eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۸ تیر ۱۴۰۲
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
سیری در تاریخ عزاداری سالار شهيدان امام حسین علیه السلام در ایران 🏴🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ شرکت گستر
سیری در تاریخ عزاداری سالار شهيدان امام حسین علیه السلام در ایران 🏴🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ دکتر شریعتی درباره ی راهکار صفویه برای پیشبرد اهدافشان بر این باور است که صفویه شاهکار عجیبی که کرد این بود که شیعه، خون و شهادت و قیام، یعنی تشیع عاشورا را نگاه داشت و حسین(ع) را محور همه ی تبلیغاتش کرد و علی(ع) را مظهر همه ی نهضتش معرفی کرد و کاری کرد که شدیدترین حالت تحریک و شور و حرکتش را شیعه حفظ کند و در هر سال دو ماه محرم و صفر و حتی تمام سال را از عاشورا دم زند. 🔷 نتیجتا سلاطین صفوی برای آشنا کردن و پیوند دادن مردم تازه شیعه شده از این گونه مراسم به عنوان ابزاری برای ارتباط برقرار کردن مردم با عقاید شیعه استفاده کردند. 🔻 عزاداری در این دوره چند نوع بود. 🔷 حماسی؛ که با راه انداختن دسته های عزاداری در کوچه و بازار و میدان ها و خواندن نوحه و سردادن گریه با سر و صدای زیاد صورت می گرفت. 🔶 پند و موعظه؛ که معمولاً بعد از ظهرها و شب ها با قراردادن منبرها در مساجد، میدان ها و چهار راه ها و هر جای دیگری که مردم تجمع می‌کردند واعظان به خطابه می پرداختند و در واقع این جنبه نقش مهمی در تعلیم احکام مذهب تشیع بر عهده داشت. 🔷 فیگوئروا که در سال 19-1618میلادی مراسم عزاداری مردم اصفهان را از نزدیک مشاهده کرده، در این باره بیان می دارد که در این ایام مقدس ده تا دوازده روز عزاداری در همه مساجد و بازارها ودیگر اماکن عمومی بر پا می شود. زن و مرد، پیر و جوان در آن شرکت می کنند. 🔶 موعظه گران این مجالس علمای شرعند اینان همان مقام را در میان ایرانیان دارند که کشیشان در میان مسیحیان و غالباً ملا یا قاضی نامیده می شوند. 🔷 اینان در هر کجایی که مردم گرد آمده باشند بر منبرهای بلند می نشینند و با حرارت تمام و سخنان گیرا مرگ یا شهادت امام بزرگ خویش را بیان می کنند. علاوه بر آن وعاظ در این گونه مجالس برخی از سخنرانی های خود را به بیان احکام، آیات قرآن و احادیث و تفسیر آن اختصاص می دهند. 🔶 در عصرصفوی مراسم عزادری و سوگواری برای سالار شهیدان به شیوه ی روضه خوانی، نوحه سرای، مرثیه سرایی، سینه زنی و تعزیه در غالب اجتماعات وسیع شهری و روستایی برگزار می شد. 🔷 روضه خوان به کسی اطلاق می شد که کتاب روضه الشهدا را می خواند و احتمالاً بیشتر به مداحی امروز شبیه بوده است چرا که نصرآبادی به هنگامی که از حافظ محمدحسن یاد می کند پس از آن به روضه خوانی وی اشاره دارد و از آواز خوشش یاد می کند و می گوید اصلش از تبریز است، مدتی در اصفهان گمنام بود در عاشورا روضه الشهدا می خواند آواز خوشی داشت. 🔻 دو نوع شعر در عصر صفوی به حال و هوای جدیدی از تکامل دست یافت: 1️⃣ شعری که با زندگی آلام و فضایل ائمه ی شیعه سر و کار داشت که مخصوصاَ به نام محتشم کاشانی پیوند خورده است. 2️⃣ شعری که در آن به تعالیم نظری عرفان و حکمت پرداخته می شد. 🔶 در مورد نوع اول شعر این دوره باید گفت پیدایش و تکامل آن در نتیجه سیاست و رفتار سلاطین صفوی است. اسکندر بیگ منشی مؤلف عالم آرای عباسی موقعیت شعر و شاعری را زمان سلطنت شاه طهماسب اول این گونه بیان می کند: 🔷 شاه جنت مکان فرمودند که من راضی نیستم که شعرا زبان به مدح و ثنای من آلایند قصاید در شأن حضرت شاه ولایت پناه و ائمه معصومین (علیهم السلام) بگویند. ♦️ محتشم کاشانی شاعر مرثیه سرای عهد شاه طهماسب صفوی با سرودن قصیده ی غرا در مدح امام حسین (ع) گوی سبقت را از همگان ربود و ابتکاری که در مراثی خود بکار برد که شعر او را از برجسته‌ ترین اشعار مذهبی ساخت و شعر، او در واقع الگوی قابل قبولی برای شعرا در دوره ‌های بعد شد. 🔻شبیه خوانی یا تعزیه خوانی 🔷 شبیه خوانی یا به اصطلاح عامه تعزیه خوانی، مجسم کردن و نمایش دادن شهادت جانسوز حضرت امام حسین(ع) و یارانش یا یکی از حوادث مربوط به واقعه ی کربلا می باشد. این تراژدی مذهبی شباهت زیادی به نمایش های دینی یا اخلاقی که در قرون وسطی در اروپا برگزار می شد دارد. 🔶 تعزیه به احتمال قوی به صورت هیأت فعلی خویش در پایان عصر صفوی پدید آمد و از همه ی سنت‌های کهن نقالی، روضه خوانی، مناقب خوانی و موسیقی مدد گرفت و تشکیلاتی محکم برای خود ترتیب داد. ♦️ شعرای تعزیه نویس کتاب روضه الشهدا کاشفی را سرمشق کار خود قرار دادند و با برگردان آن به شعر رفته رفته متون تعزیه را به وجود آوردند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۲۹ تیر ۱۴۰۲
سیری در تاریخ عزاداری سالار شهيدان امام حسین علیه السلام در ایران 🏴🔻 قسمت (پایانی) 4️⃣ 🔻 مراسم عزاداری ماه محرم درسفرنامه های سیاحان غربی . 🔷 تاسیس حکومت شیعه مذهب صفوی در ایران به عنوان رقیب سر سخت حکومت سنی مذهب عثمانی، شرایطی مناسب را برای اروپاییان فراهم آورد تا به طور غیرمستقیم با قدرت روزافزون عثمانی مقابله کنند. در این میان علاوه بر مناسبات نظامی و اقتصادی شرایطی برای رفت و آمد سیاحان اروپایی به ایران فراهم آمد . 🔶 این مسافران که از اقشار مختلف اروپاییان عصر بودند در صدد ثبت وقایع سفرشان برای دیگر هم وطنانش برآمدند وموجب خلق آثاری شدند که علاوه بر آگاهی دادن به مردم کشورشان، منابع ذی قیمتی برای تاریخ اجتمایی عصر صفوی نیز بر جا بماند. 🔷 آدام الِیارئوس که در عهدشاه صفی در اردبیل به سر می برده گزارش نسبتا دقیقی از مراسم سوگواری در ایام عاشورا در اردبیل ارائه می دهد، چنانچه بیان می دارد که مراسم در میدان بزرگ شهر انجام می گرفته است. 🔶در طرف چپ میدان صندلی های به طور منظم چیده شده و روی آن قالیچه های زیبا انداخته بودند و در مقابل ما سفره ی بلندی پهن بود که پر از خوراکی های شیرین و شربت های معطر بود. جلوی سفره چند شمعدان مسین که در آن شمع های مومی کلفت گذاشته بوددند قرار داشت. 🔷 شمار زیادی از اهالی شهر در میدان گرد آمدند عده ای بر زمین نشستند و گروهی نیز در حالی که مشعل و ترکه ی نارنج به دست داشتند، دایره وار قرار گرفتند و آغاز به خواندن کردند. 🔶 ویژگی این بخش از مراسم در آن است که اردبیل پنج خیابان اصلی بزرگ دارد و هر یک از آنها مختص به صنف معینی است، این اصناف هرکدام دسته ی ویژه جداگانه تشکیل داده اند و برای خود مداحان جداگانه ایی دارند. صنفی که بهترین سروده و نوحه را ارائه دهد مشهور می شود. این گروها دو ساعت یکی پس از دیگری به نوبت عزاداری می کنند. 🔻 آنتونیودی گوار کشیش اسپانیایی که از طرف فلیپ پادشاه اسپانیا در عهد حکومت شاه عباس اول چندین بار به ایران مسافرت نمود درسال1011هجری از مشاهدات خود در شیراز چنین گزارش می دهد: 🔷 در پیشاپیش دسته های عزادار شترانی دیده می شد که در پشت هر یک پارچه ایی سبز رنگ افکنده، زنان وکودکان را بر آنها سوار کرده بودند، سر و روی زنان و کودکان گویی توسط نیزه زخمی شده و تظاهر به گریه می کردند.. 🔶 فیگوئرا که در سال1028 به ایران مسافرت کرده واز نزدیک با مجالس وعظ و خطابه و عزاداری آشنا شده در این باره می گوید در این ایام مقدس 12-10روز عزاداری در همه ی مساجد و بازار ها و دیگر اماکن عمومی برپا می شود . 🔷 مرد و زن پیر و جوان در آن شرکت می کنند موعظه گران این مجالس علمای شرعند و غالباً ملا یا قاضی نامیده می شوند و با حرارت تمام و سخنان گیرا خصوصیات شهادت حسین(ع) امام بزرگ خویش را بیان می کنند. 🔶 دلاواله در مکتوب چهارم سفرنامه اش تشریفات و مراسم عزاداری عاشورا را این گونه شرح می دهد که همه غمگین و مغموم به نظر می رسند و لباس عزادای به رنگ سیاه، یعنی رنگی که در مواقع دیگر، هیچ وقت مورد استعمال قرار نمی گیرد بر تن می کنند. 🔷 هیچ کس سر و ریش خود را نمی تراشد و به حمام نمی رود و به علاوه نه تنها از ارتکاب هر گونه گناه پرهیز می کنند بلکه خود را از هر گونه خوشی و تفریح محروم می سازند. 🔶 مراسم روزها در مساجد و شبها در جاهای عمومی و بعضی خانه ها که با چراغ های فراوان و علامت های عزاداری و پرچم های سیاه مشخص شده اند تکرار می شود. در روز دهم ماه محرم یعنی روز عاشورا، دسته های بزرگی به راه می افتد. 🔷 بروی اسب های آنان، سلاح های مختلف و عمامه های متعدد قراردارد و بعلاوه چندین شتر نیز همراه دسته ها هستند که بر روی آنها جعبه هایی حمل می شود که درون هر یک سه_چهار بچه، به علامت بچه های اسیر حسین(علیه سلام) قرار دارند. 🔻 با دقت وتوجه به مطالب سفر نامه های سیاحان اروپایی در مورد چگونگی برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین علیه السلام و یارانش در عصر صفوی چند نکته به ذهن می‌رسد که می‌توان گفت ویژگی کلی این مراسم است: 1️⃣ گزارش های برگزاری این مراسم در شهر های مختلف ایران عصر صفوی خود گواه این مطلب است که این گونه مراسم به صورت رسمی وگسترده درسراسر کشور برگزار می شده است. 2️⃣ حضور همگانی مردم اعم از زن و مرد، پیر وجوان فقیر وغنی در این مراسم. 3️⃣ وجود آداب و رسوم تقریبا یکسان در اکثر شهرهای ایران. 4️⃣ داشتن دو جنبه حماسی و پند و اندرز در این گونه مراسم. 5️⃣ تکامل و پیشرفت این مراسمات با گذشت زمان به طوری که در اواخر عصر صفوی تعزیه به عنوان کامل ترین مراسم عزاداری در ایران رواج یافت. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۹ تیر ۱۴۰۲
تمدنی گمشده یا اختلال ژنتیکی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۹ تیر ۱۴۰۲
آیا تا سال 2029 بیگانگان فرازمینی با زمین تماس می گیرند ⁉️👽📡🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۹ تیر ۱۴۰۲
عزاداری ، نوعی اظهار محبت و ارادت و همدردی به ساحت مقدس اهل‌بیت (علیهم السّلام) است ◾️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۹ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آئین عزاداری « سنگ زنی » 🔺 ♦️ آئین عزاداری سنگ زنی در دهه اول محرم در بسیاری از شهرستانها و روستاهای کشور به نشانه اندوه و تالم شدید با بر هم زدن دو چوب یا سنگ و خواندن ذکرهایی در عزای سالار شهیدان، به سوگواری برگزارمی شود. 🔷 آئین سنگ‌ زنی نمادی از سنگ بر سر زدن به نشانه عزای حضرت امام حسین (ع) است که به مرور زمان چوب جایگزین سنگ شده است و در آن عزاداران حین خواندن مرثیه با ریتم خاص نوحه، در صف های منظم با حرکات نمادین دو قطعه چوب استوانه ای شکل را در دست گرفته و بالای سر خود بر هم می زنند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۲۹ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۹ تیر ۱۴۰۲
شیعیان جهان هویت اصلی خود را از حادثه کربلا به دست آورده‌اند◼️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ بدون شک شیعیان جهان هویت اصلی خود را از حادثه کربلا به دست آورده‌اند و محرم زمانی است که شیعه حضور خود را بر عالم تثبیت کرده است. ◾️از این رو ماه محرم را باید آغاز فصل هویت شیعه به شمار آورد. ◾️ زمانی که امام حسین (علیه السلام) مراسم حج خود را نیمه تمام گذاشت و وارد سرزمین کربلا شد، ندای شیعه را به گوش همگان رساند و ثابت کرد روز عاشورا تنها یک واقعه نیست، بلکه حضرتش با علم امامت خود کشتزار حیات تشیع را آبیاری کرده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۳۰ تیر ۱۴۰۲
شیعیان جهان هویت اصلی خود را از حادثه کربلا به دست آورده‌اند◼️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ شیعه تاریخ خویش را با کربلا رقم می‌زند، از این رو در نزد او همیشه عاشوراست، هر زمینی کربلاست و هر ماهی محرم است. ◾️ همیشه امام حسین (علیه السلام) بر ریگزارهای تفتیده کربلا شهید می‌شود، همیشه زینب پرده دورویی و تزویر را می‌درد و پیام آزادگی را به گوش همگان می‌رساند. ◾️ محرم ماهی است که اعتبار خویش را از خون جوشنده اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می‌گیرد، خون اباعبدالله به مردم اعتبار و هویت بخشیده است، بی‌حضور او زمان بی‌معناست. ◾️ ملتی طی ۱۴۰۰ سال تاریخ یاد آن را نه در نهانخانه دل خویش، بلکه در همه زوایا و خبایای حیات خویش زنده نگه داشته است. در دورافتاده‌ترین روستاها و شهرها، در مجلس تذکر همه ساله خویش، ماجرا را بر شاهدان عرضه می‌کند. ◾️ کسی به هیئت امام حسین (علیه السلام) و دیگری به کسوت یزید به میدان می‌آیند و تمامت هنر خویش را به کار می‌گیرند تا این رویداد شگفت تاریخی را عینیت ببخشند و به همگان بیاموزند که امام حسین (علیه السلام) چه کسی بود و یزید چگونه موجودی.[۱] ◾️ نکته‌ای که باید برای ما در ماه محرم مهم باشد چگونگی بهره‌مندی از این فضاست. اگر سه بعد؛ فکر، عاطفه و رفتار را برای انسان قائل شدیم، و نیز اختیار مدیریت این ابعاد برای رسیدن به کمال نهایی که قرب الهی است را در دست او دیدیم به تبع آن می‌بایست برای مدیریت صحیح و کامل این ابعاد به دنبال راهی بود تا ضمن مستقیم بودنش به مثابه شاه‌راهی وسیع، کامل و جامع نیز باشد. ◾️ کربلا همان مسیری است که بشر تشنه سعادت را به صورت کامل و در همه ابعادش سیراب می‌نماید. در بعد فکری که منشأ عواطف و رفتار انسان در بسیاری از حوزه‌های زندگی است محرم تأثیر عمیقی بر مخاطب خود می‌گذارد. ◾️ در این بعد می‌توان در نورانیت نگاه صادقانه امام حسین (علیه‌السلام)به عالم، فکر را نورانی و ملکوتی کرد به گونه‌ای که به درجه رضای الهی رسید و در جان آدمی توحید واقعی چنان به جوشش در آید تا درک کند که فریادرس و معبودی به جز آن یگانه نیست.[۲] ◾️ در بعد عاطفی کربلا میدان عظیمی است که در بیانش قلم‌های بزرگان شکسته است چه رسد به دیگران! کربلا دانشگاه مدیریت عواطف بر اساس خواست خداست! ◾️ اثر محرم در این بعد تا آن‌جا می‌تواند باشد که شاگرد مکتب عاشورا را در کلاس محبت به خدا به درجه «والذین آمنوا اشدّ حبا لله» رسانده و در این رهگذر به گذر از هرچه غیر خداست، رهنمون سازد.[۳] ▪️ غیر معشوق اَر تماشایی بود ▪️ عشق نبود هرزه سودایی بود ▪️ عشق آن شعله ست کو چون بر فروخت ▪️ هر چه جز معشوق باقی جمله سوخت ▪️ تیغ لا در قتل غیر حق براند ▪️ در نگر زان پس که بعد لا چه ماند؟ ▪️ ماند الا الله باقی جمله رفت ▪️ شادباش ای عشق شرکت سوز رفت.[۴] ◾️ در بعد رفتار، کربلا مکتبی است که درس‌هایش لایزال جاری و ساری است. دانش‌آموز مکتب عاشورا در این بعد با رفتارهایی متعالی چون ایثار، وفاداری، عزتمندی، غیرت، بصیرت، ادب، شجاعت، رشادت، اخلاص، امام‌شناسی، ولایتمداری و ... آشنا می‌شود و در این میدان سراسر نور، رفتارش را تعالی می‌بخشد.[۵] ◾️ نتیجه اینکه بهره‌مندی از ماه محرم وقتی کامل خواهد بود که با دقت در مبانی حرکتی امام حسین (علیه‌السلام) و گرایش‌های معنوی و نیز رفتار متعالی آن حضرت، فکر ما توحیدی‌تر، عواطف ما الهی‌تر و رفتار ما خدایی‌تر از قبل شود. 🔻پی‌نوشت: [۱]. نقش محرم در حیات تشیع، حمید علیرضاییان، چاپ تابناک، ص۵۶ [۲]. همان، ص۶۷ [۳]. همان، ص۷۲ [۴]. دفتر دل، محمد پناهیان، چاپ باران، ص۲۷ [۵]. نگاهی نو به کربلا، سودابه حقیقی، چاپ گهر، ص۱۷ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۰ تیر ۱۴۰۲
کتاب مردگان در مصر باستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۰ تیر ۱۴۰۲
جت های جنگنده چگونه بر روی ناوهای هواپیمابر فرود می آیند ⁉️🛬🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۰ تیر ۱۴۰۲
آیا فرشتگان در هنگام ظهور به حضرت مهدی (عج) کمک می کنند ⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۰ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 « مسجدالمشهدالحسین » یا « رأس الحسین علیه السلام » در شهر بندری عسقلان اسرائیل 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۰ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۰ تیر ۱۴۰۲
اعتراض علامه جعفری نسبت به توهین مولوی به قیام امام حسین (علیه‌السلام) 🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ یکی از شاعران مشهور و زبانزد در میان مردم، مولوی است. 🔷 مولوی با وجود سرودن اشعار فراوان درباره اسلام و اهلبیت (علیهم‌السلام)، عقیده درستی نسبت به اسلام و اهلبیت (علیهم‌السلام) نداشت. ♦️ او در این راستا اشعاری توهین‌آمیز و سخیف در شأن اهلبیت (علیهم‌السلام) سروده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۳۱ تیر ۱۴۰۲
اعتراض علامه جعفری نسبت به توهین مولوی به قیام امام حسین (علیه‌السلام) 🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ مولوی که در نزد صوفیه از سران و بزرگان این فرقه به حساب می‌آید در یکی از سروده‌های خود، سوگواری و عزاداری برای شهادت امام حسین (علیه‌السلام) را بی‌تأثیر دانسته و گفته که باید بر خودتان گریه کنید. وی در این‌باره گفته: 🔸 روز عاشورا همه اهل حلب 🔹 باب انطاكيه اندر تا به شب 🔸 گرد آيد مرد و زن جمعى عظيم 🔹 ماتم آن خاندان دارد مقيم 🔸 ناله و نوحه كند اندر بكا 🔹 شيعه عاشورا براى كربلا 🔸 پس عزا بر خود کنید ای خفتگان 🔹 زانک بد مرگیست این خواب گران 🔸 روح سلطانی ز زندانی بجست 🔹 جامه چه دْرانیم و چون خاییم دست 🔸 چون که ایشان خسرو دین بوده اند 🔹 وقت شادی شد چو بشکستند بند[مثنوی معنوی، ص846] ♦️ مولوی در این ابیات به حادثه عاشورا و عدم تأثیر گریه شیعیان بر این مصیبت پرداخته است که این گریه و عزا هیچ فایده‌ای برای شهدای کربلا نداشته و بر خودتان که تا به حال، خواب بوده‌اید عزا بگیرید که این خواب گران، بد مرگى است. 🔷 مولوی حتی روز عاشورا را روز شادی و سرور قلمداد می‌کند که آن خسرو دین، امام حسین(علیه‌السلام)، از زندانِ تن‌‌‌ رها شد و براى شهداى کربلا این رهایى عین شادى و شادمانى است. 🔻 علامه جعفری در شرح مثنوی به شدت بر مولوی اعتراض کرده و می‌نویسد: 🔷 «اگر گذشتن وانقراض حادثه‌ی کربلا بتواند دلیلی به عدم لزوم یادبود آن داستان باشد، حتی جلال الدین هم نمی‌تواند بگوید تنها به حال خود گریه کنید، زیرا چنان‌که داستان خونین کربلا گذشته و به سلسله‌ی ابدیت پیوسته است، همچنین تبهکاری‌ها و گنه کاری ما نیز گذشته و دیگر جایی برای گریه نمی‌ماند. 🔶 اگر بگویید: گریه توأم با توبه و بازگشت، کثافت‌ها و لجن‌های روح را شستشو می‌دهد، می‌گوییم: 🔷 گریه بر داستان نینوا نیز کثافت‌ها ولجن‌هایی را که به روی انسان وانسانیت با دست تبهکاران کشیده می‌شود، شستشو می‌کند ومی‌گوید: روی انسان را پاک نگه بدارید.»[تفسیر مثنوی، ج۱۳، ص ۳۱۴] ♦️ در ردّ کلام مولوی، روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) درباره‌ی گریه بر امام حسین(علیه‌السلام) وارد شده که فرمودند: 🔷 «هر جزع و گریه‌ای ناپسند است مگر جزع و گریه بر حسین (علیه‌السلام)»[وسائل الشیعه، ج3، ص282، ح9] 🔶 مولوی در جای دیگر درباره‌ی حرکت و رفتن امام حسین(علیه‌السلام) به سمت کربلا نیز گفته است: 🔹 کورکورانه مرو در کربلا 🔸 تا نیفتی چون حسین اندر بلا[مثنوی معنوی،334] ♦️ به تعبیر مولوی، امام حسین(علیه‌السلام) ناآگاهانه و بدون هرگونه دوراندیشی به سمت کربلا خارج شدند و این حرکت ایشان، کورکورانه انجام گرفته؛ لذا ما نباید مانند او عمل کنیم. 🔷 این سخن وی کاملا مخالفت کردن با علم امامت و ولایت‌ است که این حرکت حضرت را ناآگاهانه و غیر صحیح دانسته، که ناشی از عدم ولایت‌پذیری وی در این‌باره است. 🔶 بنابراین مولوی با این اشعار، هم نسبت به جایگاه والای حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) جسارت کرده و هم فضیلت گریه و عزاداری در رثای سالار شهیدان را مورد خدشه قرار داده که ناشی از عدم محبت و ولایت‌ناپذیری وی، در حق اهلبيت (عليهم‌السلام) است. ♦️ حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر عالمی یا شاعری درباره‌ی اسلام و اهلبیت (علیهم‌السلام)، مطلب یا شعری در حقانیت آنان گفته باشد آیا می‌توان حقانیت صاحب آن را اثبات کرد و بگوییم این شخص از شیعیان و محبین واقعی معصومین (علیهم‌السلام) است یا اینکه باید عقاید و راه و روش او را دانست و بعد قضاوت کرد❓ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۱ تیر ۱۴۰۲
عدد چهار در فرهنگ های مختلف 4️⃣🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۱ تیر ۱۴۰۲
کشف مقبره ای اسرارآمیز در مصر 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
۳۱ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۱ تیر ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحيم ♦️ واقعه عاشورا از منظری دیگر🔻 قسمت (اول) 1️⃣ 🔻عاشورا و نجوم 🔷 بدون شک بزرگترین واقعه تاریخ بشر(عاشورا) بدون مقدمه و نقشه ای حساب شده نخواهد بود. 🔶 نوشتاری که پیش روی شماست شاید یکی از متفاوت ترین نگرشها به قیام حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و تاریخ قبل و بعد از آن باشد. 🔷 نگارنده این مقاله سعی دربیان اسرار پشت پرده عاشورا را دارد و امید است که این پژوهش بتواند در این راستا عملکردی مثبت داشته باشد. 🔶 پیش از اسلام و در عصر باستان به جزء انبیای الهی ، دو گروه درمورد روی دادن حوادث بزرگ آینده شان مانند عاشورا چیزهایی میدانستند. 🔷 دسته اول پیروان انبیای الهی بودند و دسته دوم کاهنان وپیشگویان و پیروان آنها که از طریق مسائل نجومی حوادثی نظیر ولادت حضرت ابراهیم نبی (ع) و موسی نبی (ع) را پیشگویی مینمودند و به اطرافیان نزدیک شان و به پادشاهان و حاکمان میگفتند. ♦️ دائرة البروج همراه با تقسیم منطقة البروج به 12 بخش مساوی تقسیم میشود. هر بخش از دائرة البروج نماینده یک برج است. حرکت انتقالی زمین به دور خورشید موجب میشود که در هر ماه از سال شمسی ، خورشید درون یکی از این برجهای دوازده گانه قرار بگیرد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۱ مرداد ۱۴۰۲
واقعه عاشورا از منظری دیگر 🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ به علت حرکت تقدیمی زمین که دور تناوب آن حدود 26000 سال است ، امروزه برجها نسبت به صورتهای همنام خود تقریبا به اندازه یک برج جا به جا شده و بازمانده اند به نحوی که امروزه برج حمل در صورت فلکی حوت تحویل میشود نه صورت فلکی حمل. 🔷 بنابراین صورتهای فلکی با برجهای فلکی همنام خود منطبق نیستند و این رویداد به طور میانگین 2160 سال زمان می برد که از تقسیم آن 26000 سال بر 12 بوجود می آید. 🔶 به همین علت تقریبا در هر دوهزار و صدسال در ابتدای فروردین یا اول هر سال شمسی خورشید از یک صورت فلکی متفاوت طلوع مینماید في المثل امروزه منجمین سنتی و مدرن از قبل از قرن 21 آغاز دوران« آکواریوس» یا «آبریز» را اعلام میکنند که درمیان علوم غریبه کاران و اهل عرفان به عصر« دلو» مشهور است که همان «آبریز و آکواریوس» می باشد. 🔷 اگر چه اختلافات بسیاری در حدود آغاز و پایان این عصر و دوران ها وجود دارد اما اصل آن غیر قابل انکار است. 🔶 حال با توجه به نکاتی که گفته شد دقت نمائید : حدود شش هزار سال پیش عصر «گاو» یا« ثور» آغاز شد و حدودا در چهار هزار سال پیش به پایان رسید و جای خود را به «حمل» یا «قوچ» داد سپس در دوهزار سال پیش عصر «حوت» یا «ماهی» آغاز شد و امروزه بعد از حدود دوهزار سال ، عصر «دلو» یا «آبریز» آغاز شده است ) 🔷 با وجود اختلافات ، نگارنده آغاز عصر دلو را سالهای 2000 تا 2012 میداند ) از دید بابلیان باستان نیز تمدن بشری در عصر ثور یا گاو آغاز شده بود. 🔶 آغاز این دوران پس از طوفان دوران نوح نبی (ع) است . یعنی بین حدود شش هزار تا حدود چهار هزار سال پیش که البته دوران نوح نبی (ع) را نیز دربر میگرفت سپس در دوران ابراهیم نبی(ع) که آغاز ادیان بزرگ توحیدی است و ایشان پدر توحید نام گرفتند در چهار هزار سال پیش آغاز میشود . 🔷 خداوند با فرستادن قوچ به ایشان نماد آغاز عصر قوچ یا حمل را یادآور میشود از آن ،پس «حمل» یا «قوچ» نماد دین گشت «ثور» یا «گاو» نماد بت پرستی شد به همین جهت سامری از فرزندان شمرون بن یساکار بت گاو را ساخت چرا که در عصر باستان به نوعی گاو نماد مقابله با ادیان توحیدی به شمار میرفت و ما در تاریخ باستان شاهد گاوپرستی و ساخت بت گاو و نماد خدایان باستان به شکل گاو در بسیاری از نقاط جهان باستان هستیم. 🔶 برخی مغان مهرپرست در عصر ثور یاگاو بیش از چهار هزار سال پیش) در آئینی خاص، خون گاوی در جامی ریخته و آنرا با هوم می آمیختند و می نوشیدند و اهمیت گاو در آئینهای ایران باستان در عصر «ثور» انکار ناپذیر است که گاو « سریشوک » یکی از آنهاست. 🔷 همچنین وقتی مهرپرستی تحت عنوان میترائیزم رومی به اروپا میرود نماد آن تغییر میکند با عنوان میترای گاوکش به نمایش درمی آید با توجه به اینکه میترائیزم در عصر «حمل» یا «قوچ» وارد اروپا شد. 🔶 میتوان گفت یا گاو در اینجا آن احترامی را که نزد ایرانیان داشت در میان اروپائیان نداشته و یا نهایتا آنها دنباله روی آئینهای عصر ثور بودند. توجه داشته باشید قربانی کردن گاو یا گوسفند که در طول مراسمی مذهبی و مقدس انجام میگیرد با کشتن و ضدیت با آن تفاوت دارد. 🔷 مثلا قربانی کردن قوچ به دست ابراهیم نبی (ع) مراسمی مذهبی است. در دوره پیشدادی که دوران گاو یا ثور است ، کشتن گاو و خوردن آن ممنوع بوده و کراهت داشته است. اما برخی مغان مهر پرست قربانی کردن گاو و خوردن خونش را در آن زمان انجام می دادند. 🔶 جمشیدشاه پیشدادی طبق شاهنامه به دلیل کشتن گاو و خوردن گوشت آن و نیزبه دلیل غرورش گناه کرد و فره ایزدی را از دست میدهد. 🔷 بنابراین قربانی حیوانات برخلاف کشتن بدون مراسم آئینی ، در طول تاریخ عملی مذهبی بوده است. اهمیت گاو و گوسفند در عصر «ثور» و«حمل» در ایران به قدری بوده که در نام این دو حیوان نیز تأثیر گذاشته است. واژه «گائو» و «سپند» نزد ایرانیان به معنای مقدس هستند که بر گاو و گائو + سپند (گوسفند) گذاردند. 🔶 در تصاویر بالا میترای گاوکش و نقاشی و تندیس های گاو را در تمدن های بین النهرین و ایران میبینید 🔷 ایکتیس به یونانی به معنی ماهی نشانگر آغاز عصر حوت یا ماهی است. این نماد در دوران مسیحیت اولیه به عنوان یک نماد فوق سری در میان مسیحیان کاربرد داشت. امروزه به آن نشان ماهی مسیح (ع) میگویند. ♦️ سنگ یادبود با امضای NTON / ماهی زنده ها ، اوایل سده سوم میلادی ، موزه ملی روم،در تصاویر بالا به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
۱ مرداد ۱۴۰۲