eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
شب « یلدا ، چله » جشنی برای مهرپرستان یا زرتشتیان ❓🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ مراسم شب یلدا واژه ای سریانی می باشد نه ایرانی! بنابر اینکه ایزد مهر یکی از ایزدان پیشا زرتشتی می باشد ، و امروزه و زمانهای قبل، این ایزد بسیار مورد توجه و احترام زرتشتیان می بوده است. 🔷 در ایران و بین مردم، نام شب اول دی را به نام شب یلدا می دانند ولی اغلب نمی دانند که فلسفه واقعی آن چیست❓ 🔶 اصل واژه یلدا از کجا آمده است❓ 🔷 آیا شب یلدا در دین زرتشت وجود داشته و آیینی ایرانی است❓ 🔶 آیا اینکه می گویند شب یلدا جشن ایرانی نبوده است صحیح است یا خیر❓ 🔷 پاسخ به این سوالات در متن زیر بیان می شود. 🔻 فلسفه شب یلدا (چله) 🔷 ماه دی در ایران کهن ، چهار جشن را در بردارد. امروزه مهمترین جشنی که از جشن های ماه دی برگزار می شود ، شب نخستین روز دی ماه یا شب یلدا می باشد ، یعنی آخرین شب پاییز و نخستین شب زمستان ، پایان قوس و آغاز جدی و درازترین شب سال. 🔶 واژه یلدا سریانی و به معنی ولادت است.ولادت خورشید (مهر، میترا) و رومیان آن را ناتالیس آنویکتوس یعنی روز تولد (مهر) شکست ناپذیر نامند. ♦️ بنابر باور زرتشتیان ، در پایان این دراز شب ، که اهریمنی و نامبارکش می دانستند ( و می دانند) ، تاریکی شکست می خورد ، روشنایی پیروز و خورشید زاده می شود و روزها رو به بلندی می نهد . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
شب « یلدا » چله ، جشنی برای مهرپرستان یا زرتشتیان ❓🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ نام این روز میلاد اکبر است ، مقصود از آن انقلاب شتوی است. گویند در این روز نور از حد نقصان به حد زیادت خارج می شود و آدمیان نشو و نما آغاز می کنند و (پری) ها به فنا روی می آورند.(آثار الباقیه) 🔷 زایش خورشید و آغاز دی را ، آیینها و فرهنگ های بسیاری از سرزمین های کهن آغاز سال قرار دادند، و به شگون روزی که خورشید از چنگ شبهای اهریمنی نجات می یافت و روزی مقدس برای مهر پرستان بود. 🔶 در سده چهارم میلادی ، بر اثر اشتباهی که در محاسبه کبیسه ها رخ داد ، روز ۲۵ دسامبر را (بجای ۲۱ دسامبر) روز تولد میترا دانسته و تولد عیسی مسیح را در این آغاز سال قرار دادند.(جهان فروری ، تالیف دکتر بهرام فره وشی) 🔻اشاره سنائی نیز به این تقارن است: 🔹 بصاحب دولتی پیوند ، اگر نامی همی جویی 🔸 که از پیوند با عیسی چنان معروف شد یلدا 🔷 بنابر این نوئل (سالروز تولد مسیح) اروپایی همان شب یلدا است و نوئل واقعی یعنی انقلاب شتوی در سی آذر بنابر با ۲۱ دسامبر است. 🔶 از مقاله ها و پژوهشهای فراوانی که در مورد یلدا شده ، در لغت نامه دهخدا ، چکیده ای از برهان قاطع ، آنندراج ، حواشی علامه قزوینی بر آثار الباقیه ، شرح پور داوود بر یشت ها ، فرهنگ فارسی دکتر معین و یادداشتهای مرحوم دهخدا آورده ، که نقل آن بی مناسب نخواهد بود: 🔷 یلدا لغت سریانی است ، به معنای میلاد عربی، و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند، از این رو بدین نام نامیده اند . باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح که در ۲۵ دسامبر تثبیت شده ، طبق تحقیق ، در اصل جشن ظهور میترا بوده که مسیحیان در قرن ۴ میلادی این روز را روز تولد عیسی قرار داده اند. 🔶 یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که درازترین شب های سال است. و در آن شب ، یا نزدیک بدان ، آفتاب به برج جدی تحویل می کند و قدما آنرا سخت و شوم و نامبارک می انگاشتند. 🔷 در بیشتر نقاط ایران در این شب مراسمی انجام می شود. شاعران زلف یار و همچنین روز هجران را از حیث سیاهی و درازی بدان تشبیه کنند. 🔻 نظر یکی از موبدان زرتشتی بنام آقای کوروش نیکنام در مورد شب چله (یلدا): 🔷 شب یلدا در فرهنگ ایرانی به نام شب چله معروف است. و مربوط به زمانی است که ایرانیان مهر ( نور خورشید، نماد پیمانداری) را ستایش می کردند و هر بامداد به نشان استقبال از روشنایی خورشید نیایش می کردند و غروب آفتاب نیز با نیایش مهر به بدرقه می نشستند که نمونه این نیایش ها به زبان اوستایی به نام مهر یشت و کوتاه شده آن به نام مهر نیایش همچنان در ادبیات اوستایی موجود است. 🔶 آنان دریافته بودند که بزرگترین شب سال، پایان ماه آذر است و از فردای آن شب، روزها کمی طولانی تر خواهد شد بنابراین آن روز را هنگام زایش مهر و روشنایی نام نهادند. 🔷 این روز در فرهنگ دین زرتشت که پس از آیین مهر پرستی در ایران شکل گرفت به نام اورمزد از ماه دی نام گرفت که جشن دیگان است و به نام آفریدگار می باشد. 🔶 ایرانیان باستان در جشن شب چله گردهمایی داشتند و با خوردن آجیل و میوه شب را سپری می کردند تا شاهد زایش مهر باشند به ویژه میوه هایی به رنگ سرخ مثل هندانه، انار و سیب سرخ، زیرا آسمان به هنگام سپیده دم و غروب خورشید به رنگ سرخ در خواهد آمد. 🔷 جشن شب چله ایرانی همراه با آیین مهر پرستی به اروپا رسید. آنگاه به میترائیسم تبدیل شد و رنگ و بویی تازه گرفت که زایش عیسی را نیز باخود هماهنگ ساخت و نام آن به یلدا تبدیل شد که یک واژه سُریانی است، تولد و میلاد نیز از آن گرفته شد. 🔻 پس ، انگیزه های پایدار ماندن این جشن را می توان ، از جمله بدین گونه برشمرد: 1️⃣ شب زایش خورشید ( مهر) است. از باور های دینی کهن و آیین مهر پرستی. 2️⃣ بلندترین شب سال یعنی طولانی ترین تاریکی است، نشانه اهریمنی شبی شوم و ناخوشایند که از فردا (اول دی ماه) به کوتاهی می گراید. 3️⃣ پایان برداشت محصول صیفی و آغاز فصل استراحت در جامعه کشاورزی است. همه قشر ها و گروه هایی که از فراورده های کشاورزی و تلاش کشاورزان بهره مندند ، در جشن نخستین روز دی ماه و برداشت محصول ، در شگون و شادی کشاورزان شرکت می کنند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
شب « یلدا » چله ، جشنی برای مهرپرستان یا زرتشتیان ❓🔻 قسمت (پایانی) 3️⃣ 🔻 خلاصه آنچه در این پست بیان شد: 🔷 مراسم شب یلدا واژه ای سریانی می باشد نه ایرانی ❗️ 🔶 نسبت به کشاورز بودن مردم در زمان قدیم ، شب چله را می توان همان شب پایان برداشت محصول و شب شادی و سرور و به نوعی رفع خستگی دانست ، نه آنچه امروزه مورد انجام می شود. 🔷 شب یلدا و باقی ماندن این مراسم، به نوعی بعد از رفتن اعتقادات ایزد مهر و میترا به اروپا می توان باشد. 🔻 بنابر سخنان موبد نیکنام: 🔷 آیا منظور موبد نیکنام ، از زمانی که ایرانیان مهر را ستایش می کردند ، زمان اشو زرتشت هم می باشد❓ 🔶 بنابر اینکه ایزد مهر یکی از ایزدان پیشا زرتشتی می باشد ، و امروزه و زمانهای قبل، این ایزد بسیار مورد توجه و احترام زرتشتیان می بوده است ، چرا نامی از این ایزد در سروده های گاهان (گاتا،گاتها) توسط اشو زرتشت به میان نیامده است ❓ 🔷 نسبت به اینکه اشو زرتشت ، ایزد مهر و میترا را به نوعی قبول نداشته است ، پس چرا این شب توسط زرتشتیان قابل اهمیت است و جایگاه بالایی دارد❓ ♦️ آیا زرتشتیان امروزه بر خلاف سخنان اشو زرتشت ، امروزه تابع ایزد مهر و میترا هستند و بر خلاف اشو زرتشت عمل می کنند❓ 🔻 منبع: کتاب آیین ها و جشن های کهن در ایران امروز نوشته محمود روح الامینی کتاب آثار الباقیه سایت آقای موبد کوروش نیکنام به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
شب یلدا در پرتو طریقت مسلمانی 🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️یلدا، پایان پاییز و زمزمه آغاز زمستان، بهانه‌ای است برای گرد هم نشستن، دید و بازدید و گرما بخشیدن به جسم و جانِ آدمیان. و این درخورِ ستایش و پاسداشت است. 🔷 چنان که در قرآن و سنت نبیّ مکرّم، «صله‌ی ارحام» مستحب (و بلکه فریضه) و موجب برکت در دنیا و آخرت خوانده شده است. ♦️ لیکن گفتنی است، یلدایی که امروز می‌شناسیم، متفاوت از آن یلدایی است که در ایران باستانی گرامی داشته می‌شد. 🔻یلدا چیست❓ 🔷 یلدا واژه‌ای سُریانی (Syriac) است و سریانی، زبانی از خانواده زبان‌های سامی و هم‌تبار زبان عربی است. از همین روی، واژه یلدا ابداً ریشه آریایی ندارد.[1] یلدا به معنی تولد و زایش است. 🔶 همانطور که در زبان عربیِ شمال جزیرة العرب، یَلدَة و یِلدَة به معنی تولد است و در زبان عربی حجازی هم وِلدَة (که اصل آن یِلدَة بوده) به معنی «زاییدن» است. در قرآن نیز از صفات خداوند، «لَم یَلِد» است، بدین معنی که خداوند هیچ گاه زایش نکرده است. ♦️ به هر روی... یلدا در باور باستانی، شب ولادت که بود❓ پاسخ: میثرَه (miƟra) یا همان میترا (mitra) که یکی از خدایانِ مذکر (جن نرینه) در میان مردمان جهان باستان بود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
شب یلدا در پرتو طریقت مسلمانی🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔻 جشن شب یلدا، ارتباطی با دیانت زرتشتی ندارد 🔷 طبق اسناد تاریخی، زرتشت، علیه خدایانِ آریایی و غیرآریایی عَلَم مخالفت برداشت و پرستش اهورامزدا (یا همان هُرمَزد) را تعلیم داد. قابل توجه اینکه یکی از این خدایان، که زرتشت ضد او قیام کرد، همین میثره (میترا) بود.[2] 🔶 چگونه ممکن است که شب یلدا (شب ولادت میترا که بعداً مِهر هم نامیده شد) وابسته به دیانت زرتشتی باشد، در حالیکه زرتشت با مولود آن شب، دشمن بود⁉️آیا می‌توان جشن شب تولد ابولهب را از مناسک مسلمانی به حساب آورد⁉️ پاسخ بدیهی است. 🔷 هرچند بعدها، موبدان زرتشتی برای جذبِ میترائیست‌ها (همان میثره‌پرستان) از مواضع خود کوتاه آمده، میترایی که زرتشت با آن دشمنی می‌کرد را به عنوان پسرِ اهورامزدا و یکی از معبودانِ زرتشت به حساب آوردند.[3] 🔶 فی الواقع، جشن شب یلدا، نه ریشه زرتشتی دارد و نه مُهر تأییدی از سوی زرتشت. بلکه این شب، توسط بسیاری از مردمان غیرآریایی (و ایضاً آریایی) گرامی داشته می‌شد. 🔷 میترا، خدا❓ فرشته❓ یا جن⁉️ 🔶 جای پرسش است که آیا میترا، همان خداست❓یا فرشته است❓ یا چیزی دیگر⁉️اگر نگاهی به متون باستانی (از جمله اَوِستای زرتشتی و وداهای هندوییزم) بیاندازیم، درمی‌یابیم که میترا، در نقش یک مَلِک (فرشته یا هر چیز دیگری) ظاهر می‌شود. زمین و زمان را بر هم می‌زند تا به مقصود برسد. هر که به او فدیه تقدیم نکند، گرفتار نفرین می‌شود. 🔷 میترا بین مردمان جنگ برمی‌افروزد، سرها از تن‌ جدا می‌کند. خانه‌ها را ویران می‌کند، غارت می‌کند، و هر که در خدمت به او کوتاهی کند را بی‌پسر می‌کند و موی کَنده در خاک می‌غلتاند.[4] ایران‌شناسان غربی مدعی هستند که میترا، در فرهنگ ایران باستانی، در جایگاه ملائکه بود. 🔶 لیکن اگر از قرآن بپرسیم، پاسخ خواهیم شنید که میترا، نه ملک، بلکه جن بوده است: « وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَـٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ اَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ.[سوره سبأ: آیه 40-41] و (یاد کن) روزى را که خداوند، آنان را محشور مى‌كند، آنگاه به ملائکه می‌گويد: «آيا اين‌ها (بندگی من را کنار گذاشته و) شما را مى‌پرستيدند❓» ملائکه در پاسخ مى‌گويند: «خداوندا! تو پاک و منزّهى، ولیّ ما تويى... آنها ما را پرستش نمی‌کردند، بلكه جنّيان را مى‌پرستيدند و اکثر ایشان به آنان اعتقاد داشتند.» 🔻 شب یلدا در تلألو طریقت مسلمانی 🔷 پس از ورود اسلام به ایران، بخش عظیمی از مؤلفه‌های هویتی ایرانیان، جامه توحید به تن کرده و تار و پود این آب و خاک، رنگ و بویِ عشق و عرفان به خود گرفت. یلدا و سُرور آن نیز از این امر مستثنی نشد. 🔶 امروز دیگر عامه ایرانیان، در جشن این شب، سخنی از میترا و پرستش آن به میان نمی‌آورند. بلکه صله‌ی ارحام، به رکن این شب مبدّل شده است. ♦️ شب یلدا در پرتو طریقت مسلمانی، آن پوستین پیشین را از تن بیرون آورده و رخت محبت و رنگ دوستی با خدا به خود گرفت. تا باد چنین بادا... 🔻پی‌نوشت: [1]. حسن عمید، فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)،‌ تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1387. صص 1222-1223. همچنین بنگرید به لغت‌نامه دهخدا، ذیل واژه یلدا، و نیز بنگرید به فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا. [2]. والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران: نشر ماهی، 1392، ص 72. [3]. اوستا، به گزارش دکتر جلیل دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، 1391. ج 1، ص 471. Ashi Yasht (Hymn to Ashi), translation by James Darmesteter, Sacred Books of the East, American Edition, 1898, Chapter 16. [4]. اوستا، گزارش دکتر ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، 1391. ج 1 ص 362-380. همچنین: James Darmesteter,The Zend Avesta, From The Sacred Books of The East, Translated By Various Oriental Scholars, Oxford, At the Clarendon Press 1883, VOL.‎ XXIII, pp 129-149. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سنت « شب یلدا » یادگاری از آئین میتراییسم 🌞🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا « یلدا » در همه‌ جا طولانی ‌ترین شب سال است❓🌌🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
دعایی از امام صادق علیه‌السلام در زمان غیبت 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : اسرار جعبه سیاه 🛸👽🔺 ♦️ پرونده های مرموز قسمت (پایانی) 1️⃣1️⃣ ♦️ این مستند (11 قسمتی ) به برسی بسیاری از مکالمات ضبط ‌شده‌ی درون کابین‌های خلبان و برج‌های مراقبت و گزارش‌های مشاهده‌ی اجسام پرنده‌ی ناشناس توسط خلبان‌ها و فضانوردان می پردازد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@ferghe_mavara 🌸🍃 إنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🍃🌸 🌸🍃 فاطمه یعنی شرف،یعنی حجاب 🌸🍃 فاطمه فخر زنان، روز حساب 🌸🍃 فاطمه یعنی رضای کردگار 🌸🍃 شاهکار خلقت پروردگار 🌸🍃 ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) مبارک باد 🍃🌸 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
چگونه عرفان اصیل و بدلی را بشناسیم ❓ قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ یکی از نیازهای فطری بشر، حق جویی و حقیقت طلبی است. 🔷 بشر، در این مسیر برای خدایابی و تأمین این معرفت، همیشه درتلاش و کوشش بوده است. عوامل متعددی را می‌توان برای افزون شدن عطش معنوی جامعه بشری در نظر گرفت. 🔶 متاسفانه در حال حاضر ده‌ها فرقه و آیین‌های مدعی عرفان و معنویت، در سطح کشور ما در حال فعالیت و عضوگیری هستند. 🔷 بسیاری از اوقات، حق و باطل را درآمیخته‌اند و اهل باطل، هرگز رفتار یا اندیشه باطل خود را به صورت آشکار ارائه نمی‌دهند. ♦️ بر این اساس، بسیاری از این آیین‌های عرفانی دروغین، سخنان نغز نیز دارند و اغلب بزرگان آن‌ها افرادی اندیشور بوده که سخنان خود را در قالبی زیبا و جذاب ارائه می‌دهند. همین مسأله موجب گمراهی و انحراف بسیاری از افراد به خصوص جوانان شده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
چگونه عرفان اصیل و بدلی را بشناسیم ❓🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ از اصطلاحاتی که در دهه‌های اخیر رواج بسیاریافته، می‌توان به اصطلاح «معنویت مدرن» اشاره کرد. 🔷 برخی نویسندگان، عصر جدید را عصر معنویت نامیده‌اند و حتی چنین پیش گویی کرده‌اند که قرن بیست و یکم قرن معنویت است، یا این که اساساً قرنی وجود نخواهد داشت؛ یعنی بشر با ابزارهای کشتار جمعی‌ای که با دست خود ساخته است و با توجه به عصر مدرنیته و اقتضائات زندگی صنعتی، اگر به دامن معنویت نگراید، به سمت نابودی کشیده خواهد شد. 🔶 هفته نامه«آبزرواتور»[1] چاپ فرانسه، به نقل از«آندره مالرو»، نویسنده فرانسوی که مدتی نیز وزیر فرهنگ آن کشور بود، می‌نویسد: قرن ۲۱ میلادی یا اصلاً وجود نخواهد داشت و یا قرن معنویت خواهد بود.[2] 🔻اما منظور از«معنویت» چیست❓ 🔷 این اصطلاح، چندین دهه است در ادبیات نوشتاری نویسندگان غرب خود را نشان داده است؛ اما متأسفانه تا به حال هیچ یک از واژه نامه‌ها و فرهنگ‌نامه‌ها یا دائرة المعارف‌ها تعریفی جامع و دقیق از این اصطلاح ارائه نداده‌اند؛ به همین دلیل حدود و ثغور این واژه و تمایز یا اشتراک آن با اصطلاحاتی همچون عرفان و دین، چندان معلوم نیست. 🔶 آنچه به طور قطع در این‌باره می‌توان گفت، این است که غربی‌ها با تکیه بر مبانی سکولاریستی و اومانیستی درپی پاسخگویی به نیازهای معنوی انسان جدید هستند؛ به همین دلیل معنویتی که در غرب، در حال شکل گیری است، عموماً از نوع معنویت‌های سکولار و متناسب با جهان بینی و ایدئولوژی لیبرالیستی است. 🔷 برای مثال، برخی معنویت‌های شرقی از قبیل بودیسم، هندویسم و جینیسم که در کشورهای غربی فعّالند و یا معنویت‌هایی که با خاستگاه غربی اعم از اروپایی و آمریکایی در حال گسترش اند، همگی معنویت‌هایی هستند که یا با مبانی سکولار غرب سازگارند، یا صورت سازگار شده آن‌ها با آن مبانی است که از سوی رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شود. 🔶 می‌توان گفت: رهبران معنویت‌های جدید، لازمه معنویت را اعتقاد انسان به خدا نمی‌دانند، چه رسد به اینکه دین را هم داخل در لوازم معنویت بدانند. 🔷 در اندیشه اکثر رهبران معنوی نو ظهور دنیا، معنویت چیزی خارج از چارچوبه دین و ادیان الهی تصور می‌شود، یا دست کم آن را منحصر در دین و آموزه‌های دینی نمی‌دانند. 🔶 براساس این تلقی از معنویت است که حتی شیطان‌پرستی، جن‌گیری، سحر و امثال این‌ها، در زمره آیین‌های معنوی به شمار می‌آیند. 🔷 برخی از افراد در داخل کشور هم از معنویت و زندگی معنوی چنین برداشت کرده و گفته‌اند: زندگی معنوی، لزوماً به معنای تعلق به یکی از ادیان نهادینه و تاریخی نیست؛ بلکه به معنای داشتن نگرشی به عالم و آدم است که به انسان آرامش، شادی و امید بدهد.[3] ♦️ به راحتی می‌توان دریافت که در این تعریف، میان معنویت و دیانت هیچ تلازمی مشاهده نمی‌شود. نیاز بشر جدید به این نوع معنویت از آنجا ناشی شده است که زندگی جدید و دوران جدید مشکلات روحی، رنج‌ها و اضطراب‌های روانی شدیدی برای او پدید آورده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
بلندترین شهر جهان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تصویر عجیبِ نماد بوم رنگ‌ در مریخ 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
@ferghe_mavara 🌸🍃 إنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🍃🌸 🌸🍃 میلاد دختر نبوت 🌸🍃 همسر ولایت 🌸🍃 مادر امامت 🌸🍃 حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مبارک باد 🍃🌸 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه عرفان اصیل و بدلی را بشناسیم ❓ قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ بشر جدید، پیوسته در اضطراب، دلهره، اندوه، غم و احساس سردرگمی و بی هویتی به سرمی برد؛ و علم و عقل جدید نیز نتوانسته این مشکلات روحی و روانی او را برطرف نماید. 🔷 بشر امروزی در جست و جوی چیزی است که برای او شادی، نشاط، آرامش و امیدِ به زندگی را پدید آورد؛ چیزی که موجب شود انسان، تفسیر و تصویر معناداری از جهان هستی داشته باشد، و با رضایت باطن زندگی کند. 🔶 بنابراین باید گفت، تنها چیزی را که در این معنویت‌ها، عاید انسان می‌شود نوعی رضایت باطن (سازگار با زندگی آدمی در دنیا) است یا اینکه در نظر خود شخص، زندگی پس از دنیا هم می‌تواند وجود داشته باشد هم نه، بستگی به میل و سلیقه هر انسانی دارد.[4] 🔷 پس خود فرد است که تصمیم می‌گیرد، که آیا زندگی دیگری به غیر از زندگی این دنیا وجود داشته باشد یا نه؛ روشن است که در اینجا دین هیچ گونه نقشی در زندگی یک فرد ندارد. 🔶 به همین خاطر باید گفت که معنویت دینی، با معنویت سکولار تفاوت اساسی و بنیادین دارد. 🔷 باید گفت: معنویت دینی، انسان را محدود و محصور به زندگی دنیا نمی‌داند؛ بلکه زندگی اصلی او را جایی دیگر دانسته و زندگی دنیا را با همه شادی‌ها و بیم‌ها و امیدهایش صرفاً به منزله گذرگاه و پُلی برای وصول به حیات حقیقی می‌داند. 🔶 از نگاه اسلام، معنویتِ منهای خدا، معنا و جایگاهی ندارد. اصولاً بدون اتصال به منبع اصلی حیات، نشاط و امید حقیقی حاصل نخواهد شد، و این، معنویت دینی است که انسان را به منبع اصلی حیات متصل می‌کند و ذیل سایه او، به وجود و حیات انسان معنا می‌دهد. 🔷 بنابراین در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان عرفان را به دو دسته عرفان دینی و عرفان سکولار تقسیم کرد. 🔶 عرفان دینی، یعنی عرفانِ برآمده از ادیان الهی؛ عرفانی که نه تنها هدف نهایی خود را وصول به خدا یا قرب الهی می‌داند؛ بلکه معتقد است ابزار وصول به این هدف نیز باید برآمده از دین یا مطابق با آموزه‌های دینی باشد و یا دست کم با آموزه‌های دینی مخالفتی نداشته باشد. 🔷 در مقابل، به هر نوع عرفانی که با آموزه‌های دینی مخالفت کرده و یا به آنها بی اعتنا بوده و همچنین غایت و هدف سلوک را چیزی جز خدا معرفی کند، و یا به دروغ ادعای رساندن انسان به خدا را داشته باشد، در حالی که حقیقتاً چنین چیزی وجود ندارد؛ «عرفان سکولار» می گوییم. 🔶 پس به هر گونه معنویتی که چیزی غیر از خدا را هدف خود قرار می‌دهد، هر چند آن مورد امری ماورایی باشد، یا با ابزاری غیر از دین و شریعت، در صدد وصول به هدف نهایی خود باشند، نیز واژه سکولار صادق است. 🔷 از طرفی همه عرفان‌های دینی را لزوماً نمی‌توان عرفان حقیقی دانست؛ زیرا ممکن است یک دین، دست خوش تحریف یا جعل شده باشد و تصویری غیر واقعی از منبع و منشأ هستی، خدای متعال، ارائه دهد. 🔶 در چنین دینی، با وجود آن که هدف نهایی شخصِ عارف، وصول به خدا است؛ اما خدایی که در آن دین، مطرح است، خدایی غیر حقیقی و غیر واقعی است. بنابراین، عرفانِ برآمده از چنین دینی، عرفانی بدلی و کاذب خواهد بود. 🔷 برای مثال، عرفان یهودی یا عرفان قبالا، با وجود آن که برآمده از آیین یهود است، ولی به دلیل تحریفی بودن دین یهود، عرفان آن نیز نمی‌تواند عرفانی حقیقی باشد؛ بلکه در زمره عرفان‌های کاذب و دروغین به حساب می‌آید، هرچند در ظاهر برای مخاطبان خود جذابیت‌هایی هم داشته و موجب جلب نظر آنها شده باشد. ♦️ هم چنین عرفان مسیحی را هم نمی‌توان جزو عرفان‌های حقیقی دانست؛ هرچند عرفان مسیحی برآمده از دیانت مسیحی است، اما دیانت مسیحی موجود، دیانتی تحریفی و بلکه تا حدود زیادی جعلی به شمار می‌رود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
چگونه عرفان اصیل و بدلی را بشناسیم❓🔻 قسمت (پایانی) 4️⃣ ♦️ می توان گفت : جامع‌ترین تعریف از عرفان را«قیصری»، عارف نامی دوره اسلامی ارائه داده است. وی می‌نویسد: 🔷 «علم به خداوند سبحان از حیث اسماء، صفات، مظاهر او و شناخت حالات مبدأ، معاد، حقایق عالم و چگونگی رجوع این حقایق به حقیقتی یگانه ـ ذات احدیت ـ و همچنین شناخت راه سلوک و مجاهده برای خلاصی نفس از تنگناهای قیود جزئی (دنیا و شهوات) و اتّصاف آن به صفت اطلاق و کلیت پاکی کامل و شهود در مرحه فنا و بقا».[5] 🔶 در تعریف قیصری هم به خوبی مشخص است که عرفان دارای دو بال است که از آن به «عرفان نظری» و«عرفان عملی» تعبیر می‌شود. 🔷 عرفان نظری، علم به حقایق و معارف ناب است که همه آنها به شناخت حقّ سبحانه، اسماء و صفات باز می‌گردد و عرفان عملی، سیر و سلوک در راه رسیدن به کمالات معنوی، اتصال به خداوند و رهایی از مادیات، با هدف دور کردن دل از انحطاط و رسیدن به تکامل شایسته آن است. 🔶 با توجه به این تعریف، عرفان عملی، مقدمه عرفان نظری است؛ زیرا ابتدا باید با قدم صدق و با اخلاص تمام، قلب را از اغیار پاک کرد تا به مرحله شهود رسید تا حقیقت آنگونه که شایسته است، بر سالک جلوه‌گر شود. 🔷 از این دیدگاه، راه عرفان، راه عمل بی‌چون و چرا به همه دستورات شریعت، بالا رفتن از نردبان سلوک(از ظاهر به باطن) و پاک کردن دل که حرم الهی است، از بت‌های خودساخته و معنویت‌های بدلی و کاذب. 🔶 به تعبیر دیگر، عرفان هم عمل به ظاهر دستورات الهی است و هم پاک کردن قلب است و هر دو برای عارف لازم و ضروری است. آری، اصل، پاک کردن و نورانی کردن قلب است، تا سالک دارای قلبی صیقل‌خورده و صاف که حقایق در آن جلوه‌گر است، شود. 🔷 در این صورت است که همه اعمال و رفتار ظاهری و دستورات ریز و درشت شریعت، مفهوم پیدا می‌کند و به همراه آن اعضا و جوارح عارف نیز نورانی می‌گردد. 🔶 در آخر باید گفت: عرفان و معنویت حقیقی آن چیزی است که از دینی حقیقی و واقعی برآمده باشد. عرفان حقیقی نه تنها هدفی حقیقی و واقعی را دنبال می‌کند؛ بلکه در آموزه‌های سیر و سلوکی خود نیز کاملاً تابع شریعت و دین حقیقی است. عرفان حقیقی عرفانی است که تنها راه وصول به معشوق و منبع حقیقی هستی را، خدای متعال و جلب رضایت او می‌داند. 🔷 بنابراین یک عارف حقیقی برای طی طریق و وصول به معشوق، همیشه تابع فرامین خداوند متعال است؛ تا به همان صورتی که او می‌خواهد رفتار کند؛ زیرا برای یک عارف معنا ندارد، که برای رسیدن به معشوق، به رفتارهای خلاف خواست و اراده او روی آورد، و یا اینکه خود را با ابزارهای غیر عقلانی و بدلی مشغول کند. 🔶 از طرفی هم خدای متعال پیام و خواسته‌های خود را به صورت شفاف، دست نخورده و معصومانه، توسط آخرین فرستاده خود در اختیار بشر قرار داده است؛ و بعد از ایشان هم ائمه معصومین (علیهم السلام) و علماء عامل و عارف به دین الهی مبیّن و نشان دهنده سره از ناسره هستند. ♦️ پس عرفان حقیقی، عبارت است از عرفانی که هم غایت آن و هم روش وصول به آن غایت، برآمده از دین حقیقی و معصوم از خطا و انحراف باشد. هر نوع عرفانی که غیر از این باشد، در زمره عرفان‌های کاذب و دروغین محسوب می‌شود. 🔻پی‌نوشت: [1]. observator [2]. حاجتی، میر احمدرضا، عصر امام خمینی، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۳، ص ۸۴. [3]. ملکیان، مصطفی، راهی به رهایی، تهران، نشرمؤسسه نگاه معاصر، ۱۳۸۰، ص ۳۷۶. [4]. ملکیان، مصطفی، مشتاقی و مهجوری، تهران، نشرنگاه معاصر، ۱۳۸۶، ص ۲۷۶. [5]. یثربی، سید یحیی، عرفان نظری، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، ۱۳۷۲، ص ۲۳۲. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کتیبه رمزگشایی نشده «رونگورونگو» 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشتی گمشده ی سن خوزه به ارزش ۱۷ میلیارد دلار⛵️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2