عددگرایی و سحروجادو در کابالا 🔯🕎🔻
قسمت(اول) 1️⃣
♦️ در اندیشه پیروان کابالا، سحر و جادو جایگزین معجزه شد؛ از این رو آثار مخرب این اندیشه، یعنی اعتقاد به جادو امروزه فراتر از قوم یهود تمام جوامع بشری را تهدید میکند.
🔷 هر چند تورات در آیات متعددی سحر و جادو را نکوهش کرده و جادوگری را کاری پلید و ناپاک دانسته، در سطور عهد عتیق، نشانههایی دال بر پذیرش و تأیید جادوگری به عنوان وسیلهای برای پیشگویی آینده و ارتباط با ارواح میتوان یافت. [1]
🔶 یهودیان همواره عادت داشتهاند به جای تفکر در مسائل ژرف انسانی و سعادت بشری، توجه خود را به پیشگوییها و آیندهنگریها معطوف کنند که منشأ آن یا چرخش ستارگان و ادوار فلکی بوده یا سحر و جادویی که در نتیجه حشر و نشر با اقوام گوناگون در طول تاریخ، سینه به سینه همچون گنجینهای آنرا در بین خود حفظ کردهاند.
🔷 پیشگوییهای ایشان البته در بیشتر موارد با کتاب مقدس به خصوص جملات سِفر دانیال مستند میشود و فضای فکری را ایجاد میکند که در آن علاقه و اشتیاق به سحر و جادو بیشتر شده و این علم را منشأ آثار میداند.
🔶 نزد این قوم، حاکمیت بر انسان، طبیعت و سنتهای الهی، از راهی به جز سحر و جادو امکانپذیر نیست. از دیدگاه ایشان با روشهای جادویی میتوان در طبیعت تصرف کرد و بر جهان و حتی تقدیر الهی سلطه یافت.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
عددگرایی و سحروجادو در کابالا 🔯🕎🔻 قسمت(اول) 1️⃣ ♦️ در اندیشه پیروان کابالا، سحر و جادو جایگزین مع
عددگرایی و سحروجادو در کابالا 🔯🕎🔻
قسمت(دوم) 2️⃣
♦️ تاریخچهٔ جادوگری نزد یهودیان به زمان اقامت ایشان در مصر [2] و پس از آن همسایگی با کنعانیان و بابلیان باز میگردد. از رهگذر معاشرت با اقوام گوناگون در ادوار مختلف، اندوختههای غیبی و جادویی ایشان افزون گردید.
🔷 پس از ویرانی معبد دوم که ربیهای منتخب، جایگزین روحانیان قربانی گذار شدند و مراسم قربانی را بر عهده گرفتند، وردهای جادویی و روشهای نیایش ایشان از دید عموم، باعث کنترل رویدادها میشد. ربیهای دورهٔ باستان به مرور عقایدی را پدید آوردند که به تدریج وارد قلمرو جادو و نوشتههای جادویی شد. ایشان در نظامی اعتقادی که تصور میشد شیاطین بر سرنوشت و دارایی انسانها تأثیر میگذارند، اوراد، سحرها و افسونهایی برای علاقهمندان به کسب ثروت و سلامتی مینوشتند.
🔶 پیدایش تورات شفاهی در برابر تورات مکتوب، که بعدها به تورات باطنی ملقب شد، از علل دیگر رواج علوم غریبه در بین یهودیان بود؛ زیرا فقط کسانی میتوانستند به درک تورات باطنی نائل شوند که تواناییهای خاصی در تفسیر داشته باشند. تفسیر تورات شفاهی زمینه دستیابی به صیغهها و اوراد جادویی را فراهم آورد. [3]
🔷 طریقت کابالا در حوزهٔ علوم باطنی و حرکتهای سرّی و مرموز همواره پیشگام قوم خود بوده است. به اعتقاد ایشان جادوگری، یعنی استفاده از نیروهای پنهان بالاتر، برای اداره کردن مردم، به ترتیبی که آنچه میخواهیم به دست آوریم.
🔶 برای ارتباط با نیروهای سرّی و مرموز در طبیعت نیاز به آموزشهای کابالا است؛ زیرا تعالیم کابالا طبیعت درونی افراد را تغییر میدهد و ایشان را برای ارتباط با نیروهای بالاتر آماده میکند. [4]
🔷 آموزههای باطنی در این طریقت که نهایتاً به گسترش خرافه و علوم غریبه در بین ایشان ختم شد، منشأیی جز کتاب مقدس ندارد. باورهای کابالایی در مورد متن کتاب مقدس بهترین شاهد برای ادعای ماست.
🔶 طبق باور تابعان کابالا، حروف عبری که متون مقدس با آنها نوشته شده است، علایمی نیستند که صرفاً برای تألیف و ضبط وقایع و افکار به وسیلهٔ بشر اختراع شده باشد، بلکه این حروف مخازن نیروی الهی هستند. وظیفه کابالیست یهودی این است که با همان روشهایی که از طریق روایت و سنت به او منتقل شده است، این معانی را کشف کند.
🔷 پیروان کابالا برای اثبات معانی مستور در کتاب مقدس، تمهیداتی اندیشیدند و از سه طریق به کشف معانی پنهان در حروف و کلمات تورات پرداختند:
🔻روش اول: Gematria(گامتریا) نام داشت.
🔷 در این روش با محاسبه مقدار عددی مساوی میتوانند جایگزین یکدیگر شوند؛ مثلاً مقدار عددی «یهوه» 26 بود و کابالیستها با محاسباتی مشابه کشف کردند که پرقدرتترین نیروی بود که میتوانست در تصور انسان بگنجد. [5]
🔻 روش دوم: notarjkon نام داشت.
🔷 در این روش هر کلمه عبری مجموعهای از حروف اختصاری محسوب میشد و هر حرف از این مجموعه، حروف آغازین کلمه دیگر را تشکیل میداد. بدینگونه نخستین و آخرین حروف کلمات را جدا کرده، آنها را به صورت کلمات جدید مینوشتند.
🔶 با استفاده از همین روش طلسمهای معروف و فراوانی از کلمات جادویی ابداع شد؛ مثلاً کلمه جادویی Agla (آگلا) که در اکثر دوایر جادویی قرار داده میشود، از حروف آغازین دعایی با این مضمون ساخته شده است: Atha Gibor Leolam Adonia (ای خداوند، تو تا ابد قادر هستی).
🔻 روش سوم: Temurah(تمورا) نام داشت.
🔷 در این شیوه کابالیستها حروف کلمات را تعویض، پس و پیش و قلب میکردند. با مقلوب کردن همهٔ کلمه، معنای مکتوم آن آشکار میشد. با به کارگیری این فن، الفبای جدید پدید آمد که تابعان کابالا میتوانستند با استفاده از این الفبا از هر جای کتاب مقدس معانی مستور را کشف کنند و از هر کلمه، کلمات دیگری را به وجود بیاورند.
🔶 با این روشهای جادویی ایشان در یک کشف عجیب دریافتند خداوند 172 نام دارد و تعداد فرشتگان 655 و ملائک مقرب 301 است. [6]
🔷 به باور تابعان کابالا، نظام خلقت بر اساس ادغام عدد و حروف به وجود آمده است. کتاب سفرا یصیرا یا کتاب خلقت، سرشار از عددگرایی و حروفگرایی است.
🔶 این کتاب، آفرینش جهان را بر خلاف کتاب مقدس از طریق عدد و حروف میداند. حروف که هم در عالم معنوی و هم عالم مادی سهیم هستند، نقش خود را بر هر چیزی باقی میگذارند.
🔷 خداوند با آمیختن و ترکیب حروف، گونههای بیشمار روح هر شکل و هیئتی را آفریده و نام متعال و ناگفتنی خود را بر اساس آنها بنا نهاده است. طبق متن کتاب خلقت، انسان از طریق کلمه و مکتوب میتواند در نهانیترین رازهای آسمانی نفوذ کند و با کلمات و نشانهها اعجاز بیافریند. [7]
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
عددگرایی و سحروجادو در کابالا 🔯🕎🔻
قسمت(پایانی) 3️⃣
♦️ کتاب خلقت، علاوه بر مباحث مربوط به حروف و عدد، با قلمرو وسیع ستاره بینی و کیهانشناسی، بیشک تفسیری کابالیستی جستوجو در معنای غایی عالم و کاربرد آن در زندگی انسان بر کرهٔ خاکی است.
🔷 با توجه به اهمیت حروف عبری در کتاب سفرا یصیرا، جادوی حروف عبری در کابالا اهمیت خاصی پیدا کرد. حروف عبری به صورت ابجد در نوشتن برخی تعویذها و طلسمها به کار میرفت.
🔶 نوشتن اینگونه تعویذها با حروف ابجد و نگهداری آن نزد هر یهودی هنوز هم در بین ایشان مرسوم است. ستارهٔ داود نیز از اسرار رمزی و جادویی برکنار نمانده و در بین یهودیان از قداست ویژهای برخوردار میباشد.
🔷 دامنهٔ خرافهگرایی در میان باورمندان به کابالا آنقدر بالا گرفت که ایشان برای آنکه شیطان از محتوای برخی بخشهای تورات شفاهی آگاه نشود، به اختصار روی آوردند؛ بدان معنی که عبارتی از تورات را با کلمهای تلفظ میکردند که متشکل از حروف اول هر کلمه از عبارت بود و یا معادل عددی آنرا به کار میبردند.
🔶 آموزههای کابالا به تدریج بر باورهای قوم یهود چنان مؤثر افتاد که ایمان به فرشتگان، دیگر ایمان به غیب و مرزهای ذات انسان نبود؛ بلکه ایمان به فرشتگان، دیگر ایمان به غیب و مرزهای ذات انسان نبود؛ بلکه ایمان به ارواحی بود که میتوان به آنها رشوه داد و آنان را به خدمت گرفت.
🔷 شیاطین نیز نیروهایی شدند که انسان توانست با تلاوت دعا به زبان آرامی آنها را فریب دهد. برخی اوامر و نواهی، مضمون اخلاقی و دینی خود را از دست دادند و به منزلهٔ آدابی جادویی نگریسته شدند.
🔶 در جنبش حسیدیم این رویکردها به اوج خود رسید؛ به گونهای که صدیق توانست با انجام برخی شعائر و حرکات، ارادهٔ الهی را تغییر دهد و برای سعادتمند شدن پیروانش به آنها حوالهٔ مغفرت بفروشد.
🔷 با پیدایش جنبش «شبتای زوی»، جادوگری تماماً جایگزین دین شد و رقعهها و تعویذهای جادویی به محور عبادت مبدل گردید. رهبران یهودی از اواخر قرن هفدهم دریافتند که این اعمال، تجارتی سودمند برای آنهاست. [8]
🔶 امروزه پیشگویی و آیندهنگری در باب آخرالزمان و سرنوشت خیر و شر، از جمله مباحثی است که با تکیه بر علوم غریبهٔ یهودیان و پیروان کابالا در قالب فیلم، رمان و بازیهای رایانهای و ... بخش وسیعی از افکار جوامع بشری را تحت سیطرهٔ خود در آورده است.
🔷 پیشگوییهای طبیب و منجم یهودی «نوسترآداموس» که در قرن شانزدهم تحت تأثیر طریقت کابالا به سحر و نجوم روی آورد، در دهههای اخیر دستمایهٔ پیشگوییهای جدی در باب پایان جهان شده است. [9]
🔻 پینوشت:
[1]. اول سموئیل/28.
[2]. فراماسونری جهانی، هارون یحیی، 1389، تهران، انتشارات المعی، ص 40.
[3]. دایرة المعارف یهود، المسیری، عبدالوهاب، مؤسسه فرهنگی و مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، 1372-1384، ص 204.
[4]. آموزشهایی دربارهٔ دانش کابالا، تونی کوسنک، بیتا، بیجا، ص 5
[5]. تاریخ جادوگری، تهران، نشر علم، کورت سلیگمن، 1377، ص 534.
[6]. همان، ص 535-538.
[7]. همان، ص 547.
[8]. اسرار التلمود، الحسینی المعدی، مصر، 2007، ص 176-177.
[9]. بررسی و نقد مبانی نظری کابالیسم، فاطمه مهدیه، موسسه بهداشت معنوی، ص 127
#کابالا #راز_اعداد #سحر_جادو #عرفان_های_کاذب #تحریف_تورات_انجیل #ادعاهای_عجیب #مدعیان_دروغین #صفات_یهودیان #پرستش_جن #پرستش_جن_شیطان #تناسخ #تحریف_پیامبران_الهی #آتئیسم #انسان_محوری #انسان_گرایی #اومانیسم #اباحی_گری #سحر_جادو #ستاره_پرستان #فراماسونری #فرقه_های_ستاره_پرست #آرماگدون_نبرد_آخرالزمان #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نخستین بومیان آمریکایی چه اصلیتی داشتهاند 💀🔺
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویهای عجیب ادگار آلن پو 🚢🔺
#پیشگویهای_عجیب
#کتابهای_عجیب
#اتفاقات_عجیب_بی_پاسخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف خانه ای عجیب روی ماه 👽🏚🔺
#ادعاهای_عجیب
#ناسا
#موجودات_عجیب
#فضا
#فرازمینیها
#اجنه_فرازمینیها
#عظمت_جهان_هستی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه عجیب انطاکیه ✝️🔺
#تحریف_مسیحیت
#تحریف_پیامبران_الهی
#بدعت_دردین_مسیح
#تحریف_تورات_انجیل
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#ادیان_گنوسی
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#فرقه_سازی_درمسیحیت
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه صوفیان ملامتیه 👹🔺
#صوفیه
#ملامتیه
#سحر_جادو
#خلسه_نشئگی_توهم
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#تناسخ
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
📝 اینجا بخوانید 🔻🔻
کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
فرقه صوفیان ملامتیه 👹🔺 #صوفیه #ملامتیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_
فرقه صوفیان ملامتیه 👹🔻
🔷 ملامتیان گروهی از صوفیان و عارفان بودند که،از قرن سوم هجری به بعد، به صورت طریقهای متمایز از دیگر طریقتهای عرفانی ظهور یافتند. به گفته هجویری:
🔶 «گروهی از مشایخ طریق ملامت سپردهاند و مر ملامت را اندر خلوصِ محبّت تأثیری عظیم است و مشربی تمام، و اهل حق مخصوصاند به ملامتِ خلق از جمله عالم.»[1]
🔷 همچنین جامی ملامتیه را جماعتی دانسته که «در رعایت معنی اخلاص و محافظت قاعده صدق، غایت جهد مبذول دارند، در اخفای طاعات و کتم خیرات از نظر خلق مبالغت واجب دانند».
🔶 قشیری (ص 49-50) در ذکر حمدون قصّار (وفات: 270) آورده: «نیشابوری بود و مذهب ملامت از وی پراکنده شد به نیشابور.»[2]
🔷 هجویری نیز حمدون قصّار را از «سادات این طریقت» خوانده و در بیانِ طریقت قصّاریّه آورده است: «تولّی قصّاریان به ابیصالح حمدون بن احمد بن عمارة القصّار کنند و وی از علمای بزرگ بوده است و ساداتِ این طریقت. و طریقِ وی اظهار و نشر ملامت بوده است.»[3]
🔻 برای شناخت بهتر سلسله ملامتیه بر نقل قولهای ذکر شده در این زمینه مروری میکنیم تا بدانیم این فرقه از چه زمانی کار خود را آغاز کرده است.
🔷 به گفته گولپینارلی، ملامتیّه پیش از حمدون نیز بودهاند و حمدون مروج طریقت آنان در نیشابور بوده است. از جمله شواهد آن که ابوحفص عمرو بن سلمه حدّاد نیشابوری (وفات: بعد از 260)، ملقّب به شیخ ملامت است.[4]
🔶 احمد بن خضرویه (وفات: 240)؛ ابوتراب نخشبی (وفات: 245)، پیر و مرشدِ حمدون قصّار، و ابراهیم ادهم (وفات: حدود 161) و حاتم اصّم (وفات: 237) را نیز از جمله ملامتیان به شمار آوردهاند.
🔷 امّا طریقت ملامتیه، بعدها، بیشتر به تبلیغ شاگردانِ ابوحفص حدّاد، از جمله ابوعثمان حیری (وفات: 290) نشر و گسترش یافت. [5]
🔶 در برخی از نخستین منابع عرفانی، طریقه اهل ملامت را مختص عارفانِ خراسان دانستهاند و میان طریقه اهل عراق و طریقه اهل خراسان تمایز قایل شده و نام «صوفی» را مختص عارفانِ عراق پنداشتهاند.[6]
🔷 شاید نخستین منبع در دسترس که در آن از ملامتیه یاد شده البَدْءُ و التّاریخ (355 هـ) مطهّر بن طاهر مقدسی باشد. مقدسی ملامتیه را سرزنش کرده و گفته است:
♦️ «دستهای از ایشان اهل اباحه و اهمالاند هیچ از سرزنشِ سرزنشگران نگران نیستند.»[7]
🔷 «درواقع فرقه ملامتیه در نیمه دوم سده سوم شکل گرفت.»[8] با این حال عده ای دیگر معتقدند که تفکر ملامتی میان برخی از صوفیه شایع بوده .
🔶 به نحوی که مایل به مرید و مراد بازی نبوده اند و به خاطر آنکه اعمال ایشان مخلوط به ریا نشود، تظاهر به ارتکاب خلاف شرع می کردند.
♦️ اما همین تفکر بعدها در میان صوفیه منجر به انحراف گروه زیادی از ایشان شد، به نحوی که برخی از صوفیه لاابالی علنا اعمال منافی شریعت را به نام ملامتی و ملامتیه انجامی میدادند و همین امر آغازگر انحراف جدیدی در میان ایشان شد.
🔻 پینوشت:
[1]. هجویری علی بن عثمان بن علی، کشف المـحجوب، به کوشش و. ژوکوفسکی، تهران 1371، ص 68
[2]. جامی عبدالرحمن، نفحات الانـس، بـه کوشش محمود عابدی، تهران، 1370، ص6
[3]. هجویری علی بن عثمان بن علی، کشف المـحجوب، به کوشش و. ژوکوفسکی، تهران 1371، ص 68، ص 228
[4]. جامی، عبدالرحمن، نفحات الانـس، بـه کوشش محمود عابدی، تهران، 1370، صص 56 و 57
[5]. گولپینارلی عبدالباقی، ملامت و ملامتیان، ترجمه توفیق ه . سـبحانی، تـهران، 1378، صص 10 و 11
[6]. پورجوادی، نصراللّه، «منبعی کهن در باب ملامتیان نیشابور»، معارف، دوره پانزدهم، شماره 1 و 2، فروردینـ آبان 1377، صص 13 و 14
[7]. مقدسی مـطهّر بن طاهر، آفرینش و تاریخ، ترجمه محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، 1374، ج4، ص831-832
[8]. حقانی مژگان، ملامتیه در تاریخ تصوف، کتاب ماه فلسفه، شماره 72، 1392، ص 77
#صوفیه
#ملامتیه
#سحر_جادو
#خلسه_نشئگی_توهم
#اباحی_گری
#شطح_گویی_صوفیان
#شاهد_بازی_صوفیه
#رقص_سماع
#وحدت_وجود
#ریاضتهای_شیطانی
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
#پرستش_انسان
#پرستش_جن_شیطان
#وحدت_وجود
#تناسخ
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
شهر افسانه ای « آزتلان » 🔺
#شهر_های_افسانه_ای_گمشده
#افسانه_های_باستانی
#رازهای_حل_نشده_تاریخ
#ادعاهای_عجیب
#اقوام_ناپدیدشده
#تمدنهای_ناپدیدشده
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کتاب عجیب بیوگرافی از پوست انسان 📔💀🔺
#کتابهای_عجیب
#قاتلان_روانی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نشانه های تکرار شده در تاریخ 🛸👽🔺
#ادعاهای_عجیب
#ناسا
#یوفو
#فرازمینیها
#اجنه_فرازمینیها
#فضا
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2