eitaa logo
فیضِ فیض
104 دنبال‌کننده
262 عکس
19 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
روزی مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: مرا خبر بده از بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان (علیه السلام) که قرآن بر آن دلالت می‌کند. امام رضا (علیه السلام) در پاسخ از فضیلت ایشان در مباهله سخن گفتند: خداوند عزّوجل می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ: از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم» پس رسول خدا (صلی الله علیه و اله) حسن و حسین را فراخواند که دو پسرش بودند و فاطمه را فراخواند که در اینجا زنانش بود و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را فراخواند که به حکم خداوندِ عزّوجل، نفسِ پیامبر بود. ثابت شده که کسی افضل از رسول خدا نیست پس طبق حکم خداوندِ عزّوجل، کسی افضل از نفسِ رسول خدا نیست. حق، وصف علی را به پیمبر گوید جبریل به انبیا مکرر گوید دانید کدام خودستایی حسن است؟ آنجا که رسول مدح حیدر گوید پ.ن: واقعه در روز ۲۴ ذی الحجة روی داد. علیه السلام منبع روایت: الفصول المختارة (شیخ مفید) ص38 @haqshenas110
🔴 چند رباعی زیبا از ملک الشعرای بهار آزادی ماست اصل آبادی ما این است نتیجه خدادادی ما آزاد بزی ولی نگر تا نشود آزادی تو رهزن آزادی ما ما درس صداقت و صفا می‌خوانیم آیین محبت و وفا می‌دانیم زین بی‌هنران سفله ای دل مخروش کانها همه می‌روند و ما می‌مانیم امروز نه کس ‌ز عشق آگه چو من است کز شکّر عشقم‌ همه‌ شیرین ‌سخن‌ است در هر مژه من به ره خسرو عشق نیروی هزار تیشه کوهکن است ای کاش دلم به دوست مفتون نشدی چون‌ مفتون‌ شد ز هجر مجنون نشدی چون‌مجنون‌شد ز رنج پرخون نشدی چون‌ پر خون شد ز دیده‌ بیرون نشدی امشب ز فراق دوست خوابم نبرد هم دل به سوی شمع و کتابم نبرد از بس که دو دیده آب حسرت بارد بیدار نشسته‌ام که آبم نبرد @feyzefeyz   👈👈👈👈فیضِ فیض
🔴 دشمنان اهل بیت؛ طعنه‌زنندگان به زائران، مداحان و مرثیه‌خوانان! از امام صادق علیه السلام نقل شده که در حدیثی پس از ذکر مصائب امام حسین علیه السلام و فضیلت زیارت ایشان فرمودند: 👈 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا وَ يَمْدَحُنَا وَ يَرْثِي لَنَا وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا وَ غَيْرِهِمْ يَهُدُّونَهُمْ [يُهَدِّدُونَهُمْ‏] وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُون‏. ترجمه🔻 👈 سپاس خداوندی را که در میان مردم کسانی را قرار داد که به سوی ما می‌آیند و ما را می‌ستایند و برای ما مرثیه‌خوانی می‌کنند و [سپاس خداوندی را که] دشمنان ما را کسانی قرار داد که به ایشان -چه از خویشانمان باشند یا نه- طعنه زده و آنان را تهدید می‌کنند و آنچه انجام می‌دهند را زشت می‌شمرند! کامل الزیارات: 326. پ. ن: روشن است که مدح و مرثیه نیز باید بر اساس روایات و منابع معتبر و در چارچوب ضوابط اسلامی باشد تا مورد رضایت کامل اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد ان شاءالله. @feyzefeyz
...قبولِ خاطرِ خونِ خدا شدن شرط است نه هر که مرثیه‌ای ساخت محتشم گردد عزای ماست که هر سال می‌شود تکرار وگرنه حیف محرم که خرج غم گردد نه هر که کشته شود می‌توان شهیدش گفت نه هر سری که به نی می‌رود علم گردد حدیث عشق و وفا ناسروده می‌ماند مگر که دست علمدار ما قلم گردد هنوز شعله‌ور از خیمه‌های عاشوراست ز شور شیونی دل مباد کم گردد @feyzefeyz
🔴 آیا تک تک افراد امویان ملعون بودند؟ اگر اینگونه نیست پس منظور از لعن همه بنی‌امیه در زیارت عاشورا چیست؟ بنی‌امیه گروهی هستند که از زمان ظهور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) تا زمان سقوط دولتشان هرگز دست از فساد و مبارزه با اسلام برنداشتند. از آنان در قرآن و روایات اسلامی بدگویی بسیاری شده است. شجره ملعونه، میمون‌هایی که از منبر رسول خدا (ص) بالا می‌روند، فرقه باغیة، بدترین قبیله عرب، بدترین موجودات زنده و آفت امت از صفاتی است که در قرآن و روایات به ویژه در احادیث نبوی درباره امویان به کار رفته است. در کلام رسول خدا (ص) سیاست امویان چنین تشریح شده است: «هر گاه شمار پسران ابی العاص به سی تن (در روایت دیگر به چهل تن) برسد، بیت المال مسلمین را (ملک شخصی خود بدانند و آن را) دست به دست گردانند؛ بندگان خدا را به بردگی گیرند و با دین خدا با حیله و نیرنگ برخورد کنند.» 🔺 حضور افراد نیک در میان بنی‌امیه با وجود خباثت‌های امویان، انسان‌های خوبی نیز در میان آنان یافت شده است. به عنوان نمونه «ابان بن سعید بن عاص» و برادرش «خالد» از کسانی بودند که پس از روی کارآمدن ابوبکر از بیعت با او سر باز زدند و حتی به امیر مؤمنان علیه السلام اعلام کردند حاضرند به ایشان برای باز پس گیری خلافت یاری برسانند. خالد زمانی که اسلام آورد پدرش او را به شدت شکنجه و حتی زندانی کرد اما او گریخت و خدمت پیامبر (صلی الله علیه و اله) رسید. وی جزء افرادی بود که پس از غصب خلافت در مسجد به ابوبکر و عمر اعتراض فراوانی کرد. به او لقب «نجیب بنی‌امیه» داده شده است. از سوی دیگر معاویه فرزند یزید ملعون یعنی «معاویة بن یزید بن معاویه» که بعد از پدرش به مدت بسیار کوتاهی خلیفه شد روش پدرانش را نمی‌پسندید. بر پایه برخی از روایات تاریخی وی در یک خطبه ضمن تمجید از امام علی و بیان شایستگی ایشان برای خلافت از پدربزرگش معاویه به جهت جنگ با امام و نیز از پدرش یزید به جهت جنگ با امام حسین (علیهما السلام)، حرمت‌شکنی و سوزاندن کعبه به شدت انتقاد کرد. مطابق برخی گزارش‌ها او در نهایت کشته شده است در حالی که سنش در زمان مرگ 18 تا 21 سال بود. البته بیماری هم علت مرگ او گفته شده است. به هر حال معاویة بن یزید از خلافت بیزار بود و در همان خطبه معروف گفت: «من آن نیستم که امر شما را به عهده گیرم و مسئولیت‌های شما را تحمل کنم. اکنون خود دانید و خلافت خود، به خدا قسم اگر دنیا غنیمت است، ما بهره‌ای از آن بردیم، و اگر هم خسارت است آل ابوسفیان را هم‌ آنچه از آن بدست آورده‌اند، بس است.» پدیدآمدن چنین انسانی از اُمّ الفسادی مانند یزید یکی از شگفتی‌های خلقت است! هر چند مسبوق به سابقه بوده است. در تاریخ از قبیله بنی‌امیه، افراد دیگری که دارای کردار و یا گاه مواضع درست بودند -هر چند به صورت محدود- شمرده شده است. مانند ابوالعاص بن ربیع که با وجود دشمنی‌های قبلی با پیامبر (ص) و دیر اسلام آوردن، پس از غصب خلافت در کنار امام علی علیه السلام ماند. دخترش «اُمامَه» نیز همسر امیرالمؤمنین علیه السلام بود و به نقلی، این ازدواج به وصیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) صورت گرفت. 🔺 منظور از لعن بنی‌امیه در زیارت عاشورا سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که با وجود حضور افراد نیک در میان امویان مراد از فراز «لَعَنَ اللهُ بَنی اُمَیَّهَ قاطِبَه: خداوند همه بنی‌امیه را لعنت کند» در زیارت عاشورا چیست؟ به این روایت توجه کنید: روزی «سعد بن عبدالملک بن عبدالعزیز بن مروان» که از نسل مروان و بنی‌امیه و از یاران امام باقر علیه السلام بود خدمت ایشان می‌رسد و به شدت گریه می‌کند. امام سبب گریه‌اش را می‌پرسد و او می‌‌گوید چگونه نَگِریَم در حالی که من از شجره ملعونه در قرآن هستم؟ حضرت در پاسخ می‌فرمایند: أَنْتَ أُمَوِيٌّ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَحْكِي عَنْ إِبْرَاهِيمَ فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي‏؟ یعنی: تو اموی‌ هستی ولی از ما اهل بیتی. آیا سخن خداوند عزوجل را نشنیدی که از زبان ابراهیم (علیه السلام) می‌گوید: «هر کس از من پیروی کند از من است؟» نکته جالب اینکه در همین روایت آمده که امام به سعد بن عبدالملک، لقب «سعد الخیر» یعنی «سعد نیک» داده بودند. بنابراین سعد اگر چه اموی بود اما چون تابع اهل بیت علیهم السلام بود دیگر از شجره ملعونه حساب نمی‌شود تا لعن خداوند در قرآن شامل حال او شود. بلکه بالاتر از آن به صورت اعتباری یکی از اهل بیت به شمار می‌رود. 👈 در واقع منظور از «همه بنی امیه» در زیارت عاشورا، همه امویانی است که در خط سیاست شجره ملعونه بودند که مطابق روایت نبوی، فساد در دین و دنیا بود و افرادی مانند اُمامَه، ابان و خالد بن سعید و سعد بن عبدالملک خود به خود از این دایره خارج هستند.
به همین ترتیب عضویت در گروه سالم بنی‌امیه و یا شجره ملعونه تا روزگار ما نیز ادامه یافته و بستگی به عمل منسوبان به خاندان اموی دارد. @feyzefeyz
ایّام عزاداری مظلوم شهید است لعن است که در پشت سر شمر و یزید است در عهد حسین‌بن‌علی شمر یکی بود امروز به هر گوشه دو صد شمر پلید است بر هر که زنی دست یزیدی‌ست ولیکن خونخواری او طبق ره و ‌رسم جدید است شمر مد امروز سلاحش عوض تیغ دونبازی و دوز و ‌کلک و وعد ‌و وعید است جان تو گرفته‌ست و‌ بوَد باز طلبکار فحشت دهد و منتظر قبض رسید است! در دست رئیسی قلمی دیدم و گفتم این نیست قلم، بهر درِ فتنه کلید است آن‌مرد ‌که لعنت ز پی شمر فرستد خود می‌کند آن ظلم که از شمر بعید است زین قوم دغاپیشه عجب نیست که بینی گر آب به حلق تو بریزند، اسید است ای حرمله آن‌کو به بدی از تو‌ برَد نام امثال تو را از سر اخلاص مرید است در پرده کند فخر به شاگردی ابلیس در ظاهر اگر پیرو قرآن مجید است القصّه ز بیداد گروهی بتر از شمر هر‌جا نگری خسته و مظلوم و شهید است مرحوم @feyzefeyz 👈
هنوز اين آسمان آلودهٔ پرهای كركس‌هاست  و از خون تو، تر، دامان خشكی‌ها و اطلس‌هاست  جهان تشنه ست، ماه آسمان تشنه ست، اما آب  هنوز آن سوی، دست بيعت (خشک‌مقدس‌ها)ست  چنان پاشيده از هم نقش‌های روزگار انگار  زمين يک كاشیِ افتاده از طاق مقرنس‌هاست  در آن سو گربه ‌رقصانی شامی‌هاست و اين سو شتر‌ها پای می‌كوبند و ميدان دست ناكث‌هاست  به دنيا برنگرد ای ذوالجناح تشنه! در اين عصر  اگر آن روزگار شمر بود اين عصر اشعث‌هاست! از کتاب @feyzefeyz 👈
...من قطاری دیدم روشنایی می برد من قطاری دیدم فقه می برد و چه سنگین می رفت من قطاری دیدم که سیاست می برد {و چه خالی می رفت} من قطاری دیدم تخم نیلوفر و آواز قناری می برد و هواپیمایی که در آن اوج هزاران پایی خاک از شیشه آن پیدا بود... @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
نشست خستگی‌اش را تكاند روی درخت شكسته پرهایش را نشاند روی درخت  پرنده  از دل مجروح و جان رنجورش چه‌ها چه‌ها  كه برايم نخواند روی درخت دم غروب كه شد با نسيم آوازش پرنده‌های جهان را كشاند روی درخت هوای لانه‌ی خود كرد و بال‌هايش را ز گرد و رنگ تعلق  تكاند روی درخت  پرنده بود رها بود مثل ما كه نبود پرنده‌تر شد و پر زد  نماند روی درخت @feyzefeyz  👈👈فیضِ فیض
ابتدای کربلا مدینه نیست، ابتدای کربلا غدیر بود ابرهای خونْ فشان نینوا، اشک های حضرت امیر بود بعد از آن فتوت همیشه سبز، برکت از حجاز و از عراق رفت هر چه دانه داشتند سنگ شد، پشت هر بهار، صد کویر بود بعد مکه و مدینه، دام شد، کوفه صرف عیش و نوش شام شد آفتابِ سربلندِ سایه سوز، در حصارِ نیزه ها اسیر بود الامان ز شام، الامان ز شام، الامان ز درد و غربت امام شام بی مروّت غریب کش، کاش کوفه ی بهانه گیر بود هان! هبا شدید، هان! هدر شدید، مردم مدینه! بی پدر شدید این صدای غربت مدینه بود، این صدای زخمی بشیر بود کربلا به اصل خود رسیدن است، هر چه می روم به خود نمی رسم! چشم تا به هم زدم چه دور شد، تا به خویش آمدم چه دیر بود! @feyzefeyz