🔻 آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» بیان کرد؛
⬅️ از جمله دستاوردهای بزرگ انقلاب پیامبر(ص) عمومی ساختن تعلیم و ریشهکن سازی بیسوادی در کل جامعه بود.
⬅️ ادلە قرآنی دال بر این مطلب آیاتی هستند که هدف از ارسال انبیاء را تعلیم عامە مردم بیان کرده اند.
⬅️ روایات فراوانی از معصومین(ع) نیز دال بر نفی هرگونه امتیاز تعلیمی و آموزشی در جامعە اسلامی است.
⬅️ نظام اسلامی، نظامی است که امتیاز طبقاتی را در عرصە آموزش نمیپذیرد و معتقد است آموزش مطلق علوم باید عمومی باشد.
🔻 روایات دال بر الغای هر نوع امتیاز مبتنی بر طبقات در امور تعلیم و آموزش بر سه دسته است؛
1️⃣ دستە اول: روایاتی که طلب علم را برای همه مردم امری واجب دانسته اند.
2️⃣ دسته دوم: روایاتی که در خصوص وجوب تعلیم آمده است.
3️⃣ دستە سوم: روایاتی که دلالت بر عدم جواز تبعیض در تعلیم دارد.
⬅️ از مدلول التزامی روایات این بحث، استفاده می شود که اگر امری مانند تعلیم علم دارای مصلحت شرعی می باشد، بر دولت اسلامی واجب است که آن را در اختیار مردم قرار بدهد؛ بنابر این دولت نباید مدارس غیرانتفایی را منحصرا برای افراد متمول تأسیس کند.
⬅️ اگر مردم برای کسب درآمد و با این تفکر که پول بیشتر در مقابل امکانات آموزشی بیشتر، اقدام به تأسیس مدارس غیر انتفایی کنند، مشکلی ندارد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح کرد:
⬅️ دستگاه فقه اسلامی برای استنباط مبانی از قوت بالایی برخوردار است.
⬅️ بانک، در نظام جامع اقتصادی اسلام جایگاهی ندارد.
⬅️ مسیر پیش روی بانکهای امروزی مسیری است که بر اساس فرمول ربا و سرمایهداری پی ریزی شده است.
⬅️ در عصر حاضر مشاهده می شود که عقود اسلامی در خدمت توجیه ربا قرار گرفته است.
⬅️ با ساختار موجود نظام اقتصادی نمی توان مقولاتی مانند رباخواری و صوریسازی بانکها را به صورت کامل حذف کرد.
⬅️ ساختار سرمایه سالاری حاکم بر بانک و بورس، مانع از مردمی شدن این نهادها می شود.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_اقتصاد_اسلامی
#حجه_الاسلام_یوسفی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» یبان داشت؛
از جمله ادله ای که برای اطلاق محبت نسبت به مسلمین و غیرمسلمین در متون دینی می توان یافت، مجموعه روایاتی با موضوع تودد است. مانند «التودد الی الناس» و «التحبب الی الناس». همانگونه که مشاهده می شود عنوان این روایات «الی الناس» است که شامل مسلمانان و غیر مسلمانان می شود.
⬅️ تودد به معنای جلب مودت الناس الی نفسه است. تودد الیه یا تحبب الیه یعنی به او محبت ورزید یا محبت خود را به او نشان داد.
⬅️ در اینکه مراد از تودد محبت قلبی است یا اظهار محبت به دیگران، دو قول وجود دارد در منابع لغوی معنای محبت قلبی بیان شده است. اما برخی نیز به معنای اظهار محبت دانسته اند.
⬅️ «التودد الی الناس» بهعنوان یکی از آداب مهم در معاشرت اسلامی به شمار می رود.
⬅️ روایات دال بر تودد علی طائفتین بود. در روایاتی تودد به همراه الناس ذکر شده و در بعضی روایات تودد به تنهایی بیان شده است. در خصوص روایات طائفه اول باید گفت تودد ظهور الی الغیر است نه به معنای جلب محبت برای خود. اما در روایات طائفه دوم معنای تودد اطلاق دارد و ظهور در مسلمان و غیر مسلمان است البته در هر دو صورت اطلاق وجود دارد اما در صورت دوم اطلاق واضح تر است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده در درس خارج فقه فضای مجازی مطرح کرد:
⬅️ نمی توان به نحو قضیه خارجیه حکم پیام رسانهای خارجی را به دست آورد، بلکه باید به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه کرد و بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است؛ بر این اساس باید وصف افعالی که در شبکههای مجازی است احصا نمود.
🔻روشهایی که برای رسیدن به حکم فعالیت در فضای مجازی استفاده می شود عبارتند از؛
الف) قاعدة «حرمة التعرب بعد الهجرة»
⬅️ التعرب بعد الهجرة یعنی مهاجرت از سرزمینی که شخص در آن میتواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمیتواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد.
⬅️ در احادیث فراوانی التعرب بعد الهجرة به عنوان یکی از کبائر هفتگانه بیان شده است. از این احادیث حرمت استخراج میشود.
⬅️ در مورد فضای مجازی نیز این قاعده جریان دارد و هر قسمت از فضای مجازی که باعث تعرب بعد از هجرت بشود، حرام است.
ب) حرمت حفظ کتب ضلال
⬅️ صاحب عروة در حاشیهای که بر مکاسب دارد میفرماید: «مقتضای ادلهای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی میشود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...»
⬅️ کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#آیت_الله_ملک_زاده
🔎 @fiqhenezam_com
❇️❇️
❇️ آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی تأکید کرد؛
🔻 بررسی دلایل مدعیان مشروعیت حکومت به وسیله رأی مردم
⬅️ دلیل: نصوص پراکندهای در متون دینی وجود دارد که با در نظر گرفتن مجموع آنها ادعای وجوب امیر برای مردم و انتخاب آن به وسیله مردم به اثبات میرسد، مانند روایتی که در آن پیامبر اکرم(ص) در انتخاب فرمانده لشکر اسلام در جنگ موته میفرمایند «... انتخاب الامیر بعد ابن رواحه الی انفسهم فیظهر منه صحه ذلک...»
⬅️ نقد دلیل: از ادله مورد استناد چنین برداشت میشود که رأی مردم زمانی مشروعیت دارد که نص نباشد از این روی مخالفین این نظریه مدعی وجود نص در زمان غیبت میباشند و بر این باور هستند که مجرای دلیل مذکور زمانی است که مردم نیازمند امیر هستند نه اینکه حتما امیر را باید مردم انتخاب کنند.
⬅️ بر اساس نگاه اتمیک از این دلیل مشروعیت حکومت به رأی مردم و عدم وجود نص در زمان غیبت به اثبات نمیرسد؛ بنابراین دلیل مذکور در اثبات مشروعیت رأی مردم ناقص است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎 @fiqhenezam_com
🔻آیت ا... سیدمنذر حکیم در درس خارج فقه نظام جامع خانواده مطرح کرد؛
⬅️ مبنای شارع مقدس در زمینه ازدواج، الزام همراه با ایجاد رغبت است تا مودّت و رحمت در خانواده شکل بگیرد.
⬅️ بر اساس دیدگاه شهید صدر خانواده یک سنت موضوعی است و افراد ملزم به آن هستند زیرا که در صورت عدم تشکیل، جامعه به تدریج از بین میرود.
⬅️ احادیث در زمینه ازدواج بیانگر این نکته هستند که ازدواجِ به موقع بیش از آن که حقّی برای جوانان باشد، وظیفهای بر دوش آنهاست.
⬅️در قرآن کریم، انسان ملزم به تشکیل خانوادۀ متعالی براساس سنت الهی است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_حکیم
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیت ا... اراکی در سلسله نشستهای دولت اسلامی مطرح کرد؛
⬅️ گفته می شود مقبولیت نظام اسلامی به وسیله مردم است. اما معتقد هستم که مردم در نظام سیاسی، قابل نیستند بلکه موجِد و ادامه دهنده آن میباشند؛ یعنی علت فاعلی محدثه و مبقیه محسوب میشوند و نقش آنها منحصر در قبول کننده یک نظام نیست.
⬅️ دموکراسی و استبداد دارای ریشه واحدی هستند؛ زیرا منشأ هر دو خواست و اراده مسئولان است. مثلاً زمانی که در جامعه موکرات از مسئولی در خصوص چرایی انجام فلان کار سوال می شود، پاسخ میدهد «چون میخواهیم». زمانی هم که این سوال از یک حاکم مستبد پرسیده شود همین پاسخ را میدهد، ولی در نظام اسلامی مبنای انجام امور، رضایت خداست.
⬅️ بعد از اثبات مشروعیت نظام اسلامی، شرط موجودیت آن، اطاعت از حاکم اسلامی است؛ به این معنا که مردم با اطاعت و نصرتشان که در آیه هفتم سوره مائده و در متون روایی به خصوص روایات اهل سنت بیان شده است، به نظام موجودیت میدهند.
⬅️ دلیل تاکید فراوان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به حضور مردم در صحنه این است که،حضور به معنای اطاعت و نصرت میباشد. حضور در عرصههایی مانند انتخابات، مقاومت، مواسات و … نصرت است.
----—————————-
#فقه_نظام
#نشست_علمی
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛
🔻 دیدگاه آیات و روایات درباره مودت و محبت
⬅️ به وسیله استناد به اطلاق برخی از احادیث میتوان مودت و محبت به غیر مسلمین را اثبات کرد.
⬅️ همچنین روایاتی نیز ذکر شده است که مقید و مخصص هستند و میتوان با استناد به آنها کفار را از حیطه مودت و محبت خارج کرد.
🔻 ادله مانعه از حب غیرمسلم
⬅️ ادلهای که دال بر عدم محبت به کفار هستند، ادلهای میباشند که مضمون آنها «اتخاذ الکافر ولیا» است. در قرآن کریم 50 یا 60 آیه با این مضموم وجود دارد.
⬅️ با بررسی روایات به نظر می رسد، ادله مطلقی که بتوانند مطلق محبت نسبت به مطلق کافر را منع کنند وجود ندارند؛ زیرا مجموعه آیات یا از جهت کافر یا ازلحاظ محبت مقید هستند.
⬅️ دلیل دیگری که میتواند در زمره ادله مانعه از محبت کافر به شمار آید، مجموعه روایاتی است که ما را به حب فی الله و بغض فی الله دعوت کردهاند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
🔻استاد احمدعلی یوسفی در درس خارج فقه نظامهای اسلامی مطرح کرد:
⬅️ رویه فعلی قانونگذار بر محور عدم مغایرت قانون با اسلام است که نتیجه آن وجود به هم ریختگی و مغایرتهایی در میان قوانین میباشد؛ از این رو در قانون گذاری باید انطباق قوانین با اسلام جایگزین عدم مغایرت قوانین با اسلام شود.
⬅️ نظام سرمایه داری با محصور کردن انسان به امور دنیایی و تعطیل کردن بعد فرا مادی، به دنبال حداکثر کردن منفعت مادی شخصی است.
⬅️ برای پایه گذاری علمی به نام فقه اقتصاد نیازمند دو امر هستیم. نخست؛ داشتن تلقی مشخصی از نظام اقتصاد و دوم؛ تعریف مشخص از نظام اقتصادی.
⬅️ در هستیشناسی نظام سرمایهداری، زمانی رقابت ایجاد شد که میان امکانات محدود و خواسته های نامحدود تزاحم بوجود آمد.
⬅️ رفتار عقلایی بر اساس مبانی و اهداف کل نظام اقتصادی تعریف میشود. نگاه ما به عقلا در فقه نظام اقتصاد اسلامی، عقلایی هستند که جهانبینی توحیدی دارند.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_اقتصاد_اسلامی
#حجه_الاسلام_یوسفی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ آیتالله احمد عابدی در درس خارج «جهاد» تصریح کرد؛
🔻 در خصوص نسبت قدرت و فساد، چهار نظریه ارائه شده است؛
1️⃣ قدرت و فساد لازم و ملزوم یکدیگر هستند، یعنی دو روی یک سکه میباشند.
2️⃣ قدرت همیشه تمایل به فساد دارد.
3️⃣ قدرت امر غیر اخلاقی است.
4️⃣ اخلاق و قدرت قابل جمع هستند؛ بنابراین قدرت ذاتاً فساد آور نیست.
⬅️ تفکر غرب بر این اساس شکل گرفته است که این دو مقوله قابل جمع نسیتند.
⬅️ بررسی آیات و روایات نشان دهنده این است که قدرت علاوه بر اینکه در اسلام مورد ستایش واقع شده است، با اخلاق نیز جمع می شود. بارزترین مصداق تجمیع آنها، سیره پیامبراکرم (ص) است.
⬅️ قدرت به دو روش بیرونی و درونی کنترل می شود. کنترل درونی مباحث علم فقه است که بر عهده حوزه علمیه میباشد و کنترل بیرونی برعهده نهادها و ادارات است.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_جهاد
#آیت_الله_احمد_عابدی
🔎 @fiqhenezam_com
معرفی دروس خارج فقه نظام (1)
استاد: آیت الله علیدوست
موضوع: فقه سیاسی
————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎 @fiqhenezam_com
🔻 آیتالله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «مبانی فقه حکومتی» بیان داشت:
⬅️ نظامسازی فقه به معنای مطرح کردن بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی نیست؛ زیرا این موضوع در فقه قدمتی 1000 ساله دارد. نظامسازی فقه به این معنا است که باید به مسائل و جزئیات ولایت فقیه مانند موضوع مصلحت نظام و ... پرداخته شود.
⬅️ امام خمینی (ره) بوسیلة روش خاص فقهی خود توانستند موضوع مصلحت نظام را با استفاده از متد فقه جواهری در سیستم استنباط فقهی وارد کند.
⬅️ یکی از بهترین شارحان نظریه امام، مقام معظم رهبری(مدظله) است؛ ایشان نقطه مقابل تحول امام خمینی (ره) را تحجر و تجدد قرار داد.
⬅️ ریشه تحول امام تحول، پشتوانه فکری ایشان بود. او در هر حرکتی متکی به مبنای معرفتی اسلام و در چارچوب اسلام بود.
⬅️ بنابراین اگر میخواهیم مبانی فقه حکومتی را ایجاد کنیم باید مبنای معرفتی فقه حکومتی امام راحل را به دست بیاوریم و الا یا در تحجر هستیم یا در تجدد.
----—————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
🔎 @fiqhenezam_com