eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 نظر« کریس هیور» درباره امام زمان (عج) 🔺 دکتر « کریس هیور» محقق مسیحی و انگلیسی اعتقاد ایشان را به امام زمان(عج) بشنوید! بسیار زیبا و فوق العادست. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ حجم فراوانی از موضوعات عجایب نامه ها به توصیف سیما و خویشکاری های دیوها غولها جن ها شیاطین و هیولاها اختصاص دارد. 🔷 دیوها و هیولاها، فضای فانتزی اعجاب آوری به عجایب نامه ها می بخشد و آنها را به سمت سنتی ژنریک سوق می دهد. 🔶 مؤلفان عجايـب نـامـه هـا مخاطبان آثار خود را به خوبی می شناختند و با توجه به نیاز آنها و با بهره گیری از مواد اسطوره ای و فولکلوریک دنیایی عجیب و غریب پدید می آوردند. 🔷 از سویی دیگر بسیاری از روایت های عجایب نامـه هـا مجدداً در فرهنگ مردم راه یافت؛ به طوری که بسیاری از باورها و معتقدات امثال و حکم، به ویژه افسانه های مردم از این روایـت هـا ریشه گرفته اند. 🔶 مایه های فانتزی و تصویر سازی درباره موجودات مافوق طبیعی در نسل های نخستین عجایب نامه ها مبهم و محدود است. 🔷 اما هر چه از عمر آن می گذرد، تصویرسازی های پیچیده و اعجاب آورتری از هستی و خویشکاری موضوعات عجایب نامه ها به دست میآید و نوعی ادبیات فانتزی پای می گیرد. ♦️ محور این پژوهش بررسی تطبیقی سیما و خویشکاری های موجودات وهمی در یکی از مشهورترین و کهن ترین عجایب نامه ها، یعنی عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات محمد زکریای قزوینی در سده ۶ق با عجایب نامـه ای متأخر تر بـه نـام بحیره از میر محمود فزونی استر آبادی در سده ۱۱ق است که می توان آن را از آخرین آثار پدید آمده در عرصه عجایب نامه ها به شمار آورد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ سنت عجایب نامه نویسی در ایران دیر پاست جهان عجیب و غریب عجایب نامه ها از تخیل و ،فانتزی و واقعیت و تردید سرشار است. 🔷 در این جهان مرز واقعیت و غیر واقعیت مبهم است و نوعی تفکر و خیال سـيـال بـر مـتـن سـيـطره دارد. بدین ترتیب می توان گفت که عجایب نامه ها ماهیتی منحصر به فرد در مقایسه با دیگر انواع ادبی دارند. 🔶 هستی آن ها در رویارویی میان امر ممکن و غیر ممکن پا می گیرد هم از این روست که عجایب نامه ها را گاه در زمره ژانر ادبیات شگرف یا فانتزی طبقه بندی می کنند . 🔷 اگرچه به این علت که عجایب نامه ها نتوانسته اند تا به امروز گسترش یابند، نمی توان به طور قطع آن ها را سنتی ژنریک دانست طرفداران این نظر عجایب نامه ها را یک وجـه یـا شکل ساده بیان ادبی میدانند. 🔶 پرویز براتی در کتاب عجایب ایرانی پژوهش موسع و شایسته ای دربارهٔ زمینه ها و بافت تاریخی و علل پیدایش عجایب نامه ها ارائه کرده است. در این پژوهش، رویکردی نوین و معناگرایانـه بـه متنیت، روایت زبان و بیان عجایب نامه ها وجود دارد . 🔻 اگرچه ممکن است عجایب نامه ها به واسطۀ اخبار و روایات دور از ذهن و مقرون به باطل مهم تلقی نشوند اما به واسطه چند عامل میتوان مطالعه و بررسی آن ها را بی فایده ندانست: 1️⃣ عجایب نامه ها از مهمترین منابع شناخت افکار و حيات ،فرهنگی باورها آداب و معتقدات مردم هستند. اغلب داستان ها و افسانه هایی که در عجایب نامه ها نقل می شود، حاوی داده هایی درباره فرهنگ و فولکلور مردم هستند که در آثار دیگر کمتر با آن روبروییم. 🔶 انواع جادو، باطل السحرها، فواید و مضرات جادویی ،حیوانات اجسام و سنگ ها و پدیده های طبیعی همچون کوه و دریا؛ انواع دیوان و موجودات ماورایی همچون آدم آبــی هـا، پری، جن، غول، نسناس، دوالپا، دجال و غیره مجموعه ای از باورها و اعتقادات رایج هر عصر را به تصویر میکشد. 🔷 از این رو بررسی همه جانبه عجایب نامـه هـا بـه تكميل منابع فولکلور مردم شناسی و تاریخ اجتماعی کمک می کند. 2️⃣ مطالعه تطبیقی عجایب نامه ها امکان بررسی خط سیر و تطور، تکامل یــا تغییر باورها و معتقدات مردم از دوره ای به دورۀ دیگر را فراهم می سازد. 🔶 عوامل مذهبی، قومی وقایع تاریخی اختراعات و اکتشافات، ورود سیاحان خارجی، مسافرت ایرانیان به سرزمینهای دور دست از جمله مهمترین عوامل تأثیر گذار بر تغییر و تکامل باورها به شمار می روند. 🔷 روایت های مختلفی که از یک افسانه در عجایب نامه ها موجود است تحت تأثیر عوامل فوق قرار گرفته و راویان و مصنفان بر مبنای دانش و گاه قوه انتزاع چیزی بر آن افزوده یا کاسته اند. 🔶 از آنجا که بسیاری از روایات و داستانهای عجایب نامه ها با باورهای امروزین مردم شهرها و روستاهای ایران مطابقت ،دارد بررسی عجایب نامه ها می تواند خاستگاه تاریخی برخی باورها و چگونگی عمومیت و فراگیری آن ها را روشن سازد. 3️⃣ عجایب نامه ها و شکل روایت در آن ها تأثیر عمده ای بـر پیدایش «افسانه» و برخی دیگر از گونه های ادبیات عامه همچون امثال و حکم نهاده است. در واقع، می توان افسانه را شکل نهایی و فرم یافته ای از روایتهای عجایب نامه ها نامیـد کـه در مسیر نوشتاری خود به تحول رسیده اند. 4️⃣ عجایب نامه ها جلوه هایی از بینش و جهان شناسی کهن را به تصویر می کشند و اعتبار و باورپذیری پدیده ها را توجیــه مـــی کننــد. مقایسه هستی شناختی عجایب نامه ها ما را با بخشی از تفسیر هستی شناسانه انسان در دوران کلاسیک روبرو می کند. ♦️ مثلاً از آنجا که هستی شناسی قدیم ایرانیان بر جغرافیای بطلمیوسی استوار است که در آن جهان به طبقات مختلف تقسیم می شود و توجیهات عللى و معلولی و مبانی علمی پدیده ها به شکل امروزی رواج نداشت، باورپذیری امـــر غریب و اعتقاد به جهانی فراتر و فروتر زمینه واقعی پیدا می کرد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
ساخت شهری معلق بر فراز سیاره زهره 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف فسیل اژدهای دریایی در سواحل انگلستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ 🔻 پیشینه عجایب نامه نویسی 🔷 سنت عجایب نامه نویسی را از یک سو مرتبط با بسط و گسترش کتاب های جغرافیایی و از سوی دیگر در پیوند با کتابهای حیوان شناسی یونانی، رومی و عربی دانسته اند . 🔶 در هر حال از عجایب هند اثر ناخدا بزرگ شهریار رامهرمزی در سدهٔ ۴ق، به عنوان یکی از نخستین نمونه های عجایب نامه های ایرانی نام میبرند. متن فارسی این اثر به دست ما نرسیده و در ۱۳۴۸ ش محمد ملک زاده از روی نسخهٔ عربی آن را به فارسی ترجمه کرد. 🔷 عجائب البلدان یا (عجایب بر و بحر؛ عجايب الأشيا يا عجايب الدنيا) اثـر ابـو مـؤيـد بلخی نیز از نمونه های کهن عجایب نامه ها به شمار می رود که متأسفانه این کتاب به روزگار ما نرسیده است. 🔶 تحفة الغرائب اثر محمد بن ایوب الحاسب طبری در سده ۵ق و عجایب المخلوقات و غرايب الموجودات ، تأليف محمد بن محمود بن احمد طوسی (همدانی) که در سده ۶ق تألیف شده است، نیز از دیگر نمونه های عجایب نامه ها به شمار میروند. 🔷 معروفترین عجایب نامه ای که بررسی برخی وجوه فانتزی آن( دیوان و موجودات ماورایی) در نوشتار حاضر ملاک قرار گرفته است، عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات زکریا بن محمد مکمونی قزوینی است. 🔶 وی کتاب را در سده ۷ق پدید آورد. به غیر از آن می توان به آثار مشهوری چون نخبة الدهر في عجایب البر و البحر از شمس الدین انصاری دمشقی در سده ۸ق و نودار التبادر لتحفة البهادر شمس الدین محمد ایوب دنیسری در سده ۷ق اشاره کرد و عجایب نامه های سده های دیگر مانند: حاجی خلیفه، کشف الظنون. 🔷 اما برخی آثار کمتر شناخته شده ای نیز در زمره عجایب نامـه هـا جـای می گیرند که نام آشنایی ندارند و صرفاً از محتوا و سبک آنها می توان منش عجایب نامـه ای را در آن ها شناسایی کرد. 🔶 مثلاً بحيره اثر میر محمود فزونی استر آبادی در سدهٔ ۱۱ق از جمله آثاری است که محتوایی عجایب نامه ای دارد و شاید بتوان آن را از متأخرترین گونه های عجایب نامه نویسی در ایران به شمار آورد. 🔷 محور این پژوهش بر مقایسه برخی عناصر و اجزای مرتبط به فرم و محتوای روایت های مربوط به دیوها جن ها و موجودات ماورایی در مشهوترین عجایب نامه یعنی عجایب المخلوقات قزوینی و بحیره فزونی استرآبادی استوار است. 🔻 معرفی آثار :عجایب المخلوقات و غرائب الموجودات 🔷 زکریا بـن محمـد بـن محمـود مکمونی قزوینی در قزوین به سال ۶۰۲ق متولد شد. وی تحصیلات عالیه خود را در بغداد ادامه داد و در علوم نقلی و عقلی سر آمد و از مشاهیر فقهای شافعی شد همچنین تبحر وی در علوم طبیعی چنان عالمگیر شد که دانشمندان اروپایی او را بليناس عرب لقب داده اند. 🔶 وی مدتی در زمان خلافت عباسیان بر مسند قضاوت شهرهای حلــه و واسط تکیه زد. کتاب های عجایب البلدان آثار البلاد و اخبار العباد از دیگر تألیفات اوست . 🔷 كتاب عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات قزوينــي از جمله آثار مطرح قزوینی به شمار میرود که بعداً آن را به عربی تألیف کرد و پس از چندی خود آن را به فارسی برگرداند. 🔶 این کتاب چندین بار در هندوستان و ۳ بار در ایران به چاپ سنگی و با تصویر منتشر شد و چندین چاپ اروپایی از این کتاب نیز در دست است در ۱۳۴۰ش نصر الله سبوحی چندین نسخه خطی از این کتاب را مطابقت داد و نسخه ای منقح از این کتاب به همراه فهرست و نمایه های موضوعی منتشر ساخت . ♦️ این کتاب مشتمل است بر ۲ مقاله: مقاله اول با عنوان علویات شامل یک مقدمه و ۱۳ نظر است، کـه هـر نـظـر چندین فصل دارد همانطور که از عنوان ،آن «علویات» مشخص است، بحث درباره فلک ،قمر، خسوف کسوف، اجرام سماوی، کواکب و ثوابت، ماه های اعراب و رومیان و ایرانیان و ذکر عجایب آن ها از مطالب بخش نخست کتــاب است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ بخش دوم کتاب با عنوان مقاله دوم در سفلیات بر ۵ نظر اشتمال دارد که هر نظر به چندین فصل تقسیم می شود. گاه نظرها به چندین قول، قسم، فصل، ضرب، نوع یا باب تقسیم میشوند. 🔷 موضوعات بخش دوم مشتمل است بر اوضاع هوا و پدیده های طبیعی، حیوانات، فلزات و احجار ،گیاهان، عجایب انسان و اجزاء بدن، قوای عقلی غریزی، صفات اقوام ترک هندی، ایرانی (فرس)، صناعات و مشاغل، اعمال نجومی، حشرات و حيوانات عجيبــة الاشكال و غيره. 🔶 شرح و توصیف سرزمینهای دور دست و موجودات فرازمینی ساکن آن ها و توصیف سیما و خویشکاری آنها توصیف و طبقه بندی جن ها و بیان انواع بدکاری های آن ها از جمله مطالب کتاب است که در این مقاله بر آن تمرکز شده است. 🔷 منابع بسیاری از روایت هایی که زکریای قزوینی دربــاره مـــردم و عجایب و غرایب شهرها و روستاهای سرزمینهای دور دست عنوان می کند عبارتند از کتاب های جغرافیایی یا عجایب نامـه هـای کـهــن تــر. 🔶 مثلاً وی در شــرح جزیره رایح از جزایر شرق دور و نزدیک چین به گفته ابن فقيه صاحب البلدان اشاره می کند یا به کرات در توصیف عجایب حیوانات، اشیا و انسان ها به تحفة الغرائب حاسب طبری اشاره میکند و از آن نقل قول می آورد . 🔷 اشاره به آثار ابوریحان بیرونی ابو عثمان جاحظ، ابوعلی سینا، ارسطو، در جای جای کتاب نیز دیده می شود. از دیگر منابع زکریا قزوینی دیده ها و شنیده های سیاحان است. 🔶 وی گاه در کتاب نام این سیاحان را که با کشتی به جزایر و بنادر دور دست رفته اند می آورد مانند ابو حامد يا سليمان ملتانیه اغلب روایات با جمله «چنین گویند ... » آغاز می شود که نشان میدهد قزوینی آن روایات را از دیگران شنیده است و راوی آن مشخص نیست. 🔻 موجودات ماورایی دیوها و شیاطین 🔷 اگرچه فصل مشخصی از کتاب درباره موجوداتی چون غول، نسناس، دواليا، جن و دیو است اما در روایت های گوناگون کتاب درباره جزایر و دریاها یا رودخانه ها و چشمه ها یا ذکر احوال عجیبه حیوانات و انسانها به برخی از موجودات غریب و ناشناخته با سیما و شکلی مشابه انسان با قدرت های جادویی و مافوق طبیعی اشاره میشود . 🔻 در اینجا به مهمترین دیوها، هیولاها و موجودات مافوق طبیعی در کتاب عجائب المخلوقات قزوینی اشاره میشود . 1️⃣ انسان هایی با پر و بال در جزایر دور دست؛ قزوینی در مبحث مربوط به جزیره رایح از جزایر شرق دور و نزدیک چین به عجایب و غرایب فراوانی اشـاره می کند. از جمله وجود حیواناتی که به صورت شبیه آدمی هستند، اما پر و بال دارند و برخی از آنها سفید و برخی دیگر سیاه پوست هستند . 2️⃣ موجوداتی انسان نما با قامتی به اندازه ۴ شیر؛ در جزیره ای به نام رامی مردمی زندگی می کننـد کـه به شکل آدمـیـانـد، امـا بـر تـن آن ها موی سرخ رنگ بسیار روییده است و بر سر درختان زندگی میکنند و بالای هر یک به اندازه ۴ شیر است . 3️⃣ آدمخواران در جزیره بنان قومی زندگی میکنند که خوب چهره و سفید پوست اند و بر روی درختان زندگی میکنند و به آدمخواری عادت دارند. 4️⃣ انسان هایی با سر حیوانات وحشی و بدن انسانی یا بُزنمـا؛ در جزیره ای به نام اطوران قومی زندگی می کنند که تن ایشان همچون تن آدمی یا بُز است، اما سرهای ایشان به شکل سرهای حیوانات وحشی است . 5️⃣ گاوسرها؛ در نزدیکی جزیره رامح قومی زندگی می کننـد، بـا سـرگـاو مانند و موهای بدنهای ایشان چون موی دم اسب بلند است . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
آسمان خراش عظیم« مایور » در مکزیکو سیتی ضد زلزله‌ 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
گربه های سیاه نماد شومی یا نماد خوش شانسی⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
در انجیل امروزی حتی یک صفحه در خصوص تربیت و تعلیم کودکان وجود ندارد ✝️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (پنجم) 5️⃣ 🔻 ادامه مهمترین دیوها، هیولاها و موجودات مافوق طبیعی در کتاب عجائب المخلوقات قزوینی 6️⃣ سگ سرها؛ از روایت های رایج در عجایب نامه ها معرفی انسان هایی با شکل سر سگ است که گاه زبان آتشین دارند روایت سـگسـرها و آدمخواری آنها مفصل تر در جای دیگری از کتاب منقول است . 7️⃣ دواليا؛ ضمن روایت سگ سرها به جزیره دوالپایان نیز اشاره شده است. هـر چند در اینجا به طور مستقیم از دوالپا سخنی به میان نمی آید. دوالپایان در جزیره سگ سرها زندگی میکنند. در روایت قزوینی مردی که از شــر سـگسـران رها شده بود در دام دوالیایی گرفتار می شود. دوالپا بر دوش او سوار می شود و از او کــار می کشد. سرانجام مرد با تهیه شرابی او را مست می کند و از شر او خلاص می شود . 8️⃣ شیخ یهودی؛ موجودی است که صورتی شبیه انسان دارد و بدنش همچـون بدن وزغ است و قامتی به اندازه گوساله دارد. بدن شیخ یهودی همچون بدن گاو از موی پوشیده است. این موجود شب شنبه از دریا بیرون می آید و تا یکشنبه نشود، در آب فرو نمی رود از همین روست که او را شیخ یهودی نام نهاده اند، پوست شیخ یهودی بیماری نقرس را فوراً مداوا می کند . 9️⃣ آدم آبی ها؛ آدم آبی ها بسیار به آدمی شباهت دارند؛ مگر اینکه آن ها دنبال دارند و فقط در دریا زندگی می کنند زبان آنها را آدمی نمی فهمد. قزوینی روایت می کند پادشاهی دستور داد که زنی از آدم آبیهـا بـا آدمـی زناشویی کند. چون آن زن بچه دار شد و بچه زبان مادر و پدر را می فهمید، از طریق او با آدم آبی ها گفتگو کردند . 🔟 جن؛ حیوانی است هوایی که از آتش آفریده شده است و از این حیث، وجودی لطیف دارند که می توانند خود را از چشم آدمی دور دارند .جن ها مسخر سلیمان پیامبر بوده اند سلیمان پیامبر صورت آنها را دیده است.آنها صورتهای سرخ ،زرد سیاه ابلق یا با صورتهای اسب، استر، اشتر، خر، شیر و پلنگ و برخی با صورتی خرطوم دار ظاهر می شوند . 🔶 تصویر و خویشکاری جن در عجائب المخلوقات قزوینی کاملاً مبنای اسلامی دارد. جنهــا که سیمایی ترکیبی از انسان و بهایم دارند، زشت رو هستند و علت زشت رویی و درنده خویی آنها رفتارهایی عنوان می شود که از معاصی و گناهان کبیره در فرهنگ اسلامی تلقی میشوند همچون زنا، شرب خمر غنا . 1️⃣1️⃣ غول؛ این موجود در عجائب المخلوقات از انواع شیاطین دانسته شده است. غول شب ها در بیابان ها میگردد و هر وقتی به صورتی ظاهر می شود و مسافران تنها را به هلاکت می رساند غول از سر تا ناف به شکل انسان است و از ناف تـا آخر به شکل اسب و سم های او چون سم خراست. 🔶 قزوینی در توصیف غول او را دیونیز می خواند و می گوید او دیوست به شکل زنان و در بیشه ها زندگی می کند. غول اگر زنان خوبرو را ببیند با آنها در آمیزد. چنان کـه غـولـی بـه نـام سعلات مدت ها با شيرين يربوج در آمیخته بود و بنی سعلات از آن ها پدید آمده اند . 2️⃣1️⃣ الزلاب؛ او دیوی است که در سرزمین یمن و مصر زندگی می کند و به مجامعت با انسان علاقه مند است. اگر الزلاب با کسی مجامعت کند، آن فرد بـه هلاکت میرسد؛ زیرا قضیب وی به اندازه سر آدمی بزرگ است. اما اگر کسی از مجامعت با وی نترسد شجاعت برای همیشه بر او غالب میشود. چنانچه هر کس الزلاب را ببیند و نترسد شجاع می گردد . 3️⃣1️⃣ الغــدار الغدار دیوی است که صورتی چون آدمی دارد و بر شتر مرغ سوار است و اگر کسی را ببیند به هلاکت می رساند. 4️⃣1️⃣ نسناس؛ موجودی است که از دیو و انسان پدید آمده است و یک نیمه از صورت او انسان و نیمه دیگر دیو است. نسناس دشمن انسان است و اگر کسی با او بجنگد به هلاکت می رسد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (ششم) 6️⃣ 🔻 بحيره 🔷 بحیره در لغت عبارت است از دریاچه این کتاب اثری است مفصل و کمترشناخته شده از گونه عجایب نامه ها با موضوعاتی بسیار متنوع که اساسی عامیانه دارد و اثری ارزشمند در مطالعات فولکلوریک به شمار می رود. 🔶 کتاب بحيره مجموعه ای است مشتمل بر مباحث تاریخی و حوادث ادوار مختلف و احوال طبقات شاهان و وزرا و نیز عجایب و غرایب ،انسان حیوان اماکن، بـلاد، بناها و ساختمان های مختلف. 🔷 شرح عملکرد طیف وسیعی از موجودات و همی بر کل موضوعات کتاب سیطره دارد تا آنجا که میتوان بحیره را دانشنامه موجودات و همی فرض کرد. 🔶 این اثر توسط میر محمود فزونی استر آبادی معروف به ملافزونی از علمای عهد صفویه در سده ۱۱ق نوشته شده است کتاب بحيره توسط عبدالكريم بن عباسعلى قمـى تفرشی، مؤسس مدرسۀ معارف اسلامیه تهران در ۱۳۲۸ق، در عصر احمدشاه قاجار چاپ سنگی شد . 🔷 برخی تذکره نویسان نام مؤلف بحیره را به صورت میر محمد فزونی استر آبادی ثبت کرده اند که ظاهراً علت آن دشواری در خوانش آن از روی نسخه های خطی و ابهام در املای آن بوده است. 🔶 صاحب تذکره صبح گلشن در ۱۲۹۵ق نام وی را میر محمد ثبت کرده و او را فردی خوش ذوق و هنرمند معرفـی مـی کنـد کـه در برخی علوم و هنرهای زمــان خود دستی داشته است به ویژه اینکه وی را شطرنج باز بسیار ماهری معرفی می کند که خط شکسته را نیز به خوبی خوشنویسی میکرده است. 🔷 وی در اواخر عمر به مالیخولیا دچار می شود و در اثر آن می میرد . میرزا محمد علی مدرس، مؤلف ريحانة الادب، مير محمد و میر محمود را یکـــی نمـــــی دانـــــد و میر محمود را غیر از میر محمد حدس میزند . 🔶 تذکره نویسان دیگر، همچون مولوی محمد مظفر حسین صبا صاحب تذکرۂ روز روشن، قطعاتی از اشعار وی را نمونه آورده که حاکی از تسلط کافی و فصاحت کامل فزونی استر آبادی در فن شعر و ادب است . 🔷 بحیره به شیوه کتاب هایی موسوم به کشکول یا زنبیل نیز تهیه شده است. همان طور که از نام این گونه کتاب ها پیداست طیف وسیعی از موضوعات متنوع، شامل حوادث تاریخی شخصیت ها و مشاهیر، عجایب و غرایب روزگار و شهرها و مکان های دور دست و غیره در این کتاب ها موجود است. 🔶 مطالب این گونه کتاب ها جدیت و رسمیت چندانی ندارند زبان آنها ساده و همه فهم تر است و سرشار از موضوعات راست و دروغ است که آن ها را برای همگان خواندنی و جذاب می کند. 🔷 این گونه کتاب ها در مطالعات اجتماعی ـ فرهنگی، مردم شناسی و زبان شناسی قابل اعتنا هستند، زیرا در کنار موضوعات متنوع و ظاهراً سرگرم کننده آن می توان به مدار کی آگاهانه از قواعد اساسی آداب اجتماعی دست یافت. 🔶 عدم وجاهت و جدیت محتوای کتاب هایی همچون بحيره زبان و مفاهیم مردمی را در آن وارد کرده است که در متون دیگر کمتر می توان به آن دست یافت. 🔷 معمولاً نویسندگان سده های گذشته پرداختن به جزییات زندگی روزانه و اخلاقیات و باورهای عامه را در شمار موضوعات غير مهم تلقی می کردند و از پرداختن به آن در کتاب ها یا قرار دادن آنها به عنوان موضوع اصلی کتاب ها امتناع می ورزیدند. 🔶 بنابراین، مباحث مربوط به زندگی آداب و رسوم . رفتارهای اجتماعی باورها، فنون و تکنولوژی های محلی و بومی و به طور کلی امور محسوس زندگی کمتر در کتاب های سده های پیش دیده می شود. 🔷 اما در گونه هایی چون بحیره طیف وسیعی از مباحث فوق عرضه شده که حاوی اطلاعات مهم در زمینۀ فرهنگ و فولکور مردم در سده های گذشته است. 🔶 از مطاوی این گونه کتاب ها می توان بسیاری از اصطلاحات عامیانه را در زمینه های آشپزی، کشاوزی مشاغل صنایع گیاهان و درختان، حیوانات، اخلاقیات، وجه تسمیه افراد و اماکن جادوگری ها آداب و رسوم، بیماری ها، دیوان و موجودات و همی زیانکار و سود رسان و غیره استخراج کرد. ♦️ از طرفی، رخدادها و وقایع تاریخی موجود در این کتاب ها چندان موثق و دقیق نیستند و با اغراقها و افسانه ها در آمیخته اند و به نوعی میتوان آنها را «تاریخ نویسی عامیانه نامید. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
آیا « فوبیا » ارثی است⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
رویت اشعه ای نورانی در پیتسبورگ آمریکا 🛸👽🔺 قسمت ( سیزدهم )3️⃣1️⃣ به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (هفتم) 7️⃣ ♦️ بحیره در مقایسه با دیگر عجایب نامه ها متن کمتر شناخته شده ای است. 🔷 از دیگر مشخصات کتاب اینکه فزونی استر آبادی گهگاه به مطالب کتاب ها و نویسندگان دیگر به ویژه عجایب نامه ها اشاره می کند از این رو، نام و نشانی از برخی کتاب های گمنام و بازمانده به دست می آید. 🔶 همچنین، بر حاشیه اوراق کتاب شرح هایی بسیار مفید در معنای لغات و اصطلاحات و اعلام نوشته شده که بر محتوای مطالب کتاب افزوده است. شرح ها به همراه فهرست مفصل و دقیقی که در انتهای کتاب قرار گرفته به کوشش ناشر و مصحح آ آن، عبدالکریم ، بن عباسعلی قمی تفرشی صورت گرفته است . 🔷 بحیره شامل ۴۴ باب است که برخی ابواب آن به چند فصل تقسیم می شوند. باب اول کتاب دربارۀ مکارم اخلاق حسن اخلاق و خوش رفتاری و عدالت و انصاف است و حاوی داستان هایی درباره عدالت و خوش اخلاقی های مشاهیر تاریخی همچون اسکندر، خسرو پرویز انوشیروان حجاج و مأمون اسـت کـه جنبـه عبرت آموز دارد و نتیجه مثبت خوش اخلاقی و عدالت و رحم بر رعایا را گزارش می دهد. 🔶 در حالی که بسیاری از حاکمان به خونریزی و سنگدلی در تاریخ مشهورند، ذکر داستانهای عامیانه درباره عدالت و انصاف و رحم و خوش رفتاری آن ها با مردم قابل تعمق است بابهای دوم تا بیست و هفتم کتاب مشتمل است بر موضوعاتی چون معجزه ها و خوارق عادات مشاهیر، شرح احوال و رفتار سلاطين، وزرا و صفات اخلاقی نیکنامان و بدنامان ،تاریخ حیله گری های زنان رؤیاها و خواب های افراد مشهور و شخصیتهای تاریخی از یوسف پیامبر تا فردوسی و ضحاک و بسیاری از نام آوران تاریخ . 🔷 نکته قابل توجه در داستانهای این بخش از کتاب این است که پیرامون شخصیت های ادبی، علمی، سیاسی، پادشاهان، وزرا و به طور کلی مشاهیر، داستان ها و روایت های عامیانه ای نقل میشود که ارزش فولکوریک فراوان دارند. 🔶 مثلاً در صفحهٔ ۴۲۰ دربارۀ خواب دیدن فردوسی داستانی نقل می شود که بسیار خواندنی است و از جمله روایت های شفاهی دربارۀ فردوسی به شمار می رود «فردوسی هنگام سرایش شاهنامه آنجا که به داستان سهراب می رسد و قصد دارد پدر سهراب را به خوبی توصیف کند به خواب میرود و در خواب رستم را در حالی که لباسی از پوست ببر پوشیده و کلاهی با پرهای سیمرغ بر سر نهاده و سوار بر رخش است میبیند 🔷 رستم ضمن قدردانی از توصیف به جا و درست فردوسی از وی، به نشانه سپاسگزاری میخواهد به او پاداشی بدهد. بنابراین، نشانی مکانی را به وی میگوید که محل مبارزه رستم با یکی از دشمنانش بوده است. رستم پس از شکست دشمن خلخال های طلایی که بر دست و پای فیل دشمن بود و ارزش فراوان داشت با نوک نیزه در زمین فرو می کند. 🔶 فردوسی از خواب بر می خیزد و داستان را به ،ایاز غلام و دوست سلطان محمود غزنوی، باز می گوید و ایاز سلطان را راضی می کند که به آن مکان بروند. سرانجام، خلخال هـا کـشف می شوند و فردوسی نزد شاه و مردم محبوب تر می شود. 🔷 از باب بیست و هشتم تا سی و هفتم، موضوعات کتاب اندکی تغییـر مـی کنـد و عجایب و غرایب اماکن شهرهای دور و نزدیک حیوانات، چشمه ها و جویبارها، کوه ها و زلزله ها و آتشفشانها، سنگ ها و جواهر گرانبها، اژدهاها و انواع درختان عجیب به تفصیل ذکر میشوند . 🔶 نکته مهمی که در لابه لای موضوعات ایـن بـاب هـا به چشم میخورد این است که گاه حدود و زوایای موضوعات بر واقعیات منطبق است و گاه صرفاً جنبۀ ذهنی دارند و وجـود خـارجـی نـدارد. ♦️ مثلاً در صفحات ۴۵۹- ۴۶۲ در مبحث مربوط به چشمه ها انواع چشمه ها و موقعیت جغرافیایی و فواید و مضرات آب های آنها ذکر میشود در این میان به چشمه هایی اشاره می شود که صرفاً استعاری هستند و داستان هایی در ادبیات کلاسیک و ادبیات عامیانه در مورد آن ها وجود دارند مانند چشمه حیوان یا آب زندگانی و داستان خضر و الياس. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (هشتم) 8️⃣ ♦️ فزونی استر آبادی در این بخش داستان ها و روایت هایی را می آورد که اساسی عامیانه دارند و از فرهنگ مردم ریشه گرفته اند. در برخــــی مــوارد موقعیت جغرافیایی چشمه نیز ذکر میشود اما آبشخور داستان باورهای مردم است. 🔷 مثلاً در همان جا آمده که در نزدیکی جایی به نام طایفه چشمه ای وجود دارد کـه موجوداتی به نام آدم آبی در آن زندگی می کنند و همواره مشغول شادی و آواز خوانی هستند و اگر یکی از آنها بمیرد مرده را کنار چشمه می گذارند و آن قدر گریه و ماتم و زاری میکنند تا مردم برایشان رحم - کنند و مرده ایشان را در زمین دفن کنند. 🔶 ظاهراً دختری از این آدم آبی ها به پسری دل می بندد و هر شب برای او از چشمه دامنی از طلا می آورد؛ اما چون پادشاه از این موضوع باخبر می شود، طلاها را به زور میگیرد و پسر مجبور می شود از آن شهر و دیار برود. سرانجام، دخترک آدم آبی از دوری عشق پسر کنار چشمه جان می سپرد. 🔷 از باب سی و هشتم به بعد داستان های بسیار عجیب و باور نکردنی درباره تولد انسانها و حیوانات غیر عادی و حوادثی که پیرامون آن رخ داده، بیان می شود. 🔶 حوادث تولد دجال و يأجوج و مأجوج و داستان های عامیانه ای که پیرامون تولد پیامبرانی چون حضرت عیسی و حضرت محمّد(ص) و داستان خلقت طفلی که ۴ سال در رحم مادر مانده بود و زنان شهر طمغاج که هر شب دوباره باکره می شوند و دختران شهر ناصریه که هیچ کدام باکره نیستند؛ مخرج نداشتن حجاج بن يوسف در زمان تولد و حکایت اقوامی که مثل میمون ها پر مو هستند، از مطالب بسیار جالب و قابل تعمق کتاب است. 🔷 از باب سی و نهم تا انتها به طور مفصل تری داستان هایی درباره حالات موجوداتی چون جن و پری و غول و نسناس و دوالیا ذکـر مـی شـود. 🔶 معرفی انواع طلسمات و نیرنجات و حیوانات و پرندگان عجیب و خصایل بسیار شگفت انگیز مردمان جزایر دور دست نزدیک چین و جاوه و مکان های ناشناخته و عمارات و ساختمان های معروف چون طاق کسری بهشت شداد قصر اسکندر و مدرسه هرات و وجه تسمیه شهرها و اماکن معروف و غیره در ایران و مناطق دیگر و سرانجام، وضعیت آبادانی مناطق معروف همچون هرات، نیشابور، ری، بيت المقدس و گجرات که همگی ارزشهای فراوانی در مطالعات مردم شناسی و فولکور دارند، از جمله اهم مطالب پایانی کتاب است. 🔻منابع بحیره 🔷 منابع اصلی فزونی استر آبادی برای داستان ها و حکایت هایی که ذیل هر یک از شخصیت ها و مضامین کتاب آورده است به چند دسته تقسیم می شود: 1️⃣ آثاری که مستقیماً مؤلف به آنها اشاره کرده است و عین عبارات داستانی کتاب او آثار پیشینیان را آورده و یا در آن دخل و تصرف کرده و به تکمیل و تلخیص آن اقدام نموده است عمده ترین آثاری که فزونی استر آبادی آن ها را در اختیار داشته و حکایت هایی از آنها را در بحیره ،آورده عبارتند از: 🔶 عجایب البلدان تاريخ الحكما، تاريخ بهادر شاهی، غرايب الهند، عجايـــب الــدنيا، بحـــر السعاده، غرائب الاسرار، تفسیر ،گازر نگارستان عجایب المخلوقات، غرائب البلاد، طبقات ناصری شاهنامه زبده التواریخ مسالک و ممالک تاریخ یمینی، نزهه القلوب، جواهر نامه، تاریخ قوام الملکی، غرايب الاسرار، تاریخ محمود شاهی، تحفـــه الغرائب، تحفه العشاق، چهار مقاله، جامع الحكايات و شمار دیگری از کتاب ها و رسالاتی که مؤلف به آنها دسترسی داشته و با مطالعه آن ها به فراخور موضوع از آن ها استفاده کرده است. 2️⃣ از دیگر منابع فزونی استر آبادی در تألیف بحيــره می توان به تجارب شخصی وی در سفرهای متعددی که به سرزمین هایی چون هند و جزایر اطراف داشته اشاره کرد. ♦️ چنان که وی در صفحات ۵۲۰-۵۱۹ به یکی از خاطرات سفرش به لاهور اشاره میکند و ماجرای عجیب زنی را که مار زاییده بود، بازگو می کند همچنین شنیده های وی از مسافرانی که به سرزمین های دور و نزدیک سفر کرده اند و خاطرات سفر خود را برای فزونی استر آبادی بیان نموده اند، از جمله منابع مؤلف به شمار میرود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
چرخکرده بینی گوزن شمالی، یکی از عجیبترین غذا های در کانادا 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اتفاق « اولین اثر شبانه » دربدن انسان چیست ❓🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻