eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویری عجیب از آرشیو ناسا 🌙🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
حقوق بشر ابزار قدرت و زورگویی اربابان قدرت 🔯🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اصطلاح « آخرالزمان » به چه معناست⁉️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ «آخرالزمان» اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت. 🔷 در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان، هم دوران نبوت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، تا وقوع قیامت را شامل می‌شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود (علیه‌السلام). 🔶 در دوران معاصر، عده‌ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل: مرحوم علامه طباطبایی، استاد مطهری، سید قطب، سید محمدباقر صدر و... ♦️ با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (اعراف: آیه ۱۳۸، انبیاء: آیه ۱۰۵، صافات: آیه ۱۷۱ و ۱۷۲) استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران در زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل، به‌عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده‌اند . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
اصطلاح «آخرالزمان» به چه معناست ⁉️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می‌دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان. 🔷 چنین آینده‌ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به «حوادث واقعه» بنگرند. 🔶 بلکه با حالتی پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از امید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند. 🔷 در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که باید در آن، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده‌ی الهی ادامه دهد. 🔶 شناخت آخرالزمان یا فرجام شناسی (Eschatologie) در ادیان یهود ، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است. 🔷 نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غربت او در زوال فطرت پاک آدمی، چنین می‌نمایاند که در میان همه خواسته‌های ضدونقیضش، امروز یکی هست که همه در آن مشترک‌اند؛ همه اقوام ملل یک‌صدا خواهان «آزادی»اند. 🔶 در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در آخرالزمان ظاهر می‌شود. پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) بر فراز منبر فرمود: 🔷 «مهدی از عترت و اهل‌بیت من است. او در آخرالزمان ظهور می‌کند»[1] و نیز فرمود: «مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می‌آید و خداوند به‌وسیله‌ی او زمین را پر از قسط و عدل می‌نماید»[2] 🔶 امام باقر (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: «دولت ما آخرین دولت‌هاست...».[3] 🔻 روایات معصومین (علیه‌السلام) نشان می‌دهد: 🔷 با سپری شدن این دوران، بساط زندگی دنیوی برچیده و مرحله‌ای جدید در نظام آفرینش آغاز می‌شود. 🔻 آخرالزمان خود به دو مرحله کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود: 1️⃣ دوران نخست که در آن انسان به مرحله پایانی انحطاط اخلاقی می‌رسد. 2️⃣ دوران بعد، عصر تحقق وعده‌های الهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز می‌شود. 🔶 کلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوی همه فرقه‌های بزرگ اسلامی پذیرفته شده است، ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی (عج‌الله تعالی فرجه) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد. [4]. 🔷 در آخرالزمان دشمن و به‌ویژه صهیونیسم با تشکیل مکتب‌های به ظاهر دینی و مختلف ظالّه و شبهه افکنی در اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) و ایجاد فرقه در مکتب اصیل شیعه قصد منحرف کردن این جریان الهی را دارند. 🔶 به‌طوری که در کتاب‌ها و فیلم‌های خود جریان ظهور را وارونه جلوه داده و غرب را منجی بشریت معرفی می‌کنند. ♦️ قرآن کریم می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»[5] می‌خواهند نور خدا را به دهان‌هایشان خاموش کنند ولی خدا کامل‌کننده نورخویش است، اگر چه کافران را ناخوش آيد. 🔻 پی‌نوشت: [1] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۱،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۷۴. [2] . لطف‌الله صافی گلپایگانی، منتخب‌الأثر، ج۱، قم: نشر سیده معصومه،۱۳۷۷، ص ۱۷۱. [3] . علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۲،بیروت: نشر داراحیاء التراث العربی، ص ۳۳۲. [4] . مجتبی تونه‌ای، الفبای مهدویت، قم: نشر میراث ماندگار، ۱۳۸۹، ص ۳۹. [5] . سوره صف آیه ۸. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سنت « پولترابند » سنت عجیبِ ازدواج در آلمان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف بزرگترین اهرام مصر 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اعتراف به گناه در کلیسا زمینه ساز مفاسد اخلاقی درجامعه غرب ✝️⛪️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« یوگا » فقط ورزش و تندرستی تناسب اندام نیست 🕉🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ سلامتی جسم و روان یکی از ارکان مهم در زندگی هر فرد می باشد. ارتباط ورزش و تندرستی نیز از مفاهیم پر کاربرد در میان انسان ها است. 🔷 طبق نظر پزشکان افرادی که حدود 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی دارند، 33 درصد کمتر از افرادی که از نظر فیزیکی غیرفعال هستند، در معرض خطر مرگ‌ و میر ناشی از همه علل هستند. 🔶 نکته اینجاست که بعضی از فرقه ها و مکاتب انحرافی از این اقبال عمومی استفاده می‌کنند و خود را مکتبی با محتوای سلامتی و ورزش معرفی می کنند. ♦️ با این ترفند افراد زیادی را جذب فرقه انحرافی خود می کنند. مکتب یوگا یکی از همین فرقه ها می باشد که با معرفی خود به عنوان ورزش تعداد زیادی از افراد را جذب این فرقه کرده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
« یوگا » فقط ورزش و تندرستی تناسب اندام نیست 🕉🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ مربیان یوگا با ثبت یوگا در فدراسیون ورزش های همگانی، دلیل مردم پسند و وِجهِ قانونی پیدا کردند. در تمامی استان های ایران هیئت های یوگای استانی تشکیل دادند و زیر چتر ورزش، باشگاه های یوگا را گسترش دادند. 🔻 اما یوگا حقیقت دیگری نیز دارد: 🔷 «بسیاری از غربی هایی که یوگا تمرین می کنند، بیشتر بهره هایی چون سلامتی، آرامش وتعادل روحی-جسمی را مد نظر دارند... با این حال، این بهره ها نسبت به هدف های معنوی و عرفانی یوگا، فرعی شمرده می شود. 🔶 در «اوپانیشادها» که در 500 تا 800 سال پیش از میلاد نوشته شده است، اشاره های بسیار به حرکت های یوگا شده است. مثلاً شویت اشواتر اوپانیشاد بین نخستین ثمره های یوگا و هدف برتر یوگا که همانا یگانگی عرفانی است، تمیز می گذارد.»(1) 🔻 در رابطه با بحث فوق، باید چند نکته را مدّنظر داشت : 1️⃣ ترویج یوگا در عصر حاضر توسط دنیای غرب بوده است. غربیان در عصر مدرن به علت دوری از ادیان توحیدی، خلأ معنوی پیدا کرده اند و دچار بحران های هویتی مرتبط با این خلأ معنوی شده اند، لذا به دنبال پیدا کردن یک مُسکّن آرام بخش، یوگا را توسعه دادند. 2️⃣ بهره های سلامتی و آرامش و تعادل روحی-جسمی اموری فرعی شمرده می شوند. آنچه اصل و اساس یوگا است بحث معنوی و عرفانی معرفی می شود. 3️⃣ هیچ مجمع علمی و آکادمیک، به صورت رسمی ارتباط سلامتی و تندرستی را با یوگا اثبات نکرده است. 4️⃣ خیلی از حرکات یوگا یکجا نشستن و بی حرکت ماندن است لذا فعالیت بدنی نیز حساب نمی آید. ♦️ اما متأسفانه غفلت از این تقسیم بندی یوگا به ورزش و یگانگی عرفانی، باعث خَلط مبحث برای مردم شده است و فرع(ورزش وسلامتی)، به جای اصل(سلوک معنوی و عرفانی) پذیرفته شده است. 🔷 البته مربیان و اهل فن می دانند که اصل چیست، اما بخاطر اینکه در جامعه مذهبی دین دار بتوانند آموزه های خود را گسترش دهند، ورزش (فرع) را پوشش فعالیت خود کرده اند و آگاهانه این دروغ و فریب را گسترش می دهند. 🔻 مربیان یوگا این وجه عرفانی یوگا را اینگونه توضیح می دهند: 🔷 «این متن قدیمی(اوپانیشاد) به روشنی نشان می دهد که یوگی های باستان از ارتقای سلامت جسمی و روحی حاصل انجام تمرین های یوگا (که به شکل سَبُکی، آرامش و تعادل تجربه می شود) آگاه بوده اند. 🔶 اینها بهره مندی هایی است که تقریباً بلافاصله پدیدار می شود(نخستین ثمره ها) اما این تغییرات، نسبت به هدف برتر یوگا که آزادی روحانی و یگانگی عرفانی بین روح فرد (آتمن) و روح جهانی(برهمن)(2) است، فرعی شمرده می شود.»(3) 🔷 کاملاً شفاف و واضح مشخص شد یوگا در حقیقت سلوک معنوی است و هدف از یوگا اتحاد با روح جهانی است. 🔶 اگر واقعاً سلامتی و تندرستی از اثرات یوگا باشند(همانطور که بیان شد از اثرات یوگا نیست) یک امر فرعی و بی اهمیت هستند . 🔷 ولی آنچه مهم و هویت اصلی یوگا است بحث سلوک معنوی برای اتحاد با برهمن (خدای هندوئیسم) است. ♦️ شاید اگر مراجعین به باشگاه های یوگا این حقایق را می دانستند، جذب این فرقه نمی شدند. پی‌نوشت: 1.جیمز هویت، یوگا، ترجمه امید اقتداری، ققنوس، تهران، 1395، ص21 و 22 2.منظور از برهمن خداوند در ادیان توحیدی نیست. بلکه برهمن هستی محض یا خدای نامتشخص معرفی شده است. 3. جیمز هویت، یوگا، ترجمه امید اقتداری، ققنوس، تهران، 1395، ص22 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« نماد ببر» یکی از خرافات رایج 🐅🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« منظومه شمسی » منظومه ای استثنایی ✨🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سرنوشت تلخ و عجیبِ فرزندان کوروش هخامنشی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بدعتِ باور به تناسخ در برخی از فرقه های اسلامی 🔻 ♦️ اسلام مانند دیگر ادیان بزرگ توحیدی، تناسخ را مردود و باطل می‏‌داند؛ اما فرقه‏‌هایی در اسلام و میان مسلمانان به‏‌وجود آمده‏‌اند که به نوعی به تناسخ قائل شده و از آن دفاع می‏‌کرده‌‏اند. 🔷 ابن‌‏حزم اندلسی در کتاب معروفش به نام «الفصل فی الملل و ألاهواء و النحل» که‏ در سه جلد پرحجم به چاپ رسیده است، طی بحثی با عنوان: «الکلام‏ علی من قال بالتناسخ» از قول شخصی به نام احمد بن حابط نظریه «انتقال‏ ارواح به نوع خود یا به غیر نوع خود» را نقل می‌‏کند.[1] 🔶 ابن حزم از محمدبن‌‏زکریای رازی نیز نقل می‏‌کند که در کتابش موسوم به «ألعلم الالهی» پس از نسبت تناسخ به فرقه «قرامطه» جواز تناسخ و حلول ارواح در صور بهایم و اجساد بهیمیه را مورد تأکید قرار می‏‌دهد. 🔶 ابن حزم خود منکر تناسخ است و آن‏‌را ادعای بدون دلیل و از خرافات‏ می‌‏داند و معتقد است «آن‌‏چه موجب اشتباه فرقه‌‏های اسلامی شده، در آمیختن‏ تناسخ با مسأله ثواب و عقاب و تجسّم اعمال است». 🔷 او معتقد است پیدایش عقیده‏ به تناسخ در میان بعضی فرقه‏‌های اسلامی تحت تأثیر عقاید هندویی و برهمنی بوده‏ است. 🔶 ابن حزم به تأثیر عنصر مانوی در رسوخ عقیده تناسخ در میان مسلمانان نیز تأکید کرده و در پایان بخش مزبور، عقیده به تناسخ را موجب خروج از اسلام و فسق‏ دانسته و آن‌‏را کذب، باطل و خرافه خوانده و معتقد است حتی یک تن از پیامبران‏ نیز در شریعت خود عقیده تناسخ را قبول نکرده است؛ از این رو اعتقاد به آن خروج از شرایع الهیه است.[2] 🔻 عبدالکریم شهرستانی در کتاب مشهورش الملل و النحل‏‏ که به فرقه‏‌شناسی و تاریخ عقاید کلامی اختصاص دارد‏،‏ در یکی از فصول‏ پایانی کتابش بحثی درباره تناسخیه کرده و می‏‌گوید: 🔷 «و گروه تناسخیه از ایشان، به تناسخ ارواح در بدن‏‌ها قائل شدند و به انتقال روح از شخصی به شخصی، و گفتند که هرچه از راحت و نعمت، محنت و مشقت‏[به انسان‏] رسد، جزای فعلی‏ است که در آن بدنِ دیگر، به هم رسانیده بود از نیکی و بدی. 🔶 و زعم ایشان آن است که‏ آدمی همیشه به یکی از دو امر مبتلاست: یا به فعل و یا به جزا، و آن‏‌چه در حال به آن‏ مبتلاست، یا جزای عملی است که پیش‏تر کرده است و یا جزای عملی که منتظر مکافات آن است. و بهشت و دوزخ در همین بدن‏‌هاست. و اعلی علّیین درجه پیغمبری است و أسفل سافلین: درجه حیه است.»[3] ♦️ به‏‌هرصورت به نظر می‌‏رسد اولین گام‌‏های تناسخ در میان مسلمانان بین غُلات یافت شد. فرقه‌‏های مختلف، مثل حارثیه، حربیه و بَیانیه و دیگر فرقه‏‌های غلات، مثل خَطّابیه، راوندیه، جناحیه، مُخَمَّسه و عَلبائیه، نیز به نوع دیگری از تناسخ اعتقاد داشتند. 🔷 آن‏‌ها بر این باور بودند که روح الهی در امامشان تناسخ یافته است.[4] البته شایان ذکر است که این باور در حال حاضر و با توجه به باورهای شرقیان «آواتار» نام گرفته است. ♦️ غیر از غُلات، نام چند تن از معتزلیان که از نظریه‏‌پردازان مهم معتزلی نیستند، در شمار معتقدان به تناسخ آمده است. احمد بن خابِط/حابِط (متوفی 232) و احمد بن ایوب بن بانوش/مانوش و فضل حَدَثی، شاگردان نَظّام، و فرقه حِماریه که به احمد بن خابط منسوب‌‏اند، عبدالقاهر بغدادی و به تبع او ابوالمظفر اسفراینی و ابن‌‏ابی‌‏العوجاء (زندیق مشهور) را هم به فهرست معتزلیان تناسخی افزوده‌‏اند.[5] 🔻پی‌نوشت: [1]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 110. [2]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 90. [3]. توضیح الملل: ترجمه ملل و النحل، جلالی نائینی سید محمدرضا، اقبال، 1361، ص 435. [4]. المقالات و الفرق، اشعری، سعد بن عبداللّه اشعری، چاپ محمدجواد مشکور، تهران، 1361، ص 26و39و59؛ مقالات الاسلامییّن و اختلاف المصلّین، اشعری، علی بن اسماعیل، چاپ هلموت ریتر، ویسبادن، 1400/1980، ص 6؛ الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی تا، ص 272ـ273. [5]. الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی‌تا، ص 273-277؛ کتاب نهایة الاقدام فی علم الکلام، شهرستانی، محمد بن عبدالکریم احمد، چاپ آلفرد گیوم ، قاهره، [بی تا]، ج 1، ص 60ـ62. [6]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 61. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویی عجیبِ « ادگار آلن پو » 🚢🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سرکتاب گرفتن یکی از روشهای عامه مردم برای خلاصی از سردرگمی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متاورس : بردگی سایبری در دنیای مجازی ، بهشت ساختگی دجال 🔺 قسمت (اول) 1️⃣ . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
هدف عرفان « کارلوس کاستاندا » چیست❓🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ هر مسلک عرفانی، دارای ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی است. 🔷 البته این سخن بدان معنا نیست که هر آنچه در آن مصداق عرفانی می‌آید صرفاً، از نوآوری‌ها و ابتکارات آن مسلک بوده و در دیگر نحله‌های عرفانی یافت نمی‌شود. (هرچند ممکن است در برخی موارد این گونه باشد)، بلکه منظور اشاره به چارچوب‌های اساسی یک مسلک عرفانی است. 🔶 اصول اساسی‌ای که شاکلهٔ یک مسلک عرفانی را می‌سازد، ممکن است در دیگر عرفان‌های مشابه بیان شده باشد، امّا با این تفاوت که در عرفان مورد نظر، این اصول از ویژگی‌های مهم و جدا ناشدنی به حساب می‌آید. 🔷 سلوک در عرفان کاستاندا، همانند دیگر عرفان‌ها، دارای ویژگی‌ها و اهدافی است که در این اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 🔻 اَصالت ناگوال 🔷 مرشد در ادبیات عرفانی کاستاندا «ناگوال» نامیده می‌شود. نقش ناگوال در عرفان کاستاندا بسیار مؤثّر و حیاتی است، به گونه‌ای که سالک بدون مرشد نمی‌تواند عمل موفّقی را انجام دهد. امّا وظیفهٔ سالک برای شناخت و انتخاب ناگوال چیست❓ ♦️این موضوع، از توان شاگرد خارج است، زیرا تنها کسی می‌تواند ناگوال را بازشناسد که دارای ساختار انرژی همانند او باشد. در این صورت، خود او ناگوال و مرشد خواهد بود و نیاز به مرشد ندارد. بنابراین، شاگرد نباید در پی استاد برود، بلکه این استاد است که شاگرد خود را باز خواهد یافت و او را در چنبرهٔ حمایت و هدایت خویش قرار خواهد داد.[۱] به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
هدف عرفان « کارلوس کاستاندا » چیست❓🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ دون خوان معتقد است: صاحبان بصیرت در عهد جدید، با توجه به تجربیات خود، مناسب دیدند که طبقه‌بندی خویش را با سرچشمهٔ اوّلیهٔ نیرو، یعنی با یگانه فرمانروای جهان هستی، آغاز کنند و آن را به سادگی «خود کامه» خواندند. طبعاً بقیهٔ مستبدان و قدرتمندان، به طور نامحدود در مرتبه‌ای فرو‌تر از خودکامه جای گرفتند. در نتیجه آن‌ها را «خرده خودکامه» نام نهادند.[۲] 🔻عقل ستیزی 🔷 در عرفان کاستاندا، همانند بسیاری دیگر از عرفان‌ها، نه تنها عقل به عنوان فضل و کمال عارف معرّفی نمی‌شود، بلکه مانع رسیدگی سالک به حقیقت ناب عرفانی است. در این عرفان، تفکّرات عقلی-فلسفی، بزرگ‌ترین مانع در مسیر «کسب معرفت» و «توقّف گفتگوی درونی» است. 🔶 از این رو، سالک فعالیّت‌های عقل را متوقّف کرده، صرفاً به تعالیم استاد عمل می‌کند. دون خوان می‌گوید: شَمَنان روحانی نیستند، اهل عمل‌اند. مردم آنان را عموماً نامعقول و دیوانه تلقّی می‌کنند. آری، چنین به نظر رسند. برای آنکه همواره می‌کوشند چیزهایی را شرح دهند که نمی‌تواند توضیح داده شود.[۳] سالک مبارز، با عمل کردن زندگی می‌کند و نه با فکر کردن دربارهٔ آن، یا فکر کردن دربارهٔ چیزی که پس از انجام دادن عمل به آن فکر خواهد کرد.[۴] 🔻 جنگجویی 🔷 سالک برای رسیدن به معرفت همانند یک جنگجو عمل می‌کند؛ جنگجویی که به میدان جنگ می‌رود تا برای پیروزی تا آخرین نفس نبرد کند. دشمنان سالک در مسیر تحصیل معرفت و ادراک عبارتند از: 🔶 ترس؛ در اوّلین قدم، سالک تمامی دانسته‌های خود را فراموش کرده، خود را برای آموختن چیزهای جدید آماده می‌کند. در این لحظه، ترس از آموختن چیزهای جدید به وجود می‌آید. سالک خود را برای مبارزه با ترس آماده می‌کند؛ زیرا ترس ما را از رسیدن به معرفت منحرف می‌کند. 🔷 وضوح ذهنی؛ پس از شکست ترس، ذهن سعی می‌کند تا رسیدن به معرفت را آسان و تمام شده جلوه دهد، حال آنکه سالک در ابتدای راه است. او باید با وضوح ذهنی مبارزه کند و در مسیر تحصیل معرفت، صبور و ثابت قدم باشد. 🔻 اقتدار، قدرت 🔷 تنها راه رسیدن به حقیقت، هدف قرار دادن معرفت است. در نتیجه، سالک تمام توانایی خود را برای کسب اقتدار به خدمت می‌گیرد تا معرفت را مورد هدف قرار دهد. 🔻 کهولت 🔷 کهولت، تنها دشمنی است که خواه ناخواه بر سالک پیروز می‌شود، امّا تلاش سالک، رسیدن به معرفت قبل از پیروزی کهولت است. 🔻شکارچی‌گری 🔷 سالک، یک جنگجو است که به نبرد دشمنان می‌رود تا به معرفت و ادراک دست یابد. شگرد سالک جنگجو، الگو برداری از شیوهٔ شکارچی‌گری است. 🔻جنون اختیاری 🔷 جنون اختیاری شیوه‌ای برای بی‌اهمیّت دانستن همه چیز است. در آن زمان که کاستاندا در مورد چیستی جنون اختیاری استاد می‌پرسد، دون خوان می‌گوید: خوشحالم که پس از این همه سال، سرانجام، از جنون اختیاری من پرسیدی؛ اگرچه برایم کمترین اهمیّتی هم نداشت، اگر هرگز نمی‌پرسیدی. با این همه، من بر آن شده‌ام که احساس شادی کنم. تو گویی برایم اهمیّت داشتی که بپرسی، یا مهم است که اهمیّت بدهم. همین، جنون اختیاری است. 🔻اتّحاد با روح جهان 🔷 سالک به کمک رؤیابینی و کسب معرفت می‌تواند از همه چیز بر‌تر شود و به قدرت عظیم طبیعت دست یابد. 🔶 دون خوان می‌گوید: مرشدم، جادوگری با قدرت‌های عظیم بود. جنگاوری به تمام معنی بود. و اراده‌اش به واقع شکوهمند‌ترین دستاورد او بود. امّا انسان می‌تواند که از این هم فرا‌تر رود. انسان می‌تواند دیدن را فرا گیرد. با فراگرفتن دیدن، دیگر نیازی به این ندارد که مانند جنگاور زندگی کند یا جادوگر باشد. 🔷 با فراگرفتن دیدن، انسان هیچ و همه چیز می‌شود. شاید بتوان گفت که محو می‌شود، درحالی که به جاست. به اعتقاد من، این است زمانی که انسان می‌تواند هرچه آرزو کند باشد، یا هرچه آرزو می‌کند به دست آورد. امّا چنین انسانی هیچ آرزو نمی‌کند و به جای آنکه با هم نوعانش چنان بازی کند که گویی بازیچه‌اند، با آن‌ها در دل جنونشان روبرو می‌شود. ♦️ تنها فرق آنان این است که آنچه می‌بیند عنان جنونش را در اختیار دارد، در حالی که هم نوعانش چنین نتوانند کرد. انسانی که می‌بیند، دیگر دلبستگی چندانی به هم نوعانش ندارد؛ زیرا دیدن، او را از هرآنچه پیش‌تر می‌شناخته، مطلقاً وارهانده است.[۵] به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
صفحات طلایی « پیرگی » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف سنگ ها گرانیت اسرار آمیز در سایت ابورواش در مصر 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
سازمان « SETI » در جستجو حیات فرازمینی هوشمند🛸👽📡🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متاورس : بردگی سایبری در دنیای مجازی ، بهشت ساختگی دجال 🔺 قسمت (دوم) 2️⃣ . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
هدف عرفان « کارلوس کاستاندا » چیست❓🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ دون خوان معتقد است: صاحبان بصیرت در عهد
هدف عرفان « کارلوس کاستاندا » چیست🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ 🔻 انتخاب راه به کمک دل 🔷 سالک، تنها به واسطهٔ پیروی از امر و نهی دل خویش، راه حقیقت را می‌یابد. دون خوان می‌گوید: من از آن رو شادم که نگاه کردن به چیزهایی را بر می‌گزینم که مرا شاد می‌کنند. پس آن‌گاه چشمانم کران مضحک آن‌ها را می‌قاپد و من می‌خندم. 🔶 من این نکته را بارهای بی‌شماری به تو گفته‌ام: انسان باید راه خود را به کمک دل انتخاب کند تا شادمان‌ترین و سرزنده‌ترین باشد.‌ای بسا که چنین کسی بتواند همیشه بخندد... بسیاری از اهل معرفت همین کار را می‌کنند. چه بسا که روزگاری به سادگی ناپدید شوند. 🔷 مردم ممکن است چنین بپندارند که آن‌ها را به خاطر کار‌هایشان به دام انداخته و کشته‌اند، آن‌ها مرگ را برمی گزینند؛ چرا که مرگ برایشان اهمیّتی ندارد. برعکس، من زندگی را برگزیده‌ام و خندیدن را نه از آن رو که برایم اهمیّت دارند، بلکه به این خاطر که این گزینش، طلب و تمنّای طبیعت من است.[۶] 🔻بی‌اهمیّت دانستن همه چیز 🔷 سالک در مسیر کسب معرفت همه چیز را بی‌اهمیّت می‌داند و بی‌نیازی خود را از همه چیز ابراز می‌دارد. 🔶 دون خوان می‌گوید: ما می‌آموزیم که دربارهٔ همه چیز فکر کنیم و بعد چشم خود را عادت می‌دهیم که به هر چیز نگاه می‌کنیم، چنان نگاه کند که ما فکر می‌کنیم. ما در حالی به خویشتن نگاه می‌کنیم که پیش از آن فکر کرده‌ایم که مهم‌ایم. 🔷 پس ناگزیریم که احساس اهمیّت کنیم! امّا هرگاه انسان دیدن را فرا می‌گیرد، درخواهد یافت که دیگر نمی‌تواند دربارهٔ چیزهایی فکر کند که به آن‌ها می‌نگرد، و اگر نتواند به چیزهایی فکر کند که به آن‌ها می‌نگرد، همه چیز بی‌اهمیّت خواهد شد.[۷] 🔻 به کارگیری حقّه و نیرنگ 🔷 سالکی که در ابتدای راه، قصد رسیدن به معرفت شهودی را دارد، ممکن است در میان راه، در برخورد با مشکلات و سختی‌های سلوک و رؤیت جاذبه‌های زندگی مادّی سست شود و یا از ادامهٔ سیر و سلوک بازایستد. 🔶 از این رو، ناوال متوسّل به نیرنگ و حقّه می‌شود تا به کمک آن بتواند سالک را در مسیر خود حفظ کند. بی‌گمان، زمانی فرا می‌رسد که سالک می‌یابد که گول خورده، امّا نفس این کار بسیار مفید است؛ زیرا مؤیّد هدف اصلی، یعنی بقای سالک در مسیر یافتن معرفت و ادراک است. 🔷 دون خوان می‌گوید: معلّم من، ناوال خولیان، به همین شیوه به من حقّه زد. او با استفاده از شهوت حرص من، به من حقّه زد. قول داد تمام زنان زیبایی را که دور و برش بودند به من بدهد و نیز قول داد مرا با طلا بپوشاند. به من قول بخت و اقبال داد و من گول خوردم. از دوران بسیار قدیم به تمام شمنان مکتب من همین حقّه زده شده است.[۸] 🔻مرگ 🔷 در عرفان کاستاندا، اعتقاد به مرگ، دارای جایگاه پراهمیّتی است. دون خوان می‌گوید: مرگ، پیچ و تاب است. مرگ، ابر درخشانی در افق است. مرگ، منم که با تو صحبت می‌کنم. مرگ، تو و دفتر و دستکت هستی. مرگ، هیچ است، هیچ! مرگ، اینجاست و با این حال، اصلاً در اینجا نیست.[۹] 🔶 مرگ هر شخص، همواره در کنار او و به فاصلهٔ یک بازو از شانهٔ چپش قرار دارد و هرگاه مرگ، شانه چپ را لمس کند خواهد مرد.[۱۰] فکر مرگ، سالک را وارسته می‌کند. چنان که دون خوان می‌گوید: تنها فکر مرگ است که انسان را به اندازهٔ کافی وارسته می‌سازد تا آنجا که نمی‌تواند خود را به چیزی بسپارد. 🔷 فقط فکر مرگ است که انسان را چندان که باید وارسته می‌سازد تا آنجا که نمی‌تواند خود را از چیزی محروم سازد. مردی از این گونه، باری، آرزویی ندارد؛ زیرا به شوری خاموش برای زندگی و همهٔ چیزهای زندگی دست یافته است. او می‌داند که مرگش در کمین است و به وی فرصت نمی‌دهد که به چیزی دل ببندد، پس بی‌هیچ آرزویی همه چیز را آموزد.[۱۱] سالک، از مرگ خود آگاه است. چنان که دون خوان می‌گوید: ♦️ کسی که راه جادوگری را می‌پیماید در هر خم راه با نابودی زودرس رو به روست و ناگزیر به فراست از مرگ خود آگاه می‌شود. بدون آگاهی از مرگ، چیزی نخواهد بود، جز انسانی معمولی که درگیر کارهای عادی است؛ انسانی فاقد توان و تمرکز لازم که عمر یکنواخت، او را بر روی زمین به قدرتی جادویی بدل کند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
هدف عرفان « کارلوس کاستاندا » چیست🔻 قسمت (پایانی) 4️⃣ ♦️دون خوان می‌گوید: پس انسان، برای جنگاوری، باید پیش از هرچیز و به حق، از مرگ خود به فراست آگاه باشد. امّا دلواپسی از مرگ ما را بر آن می‌دارد که به خود بپردازیم و این مایهٔ ضعف است. بنابراین، چیز دیگری که هرکس برای جنگاوری به آن نیاز دارد وارستگی است، تا فکر مرگ زودرس، به جای آنکه به صورت وسواس درآید، به بی‌تفاوتی بدل شود.[۱۲] 🔷 کارلوس کاستاندا، مرگ دون خوان را چنین توصیف می‌کند: وقتی لحظه‌ای فرا رسید که دون خوان عملاً دنیا را ترک گفت، به نوعی درخشندگی بخار مانند رنگی مبدّل شد. او انرژی ناب بود که به آزادی در جهان شناور گشت. در آن لحظه، احساسم در خصوص فقدان وی چنان شدید بود که می‌خواستم بمیرم. به آنچه دون خوان گفته بود اعتنا نکردم و بی‌هیچ تردید و دودلی خود را به پرتگاه افکندم، امّا به دلیلی که وصف ناپذیر است، نمردم.[۱۳] ♦️نتیجه گیری 🔻 🔷 جریانات معنوی متجدّد، در بسیاری از موارد، تکیه بر تعلیم‌های عرفانی کهن زده‌اند. بسیاری از عرفان‌های نوظهور شرق و غرب، به شدّت، متأثر از گرایش‌های عرفانی هندوئیسم، بودیسم و... هستند. 🔶 در عرفان کارلوس کاستاندا، گزاره‌های عرفانی و آداب و رسوم قبایل سرخ پوستی به وضوح نمایان است، تا جایی که می‌توان گفت کاستاندا در تدوین عرفان خویش، خواسته یا ناخواسته، از تخصّص دانشگاهی خود (مردم‌شناسی) به شدّت تأثیر پذیرفته است. 🔷 به عبارت دیگر، عرفان کاستاندا، به‌‌ همان اندازه که اخلاقی- عرفانی است، پژوهشی در زمینهٔ آداب و رسوم، فرهنگ، ارزش‌ها و عرف قبایل سرخ پوستی نیز هست. 🔶 عرفان کاستاندا، تبلوری از عرفان‌های ابتدایی طبیعت گراست. این بدین معنا نیست که عرفان او عیناً‌‌ همان عقاید کهن طبیعت گرایانه است. در واقع، برخی از آموزه‌های عرفان کاستاندا، متأثر از آموزش‌های ادیان طبیعت‌گرا و رسوم قبایل سرخ پوستی است، ضمن اینکه دیگر باور‌ها، برگرفته از عقاید عرفانی شرقی و جریانات نوظهور متشابه است. 🔷 مابقی، ذوق و تخیّل ژرف ادبی کاستاندا در نوشتن این کتاب هاست، و البتّه، تازگی برخی از گزاره‌های عرفانی، که به اسم دون خوان در پاره‌ای از کتاب‌های او یافت می‌شود. 🔶 امّا به راستی، هدف عرفان کارلوس کاستاندا چیست❓ 🔷 آیا رسیدن به معرفت شهودی تنها هدف عرفان کاستاندا است❓ 🔶 به نظر چنین می‌رسد. امّا نکته در این است که آیا با کسب معرفت شهودی، سعادت انسان تأمین می‌شود❓ 🔷 برای پاسخ به این سوال، ابتدا می‌بایست معنای سعادت روشن شود. به عبارت دیگر، دستورات عملی عرفان کاستاندا، راه رسیدن به معرفت شهودی است، و کسب ادراک و معرفت شهودی،‌‌ همان سعادت مطلوب معنا می‌شود. 🔶 امّا سؤال در این است که به راستی آیا انسان با کسب معرفت شهودی، به سعادت می‌رسد❓برای پاسخ به این سؤال، نخست، باید معنای سعادت انسانی روشن شود. 🔷 سعادت هر چیز، رسیدن به خیر و کمال وجودی اوست، و سعادت انسان، به عنوان یک موجود متشکّل از روح و جسم، رسیدن به خیرات جسمانی و روحانی، بهره‌مندی از آن خیرات و کمالات و متلذّذ شدن از آنهاست. 🔶 فارابی، سعادت را چیزی جز «طلب کمال» نمی‌داند و سعادت را خیر معرّفی می‌کند.[۱۴] 🔷 با این حال، آیا دستورات عملی عرفان کارلوس کاستاندا، منجر به وصول معرفت شهودی است❓ ♦️ معرفت و ادراک شهودی تعریف شده در عرفان او، تا چه میزان ما را به سعادت می‌رساند❓ 🔻پی نوشت : [1]. کاستاندا، مارگارت رایان، سفر جادویی با کارلوس کاستاندا، ترجمه مهدی کندری، تهران، نشر میترا، پیشگفتار. [2]. کاستاندا، کارلوس، آتشی از درون، ترجمه: صالحی، ادیب، تهران، نشر شباویز، ص ۳۱. [3]. کاستاندا، کارلوس، حرکات جادویی، ترجمه: کندری، مهران، تهران، نشر میترا، ص ۱۳. [4]. کاستاندا، کارلوس، چرخ زمان، ترجمه مهران کندری، تهران، نشر میترا، ص ۴۶. [5]. کاستاندا، کارلوس، حقیقتی دیگر، ترجمه ابراهیم مکلا، تهران، نشر دیدار، ص ۹۰. [6]. همان، ص ۹۵. [7]. همان، ص ۹۳. [8]. کاستاندا، کارلوس، چرخ زمان ، ص ۲۸. [9]. همان، ص ۶۲. [10]. کاستاندا، کارلوس، سفر به دیگر سو، ترجمه: ص ۴۹. [11]. کاستاندا، کارلوس، حقیقتی دیگر، ترجمه ابراهیم مکلا، تهران، نشر دیدار، ص ۱۶۸. [12]. همان، ص ۱۶۷. [13]. کاستاندا، کارلوس، چرخ زمان، ترجمه مهران کندری، تهران، نشر میترا، ص ۱۵۳. [14]. فارابی، محمّد، السیاسة المدینة، تحقیق فوزی متری نجار، تهران، انتشارات سروش، ص ۷۲. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آب فشان عجیبِ « فلای » آمریکا 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2