💠 انسانها در مقابل بلاهایی خدادادی
🌐 انسانها در برابر امتحانات و ابتلائات خداوند چند نوع واکنش
نشان میدهند. برخی خدا را شکر میکنند؛ برخی نیز کافر و بیایمان میشوند و برخی دیگر نیز ناامید میشوند:
1⃣ شکر و حمد الهی: «قال هذا من فضلُ رْبی لیبلونی أأشکر أم اکفر.¹» حضرت سلیمان گفت: این از فضل پروردگار من است
تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را به جا میآورم یا کفران میکنم.
2⃣ کفر و بیایمانی: بعضی از مردم خدا را با زبان
میپرستند. همین که دنیا به
آنها رو کند و نفع و خیری
به آنان برسد، حالت اطمینان
پیدا میکنند، اما اگر مصیبتی به
عنوان امتحان به آنها برسد، دگرگون میشوند و به کفر روی
میآورند و به این ترتیب هم
دنیا را از دست دادهاند و هم آخرت را و این خسران و زیان
آشکاری است.²
🗃 علیاکبر عالمیان، منابع: سوره نمل، آیه ۴۰؛ سوره حج، آیه ۱۱
#معارف
#امتحانات_الهی
#شماره_43
🆔 @farhang_puya
💡 بصیرت، روش شناسایی مسیر
🌀 بصیرت یکی از اصلیترین و پرتکرار ترین کلیدواژههایی است که رهبر
انقلاب در جریان فتنهها مورداستفاده قرار میدهد. «... بصیرت وقتی بـود، غبارآلودگی فتنه نمیتواند آنها راگمراه کند، آنها را به اشتباه
بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم
میگذارد.
🔦 شـما در جبههی جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشهخوانی
بلد نباشید، اگر قطبنما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه
میکنید میبینید در محاصرهی دشمن قرار گرفتهاید؛ راه را عوضی
آمدهاید، دشمن بـر شما مسلط میشود. این قطبنما همان بصیرت
است.¹»
🗄 هادی مجیدی، (بیانات در دیـدارعمومـی مردم چالوس و نوشهر15/7/88)
#معارف
#بصیرت_دینی
#شماره_42
🆔 @farhang_puya
💡 آگاهی، مؤثرترین سرمایه ملتهاست!
🔆 آگاهی، مؤثرترین و کارآمدترین ثروت و سرمایهی هر ملت است. هـرچه آگاهی مردم جامعه درباره اقدامات حکومت، پشتوانهی برهانی سیاستگذاریها و پیشرفتهای کشور در عرصههای مختلف، بیشـتر باشـد، حمایت مردم بیشتر خواهد شد.
✴️ رهبر معظم
انقلاب میفرمایند: «یکی از خصوصیات حکومتی امیرالمؤمنین، تبیین است. حضرت، حقایق جامعه را برای مردم بیان میکرد...¹ تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، بـا دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود.»
🗄 مهدی رشید، بیانات مقام معظم رهبری، ۱۳۹۵/۶/۳۰
#مردم_سالاری
#انقلاب_اسلامی
#حکومت_علوی
🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام رضا (عليهالسلام):
🔰 ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فرزند آدم چیزى بالاتر از یقین داده نشده است.
📚 تحفالعقول، ص ۴۴۵
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 فرهنگ، سرچشمهی فعالیتهای تمدنساز
⭕️ اصل و باطن تشکیل دهندهی پیکرهی فرهنگ، مجموعهی اعتقادات و اخالق و ارزشها و آداب و رسوم، عادات، علوم و هنر، مواریث ملی، خصلتهای بومی و قومی است که منشأ شکلگیری رفتارهای آحاد جامعه میشود و در همهی ابعاد سبک زندگی جامعه تأثیر میگذارد
🔘 به طوری که انسانها بر اساس فرهنگشان حاضرند مال و منال، آبرو و حیثیت و رفاه و راحتی، جسم و جان خود و خانوادهی خود را فدا نمایند.
📊 اموری چون زبان و خط و معماری و آثار هنری و تولیدات صنعتی و امثال اینها مظاهر فرهنگ به شمار میآیند. بنابراین فرهنگ سرچشمهی همهی فعالیتهای تمدنساز جامعه است. درنتیجه فرهنگ جوهر تمدن، و تمدن نمود فرهنگ جامعه محسوب میشود.
#فرهنگ
#تمدن_فرهنگی
#فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya
💠 روحانیت؛ وارثان انبیا
🔰 علماء جانشین انبیاء و ائمه هستند، نقش اساسی و وظیفه اصلیشان هم اصلاح جامعه است. (بیانات علامه مصباح در جمع ائمه جمعه و جماعت و بسیج طلاب، ۸۲/۱۰/۲۵)
🔘 اگر بخواهید اسلام باقی بماند باید علمای اسلام باقی باشند و اگر حرکت علمی و روحانیت ضعف و فطوری پیدا کند دیر یا زود به جامعه سرایت میکند. (۷۹/۳/۱۱)
🔚 نقش علماء در جامعه اسلامی نقش مرزداران را دارند.... همانطور که مرزهای کشورهای اسلامی مرزبانی میخواهد که از نفوذ و حمله دشمنان جلوگیری کند، دلهای مومنین هم مرزهایی دارد و مرزبانانی میخواهد تا از حمله شیاطین جلوگیری کند. (۷۸/۳/۱۶)
🗂 گردآوری: هادی مازندرانی
#علامه_مصباح
#عمار_انقلاب
#شماره_26و27
🆔 @farhang_puya
💢 اعتدالیون مشروطیت، بازنده میدان سیاست
🖌 مهدی ابوطالبی:
❇️ سیری گذرا در تاریخ معاصر ایران، ما را با جریانهایی آشنا میسازد که با برافراشتن پرچم اعتدال و میانهروی پا به عرصه سیاست گذاشتند ولی همین جریانها عملاً در دام افراط و تفریط افتادند و بدون هیچ دستاوردی حقیرانه از صحنه سیاسی حذف شدند.
⚠️ پدیده راه سوم در نهضت مشروطیت و حرکت مابین جریان دینی و سکولار که سرانجام به حذف این پدیده انجامید، عبرتی برای همه آنانی است که با برافراشتن پرچم اعتدال به دنبال تکرار تاریخی هستند که سرانجام سرنوشت آنان را با سرنوشت پدیده میانهرو مشروطیت گره خواهد زد.
#تاریخی
#مشروطیت
#شماره_25
🆔 @farhang_puya
❌ بازی دوسر باخت مشروطهخواهان معتدل
🔘 با مطالعه و بررسی تاریخ مشروطه در مییابیم که دو جریان عمده به صورت فعال در صحنه حضور داشتند و نقش آفرینی میکردند:
1⃣ یکی جریان دینی که پیگیر اجرای احکام الهی بود و تغییراتی را در راستای تحقق #عدالت_اجتماعی دنبال میکرد و دیگری جریانی بود که راه مقابله با ظلم ناشی از حکومت استبدادی تک نفره را دموکراسی غربی در چارچوب نظامی کاملا سکولار میدانست.
2⃣ اما در همین فضا یک جریان دیگر پدید آمد که آن جریان، نه یک جریان بومی و دینی اصیل بود و نه یک جریان کاملاً غربگرا. بلکه قائل بود جریان دینی باید قدری در مقابل عمل مسامحه کند و تندروی را کنار بگذارد و با جریان مقابلش قدری آرامتر برخورد کند!
✍ حجتالاسلام مهدی ابوطالبی
#شماره_25
#تاریخی
#مشروطیت
🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلیالله علیه و آله وسلم):
⚠️ هیچ یک از شما تا ایمان به مقدرات نداشته باشید، مؤمن نخواهید بود.
📚 توحید صدوق، ص ٢٨٠
#حدیث
#شماره_43
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
💠 اخلاق سیاسی امام خمینی (ره)
🔰 نگاه عدالتمحور امام به یاران خود و شخص بنی صدر، یکی دیگر از ویژگیهای اخلاق سیاسی امام است. بر همین اساس امام امر به سکوت شهید رجایی و بهشتی، آیتالله خامنهای، حجتالاسلام هاشمی و بنی صدر کرد.
🔘 ایشان خواستار تشکیل هیئتی متشکل از نمایندۀ تمام افراد شد تا هر یک از تخلفات را بررسی کنند. امام طی حکمی، آیتالله مهدوی کنی را نیز به نمایندگی خود برای نظارت بر حل اختلاف تعیین کرد.
🔚 سخنرانی تحریکآمیز بنی صدر در جمع پرسنل نیروی هوایی شیراز و مصاحبههای جنجالی مطبوعاتی و رادیو-تلویزیونی وی موجب شد تا هیأت حل اختلاف، بنی صدر را به دلیل تخطّی از بیانیۀ امام و قانون اساسی محکوم نماید.
✍️ حسن ابراهیمزاده
#تاریخی
#اخلاق_سیاسی
#شماره_11
🆔 @farhang_puya