eitaa logo
منبرک فاطمی
6.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره 26. شُعراء آيه 105-111 👇👇 كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَ مَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ ✔️ترجمه زمانى كه برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى هستم. پس، از خداوند كنید واطاعتم نمایید. و من براى این رسالت هیچ از شما درخواست نمىكنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست. پس نسبت به خداوند تقوا پیشه كنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى كه فرومایگان از تو پیروى كردهاند؟ ✔️نکته ها نام حضرت نوح 43 در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعهى او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم»(37) و سورهاى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین»(38) در حالى كه خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیمعلیهم السلام نیز سلام نموده است، ولى جملهى «فى العالَمین» را ندارد. آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را آنان مىكند و روح واستقامت را در آدمى زنده مىسازد. 37) صافّات، 83. 38) صافّات، 79. ✔️پيام ها 1- همهى انبیا داراى هدفى هستند، لذا تكذیب یك پیامبر بهمنزله تكذیب همهى پیامبران است. «كَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تكذیب كردند، ولى قرآن مىفرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا) 2- و امّتها را با نام رهبران و شخصیّتهاى آنان مىشناسند. «قوم نوح» 3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بودهاند. «المرسلین» 4- در تبلیغ دین، از استفاده كنید. «اَخوهم» 5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، بوده است. «اَخوهم»🔹 6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» كسى كه برادر مردم است، از افكار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است.🔸 7- یكى از وظایف برادرى دینى، برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون» 8 - با سؤال، وجدانها را بیدار كنید. «اَلا تَتّقون» 9- دعوت انبیا و اطاعت از آنان، تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون» 10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى انسانهاست. «اِنّى لكم رسولٌ أمین» 11- امین بودن وحسن و ، شرط كلام است. «لكم رسولأمین»🔹 12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، بودن است. «رسول أمین» 13- كمالات خود، در لازم است. «انّى لكم رسول أمین» 14- دیندارى، از اطاعت از الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست. 15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در كنار «فاتّقوا اللّه» آمده است. 16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع داشته باشد و از آنان چیزى درخواست كند. (اخلاص، شرط نفوذ كلام است). «ما أسئلكم علیه من أجر» 17- كسى كه بر خدا كند، مىتواند از مردم بىنیاز باشد. «ما أسئلكم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین» 18- خداوند پاداش دینى را برخود لازمكرده است. «اِنأجرىالاّعلىربّ...» 19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلكم علیه من أجر» 20- راههاى بهانه را ببندید و كارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلكم علیه من أجر» در سورهى قلم آیه 46 نیز مىخوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون» 21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینهى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» 22- در مسیر تربیت و تكامل، لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...»🔸 23- مىتواند ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستكبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعك الاَرذَلون»🔹 24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و بودند. «و اتّبعك الارذَلون» 25- حرف حقّ و مكتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن كرد. «و اتّبعك الارذَلون» 26- تعالیم انبیا، تبعیضهاى غلط اجتماعى را از بین مىبرد. «و اتّبعك الارذَلون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 112, 113 👇👇 قَالَ وَمَا عِلْمِى بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَى رَبِّى لَوْتَشْعُرُونَ ✔️ترجمه (نوح) گفت: من به عملكرد گذشته (كسانى كه شما اراذل مىخوانید) آگاهى ندارم. (یا مرا با اعمال گذشتهى آنان كارى نیست). حساب آنان جز بر پروردگارم نیست، اگر شما درك كنید. ✔️نکته ها در اسلام، ما مأمور به و اگر كسى به اسلام گروید حقّ نداریم بگوییم تو در قلبت ایمان ندارى. «و لاتَقولوا لمَن ألقى الیكم السّلام لَستَ مؤمنا»(39) قرآن، در آیهاى دیگر به پیامبر دستور مىدهد: كسانى را كه شب و روز براى قرب به خدا او را مىخوانند از خود دور مكن. حساب آنان با خداست. نه تو مسئول حساب آنان هستى و نه آنان مسئول حساب تو، و اگر آنان را طرد كنى از ستمگرانى.(40) 39) نساء، 94. 40) انعام، 52. ✔️پيام ها 1- پیامبران، بدون الهى از اعمال گذشتهى افراد آگاه نیستند. «وماعلمى» 2- گفتنِ «نمىدانم»، نیست. «وماعلمى» 3- بندهشناس خداوند است و اوست، ما را چه كار كه ردّ یا قبول كنیم. «و ما عِلمى...» 4- تجسّس و از زندگى خصوصى افراد، ممنوع است. «وما عِلمى...» 5 - براى قضاوت دربارهى دیگران، ایمان صادقانه و عمل صالحِ امروزِ آنان را بنگرید و افراد را به رُخ آنان نكشید. «بما كانوا یعملون»🔹 6- سوابق بد، مانع تغییر و تحوّل و توبهى مردم نیست. «كانوا یعملون» 7- وظیفهى انبیا، مردم ودعوت به توحید است. آنان متولّى و كتاب افراد نیستند. «اِن حسابهم الاّ على اللّه» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 114-118 👇👇 وَمَآ أَنَاْ بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ إِنْ أَنَاْ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ قَالُواْ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى كَذَّبُونِ فَافْتَحْ بَيْنِى وَبَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نَجِّنِى وَمَن مَّعِىَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ✔️ترجمه (امروز كه آنان ایمان آوردهاند،) من طرد كنندهى مؤمنان نیستم. من جز هشدار دهندهاى روشنگر نیستم. مردم به نوح گفتند: اى نوح! اگر (از دعوت خود) دست برندارى قطعاً از شدگان خواهى شد. نوح گفت: پروردگارا! همانا قوم من مرا تكذیب كردند. پس میان من و آنان (داورى كن و) راه روشنى بگشا و مرا و هر كس از مؤمنان را كه با من است، (از شرّ این كفّار) نجات بده. ✔️نکته ها مستكبران حتّى از انبیا نیز توقّع طرد گمنامِ با ایمان را داشتند و همه انبیا دست رد به این پیشنهاد مىزدند. خداوند در آیه 28 سوره كهف به پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله دستور مىدهد: 👈«وَ اصبر نفسك مع الّذین یَدعون ربّهم بالغَداة والعَشىّ یُریدون وَجهَه ولاتَعدُ عیناك عنهم تُرید زینَة الحَیاة الدّنیا و لاتُطِع مَن أغفَلنا قَلبه عن ذكرنا واتّبَعَ هَواه و كان أمرُه فُرُطا» خود را با مؤمنانى كه هر صبح وشام خالصانه خدا را مىخوانند قراربده و به خاطر رسیدن به زینتهاى دنیا از آنان چشمپوشى نكن و از غافلان و هواپرستان و متجاوزان پیروى نكن. جملهى «مِنَ المرجومین» به جاى «لَنَرجُمنّك»، نشان مىدهد كه قبل از حضرت نوح نیز افرادى را سنگسار نموده بودند. ✔️پيام ها 1- با پیشنهادات و نابجاى متكبّران، قاطعانه برخورد كنید. (طرد فقراى با ایمان جایز نیست، حتّى اگر به قیمت ایمانآوردن گروهى دیگر باشد) «وما اَنَا بطارد...» 2- ملاك ارزش، است، نه اجتماعى و اقتصادى. «وما اَنا بطارد...»🔹 3- باید در حدّ اعلى باشد، ولى تنها در موقع ضرورت لازم است. «و ما اَنَا بطارد...» 4- بیم وهشدار و انذار انبیا، بیش از بشارت آنان است. در قرآن جملهى «اِن اَنا الاّ نذیر» آمده، ولى جملهى «ان انا الا بشیر» نیامده است. 5 - ترساندن از خطرها، بهترین شیوهى ارشادى است. «اِن اَنا الاّ نذیر» 6- یكى از مهمترین حربههاى مخالفان انبیا است. «من المرجومین»🔹 7- سنگسار كردن، یكى از قدیمىترین انواع شكنجههاست. «من المرجومین» 8 - در برابر دشمن به خدا شویم. «قال ربّ»🔸 9- نالهى حضرت نوح به خاطر مكتب بود، نه تهدید و سنگسار. «رِبّ انّ قومى كذّبون» و نفرمود: «یرجمون» 10- خشونت نااهلان، از عواطف پدرى و برادرى شما نكاهد. «اِنّ قومى» 11- گره گشا . «فافتح»🔹 12- اوّل براى حلّ مشكلات مردم و جامعه دعا كنید، بعد براى نجات خود. «فافتَح - نَجّنى» 13- با وجود تهدید وخفقان، گروهى از مردم به انبیا ایمان مىآوردند. «ومَن معى من المؤمنین» 14- آنچه مهم است، همراهىِ عملى ومكتبى است، نه فیزیكى وظاهرى. «ومَن مَعىَ من المؤمنین» 15- مؤمنین مشمول دعاى انبیا هستند. «نجّنى و مَن معِىَ من المؤمنین» 16- ایمان به تنهایى كافى نیست، پیروى و همراهى لازم است. «و مَن مَعىَ» چنانكه در موارد دیگر نیز قرآن مىفرماید: «والّذین آمنوا معه»(41) 41) هود، 58، 66 و 94. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 119-122 👇👇 فَأَنجَيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه پس ما نوح و هر كس از مؤمنان را كه در آن كشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم. سپس باقیماندگان را غرق كردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است. ✔️نکته ها مراد از گرانبار بودن كشتى «الفُلك المَشحون»، این است كه آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در قرار داده بود. امام باقرعلیه السلام فرمود: «الفلكالمشحون» كشتى مجهّزِ آماده حركت است. وحضرت على علیه السلام فرمود: در آن كشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.(42) 42) تفسیر نورالثقلین. ✔️پيام ها 1- دعاى انبیا و مظلومین است. «فانجَیناه»🔹 2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه» 3- از انبیا سبب هلاكت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»🔸 4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق كفّارو مخالفان، از سنّت خداوند در یارى حقّ و باطل است. «اِنّ فى ذلك لآیة» 5 - اگر به كفّار مهلتى مىدهد، به خاطر است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 123-127 👇👇👇 كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه قوم عاد (نیز همچون قوم نوح) انبیا را تكذیب كردند. آن گاه كه برادرشان هود به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس از خدا پرواكنید ومرا پیروى نمایید. و من براى رسالتم هیچ مزدى از شما نمىخواهم، (زیرا كه) مزد من فقط بر عهدهى پروردگار جهانیان است. ✔️نکته ها «عاد»، نام جدّ بزرگ قوم حضرت هود است و آن قوم به نام جدّشان مشهور شدهاند. قوم عاد طایفهاى از عرب بودند كه در سرزمین خوش آب و هواى «» در منطقهاى به نام «احقاف» در نزدیكى دریا زندگى مىكردند. كشورشان آباد بود، مردم شهر نشین بودند و پیامبرشان حضرت هود بود. نامشان در قرآن كریم 24 بار تكرار شده است. همچنین در قرآن، سورهاى به نام احقاف وسورهاى به نام هود داریم. پيام ها 1- چون هدف و محتواى دعوت تمام انبیا یكى است، تكذیب یك پیامبر، به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت عادٌالمرسلین» 2- دعوت پیامبران، برادرانه بود. «اَخوهم» (حتّى كلمهى «اَبوهم» نیاورده تا عمق صفا و تواضع و صداقت را بیان كند). 3- تقوا، سرلوحهى دعوت انبیا است. «اَلا تَتّقون» 4- دعوت به تقوا، لازمه ى وبرادرى است. «اَخوهم هود اَلا تَتّقون» 5 - رسالت انبیا براى مردم است، نه سلطه بر آنها. «لكم» 6- پیامبران، از خود حرفى نداشتند، هر چه مىگفتند پیام الهى بود. «رسول أمین» 7- لحن همه ى انبیا و شیوهى تبلیغ و محتواى مطالب و خط فكرى آنان است. (تكرار آیات شاهد این سخن است). 8 - تقواى الهى، زمینهساز اطاعت از رهبرى است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» پیروى از رهبران الهى، تبلور تقواى الهى است. 9- اخلاص و بى توقّعى، رمز موفقیّت است. «و ما أسئلكم» 10- اخلاص و توكّل، لازمهى تبلیغ است. «اِن أجرى ...» 11- كسى كه هستى را اداره مىكند، زندگى مرا نیز اداره خواهد كرد. «اِن أجرى الا على ربّ العالمین» 12- نظام هستى از عوامل مختلفى تشكیل شده كه همهى آنها تحت یك تدبیر و در حال رشد هستند. «ربّ العالمین»
سوره 26. شُعراء آيه 128-131 👇👇 أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيْعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ✔️ترجمه (هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مىسازید؟ و كاخهاى استوار مىگیرید، به امید آنكه جاودانه بمانید؟ وهرگاه كسى را كیفر مىدهید، همچون زورگویان كیفر مىدهید؟ پس، از خداوند پروا كنید و مرا فرمان برید. ✔️نکته ها «ریع» به معناى دامنهى كوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محكم و بلند را گویند. و كلمهى «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است. در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه ى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّكم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین» در روایات مىخوانیم: یكى از یاران رسول اكرم صلى الله علیه وآله بر بام خانه اش اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب كرد. رسول خدا بار دیگر كه قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین كه صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب كرد. پیامبر فرمود: «اِنّ كلّ بناء وبال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى كه مورد نیاز نباشد، در قیامت وبال صاحبش خواهد بود.(43) 43) تفسیر المیزان و مجمعالبیان. ✔️پيام ها 1- سابقهى بناهاى به زمان هود مىرسد. «أتبنون بكلّ ریع آیة» 2- حرص، انسان را رها نمىكند. «بكلّ ریع» 3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىكنند. «أتبنون... تعبثون» 4- تمدن و رفاه كاذب، عامل و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون» 5 - شروع كار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار كردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بكلّ ریع ...» 6- كارهاى ستمگران، یا براى كردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین» 7- در هر كارى باید والا داشت. «أتبنون... تعبثون» 8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون» 9- انتقاد قرآن از روحیّهى كاخنشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتكار، هنر و بكارگیرى امكانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده) 10- قصرها وكاخها، زندگى را نمىكنند. «تتّخذونمصانعلعلّكمتخلدون» 11- آفات ساختمان، چیز است:🔸 الف: حرص و اسراف. «بكلّ ریع» ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة» ج: بُلهوسى. «تَعبَثون» د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّكم تخلدون» 12- قوانین كیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از كیفرهاى ظالمانه انتقاد مىكند) «بَطَشتم جبّارین» 13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون» 14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون» 15- بىتقوایى عامل همه ى مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فكر و عمل كافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 132-135 👇👇👇 وَاتَّقُواْ الَّذِى أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيم ✔️ترجمه بترسید از آن خدایى كه آنچه را كه مىدانید، به شما عطا كرده است. و به شما چارپایان و فرزندان ارزانى داشته است، و باغها و چشمهساران. من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم. ✔️نکته ها «فاتّقوا اللّه» هم به نبوّت: «واَطیعون» و هم به معاد: «اِنّى أخاف علیكم عذاب یوم عظیم» مراد از روز بزرگ در این جا، همان قیامت است، گرچه در داستان حضرت شعیب به دنیا نیز روز عظیم گفته شده است. «فاَخذَهم عذاب یوم الظّلة اِنّه كان عذاب یوم عظیم» عذاب روز ابرِ آتشبار آنان را گرفت كه آن عذاب روز بزرگى بود.(44) 44) شعراء، 189. ✔️پيام ها 1- تقوا بهترین راه از خداوند است. «واتّقوا الّذى اَمدّكم» 2- هر كس خود مىداند چقدر مورد لطف خداوند قرار گرفته است. «اَمدّكم بماتعلمون» 3- كاخها و ساختمانهاى قوم عاد، با وباغها و چشمهها همراه بود. «بكلّ ریع آیة... انعام... جنّات و عیون» 4- اگر آمادگى و قابلیّت نباشد، موعظهى انبیا نیز اثرى ندارد. «سواء علینا»🔹 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
جلسه سوم خانمه منزل اقای قبادی 2/5/98 ساعت 6 ونیم عصز👇👇
سوره 28. قصص آيه 85 👇👇👇 إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِينٍ ✔️ترجمه همانا آن كس كه قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب كرد، قطعاً تو را به وعدهگاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو: پروردگارم آگاهتر است كه چه كسى هدایت آورده وچه كسى در گمراهى آشكار است. ✔️نکته ها در آیه هفتم گذشت كه خدا به موسى الهام فرمود كه فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش كه ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیك» در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد كه او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّك الى معاد» آرى، همان قدرتى كه موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مكّه برخواهد گرداند. 🔹در اینكه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یك خبر دانستهاند، كه اى پیامبر! روزى همین مكّه به دست تو خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر كردهاند. امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مىدانند. 🔸از عقاید قطعى ما كه از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینكه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند. ✔️پيام ها 1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد كفّار و پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّك الى معاد» 2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر كس بر خود پیامبر است. «فرض علیك القرآن»🔹 3- تعبیر به بودن قرآن، نشانهى اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیك القرآن» 4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط شروع كنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 28. قصص آيه 86 👇👇👇👇 آيه وَمَا كُنتَ تَرْجُواْ أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَاتَكُونَنَّ ظَهِيراً لِّلْكَافِرِينَ ✔️ترجمه و تو امید نداشتى كه (این) كتاب (آسمانى) به تو القا گردد، (و این نزول نبود،) مگر از سوى پروردگارت، پس (به شكرانهى آن) هرگز پشتیبان كافران مباش. ✔️نکته ها دو میان حضرت موسى علیه السلام و محمّدصلى الله علیه وآله در آیات این سوره به چشم مىخورد: 1. حضرت موسى به امید به دست آوردن ، به سوى آن رفت و به نور رسید، «فلمّا اتاها نودى...» (آیه ى 30)، پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز به قصد به غار حرا رفت كه با وحى آسمانى آشنا شد. «ما كنت ترجوا ان...» 2. در آیه هفده حضرت موسى اظهار داشت: «ربّ بما اَنعمتَ علىّ فلن اكون ظهیراً للمجرمین» پروردگارا! به خاطر كه به من كردى من هرگز یاور تبهكاران نخواهم بود. در این آیه نیز خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله مىفرماید: «یُلقى الیك الكتاب... فلا تكوننّ ظهیراً للكافرین» به خاطر كتاب آسمانى كه به تو القا شده، هرگز یاور كافران مباش. ✔️پيام ها 1- حتّى انبیا با آن پاكى روح و كمال عبودیّت، دریافت وحى نداشته اند، وحى، رحمت الهى بوده است. «ما كنت ترجوا ...الاّ رحمة من ربّك» 2- بعثت پیامبران ونزول كتب آسمانى، از شئون خداوند است. «رحمة من ربّك» 3- و پرهیز از پشتیبانى كافران به قدرى مهم است كه شكرانهى نزول وحى قرار گرفته است. «یُلقى الیك الكتاب ... فلا تكوننّ...» 4- هرگونه حمایت از كفر وپشتیبانى از جرم است. «فلاتكوننّ ظهیراً للكافرین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃