eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلمی کمیاب و قدیمی از حمل ضریح حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیها) که توسط صنعتگران اصفهانی ساخته شده از اصفهان به کربلا در سال « ۱۳۴۳ شمسی » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️@ferghe_mavara ◾️ عاشوراى حسینى ▪️ کتاب سرخى بود که : ▪️ «تفسیر ناب» آن از زبان امام سجاد علیه السلام تراوید. ◾️ شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
عزاداری در سیره نبوی « صلی‌الله‌علیه‌وآله» در منابع اهل سنت ◼️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ پیامبر فرمود: عمویم حمزه گریه کننده‌ای ندارد و پس از حادثه احد، صفیه خواهر حمزه هرگاه گریه می‌کرد، پیامبر هم گریه می‌کرد، هرگاه ناله‌ی صفیه بلندتر می‌شد، گریه‌ی پیامبر هم بلندتر می‌شد. ▪️ ایشان در رثای سعد بن خوله گریه کرد، هم‌چنین در مرگ سعد بن عباده و فرزندشان ابراهیم و کنار قبر دختر و مادر گرامیشان حضرت آمنه اشک ریخت. ▪️ خداوند در قرآن صراحتاً نسبت به امر و نهی پیامبر، به مردم این‌چنین دستور می‌دهد که: ▪️ «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا[حشر/7] آن‌چه رسول خدا دستور می‌دهد بگیرید و هر چه را که نهی می‌کند واگذارید.» ♦️ فلذا با توجه به این‌گونه آیات همه‌ی سیره و سنت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در تمام ابعادش برای ما الگو و سرمشق است، و از آن مورد است عزاداری پیامبر اکرم در مناسبت‌های مختلف که در کتب فریقین، خصوصاً در منابع اهل سنت وارد شده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
سوگواری و عزاداری در سیره و سنت پیامبر« صلی‌الله‌علیه‌وآله» از منابع اهل سنت ◼️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ پیامبر(ص) از وقوع حوادثی محزون و ناراحت بوده و یا نسبت به پیشامدهای آینده و تلخی و ناگواری آن‌ها ابراز ناراحتی و تألم می‌کردند، چرا که آن حضرت در مرگ بسیاری از افراد دور و نزدیک گریستند و سفارش به برگزاری مجالس عزا کردند . ▪️ از جمله‌ی این مجالس، اقامه عزا برای شهدای جنگ احد، به‌ویژه برای عموی بزرگوارشان حضرت سید الشهداء و یا فرزندش امام حسین (علیه‌السلام) که فرمودند امت من یاد و خاطره‌ی فرزندم حسین (علیه‌السلام) را با عزاداری‌های خود زنده نگه دارند. ▪️ مثلاً در شهادت حمزه سید الشهداء بعد از مراجعت از جنگ احد که زنان گریه و نوحه برای شهدا می‌کردند، چشمان مبارکشان پر از اشک شد و آن‌گاه که به درب خانه عموی گرامش رسید و صدای گریه از منزل حمزه بیرون نمی‌آمد فرمود: «...لکن عمّی الحمزه لابواکی له.[1]... عمویم حمزه گریه کننده‌ای ندارد.» ▪️ واقدی در کتاب خود می‌نویسد: «پس از حادثه احد، صفیه خواهر حمزه خدمت پیامبر آمد و نشست، ... هرگاه گریه می‌کرد، پیامبر هم گریه می‌کرد، هرگاه ناله‌ی صفیه بلندتر می‌شد، گریه و ناله‌ی پیامبر هم بلندتر می‌شد...»[2] ▪️ پس این عبارت حاکی از این است که پیامبر علاوه بر این‌که بعضاً آرام گریه می‌کرد، در برخی موارد هم با صدای بلند جزع و ناله می‌کرد و می‌گریست. علمای اهل سنت نام برخی دیگر از افراد از جمله: جعفر بن ابی‌طالب، زید بن حارثه، و عبدالله بن رواحه را که در جنگ موته به شهادت رسیدند و پیامبر برای آن‌ها اشک ریخت را ذکر کردند. ▪️ و نیز در رثای سعد بن خوله مرثیه خواند و گریه کرد.[4] و هم‌چنین در مرگ سعد بن عباده که در بستر بیماری فوت کرد.[5] و افرادی مانند فرزندشان ابراهیم که در دوران طفولیت فوت کرد و نیز در کنار قبر دخترشان، هم‌چنین در کنار قبر مادر گرامیشان حضرت آمنه و... اشک ریخت. ▪️ در نتیجه این نمونه‌های تاریخی نه تنها مورد نکوهش نیست، بلکه صراحتاً مورد تایید و روش پیامبر اکرم بوده است. ♦️ در مورد امام حسین (علیه‌السلام) هم حضرت در مناسبت‌های مختلفی گریستند، ازجمله در مقتل خوارزمی آمده است که اسماء بنت عمیس روایت می‌کند که: ▪️ «... ای اسماء! پسرم را گروه ستمکاران خواهند کشت، خداوند شفاعتم را به ایشان نرساند، بعد گریه سختی کرد و...»[6] و یا این عبارت از ام الفضل که می‌گوید: «... قال اتانی جبرئیل فاخبرنی امتی ستقتل ابنی فقلت هذا؟...[7] ... ▪️ پیامبر فرمود جبرئیل به من خبر داد که امتم، فرزندم حسین را به قتل می‌رسانند؛ گفتم این فرزندم را؟ فرمود: آری! سپس خاک سرخی را به من دادند و آن‌گاه گریه کردند و...» ♦️ از این قبیل روایات، فراوان در منابع اهل سنت به چشم می‌خورد که پیامبر در شهادت فرزندش عزادار بوده و گریه می‌کردند در حالی‌که هنوز امام حسین (علیه‌السلام) به شهادت نرسیده بودند. لذا عزاداری و گریه در سیره و سنت پیامبر خصوصاً برای فرزندش علاوه بر این‌که نهی نشده، بلکه رجحان دارد و از پیامبر صادر شده است. 🔻پی‌نوشت: [1]. سیره حلبیه، حلبی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، حوادث جنگ احد، ج2 ص260. مستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، کتاب الجنائز، ج1 ص381. [2]. مغازی، واقدی، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، لبنان، ج1 ص315-317. [3]. طبقات الکبری، ابن سعد، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، باب تسمیه النساء المسلمات المبایعات ج8 ص282. صحیح بخاری، بخاری، دار صادر، بیروت، لبنان، کتاب فضائل اصحاب النبی فی غزوه تبوک، ج4 باب789. [4]. ارشاد الساری، قسطلانی، دار الطباعه المحمدیه، قاهره، مصر، باب رثی النبی ج2 ص406. [5]. صحیح بخاری، بخاری، دار صادر، بیروت، لبنان، باب البکائه عند المریض، ج3 ص140. [6]. مقتل، خوارزمی، انوار الهدی، قم، ایران، فصل 6 ج1 ص88. [7]. مستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، کتاب المعرفه الصحابه، ج3 ص176. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پاپیروس های « هرکولانیوم » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
چرا پرچم‌ها در عزاداری به حالت نیمه افراشته در می‌آیند ⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
امام سجاد (علیه السلام) تا پایان عمر بر مصائب امام حسین (علیه السلام) گریست 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوگواری و عزاداری درفتوای علمای فریقین شیعه و اهل سنت ◾️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ علمای فریقین عزاداری کردن، نوحه و گریه را حرام نمی‌دانند . ▪️ نهایت نظری که از ایشان به‌عنوان فتوا صادر شده، کراهت آن است. ▪️ البته آن هم در صورتی است که مشتمل بر جزع و نوحه‌سرایی به باطل و دروغ باشد. ♦️ ضمن این‌که در برخی از حالات عزاداری مثل فریاد زدن، پاره‌کردن گریبان، شیون کردن بدون فریاد، به صورت لطمه و سیلی زدن و... محل اختلاف است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
سوگواری و عزاداری درفتوای علمای فریقین شیعه و اهل سنت ◾️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ اما در حکم کلی، دیدگاه‌های فقهای شیعه و سنی یکی است که از باب نمونه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 🔻 در کتاب فتاوی الهندیه چنین آمده است: ▪️ «در تشییع جنازه و در منزل میت، نوحه، گریه و شیون کردن و گریبان چاک دادن مکروه است، اما گریه بدون فریاد، اشکالی ندارد، ولی صبر و شکیبایی بهتر است.»[1] 🔻 در جای دیگری از این کتاب نیز آمده است: ▪️ «گریه و نوحه‌ی بلند روا نیست، اما گریه‌ای که از سوز قلب باشد، مانعی ندارد، لباس سیاه برای مردان مکروه است، ولی برای زنان اشکالی ندارد. ▪️ سیاه کردن گونه‌ها و دست‌ها، پاره‌کردن گریبان و زخمی‌کردن صورت و ... از رسومات دوران جاهلیت بوده و باطل است.»[2] 🔻 در کتاب فتاوای غیاثیه این‌گونه آمده: ▪️ «شیون، زاری و فریاد زدن مکروه است و پیامبر از آن جلوگیری فرموده است، اما گریه اشکالی ندارد، زیرا روایت است که پیامبر در مرگ فرزندش ابراهیم گریه کردند.»[3] 🔻 عبدالرحمان جزیری در کتاب «الفقه علی مذاهب الاربعه» می‌گوید: ▪️ «از نظر مالکیه و حنفیه گریه با صدا و فریاد زدن حرام است. ◾️ اما از نظر شافعیه و حنبلی‌ها مباح است، چنان‌که اشک ریختن بدون صدا به اتفاق علما، مباح است.»[4] ⚫️ و از نظر فقهای شیعه جزع و نوحه‌سرایی به باطل و دروغ، پاره‌کردن گریبان و ... مکروه است. 🔻 مرحوم صاحب جواهر می‌نویسد: ▪️ «شکی نیست که گریه بر میت به‌خاطر روایات متعددی که به حدّ تواتر معنوی رسیده و فتاوای فقها جایز است و آن روایات عبارت است از گریه پیامبر بر عموی خود حمزه و...»[5] 🔻 و نیز مرحوم امام خمینی می‌نویسد: ▪️ «گریه کردن بر اموات نه تنها مباح و رواست، بلکه در هنگام شدت حزن و اندوه، مستحب است، ولی سخنی که باعث غضب خداوند شود، نگوید و جایز است؛ نوحه‌سرایی، خواه با شعر یا نثر ... ▪️ بنا بر احتیاط جایز نیست، سیلی زدن به صورت، زخمی کردن، بریدن و کندن مو...»[6] 🔻 صاحب عروه می‌نویسد: «گریه بر میت هر چند با صدا همراه باشد، جایز است، بلکه در صورتی‌که برای تسکین تألم و سوز دل باشد، رجحان دارد؛ همراه با جزع و بی‌تابی کردن جایز است...»[7] 🔻 پی‌نوشت: [1]. «و یکره النوح و الصیاح و شق الجیوب... فأما البکاء من غیر رفع الصوت فلابأس و الصبر افضل.» فتاوی الهندیه فی مذهب الامام ابی حنیفه، مولانا الشیخ نظام و جماعه من علماء الهند، المطبعه الکبری الامیریه، قاهره، مصر، ج1 ص162. [2]. «اما النوح العالی فلایجوز و البکاء مع رقه القلب فلابأس به و یکره للرجال تسوید الثیاب و تمزیقها للتعزیه ولاباس بالتسوید للنساء و اما تسوید الخدود والایدی و شق الجیوب و خدش الوجوه...» همان، ج1 ص162-163. [3]. «یکره النوح و الصیاح لنهی النبی و البکاء لاباس به کما روی ان النبی بکی علی بنی ابراهیم.» فتوای غیاثیه، قاضی غیاث الدین، دارالفکر، بیروت، لبنان، ص45. [4]. «یحرم البکاء علی المیت برفع الصوت و الصیاح عند المالکیه و الحنفیه و قال الشافعیه و الحنابله انه مباح اما هطل الدموع بدون صیاح فانه مباح باتفاق.» الفقه علی المذاهب الاربعه، جزیری، دار الکتب العمیه، بیروت، لبنان، ج1 ص484. [5]. «لاریب فی الجواز البکاء علی المیت نصاً و فتوی الاخبار التی لاتقصر عن التواتر معنی من بکاء النبی علی حمزه -سید الشهداء- و...» جواهر الکلام، شیخ محد حسن نجفی، موسسه دائر المعارف الفقه الاسلامی، قم، ایران، ج4 ص364. [6]. «یجوز البکاء علی المیت بل قد یستحب عند اشتداد الحزن ولکن لایقول ما یسخط الربّ و کذا یجوز النوح علیه بالنظم و النثر...» تحریر الوسیله، امام خمینی، دارالعلم، قم، ایران، ج1 کتاب الجنائز. [7]. «یجوز البکاء علی المیت و لو کان مع الصوت بل قد یکون راحجاً کما اذا کان مسکناً للحزن و حرقه القلب...» عروه الوثقی، سید محمد کاظم یزدی، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، لبنان، مکروهات دفن ج2 ص130. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا در مصرباستان همه مومیایی می‌شدند ❓🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اعدام های جادوگران روستای سیلم در ماساچوست 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نیم نگاهی به جایگاه سحر و جادو در اسلام و ارتباط آن با کرامت های ساختگی 🔮🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ سحر از دسته خارق العاده هایی است که از گذشته تا کنون همواره مورد توجه امتهای متعدد قرار گرفته ودر طول تاریخ ابزاری برای سوءاستفاده افراد برای رسیدن به امیال شخصی و حتی وسیله ای برای تهمت به انبیا و مقابله با معجزات آنها توسط مخالفین بوده است. 🔷هم چنین در اکثر موارد فرقه های انحرافی از سحر و جادو برای اثرگذاری بیشتر روی مخاطب خود در مرحله جذب و پایبند کردن آنها به ارزشها و اهداف فرقه استفاده میکنند. 🔶 در این تحقیق به روش مفهوم شناسی و تحلیلی، سحر در آیات قرآن و روایات بررسی شده است و اثبات میشود در اسلام استفاده از سحر و یا مراجعه به ساحر جایز نیست. 🔷 سپس مطرح میشود که بسیاری از امورخارق العاده که توسط افراد سودجو به عنوان کرامت نشان داده میشود نه تنها ریشه الهی و رحمانی نداشته بلکه منشاء آن مرتبط با سحر و استفاده از قدرتهای شیطانی و اجنه میباشد. ♦️ در انتها نیز آسیب شناسی مختصری از جامعه ای که در آن کرامت بافی به عنوان ارزش تلقی می شود ارائه شده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
نیم نگاهی به جایگاه سحر و جادو در اسلام و ارتباط آن با کرامت های ساختگی 🔮🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ معمولا در جهان طبیعت بین اتفاقات روابط معقولی وجود دارد که اکثراً طبق قواعد علت و معلولی، ظاهری قابل توجیه دارد. 🔷 اما گاهی اتفاقاتی می افتد که از انتظار عموم مردم جامعه به دور است. لذا این اتفاقات جزء موارد خارق العاده تعریف میشود. 🔶 یکی از این امور خارقالعاده سحر و جادو است که در طول تاریخ به اهداف مختلف توسط افراد و نحله های مختلف به کار گرفته شده است. 🔷 اکنون نیز فرقه ها و گروه های انحرافی اکثراً برای پیش بردن اهداف خود، از سحر و جادو استفاده میکنند. آنها میتوانند از این طریق در ذهن و قلب افراد القائاتی را به وجود آورده و به خود جذب کنند. 🔶 در آیین های مختلف مانند کابالا، هندوئیسم، برخی شاخه های مسیحیت، عرفانهای نوظهور مانند عرفان حلقه و... از سحر استفاده میشود. 🔷 هم چنین در فرقه های مختلف صوفیه بخصوص در فرآیند جذب و مریدسازی استفاده از سحر و جادو توسط اقطاب و بزرگان آنها رایج است. 🔶 علاوه بر موارد ذکر شده گاهی با استفاده از سحر و جادو، مکانهای فریبنده به اسم دعانویسی، رمالی، باز کردن سرکتاب و... به وجود میآید و افراد زیادی با نیت های مثبت و یا منفی برای رسیدن به مقصود خود به آنها مراجعه میکنند. 🔷 متاسفانه در این میان بسترهای فضای مجازی نیز فرصتی فراهم کرده تا بازار این قسم انحرافات داغ تر شود. 🔶 چنانکه امروزه شاهد راه اندازی کانالها و صفحات متعدد در شبکه های اجتماعی هستیم که سعی میکنند با ترفندهای مختلف و به اسم پیشگویی، جلب محبت، باز شدن بخت و یا دفع شر و... با بازی با اعتماد و اعتقاد دیگران امرار معاش کنند. 🔷 اما برای نقد این امور و برای اینکه روشن شود آیا در اسلام اجازه استفاده از سحر یا مراجعه به ساحر حتی به نیت مثبت وجود دارد یا خیر❓ 🔶 باید جواب را در آیات و روایات جستجو کرد؛ چرا که بر اساس فرمایش نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) راه هدایت و نجات از گمراهی در همه امور تمسک به ثقلین میباشد. 🔷 متاسفانه بسیاری از اوقات استفاده از سحر به عنوان کرامت شناخته میشود و سودجویان با این امور خود را دارای مقامات ویژه و مرتبط با غیب معرفی میکنند و به دنبال سوءاستفاده از مردم و مریدپروری هستند. 🔶 همین دلیل آگاه سازی مردم جامعه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. ♦️ وجه تمایز این مقاله با سایر تحقیقات مشابه، آن است که در این پژوهش تلاش شده است تا علاوه بر تحلیل و بررسی جزئی تر آیات و روایات مرتبط با سحر، به ارتباط آن با کرامات ساختگی نیز پرداخته شود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
گازگرفتگی انسان از تمام حیوانات خطرناکتر است 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
مانور دفاع پیشاهنگان در شوروی سابق 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
هنگام ظهور قائم (عج) دین نهانی هر کسی بروز پیدا خواهد کرد 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نیم نگاهی به جایگاه سحر و جادو در اسلام و ارتباط آن با کرامت های ساختگی 🔮🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ 🔻 بررسی معنای سحر 🔷 کلمه سحر در لغت به معانی مختلفی ذکر شده است از جمله: خدعه و نیرنگ ،بازگرداندن چیزی از وجه و ظاهر خویش (ابن اثیر، مبارک بن محمد) 🔶 چیزی که ماخذ و منشاء آن لطیف و دقیق باشد (فیروزآبادی، محمد بن یعقوب) 🔻 در مفردات راغب نیز برای سحر به سه معنا اشاره شده است: 1️⃣ خدعه و خیالات بدون حقیقت و واقعیت همانند شعبده و تردستی. 2️⃣ جلب شیطانها از راههای خاص و کمک گرفتن از آنان. 3️⃣ بعضی پنداشته اند که ممکن است بشود با وسائلی ماهیت و شکل اشخاص و موجودات را تغییر داد، مثلاً انسان را به وسیله آن به صورت حیوانی در آورد، ولی این نوع خیال و پنداری بیش نیست و واقعیت ندارد (راغب اصفهانی، حسین) 🔶 فقها نیز از سحر تعاریف مختلفى ارائه کردهاند و در آن مصادیق متفاوتی را به عنوان سحر برشمردند از جمله: 🔷 گفتار، نوشتار، رُقیه یا هر عملى که در بدن، قلب یا عقل فرد سحر شده (مسحور) تأثیر بگذارد؛ بدون آنکه ساحر با او تماس پیدا کند (حلی، حسن بن یوسف) 🔶 تسخیر روحانیات افلاک و ستارگان و مانند آنها، تسخیر جنیان و شیاطین، کشیدن تصاویر و نقشهای خاص، گره زدن و بستن، دمیدن یا نوشتن، دود کردن گیاهان خاص در زمانى خاص، ذکر نامهایى که معانى آنها معلوم نیست و نوشتن آن نامها به ترتیبى خاص، تصرف در بعضى آیات یا دعاها و یا نامها، قراردادن اعداد به ترتیبى خاص در لوحهایى (نراقی، احمد) 🔷 مطلق ایجاد چیزی که دارای آثار شگفت، شبیه کرامات باشد؛ بدون استناد به امور حسى یا شرعى (موسوی گلپایگانی، محمدرضا) 🔶 انجام دادن عملى خارقالعاده از راه های باطل و غیر مشروع به منظور زیان رساندن به کسى (بهجت) 🔷 آنچه که بر اثر چیرگى حالتى بر حس بینایى یا شنوایى یا غیر آن موجب پیدایى چیزپ در وهم شود ، بدون اینکه واقعیت داشته باشد (خویی، سیدابوالقاسم) 🔶 دانشى که به کار بستن آن، موجب پیدایى ملکه ای نفسانى در فرد شده، او را بر ایجاد کارهای شگفت با اسباب ناپیدا توانا می سازد (حلی، مقداد بن عبدالله) ♦️ بر اساس نقطه اشتراک تعاریف ارائه شده میتوان سحر را امر خارقالعاده ای دانست که منشاء ایجاد آن امورمتفاوتی خارج از حیطه شرع و دستورات الهی میباشد و معمولاً به نیت سوئی مورد استفاده قرار میگیرد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
نیم نگاهی به جایگاه سحر و جادو در اسلام و ارتباط آن با کرامت های ساختگی 🔮🔻 قسمت (چهارم) 4️⃣ 🔻 بررسی سحر در قرآن سحر از دیدگاه قرآن کریم، واقعیتى مذمت شده است. این واژه و مشتقات آن بیش از پنجاه بار در قرآن به کار رفته است که با عنایت به مجموع آیات قرآن، اکثر مفسران این پدیده را به دو نوع، تقسیم مىکنند. 1️⃣ سحر با اثر غیر واقعی (تخیلی) 🔻 🔶 منظور از سحر با اثر غیرواقعی این است که ساحر، پدیده ای را در نگاه و خیال مسحور، متفاوت با واقعیتش جلوه مىدهد. این نوع سحر، همان تردستى و چشم بندی است که در حین انجامش، آنچه به نظر بیننده می آید خلاف واقعیت است، در حالی که وی آن را واقعی میپندارد. برای این مورد میتوان به آیات زیر اشاره کرد: 🔷 « فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ اَنَّها تَسْعى» (طه: 66) « قَالَ أَلْقُوْاْ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ »( اعراف: 116) 🔶 این آیات، داستان ساحران فرعون و معجزه حضرت موسی را بیان میکند. همانطور که از متن آیات مشخص است ساحران توانستند چشم مردم را سحر کنند به نحوی که آنها خیال کردند طناب ها تبدیل به مار شدند. 🔷 بنابراین با توجه به اینکه طناب ها همان ماهیت طناب را داشتند و فقط به ظاهر اینگونه القا میشده که زنده شدهاند، این سحر را تخیلی مینامیم. 2️⃣ سحر با اثر واقعی (موثر) 🔻 🔶 نوع دوم، سحر موثر است که در واقعیت روی مسائلی تأثیر مىگذارد؛ درباره آن میتوان به آیات زیر اشاره کرد: 🔷 آیه 102 سوره بقره :«وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَ مَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیْاطِینَ کَفَرُواْ یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَ مَارُوتَ وَ مَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَۀٌ فَلاَ تَکْفُرْفَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَ لاَ یَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الآخِرَۀِ مِنْ خَلاَقٍ وَ لَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ» 🔶 در این آیه، ماجرای هاروت و ماروت ذکر شده که خلاصۀ آن طبق ظاهر آیه و روایات بدین قرار است: 🔷 در سرزمین بابل، سحر و جادوگری به اوج خود رسیده بود. خداوند دو فرشته را به صورت انسان مأمور ساخت که عوامل سحر و طریق ابطال آن را به مردم بیاموزند، تا بتوانند خود را از شرّ ساحران برکنار دارند. ولی این تعلیمات قابل سوءاستفاده بود؛ چراکه فرشتگان ناچار بودند برای ابطال سحر ساحران، طرز انجام آن را نیز تشریح کنند تا مردم بتوانند از این راه به پیشگیری بپردازند. 🔶 این موضوع سبب شد که گروهی از مردم پس از آگاهی از طرز سحر؛ خود، در ردیف ساحران قرار گرفتند. هرچند هاروت و ماروت دائما به آنها تذکرمیدادند که از تعلیماتشان سوءاستفاده نکنند و کافر نشوند (مجلسی، محمد باقر) 🔻 نکاتی که میتوان به استناد این آیه به آن رسید عبارتند از: 1️⃣ امکان موثر و واقعی بودن سحر؛ زیرا همانطور که در آیه آمده است با آن بین زن و شوهر اختلاف میانداختند. 2️⃣ تبرئه حضرت سلیمان از این که یهود ایشان را ساحر میدانست. 3️⃣ کافر بودن شیاطین و کسانی که از سحر استفاده میکردند. 4️⃣ جواز استفاده از سحر برای مقابله با آن و باطل کردن آن بر اساس آموزش هاروت و ماروت. 🔶 دقت شود که نمیتوان به تنهایی به این آیه استناد کرد و این جواز را به شریعت اسلام تعمیم داد. آیه اشاره به زمان قبل از اسلام دارد، در ادامه اشاره خواهیم کرد که پس از ظهور اسلام راهکارهایی که توسط پیامبر اکرم واهل بیت مطهرشان (علیهم السلام) برای مقابله با سحر به مسلمانان آموزش دادند منحصر در خواندن برخی آیات، ادعیه، اذکار و یا استفاده از تعویذات و... است و در جایی استفاده از سحر توصیه نشده بلکه از آن نهی شده است. 5️⃣ تاکید بر این موضوع که هاروت و ماروت یک امتحان(فتنه) و آزمایش الهی بودند. 6️⃣ لزوم اذن عام خداوند برای اثرگذاری سحر و عدم استقلال ذاتی آن؛ بنابراین ساحران نمیتوانند با سحرخود صنع الهی را بر هم زده و از تقدیر الهی پیشی بگیرند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻