فرقه های عجیب و جهان ماوراء
علل گرایش برخی جوانان به فرقه های انحرافی و عرفان های کاذب 🕉☯️☸️🔺 #عرفان_های_نوظهور #تناسخ #مدعیان_
علل گرایش برخی جوانان به فرقه های انحرافی و عرفان های کاذب 🕉☯️☸️🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ در مورد علل و عوامل تأثیرگذاری آیینهای معنوی کاذب و کشف رازهای موفقیت آنها در جذب برخی افراد میتوان گفت اگر:
🔷 این آیینها در جوامعی که از فرهنگ ضعیف و غیرعلمی و غیرعقلایی برخوردارند رشد کنند، چندان جای تعجب نیست و نیازی به علتیابی ندارد.
🔶 آنچه که مایۀ تعجب است رشد قارچگونۀ این آیینها در جمهوری اسلامی ایران و گرایش عدهای از جوانان این مرز و بوم به چنین آیینهایی است!
🔷 در اینجا میکوشیم علل تأثیرگذاری آیینهای معنوی دروغین را به ویژه در میان نسل جوان کشور اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دهیم.
🔻 تذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که پدیدههای اجتماعی را نباید تکعاملی تصور کرد. تحقق یک پدیدۀ اجتماعی ممکن است معلول علل و عوامل آشکار و نهان متعددی باشد که برای فهم دقیق آن پدیده و مهار آن باید به همۀ آنها توجه داشت .
🔷 بهترین راه برخورد با پدیدههای ناپسند و نامطلوب اجتماعی نیز خشکاندن ریشهها و سرچشمههای اصلی آنهاست و نه مقابله با شاخ و برگهای آنها.
🔻 جهل و نادانی:
🔷 علت اصلی تأثیرگذاری این فرقهها جهل افراد است. بدون تردید میتوان جهل و نادانی را عامل اصلی همۀ انحرافات در تاریخ اسلام دانست.
🔶 خانهنشین شدن امیرمؤمنان (علیهالسلام)، هرچند معلول دسیسۀ مخالفان آن حضرت بود، اما علت اصلی پذیرش این دسیسه از سوی طیف وسیعی از مسلمانان و عدم حساسیت جدی نسبت به آن چیز جز جهل و نادانی نسبت به مقام امامت و عواقب چنین دسیسهای نبود.
♦️ جریان جنگ جمل و تقدیس شتر عایشه و بوییدن فضلۀ آن و بوی آن را بوی بهشت دانستن از سوی اصحاب جمل، آیا عاملی جز جهل و نادانی دارد❓
🔷 اکنون نیز مهمترین عامل گرایش به سوی آیینهای نوظهور معنوی، جهل و نادانی افراد است. هم جهل نسبت به عرفانهای بدلی و راههای دروغین و نادرست سیر و سلوک معنوی.
🔶 بسیاری از افرادی که در دام چنین جریانهایی گرفتار میشوند، در حقیقت جویندگان آب هستند، اما چون آب واقعی را ندیده و نشناختهاند به دنبال سراب راه افتادهاند.
🔻 دلبستگی هواداران:
🔷 معمولا اعضا و هواداران این فرقهها دلبستهتر و پایبندتر هستند. تعصب و تصلب بیشتری بر مرام و مسلک خود دارند. با حرارت و شیفتگی فراوانی از آن تبلیغ میکنند. آرامش و نظم و انضباط بهتری از خود نشان میدهند. زندگی ظاهری بهتر و روانتری دارند.
♦️ همین مسئله موجب گمراهی برخی افراد سادهلوح و سطحینگر میشود.
🔷 بسیاری از افراد با خود میگویند حتما اینان حقیقتی را دریافتند که چنین با جان و دل از آن دفاع کرده و آن را تبلیغ مینمایند. غافل از اینکه اینان خود همچون انسانهای معتادی میمانند که از گرفتارشدن خودشان در دام اعتیاد و لجنزاری که در آن غرق شدهاند، غافلند.
🔶🔶 به همین دلیل با حرارت و حلاوت خاصی نیز همۀ اطرافیان را به مصرف مواد مخدر تشویق میکنند و حالت خوش نشئگی خود را با آب و تاب ویژهای توصیف میکنند و همین امر موجب فریب افراد نادان و جذب آنان میشود.
🔻 پنهانکاری سرکردهها:
🔷 بسیاری از سرکردههای این فرقهها خود را افرادی آگاه و پراطلاع و رازدان جلوه میدهند. چنین وانمود میکنند که حقایق زیادی را میدانند، اما از برملا کردن آنها معذورند!
🔶 به همین دلیل موجب برافروخته شدن آتش عطش شناخت حقایق بالاتر و برتر در مریدان خود و جذب مریدان تازه میشوند.
🔻 کنترل همه جانبه مریدان:
🔷 کنترل همۀ جوانب زندگی مریدان از نوع غذا، محل مسکن، همسر، لباس و امثال آن یکی دیگر از اموری است که جذابیت و تأثیرگذاری این آیینها را موجب میشود.
🔶 ممکن است گفته شود این مسئله قاعدتا باید موجب ترد شود و نه جذب. دافعه دارد و نه جاذبه. اما حق آن است که هرچند انسانها آزادی و رهایی را دوست دارند و از قید و بند و تقییدهای دستوپاگیر گریزانند، اما نظم و انضباط را نیز دوست دارند. هرچند خود اهل آن نباشند.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
علل گرایش برخی جوانان به فرقه های انحرافی و عرفان های کاذب 🕉☯️☸️🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
🔻 بمباران محبت:
🔷 وعده زندگی بهتر ، مسکن، تسکین آلام روحی، بهبود امراض مزمن یا صعبالعلاج جسمی، قرارگرفتن در محیط صمیمی، یافتن یاران شفیق و امثال آن جمله عوامل دیگری است که موجب تأثیر گذاری این آیینها شده است.
🔶 به هر حال، در کشورهایی که مهمترین مشکلات قشر جوان و تحصیل کرده آنها مشکل شغل و مسکن است، و کشورهای که دوران گذار به صنعتی شدن و پیشرفتهای چشمگیر مادی را سپری میکنند، چنین آیینهایی میتوانند زمینههای تبلیغی مناسبی را داشته باشند.
🔷 مشکلات روحی و روانی و بحران هویت در تلاقی سنت و مدرنیته یکی از مشکلات فرهنگی و اخلاقی جوامع در حال توسعه است. در چنین حالی است که هر ندای رهاییبخش و آرامش آفرینی که شنیده شود، افراد به سوی آن متمایل میشوند.
🔻 مرحلهای و اجرایی بودن برنامهها:
🔷 سرکردههای آیینها ادعا میکنند راهی سریع، مرحلهبندی شده و قابل اجرا برای رسیدن به حقیقت دارند. راهی که نیاز به عمل به دستورات دینی ندارد.
🔶 میدانیم که حقیقت طلبی از غرایز فطری و ذاتی همۀ انسانهاست. هر انسانی حقیقت را دوست دارد. از طرف دیگر، راحتطلبی نیز از غرایز موجود در انسان است.
🔷 بنابراین، اگر راهی باشد که هم راحت باشد و هم حقیقت را فراچنگ آورد، انسان طبیعتا به سوی آن گرایش پیدا میکند.
🔶 حقیقتطلبی و کمالجویی از فطریات است و از طرفی میل جنسی نیز از غرائز پر زور و قوی در وجود انسان است.
🔷 حال اگر آیینی باشد که بگوید راه وصول به حقیقت و شیوۀ دستیابی به کمال، آزاد گذاشتن غریزۀ جنسی است! معلوم است که بسیاری از انسانها به سوی آن گرایش پیدا میکنند.
🔻 سادگی تعالیم:
🔷 ساده و در دسترس جلوهدادن تجربههای معنوی جدید یکی دیگر از عوامل تأثیرگذاری آیینهای نوظهور است. اینگونه القا میشود که راهها به سوی خدا به تعداد انفاس خلایق است.
🔶 در این میان برخی از راهها صعبالوصول و نفس گیرند، مثل راههای سنگلاخی و کوهستانی میمانند، و برخی دیگر از راهها مسطح و صاف و مستقیم. برخی از راهها پیچیده و سختاند و برخی دیگر از راهها ساده و سهلالوصول.
🔷 روشن است که هرکس مایل است راه ساده و سهلالوصول را طی کند. راحتطلبی یکی از غرایز فطری انسان است.
🔻 سستی در طرح عرفان حقیقی:
🔷 یکی دیگر از مهمترین علل و عوامل رشد و شیوع این نحلهها، ضعف مدافعان عرفان حقیقی در طرح و ارائه معارف معنوی اسلام است.
♦️متأسفانه نتوانستهایم ذخایر غنی خود در باب معارف اخلاقی و عرفان و تجارب تاریخی بینظیر گذشتگان در مسأله سیر و سلوک و شیوههای رفتاری را به زبان روز ارائه دهیم و به متقاضیان عرضه کنیم.
🔷 مخاطبان خود را دستهبندی و سطحبندی نکردهایم. در این عرصه کتابهای قابل ارائه و عرضه برای سطوح مختلف جامعه در اختیار نداریم.
♦️ نقشۀ تربیتی جامع و مرحلهبندی شده و واقعبینانهای برای تعلیم و تربیت معنوی و اخلاقی جامعه تهیه نکردهایم.[1]
🔻پینوشت:
[1]. درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفانهای کاذب، احمدحسین شریفی، نشر پرتو ولایت، قم، 1391، ص 327.
#عرفان_های_نوظهور #تناسخ #مدعیان_دروغین #عرفان_های_کاذب #فرقه_های_پاگانیستی #ادعاهای_عجیب #ادیان_گنوسی #آدمخواری #ادیان_ستاره_پرست #بت_پرستی #پرستش_حیوانات #پرستش_انسان #پرستش_غیرخدا #پرستش_جن #پرستش_جن_شیطان #جهان_باستان #جادوگری #جاهلیت #حیوانات_مقدس #خرافات #خلسه_نشئگی_توهم #سحر_جادو #ستاره_پرستان #عجیب_غریب #قربانی_کردن_انسان #مراسم_های_پاگانیستی #مراسم_های_عجیب #آتئیسم #انسان_محوری #انسان_گرایی #اومانیسم #اباحی_گری #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« پروژه هاباکوک » ناو هواپیمابر یخی 🛬🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
مراسم عجیب خاکسپاری هندوها ⚰️🔺
#خاکسپاریهای_عجیب
#مراسم_های_عجیب
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا جابجایی زمین باعث افزایش ﻋﻤﺮ ﺳﯿﺎﺭﻩ ﻣﺎ میشود⁉️ 🌎☄️🔺
#ادعاهای_عجیب
#فضا
#ناسا
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
در صدر اسلام خبری از طریقتهای صوفیه نبود 🔺
#صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیین اشتراکی « مزدک » فرقه ای برخاسته از آیین زرتشت 🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ باهمه پژوهشهایی که در باره آیین مزدک به عمل آمده است به علت نبودن مدارک مزدکی و تنها وجود نوشته های اندک دیگران درباره مزدکیان هنوز هم زوایایی از این آیین ناشناخته مانده است.
🔷 دلیل آن را باید نابود کردن آثار مزدکیان توسط تئکراتها و فرمانداران ساسانی دانست.دلیل دیگر آن به باور مهرداد بهار آن بوده که؛ توده دین را عمدتا دهقانان ساده روستاها تشکیل می داده اند و فرهیختگان اندکی در میانشان وجودداشته است.
🔶 تنها اطلاعات ما تا این زمان از دشمنان این آیین است که متعلق به متنهای پهلوی پایان دوره ساسانی و آغاز اسلام ، مدارک سریانی، یونانی(بیزانسی) و اسلامی است.
🔷 همه اینها منعکس کننده نظر رسمی دولت ساسانی است و تقریبا هیچیک بیطرفانه به مسئله نگاه نمی کند.در مجموع شهرستانی، ابن ندیم و فردوسی اطلاعات مفیدی درباره آیین مزدکی در دسترس قرار می دهند.
♦️ در سیاسیت نامه نظام الملک و در روایات داراب هرمزدیار نیز اشاراتی به این آیین وجود دارد که ظاهرا بر منبعی کهن تر به نام «مزدک نامک» است.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻 🔻
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
آیین اشتراکی « مزدک » فرقه ای برخاسته از آیین زرتشت 🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ باهمه پژوهشهایی که در باره
آیین اشتراکی « مزدک » فرقه ای برخاسته از آیین زرتشت 🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️ منابع اسلامی از زرتشت نامی سخن می گویند که موبد شهر فسا بوده است ،بنابراین منابع، او که زرتشت پسر خرگان نامیده می شده ، بنیانگذار آیینی بوده است که در آغاز محتملا آیین زرتشتگان خوانده می شده. زمان زیست این زرتشت چندان روشن نیست.
🔷 منابع بیزانسی از بوندوس(بونده) نامی در روم یاد می کند که این آیین را تبلیغ می کرده است و گویند که او در اصل مانوی بوده ، ولی مذهب نو آورده بوده است.
🔶 او سپس از روم به ایران رفت و آیین خویش رابه نام “دیست دینان” تبلیغ کرد و قباد به آیین وی گروید و دریست دین شد البته ایرانیان کیش او را ” تون داریسثنون” یعنی دین خدای خیر گفته اند .
🔷 در زبان پهلوی دریست دین نامیده می شده و معنی همان درست دین را می دهد همچنین از اینجا که او(بونداس) از روم به ایران آمده می توان چنین انگاشت که در اصل ایرانی بوده است.
♦️ بنابر این دو روایت ممکن است باور کنیم که چنین آیینی پیش از مزدک وجود داشته است و سپس بر اثر اوضاع نا بسامان ایران در دوره فیروز و قباد و در پی فعالیتهای مزدک ، آیین مزبور پیروان فراوانی در دوره قباد یافت و به نام مزدک خوانده شد و صورت دینی مستقل یافت.
🔷 در دوره ظهور مانی و مزدک شرایط اقتصادی – اجتماعی ایران عصر ساسانی به گونه ای بود که رویکرد به مسائل اجتماعی – سیاسی فزونی گرفت و چنین بود که مزدک آیین مانی را با شعارهای اجتماعی همراه ساخت و تغییرات اقتصادی – اجتماعی زمینه ساز نهضتی شد که مزدک پرچم دار آن بود به گفته سمعانی خود مزدک اهل نسا و از توابع خبیص بوده است.
🔻 ابن ندیم از مزدک القدیم و مزدک الاخر یاد می کند و این دین را که اساسا مزدکیه و خرمیه بوده است ، فرقه ای زرتشت می داند. او می گوید:
🔷 مزدک القدیم طرفدار لذت بردن از زندگی و برابری و برادری در دارایی و زن بوده است. او معتقد به کار خیر و مخالف خون ریختن و آزار دیگران بوده است.
🔶 مزدک الاخر همان است که در عصر قباد ظاهر می گردد و به دست خسرو انوشیروان کشته می شود .گفتنی است قباد آیین مزدک را میپذیرد اما بر اثر شورش درباریان و مخالفت موبدان از ایران فرار کرد و به هیاطله پناهنده شد و پس از بازگشت و رسیدن به شهریاری روابط او با مزدکیان متکی بر دور اندیشی بود.
🔷 با رسیدن انوشیروان به پادشاهی به روایت میرزا آقا خان کرمانی: انوشیروان دریافت که مال و نتیجه سخنان مزدک و پیروانش که نام آنرا مساوات حقوق و دادگری نام نهاده به ابطال سلطنت و تاسیس جمهوری می انجامد و چنین بود که مزدک و پیرئانش را قتل عام نمود و در اثر این قتل عام است که دکتر زرین کوب شگفت زده شده می گوید:
🔶 دادگری او افسانه ای بیش نیست وگرنه دوازده هزار نفر را قتل عام نمی نمود و برخی بر این نظرند که قتل عام مزدکیان به سود تخت پادشاهی بوده و انوشیروان ناگزیر چنین کرده است.
♦️ راسل هینلز می گوید :چنین بود که مزدک در بیدادگاه انوشیروان محکوم به مرگ شد و به روایت مطهر بن طاهر مقدسی و مسعودی تنها در یک روز تعداد کشته های مزدکی به هشتاد هزار نفر رسید و ابولفرج تعداد کشته شدگان را در یک نیم روز یک صد هزار نفر می داند و خواجه نظام الملک از دوازده هزار نفر یاد کرده است.
🔻 عقاید مزدکیان:
🔷 مزدکی ها ظاهرا به تاویل متون اوستایی معتقد بودند و به باطن معنایی و نه ظاهری آن باور داشتند . دسترسی مزدک به دربار به عنوان یک موبد خود موید ظاهر زرتشتی و احتمالا تمایلات زرتشتی در این آیین است.
🔶 زیرا او به عنوان یک مانوی،قادر نبود در عداد موبدان به دربار قباد راه یابد.اما مزدکی ها از باورهای گنوسی بی بهره نبودند و انتساب آنها به مانویت یک اتهام نیست.
🔷 میتوان باور داشت مزدکی ها برای دین خود یک بنیان زرتشتی قایل بودند و باورهایی برگرفته از آیین گنوسی در مورد جهان داشته اند.لذت بردن از زندگی در حد توان ، یا ریاضت کشیدن های منتسب به مزدک ، هردو می تواند روحی گنوسی داشته باشد.
🔶 دوگانه پرستی مزدکی ضاهرا شبیه دوگانه پرستی زرتشتی است که در اوستای جوانتر دو نماد را می بینیم یکی اهورا مزدا و دیگری اهریمن، اما مسئله نجات روح از ماده، آنرا به دوگانه پرستی گنوسیان نزدیک می کند.منع خون ریختن و برخی نکات اخلاقی اجتماعی ، نوعی اخلاق گنوسی مانوی را جلوه می دهد.
♦️ دین مزدکی در عمل،تلفیقی از دین زرتشتی دوره ساسانی، دین مانوی و آداب و عقاید جوامع روستایی در ایران است.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
مجسمه غول پیکر ، یان دی و هوانگ دی 🗿🔺
#مجسمه_های_غول_پیکر_جهان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
گنجینه گمشده « نمرود » 🔺
#گنجینه_های_گمشده
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#تمدنهای_ناپدیدشده
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پایگاه سری نازی ها در قطب جنوب 👽🛸🔺
#مکانهای_عجیب
#منطقه_ممنوعه
#ادعاهای_عجیب
#یوفو
#فرازمینیها
#اجنه_فرازمینیها
#جن_گیری
#جهان_های_موازی
#موجودات_ماورالطبیعه
#خونخواران_تاریخ
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه عجیب کلیسای علم مسيحي ⛪️✝️🔺
#ترور_فرقه_های_مخوف
#فرقه_های_مخوف
#سحر_جادو
#فرقه_سازی_درمسیحیت
#تحریف_مسیحیت
#بدعت_دردین_مسیح
#تحریف_پیامبران_الهی
#پرستش_جن_شیطان
#انحطاط_درمسیحیت
#قربانی_کردن_انسان
#همجنسبازان_مسیحی
#قاتلان_روانی
#مدعیان_دروغین
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
آیین اشتراکی « مزدک » فرقه ای برخاسته از آیین زرتشت 🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ منابع اسلامی از زرتشت نامی
آیین اشتراکی « مزدک » فرقه ای برخاسته از آیین زرتشت 🔻
قسمت (سوم) 3️⃣
♦️ آیین زرتشت بوندوس و مزدک بر بنیاد دو اصل کهن نور و تاریکی و گویای آن بود که برخلاف نظر مانی کارکرد تاریکی همان کارکرد نور(روشنایی) متکی بر اراده و رفتارش کورکورانه و تصادفی است .
🔷 ترکیب روشنایی و تاریکی که از دید مانی برآیند جهان مادی است از دید مزدک کارکردی کور دارد و بدین سان در این آیین نور بر تاریکی برتری دارد و سرانجام یزدان بر اهریمن پیروز خواهد شد.
🔶 اما این پیروزی کامل نیست، که جهان مادی که از ترکیب نور و ظلمت پدید آمده و بر جای می ماند و غایت تطور جهان جدایی ذرات نور از تاریکی است و هم در این نکته است که آیین مانی و مزدک مشترک هستند.
🔷 به سخنی دیگر در باور مزدک بر اثر برخورد این دو اصل با یکدیگر مدبر الخیر و مدبر الشر پدید آمدند و هدا بر کرسی عرش در جهان برین نشسته است همانگونه که شاه در زمین ما.
🔶 مزدک در برخی از باورها دنباله رو مانی است اما با توجه به اندیشه های مزدک در می یابیم که مزدک به اندیشه های هندی رویکرد داشته و جهان شناسی آن بر پایه اصول آیین زردشتی است.
🔷 مانی جهان آرمانی خود را با ساختن جهان نور بروی جهان تاریکی خواستار است و مزدک می خواهد این جهان را بهتر و قابل تحمل تر کند و جویای کاستن رنج انسان ها است.از این دید رنجها که پرودگان تاریکی اند از چگونگی زندگی آدمیان بر میخیزند و می توان آنها را از میان برداشت.
🔶 آثار مزدکیان را پس از ساسانیان ، عباسیان از بین بردند و بقایای آیین وی در دوران اسلامی در “خرمدینان” پدیدار شد و نام خرمدینان از آنجاست که به روایتی پس از مزدک زن او به نام “خرمه” به تبلیغ آیین همسرش پرداخت.
🔷 گماشتگان اهریمن برخلاف آیین مانی در دیدگاه مزدکی جلوه مادی می یابند و اینان همان موبدان و رزمندگانی هستند که به بهره کشی از مردم میپردازند و دیوانی هستند که به پیروی از “تاریا” یا فرمانروای تاریکی ،جهان را پر از بیداد کرده اند ،این باور ممکن است علل سیاسی داشته باشد و از نارضایتی مردم از ستم موبدان و روحانیان زرتشتی نشات گرفته باشد.
🔶 مزدک به تاثر از اندیشه های هندی به تناسخ و چخه زایش اعتقاد داشت و بر این اندیشه بود که روان پس از مرگ بدن دیگر بر میگزیند و انسان بسته به نیک بودن و یا بد بودن خود در این جهان پاداش می یابد و پس از مرگ از جهانی دیگر خبری نیست و بدین سان به جای آسمان نگری ، مزدک ، به زمین نگری می پردازد.
🔷 سپید جامگان «المقنع» از پیروان مزدک بودند.خرم دینان پیرو مزدک بر این باور بودند که « سرایی جز این جهان در کار نیست و رستاخیز راستین همانا برون شدن روان از تن و درآمدن آن به تن دیگر است، که اگر نکوکار باشد به تنی نیک و اگر بدکار باشد به تنی بد در خواهد آمد.»
🔻 در مورد اشتراک زنان استاد مهرداد بهار می گوید:
🔷 مسئله زنان به نحوی که مطرح می دارند ، جای سوال است. آیا واقعا منظور تقسیم زنان حرمسرای اشرافی است❓
🔶 در این صورت چیزی بیش از هزاران زن را نمی شد در میان میلیونها مرد تقسیم نمود.این پیشنهاد منطقی به نظر نمی رسد.
🔷 اما ما به وجود آیین های سالانه و ابتدایی عیاشی های دینی – مذهبی در جوامع روستایی و نیمه روستایی ایرانی و دوام آن تا به عصر امروز آگاهیم، که در طی آن قانون و قرار اجتماعی و خانوادگی برای مدتی محدود از میان بر می خاست و روابط آزاد جنسی گونانگون در یک روستا یا منطقه ای از شهر پدید می آمد.
🔶 در میان خرمدینان نیز بنا به گفته هایی چنین روابطی وجود داشته است. عده ای آنرا انکار میکنند و آنرا تهمت دشمنان می دانند، در حالی که اجرای آیین عیاشی دینی – مذهبی در محدوده زمانی ویژه ، مغایر با ازدواج و عصمت خانواده در خارج از آن محدوده زمانی نیست.
۱🔹 خرمدینان به سرکردگی باک خرمدین جلودار نهضتی بر ضد اسلام و سلطه عرب بودند آنها پیرو عقیده مزدک بودند .
۲🔸این نوع طرز اندیشه بعدها در روزگار عباسیان در جنبشهای قرامطه آشکار شد.
۳🔹 همانند ازدواج با محارم که در برخی از مکانها و در دوره زمانی خاص مورد پذیرش عام بوده و مخالفتی با عقایدو باورهای مردمان آن دوره نداشته است.
🔶 در مورد کشتار مزدکیان به وسیله انوشیروان ، برخی آنرا مناسب با آن زمان می دانند اما باید به این نکته توجه داشت که انشعابات و نهضتهای دینی – مذهبی به خاطر ستمها و اعتراضاتی است که گاه از سوی فرمانداران و گاه از سوی موبدان بر مردم روا می شده است .
♦️جهان شناسی مزدک از جهان شناسی مانی روشن تر است : مزدک بر این باور بود که آمیزش تاریکی و روشنایی از روی اراده بلکه تصادف است ، چرا که هیچیک از تلاشهای اهریمن بخردانه نیست اما کوشش فرمانروای روشنایی خود آزادانه و آگاهانه است که این باور ریشه در اوستای زرتشتیان دارد.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد..🔻🔻
آیین اشتراکی « مزدک » فرقه ای برخاسته از آیین زرتشت 🔻
قسمت (پایانی) 4️⃣
♦️ مزدک خود را پالاینده آیین زرتشت می نامد.در اندیشه مزدک دو خدای روشنایی یعنی “خور” یا “شید” و “تار” وجود دارد اما برخی شمار این خدایان را به چهار افزایش داده اند :
🔷 یاد یا حافظه، دریافت یا فهم ، بازشناسی یا تمیز و شادی یا ابتهاج ، چهار آفریننده و باشندگان می باشند و هر موجودی از آمیزش این چهار نیرو به وجود می آید.
🔶 “شید” یا خور در جهان جان ها یا آسمان اول فرمانروایی می کند و شش وزیر به نام های سالار،پیشکار،باروان،کاردان،دستور و کودک(به گفته شهرستانی در ملل و نحل هفت وزیر) او را در کارهایش یاری می رسانند.
🔷 در نگرش مزدک اگر انسان بتواند دارنده آن دوازده جان باشد«دهندهف ستاننده، برنده، خورنده،دونده،خیزنده،کشنده،زننده،کننده،آینده،شونده و پاینده»در درون خود به برابری که همان کمال است دست می یابد.
🔶 در نگر مزدک آنچه آدمی را به سوی دوازده دشمن کمال انسانی می کشاند زن و خواسته اوست، این سخن مزدک متاثر از دیدگاه بودا است که خواستگاه رنج را آرزو می داند و مانی به پیروی از این توهم زن را با مرد یکسان نمیدانست.
🔻 شهرستانی می گوید مزدک سه ضد را در پیدایی جهان موثر می دانست و این سه عنصر عبارت بودند از : آتش ، آب ، خاک و از این دید از آمیزش سه عنصر متضاد است که دو ایزد نیکی و بدی هستی یافته و خدای بزرگ هیچ یک از این دو نیست،او در جهان برین بر کرسی نشسته و همانند شهریاریکه در زمین بر تختی می نشیند جهان را اداره می کند.
🔷 شهرستانی از چهار نیرو سخن می گوید که در جهان برین همانند موبدان موبد، هیربدان هیربد، سپهبد و رامشگر در دربار ساسانیان فرمانبردار خدایند .
🔶 این چهار نیرو به یاری هفت وزیر در دایره ای از دوازده جهان یا نیروی معنوی جهان را می گردانند و زمانی که آن چهار و هفت و دوازده در یک تن گرد شوند آن باشنده مینوی می شود .
🔷 خدای بزرگ به نیروی کلام کار جهان را سامان می دهد و آنان که این کلامها را دریابند راز بزرگ یا سر اکبر بر آنان گشوده می شود و آنکه در نیابد در جهل فرو می ماند.
🔶 در نوشته های مورخان نوشتاری درباره خلق جهان مینو و ماده بنا به باور داشتعای نزدکی نمی بینیم و از آن آ”اهی نداریم. همچنین درباره پایان جهان و وظایف مدبران خیر و شر چیزی را دسترس نداریم و مانی تنهابه طور مقطعی بر پیروزی نیکی بر بدی به ما می گوید و شاید نا آگاهی ما از فقدان منابع و از بین رفتن نسکهای آیین مزدکی باشد.
🔷 در میان مزدکیان و پیروان و دنباله گیران دوران اسلامی ایشان ، نوعی نجات نهایی مطرح بوده است و در طی این مرحله ارواح از راه ستارگان ، ماه و خورشید به نجات نهایی دست می یافتند که کمی مشابه باورهای صائبیان است.
🔶 بر اساس باور های مزدکی اگر فرد کار نیک کند به بشهت میرود و اگر بد کند به اسارت روح در این جهان مادی ادامه خواهد داد که این باور و اعتقاد رنگ و بوی تناسخ بودایی را در خود دارد.
🔷 از نظرگاهی دیگر در مورد باورهای مزدکی ، وجود خداوندی که در امور جهان دخیل نیست و دور از رویداد های جهان هستی قرار دارد مارا با دیدگاهی گنوسی آشنا می گرداند.
🔶 همچنین تقدس کلام، حرف و عدد راز آلود بودن معنای آنها بنی(پایه) گنوسی دارد. اما در زمینه اجتماعی مزدکیان بر آن بودند که خداوند ارزاق را چنان بر زمین آفرید که همه بتوانند آنرا به تساوی میان خود بخش کنند و هیچکس بیش از سهم خود نبرد.ولی در درازای روزها، ستم فرد بر فرد ، سبب دگرگونی اوضاع و پدید آمدن مسکین و غنی شد، این عدم برابری باید از میان برخیزد و کوشش در این راه خود پرهیز و تقوی است.
🔻 اشتراک زنان و زمین و…
🔷 از نقدهایی که بر آیین مزدک روا میداند اشتراک و تقسیم زنان در میان مردان است ، وجود این باور در میان ایرانیان قدمتی بس طولانی دارد حتی ضحاک متهم است که طرفدار تقسیم زن و مال بوده است.
♦️شعار تقسیم اراضی و مالکیت عمومی بر آنها حتی در میان رودان باستان در عصر تمدن سومر دیده می شود. به هر روی شعار تقسیم زمین و برابری مال ، متعلق به جوامع اشتراکی روستاییانی بوده است که در ایران تا عصر مغول نیز دوام آورد، و احتمالا آنان خواهان عمومیت بخشیدن به این شکل از جوامع محدود روستایی بوده اند.
#ادیان_گنوسی #تناسخ #زنا_با_محارم #رمز_و_راز_اعداد #جهان_باستان #عجایب_جهان_باستان #افسانه_های_باستانی #پرستش_غیرخدا #جن_شیطان #پرستش_جن #پرستش_جن_شیطان #جن_گیری #جادوگری #سحر_جادو #جاهلیت #خرافات #موجودات_عجیب #مراسم_های_عجیب #موجودات_ماورالطبیعه #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
جنگجویان انسان« شامپانزه » 🐒🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نقشه عجیب باستانی کره زمین 🌎🔺
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا جنها در دنیایی موازی با ما زندگی میکنند⁉️👹🔺
#موجودات_ماورالطبیعه
#جهان_های_موازی
#جن_شیطان
#سحر_جادو
#عجایب_جهان_هستی
#عجایب_خلقت
#پرستش_جن_شیطان
#جن_گیری
#خرافات
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
انجام عبادت صوفیه یا از سر اجبار است یا ریا و تزویر 👹🔺
#صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سایبابا خود را برهما، خدای خالق و هستی بخش میپنداشت 👹🔺
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_های_نوظهور
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#پرستش_انسان
#پرستش_غیرخدا
#پرستش_جن
#پرستش_جن_شیطان
#تناسخ
#سحر_جادو
#جادوگری
#خلسه_نشئگی_توهم
#عجیب_غریب
#فرقه_های_عجیب
📝 اینجا بخوانید 🔻🔻
کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
سایبابا خود را برهما، خدای خالق و هستی بخش میپنداشت 👹🔺 #عرفان_های_کاذب #عرفان_های_نوظهور #وحدت_و
سایبابا خود را برهما، خدای خالق و هستی بخش میپنداشت 👹🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ دربارهی این مدعی دروغین کرامات زیادی را نقل کردهاند!
🔷 سایبابا با مالیدن دست بر سر پیروانش گرد سفید رنگی از لای انگشتانش خارج میشود و گاهی برای جلب افکار پیروان خودش در وسط میدانی که گرد او جمع شدهاند در کوزهای معلق که در دست دستیار اوست، دست برده و خاکستر یا همان گرد سفید رنگ را بیرون میکشد که کمکم به تلی از خاک تبدیل میگردد.
🔶 او با این کار خود مدعی است که از هیچ، ماده میسازد! عرفای مشهور هند همچون سادهوناتراجان او را قبول ندارند. سادهوناتراجان میگوید:
🔷 در هند فراواناند کسانی که قادرند کارهای سحرآمیز انجام دهند ولی عارف حقیقی هرگز به این دکانداریها نیاز ندارد و هیچگاه از خود چیزی نمیگوید.[۱]
🔻 دیدگاههای سای بابا عبارتاند از:
۱♦️ حاکم دانستن آیین خود بر همه ادیان:
🔷 سای بابا معتقد است که همه ادیان و مذاهب در یک سطح بوده و نسبت به یکدیگر برتری خاصی ندارند. او فقط آیین خود را بر همه ادیان و مذاهب برتر دانسته و معتقد است که بر همه آیینها حاکمیت دارد.
🔶 سای بابا اصول دعوت خود را بر پایهی پنج ارزش انسانیِ حقیقت، پرهیزگاری، صلح و آرامش، عشق و پرهیز از خشونت بنا نهاده و میگوید عصارهی همهی ادیان، همین پنج حقیقت اعلام شده میباشد.
🔷 بدیهی است برابر دانستن همه ادیان و مذاهب به معنی پذیرش کثرتگرایی و پلورالیسم است که در جای خود بطلان آن اثبات شده است و از نظر ما مسلمانان، اسلام برترین دین الهی است.
🔶 نکته دیگری که از عبارت او برداشت میشود این است که وی برای جلب پیروان خود از میان همهی مذاهب و آیینها، تمام مذاهب را یکسان دانسته و با این کار میخواهد راه ورود پیروان مذاهب را به سمت آیین انحرافی خود باز نماید؛ و این نیز باطل و نوعی فریب است.
۲♦️ عدم تصویر روشن از خدا:
🔷 سای بابا تصویری روشن از خداوند در آموزههای آیین خود ارائه نمیدهد. تعابیری همچون همهی انسانها جزئی از خدای واحدند، عشق و خدا از یکدیگر جدا نیستند، شما همهی سلولهای زنده در بدن خداوندید، وظیفه، خداوند است و مانند آن نشان از این دارد که او گاهی قائل به حلول است و گاهی قائل به همه خدایی است، گاهی خدا را از سنخ روح کیهانی و انرژی میداند و... .[۲]
🔶 خدای معرفی شده از سوی سای بابا با خدایی که از طرف اسلام معرفی شده کاملاً متفاوتاند در آموزههای اسلامی خدا واجبالوجودی است که تعدد و ترکیب و مانند آن در راهی ندارد؛ در چیزی حلول نمیکند، جامع صفات کمالیه است و هیچ جهت نقص و نیاز در او وجود ندارد.
🔷 بنابراین تفکرات انحرافی سای بابا با مبانی دینی ما که به همراه دلایل شرعی و عقلی است، همخوانی ندارد و اگر از خود او هم علت این همه تشتت آراء پرسیده شود نمیتواند جواب منطقی بدهد.
۳♦️ تکیه بر تصرفات و کارهای سحرآمیز:
🔷 بسیاری از رهبران فرقههای هندی بهواسطهی ریاضتهایی که تحمل کردهاند به کارهای خارقالعاده دست میزنند که برای دیگران تازگی دارد و سبب گرایش افراد کم اطلاع به سوی این افراد میگردد؛ البته این نوع تصرفات و اعمال سحرآمیز نه برای معرفی خدا که برای معرفی خودشان در بازار مدعیان دروغین مطرح میگردد.
🔶 سای بابا نیز برای اثبات خود، کارهای منحصر به فردی انجام میدهد. برخی از کارهای سای بابا هم از این نوع است و این مسئله در میان آیینهای شرقی امری عادی به نظر میرسد.
🔷 برخی از تصرفات و خوارق عادات نیز که از باب خبرگیری یا یاری گرفتن از جن و یا ارواح و مانند آن باشد کهانت و سحر است.
🔶 همچنان که ساحران زمان حضرت موسی (علیهالسلام) نیز برای مقابله با معجزه آن حضرت با تصرف در فکر و خیال تماشاگران چنان وانمود میکردند که ریسمان و عصاها حرکت میکنند، با این که در واقع حرکتی نداشتند و این عمل در گذشته و در میان یهودیان رواج فراوانی داشته است.[۳]
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
سایبابا خود را برهما، خدای خالق و هستی بخش میپنداشت 👹🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
۴♦️ خدای خیالی مریدان:
🔷 سای بابا با سوءاستفاده از گرایشهای مقدس و فطری پیروان خود که عشق به پرستش خداوند دارند مدعی شد که خداوند در او حلول کرده و معجزهی او همان تولید خاکستر با دستش میباشد! از این رو مردم را به ستایش خود فراخواند و اذکار و عبارات ذیل را به پیروان خود اعلام کرد:
🔶 «خودتان را محصور من بدانید! به من مشغول باشید! جنونِ بابا را در زندگیتان خلق کنید! باور کنید که از این جنون شیرینتر نیست! مثل کودکی پرورشتان دادم! مثل پدر و مادری عاشق تا رشد کنید! وقتی خانم جوانی شدید شریک زندگی شما شدم، تا دوستتان بدارم! و حافظتان باشم! دو پسر زیبا به شما دادم، تا آنها را دوست بدارید.
🔷 اما امروز با فرم واقعی خودم جلوی شما ایستادهام! بیا عشق مرا بپذیر و خودت را رها کن! مرا واقعاً قبول کن مثل مادرت، من در عوض به تو تعلیم یک زندگی میدهم یک زندگی فراسو که در آن من و تو با هم سفر میکنیم به طرف یک نور و در آن من و تو با هم درمیآمیزیم! من آمدهام تا سعادت بدهم، من آمدهام که ببخشم! هیچ منظور دیگری از موجودیت من نیست. بیا مرا پیدا کن و خودت را پیدا کن!»[۴]
🔶 این خدای خیالی که خود را هستی بخش میپندارد انسانی مملو از هواهای نفسانی است که با تصرفات و جادوگریهایی که انجام میدهد کوشیده است فطرت پاک پیروان خود را به دست خود منحرف کند؛ غافل از اینکه ممکن است پند صباحی این انحراف فکری به وجود بیاید ولی دیر یا زود همهی آن مریدان غافل پیخواهند برد که آن خدای واقعی که عطش فطری آنها را سیراب کند سای بابا نمیباشد.
🔻 تأملی در روشهای سای بابا
🔷 دو روش عمده که در تعلیمات سای بابا زیاد مطرح گردیده و تأثیر بسیاری در جذب هوادارانش داشته است عبارتاند از: استفاده از کارهای سحرآمیز و بیان ساده و روان.
🔶 در خصوص مورد اول به جملهای از علامه طباطبایی (رحمةالله) اشاره میکنیم که میتوان بهواسطه تسلط بر نفس به کارهای خارقالعاده دست زد. ایشان میگوید:
🔷 «و اما فِرَق مختلفه مرتاضین کسانی که دارای اعمال شگفتآوری هستند مانند ساحران اهل سیمیا (سیمیا علمی است که موضوع آن هماهنگ ساختن و خلط کردن قوای ارادی با قوای مخصوص مادی است که برای دستیابی و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعی به کار میرود.)
🔶 و اصحاب طلسمات و آنهایی که دارای تسخیر ارواح و تسخیر جن و تسخیر روحانیت حروف و کواکب و غیر آن هستند و آنان که به احضار و تسخیر نفوس پرداختهاند، گرچه برای هر کدامشان ریاضتهای عجیب مخصوصی است لیکن نتیجهی نوع آنها همان تسلط بر نفس است».
♦️ تصرفات افرادی همچون سای بابا که در آن جایی برای شریعت وجود ندارد چیزی جز سحر نمیباشد.[۵]
🔻🔻 پینوشت:
[۱] . عرفان گنوستی سیزم، میستی سیزم، قم: بوستان کتاب، ۱۳۹۳، ص ۲۲۹.
[۲] . فعالی، آفتاب و سایهها، تهران: نشر عابد، ۱۳۹۰، ص ۱۵۳.
[۳] . سید قوامالدین حسینی، عرفان اسلامی، نشر زمزم هدایت، ۱۳۸۹، ص ۲۵۲.
[۴] . مظاهریسیف، جریان شناسی انتقادی عرفانهای نوظهور، قم: صهبای یقین، ۱۳۹۰، ص ۳۷.
[۵] . حمید نگارش، فرقههای نوظهور، قم: تحقیقات اسلامی، ۱۳۹۰، ص ۵۴.
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_های_نوظهور
#وحدت_وجود
#مدعیان_دروغین
#ادعاهای_عجیب
#پرستش_انسان
#پرستش_غیرخدا
#پرستش_جن
#پرستش_جن_شیطان
#تناسخ
#سحر_جادو
#جادوگری
#خلسه_نشئگی_توهم
#عجیب_غریب
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نخستین عکس از بدن انسان با اشعه ایکس 💀🔺
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
امپراطوری آکسومیت « سرزمین ملکه سبا » 🔺
#جهان_باستان
#عجایب_جهان_باستان
#تمدنهای_ناپدیدشده
#پرستش_جن_شیطان
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
«پورت رویال» خبیثترین شهر غرق شده جهان 🌊🔺
#عجایب_جهان_هستی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سر انسان نقطه خروجی روح از بدن 🔺
#جاودانگی_ارواح
#ارواح
#عجایب_جهان_هستی
#عجایب_خلقت
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2