eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
890 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ لجاجت 💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليه‌السلام): 💢 هر کس لجاجت کند و بر آن پافشارى نماید، او همان بخت برگشته‌اى است که خداوند بر دل او پرده [غفلت] زده و پیشامدهاى ناگوار بر فراز سر او قرار گرفته است. 📙 نهج‌البلاغه، نامه ۵٨ 🆔 @farhang_puya
‼️ انسان بیکار را خدا رها می‌کند! ⭕️ در قرآن کریم ذات اقدس الهی فرمود هرگز خدا شما را تنها نمی‌گذارد، برای این‌که شما مجاهدت کردید، برای این‌که شما کار کردید، ملت بیکار را خدا رها می‌کند ملتی را که کار کرد خدا فرمود من شما را رها نمی‌کنم. 🚫 در این بخش‌های قرآن کریم ذات اقدس الهی فرمود سستی به خود راه ندهید: «لاتهنوا»، سپس می‌فرماید «وتدعوا الی السلم»، این «تدعوا» مجزوم به همان لای ناهیه است؛ یعنی پیشنهاد سازش ندهید، چرا؟ ✊ برای این‌که «و انتم الاعلون» دست شما بالاست، چرا دست شما بالاست؟ بخش چهارم این است که «و الله معکم»، وقتی خدا با یک ملتی باشد آن ملت قطعاً پیروز است. 📝 حضرت آیت‌الله جوادی آملی 🆔 @farhang_puya
🔰 لزوم شناخت واژه مقدس انقلاب 🔹 بی‌تردید رهبر معظم انقلاب که از انقلاب به عنوان یک واژه مقدس یاد می‌کنند، منظورشان این نیست. وقتی فرمودند حوزه باید انقلابی باشد، منظور این نیست که بی‌ضابطه کار شود. 🌀 کسان دیگری از مقدسین یک برداشتی از انقلاب دارند، به دلیل رفتاری که برخی متدینین و مقدسین قبل از انقلاب داشتند. 📿 قبلا برخی مقدسین و علما عبای خود را سر می‌کشیدند، تسبیح داشتند و ذکری می‌گفتند، در جلسات به بیان احکام دین و شکیات بسنده می‌کردند، در ایام عزاداری هم به بیان ثواب زیارت سیدالشهدا (عليه‌السلام) و عزاداری و گریه اکتفا می‌کردند. تصور می‌شد آخوند یعنی همین! 🎙 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
💢 چگونگی فهم بیانات رهبر انقلاب 🎙 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با علامه مصباح یزدی (ره): 🔸 اگر ما بخواهیم تعریف صحیحی داشته باشیم، بخصوص با حسن انتخابی که ایشان در واژه‌ها و ادبیات دارند، باید ابتدا معنای لغوی آن‌ را دریابیم و بعد به کاربرد‌های اجتماعی آن با توجه به ظرفیت ایران و اسلام و انقلاب توجه کنیم. 🔚 در این صورت می‌فهمیم انقلابی بودن در مقابل چه چیزی گفته می‌شود و اگر نباشد چگونه می‌شود. 🆔 @farhang_puya
💢 جاذبه و دافعه روحانیت 💠 آیت‌الله شهید بهشتی (ره): 🔸 روحانیت همواره با مردم بوده و با آن‌ها زندگی کرده است. این امر موجب پیوند و ارتباط عمیق میان ملت و روحانیت شده است. سرانجام این پیوند و حضور قدرتمند و مؤثر ایدئولوژی اسلامی موجب وقوع انقلاب اسلامی شده است. 📉 روحانیت در برخورد با مسائل و افكار گوناگون اجتماعی و صاحبان اندیشه ما دو‌گونه برخورد باید داشته باشند، جاذبه و دافعه. این جاذبه و دافعه دقیقا باید به جای خودش به کار رود؛ کسانی‌که فقط دفع می‌کنند، این‌ها خیلی کج سلیقه هستند و همان‌طور کسانی‌که همه را جذب می کنند، کسانی هستند که التقاطی فکر می‌کند. 🔚 اسلام خود مکتبی است که دارای هر دو بُعد جاذبه و دافعه می‌باشد، انذار دارد، تبشیر هم دارد. ✍ عبدالله پوراحمد 🆔 @farhang_puya
💢 چرایی تقابل تبلیغی و سیاسی با مبانی اسلام  💠 حضرت امام خامنه‌ای (حفظه‌الله): ❌ معنای حقیقی تقابل تبلیغی با مبانی و تأكیدات امام خمینی (ره)، ضدیت با اسلام سیاسی و اسلام نابی است که نخستین بار پس از اسلام در ایران به تشکیل حکومت پرداخته است. ✅ مجموعه‌های دست‌ اندر کار حوزه به ویژه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم می‌توانند با گسترش برنامه‌ریزی شده، ارتباط محتوایی با بدنه حوزه، تشکیل گروه‌های فکری برای دستیابی به راه‌های صحیح ترویج تفکرات انقلابی، شناسایی و حل مشکلات و شبهات ذهنی طلاب در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند. 🗂 با این نگاه و برنامه‌ریزی لازم در پرتو فضل الهی، صدها مدرس موفق و انقلابی تربیت می‌شوند و با تکیه بر رابطه قلبی و معنوی طلاب و مدرسین، در حوزه‌های علمیه، تفکر و روحیه انقلابی هرچه بیشتر ترویج خواهد شد. 📚 گردآوری: محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
💠 شیعه و سنی دارای یک خدا، یک قبله، یک کتاب و یک پیامبر اند 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): ⚠️ هر کس غذایی را برای شهوت [و لذت و نه سد جوع] بخورد، خداوند حکمت را بر دل او حرام گرداند. 📚 تنبیه‌الخواطر: ج ٢، ص ١١۶ 🆔 @farhang_puya
💢 مشکلات اقتصادی ایران 🖌 دکتر محمدجواد توکلی: 🛢 در اقتصاد ایران باید مشکلات را شناخت و درمان کرد. مشکل اقتصاد کشور ایران، نفتی بودن است، کم بودن کارآیی در تولید است. مصرف تحت تاثیر همان رویکرد نظام سرمایه‌داری است، در ایران مصرف‌گرایی نظام سرمایه‌داری را خیلی خوب گرفتیم. 📍واردات زیاد است، خیلی خوب مصرف می‌کنیم و در اصل مصرف‌زده شده‌ایم. باید توجه کرد اعتدال در هر جا به چه معناست. در سیاست‌گذاری به چه معناست؟ در رفتار به چه معناست؟ در هر شرایط خاصی اعتدال یعنی چه؟ در شرایط تحریم اعتدال را مانند پیش از آن تفسیر می‌کنیم؟ 🆔 @farhang_puya
⁉️ رفرم چیست؟ ♻️ هر دگرگونی و تغییر در جامعه براساس تغيیر در باورهای جامعه است. گاهی این تغییرات جزئی و سطحی است و با تغییرات و اصلاحات جزئی، خواست جامعه تامین می‌شود. 🔰 برای مثال گاهی رژیم حاکم بر جامعه نمی‌تواند مطالبات را تأمین کند ولی جامعه همچنان امیدوار است با اصلاحاتی بتواند شرایط حاکم بر جامعه را با کمترین خسارت و هزینه تغییر دهد و به مطالبات خود برسد. 🔘 این تحول و تغییر، رفرم نامیده می‌شود که درون نظام حاکم و به صورت آرام، در عین حفظ آن، تحقق می یابد؛ مانند نهضت مشروطیت که با حفظ سلطنت قاجار و با کسب رضایت مظفرالدین شاه، نظام استبدادی را به نظام مشروطه سلطنتی تبدیل کرد. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
💢 چرایی رخ دادن نهضت اجتماعی 🔸 برخی دگرگونی‌ها، دگرگونی‌های ارادی است؛ در این دسته از دگرگونی‌ها همه یا اغلب افراد جامعه با هدف مشترک اقدام به فعالیتی همگانی می‌کنند. به‌طور معمول، این اقدام در پی تحقق هدف مشترک است و آن‌را «جنبش یا نهضت اجتماعی» می‌نامند. 💎 هر کار هدف‌دار، اعم از فردی و یا اجتماعی، به‌طور معمول برای دفع ضرر و یا جذب منفعت است. دفع ضرر و جذب منفعت ممکن است دنیوی و مادی و یا اخروی و معنوی باشد. 🚫 پس برای رهایی از این مانع، اقدام به حرکت همگانی می‌شود؛ البته اکثر جنبش‌های اجتماعی دارای انگیزه‌های مرکب هستند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
❇️ رویکرد اسلام نسبت به ناسیونالیسم ⏳ رویکرد اسلام به ناسیونالیسم و ملی‌گرایی پیش از پرداختن به تاریخچه جریان ملی‌گرایی، جا دارد در ابتدا رویکرد اسلام را به این جریان، مورد بررسی اجمالی قرار دهیم. 📜 با توجه به آیه شریفه «ان هذه أمتكم امة واحدة و انا ربکم فاعبدون» مشخص می‌گردد که در دین مبین اسلام، ملاک وحدت، فطرت انسانی و طاعت خدای یگانه است. اسلام نه به قوم خاصی اختصاص دارد و نه انتساب به هیچ قوم و طایفه‌ای در این مکتب وحیانی، مایه شرافت و امتیاز محسوب می‌گردد. 📖 ناسیونالیست‌های غرب که اسلام را به قوم عرب نسبت می‌دهند و آن را آثاری از آثار و شئون عربیت و فرهنگ عربی به شمار می‌آورند، در حقیقت، صریح برخی از آیات و كلمات الهی را نادیده گرفته و خطاب عمومی را در «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» درک نکرده‌اند. ✍ محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
💥 رسانه بی‌طرف نیست! 📲 ما در جهانی اشباع شده از رسانه‌ها زندگی می‌کنیم و همواره سیلی از تصاویر، اخبار و اطلاعات از رسانه‌های گوناگون به سویمان سرازیر می‌شود. مهم‌ترین منبع اطلاعاتی برای درک جهان رسانه‌ها هستند، اما این رسانه‌ها چه تصویری از جهان پیرامون به مخاطب ارائه می‌کنند؟ 🔘 دو موضوع در این باره قابل بحث و بررسی است: تعصب و کلیشه‌سازی. 🕹 رسانه‌ها به این دو نوع رویکرد متهم هستند که اصول بی‌طرفی را رعایت نمی‌کنند و مغرضانه و هدفمند نسبت به یک موضوع، قشر، گروه یا سیاست و تفکر تعصب می‌‌ورزند و از جدیدترین و مهم‌ترین اصول فکری، اخلاقی و انسانی یک کلیشه می‌سازند و آن را به پایین‌ترین سطح خود می‌رسانند و عامه‌پسند و کلیشه‌ای می‌کنند. ✍ زهره شریعتی 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم): ✅ هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت از قلب وی بر زبان او جاری می‌شود. 📚 نهج‌الفصاحه، ح ۲۸۳۶ 🆔 @farhang_puya
 💢 آیت‌الله بروجردی؛ سیاست صیانت از حوزه   🌀 سیاست صیانت از حوزه‌ها، تدبیری مؤثر بود که زمینه‌ساز «کادرسازی» در حوزه‌ها می‌شد. 🔍 آیت‌الله بروجردی، در کنار این تدبیر و پس از اطمینان از سیاست «صیانت»، گام دوم «کادرسازی» خود را با اتخاذ سیاست «تحول» در حوزه‌های علمیه برداشت. 🔏 حوزه علمیه در آن دوران در اوج رکود بود و زعیم حوزه‌های علمیه دریافته بود که بدون حوزهای متحول و بانشاط، امکان تشکیل شبکه‌ای منسجم برای اداره جامعه ناممکن است.   ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
✅ همیشه در کنار مردم 🆔 @farhang_puya
✅ تحول در عرصه اداره 🔸 اولین تحول ایجادشده در عرصه حوزه و روحانیت، تحول در عرصه اداره و تدبیر امور این نهاد بزرگ بود. ⚠️ حوزه‌ای که توسط مراجع ثلاث، مدیریت می‌شد، چون با سه تفکر گوناگون اداره می‌گردید، طبیعتاً علی‌رغم تمام محاسن این سه مرجع، با چالش‌های مدیریتی نیز مواجه می‌شد. 🔘 اما با مرجعیت و زعامت آیت‌الله بروجردی و استقرار یک خط‌مشی در اداره حوزه، تشتت مدیریتی از میان رفت. او نظم‌بخشی و اداره صحيح اركان حوزه را عامل ثبات و تعالی این نهاد می‌دانست او در این راه، اقدامات فراوانی را مبذول داشت. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امیرالمومنین علی (عليه‌السلام): ✔️ هر چه حکمت نیرومندتر شود، شهوت و خواهش‌هاى نفسانى ناتوان‌تر مى‌شود. 📚 شرح غررالحکم، ج ۴، ص ۶٢٢ 🆔 @farhang_puya
💢 تحول علمی در حوزه‌ علمیه قم 📜 یکی از تحولاتی که آیت‌الله بروجردی در حوزه‌ها ایجاد کرد، تحول علمی بود. 🔰 پروفسور حمید مولانا که امروزه از اساتید برجسته رشته ارتباطات در سطح جهان است، در اسفند ۱۳۳۶، گزارش کوتاهی در مورد حوزه تحت زعامت آیت‌الله بروجردی تهیه کرد و در فرازی از آن نوشت: «... حوزه علمیه قم که فعلاً تحت رهبری حضرت آیت‌الله بروجردی اداره می‌شود، مرکز اجتماع پنج هزار محصل دانشجو است که با کمال جدیت سرگرم تحصیل هستند و مخصوصاً از وقتی که آیت‌الله، رياست عاليه حوزه را به عهده گرفته‌اند، کوشش بیشتری در افراد محصلین پیدا شده است...» ✅ آیت‌الله بروجردی دریافته بود که برای پویایی حوزه‌ها باید تحول و نوآوری علمی در آن به وجود آورد. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💢 تحول در عرصه فرهنگی ⭕️ حوزه علميه تحت زعامت آیت‌الله بروجردی، غیر از تحول مدیریتی و علمی، از لحاظ فرهنگی نیز تحولی عظیم یافت؛ به گونه‌ای که در این مدت، حوزه خاموش و کم تلاش به حوزه‌های فعال و تأثیرگذار در عرصه اجتماع تبدیل شد. 🔚 به‌طور خلاصه می‌توان تحول در این عرصه را در مؤلفه‌های ذیل جستجو کرد: ۱.تالیف، تصنیف و ترجمه. ۲.انتشار نشریات. ۳.تبلیغ دین. ۴.تاسیس مراکز علمی و فرهنگی. ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
✡ معبری در میدان مین شیطان ⚠️ بررسی اجمالی از آموزش‌های مهدکودک‌ها در این چند سال اخیر، نشان می‌دهد که برخی برنامه‌های این مراکز را ورزش‌های شاد و سرشار از موسیقی‌های تند، با لباس‌هایی کامل اخاص و همچنین ترانه‌ها و آشنایی با یوگا و شخصیت‌های هنری روز دنیا به ویژه در هنر موسیقی و فیلم‌ها شامل می‌شود و در آن عطرها و نورانیت تعالیم و اخلاق اسلامی یافت نمی‌شود. 🔆 خشت اول گر نهد معمارکج‌‌‌ / تا ثریا میرود دیوار کج. این نکته می‌تواند گواه جریان مرموز خطرناک فرهنگی باشد که طی دو دهه گذشته تاکنون، میدانی مملو از مین‌ها و موانع انفجاری فرهنگی اعتقادی را، در سرتاسر جامعه، کاشته است. ❇️ میدان کشنده‌ای که هر کدام از آسیب دیدگان آن، به آسانی بهبود نمی‌یابند و لطمات آن به راحتی قابل ترمیم و جبران نیست. 🆔 @farhang_puya
⚡️ فرار از عذاب وجدان ❌ انسان‌هایی که در هر محفل جشن و شادی، هر خطا و معصیتی را جایز می‌شمرند و در عزا و حزن، به قصد شستشوی گناهان، پای منبر و روضه می‌نشینند. 🚫 این رفتار متناقض هیچ جایگاهی در زیست و حیات طیبه قرآنی یک مسلمان حقیقی ندارد و نوعی فریب و تدلیس و زینت شیطانی است، برای توجیه اعمال خطا و فرافکنی شخصیتی و نوعی فرار از عذاب و جدان. 🆔@farhang_puya
💠 تداوم رسالت پیامبر در پرتو امامت است 🆔 @farhang_puya
⚠️ افزایش طلاق به خاطر ماجراهای عشقی اینترنتی 💬 استفاده زیاد از فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، به تدریج تبدیل به آزمایش صبر همسران میشود. ‼️ از هر پنج ازدواج در ایالت متحده، یکی از آن‌ها به خاطر ماجراهای عشقی اینترنتی منجر به طلاق شده است. حتی ستارگان و افراد مشهور نیز ‌دچار وسوسه‌های عشق اینترنتی می‌شوند. 🔰 از جمله تونی پارکر، بسکتبالیست معروف آمریکایی که همسرش اوالانگوریا، هنز پیشه سریال تلوزیونی «زنان مستأصل خانه دار»، از وی به همین خاطر جدا شد. 🆔 @farhang_puya
⁉️ پوشیدن دامن توسط زنان حرام است؟! 📚 به نقل از شیعه آنلاین، «مرکز فرهنگ عربی» در بیروت، عجیب‌ترین و خنده‌دار‌ترین فتواهای وهابیت اختصاص دارد: 📒 نویسنده این کتاب «احمد عرفج» از کشور عربستان سعودی است. وی پیش‌بینی کرده که کتابش یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال در نمایشگاه‌های مختلف جهان عرب شود. او همچنین معتقد است که این کتاب خشم شدید و هابیون را بر می انگیزد. 📎 وی در مقدمه کتاب خود برای نمونه به چند فتوای بسیار مسخره که توسط سرشناس‌ترین چهره‌های وهابیت صادر شده، اشاره کرده است. از جمله این فتواها عبارتند از: ۱- حرام بودن پوشیدن کفش پاشنه بلند ۲- خوردن غذا با قاشق ۳- داشتن راننده یا خدمت کار ۴- دست تکان دادن برای بازیکنان فوتبال ۵- نوشتن مقاله در مطبوعات ۶- انداختن عبا روی کتف ۷- پوشیدن دامن توسط زنان و غیره 🆔 @farhang_puya
✳️ وظیفه روحانیت در قبال ترویج ارزش‌های دینی 📜 روحانیت با توجه به شناخت صحیحی که از اسلام و مبانی اسلامی دارد و خود را در برابر ارزش‌های اسلامی و انقلابی و نظام اسلامی، متعهد و مسئول می‌داند و برای حفظ دستاوردهای انقلاب دل می‌سوزاند. ☑️ باید با تشکیل گروه‌های فرهنگی در این زمینه پیشقدم شود و ضمن تبلیغ و ترویج آموزه‌های دین مبین اسلام در جامعه، فرهنگ دینی و عقاید مردم را مستحکم و بصیرت لازم نسبت به توطئه‌های دشمنان و تهاجم‌های آنان به فرهنگ مردم را در میان جامعه به ارمغان آورد. 🔚 وقتی آحاد جامعه از آموزه‌های فرهنگی خود و از تهدید دزدان فرهنگی آگاه باشند، بهتر می‌توانند بدخواهان را ناکام بگذارند. ✍ حجت‌الاسلام علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
💢 فرار مغزها تهدیدی برای حوزه علمیه 🔰 بسیاری از مردم، پدیده فرار مغزها را مخصوص نخبه‌های دانشگاهی می‌دانند، حال آن‌که این معضل، پدیده‌ای فراگیر است و شامل حوزه‌های علمیه هم می‌شود. البته جریان فرار مغزها در حوزه‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. مهم ترین نشانه این جریان، ترک تحصیل طلاب خوش‌استعداد به سبب مشکلات زندگی و معیشتی است. 💠 آیت‌الله مصباح ‌یزدی «اکنون وضع حوزه ناراحت ‌کننده است؛ چون بسیاری از طلاب خوش‌استعداد و خوش فکر یا وارد کارهای اجرایی می‌شوند و یا به دانشگاه می‌روند.» متاسفانه هنوز تدابیری عملی برای مقابله با آن اندیشیده نشده است. 🗂 هر چند با ارائه برنامه‌های جدید و پشتیبانی مراجع و بزرگان، تا حدودی از روند هجرت مغزها در حوزه علمیه کاسته شده است ولی این برنامه‌ها کافی نیست و برنامه‌ای جامع‌تر و عملی‌تر ضرورت دارد. ✍ هادی مازندرانی 🆔 @farhang_puya
💠 عالم در قرآن 🔰 قرآن‌کریم اهتمام ویژه‌ای به مقام علما دارد تا جایی که خطاب به آن‌ها می‌فرماید: «... يرفع الله الذين ءامنو منکم والذين أوتوا العلم درجات والله بما تعملون خبير» (مجادله،۱۱)؛ خداوند رتبه کسانی از شما را که ایمان آورده‌اید و کسانی را که دانشمندند به درجات بالا ارتقا داد و خداوند به آنچه می‌کنید آگاه است. ✅ دقیقا به همین دلیل است خداوند متعال معلمی را شغل پیامبران دانسته و هدف از بعثت پیامبران را آموزش‌ و‌ پرورش می‌داند و این مساله چنان اهمیتی دارد که خداوند به واسطه آن بر بشریت منت گذاشته است.   ✍ حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💠 لزوم تقوا برای علمای ربانی از نظر قرآن 🔸 یکی از شاخصه‌های علمای ربانی «تقوا» می‌باشد. تقوا به معنای پرهیزگاری و ترس و خشیت از خداوند متعال است. ☑️ قرآن به این مهم در آیه ۲۸ سوره مبارکه بقره اشاره می‌نماید:«اتقوا الله ويعلمكم الله»؛ از خداوند پروا کنید و تقوا پیشه سازید و خداوند به شما دانش می‌دهد و می‌آموزد. از نظر قرآن؛ علم، همراه با خشیت و ترس از خداوند است و از همین رو با صراحت می‌فرماید:«إنما يخشى الله من عباده العلماء» (فاطر، ۲۸) فقط دانشمندان و علما هستند که از خداوند می‌ترسند. 📜 دقیقا به همین سبب است که حضرت علی (ع) در حدیثی می‌فرماید: «اعظم الناس علما اشدهم خوفا من الله»؛ بزرگ‌ترین مردم در علم کسی است که خوفش نسبت به خداوند شدیدتر باشد یعنی احساس مسئولیت بیشتری کند. ✍حجت‌الاسلام علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
❎ در تشکیلات دو ضرب در دو چهار نمی‌شود 📉 بی‌شک تأثیر کار جمعی و تشکیلاتی در جامعه، برخلاف تصور، این‌گونه نیست که اگر دو نفر یک کار را انجام بدهند، نتیجه این کار دو برابر شود و حاصل آن جمع عددی باشد بلکه اگر کلیه جوانب آن‌را در نظر بگیریم، در خواهیم یافت که نتیجه و تأثیر آن با تصاعد هندسی افزوده می‌شود. 🔰 از این رو، تأثیر کار جمعی در تحقق اهداف بیش از نتیجه محاسباتی است که ما بر روی مجموع تأثیرات فردی انجام می‌دهیم. ⏳ نتیجه و اثر کار گروهی را می‌توان در ایجاد و پیشبرد انقلاب اسلامی ملاحظه کرد. نباید از یاد برد که در دوران نهضت و پس از قیام سال ۱۳۷۲ یاران امام اقدام به تاسیس تشکلی سیاسی-فرهنگی کردند که بعدها به گروه ۱۱ نفری شهرت یافت. ✍ حجت‌الاسلام علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya