🔻 آیت الله اراکی در درس خارج فقه نظام سیاسی عنوان کرد؛
⬅️ قبل از انقلاب اسلامی مردم اهل نماز و روزه و ... بودند و مانعی برای انجام آن وجود نداشت، از این رو تقابل امام (ره) با شاه بر سر فقه فردی نبود بلکه بر سر فقه نظامات و فقه اجتماعی بود.
⬅️ ما میخواستیم جامعه را بر مبنای فقه اسلام مدیریت کنیم؛ زیرا از نظر ما آنچه جامعه را به پیشرفت یا پسرفت میرساند، فقه اجتماعی است.
⬅️ اصول فقه نظام به معنای فقه جدید و جدای از فقه موجود نیست. بلکه فقه کنونی متضمن فقه نظام نیز می باشد و به تعبیری فقه نظام از آن استخراج میشود؛ بنابر این می توان از روش فقه سنتی تبیعت کرد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
❇️ برخی آیه «لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ.» را به عنوان یک دلیل مطلق در رجحان محبت نسبت به دیگران دانسته اند.
🔻وجه استدلال:
⬅️ مقدمه اول: خطاب در این آیه عام است و شامل مؤمن و کافر میشود.
⬅️ مقدمه دوم: مدلول التزامی جمله «عزیز علیه ما عنتم و حریص علیکم» چنین است که محبت و مودت پیامبر اکرم صل الله علیه واله شامل همه مردم می باشد.
⬅️ مقدمه سوم: بر اساس آیه شریفه، اسوه یا الغاء خصوصیت مختص پیامبر(ص) نیست بلکه شامل دیگران نیز میشود.
🔻نقد استدلال:
⬅️ نقد بر مقدمه اول: آیا مراد از ضمیر «کم» که دو بار در آیه تکرار شده است، مؤمنان است یا مطلق انسانها؟ در ضمایر خطابی، بدون قرائن نمی توان حمل بر اطلاق کرد اما با بررسی متون دینی قراینی بر اطلاق ضمیر در این آیه مورد بحث به دست می آید که به همراه قدر متیقن دانستن آن به غیر مسلمان، دلالت بر اطلاق می کند.
⬅️ نقد بر مقدمه دوم: آیه در مقام امتنان و جلب محبت است. اگر ظهور «عنتم» و «حریص علیکم» در آیه فوق کنار یک دیگر قرار بگیرد، مفهوم آیه چنین می شود که پیامبر به شما علاقه و محبت دارد که به سمت شما آمده است. در نتیجه خصوصیات آیه اقتضا میکند استدلال به این آیه را بپذیریم.
. ----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ استاد جواد عبادی در درسگفتار «فقه بانک» خاطرنشان کرد؛
⬅️ استفاده از دستاوردهای بشری در علوم تجربی زمانی ایجاد مشکل می کند که به علوم انسانی و علوم اجتماعی تعمیم داده شود.
⬅️ در چگونگی استفاده از نهادهای اجتماعی غربی (مانند بانک) نوعی افراط و تفریط وجود دارد. در همین راستا برای رسیدن به پاسخ صحیح، باید دیدگاه اسلام در خصوص مباحث عرفی به ویژه بحث معاملات اقتصادی بررسی شود.
⬅️ امروزه با دو نوع عقود مواجح هستیم؛ عقودی که در متن فقه به آنها تصریح شده است و عقودی که به تازگی ایجاد شده یا آن که از اقتصادهای دیگر وارد شدهاند.
⬅️ با توجه به اینکه احکام اسلامی به دو قسم امضایی و تأسیسی تقسیم میشوند، در مورد معاملات سه نظر ارائه شده است؛
1️⃣ عدهای مانند صاحب جواهر معتقد هستند که معاملات همانند عبادات امری تأسیسی می باشند.
2️⃣ عدهای دیگر معتقدند معاملات امضایی است. این گروه خود به فقهای منحصری و غیر منحصری تقسیم میشوند.
3️⃣ فقهای منحصری معتقدند درست است که شارع قراردادها را امضا کرده است ولی صرفاً قراردادهایی قابل قبولاند که در حضور خود شارع امضا شدهاند. فقهای غیر منحصری معتقدند بر اساس عموم ادله «اوفوا بالعقود» در زمان غیر شارع هم عقود قابل امضا هستند.
. ----—————————-
#فقه_نظام
#درس_گفتار
#فقه_بانک
#حجه_الاسلام_عبادی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیتالله احمد عابدی در درس خارج جهاد، عنوان کرد؛
⬅️ مبانی جهاد عبارت اند از؛ انسان شناسی، خداشناسی و هستیشناسی. باید موضوعاتی همانند میزان کُشتن انسانها در جنگ، ذیل مباحث مبانی انسان شناسی مطرح شود. به این که آیا در جنگ مبنای دین کثرت در قتل است یا باید به اقل قتل اکتفا کرد.
⬅️ نتیجه نگاه هستیشناسانه مسیحی – صهیونیستی به جنگ، آن چیزی است که در اروپا مشاهده می شود. هیچ نقطه ای از کره زمین به میزان اروپا در تاریخ خود جنگ نکرده است. تعداد کشتههای جنگها در اروپا نیز نسبت به سایر جاها بیشتر است. برای نمونه در عرض 20 سال 2 جنگ جهانی راه انداختند که 75 میلیون نفر در آن جا کشته شدند.
⬅️ یهودیان و صهیونیستها معتقد هستند که مهمترین صفت خداوند «شدید الانتقام و شدید العذاب» است در حالی که مسلمانان مهمترین صفت خداوند را رحمان و رحیم بودن می دانند. این نوع نگاه در مسائل فقهی بسیار تأثیرگذار است. نگاه داعشی نیز مانند نگاه صهیونیستهاست.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_جهاد
#آیت_الله_احمد_عابدی
🔎 @fiqhenezam_com
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مفهوم فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
✅ «آنچه مجموعه انسانها را تبدیل به یک جامعه میکند حاکمیت یک اراده واحد بر مجموع اراده ها است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سلسله_نشستهای_هم_اندیشی_فقه_نظام
#فقه_نظام
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
⬅️ برخی بر این باور هستند که رفتارهای جوانحی جایگاهی در فقه ندارند. زیرا در فقه از رفتارهای جوارحی بحث می شود.
⬅️ اما همان گونه که مکرارا بیان شد با توجه به ادله ای در متون دینی وجود دارد که امور جوانحی را موضوع و متعلق احکام قرار میدهند؛ بنابراین از موضوعات فقه محسوب می شود.
⬅️ موضوعاتی از قبیل محبت خداوند و لزوم محبت ورزیدن به او از امور نفسانی و اختیاری است؛ از جهت دیگر امور اختیاری از موضوعات فقهی به شمار می رود؛ پس ما فقه جوانحی داریم و بر اساس آن فقه را به اعتقادی و عبادی تقسیم می کنیم.
⬅️ اگر محبت را امر واجب یا در درجاتی مستحب دانستیم، طبعاً عواملی که آن را ایجاد کند وجوب یا استحباب غیری پیدا میکند که انسان به محبت واجب یا درجات اشتدادی دست پیدا کند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیت الله کعبی در درس خارج فقه الجهاد عنوان داشت؛
❇️ در متون اسلامی برای کافر ذمی شرایطی بیان دشده است که تخطی از آن موجب تعزیر یا نقض عهد می شود:
⬅️ پذیرش پرداخت ذمه. هدف از پرداخت جزیه این است که شخص کافر در عمل حاکمیت اسلام را بپذیرد. بر این اساس پرداخت پول با عناوین غیر از جزیه، موجب ذمی محسوب شدن او نمی شود.
⬅️ «أن لا یفعلوا ماینافی الامان»؛ از انجام امور خلاف عقد ذمه مانند اقدام علیه دولت اسلامی یا همکاری با دشمنان دولت اسلامی، خودداری کند.
⬅️ «أن لایُؤذُوا المسلمین»؛ از انجام افعالی مانند زنا، سرقت، پناه دادن به جاسوس دشمن و... که موجب آزار مسلمین می شود بپرهیزد. «وإن فعلوا شیئا وکان ترکه مشترطا فی الهدنه کان نقضا...»
⬅️ «أن لایتظاهروا بالمناکیر»؛ درمنظر عموم به انجام افعالی که از دیدگاه اسلام منکر است، نپردازند. مانند شرب خمر و زنا، هرچند آنها شرب خمر را جایز میدانند، اما نباید به صورت علنی شرب خمر کنند... «ولو تظاهروا بذلک نقض العهد» اگر به انجام منکرات تظاهر کنند، عهد را نقض کردهاند.
⬅️ «أن لایُحدثوا کنیسة...»؛ کنیسه و کلیسای جدیدی احداث نکنند، ساختمانی بالاتر از ساختمان مسلمانان ایجاد نکنند.
6️⃣ «أن تجری علیهم احکام المسلمین...» یعنی قضاوت قاضی مسلمان، تصمیمات استاندارا، فرماندار و یا هر مسئول اجرایی کشور اسلامی را به موجب قوانین و مقررات دولت اسلامی بپذیرند و در پی این نباشند که در این امور شخصی از خود را بکار بگذارند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الجهاد
#آیت_الله_کعبی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ از مستندات قائلین به مشروعیت حکومت با رأی مردم، وکالت کارگزاران از ناحیه مردم - نه ولایت - است و از مهمترین این اسناد نامه ۵۱ نهجالبلاغه میباشد.
🔻وجه استدلال
️⬅️ امیرالمومنین(ع) درباره اصحاب خراج میفرماید «وکلاء الامه و سفراء الائمه». در روایت از اصحاب خراج به وکلای امت تعبیر شده است. از سوی دیگر افعال وکیل بدون نظر موکل مشروعیت ندارد؛ بنابراین مشروعیت آنها وابسته به رای مردم است.
⬅️ مراد از کلمه وکیل همه کارگزاران است، زیرا اصحاب خراج از خصوصیت ویژه که آنها را از دیگر کارگزاران جدا کند، بهره نمیبرند.
🔻 پذیرش این روایت با دو مشکل اساسی مواجه است؛
⬅️ سند روایت: زمانی که دلالت روایت مورد استدلال در یک کلمه نهفته باشد، روایت باید از سند معتبری برخوردار باشد. در اینجا هر چند مستند نهجالبلاغه است اما باید توجه داشت که همه محتوای نهجالبلاغه را نمیتوان بدون سند پذیرفت.
⬅️ با توجه به اینکه وکالت دارای دو معنای اصطلاح فقهی و لغوی است، اگر مراد از وکالت مصطلح فقهی باشد باید همه لوازم آن که در فقه بیان شده است را بپذیریم. اما اگر مراد وکالت لغوی باشد دیگر قسیم ولی نیست زیرا اصطلاح فقهی منظور نیست.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت ا... سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده عنوان داشت؛
⬅️ خداوند برای مدیریت کانون اجتماعی خانواده، اقدام به وضع مجموعه قوانین و مقرراتی کرده است که فقه خانواده نام دارد.
⬅️ خانواده از اموری است که انسان را در مسیر تکامل قرار میدهد.
⬅️ با توجه به اینکه خانواده دارای ابعاد گوناگونی است، نیازمند نظامهای متناسب با آن ابعاد است.
📝کانون خانواده سلول زنده جامعه است که اگر بمیرد جامعه میمیرد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛
⬅️ از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشهکن سازی بیسوادی در کل جامعه بود.
⬅️ ادلە قرآنی دال بر این مطلب آیاتی هستند که هدف از ارسال انبیاء را تعلیم عامە مردم بیان کرده اند.
⬅️ روایات فراوانی از معصومین(ع) نیز دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است.
⬅️ نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمیپذیرد و معتقد است آموزش مطلق علوم باید عمومی باشد.
🔻 روایات دال بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛
1️⃣ دستە اول: روایاتی که طلب علم را برای همه مردم امری واجب دانسته اند.
2️⃣ دسته دوم: روایاتی که در خصوص وجوب تعلیم آمده است.
3️⃣ دستە سوم: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد.
⬅️ از مدلول التزامی روایات این بحث، استفاده می شود که اگر امری مانند تعلیم علم دارای مصلحت شرعی می باشد، بر دولت اسلامی واجب است که آن را در اختیار مردم قرار بدهد؛ بنابر این دولت نباید مدارس غیرانتفایی را منحصرا برای افراد متمول تأسیس کند.
⬅️ اگر مردم برای کسب درآمد و با این تفکر که پول بیشتر در مقابل امکانات آموزشی بیشتر، اقدام به تأسیس مدارس غیر انتفایی کنند، مشکلی ندارد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح کرد:
⬅️ دستگاه فقه اسلامی برای استنباط مبانی از قوت بالایی برخوردار است.
⬅️ بانک، در نظام جامع اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد.
⬅️ مسیر پیش روی بانکهای امروزی مسیری است که بر اساس فرمول ربا و سرمایهداری پی ریزی شده است.
⬅️ در عصر حاضر مشاهده می شود که عقود اسلامی در خدمت توجیه ربا قرار گرفته است.
⬅️ با ساختار موجود نظام اقتصادی نمی توان مقولاتی مانند رباخواری و صوریسازی بانکها را به صورت کامل حذف کرد.
⬅️ ساختار سرمایه سالاری حاکم بر بانک و بورس، مانع از مردمی شدن این نهادها می شود.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_اقتصاد_اسلامی
#حجه_الاسلام_یوسفی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛
از جمله ادله ای که برای اطلاق محبت نسبت به مسلمین و غیرمسلمین در متون دینی می توان یافت، مجموعه روایاتی با موضوع تودد است. مانند «التودد الی الناس» و «التحبب الی الناس». همانگونه که مشاهده می شود عنوان این روایات «الی الناس» است که شامل مسلمانان و غیر مسلمانان می شود.
⬅️ تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا محبت خود را به او نشان داد.
⬅️ در اینکه مراد از تودد محبت قلبی است یا اظهار محبت به دیگران، دو قول وجود دارد در منابع لغوی معنای محبت قلبی بیان شده است. اما برخی نیز به معنای اظهار محبت دانسته اند.
⬅️ «التودد الی الناس» بهعنوان یکی از آداب مهم در معاشرت اسلامی به شمار می رود.
⬅️ روایات دال بر تودد علی طائفتین بود. در روایاتی تودد به همراه الناس ذکر شده و در بعضی روایات تودد به تنهایی بیان شده است. در خصوص روایات طائفه اول باید گفت تودد ظهور الی الغیر است نه به معنای جلب محبت برای خود. اما در روایات طائفه دوم معنای تودد اطلاق دارد و ظهور در مسلمان و غیر مسلمان است البته در هر دو صورت اطلاق وجود دارد اما در صورت دوم اطلاق واضح تر است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com