eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
قطع عضو کشته شدگان ژاپنی برای یادگاری 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« هابیت های » انسانهای مینیاتوری 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
اعتقاد مشترک میان عارف و صوفی و فیلسوف به وحدت وجود ☯️🕉☸️🔺 #صوفی_فیلسوف_عارف #وحدت_وجود #عرفان_های
اعتقاد مشترک میان عارف و صوفی و فیلسوف به وحدت وجود قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ عرفان وتصوف دوکلمه ای است مترادف ازنظر دلالت برمسمّای خود، وبرگروهی اطلاق می شودکه سعی درشناخت ذات خالق متعال وشناخت صفات او و شناخت چگونگی رابطه او بامخلوقاتش دارند،که تفکرواندیشه آنان ایده ای به نام وحدت وجود راپدیدآورده است. 🔷 استادمرتضی مطهری درکتاب آشنایی باعلوم اسلام،صفحه ۷۰،بخش عرفان میگوید؛ 🔶 «عرفان» عنوان فرهنگی این گروه و« تصوف» عنوان اجتماعی آنان است. 🔻 بیان فرضیه وحدت وجود 🔷 فرضیه وحدت وجودحاکی ازآن است که دردار تحقق( درجهان هستی) بیش ازیک حقیقت وجودندارد،که نام او وجود است، واین حقیقت( یعنی خداوند) درمرتبه ای به صورت خالق ودرمرتبه ای به صورت مخلوق است. 🔶 بنابراین خالق ومخلوق دراین حقیقت مشترک وهردوازیک سنخ می باشند، بااین تفاوت که اصل ومنبع این حقیقت درذاتی است که خالق نامیده می شود ومخلوقات هریک به قدر لیاقت واستعدادخودازآن بهره ای دارند. 🔷 به عبارت دیگر، ذاتِ خالق که وجودِ صرف است باتَعَیُّن وشکل پذیری وخروج ازحالت اطلاق، به صورت مخلوقات درآمده ( یعنی ذات به شکل انسان و حیوان و سنگ وچوب و…درآمده) 🔶 درنتیجه مخلوقات همان خالق وذات باری هستند ، وظهوراوبدین صورتها؛ تفاوتی بین خالق ومخلوق نیست مگربه اطلاق وتقیید( محدودونامحدود) ♦️ یعنی ذات عینِ وجودونامحدود بوده درحالی که همین وجود درمخلوقات به صورت مقیدو محدود می باشد. 🔷 دقیقا این فرضیه و اعتقاد وتفکر درمورد ذات را در افکار واعتقادات عرفاومتصوفه ازهرنژاد، قوم وملت ودین ومذهب و ویونانیان قبل از اسلام میبینیم 🔶 مسیحابرزگرگفته: خداوندازشدت ظهور،پنهان است…اودربیرون ودرون ماست،اوازبس هست،وهمه جاوهمه چیزراازخودسرشارکرده است دیده نمی شود…خدادرماست 🔷 اوشو می گوید: خداجداازشما نیست…مثل یه رقاص که ازرقصش جدانیست، درواقع کل هستی خداست __ خدادرهمه جاهست،پس چگونه می توانددربت هانباشد؟پس اودریک بت سنگی نیزهست. (آفتاب وسایه ها،ص۱۷۴,۱۷۵,۸۹, ۱۷۷) 🔶 سای بابا می گوید:همه انسانها جزئی از خداهستند…من اوهستم…شماهمه سلولهای زنده ای دربدن خداوندید. (آفتاب وسایه ها،ص۱۹۱_۱۹۲) 🔷 عرفان آمریکایی اکنکار می گوید: هریک ازمامیوه ویا یک شاخه ازدرخت خداییم…هریک از ماجرقه وشراره ای از سوگماد[خدا] هستیم ماده چیزی نیست جزروح خدا،که به شکلهای پایین تری درآمد، ماخودحقیقت هستیم، حقیقت زنده وتجسم خدا…برای خداهیچ تفاوتی نمی کند که چه شکلی به خودبگیرد. (آفتاب وسایه ها،محمدتقی فعالی،پاییز،۸۹ ، ص ۳۳۸ و ۳۳۹) 🔶 یوگا میگوید: ما با پروردگارهمه جا ناظروحاضریکی هستیم…مااکنون به همان اندازه جزئی ازاو هستیم که درآینده خواهیم بود(آفتاب وسایه ها، ص ۸۶و۱۸۱و۱۸۲) 🔷 برمانیدس شاگرداکسیوفان می گوید: شخص خردمند جزبه وجود واحد که کُلِّ وجود ووجود کل است، قائل نتوان شد.(سیرحکمت دراروپا ۱۵/۱) 🔶 فلوتین که موسس عرفان درمسیحیت است می گوید: او کُلِّ اشیاء است اما هیچیک ازاشیاءنیست،اوحقیقت راواحد میداند. 🔷 عرفان هندی، هندیان ویدانتیان،ایشان صوفیین این طبقه اند گویند: جهان شعبده حق است وآن ذات مقدس هردم به صورتی برآید وآن راگذاشته به لباس دیگرظهور کند. (ناسخ التواریخ۱۸۶/۴) 🔶 پارسیان قدیم و زردشتی مذهبها،فرقه سوم از پارسیان جمشاسبیانند گویند: جهان رادرخارج وجودی نیست ،وهرچه هست همه ایزداست. ( ناسخ التواریخ ۲۳۷/۳ ج هبوط) 🔷 قال الصادق علیه السلام: اگرخداوند به صورت خَلق باشد،به چه نشانه ودلیلی استدلال خواهدشدکه یکی ازآن دو خالق که اوآفریننده دیگری است. (بحار۱۷/۱۰) ♦️ قال الصادق علیه السلام : همانا خداوندتعالی جداازخَلقش ، وخلقش جداازاومی باشند،وهرچیزی که نام شیء برآن توان نهاد،مخلوق است مگرخداوندعزوجل. خداوندآفریننده همه چیزاست،بس والاست آنکه هیچ چیزماننداونیست. (کافی۸۳/۱) به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
اعتقاد مشترک میان عارف و صوفی و فیلسوف به وحدت وجود قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ امام جواد علیه السلام می فرماید: همانا جزخداوندیگانه،همه چیزدارای اجزا است ، وخداوندیکتا نه دارای اجزا ونه قابل پذیرش کمی وزیادی می باشد، هرچیزی که دارای اجزا باشد یاقابل تصور به پذیرش کمی وزیادی باشدمخلوق است ودلالت براین می کندکه اورا خالقی می باشد. (توحید۱۹۳ و کافی ۱۱۶/۱) 🔷 اگرمافرضیه وحدت وجودرابپذیریم خدارا ( یعنی ذات را ) دارای اجزا کردیم و آن راقابل کمی وزیادی دانستیم ، وهرچیزی که این نشانه هاراداشته باشد،حادث است ومخلوق است . 🔶 مطلب دوم اینکه اگر تمام مخلوقات همان ذات باشند پس همیشه وجودداشتندوازلی هستند،وچیزی که همیشه بوده ووجودداشته، دیگر نمیتوان گفت آفریده وخلق شده ، پس اصلا نمیتوان گفت خدا خالق است، فقط باید بگوییم، خداخودش را تغییر وتبدیل به انواع مختلف از موجودات کرده . 🔷 یعنی تکه تکه شده ودرلباس موجودات خودارانشان داده، یعنی درواقع ذات خدا وند تبدیل به مایع وجامد وگاز شده، (( سبحان الله عمایصفون)) 🔶 پس نتیجه اینه که همه ما شبیه خداوندهستیم ، و جزئی از ذات هستیم، و عین وخودِ ذات هستیم.وازذات صادرشده ایم. 🔷 ولی امام رضا علیه السلام می فرماید: اوست خداوندغیرقابل شناخت…هیچ چیزازاوصادرنشده،…هیچ چیزی شبیه اونیست ، خالق اجسام وپدیدآورنده صورتهااست. 🔶 اگرچنان بودکه ایشان میپندارند،خالق ومخلوق وآفریننده وآفریده شده تفاوتی نداشت، درحالی که اوآفریننده وخالق است. فرق است بین او واجسام وصوری که اوآنهاراآفریده، زیراهیچ چیزی ماننداونیست،واونیزمانندچیزی نیست. (عیون اخبارالرضا۱۲۷/۱ و التوحید۱۸۵ و بحار ج۴ ص۱۷۳) 🔷 امام_رضا علیه_السلام فرمودند: وای برتو چگونه جسارت می ورزی که پروردگارخودراموصوف به تغییر ازحالی به حال دیگربدانی، وآنچه راکه برمخلوق بارمی شود براو بارکنی. (بخار۳۴۷/۱۰وکافی۱۳۰/۱) 🔻 اینم خداشناسی وکلام محی الدین عربی معروف به شیخ اکبر عرفا و صوفیه 🔷 میگه: برای هرچیزی چه جماد،چه حیوان،حیات وعلم ونطق واراده وصفاتی مانندآن می باشدکه آن صفات ازخصائص ذات الهی است،زیراخداوند است که به صورتِ الاغ وحیوان ظاهرشده است. (منبع: فصوص الحکم صفحه ۲۵۲) 🔶 و بازگفته: بامشاهده خداوند خود رامیبینیم،چون ذات ما،عینِ ذات اواستجدایی وتفاوتی بین ما واونیست…..دراخرگفته: چون ذات اواست که باتعین وشخصیت پذیری به صورت ما ظاهرشده. (منبع: فصوص الحکم ۸۵) ♦️ خب عزیزان خودتون ببینید که کلام فلاسفه وعرفا و یونانیان و مسیحیان و همه مثل هم و کاملا برخلاف کلام اهل بیت هست یانیست. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویی عجیبِ « هیلدگارد ون بینگن » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
مرده‌ای که از پس از سه بار تائیدیه مرگ زنده شد ⚰️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا ایرانی ها مخترع شطرنج بوده اند ⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
افسانه تثلیث و آنوناکی 👹🔯✝️🔻 #افسانه_های_باستانی #آنوناکی_جن #فرازمینیها #اجنه_فرازمینیها #ادیان_پا
افسانه تثلیث و آنوناکی 👹🔯✝️🔻 ♦️ کلمه آنوناکی به معنای مردمی از ستاره ها است. چیزی که امروز به نام بیگانگان فرازمینی می شناسیم . اما نوع خاصی از بیگانگان (جنیان) 🔷 در این داستان (اوزیریس, ایسیس و هوروس) را داریم, داستان (سمیرامیس, نمرود و تموز) را داریم, و داستان (خدا, مسیح و مریم) را داریم. این تثلیث تکراری و زیربنایی در مورد آنوناکی عبارت است از (آنو, انکی و انلیل) هر سه جن بودند. 🔶 آنو جایگاه یهوه را دارد. برای اینکه بدن فیزیکی پیدا کند و به زمین بیاید… یکی از بزرگترین اسرار فراماسونری حلول پدر در پسر است. 🔷 اگر از مثال مصر باستان استفاده کنیم که راحت تر است. جنگ بین اوزیریس و ست ادامه داشت, بین تاریکی و روشنایی. 🔶 ست ((هفتاد و دو تن)) از پیروانش را جمع کرد و به اوزیریس خیانت کردند,به او خنجر زدند و ۱۳ تکه اش کردند و تکه پاره ها را در اطراف زمین پخش کردند. 🔷 ایسیس و چند تن از همراهانش که اهمیتشان کمتر بود به جمع کردن این تکه ها پرداختند اما موفق به یافتن آلت جنسی اوزیریس نشدند. 🔶 ایسیس میدانست که نسل اوزیریس باید ادامه پیدا کند. ادامه نسل اوزیریس برای وقایعی که امروز در حال جریان است اهمیت حیاتی داشت. 🔷 اگر این نژاد ادامه پیدا نکرده بود امروز نمیتوانستیم کاری که در حال انجامش هستیم را انجام دهیم. با جادو آلتی از جنس طلا برای اوزیریس ساخت (نماد ابلیسک), با اوزیریس آمیزش جنسی کرد و هوروس حاصل این آمیزش شد. 🔶 اما حقیقت مطلب این است که هوروس همان اوزیریس بود که دوباره متولد شده بود. پس هوروس همان اوزیریس بود و نه موجودی دیگر. 🔷 پس جنگ بین هوروس و ست ادامه پیدا کرد. در این جنگ ست چشم هوروس را از حدقه بیرون کشید. می توان گفت خودآگاهی ستی همان خودآگاهی خون آشامی و انگلی است که امروز موجودیت دارد. ♦️ در صنعت سرگرمی هر وقت یکی از مشاهیر این صنعت یک چشم خود را با دستش می پوشاند دلیلش تمسخر هوروس و یاداوری این است که یک چشم او را از حدقه بیرون کشیدند. 🔷 منظور تمسخر هوروس و تمسخر خوبی است. می توانم ده ها نمونه برای این چرخه و الگو را ذکر کرد. خورشید در آغاز زمستان متولد می شود. در ایشتا می شود. در ایشتار یا ایستر (مصادف با عید پاک) به او خیانت می شود و بعد به او زندگی مجدد داده می شود. 🔶 پس این چرخه عبارت است از تولد, خیانت, مرگ, و تولد مجدد. کار این آئین همراستا کردن پیروانش با این نیرو است کار این آئین همراستا کردن پیروانش با این نیرو است به منظور بهره بردن از این نیرو. ♦️ خانواده های سلطنتی و روسای جمهور و ادیان در زیر پوشش ظاهری شان مشغول پرستش ست (جن)هستند. 🔶 در مسیحیت تحریف شده ایسیس و هوروس همان مریم مقدس و فرزندش مسیح هستند و ست همان لوسیفر است. – و چشم بالای هرم. 🔷 همین چشم هوروس است. و منظور از آن یادواری این نکته است که ما را زیر نظر دارند. 🔶 چشم هوروس را بیرون کشیدند. هوروس از تمام این موجودات قدرتمند تر است. ♦️ منظورشان این است که چشم هوروس قدرتمند را بیرون کشیده اند و از چشم هوروس, از چشم خوبی برای زیر نظر گرفتن ما استفاده می کنند. یعنی مسخره کردن چند برابر هوروس. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
شرط عجیبِ ازدواج در جاوه 🐀🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آوارگی اجباری آلمانی ها بعد از پایان جنگ 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
فرقهِ عجیبِ « حروفیه » 🔺 #صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_ص
فرقهِ عجیبِ « حروفیه » 🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ حروفیه فرقه‌ای بود که تحت تأثیر ملی­گرایی ایرانی به وجود آمد و مشی مبارزاتی و گرایش­های انسان­گرایانه شدیدی داشت. 🔷 از قرن پنجم هجری، سلسله ها و جنبش های مختلفی در تصوف به وجود آمد. اما اوج این جریانات در دوره تیموری است. 🔶 فرقه حروفیه نیز به عنوان یکی از جنبش های صوفیانه متعلق به این دوره ـ یعنی یکی از تاریکترین دوران تاریخی ایران ـ است. 🔷 این فرقه اگرچه مدت زیادی در ایران نپایید، اما موفق شد به نوعی وجود خود را در آسیای صغیر تا دوران ما حفظ کند و باید آن را یکی از نهضت های قابل تأمل دینی در تاریخ ایران دانست. 🔶 موسس این فرقه مردی است به نام فضل االله نعیمی استرآبادی (معروف به فضل االله حروفی) که در نیمه دوم قرن هشتم می زیسته است. 🔻 اعتقاد به معجزه آسا بودن حروف الفبا 🔷 این گروه گرچه ظاهراً به وسیله فضل الله استرآبادی در سده هشتم هجری در ایران شکل گرفت، اما دارای ریشه های عمیق در مذاهب و دیگر ادیان عالم بود. 🔶 چنانکه در میان مسلمانان از صدر اسلام گرایش هایی برای پیدا کردن معنا و مفهوم و یا تفسیر «حروف مقطعه» قرآن مجید بروز نموده بود. 🔷 هرچند بیشتر مفسران قرآن این حروف را رازهایی میان پروردگار و پیامبر او دانسته اند، حتی شماری از مفسران نیز ادعا کرده اند از معانی دقیق حروف، معانی و مفاهیم آن آگاه شده و به مرزهای آن پی برده اند که یکی از آنها موسس فرقه حروفیه فضل الله نعیمی است. وی فردی باتقوا و پرهیزگار بود تا آنجا که او را «حلال خور» لقب داده اند. 🔶 بنابر گفته برخی منابع وی در اصفهان ادعا کرد که معنی باطنی و حقیقی حروف و کلمات قرآن بویژه حروف مقطعه بر او آشکار شده و از آن زمان اساس تفسیرهای خود را بر تفسیر حروف نهاد. 🔷 وی قرآن را با روش تازه ای تفسیر کرد: معتقد بود فرد برای درک معانی واقعی قرآن باید با خواص رموز و معانی حروف آشنا گردد و در این رهگذر معانی تازه ای برای آیات قرآن و گفته های پیامبر اسلام (ص) بیان کرد. ♦️ فضل الله اعتقاد داشت که خداوند متعال در شخص انسان متجلی می شود. خصوصاً در صورت او، زیرا که (خلق الله الادم علی صورته) و این مظاهر الهی در اولیا و انبیا ظهور می کند که در صدر آنها محمد بن عبدالله (ص) خاتم الانبیا و بعد از او علی(ع) و ائمه –علیهم السلام-و پس از ائمه او خود را مظهر الوهیت و خاتم اولیا می دانست. 🔷 تعالیم دینی فضل پیرامون انواع دوگانه ظهور الهی قابل توجه است. خداوند خویشتن را یکبار در طلعت آدم که به صورت و مثال خودش آفریده شده بود، متجلی ساخت و پس از خلق آدم به فرشتگان فرمان داد تا در برابر او به سجده افتند. به این ترتیب انسان در این اندیشه عنصر مرکزی است. 🔶 از طرف دیگر خداوند در کلام خویش؛ یعنی قرآن و در اسمای موجودات پدیدار گشته است. به این لحاظ در اندیشه حروفیه توجه به انسان و انسان گرایی از اهمیت خاصی برخوردار است. این اندیشه از ابعاد مترقیانه محورهای فکری حروفیه می باشد که امروزه به آن لفظ اومانیسم اطلاق می شود. 🔻 نحوه‌ شکل‌گیری فرقه حروفیه 🔷 حمله‌ مغول و به دنبال آن حمله وحشیانه تیمور، باعث شد مردم در قرون هشتم و نهم گوشه‌گیری اختیار کنند و منتظر حوادث آینده شوند. 🔶 درنتیجه هر گاه شخصی سر برمی‌‌داشت و فریاد دادخواهی سر می‌‌داد، به امید رهایی از فقر و رنج و بی‌عدالتی، عده­ای اطرافش جمع می‌‌شدند و‌قیامی‌شکل می‌‌گرفت. نهضت­های «سربداران»، «مرعشیان» و‌غیره از‌این دسته‌اند. 🔷 تیمور وانمود می‌‌کرد که فردی متدین است؛ نقل شده که او قرآن را حفظ بود و از آخر به اول، از بر می‌‌خواند؟! 🔶 تیمور خود را به صوفیان و عرفای عصر نزدیک ‌می­کرد و از موقعیت آنها نزد مردم برای کشورگشایی استفاده می‌‌کرد و بسیاری از علمای اهل تسنن دور او جمع شده بودند. در نتیجه هر قیام شیعی‌ با فتوای این علما، سرکوب و قتل عام می‌‌شد. ♦️ جنبش حروفیه نیز در زمان تیمور به رهبری «فضل‌الله نعیمی استر‌آبادی» شکل گرفت و به فتوای علما به خاک و خون کشیده شد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فرقهِ عجیبِ « حروفیه » 🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ حروفیه قبل از قرن هشتم به صورت گروهی سازمان‌یافته نبودند؛ اما بیشترِ اصول اعتقادی آنها در باور عرفای پیشین وجود داشت و در بین صوفیه تبلیغ می‌‌شد؛ تا اینکه در نیمه دوم قرن هشتم، فضل‌الله استرآبادی آن را به صورت گروهی منسجم درآورد و حاکمان وقت را به خطر انداخت. 🔷 «علت اشتهار او به حروفی این است که او هر یک از سی ‌و دو حرف الفبای فارسی را جلوه‌ای از جلوات وجود شمرده و اجتماع و یا ترکیب هرچند از آنها را منشأ صورت و هیولا و پیدایی وجود جسمانی اشیا دانسته است» 🔶 در عهد تیمور با زوال اقتصاد روستایی، توجّه به مناسبات بازرگانی و گسترش آن و تشویق پیشه و صنعت در دستور کار حکومت قرار گرفت. تیمور برای بنا کردن یک پایتخت مدرن و آباد، اغلب صنعت‌گران شهرها را مجبور به جلای وطن کرد و آنها را به پایتخت خود سمرقند فرستاد. 🔷 از جمله در ۷۸۸ ه‍.ق.، پس از تصرّف تبریز و بستن مالیات‌های سنگین بر مردم، صنعت‌گران این شهر را به سمرقند کوچاند. در ۷۸۹ نیز، پس از تسخیر اصفهان، مالیات‌های سنگینی بر پیشه‌وران و صنعت‌گران آنجا بست و مبلغ هنگفتی به عنوان «مال امانی» از مردم آن شهر مطالبه کرد و چنان با خشونت آن را وصول می­کردند که منجر به شورش مردم شد و سپاهیان تیموری برای سرکوبی شورش، حدود ۷۰ هزار سر از اصفهانی‌ها بریدند و مناره ساختند. 🔶 تشدید و تحمیل مالیات‌های جدید و سنگین بر صنعت‌گران و انحصار منابع اولیه صنعت در دست عده‌ای خاص باعث نارضایتی طبقه اصناف شد و سازمان مخفی پیشه‌وران و صنعت‌گران و صاحبان حِرَف تشکیل شد و به مبارزه سیاسی و فلسفی با حکومت تیموری پرداخت. 🔷 فضل‌الله استرآبادی که خود از پیشه‌وران ستمدیده و صاحب حرفه‌­ «طاقیه‌دوزی» بود، جنبش حروفیه را تشکیل داد. هدف اصلی این نهضت مبارزه با تبعیض طبقاتی (فئودالیسم) حکومت تیمور بود. 🔶 حروفی‌گری از جنبش‌ها و عقاید بسیاری تأثیر پذیرفته بود و التقاطی از چندین مکتب و مرام بود. به اعتقاد ذبیح­الله صفا، استرآبادی در حالی که از یک طرف دنباله وحدت وجود را گرفته و از جانبی دیگر به فرقه‌های حلولی که پیش از او در تمدن اسلامی شهرت یافته بودند، نزدیک شده و نیز از جهت اهمیتی که در بیان رموز به حروف داده به اسماعیلیه نزدیک است و به هر حال یک دبستان فلسفی و دینی را پی‌ریزی کرده است. 🔷 این جنبش، جنبشی سیاسی- اجتماعی، با عناصری از تصوف، اباحی‌گری، آموزش‌های اسماعیلیان و غالیان در اواخر قرن هشتم بود. 🔶 فضل عارف‌مسلک بود و مبانى‏ وحدت وجودى مکتب ابن‌عربى در ذهن او و شاگردانش رسوخ کامل داشت و خود را طبق مصطلحات آن‏ مکتب «خاتم‌الولایه» مى‏شمرد. 🔷 همچنین مبانی انسان‌گرایانه نظریات ابن‌عربی را گرفت و بر اساس برداشت‌های خود از مکتب ابن‌عربی ادعای انسان‌خدایی کرد. فضل از اسماعیلیان، تأویل، مبارزه تشکیلاتى و ترور مخالفان را آموخت. 🔶 وی، در عین حال، تعصب شدید ایرانى داشت و همه محققان بزرگ‏ جریان حروفیه، همچون «براون»، «ریتر»، «صادق کیا»، «شیبى» و «گوبینو» بر جنبه ایرانى حروفیه تأکید دارند. 🔷 حروفیه یک نهضت خالص ایرانی است و یکی از اهداف او استقلال تشیع ایرانی از تسنن عربی بود. در تلقى محققان اروپایى و ترک، نهضت حروفیه تجلى روح ایرانى است که در قالب تشیع علیه تازیان ظهور کرده است؛ لذا حروفیه علاوه بر مسیحیت و دین یهود، از ادیان کهن ایرانی هم بهره گرفته است؛ زیرا حروفیان مهدی‌گری رهبرشان فضل را به رجعت کی‌خسرو از غیبت تعبیر کرده و او را مظهر آن منجی قدیم ایرانیان از سلسله استیلاگران عرب و پیشوای مصلح نژاد پارسی، دانسته‌اند. 🔶 بار دیگر او را به صورت جمشید تصویر کرده و می‌گفتند در خوابش دیده‌اند که ۱۴۰ تن از اولاد خود را رهبری می‌‌کرد و در دست هر کدام دو شمشیر ذوالفقار بود که جمعاً ۲۸۰ شمشیر می‌‌شود و باز هم به نوعی یادآور تعداد حروف عربی است. ♦️ در تصویر اخیر، فضل، خصوصیات اصل عربی علوم اسلامی و روح تأویل‌گر ایرانی را با هم دارد و همچون منجی عربی و نیز منجی ایرانی ظاهر می‌‌شود که مقصدش رهانیدن ایرانیان و اعراب، هر دو، از یوغ استیلای مغول است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
ماهی درمانی « دکتر ماهی » در ژاپن 🐟🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« ساعت آفتابی» اولین ساعت‌های ساخت بشر 🕰🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آدمخواران «سی ته کاه» 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
مرگ مرموز مخترع تکنولوژی کد گذاری دیجیتالی « اسلوت » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
فرقهِ عجیبِ « حروفیه » 🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ حروفیه قبل از قرن هشتم به صورت گروهی سازمان‌یافته نبو
فرقهِ عجیبِ « حروفیه » 🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ فضل‌الله با استفاده از اندیشه‌های بدعت‌آمیز همه‌ فرقه‌های کهن اسلامی و شطحیات غریب صوفیانه و همچنین افکار مسیحی و یهودی و حتی ادیان کهن ایرانی، نظریه نوینی بر پایه حروف و اعداد بنیان نهاد. 🔷 اندیشه حروفی‌گری، در واقع نوعی اندیشه‌ عرفانی با چارچوبی مشخص و افراط و تفریط‌هایی در برخی اندیشه‌های عرفانی و دینی بود. 🔻 عقاید و باورهای فرقه حروفیه 🔷 حروفیه فرقه‌ای بود که تحت تأثیر ملی­گرایی ایرانی به وجود آمد و مشی مبارزاتی و گرایش­های انسان­گرایانه شدیدی داشت. «اساس جهان‌بینی حروفی این است که انسان مظهر و صورت مجسم خداوند است». 🔶 حروفیه در اکثر مباحث و مسایل مختلف اعتقادی، برای خود اصول و اعتقاداتی داشتند که آنها را از سایر فرقه‌ها جدا می‌‌کرد. 🔷 این اعتقادات هم در حوزه‌ اصول دین بود و هم در حوزه فروع دین و عبادات؛ البته به دلیل مخالفت شدید علمای عصر، بعضی از اعتقاداتشان را، که تا حدودی در بعضی از آثارشان انعکاس یافته، آشکار نمی‌‌کردند. 🔶 اصول عقاید حروفیه، در کتاب محرمنامه (۸۲۸ قمری) مسطور است. آنان عالم را قدیم می دانند که از دوران ازلی همواره در حرکت می باشد و تغییرات عالم معلول همان حرکت است. ظهور آدم در آغاز عالم و قیامت تکرار می گردد. خدا در شخص انسان متجلی می شود. 🔷 حضرت محمد (ص) آخرین پیامبران است و بعد از او نوبت به ائمه و اولیاء می رسد که فضل االله خود خاتم اولیاء است، ولی خود را سرآغاز دوری جدید و مظهر الوهیت می داند. 🔶 امامت با حضرت علی (ع) آغاز و با امام حسن عسگری خاتمه می یابد. الوهیت با ظهور فضل االله شروع می شود که بنا به اعتقاد خودش مهدی است. فضل االله، آخرین ظهور است. او با تصدیق امامت، شدیداً تحت تاثیر تشیع بود. 🔷 فضل االله در تعالیم خود، عناصر سامی، علوی و هندی را با روح تأویل گر ایرانی درآمیخت و در کسوت مهدی علوی ظاهر شد، تا مظلومان را از استیلای بیگانگان ستمگر برهاند. ادعای مهدی بودن او، متضمن مبارزه علیه بی عدالتی بود. 🔶 یکی از موارد تضاد میان فضل االله و هیأت حاکمه، همین مسأله است. بعضی گفته اند که فضل کوشیده است تا حاکمیت ایرانی را به جای حاکمیت عربی بنشاند. اما باید توجه داشت که در این زمان اعراب تسلطی بر ایران نداشتند، مگر منظور آیین یا مذهب آنان (اسلام سنی) بوده باشد. 🔷 بنابر عقیده فضل االله، انسان بر سایر موجودات به واسطه قوه ناطقه امتیاز دارد و آن را به وسیله ۲۸ حرف الفبا به تحریر می آورد. تعبیر معانی، با حروف و اصوات در دو قالب ریخته شده است: 🔶 اول قالب حروف عربی که ۲۸ حرف و زبان قرآن و زبان حضرت محمد (ص) است؛ و دوم حروف فارسی که ۳۲ حرف است و جاودان نامه فضل الله با این حروف می باشد. 🔷 فضل االله به تبیین تمام مظاهر آشکار و پنهان جهان، با ۲۸ حرف عربی و ۳۲ حرف فارسی پرداخت. پیروان او بعدها نظر او را گسترش دادند و حتی گفتند، نخست در دهان انسان ۲۸ دندان می روید که برابر حروف عربی است و قرآن بدان نازل شده و سپس به ۳۲ دندان افزایش می یابد که برابر حروف فارسی و معادل کلمه «الله» است. 🔶 آنان برای حساب جمل، که از ارزش عددی این حروف استخراج می شود، تاثیرات عظیم قائل هستند و ظاهرا این حساب حروف و اعداد را از فرقه اسماعیلیه و باطنیه اقتباس کرده اند. 🔷 همچنین حروف الفبا را طبقه بندی خاصی می کنند و معتقدند که خطوط سیما و صورت هفت خط است. وقتی این خطوط هفتگانه را در عدد چهار که شماره عناصر اربعه است، ضرب کنند، حاصل آن ۲۸ می شود که مساوی با عدد حروف الفباست. ♦️ اساساً تاکید حروفیه بر الفبا و تعداد حروف، نشان می دهد که مخاطبان خاص این فرقه، افراد باسواد شهری بوده اند و عامه بیسواد از درک مفاهیم این آراء عاجز بوده اند، و این شاید یکی از علل ناکامی این فرقه در پیش برد اهداف سیاسیشان بوده باشد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فرقهِ عجیبِ « حروفیه » 🔻 قسمت (پایانی) 4️⃣ ♦️ برخلاف صفویه، که پیش از دستیابی به تخت و تاج، هم خود را بر جذب نیروهای ساده دل ایلی و دادن تعالیم زود فهم به آنها قرار دادند. 🔷 حروفیه، برخلاف سایر دراویش، وِرد یا ذکری ندارند و از آداب ایشان این است که هر بامداد در خانه رئیس روحانی که او را بابا می گویند، اجتماع می کنند و با اعتراف نزد او، از او مغفرت می خواهند. 🔶 فضل االله و پیروانش، از این جهت نام حروفیه را برگزیدند که تعالیم شان، براساس تأویل از حروف مقطعه قرآن پایه گذاری شد و سپس به صورت خواستهای مذهبی، سیاسی و اجتماعی شکل گرفت. 🔷 فضل الله با مطالعه دقیق در علم حروف و با تفکر در آثار ابن عربی که او نیز برای حروف اهمیت خاصی قائل بود، به ادبیات فارسی و عربی مسلط شد. 🔶 وی از اعتقادات روزگار خود که شامل مسیحیت، یهودیت، اسلام و تصوف اسلامی بود، آگاهی داشت و با تلفیق این معارف، مسلک جدیدی به وجود آورد. 🔷 او ادعا می کرد که احیاء کننده اسلام در قرن نهم است و شعار او تعالی بخشیدن به انسان و رساندن او به مقام الوهیت است. 🔶 در اینجا ما شاهد بیان مجدد آن عقیده ایم که می گوید، در راس هر صد سال برای دین، مجددی می آید که البته با اعدام فضل الله پیش از آغاز قرن نهم، این ادعای حروفیه محقق نشد. از جهت تفکر و تعقل نیز حروفیه، باطن گرایانی بودند که همچون اسماعیلیه و غلات به تأویل می پرداختند. 🔷 حروفیه، اساس شناخت را در لفظ می دانستند، زیرا خدا محسوس نیست و معتقد بودند، ارتباط میان خالق و مخلوق جز از راه لفظ صورت نمی گیرد. 🔶 به باور حروفیه، تعبیر معانی با حروف و اصوات، در دو قالب عربی ـ که زبان قرآن است ـ و فارسی صورت می گیرد. 🔷 فضل الله در تعالیم خود، مقام نخست را به زبان فارسی می داد و کلمات را به عربی ترجیح می داد. جنبه مهم اعتقادات حروفیان، ارزش گذاشتن به مقام انسان بود. 🔶 فضل الله و پیروان او، زندگی مرفه خود را رها می کردند و برای کسب معرفت و آگاهی، دست به تجربه زندگی معمولی می زدند. اشتغال آنان به پیشه های مختلف و اهمیت کار انسانی نزد آنان، موجب ارتباط نزدیک با مختلف شد. این عامل نیز باعث شد که گروندگان به این فرقه، بیشتر از جامعه شهری باشند. 🔷 حروفیان، در تمام مناطقی که بودند، سعی در نفوذ در دستگاه حاکمه داشتند، تا بتوانند حکومت خاصی با دیدگاه های خود برپا دارند. 🔶 آنها در شهرهایی نظیر اصفهان، هرات و تبریز نیز دست به قیام هایی زدند که حاکمان با فتوای علمای دینی و کشتار آنان موفق به دفع قیامهایشان شدند. 🔷 فضل‌الله با فتوای علمای سمرقند و گیلان، توسط شیخ ابراهیم، حاکم شروان دستگیر شد و در نخجوان سال ۷۹۶ق توسط میران‌شاه کشته شد و جسدش نیز در ۸۰۴ق بدستور تیمور سوزانده شد. 🔶 حروفیه پس از قتل موسس آن، به صورت مخفی فعالیت می‌کردند و مدتی در ایران و عثمانی و مصر پیروان فراوانی یافت. در خلال قرن‌ها، پیروان حروفیه به اتهام داشتن عقاید بدعت‌آمیز سرکوب و قتل‌عام شدند. 🔷 کشتار حروفیه در ایران، این مکتب را به‌کلی نابود نکرد، بلکه در لرستان و غرب ایران، با تغییر شکلی در اصول عقاید، در فرقه نقطویه و اهل حق به حیات خود ادامه داد. ♦️ در حال حاضر نمایندهٔ اصلی حروفیه، فرقه بکتاشیه در ترکیه است. 🔻 منابع: نگاهی به آرا و عقاید و زمینه‌های بروز و ظهور فرقه‌ حروفیه – علی گراوند و فتحعلی شهبازی – هفت آسمان – شماره ۵۵ – ۱۳۹۱ ظهور فرقه حروفیه و تاثیرات فکری و سیاسی آن در اصفهان – سید احمد عقیلی – پژو هش های تاریخی ایران و اسلام – ۱۳۹۱ بررسی تاریخی فرقه حروفیه – فرهاد صبوری فر و جمال لطفی – خردنامه – شماره ۱۵ – ۱۳۹۴ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2