Technocracy-P1.mp3
13.03M
🎙 #فایل_صوتی
♦️کلاس نقد و بررسی #تکنو_کراسی
🔰موضوع: مفهوم و تاریخچه تکنوکراسی
🔻(جلسه اول)
🔸️معادل تکنوکرات در زبان فارسی، «فنسالار» است.
🔸️از معادل واژه میتوان دریافت که در این جریان، اصالت به فن و تکنیک داده شده است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
✍ نوشتهای از: حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
🔷️ استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و #فلسفه #ایران
🔻(بخش اول)
🔸️باغبانان اواخر زمستان و اوایل بهار با مشاهده میزان شکوفههای درختان میتوانند حدس بزنند، در صورتی که آفت یا مشکل خاصی نباشد، درختانشان چه میزان در تابستان ثمر خواهند داشت. هر قدر شکوفهها بیشتر و بهتر باشد، امیدشان به ثمره تابستان افزون است.
🔸️ماه رجب شکوفههای جان انسان برای برداشت ثمرات در ماه رمضان نمایان میشوند. آنان که شوق بهره برداری در لیالی قدر دارند، نسبت به شکوفههای ماه رجب اهتمام میورزند.
🔸️فاصله زمانی ابتدای ماه رجب تا لیالی قدر، دو #اربعین است که هر کدام گرانسنگ و تکرار نشدنی است.
🔸️با وجود آنکه تقربیا تمامی #ادیان و #مذاهب به وجود #منجی معتقدند، #شیعه به منجی حیّ و موعود موجود باورمند است. کسی که بر افعال و رفتارشان شاهد و در لحظه لحظه زندگی ایشان حاضر است. آنها را می بیند و کلامشان را میشنود و دعایشان را اجابت میکند. این ویژگی امید #شیعیان را افزایش داده و هیچ بن بستی برایشان باقی نمیگذارد.
🔸️ویژگی برجسته #شیعه در این اعتقاد، باور به امام حیّ است که در بین ایشان زندگی میکند و از احوال آنها باخبر است و در مشکلات دستگیرشان.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
🔻(بخش دوم)
🔶️اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن #موعود چه تأثیری دارد؟
🔹️ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینههای الحاد بخش عظیمی از #اروپا در قرون اخیر سوال میکند.
🔹️او نظریه #نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود #خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#کرونا و فرصت مضاعف رجب
✍نوشتهای از :حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
🔶️استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و #فلسفه #ایران
🔻(بخش دوم)
🔰 اما اعتقاد به زنده بودن یا نبودن #موعود چه تأثیری دارد؟
🔹️ولتر ترنس استیس از فیلسوفان معاصر، در کتاب «دین و نگرش نوین» درباره زمینههای الحاد بخش عظیمی از #اروپا در قرون اخیر سوال میکند.
🔹️او نظریه #نیوتن را یکی از عوامل معرفی میکند و میگوید با اینکه نظریه نیوتن وجود #خدا را به عنوان علت فاعلی پذیرفت، او را به عنوان علت غایی انکار کرد.
🔹️خدایی بازنشسته که تدبیری در #جهان ندارد. ساعت سازی لاهوتی که تماشاگر صرف است. ایمان مردم با چنین خدایی تقویت نمیشود بلکه مردم خدایی را میپرستند که از احوالشان با خبر باشد، دعایشان را بشنوند و از ایشان دستگیری کند.
🔹️اکنون با این مقدمه آثار اعتقاد به منجی حیّ یا موعود موجود را در سخنان #رهبر_انقلاب دنبال میکنیم:
1️⃣ امید: #شیعیان با #اعتقاد به اینکه #امام_مهدی در بین مردم زنده بوده و دردهای ایشان را احساس میکند از سطح امید به یک آرزوی موهوم فاصله گرفته و در انتظار واقعیتی عینی هستند.(بیانات در سالروز میلاد #امام_زمان(عج) ۱۳۸۷/۵/۲۷).
2️⃣ تقویت معنویت: انسان معتقد به امام زمان (عج) چون با مرکز تفضّلات الهی و کانون شعاعِ رحمت حق، رابطهای روحی برقرار میکند، توفیق بیشتری برای برخورداری از وسایل عروج معنوی و تقرب الیاللَّه دارد. به همین دلیل اهل معنا در توسّلات معنوی خود، امام زمان (عج) را مورد توجّه دائمی قرار داده و به آن حضرت توسّل میجویند. نفس پیوند قلبی با ایشان انسان را عروج و رشد میدهد.(بیانات در سالروز میلاد امام زمان(عج) ۱۳۷۴/۱۰/۱۷)
3️⃣ تقویت روحیه مبارزه و نفی بی تفاوتی: اعتقاد به امام حاضر در میان مردم مانع تسلیم شدن و بی تفاوتی ایشان است.
🔹️(همان) آری، نه #توحید از #امامت گسسته است و نه #ایمان و مبارزه، مستقل از مبانی تئوریک؛ و این است پرتوی از منظومه فکری #اسلام به حمل شایع.
🔹️ابتلائات اخیر امتحاناتی است که #شیعیان، از آن بهترین بهره برداری را برای کمال و رشد خویش خواهند کرد. در کنار دستورات عقلایی بهداشتی و علمی، تضرع به درگاه پروردگار و انس با حقیقت عالم که حیّ و شاهد است، فراموش نمیشود. تقارن این ابتلائات با ماه رجب نیز حکایت از فرصتی مضاعف برای انس و درک حضوری نسبت به فقر وجودیمان است.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ با توکل زانوی اشتر ببند!
🔰«هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه #سوره_حمد را قرائت کنید»
🔹️این توصیهای بود که یکی از #مراجع_تقلید برای مقابله با #بیماری_کرونا به #مردم کرد.دو مرجع دیگر هم نکات مشابهی گفتند و مردم را به دعا و توسل فراخواندند.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ با توکل زانوی اشتر ببند!
🔰«هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه #سوره_حمد را قرائت کنید»
🔹️این توصیهای بود که یکی از #مراجع_تقلید برای مقابله با #بیماری_کرونا به #مردم کرد.دو مرجع دیگر هم نکات مشابهی گفتند و مردم را به دعا و توسل فراخواندند.
🔹️بعد از انتشار این اخبار، موجی از تمسخر و انکار در #فضای_مجازی به راه افتاد. شماری از توییتنویسان، عالمان #دین را به خرافهگستری و ضدیت با علم و فناوری متهم کردند. اما آیا واقعا دعا کردن برای دفع بلا و #شفای_بیمار با دانش پزشکی مغایرت دارد؟
🔶️نکات زیر شاید بتواند این گره را بگشاید:
1⃣ در نظام خلقت، هر معلولی علتی دارد. قاعده علت یکی از زیربناییترین قواعدی است که در این عالم جریان دارد. برگ، بیدلیل از درخت نمیافتد و آتش بیهوده کاغذ را نمیسوزاند. هر پدیدهای معلول علتی است و از قانون خاص خود پیروی میکند. «#کرونا» هم پدیدهای پزشکی است که سلامتی مردم در سراسر #جهان را تحت الشعاع قرار داده و طبعا باید به شکل علمی با آن مقابله کرد. همچنان که مراجع تقلید هم در کنار دعا، رعایت نکات بهداشتی پزشکان و متخصصان را لازم برشمردهاند.
2⃣ همان خدایی که جهان را آفرید و آن را بر اساس نظام علت و معلول استوار ساخت خود، دعا را یکی از ابزارهای در اختیار بشر دانست که انسان میتواند با آن حتی سرنوشت حتمی خویش را عوض کند! #امام_رضا علیهالسلام در حدیثی قضای حتمی خداوند را با کوچکترین دعا قابل تغییر میداند! وقتی قضای حتمی خداوند با کوچکترین دعا قابل رفع است آیا کنترل یک #ویروس با دعا غیر ممکن است؟
3⃣ همچنان که در بند نخست هم اشاره شد اعتقاد به دعا منافاتی با کار علمی و شبانهروزی ندارد. اتفاقا در احادیث #شیعه، کسی که دعا میکند ولی تلاشی انجام نمیدهد نکوهش شده است. در حدیث دیگری نیز خداوند، پروردگاری معرفی شده است که دوست ندارد کارها را انجام دهد مگر از طریق وسیله و اسباب خودشان. بنابراین تداوم تلاش علمی پزشکان و پرستاران با دعای #مومنان منافاتی ندارد.
4⃣ گاهی دعا اثرگذاری یک فرآیند را تسریع میکند. مثلا دارویی شفابخش به بیمار خورانده شده است اما دعا باعث میشود دارو در بدنش بهتر و سریعتر عمل کند و مشکل را برطرف سازد.
5⃣ سخن را با حدیثی از #پیامبر به پایان میبرم. در زمان رسول خدا شخصی شترش را باز گذاشته و پیش پیامبر آمده بود. رسول خدا به او فرمود: چرا شترت را باز گذاشتهای؟ جواب داد: به خدا توکل کردم. حضرت فرمود: «شتر را ببند و سپس به خدا توکل کن.»
✍نویسنده:علی بهاری، دانش آموخته ارشد از دانشگاه باقرالعلوم
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰«ترس آن بیخی است که خرافات از آن برمیجوشد، میپاید و تغذیه میشود.» (اسپینوزا، رساله الهی #سیاسی)
🔹️فضا بوی #مرگ نمیدهد، بوی ترس میدهد. وحشت از بیماری را میشود در همه جا احساس کرد. از گسترش روزافزون ماسکها گرفته تا خلوت شدن تدریجیِ معابر و لغو شدن اجتماعاتِ «غیرضروری»!
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش اول)
🔰«ترس آن بیخی است که خرافات از آن برمیجوشد، میپاید و تغذیه میشود.» (اسپینوزا، رساله الهی #سیاسی)
🔹️فضا بوی #مرگ نمیدهد، بوی ترس میدهد. وحشت از بیماری را میشود در همه جا احساس کرد. از گسترش روزافزون ماسکها گرفته تا خلوت شدن تدریجیِ معابر و لغو شدن اجتماعاتِ «غیرضروری»!
🔹️در میان بیاعتمادی کامل به یک سیستم ناصادق و ناکارآمد و نیز فروپاشی اعتماد #اجتماعی، انسانها خود را تنها حامی خودشان میپندارند. اینجا اصالت با فردیت و اصل بقاست: تجربهای شبیه «وضع طبیعیِ» هابز. هر انسان به دیگری به مثابه تهدید مینگرد. امروز در ایران، ایده «انسان گرگ انسان» به وضوح قابل مشاهده است.
🔹️آنها که چند روزی است از خانه بیرون نیامدهاند. آنها که در خانه نیز #ماسک بر صورت میزنند. آنها که از فرط استعمال الکل و ضدعفونیکننده پوستشان را زخم کردهاند. آنها که همه چیز را میسابند. آنها که با کوچکترین سرفهای در جمع به یکدیگر حمله میکنند. آنها که همیشه به دنبال بهانهای برای تعطیلیاند. آنها که داروخانهها را متمدنانه غارت کردهاند. آنها که دو یا سه ماسک را روی هم میگذارند. آنها که از ترسِ #مرگ #خودکشی کردهاند. آنها که تمام تمهیداتشان بیهوده است. آنها که با خودکارِ شخصی خود رای دادهاند. آنها که فراموش میکنند. آنها که روابط عاطفیِ انسانی را، بوسه و مصافحه و آغوش را، شرّ معرفی میکنند. آنها که به فوبیا معتادند. آنها که خورهی اخبار و شایعاتند. آنها که فرصتی برای ارضای وسواسهای ذهنیشان یافتهاند. آنها که فقط میکوشند زنده بمانند اما تاکنون به این فکر نکردهاند که چرا؟
🔹️آنها ماییم.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد #فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔷️ فرداروزی ماجرای #کرونا هم تمام میشود.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ما و #کرونا
🔻(بخش دوم)
🔷️ فرداروزی ماجرای #کرونا هم تمام میشود.
🔸️ طبیعت قدرتش را به رخ ما انسانهای از خود مطمئن میکشد و دقیقاً از مجاریِ ارتباطات انسانی، غربالگریاش را انجام میدهد. پیرها و ضعفا را حذف میکند و زمین کمی خلوتتر میشود. و همه چیز به روالِ «طبیعی!»
بازمیگردد. طبیعت نفسی میکشد و ماجرایی دیگر آغاز میشود. آن روز روسیاهی به زغال نمیماند و فراموشی همه چیزِ ما را میشوید: ما بیچرا زندگان. آن روز تا چه حد میشود بازهم به لبخندها و بوسهها و آغوشها اعتماد کرد؟ آیا هر تجربهای از این دست، باعث نمیشود ما بازهم، از تمدن، از بشریت، بیشتر قطع امید کنیم؟
🔸️بی تردید مقصر اصلی شیوع کرونا در ایران، کم کاری #دولت و عدم واکنش به موقع در بستن راههای ارتباطی با چین (احتمالا به دلایل #سیاسی و #اقتصادی) و سهل انگاری در انجام اقدامات موثر بوده است. این تقصیر تا همین لحظه نیز با عدم صداقت و نیز ناکارآمدی ادامه یافته است.
🔸️این امر البته فقط به خواست یک #وزارتخانه یا کارکرد یک #مدیر مربوط نیست، بلکه ریشه در بحران ناکارآمدی و بحران مشروعیت سیستم و ناتوانی در تصمیم گیری درست و حتی تضمین اجرای تصمیمات دارد، لذا من در یادداشت خود البته با اشاره ای کوتاه، همین «ناکارآمدی و عدم صداقت» را پیش فرض گرفتم و به دلیل محدودیت های یک یادداشت و ماهیت تک سویۀ آن لزومی به تبیین موضع خود در این خصوص ندیدم که همین امر نیز به سوءتفاهم هایی یک سویه دامن زد. روشن است که هر نهادی که واجد قدرت بیشتری باشد، دارای مسئولیت بیشتری است و نقد من به عملکرد مردم نافی نقد اصلی نیست.
✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش اول)
🔶️ گاهی شیوع یک #بیماری ما را به خودآگاهیای میرساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمیآمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویتها و توانمندیهای خودمان.
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تقلیل وجود به سلامتی
🔰 روایتی وجودی از #کرونا
🔻(بخش اول)
🔶️ گاهی شیوع یک #بیماری ما را به خودآگاهیای میرساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمیآمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویتها و توانمندیهای خودمان.
🔹️گاهی یک #ویروسی که به چشم نمی آید دنیا را به هم میریزد و ما را از #وحدت به کثرت و از کثرت به وحدت رهنمون میکند.
🔹️#کرونا دلهای پراکندهای را یک دل کرده و به خط کرده برای نجات هموطنان. کرونا سبب شده از حال و روز همدیگر بیشتر مطلع شویم. این یعنی حرکت از کثرت به وحدت. در مقابل کرونا، بی مروتی طیفی را به نمایش گذاشته طیفی که از درد و رنج و نگرانی مردم سوء استفاده کرده و در حال احتکار و گرانفروشی #ماسک و اقلام مورد نیاز #مردم در مقابله با این #ویروس هستند و همین طور دیگر امور ضد انسانی که کرونا توانسته آنها را به نمایش بگذارد و اینها یعنی حرکت از وحدت به کثرت.
🔹️گاهی یک #بیماری ما را متوجه این می کند که #جهان ذاتا بیقرار است و ما در ذهن خود جهانی کوچک و آرام ساختیم با سقفی کوتاه، اما هر از گاهی این جهان بی قرار خودی نشان میدهد و می گوید باطن این جهان، سرکش است و پر از تزاحم و کشمکش.
✍🏻 نویسنده:دکتر عبدالله صلواتی،معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
📌 #کانال_فکرت:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net