مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ تبیین جایگاه حکومت برای امام (ره) با یک تطور فکری حاصل شده است. البته مقتضای تحقیق و محقق بودن این است که محققی برای دست یابی به نتیجهای، آرام آرام از یک مسئلهای شروع میکند تا به نظریهی تحقیق برسد؛ به عنوان نمونه میتوان به مسئله خطابات قانونیه اشاره کرد.
⬅️ از برخی عبارات امام استفاده میشود که حکومت در اسلام به عنوان مقدمهی عادی، عرفی یا عقلائی برای اجرای احکام اسلام محسوب میشود؛ بنابراین حکومت عنوان مقدمیت دارد؛ به عنوان مثال ایشان در بحث ولایت فقیه بر این باور است؛ مسلمین برای انجام اموری مانند حفاظت و دفاع از خود و اجرای احکام اسلام، نیازمند تشکیل حکومت هستند؛ یعنی حکومت مقدمه است برای اجرای احکام اسلام.
⬅️ امام میفرماید حکومت از احکام اولیة اسلام است و بر تمام احکام فرعیه مانند نماز، روزه و حج مقدم میباشد. امام بزرگوار در جوابیهای که به رهبری معظم انقلاب در همان ایام نوشت، اشاره کرد که حکومت از احکام اولیه و مقدم بر همهی احکام فرعیه است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند، پول منزل را به صاحبش رد کند، حاکم میتواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند، مسجدی که ضرار باشد در صورتی که رفع بدون تخریب نشود خراب کند.
⬅️ امام میفرماید: «الاسلام هو الحکومة» نه اینکه حکومت یکی از احکام اولیه اسلام باشد، اصلاً جوهر اسلام حکومت با همه شئون است. امام در کتاب بیع خود نوشته است: «إن فی الاسلام تشکیلات و حکومةً بجمیع شئونها»، در اسلام یکی از عناصری که وجود دارد حکومت است، بعد ترقی میکنند: «بل یمکن أن یقال إن الاسلام هو الحکومة بشئونها». یعنی اگر در تعریف واقعی از دین باید گفت اسلام یعنی حکومت، با تمام شئون مالی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، تربیتی، که یک حکومت دارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/q46371
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ دو گروه بر مردم ولایت دارند، خداوند و غیر خداوند که شامل پیامبر، امام، فقیه، عدول مومنین، فساق مومنین و در حقوق خصوصی شامل پدر، جد و وصی میشود. حال سوال این است، آیا ولایت در همه این موارد به یک معنا میباشد؟ پاسخ این سوال در بحث اعتبار یا عدم اعتبار رای مردم در مشروعیت حکومت تاثیر گذار است. در این رابطه دو نظر ذکر شده است.
1️⃣ نظر نخست که شامل جمع کثیری از باحثان مسئله مورد گفتگو میشود، معتقد هستند ولایت غیر خداوند در امتداد ولایت خداوند و از جنس آن میباشد هر چند ولایت خداوند بالاستقلال و ولایت سایران اعطایی است؛ زیرا ولایت دوگونه است بالاصل و بالاعتبار. ولایت خداوند بالاصاله میباشد و کسی به او اعطا نکرده اما ولایت غیر خداوند بالاعتبار میباشد و از سوی خداوند به آنها اعطا شده است از این رو جنس ولایت یکی است و ولایت پیامبر، امام، فقیه و ... امتداد ولایت خداوند می باشند.
⬅️ از آثار این نگاه در حقوق خصوصی و مدنی این است که اعمال ولایت مشروط به مصلحت نیست. حتی بعضی از آنها تاکید دارند هر چند تصمیم و اعمال ولایت دارای مفسده باشد اما مشروط به مصلحت نیست. این افراد به اطلاق ادله تمسک کردهاند.
2️⃣ برخی دیگر ولایت خداوند را از ولایت غیر خداوند متفاوت میدانند. آنها معتقد هستند خداوند خالق است و از حق امر و نهی به عنوان مولی برخوردار میباشد. از سوی دیگر فعل خداوند مشروط به مصلحت نیست.
⬅️ این نگاه در حقوق خصوصی نیز اثر خود را نشان میدهد؛ به عنوان نمونه ولایت پدر بر دختر، ولایت امر و نهی نیست بلکه از نوع مراقبت و محافظت است. آیا او در امر و نهی خود آزاد است یا در حد حفاظت باید امر و نهی کند. در اینجا علاوه بر حقی که خود دختر دارد ، پدر نیز باید به او اجازه بدهد اما تشخیص مصداق ضرر وعدم ، مصلحت و عدم و ... به خود دختر واگذار میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/g45394
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد:
⬅️ همان گونه که بیان شد از طریق قاعده لاضرر نمیتوان خسارت تاخیر تادیه را توجیه کرد. راه دومی که بعضی از فقها به آن ملتزم شدهاند، وجه التزام است. باتوجه به وجوب وفای به شرط، اگر شرط ضمن عقد لازم قرار گیرد، واجب الوفا خواهد بود و در صورتی که از آن شرط تخلف شود، میتوان عقد را به جهت تخلف شرط فسخ کرد.
⬅️ ویژگیهای شرط عبارتند از؛ اول وجودتراضی. دوم موافق مقتضای عقد و سوم عدم مخالف با کتاب و سنت. بنابراین اگر شرطی، یکی از این سه ویژگی را نداشته باشد، باطل است؛ به عنوان نمونه بایع بگوید جنس را به تو میفروشم به شرطی که مالک آن نشوی، این شرط مخالف مقتضای عقد و باطل است .
⬅️ در موردی که تسهیلات دهندهای مانند بانک به هر عنوان قرض بدهد و شرط کند که در صورت تخلف از مفاد قرارداد باید مبلغی اضافه پرداخت شود. در این مورد سه ویژگی مذکور وجود دارد؛ به این نحو که هم تراضی هست، مخالف مقتضای عقد و مخالف کتاب و سنت نیست.
⬅️ اگر برای امهال دین، مبلغ بیشتری دریافت شود، ربای جاهلی است که در زمان جاهلیت جریان داشته و حرام است؛ به عنوان مثال شخصی صدتومان بدهکار است و الان توان پرداخت ندارد، طلبکار یک ماه دیگر به او مهلت میدهد و ۱۵۰ تومان طلب میکند، این اقدام مصداق ربا و حرام است و فقها در حرمت آن متفق هستند.
⬅️ امهال دین زمانی رخ میدهد که بدهکار توان پرداخت ندارد و طلبکار مشروط به اخذ زیاده به او مهلت میدهد. اما در بحث ما به دلیل تخطی از مفاد قرارداد وعدم پرداخت دین، کیفری که مورد توافق هر طرفین میباشد و در قرارداد نیز ذکر شده است، اجرا میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n16933
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#بانک
#آیت_الله_سید_محمد_موسوی
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیتالله کعبی در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ گاهی مصالح و مفاسد به تدریج حاصل میشوند و گاهی نیز علم به مصالح و مفاسد یا کشف آنها به صورت تدریجی و در طول زمان یا هنگام کمال عقول واقع میشود.
⬅️ آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: هم در حکم تکلیفی و هم در حکم وضعی، مصلحت و مفسده از جانب شارع مقدس لحاظ شده است. علم اصول در این بحث به بررسی لحاظ مصلحت و مفسده در ذات الخطاب میپردازد.
⬅️ اما نوعاً مفاسد و مصالح در ناحیه متلعق لحاظ میشود؛ به عنوان مثال، در موضوع امر به صلاة، مصلحت و مفسده ناشی از نهی از فحشاء و منکر و اقامة ذکر الله است. همچنین مصلحت زکات در اعطاء حق زکّوی و ریشهکن کردن فقر است.
⬅️ بنابراین هرچند مکلف به جوانب حکم شرعی آگاهی پیدا نکند، اما آن حکم تابع مصلحت و مفسده در متعلق خود است. حتی اگر مکلف مصلحت و مفسده را تشخیص ندهد، حکم شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی نفس الامری است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=458
—————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» اظهار داشت:
✅ الگوی اسلامی خانواده، یک الگوی کم آسیب، آسیب زدا و بسیار مهم است. قرآن کریم در آیه تطهیر، یک خانواده تمام الگو را ترسیم میکند. در حقیقت قرآن کریم این الگوها را برای انسان عنوان کرده و قوانین الهی برای تحقق چنین الگوهایی طراحی شده است. این الگو علاوه بر اینکه بایستی به طور شفاف و کارشناسی برای عموم خانوادهها تبیین گردد، موجب نشو و نما، موجب تعالی فرزندان و به آرامش رسیدن اعضایی است که در کانون خانواده زندگی میکنند.
✅ خانواده مقتدر، خانوادهای است که بتواند تمام اهداف مطلوبی که برای آن در نظر گرفته شده است را به نحو احسن تحقق ببخشد. این خانواده از لحاظ فکری، روحی و سلامت جسمی بهگونهای است که میتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد تا آن اهداف محقق شود.
اگر خانواده مقتدر شد، جامعۀ خانواده محور نیز مقتدر خواهد شد؛ برای مثال در دوران جنگ تحمیلی و در بسیج مردم برای جنگ، وجود عواملی مانند استحکام خانوادگی، روابط و علایق دینی موجب برقراری ارتباط عاطفی جوانان با مرجعیت و رهبری خودشان میشد. آنها این بینش لازم را غالباً از خانواده به دست آورده بودند.
✅ زمانی که اقتدار فکری، روحی و معنوی در خانواده به وجود آمد، این اقتدار معنوی در جامعه منعکس میشود. اقتدار جامعه فرع بر اقتدار خانواده است. اگر جامعهای مثل آمریکا تا دندان مسلح است ولی از درون، این جامعه پوک و روابط بسیار ضعیف و ظالمانه است، به جهت دوری از ارزشهای اخلاقی و معنوی در زندگی است؛ مثل استخوانی که پوک است که با یک تلنگری ترک برداشته و میشکند و صاحب خودش را زمین میزند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/a87683
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ از دیدگاه ما بهترین نظام، نظام اسلام است؛ زیرا مجری آن معصوم و قانون آن از سوی خداوند متعال میباشد.آنچه در این بین مهم است پاسخ به این سوال میباشد که آیا در این نظام مردم بالاجبار به سمت کمال میروند؟ در پاسخ باید گفت قطعا اینگونه نیست. این موضوع لغزشگاه افراد زیادی است. اگر به این نکته توجه نشود ممکن است شخص به دلیل مشاهده افعال حرام در اطراف خود عقیده خود را نسبت به جمهوری اسلامی از دست بدهد.
⬅️ خداوند حکیم جهان را به گونهای آفریده است که همه مردم دارای اختیار باشند و با اختیار خود، راه سعادت یا راه ضلالت را طی کنند. اگر نظام سیاسی اسلام با رهبر آسمانی برای اجبار مردم کافی باشد، باید در زمان امیرالمومنین علی علیهالسلام همه مردم اجبار به انجام احکام الهی میشدند. امام معصوم در عین حال که قادر به اجبار هست، راه ارشاد و نصیحت را در پیش میگیرد و نسبت به مردم شفقت و دلسوزی دارد.
⬅️دستورات اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام ارشاد و نصیحت است و بر اساس آیه شریفه «لا اکراه فی الدین قد تبیین رشد من الغی» تبیین دین به وسیله امام معصوم انجام میشود و کسی برای این کار اجبار نمیشود.
⬅️ هدف دو دو نوع است؛ هدف فعلی و فاعلی. تفاوت این دو در این است که هدف فعلی هیچگاه هدف فاعلی را تغییر نمیدهد اما خود تغییر میکند؛ زیرا مشروط به اراده اشخاص است. تفاوت دیگر در این است که هدف فاعلی شامل همه مصادیق خود میشود اما هدف فعلی شامل برخی ازمصادیق میشود.
⬅️ عدهای میگویند به دلیل اینکه برخی از افعال خلاف و حرام در حکومت اسلامی انجام میشود، حکومت اسلامی نباید به حکومت خود ادامه بدهد و باید طاغوت جایگزین آن شود. پاسخ این افراد این است که باید گفت: هدف فاعلی رهبر معظم انقلاب، اجرای همه قوانین اسلام میباشد که در این راه موفق به انجام تعداد زیادی آنها شده اما در اجرای تعداد زیادی نیز موفق نشده است. حتی اگر اهل بیت نیز حاکم باشند، نمیتوانند هدف فاعلی خداوند را به استعانت از زور پیاده کنند بلکه هدف فاعلی باید با اختیار انجام شود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d03282
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛
⬅️ دولت برای انجام وظایف خود امکانات و اختیاراتی دارد که عبارتند از؛ 1. سیاست گذاری و برنامه ریزی 2. قانون گذاری3. اجرای حدود و تعزیرات4. منابع گسترده مالی.
⬅️ از اقسام نهادهای دولتی، نهادهای غیر اجرایی هستند که شامل چهار نهاد میشوند؛ الف. نهاد سیاست گذاری اقتصادی ب. نهاد برنامه ریزی اقتصادی ج. نهاد قانون گذاری اقتصادی د. نهاد نظارت اقتصادی. هر چند این نهادها در حوزه اقتصاد فعالیت مستقیم ندارند اما بنیادیترین بخش اقتصادی کشور به شمار میروند؛ زیرا اگر این نهادها در سیاستگذاری، برنامه ریزی، قانونگذاری و نظارت اشتباه کنند، در همه اجزای اقتصاد دولتی و غیر دولتی تأثیر خود را نشان خواهد داد.
⬅️ اقتصاد مانند پزشکی است. همانگونه که در پزشکی گفته میشود برای معالجه شخصی که تب دارد نباید به پایین آوردن تب اکتفا کرد بلکه باید با منشأ آن مبارزه کرد، در اقتصاد نیز اینگونه است اگر به منشأ بیماری اقتصادی نپردازیم و صرفا به پایین آودن تب اقتصاد اکتفا کنیم، با اقتصادی روبرو میشویم که دو صباحی آرام و قیمتها پایین است اما ناگهان شروع به اختلال و با افزایش قیمتها مواجه میشویم.
⬅️ دولت باید از برخی امکانات و اموال خود استفاده کند. اموال زمانی مفید هستند که در چرخه اقتصادی قرار بگیرند. سرمایه برای اقتصاد همانند خون برای بدن است. اگر خون در قسمتی از بدن بایستد، آن قسم را از بین میرود؛ از این جهت خون دائما باید در حال حرکت باشد. سرمایه نیز باید به صورت دائمی در کشور در چرخش باشد ازجمله سرمایههای که برای دولت می باشد.
⬅️ یکی از نهادهای اجرایی دولتی، نهاد سرمایه گذاری است. اولین موردی که دولت باید سرمایه گذاری کند، بخش زیرساختهای اقتصادی است؛ زیرا سرمایه گذاری در این بخش بسیار سنگین، دیر باز ده و موضوع استراتژیک میباشد. با توجه به این موارد بخش خصوصی از آن استقبال نمیکند و در مواردی نیز نباید به بخش خصوصی واگذار کرد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/e21823
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
✅ ملاک چهارم مالیت را مرحوم ایراوانی در کتاب حشیه مکاسب بیان کرده است. ایشان بر این باور میباشد که نیازمندی و رغبت ملاک مالیت هستند. تا زمانی که انسان به چیزی نیاز پیدا نکند، آن شیء ارزش اقتصادی ندارد.از سویی دیگر اگر انسان نیاز شدید داشته باشد و عرضه کم باشد، ارزش آن شیء زیاد می شود.
✅ بحث دیگر، یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا اموال مجازی مال محسوب میشوند؟ با توجه به ملاکی که بیان شد اگر دو ملاک نیاز و رغبت در اموال مجازی وجود داشت آنها مال محسوب میشوند. همانگونه که ملاک یاد شده در اموال حقیقی و اعتبار وجود دارد در اموال مجازی نیز جریان دارد و بر او عنوان مال صدق می کند.
✅ باید به این نکته توجه داشت که احکام شارع مقدس در معاملات امضایی است. آنچه در رابطه با احکام امضایی در علم اصول بحث میشود این است که آیا باید دلیلی بر امضا شارع داشته باشیم یا عدم الردع او کافی است؟ پاسخ این است که اگر در ادله شرعی منعی برای آن پیدا نکردیم همان مقدار کافی است و این حاکی از این است که شارع بنای عقلا را قبول دارد.
✅ بر اساس این فرمایش رسول اکرم صلاللهعلیهواله که «الناس مسلطون علی ااموالهم» از نظر شارع مقدس حکم مال سلطنت است. سلطنت به این معنا است که برای مالک جایز میباشد هر گونه تصرفی را در مال خود انجام دهد. اگر چیزی از جهت عقلایی و شرعی مالیت پیدا کرد، حکم آن جواز جمیع تصرفات است.
✅ در اموال مجازی نیز انواع تصرفات جایز است الا اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد؛ مانند تصرف ربوی. قاعده اولیه این است که اموال مجازی از نظر عقلایی و شرعی مال محسوب میشوند. حال که مالیت آن اثبات شد، حکم سلطنت بر او بار میشود.
متن کامل: https://b2n.ir/z04819
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تیزر معرفی کتاب «فقه و نظام سازی»
📚 با نهضت امام خمینی، فرصت نظام سازی عینی و اقدامات گسترده اجتماعی نیز در اختیار روحانیت قرار گرفت.
⬅️ انقلاب اسلامی در حقیقت نهضت و حرکتی برای اجرا و اقامه دین خدا و تحقق مکتب تشییع در سطح جامعه بود. بنابراین مهمترین مسأله عصر ما، کیفیت ساخت جامعه اسلامی است و برترین نیاز انقلاب اسلامی چگونگی اجرا و شیوه تحقق بخشیدن به دین در شرایط پیچیده امروز دنیا است.
⬅️ راهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای حرکت انقلاب را در پنج مرحله تصویر کرده و ایستگاه فعلی آن را مرحله سوم یعنی دولت سازی اسلامی و ایجاد تشکیلات مدیریتی اسلامی نشان داده اند.
⬅️ برای ساخت دستگاه حاکمیت دینی و رسیدن به دولت اسلامی لازم است نرم افزار اداره جامعه تکمیل شود و خرده نظامات اجتماعی از جمله نظام تعلیم وتربیت اسلامی نیز به صورت کامل رقم خورد.
_______________=========
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ اینکه در اصل اول گفتیم باورداشت حاکمیت الهی لازمی دارد، مراد این نیست که فقط در ذهن معتقد به حاکمیت خدا باشیم و بگوییم خدا میتواند حاکم باشد بلکه باید باورداشت که خدای متعال این حاکمیت را اعمال میکند و حاکم بالفعل است؛ از این رو در اصل دوم گفتیم خداوند این حاکمیت را از طریق گماشتگان خود اعمال میکند که ما از آنها به انبیاء و اوصیای انبیاء تعبیر میکنیم.
⬅️ باید تمام دستگاه حاکمیتی باور داشته باشند که خداوند متعال، حاکمیت خود را از طریق ولی خود اعمال میکند. از سویی دیگر شخصی که به عنوان ولی خداوند حاکمیت بالفعل بر عهده دارد، باید زنده باشد. روایاتی که میفرماید: «وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا» یا «لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا اثْنَانِ لَكَانَ أَحَدُهُمَا الْحُجَّة» دلالت بر همین مطلب دارد.
⬅️ نظیر این روایت با عبارت دیگری نیز در منابع اهل سنت آمده است: « لایزال هذا الامر فی قریش ما بقی من الناس اثنان» یعنی مادامی که دو نفر بر روی کرة زمین زنده بمانند، باید یکی از آنها امام باشد. این حدیث توسط مسلم و احمدبن حنبل و... نیز نقل شده است و دلالت روشنی بر استمرار امامت دارد که ما شیعیان قائل هستیم. اما بخاری این حدیث را تحریف کرده و گفته است «لاز رال هدا لامر فی قریش ما بقی منهم اثنان» یعنی مادامی که یک امام قریشی وجود دارد، امام از قریش است. در حالی که از روایت چنین فهم نمیشود؛ مادامی که بشر روی کره زمین است، خدای متعال امام از قریش دارد. مهمتر اینکه آنها قریش را به بنی امیه تطبیق میکردند؛ این روایت از تحریفات عجیب و غریبی است که بخاری انجام داده.
متن کامل: https://b2n.ir/r82719
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
🔻 حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
✅ در خصوص ممنوعیت ترک جمیع یا صنفی از اصناف سنن شرعیه -مندوبات و مستحبات- دلالت برخی از روایات بر این است که انجام واجبات برای افراد کفایت میکند و نیازی به انجام مستحبات نیست.
✅ این روایات را میتوان به چند وجه با روایات بحث گذشته، جمع کرد؛ نخست اینکه با توجه به شاهد خارجی میتوان گفت این روایات در مقام بیان ترک استخفافی نمی باشند؛ زیرا شخص سوال کنند دلواپس اعمال مستحبی بوده است. اما روایت بحث قبل در رابطه با اشخاصی بود که نسبت به فرائض بیتفاوت بودند.
✅ وجه جمع دیگر این است که بگوییم مراد از دو نوع روایات این است که شأن فرائض پایین آورده نشود به گونة که با سنن هم رتبه شوند. هرچند افعال مستحبی از اهمیت زیادی برخوردار میباشند اما اهمیت آنان به میزان فرائض نیست
متن کامل: https://b2n.ir/u87622
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
⬅️ مراد از تربیت اجتماعی، مباحث اخلاقی یا مباحث مشترک بین اخلاق و تربیت نمیباشد؛ از این رو در صدد بیان چیستی چارچوبها و ضوابطی که اسلام در روابط اجتماعی مقرر کرده، نمیباشیم. مراد ما از تربیت اجتماعی این است که برای تربیت و تغییر دیگران بر اساس این چارچوبها و رواج دادن آنها در جامعه، چه اقداماتی باید انجام شود.
⬅️ مفهوم «اجتماعی» به یک معنا یعنی تربیت شخص از حیث همه روابطی که در جامعه با دیگران برقرار میکند. یک شخص ابتدا در جامعه با خانواده در ارتباط است؛ سپس با دوستان و بعد با عموم شهروندان و غیرمسلمانان. این روابط مختلفی است که هر فردی دارد.
⬅️ اجتماعی بودن انسان، یکی از ویژگیهای بسیار مهم است که باید موردتوجه قرار بگیرد. در این که اجتماعی بودن یک غریزه یا ویژگی بذات و مستقل در انسان است یا یک ویژگی تطفلی و تبعی، دیدگاههای مختلفی وجود دارد. بنا بر یک دیدگاه، اجتماعی بودن یعنی اینکه انسان در یک شبکه اجتماعی قرار گرفته و باید در تعادل و تبادلات اجتماعی زندگی، تعریف شود. دیدگاه دیگر این است که الانسان مدنیٌ بالطبع. دیدگاه سوم این است که مدنیت و اجتماعی بودن انسان، یک حالت عرضی اضطراری است.
⬅️ دو رویکرد کلی در تفسیر اجتماعی بودن انسان وجود دارد: 1. انسان اجتماعی است؛ یعنی به طور ذاتی، طبیعی، فطری و مطابق با ساختمان وجودی خود به این سمت گرایش دارد لذا حرکت او، حرکت قصری نیست بلکه حرکت طبیعی میباشد. 2. اجتماعی بودن انسان به واسطه نوعی حرکت قصری است؛ یعنی اضطرار و ضرورت موجب اجتماعی شدن انسان و قرار گرفتن در شبکه اجتماعی شده است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/m94290
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیتالله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد:
✅ یکی از آثار ایمان، تقوا، استغفار و توبه این است که شما ثروتمند میشوید. اسلام بر این باور نیست که همه مردم باید فقیر باشند بلکه از دستورت اسلام چنین میفهمیم که همه باید در دنیا عالی زندگی کنند. ثروت در صورتی ارزشمند است که اگر در کنار ایمان، تقوا، استغفار و توبه باشد.
✅ قرآن کریم میفرماید: «وَيزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ» یعنی اگر قوه ایمان با قوه مالی گره بخورد، پیروزی را برای مسلمین به همراه دارد. از دیگر آثار این تلاقی، داشتن حکومتی قوی است. این بیان قرآن کریم اهمیت و جایگاه اقتصاد در حکومت اسلامی را روشن میکند؛ به نحوی که اگر مردم مسلمان، پیامبر و اسلام را دوست دارند باید اقتصاد قوی در کشور خود داشته باشند.
✅ اگر اقتصاد قوی باشد، میتوان الگوی جوامع اسلامی بود و الا نمیتوان اثرگذار شد. ممکن است با قناعت خود را در گوشهای نگه دارید اما نمیتوانید اثرگذار باشید. قوت اقتصادی، زمینهساز قدرتها است. اگر میخواهید زهد هم داشته باشید باید ثروت در کنار تقوا باشد.
✅ تشویق یکی از راههای رسیدن به اهداف است. حجاب زنان اکنون مشکلی در جامعه است که باید برای آن راهحلی بیان کرد. قرآن کریم یکی از راهحلهایی که برای رسیدن به تقوا ارائه میکند، تشویق به امور مالی است. گاهی راهکار، تشویق به امور اخروی مانند بهشت میباشد اما در این آیه تشویق به امور دنیوی است. اگر شما حجاب داشته باشید در دنیا به شما ثروت میدهیم.
متن کامل: https://b2n.ir/e09990
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقیهی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ آنچه از ظاهر عبارت امام رضوان الله تعالی علیه به دست میآید، نظریه چهارم میباشد. هر چند در بعضی از تعابیر ایشان، مطلب سوم نیز به ذهن متبادر میشود؛ یعنی ایشان میگوید حکومت از احکام اولیه محسوب میشود از این رو در هنگام تزاحم با سایر احکام، حکومت مقدم است. اما در نظریة چهارم نمیگوئیم حکومت یکی از احکام است بلکه میگوییم اسلام یعنی حکومت. یا حتی دین یعنی حکومت.
⬅️ مدعای امام این است که دین یعنی حکومت. هر پیامبری که دین و شریعتی را آورده، دین او مساوق با حکومت است. در ادامه به مستند این مطلب اشاره میشود. اگر حکومت را مقدمه عرفی، عادی، عقلی و از احکام اولیه بدانیم، نیاز به استدلال ندارد و واضح است.
⬅️ اما در این که ادله «الاسلام هو الحکومة» چیست و چه ادلهای میتوان برای آن اقامه کرد؛ به نظر میرسد در ابتدا باید به بعضی از آیات قرآن کریم مراجعه کرد و دید آیا میتوان برای این آن دلیلی استخراج کرد یا خیر؟ اگر در قرآن کریم دلیلی یافت نشد، به روایات مراجعه میشود اما باید به این نکته توجه داشت که عقل نمیتواند بگوید الاسلام هو الحکومة و احکام مطلوبات بالعرض هستند. یا باید قرآن دلالت بر این مطلب داشته باشد یا سنّت.
⬅️ اقامهی دین یعنی چه؟ مرحوم طبرسی در مجمع البیان میگوید: «و إقامة الدين التمسك به و العمل بموجبه و الدوام عليه و الدعاء إليه» اقامه دین یعنی تمسک به دین، عمل به آنچه که دین آورده و استمرار بر آن و اینکه دیگران را هم دعوت به این آن کنیم. در این معنا دعوت دیگران به دین یکی از شئون اقامه دین محسوب میشود
📝متن کامل: https://b2n.ir/q12865
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔎@fiqhenezam_com