eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
418 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ اینکه در اصل اول گفتیم باورداشت حاکمیت الهی لازمی دارد، مراد این نیست که فقط در ذهن معتقد به حاکمیت خدا باشیم و بگوییم خدا می‌تواند حاکم باشد بلکه باید باورداشت که خدای متعال این حاکمیت را اعمال می‌کند و حاکم بالفعل است؛ از این رو در اصل دوم گفتیم خداوند این حاکمیت را از طریق گماشتگان خود اعمال می‌کند که ما از آنها به انبیاء و اوصیای انبیاء تعبیر می‌کنیم. ⬅️ باید تمام دستگاه حاکمیتی باور داشته باشند که خداوند متعال، حاکمیت خود را از طریق ولی خود اعمال می‌کند. از سویی دیگر شخصی که به عنوان ولی خداوند حاکمیت بالفعل بر عهده دارد، باید زنده باشد. روایاتی که می‌فرماید: «وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ‏ الْأَرْضُ‏ بِأَهْلِهَا» یا «لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا اثْنَانِ‏ لَكَانَ‏ أَحَدُهُمَا الْحُجَّة» دلالت بر همین مطلب دارد. ⬅️ نظیر این روایت با عبارت دیگری نیز در منابع اهل سنت آمده است: « لایزال هذا الامر فی قریش ما بقی من الناس اثنان» یعنی مادامی که دو نفر بر روی کرة زمین زنده بمانند، باید یکی از آنها امام باشد. این حدیث توسط مسلم و احمدبن حنبل و... نیز نقل شده است و دلالت روشنی بر استمرار امامت دارد که ما شیعیان قائل هستیم. اما بخاری این حدیث را تحریف کرده و گفته است «لاز رال هدا لامر فی قریش ما بقی منهم اثنان» یعنی مادامی که یک امام قریشی وجود دارد، امام از قریش است. در حالی که از روایت چنین فهم نمی‌شود؛ مادامی که بشر روی کره زمین است، خدای متعال امام از قریش دارد. مهمتر اینکه آنها قریش را به بنی امیه تطبیق می‌کردند؛ این روایت از تحریفات عجیب و غریبی است که بخاری انجام داده. متن کامل: https://b2n.ir/r82719 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ✅ در خصوص ممنوعیت ترک جمیع یا صنفی از اصناف سنن شرعیه -مندوبات و مستحبات- دلالت برخی از روایات بر این است که انجام واجبات برای افراد کفایت می‌کند و نیازی به انجام مستحبات نیست. ✅ این روایات را می‌توان به چند وجه با روایات بحث گذشته، جمع کرد؛ نخست اینکه با توجه به شاهد خارجی می‌توان گفت این روایات در مقام بیان ترک استخفافی نمی باشند؛ زیرا شخص سوال کنند دلواپس اعمال مستحبی بوده است. اما روایت بحث قبل در رابطه با اشخاصی بود که نسبت به فرائض بی‌تفاوت بودند. ✅ وجه جمع دیگر این است که بگوییم مراد از دو نوع روایات این است که شأن فرائض پایین آورده نشود به گونة که با سنن هم رتبه شوند. هرچند افعال مستحبی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند اما اهمیت آنان به میزان فرائض نیست متن کامل: https://b2n.ir/u87622 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ مراد از تربیت اجتماعی، مباحث اخلاقی یا مباحث مشترک بین اخلاق و تربیت نمی‌باشد؛ از این رو در صدد بیان چیستی چارچوب‌ها و ضوابطی که اسلام در روابط اجتماعی مقرر کرده، نمی‌باشیم. مراد ما از تربیت اجتماعی این است که برای تربیت و تغییر دیگران بر اساس این چارچوب‌ها و رواج دادن آن‌ها در جامعه، چه اقداماتی باید انجام شود. ⬅️ مفهوم «اجتماعی» به یک معنا یعنی تربیت شخص از حیث همه روابطی که در جامعه با دیگران برقرار می‌کند. یک شخص ابتدا در جامعه با خانواده در ارتباط است؛ سپس با دوستان و بعد با عموم شهروندان و غیرمسلمانان. این روابط مختلفی است که هر فردی دارد. ⬅️ اجتماعی بودن انسان، یکی از ویژگی‌های بسیار مهم است که باید موردتوجه قرار بگیرد. در این که اجتماعی بودن یک غریزه یا ویژگی بذات و مستقل در انسان است یا یک ویژگی تطفلی و تبعی، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. بنا بر یک دیدگاه، اجتماعی بودن یعنی اینکه انسان در یک شبکه اجتماعی قرار گرفته و باید در تعادل و تبادلات اجتماعی زندگی، تعریف شود. دیدگاه دیگر این است که الانسان مدنیٌ بالطبع. دیدگاه سوم این است که مدنیت و اجتماعی بودن انسان، یک حالت عرضی اضطراری است. ⬅️ دو رویکرد کلی در تفسیر اجتماعی بودن انسان وجود دارد: 1. انسان اجتماعی است؛ یعنی به‌ طور ذاتی، طبیعی، فطری و مطابق با ساختمان وجودی‌ خود به این سمت گرایش دارد لذا حرکت او، حرکت قصری نیست بلکه حرکت طبیعی می‌باشد. 2. اجتماعی بودن انسان به ‌واسطه نوعی حرکت قصری است؛ یعنی اضطرار و ضرورت موجب اجتماعی شدن انسان و قرار گرفتن در شبکه اجتماعی شده است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/m94290 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌الله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد: ✅ یکی از آثار ایمان، تقوا، استغفار و توبه این است که شما ثروتمند می‌شوید. اسلام بر این باور نیست که همه مردم باید فقیر باشند بلکه از دستورت اسلام چنین می‌فهمیم که همه باید در دنیا عالی زندگی کنند. ثروت در صورتی ارزشمند است که اگر در کنار ایمان، تقوا، استغفار و توبه باشد. ✅ قرآن کریم می‌فرماید: «وَيزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَى قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ» یعنی اگر قوه ایمان با قوه مالی گره بخورد، پیروزی را برای مسلمین به همراه دارد. از دیگر آثار این تلاقی، داشتن حکومتی قوی است. این بیان قرآن کریم اهمیت و جایگاه اقتصاد در حکومت اسلامی را روشن می‌کند؛ به نحوی که اگر مردم مسلمان، پیامبر و اسلام را دوست دارند باید اقتصاد قوی در کشور خود داشته باشند. ✅ اگر اقتصاد قوی باشد، می‌توان الگوی جوامع اسلامی بود و الا نمی‌توان اثرگذار شد. ممکن است با قناعت خود را در گوشه‌ای نگه دارید اما نمی‌توانید اثرگذار باشید. قوت اقتصادی، زمینه‌ساز قدرت‌ها است. اگر می‌خواهید زهد هم داشته باشید باید ثروت در کنار تقوا باشد. ✅ تشویق یکی از راه‌های رسیدن به اهداف است. حجاب زنان اکنون مشکلی در جامعه است که باید برای آن راه‌حلی بیان کرد. قرآن کریم یکی از راه‌حل‌هایی که برای رسیدن به تقوا ارائه می‌کند، تشویق به امور مالی است. گاهی راهکار، تشویق به امور اخروی مانند بهشت می‌باشد اما در این آیه تشویق به امور دنیوی است. اگر شما حجاب داشته باشید در دنیا به شما ثروت می‌دهیم. متن کامل: https://b2n.ir/e09990 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ آنچه از ظاهر عبارت امام رضوان الله تعالی علیه به دست می‌آید، نظریه چهارم می‌باشد. هر چند در بعضی از تعابیر ایشان، مطلب سوم نیز به ذهن متبادر می‌شود؛ یعنی ایشان می‌گوید حکومت از احکام اولیه محسوب می‌شود از این رو در هنگام تزاحم با سایر احکام، حکومت مقدم است. اما در نظریة چهارم نمی‌گوئیم حکومت یکی از احکام است بلکه می‌گوییم اسلام یعنی حکومت. یا حتی دین یعنی حکومت. ⬅️ مدعای امام این است که دین یعنی حکومت. هر پیامبری که دین و شریعتی را آورده، دین او مساوق با حکومت است. در ادامه به مستند این مطلب اشاره می‌شود. اگر حکومت را مقدمه عرفی، عادی، عقلی و از احکام اولیه بدانیم، نیاز به استدلال ندارد و واضح است. ⬅️ اما در این که ادله «الاسلام هو الحکومة» چیست و چه ادله‌ای می‌توان برای آن اقامه کرد؛ به نظر می‌رسد در ابتدا باید به بعضی از آیات قرآن کریم مراجعه کرد و دید آیا می‌توان برای این آن دلیلی استخراج کرد یا خیر؟ اگر در قرآن کریم دلیلی یافت نشد، به روایات مراجعه می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که عقل نمی‌تواند بگوید الاسلام هو الحکومة و احکام مطلوبات بالعرض هستند. یا باید قرآن دلالت بر این مطلب داشته باشد یا سنّت. ⬅️ اقامه‌ی دین یعنی چه؟‌ مرحوم طبرسی در مجمع البیان می‌گوید: «و إقامة الدين التمسك به و العمل بموجبه و الدوام عليه و الدعاء إليه» اقامه دین یعنی تمسک به دین، عمل به آنچه که دین آورده و استمرار بر آن و اینکه دیگران را هم دعوت به این آن کنیم. در این معنا دعوت دیگران به دین یکی از شئون اقامه دین محسوب می‌شود 📝متن کامل: https://b2n.ir/q12865 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام محمد رضا عصمتی در درس خارج فقه التقنین بیان کرد: ⬅️ زمانی به قانون مراجعه می‌شود که حاکمیتی وجود داشته باشد. به همین دلیل قانون معنا و مفهوم خود را از حاکمیت می‌گیرد؛ از این رو اولین موضوعی که در فقه تقنین باید مورد بررسی قرار بگیرد، ضرورت حکومت می‌باشد. ⬅️ اجتماعی بودن انسان به دو دلیل قابل اثبات است؛ نخست وجود نیازهای شخصی مانند تامین پوشاک، مسکن و... که منحصرا با وجود افراد در جامعه تحقق پیدا می‌کند و انسانها برای چنین نیازهایی نیازمند دیگران می‌باشند. دوم نیازهای نوعی است که شامل مصالح و قضایای مهم مانند تحریم اقتصادی، امنیت جامعه و... می‌باشد. اگر برای این امور برنامه ریزی صحیح (قانون) و مجری قوی (حاکمیت) وجود نداشته باشد، ممکن است همه جامعه را به تباهی کشیده شود. ⬅️ انسانها وارسته و پیراسته از خواسته‌ها و تمایلات نیستند بلکه اکثر آنها دارای شهوات مادی و میلهای متعددی می‌باشند. آنها حب به ذات، حب مال، حب مقام و ... دارند. برای اینکه انسان بتواند به وسیله این اوصاف به سعادت و کمال خود برسد نیازمند برنامه‌ ریزی و هدایت این اوصاف هستند. اما اگر این امر مورد توجه قرار نگیرند و امیال انسانی تربیت نشود، عواقبی مانند قتل و غارت و ... را به همراه خواهند داشت. ⬅️ امیرالمومنین علی علیه‌السلام در این رابطه می فرماید: «وَالٍ‏ ظَلُومٌ‏ غَشُومٌ خَيْرٌ مِنْ فِتْنَةٍ تَدُومُ». حاکم ستمگر سمتگر از فتنه و هرج ومرج در جامعه بهتر است. امام در این بیان نیم گوید حاکم فاجر خوب است بلکه می گوید فتنه و اختلال نظام و هرج و مرج مذموم است و به هر نحوی باید از وجود آنها ممانعت کرد. بنابراین به این معنا نیست که حکومت فاجر پسندیده است. ⬅️ انسانها وارسته و پیراسته از خواسته‌ها و تمایلات نیستند بلکه اکثر آنها دارای شهوات مادی و میل‌های متعددی می‌باشند. آنها حب به ذات، حب مال، حب مقام و ... دارند. برای اینکه انسان بتواند به وسیله این اوصاف به سعادت و کمال خود برسد، نیازمند برنامه‌ ریزی و هدایت این اوصاف است. اما اگر این امر مورد توجه قرار نگیرند و امیال انسانی تربیت نشود، عواقبی مانند قتل و غارت و ... را به همراه خواهند داشت. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/a14942 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج فقه داروسازی اظهار داشت: ✅ هر عاقلی تشخیص می‌دهد که الصحة حسن و السقم قبیح؛ سلامتی خوب است و بیماری بد است. عقل می‌گوید: مراقب سلامتی خود باش و به گونه‌ای از خود مراقبت کن که بیمار نشوی. صحّت حقیقتی است که در عالم هستی آفریده شده و انسان با قوه‌ی عاقله وقتی توجّه دارد آن را تشخیص می‌دهد و انتخاب می‌کند. اگر بشر قدر صحت را نمی‌داند به دلیل عدم توجّه به آن است به گونه‌ای که قوة عاقله‌ او نسبت به صحت فعال نیست. ✅ دفع به معنی پیشگیری و رفع به معنی درمان می‌باشد. بحث از دارو و دواء در اینجا معنی پیدا می‌کند یعنی در راستای یکی از مدرَکات عقلی انسان مبنی بر اینکه الصحة حسن و السقم قبیح. انسان فعّالِ از نظر عقلی می‌گوید: سعی کن سالم باشی و بیمار نشوی؛ لذا برای دفع و رفع این آفت و بیماری، از دارو استفاده می‌کند. ✅ انسان در زندگی خود با دو عنوان سروکار دارد: درد و درمان. درد همان بیماری است و درمان نیز توسّط دارو (دواء، تریاق، پادزهر) حاصل می‌شود. درمان بر دو صورت حاصل می‌شود: رافعه (پیشگیری از بیماری) و دافعه (برطرف‌کردن بیماری) که هرکدام خود بر دو قسم است: عامل سلبی و عامل ایجابی. ✅ عامل سلبی همان پرهیز است که در روایات به صورت متعددی مورد اشاره قرار گرفته است؛ به عنوان نمونه منسوب به پیامبر عزیز اسلام است که فرمود:« المعدة بیت کل داء و الحمیة [الحمئة] رأس کل دواء»عامل ایجابی یعنی استفاده‌ی از اشیائی که خداوند در عالم آفریده که در رفع بیماری‌ها مؤثر هستند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/q83608 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» اظهار داشت: ⬅️ در فرهنگ‌سازی و دعوت انسان‌ها به اسلام، سبک زندگی اسلامی و تشکیل خانواده اسلامی، باید طرح جامع در نظر گرفته شود و به‌جای اقدامات دفعی باید در بسیاری از موارد تدریجی عمل کرد. اینکه چگونه جامعه به ‌سوی الگوی مطلوب اسلامی حرکت کند یا در بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و سایر مباحث تربیتی و حتی بحث‌های بینشی چه مواضعی باید اتخاذ کرد، همه بایستی بر اساس مبانی مشخص شده و در قالب طرح جامع صورت پذیرد. ⬅️ باید در عرصه‌های متنوع و متعدد برای ارائه الگوی خانواده اسلامی کارکرد. همچنین در نحوه ارائه آن الگو نیز باید از فنون روز بهره‌مند شد و وضعیت روانی، اخلاقی و سطح تکاملی که جامعه به آن رسیده و ظرفیت‌های موجود را در نظر گرفت؛ براین‌اساس می‌توان جامعه را به سمت توانمند شدن برای تحقق آن الگوی اسلامی هدایت کرد. ⬅️ خانواده زمانی کارایی مطلوب خود را خواهد داشت که تقویت و تحکیم مطلوب برای آن رقم بخورد. در غیر این صورت در کارکرد عفاف دچار آسیب‌دیدگی خواهیم شد. البته این آسیب‌دیدگی می‌تواند دلایل جامعه‌شناسانه نیز داشته باشد لیکن عدم تشکیل خانواده به‌صورت مطلوب، مانند جنینی خواهد بود که از ابتدا دچار ضعف بوده و همیشه در معرض سقط شدن است و حتی بعد از تولد نیز با گریبان‌گیر آسیب‌های بسیاری است. ⬅️ برخلاف برخی که می‌پندارند نیاز جنسی یک نیاز ثانویه است و نیاز اصلی، نیازهای معنوی و روحی است که فراتر و مهم‌تر از نیاز جنسی هستند، هم در تشکیل خانواده و هم در تداوم و تحکیم آن. اما باید گفت بحث ارتباط جنسی حرف اول را می‌زند. با نهضتی که اسلام برای ازدواج به وجود آورد و تأمین نیاز جنسی انسان‌ها را در تشکیل خانواده قرار داد، هر انسانی که نیازهای جنسی او یکی از نیازهای مهم مثل خوردن و آشامیدن است، نیازش به نحو احسن و با بهترین وجه تأمین و در نتیجه تداوم، حفظ، سلامت و امنیت اخلاقی و روانی یک نسل تضمین می‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/g85869 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد: ⬅️ هرچند قوانین در نظام اجتماعی اسلام از سوی خداوند متعال وضع شده و مجری آن نیز امام معصوم می‌باشد که از قدرت الهی برای اجبار مردم برخوردار است، اما مصلحت جامعه در حرکت اختیاری مردم می‌باشد. اختیاری بودن حرکت به سوی کمال باعث می‌شود عده‌ای با سرعت کم حرکت کنند، عده‌ای توقف کنند و عده سوم حرکت به عکس کنند. ⬅️ اشکال از زمانی آغاز می‌شود که برخی علت عدم حرکت مردم را دین می‌دانند. حتی در برخی از کتب مشاهده می‌شود نویسنده در مقام دفاع از اسلام، نظام اسلام را زیر سوال می‌برند. این درحالی است که اصل طرح چنین شبه‌ای اشتباه می‌باشد. ⬅️ در زمان حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام بحث ناکارآمدی مطرح نیست؛ زیرا مانع وجود دارد. امروزه دشمن از طریق ضعف در مقتضی به اسلام حمله می‌کند؛ به این نحو که می‌گوید نظام اجتماعی اسلام اقتضای اداره یک جامعه و به سعادت رساندن مردم را ندارد زیرا ناکارآمد است و در سطح جامعه کارهای حرام انجام می‌شود. ⬅️ امیرالمومنین در اواخر حکومت خود در خطبه‌ای می‌فرماید خلفاي قبل از من کارهايي انجام دادند که در آن بناي مخالفت با رسول خدا را از روي عمد داشتند. پيمان او را شکسته و سنت او را تغيير دادند. اگر مردم را بر ترک آنها وادار نمايم و آنها را به جايگاه خود بازگردانم و به آنچه در زمان رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله بود لشکر من از گرد من پراکنده شده و تنها باقي مي مانم. امام با تدبیر خود لشکر را حفظ کرد اما در زمان امام حسن علیه‌السلام به دلیل اینکه درک مردم پایین تر بود، با ایشان همراهی نکردند و طاغوت حکومت را در دست گرفت. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/y24427 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔸کرسی ترویجی«مفهوم شناسی فقه نظام و نسبت سنجی آن با نظام سازی» 🔰 گروه فقه السیاسه موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می‌کند: ▪️حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی به عنوان ارائه‌دهنده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر غفاری‌فر به عنوان ناقد در این کرسی حضور خواهند داشت. ⏰ پنجشنبه ۵ اسفندماه، ساعت ۱۵ عصر 📡 حضور مجازی از طریق: لینک(+) 🌐 https://join.skype.com/LkYXIOVg9feO 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ اصل چهارم؛ حاکمیت بلا منازع رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌واله تا روز قیامت و خلیفه الهی بالاصل بودن ایشان است. رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌واله نه تنها حاکم بلا منازع تا روز قیامت است بلکه از آغاز پیدایش جامعه بشری نیز حاکمیت برای او بوده؛ از این جهت انبیاء و اوصیاء پیشین، خلیفه رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌واله در حاکمیت محسوب می‌شوند. ⬅️ مسیحیان و یهودیان دلیلی بر نبوت حضرت موسی و حضرت عیسی علیهما‌السلام، جز رسول خدا صل‌الله‌علیه‌واله ندارد؛ یعنی اگر رسول خدا صل‌الله‌علیه‌واله در قرآن کریم و در بیانات خود و همچنین ائمه اطهار علیهم‌السلام در بیانات خودشان به این مطلب اشاره نمی‌کردند که حضرت موسی و حضرت عیسی علیهما‌السلام با این خصوصیات وجود دارد، آنها هیچ دلیل و مدرکی بر نبوت و رسالت این دو پیامبر نداشتند. ⬅️ خداوند با تمامی انبیاء پیمان بسته شده است که به رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌واله ایمان بیاورند. ایمان آنها به دو میثاق اطلاعات و نصرت بستگی دارد؛ از این رو می‌توان گفت تمام انبیاء مومن به رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌واله هستند. همچنین اینکه گفته می‌شود وصف امیرالمومنین علیه‌السلام مخصوص علی ابن ابی طالب است. هرچند سایر ائمه علیهم‌السلام امرای مومنین هستند اما این لفظ به آنان نیز اطلاق نمی‌شود؛ زیرا تنها حضرت علی است که امام بر همه مومنان به رسول خداست حتی امیر بر ائمه اطهار و حتی نبیین سابق بر سول اکرم می‌باشد. ⬅️ نزول حضرت عیسی، وفای به میثاق نصرت است. حضرت عیسی به این دلیل که آخرین رسول قبل از نبی اکرم می‌باشد، به نمایندگی از تمام انبیاء دیگر، میثاق نصرت را عملی می‌کند. در این زمان است که حضرت، مسیحیان را دعوت به اسلام می‌کند و آنها به نبوت رسول اکرم و امامت حضرت ولی عصر ایمان می‌آورند و چنین می شود که جهان همه به اسلام می‌گرود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/e06945 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
📘 چهارمین شماره مجله رویش اندیشه با موضوع «ابعاد تورم در اقتصاد ایران» منتشر شد 🔻 برخی مطالب این شماره: ⬅️ پروندۀ مسائل نظام بانکی و تورم و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فراهانی‌فرد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عربی، دکتر مقصودی و دکتر خسروی ⬅️ پروندۀ ماهیت تورم و گفت‌وگو با دکتر صمصامی، دکتر بخشی دستجردی و دکتر درودیان ⬅️ پروندۀ جهش‌های نرخ ارز و تورم و گفت‌وگو با دکتر توکلی، دکتر شاکری و دکتر قمری ⬅️ پروندۀ نظام عرضۀ کالا و خدمات و تورم و گفت‌وگو با دکتر شقاقی، دکتر برادران‌نصیری و محسن محمدزاده ⬅️ پروندۀ درآمدهای نفتی و تورم و گفت‌وگو با دکتر صادقی، دکتر نعمتی و دکتر شهبازی ⬅️ تاریخ اندیشه: افشاریه و زندیه؛ توقفی کوتاه در مسئلۀ دین و دولت ✍️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال مجله رویش اندیشه مراجعه فرمایید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1996030070C0cd194be1b ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ✅ یکی از موضوعاتی که باید در ذیل بحث سنت مورد بحث قرار بگیرد، بحث تسامح در ادله سنت می‌باشد. به نظر می‌رسد از عواملی تأثیر گذار بر رغبت افراد یا بی‌توجهی آنها به سنت، حجم فراوان سنتهای بی اعتبار می‌باشد. این مطلب دلیلی است بر بررسی قاعده تسامح در ادله سنن. ✅ روایاتی نیز در میان علمای شیعه تحت عنوان تسامح از شهید در کتاب ذکری، علامه حلی، شیخ انصاری و محشین به مکاسب ذکر شده است. اما در وسائل الشیعه تعدای روایت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. ✅ مدعا این است که روایت می‌گوید «مَا بَلَغَهُ». کلمه «بلغ» به نگاه بلاغ عقلایی، مانند همه خبرها می‌باشد. تفاوتی که با واجبات و محرمات دارد این است که در واجبات و محرمات انگیزه و ترس از عقاب وجود دارد. اما در مستحبات اینگونه نیست. همچنین در اوامر واجب و حرام، احتمال خلاف وجود دارد. در مستحبات به دلیل اینکه احتمال عقاب وجود ندارد، در صورت وجود احتمال خلاف، انگیزه فرد از میان می رود. ✅ شهید صدر اشکال می‌کند «انها و الاحتمال و ان کان واردا فی نفسه الا ان حمل کل اخبار الباب حتی المطلق منها علی ذالک لا حجت» روایات با مضمون فوق دو دسته می‌باشند که بخشی از آنها را می‌توان اینگونه گفت، اما در خصوص بخش دیگر این مطلب جریان ندارد. ✅ مرحوم هاشمی شاهرودی اشکال می‌کند: «علی ان المراد من الخیر الخیر العنوانی لا الواقعی ولو به قرینه ان الدلیل ابلاغ الثواب عادتا هو الدلیل الخیریه و الاستحباب لذی الشارع لا ان هناک دلیلیم احدهما علی الستحباب و الاخر علی الثواب. ✅ به نظر می رسد این دو اشکل وارد نیست؛ زیرا شهید صدر می‌گوید همه اخبار باب دو دسته است، می‌گوییم باید میان این دو دسته روایت جمع کنیم و برای این امر باید یکی را حمل بر دیگری کرد. بیشترین تکیه ایشان بر روایت خیر است. فرمایش مرحوم شاهرودی باید گفت شارع اینگونه عمل نمی‌کند که در یک اصل استحباب را بیان کند و در روایت دیگر ثواب آن را ذکر کند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/n37946 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
💢منتشر شد | 📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم با رویکرد اسلامی» ✍ به قلم استاد محمدحسین ملک‌زاده 📚 به همت انتشارات منهاج علم 📝 چاپ اول، ۱۴۰۰ 📖 تعداد صفحات: ۳۰۴ 📁 قطع: رقعی 🔖 نوع کاغذ: بالکی(کاغذ سبک) ◀️ قیمت: ۵۰،۰۰۰ تومان 📜 معرفی اثر: 🌐 http://ihkn.ir/?p=27247 🛒 نحوه تهیه کتاب: ✅ شناسه ایتا: @Ketab_menhaj ✅ پیامکی: ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ✅ تلفنی: ۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲ 📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان می‌باشد.
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛ ⬅️ مقصود از تربیت اجتماعی این است که افراد جامعه بر اساس ضوابط و مقرراتی که در شرع تبیین شده است، پرورش و تربیت شوند. همچنین اجتماعی باشند و بتوانند با دیگران تعامل برقرار کنند. ⬅️ بخشی از احکامی که در شریعت آمده و در فقه تبیین می‌شوند، احکامی می‌باشند که جنبه فردی دارند. مراد از جنبه فردی این است که این احکام در خصوص روابط انسان با خود یا با خدای خود است؛ به عنوان مثال می‌توان به عبادات یا تکالیف فردی همچون نماز شب اشاره کرد. احکام فردی غالباً یک فلسفه و ارتباطی با مسائل اجتماعی دارند؛ به عنوان مثال در جایی که می¬گوید تهذیب نفس کن یا از این گناهان احتراز کن، اگرچه این که گناهان فردی است، اما بازتاب¬های اجتماعی نیز دارد ⬅️ بخش دوم احکامی که در شریعت آمده و در فقه تبیین می¬شوند، احکامی می‌باشند که تنظیم کننده روابط انسان با دیگران هستند. البته این بخش از احکام، طیف وسیعی دارند. در این صورت فقه، تنظیم کننده روابط اجتماعی شخص با دیگران است. ⬅️ ما در هرحال قائل به «اصالة الفرد» هستیم؛ به این معنا که دین آمده تا افراد را به کمال برساند. از سوی دیگر جامعه به صورت مستقل ارزشی ندارد، جز این که به عنوان ابزاری در حکم می‌باشد که افراد را به کمال می‌رساند؛ لذا متعلق بهشت و جهنم، رضا و عدم رضا و همه چیزهایی که در مثوبات و عقوبات وجود دارد، افراد هستند نه جامعه. جامعه تنها ظرفی برای رساندن افراد به آنها است. ⬅️ جامعه موجود حقیقی نیست؛ بلکه مرکب اعتباری است. البته اعتباری بودن به این معنا نیست که ارتباطات اجتماعی اثرگذار نیست بلکه کاملا برعکس، بسیار اثرگذار می‌باشند. متن کامل: https://b2n.ir/y23003 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com