مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ اراده خداوند متعال به برقراری عدل یا فرصت عدل در جامعه
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ اصل ششم عبارت است از اراده خداوند متعال به برقراری عدل یا فرصت عدل در جامعه. این اصل مهم الهی است که خدای متعال اراده کرده در جامعه بشری عدل یا فرصت عدل برقرار باشد. یا باید در جامعه عدل برقرار شود و یا جامعه بتواند بستری برای عدل فراهم کند که ما از آن به فرصت عدل تعبیر می کنیم.
⬅️ خداوند متعال در دو صورت جوامع را حفظ میکند، یا عدل در آن جامعه باشد یا فرصت عدل. اگر جامعهای چنین نشد، منقرض خواهد شد. تمام آیات قرآنیه در خصوص عذاب اقوام گوناگون، برای زمانی است که یک آن جامعه نه خود بالفعل جامعه عدلی بوده و نه بستر جامعه عدلی در آینده داشته است.
⬅️ هر چند قوم حضرت نوح با او مخالت نموده اما عذاب الهی سریع بر آنان نازل نشد. در برخی از روایات ذیل آیه 37 سوره هود آمده است، زمانی که حضرت نوح به مردم وعده عذاب الهی را داد، جبرائیل از بهشت هسته خرمایی را برای حضرت آورد و گفت این هسته را بکار تا رشد کند. در بعضی از روایات آمده است که رشد و ثمر دهی این هسته چهل سال به طول انجامید و بار دیگر به حضرت وحی شد که از هسته این نخل صدها نخل دیگر بکار، سپس دستور آمده با چوب این نخلها کشتی بساز.
⬅️ این مسئله با قیام سیدالشهداء مرتبط است. یکی از مهمترین فلسفه های قیام حضرت، نگه داری فرصت عدل در جامعه اسلامی بود؛ به این معنا که اگر قیام امام حسین علیهالسلام رخ نمیداد، جامهای که بنی امیه میساخت نه تنها جامعه عدلی نبود بلکه تا روز قیامت جامعه فاسد و غیر قابل اصلاح بود و از این رو عذاب بر آنان نازل می شد.
متن کامل: https://b2n.ir/e00943
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ از نگاه برخی از روشنفکران جدید معروف یعنی هرآنچه که عرف میپسندد
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️ آداب عرفیه یعنی آدابی که در جوامع مورد توجه قرار میگیرد. واژه ادب در قرآن استعمال نشده گویا در زمان جاهلیت نیز مورد استعمال قرار نمیگرفته است. اما در دوره گذار از زمان جاهلیت به اسلام، استعمال دارد؛ یعنی در بیانات پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام واژه ادب استعمال شده است.
⬅️ بنابراین واژه ادب یا ریشه در دعوت دارد یا ریشه در ظرافت یا ریشه در هر دو دارد. با رجوع به متون دینی مشاهده میشود که ادب به معنای حد نگاه داشتن یا حد هر چیزی را رعایت کردن است؛ به عنوان نمونه امیرالمومین علیه اسلام میفرماید «أفضل الأدب أن يقف الإنسان عند حدّه و لا يتعدّى قدره» انسان تا زمانی که حد خود را نشناسد، ادب لازم آن را هم نمیشناسد.
⬅️ کلمه مروت است. این کلمه نیز همانند کلمه ادب در قرآن کریم به کار نرفته اما در روایات وجود دارد. در کلمات فقها به عنوان شرط عدالت مطرح شده است. برخی مروت را واجب و بعضی شرط پذیرش شهادت دانستهاند. با کنار هم قرار دادن مثالهایی که برای این کلمه ذکر شده، به این نتیجه میرسیم که مورت به معنای شخصیت است.
⬅️ به نظر میرسد در روایات، مروت مصداقی از ادب محسوب شده است. آنچه از این کلمه به دست میآید نزدیکی آن به ادب است با این تفاوت که از پشتوانه روحی بهرهمند میباشد. ادب فقط اشاره به جنبه ظاهری دارد اما مودت اشاره به حالت درونی دارد که انعکاس بیرونی پیدا کرده.
متن کامل: https://b2n.ir/w94038
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ در کنار آموزش، عملیات تربیتی همچون موعظه، یادآوری و طرق مختلف دیگر به کار گرفته شود تا فرزند در مقام عمل ملتزم به ضوابط اجتماعی اسلام شود
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
⬅️ اسلام در روابط اجتماعی انسان با همنوع، مسلمان، دوست، خانواده، علما و حکومت ضوابطی دارد که همه آنها را مفروض میگیری و بحث از این میکنیم که هدایت روابط اجتماعی به سمت این معیارها و قواعد چه حکمی دارد؟ در چه مواردی واجب است و در چه مواردی واجب نیست؟ دلیل فقهی آنها چیست؟
🔻 قواعد انتزاعی حاکم بر تربیت خانوادگی:
1️⃣ وجوب آموزش احکام و تکالیف واجب و حرام به فرزندان.
2️⃣ در همان محدوده باید روشهای مختلفی که سبب مقید شدن فرزندان به آن احکام و تکالیف میشود را در حد توان به کار گرفته شود.
3️⃣ آموزش اموری که از مستحبات و ممدوحات شرعی است به فرزندان، مستحب است.
4️⃣ مستحب است که فرزندان به گونهای پرورش داده شوند که این ممدوحات شرعی را رعایت کنند.
🔻در تربیت چهار مسئولیت بر عهده پدر، مادر و خانواده است که عبارتند از؛
1️⃣ آموزش قوانین و احکام اجتماعی الزامی اسلام که شخص باید در حین تکلیف به آنها عمل کند و مورد ابتلای او میباشد.
2️⃣ فعالیتهایی همچون موعظه، یادآوری و طرق مختلف دیگر به کار گرفته شود تا فرزند در مقام عمل مقید و ملتزم به ضوابط اجتماعی اسلام شود.
3️⃣ آنچه مستحب است به فرزندان آموزش داده شود.
4️⃣ فرزندان بهگونهای پرورش یابند که ملتزم به اجرا و عمل به این ضوابط استحبابی اسلام باشد.
⬅️ همان چهار قاعدهای که برای خانواده گفته شد، به استناد ادلهای که در باب حکومت و دولت هست، برای دولت نیز در حوزه تربیت اجتماعی وجود دارد.
متن کامل: https://b2n.ir/a92645
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیتی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ظاهر این است که دریافت مبلغ اضافه تحت هر عنوانی مانند تاخیر دین یا غیر آن، مطلقاً جایز نیست
✅ آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد:
⬅️ برای اخذ مبلغ زیاده، دو راه بیان شده است؛ نخست جبران خسارت که حکما و مصداقا دچار مشکل است. دوم وجه الالتزام، فقهایی که در زمان تصویب این موضوع در شورای نگهبان، این جریمه را پذیرفتهاند از باب وجه الالتزام بوده است.
⬅️ اگر دریافت مبلغ اضافی به دلیل شرط ضمن عقد باشد، دریافت آن صحیح است؛ زیرا ربوی بودن آن برای ما مشکوک است. در نتیجه نمیتوانیم حکم به ربا بدهیم. از این رو تحت قاعده المومنون عند شروطهم لازم الوفا میباشد. شورای فقهی بانک مرکزی و شورای نگهبان قائل به این نظر هستند.
⬅️ در نقد دیدگاه مطروحه عنوان داشت: ظاهر این است که دریافت مبلغ اضافه تحت هر عنوانی مانند تاخیر دین یا غیر آن، مطلقاً جایز نیست هرچند شرط ضمن عقد باشد؛ به عنوان نمونه اگر بنده ۱۰ تومان به شما بدهم و بگویم این را به شما قرض میدهم به شرطی که در زمان تعیین شده ۱۲ تومان بدهی، این قطعاً ربا، باطل و حرام است.
⬅️ افرادی که قائل به حلیت دریافت جریمه دیرکرد هستند، به «المومنون عندشروطهم» استناد نمودهاند. به مقتضای قاعده مذکور آنچه حرام میباشد، اضافه گرفتن در صورت تاخیر است یعنی اگر دین حال شد و بدهکار آن را نمی پردازد، چنانچه طلبکار شرط کند که دین را به تأخیر میاندازم و مبلغی اضافه میگیرم، حرام است. اما اگر از ابتدا شرط اضافه شد، دلیلی بر حرمت نیست.
⬅️ به نظر میرسد این بیان نیز اشکال دارد و خلاف ظاهر ادله میباشد. روایتی که شیخ صدوق از امام باقر علیه السلام نقل کرد، در خصوص موردی بود که طلبکار به بدهکار میگوید مقدار مدت دین را اضافه میکنم و تو نیز زمان را اضافه کن. امام فرمود اگر بر سرمایه اضافه نکند اشکال ندارد. اما امام آیه ربا را خواند که مربوط به جایی است که دریافت اضافه برای تأجیل و امهال نیست، بلکه از ابتدا قرض دهنده با هدف اضافه گرفتن قرض داده است؛ بنابراین تفاوتی ندارد که از ابتدا اضافی شرط شود یا در اثناء کار یا سررسید ادای دین شرط شود.
متن کامل: https://b2n.ir/h74108
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#بانک
#آیت_الله_سید_محمد_موسوی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ مبنای رأی اکثریت، حق تعیین سرنوشت مردم به دست خود میباشد؛ در این صورت اصابت انتخاب به مصلحت، موضوعیت ندارد
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ با بررسی اندیشه نظارت و ولایت فقیه جامع شرایط در امور الهی در کنار انتخاب مردم برای اجرای امورالناس، مشکل تعیین فقیهِ ناظر و حاکم مشاهده میشود. گفته میشود باید ناظری برای رأی مردم وجود داشته باشد که خلاف اصول اساسی اسلام رأی داده نشود.
⬅️ عدهای بر این باور هستند هر فقیهی که زودتر از دیگران اقدام به نظارت کند، ناظر محسوب میشود. این نظری است که در بحث رویت هلال نیز جریان دارد. در پاسخ باید گفت موضوع حکومت را نباید با موضوع رویت هلال یکی دانست هر چند که در بحث رویت هلال نیز این نظریه مشکل ساز شده است. در اینجا بحث انتخابات پیش میآید.
⬅️ نمیتوان گفت ولی فقیه به صورت مستقیم به وسیله مردم انتخاب میشود؛ زیرا مردم فقیه شناس نیستند. از سوی دیگر به دلیل اینکه بحث نظارت بر اصول و امر دین است، مردم نمیتوانند دخالت کنند. به نظر میرسد این موضوع را باید بحث صنفی دانست و انتخابات صنفی برگذار شود.
⬅️ بازگشت تاریخچه انتخابات صنفی در کشور ما به نظام نامهای که مظفر الدین شاه در 17 شهریور صادر کرد و معروف به نظام نامه انتخابات صنفی است، میباشد. در این نظام نامه فقط به اصناف شاهزادگان، روحانیان، تجار و اشراف حق رأی داده شده بود.
⬅️ بعضی از بزگان، مبنای رأی اکثریت را وجود حق تعیین سرنوشت برای مردم، دانستهاند. همچنین آنها بر این باور میباشند، به دلیل اینکه معیار «حق تعیین سرنوشت» است، دیگر اصابت انتخاب به مصلحت موضوعیت ندارد. در مقابل برخی دیگر مانند مرحوم منتظری مبنای اعتبار رأی اکثریت را این میدانند که اصابت اکثریت به واقع، بیشتر از اقلیت میباشد.
متن کامل: https://b2n.ir/z53416
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢معرفی کتاب|
📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
✍️ به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
📚 به همت انتشارات منهاج علم
🔶 علم شناسی و فلسفه علم
🔶 حکمرانی فضای علم و فناوری در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی
🔶 مدیریت دانش در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 نقشه راه دستیابی به علوم انسانی اسلامی
🔶 طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی و در چارچوب کلان نظریه تفقه جامع
🔶 آینده پژوهی علم
🔶 جریانشناسی علمی
🔶 فلسفه علم پسینی و پیشینی و ...
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ شناسه ایتا:
@Ketab_menhaj
✅ پیامکی:
۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی:
۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان میباشد.