا باید هرکار که میخواهیم بکنیم در لفافه پشتیبانی و حمایت کنیم و این که این حرفها با تایید مقام معظم رهبری هست! دیدید هرکاری که میخواهند بکنند یک قدردانی و تشکر هم از مقام معظم رهبری میکنند.
🎙 سخنرانی دکتر منوچهر محمدی در سیامین نشتس انجمن فارغالتحصیلان در 94/9/27
#شماره_31
#سیاست
#نفوذ
🆔 @farhang_puya
💠 باید برای تعجیل در فرج حضرت ولیعصر (عجالله تعالی فرجه) خاشعانه دعا کنیم
#عکس_نگاشت
#نیمه_شعبان
🆔 @farhang_puya
⭕️ خواستههای مردم از برپایی انقلاب
🔸 فرهنگ پویا: خواستههای مردم از برپایی انقلاب چه بود؟
💢 یکی از مسائل مهم در هر انقلاب برای محققان شناخت و درک دقیق خواستههای مردم از آن است و این مسأله بسیار مهمی است؛ زیرا اگر خواستههای مردم تحقق یابد، رضایت و حمایت آنها به دست میآید و انقلاب به اهداف خودش میرسد.
🔻 هر انقلاب دو بعد نفی و اثبات دارد. انقلاب اسلامی مردم ایران، نفی آمریکا، رژیم وابسته پهلوی، نظام طاغوتی و کفر، واثبات استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و عدالت بود. مردم آنها را دور ریختند تا اینها را به دست آورند.
🎙 گفتوگو نشریه فرهنگ پویا با دکتر منصوری
#پیش_شماره_5
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
❓ وضعیت حکومت قبل از انقلاب اسلامی (قسمت اول)
⚜ حکومت به دست خاندان عياش و مزدوری بود که بدون اوامر آمریکا، اسرائیل و غرب حتی نمیتوانستند تکان بخورند. حکومت حکومتی بود هزار فامیل که همه وجود آنها در قدرت، ثروت و شهوت خلاصه میشد.
🔺 بیشتر بدنه حکومت را بهائیان، صهیونیستها و فراماسونهای تحصیل کرده در غرب تشکیل میدادند. کارشناسان و سفرای خارجی بیشترین حضور و نقش را در تصمیمگیریها داشتند و کلیه قراردادها و پیمانها میبایست بر اساس اجازه کشورهای غربی تنظیم میشد.
✍ محسن فاطمی
#پیششماره_5
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔺 نقطه مقابل عدالت
⛔️ خودکامگی به معنای استبداد و انحصارطلبی است و در نقطه مقابل «عدالت» قرار دارد. مبارزه با ستم و استبداد، بخش اصلی ایدئولوژی اسلامی را تشکیل میدهد و انقلاب اسلامی ایران در درجه نخست زاییدهٔ سلسله مبارزههای مردمی علیه نابرابری و فقر اخلاقی و آثار ناگوار ناشی از آن یعنی ستم و استبداد است؛ از این رو نفی آن در دستور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
💢 در همین راستا اصل دوم قانون اساسی بنا بر «نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطهگری و سلطهپذیری» قرار داده تا بدین وسیله، مقدّمات دستیابی به جامعه نمونه اسلامی را که تامینکننده قسط و عدل، استقلال و همبستگی ملی خواهد بود، فراهم کند.
🔰 بدیهی است که پرهیز از خودکامگی، یکی از مهمترین تعّهدات رئیسجمهور شمرده میشود.
✍ سیده سهله تقوی
#شماره_6
#جامعه
🆔 @farhang_puya
⚠️ اشرافیها مسیرشان از مردم جداست!
🔰 به نظر میرسد در حالی که مردم با تحّمل همهی فشارها و گرفتاریها و با نگاه به سیرهی امام و رهبری و مدیرانی که هنوز مانند دههی شصت زندگی میکنند، با چنگ و دندان در حفظ و حراست از انقلاب میکوشند و هیچ فتنهای حتی سفرههای خالی آنان را از دولتمردان و نظام جدا نمیکند.
📛 برخی از مدیران و مسئولان با رویکردی اشرافی عملاً از مردم جدا شده و در مسیری قرار گرفتهاند که آرزو و آرمان هر ضدانقلاب و براندازی است، روحیهای که روح عدالتخواهی را در جامعه میمیراند و مانع اصلی پیشرفت مادی و معنوی است.
✍ حسن ابراهیمزاده
#شماره_6
#استکبار_ستیزی
#منحرف_نشویم
🆔 @farhang_puya
⭕️ نفوذهای فرهنگی، در قالبهای مختلف
(بخش اول)
📛 بیشک نفوذ در لایههای مختلف نظام اسلامی و تغییر در نگرشها و باورها در طول تاریخ با تلاش دشمنان قسم خوردهی ما بارها تجربه شده است.
🌀 یکی از مهمترین پروژههای نفوذ در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نفوذ فرهنگی است که از این طریق یا به دنبال گنجاندن عناصر غیرخودی در مراکز تصمیمساز نظام در بین افراد خودی بودهاند و یا با پیاده کردن طرحها و برنامههای خود، در پی تضعیف ارزشها و باورهای دینی بودهاند.
🔚 که اگر بخواهیم به مواردی از آن اشاره کنیم میتوانیم برنامههایی؛ همچون سند تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، آزادی گستردهی سقط جنین، تنظیم سند مبارزه با خشونت علیه کودکان، تنظیم قانون منع ازدواج زیر ۱۸ سال و موارد مانند آن را نام برد.
📝 محسن هامانه
#شماره_38
#فرهنگ
#نفوذ_فرهنگی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❓ وضعیت حکومت قبل از انقلاب اسلامی (قسمت اول) ⚜ حکومت به دست خاندان عياش و مزدوری بود که بدون اوامر
❓ وضعیت حکومت قبل از انقلاب اسلامی (قسمت آخر)
🔘 شاه به صورت تشریفاتی در برابر مردم سوگند وفاداری میخورد اما در عمل همه برنامهها را از طریق مهرههای غرب به اجرا در میآورد. وزرا و رئیس هر کابینه با اراده مهرههای اصلی غرب در ایران انتخاب میشدند.
⚡️ در هر وزارتخانه بخش برنامهریزی با حضور مستشاران و نیروهای خارجی اداره میشد و حکومت به شکل دربست تابع نظرها و خواستههای دنیای غرب بود. ایران بهترین همپیمان اسرائیل و آمریکا در منطقه میشد و همچنان به عنوان ژاندارم منطقه مسئول سرکوب جنبشهای آزادی بخش و اسلامی میماند.
✍ محسن فاطمی
#پیششماره_5
#انقلاب_اسلامی
🆔 @farhang_puya
❇️ رواج حمایت از کالای ایرانی
🔸 یکی از بهترین اقدامات برای درک شرایط دشوار تولیدکنندگان و صنعتگران در اوضاع تحریمهای ظالمانه، حضور تودههای مردمی در مراکز تولیدی و صنعتی است.
🛠 این اقدام، به لحاظ علمی و عملی زمینه گفتمانسازی حداکثری حمایت از کالای ایرانی را فراهم میآورد. تجربه نشان داده است که خروجی هر یک از این کاروانها سفیران حمایت از کالای ایرانی خواهند بود که هم در زندگی روزمرهی خویش به حمایت از کالای ایرانی میپردازند و هم در میان اطرافیان شان مبلغ آن خواهند شد.
🌐 ایجاد کاروانهای حامیان کالای ایرانی در بسترهای مختلف همچون در محیطهای دانشآموزی، اداره و مردمی قابل اجرا است. حتی میتوان از ظرفیت ستادهای نماز جمعه و مساجد برای اردوهای بازدید از مراکز صنعتی استفاده نمود.
📝 محمد جواد توکلی؛ نشریه فرهنگ پویا
#شماره_39
#جامعه
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✅ وظایف مهم تشکیلات اسلامی (قسمت دوم) 📿 تربیت اخلاقی 🔸 در تربیت اخلاقی نظارت اخلاقی از سوی تشکیلات
✅ وظایف مهم تشکیلات اسلامی
(قسمت سوم)
📑 تدوین برنامه:
🛣 وظیفهی دیگر تشکیلات، تدوین یک نقشهی راه کلان و جامع تحت برنامههای ریز برای ادارهی کشور است. نداشتن برنامه، عاملی برای بیانضباطی و اتخاذ تصمیمات اجرایی مقطعی، عجولانه و حتی گاهی غیرعملی است
❇️ لذا ارائهی برنامهای کارشناسی شده که همهی اعضای تشکیلات بر روی آن به تفاهم رسیده باشند، از وظایف مهم تشکیلات است. هرگز ادارهی کشور بدون یک برنامه منسجم امکانپذیر نیست.
⚠️ تشکیلات باید برنامهی آموزشی تربیتی، اقتصادی، فرهنگی و... تدوین کند. بدون تشکیلات، بدون انضباط در رفتارهای سیاسی و بدون داشتن برنامه، حتی امیدی به حل مشکلات اقتصادی کشور نیست.
📝 محسن هامانه؛ نشریه فرهنگ پویا
#شماره_39
#سیاست
🆔 @farhang_puya
❓ چگونه میتوانیم عدالت اسلامی را ایجاد کنیم؟
💰 بنده ریشهی همه مشکلات این عرصه حتی چالش بانک را در وابستگی به تفکر نظام سرمایهداری میبینم که راه حل آن هم اسلامیسازی علوم است.
💉 تفکر سرمایهداری از طریق آموزش عالی و تا حدودی آموزش عمومی در حال تزریق به پیکرهی جامعه و از جمله کارشناسان گذشته و آینده است.
🔲 به هر حال، یک کارشناس بر پایهی تفکر خود تصمیم میگیرد چگونه رفتار کند پایههای فکری او، ریشه در تفکر نظام سرمایهداری یعنی همان تفکر قارونی «اِنَّما أوتیتهُ علی عِلم عِندی»؛ دارد. نجات ما در تفکر حضرت سلیمان و تفکر «ذوالقرنین» است...
🎙 گفت و گوی نشریه فرهنگ پویا با دکتر سیدمحمدکاظم رجایی
#شماره_38
#استکبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
⭕️ هرگز با دشمن ارتباط نخواهیم داشت!
💠 نظام جمهوری اسلامی درباره موضوعات خاصّی که مصلحت بداند، با این شیطان برای رفع شّر او و برای حل مشکل، مذاکره می کند؛ معنای این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً. یکی از برکات همین مذاکرات اخیر این بود که دشمنی آمریکاییها و مسئولین دولتی ایالات متحده آمریکا با ایران و ایرانی، با اسلام و مسلمین آشکار شد، برای همه مدلّل شد، همه این را فهمیدند.۹۳/۱۰/۱۹
🚫 میدان دیپلماسی، میدان یک نبرد واقعی است، منتها نبردی که پشت میز و با لبخند و با گفتن صبح بخیر و شب بخیر انجام می گیرد! وجود ارتباطات دیپلماتیک، هرگز نباید به معنای اعتماد به دشمن تلقی شود نباید اعتماد کرد. ۷۹/۴/۱۹
🎙رهبر معظم انقلاب
#شماره_36
#سیاست
#برجام_نا_فرجام
🆔 @farhang_puya
‼️ با شناخت تعامل کنید!
✅ خیلی مهم است که در تعامل با دنیا، انسان جای خودش را بداند، خواست خودش را بداند، نیرو و قدرت خودش را بداند و بداند که باید چه کار کند. امروز دنیا یک میدان بیدردسر آرام بیرقیبی نیست که انسان بگوید: خب، ما هم منافی داریم، دنبال منافعمان آرام آرام راه میافتیم و میرویم! نه دنیا اینطور نیست.
📛 دنیا جای تعارض، جای کارشکنی و جای تعرّض زورمنده است به کسانی که زور ندارند یا کم زور دارد؛ به معنای واقعی، یک قانون جنگل در فضای سیاسی دنیا حاکم است.
💢 در یک چنین دنیایی اگر انسان تسلیم شد و از خودش وادادگی نشان داد و بر سر مواضعاش ایستادگی نکرد و از توان خودش در مقابله و مواجهه استفاده نکرد، قطعاً ضرر خواهد دید.¹
📆 سخنان ولیفقیه زمان، تاریخ:۸۶/۶/۴
#شماره_36
#سیاست
#اصول_تعامل
🆔 @farhang_puya