مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ فرهنگ باورها و تشریح اصول آن / ایجاد و جهت دهی فرهنگ جامعه بر عهده حاکمیت
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ فرهنگ جامعه به دو بخش تقسیم میشود: فرهنگی که وظیفه حاکمیت است و فرهنگی که وظیفه و کار مردم است. حاکمیت، مسئول فرهنگ مردم میباشد و یکی از وظایف آن، ایجاد فرهنگ صحیح بین مردم میباشد. این سخن سکولارها که فرهنگ بر عهده مردم است و دولت نباید در آن دخالت کند، غلط است و با مبانی اسلامی در تضاد میباشد.
⬅️ دستگاه حاکمیتی باید دارای فرهنگی باشد که شکل دهنده باور دستگاه حاکمیتی باشد و اعمال حاکمیت از این باورها برخیزد. بر اساس این نوع باروها، فرهنگ حاکم بر گفتارها و گفتمان حاکمیت در صحبت با مردم و منشأ ابزارهای گفتاری و رفتارهای، از جمله مباحثی است که باید در این بخش به آنها پرداخته شود.
⬅️ بسیاری از سیاست مداران ما خود را از خدا اعلمتر میدانند. در روایتی دارد که حضرت درباره ابو حنیفه میگوید که او چنین میگفت: «قال علی و اقول» وگاها «قال رسول الله و أقول»؛ آنهایی که میگویند رسول الله نیز مجتهد بود و«قد اخطأ و قد یصیب» به معنای این است که بگو ییم «قال رسول الله و أقول»؛ این فرهنگ باید از حوز فرهنگ حاکمیت خارج شود.
⬅️ اینکه گفته شود سول الله نقد پذیر است و به حضرت میگفتند «هذا منک ام من الله»، بیانگر مشرک بودن آنها است. رسول خدا، رسول است؛ یعنی آنچه میگوید، همان است که خدای متعال به ما ابلاغ میکند. «وَ مَا محُمَّدٌ إِلَّا رَسُول» همه چیز پیامبر، رسالتی است و از نزد خود چیزی نمیگوید.
متن کامل: https://b2n.ir/n12297
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ممنوعیت بیتفاوتی نسبت به مومنین / تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج است
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️ از ادله چنین استفاده میشود که بیتفاوتی نسبت به مومنین ممنوع است و باید نسبت به دیگران دغدغهمند بود. روایات دال بر این موضوع چند دسته میباشند: دسته نخست، روایات دال بر اهتمام به امور مسلمین است. دسته دوم، روایات دال بر اعانه به مومنین و از بین بردن غم و غصه آنها است. این دو دسته را در مباحث گذشته بیان کردیم. روایات دسته سوم روایات دال بر ممنوعیت بی مهری نسبت به حاجات مومنین است که ارشاد جاهل و وجوب نصیحت آنها از این دسته محسوب می شود.
⬅️ در متون روایی، روایات متعددی مبنی بر وجوب نصیحت همدیگر، وجود درد. بزرگان بر اساس روایات باب نصیحت فتوا بر وجوب ندادهاند. مرحوم خویی میگوید فتوای به وجوب نصیحت موجب عسر و هرج شدید میشود. به نظر میرسد اگر با این نگاه موضع بررسی شود باید گفت نماز خواندن برای شخصی که نماز نمیخواند یا روزه گرفتن برای کسی که روزه نمیگیرد، هرج آور است. آیا به این افراد نیز باید گفت نماز نخوانید یا روزه نگیرید؟
⬅️ مستحبات همانند واجبات، حکم خداوند هستند حال به چه دلیل بیان آنها را لازم ندانیم؟ یعنی وجوب تبلیغ منحصر در تبلیغ واجب و حرام است یا باید تفسیر قائل شد؟ به نظر میرسد تبلیغ مستحبات، نیازمند تدرج در تبلیغ است و باید به گونهای تبیلغ شود که مستحب منجر به عمل شود. از سوی دیگر باید برای بیان مستحبات زمینه سازی کرد.
متن کامل: https://b2n.ir/w16955
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ رعایت آداب و احترام در روابط اجتماعی، از شاخصههای جامعه سالم
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج « فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ اصلی که در روانشناسی بر آن وفاق وجود دارد این است که یکی از نیازهای انسان داشتن عزت، شرافت، جایگاه و ارزشگذاری مناسب است. هر فردی از نظر روحی نیاز دارد که جایگاه مناسبی برای او قائل شوند و مورد اکرام، احترام و اجلال قرار بگیرد.
⬅️ در سلسله مراتب نیازهای بشری، نیاز به احترام، اکرام و شخصیت دادن وجود دارد. شکوفایی شخصیت فرد به این است که احترام و اکرام را دریافت کند؛ از این رو فردی که احترام و اکرام را دریافت نکند، دچار نوعی اختلال شخصیت و ناهنجاری میشود.
⬅️ در منطق اسلامی اینکه عزتنفس و شکوفایی شخصیت و تأمین نیاز، هرچه بیشتر بر عوامل درونی اتکا پیدا کند و از اتصال به عوامل بیرونی بینیاز شود، از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. در واقع اسلام میخواهد انسانها بیشتر به وسیله عوامل درونی به شخصیتیابی، هویتیابی و تأمین نیاز به احترام و شخصیت و شکوفایی برسند و کمتر به احترام یا اکرام بیرونی متکی باشند.
⬅️ به عنوان یک عامل اجتماعی گفته میشود که احترام گذاردن و رعایت آداب احترامی در روابط اجتماعی یکی از شاخصههای جامعه سالم و متکامل است. در حوزه علوم سیاسی نیز این ارتباط وجود دارد به این نحو که عامل احترام دادن و گرفتن و تبادل احترامات و مسائلی از این قبیل بر روی امنیت سیاسی تأثیرگذار است و موردبحث قرار گرفته است.
متن کامل: https://b2n.ir/y33741
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند:
🔻دهمین پیش نشست #همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
⬅️ هم اندیشی: رویکرد شناسی فقه نظام ساز (۳)
✅ دیدگاه:
آیت الله رشاد
آیت الله علیدوست
استاد خسروپناه
✅با ارائه: حجج اسلام:
ذبیح الله نعیمیان
اسدالله حاج جعفری
مجید رجبی
⬅️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی
⬅️ زمان: سه شنبه 10 خرداد 1401، ساعت 11 تا 13
⬅️ برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.
🌐 امکان حضور مجازی نیز فراهم است:👇
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
==========================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ معاملهای که نتیجة آن نتیجه قرض ربوی باشد، باطل و حرام است
✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد:
⬅️ در رابطه با برجستگی نقش ربا در بانکداری، بسیاری از کارشناسان قائل شدهاند امکان حذف ربا از بانکداری وجود ندارد مگر اینکه با حفظ ماهیت ربویِ قرادادهای بانکی، شکل آنها را تغییر دهیم. در میان قائلین به این نظر اختلافاتی در مورد اشکال جائز (صغروی) وجود دارد لکن کبرای کلی در میان آنها واحد است.
⬅️ ما به تبع مرحوم امام قدّس سرّه و شهید صدر وجود روح ربا در قراردادها را موجب بطلان و عدم جواز میدانیم. البته در این بحث اختلافی بین مرحوم امام و شهید صدر وجود دارد که به نظر ما حق با شهید صدر است.
⬅️ اختلاف در این است که مرحوم امام معیار را قصد شخصی متعاقدین میداند و میگوید قراردادی که غرض شخصی طرفینِ، رسیدن به نتیجة قرض ربوی باشد، حرام و باطل است. در مقابل شهید صدر قائل است به طور کلی معاملهای که نتیجة آن نتیجه قرض ربوی باشد، باطل و حرام بوده و قصد شخصی متعاقدین اهمیتی ندارد.
⬅️ ملاک نزد شهید صدر نتیجه است؛ به اینکه اگر نتیجهی معامله، نتیجهی معاملهی ربوی باشد حرام است، از این رو در دیدگاه ایشان هیچ تفاوتی بین اجاره محاباتی به شرط قرض با قرض به شرط اجاره محاباتی، وجود ندارد؛ زیرا از نگاه عرف نتیجه واحدی دارند و قصد متعاقدین، تأثیری در تجویز معامله ندارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/r20953
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_محمد_تقی_شهیدی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ لزوم تعیین زمان و نهاد ناظر برای تصدی کارگزاران
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ هر گاه فرض را بر این گذاشتیم که حکومت بر مردم در شئون خودشان بدون حضور آنها مشروع نیست، باید لوازم آن را نیز بپذیریم از جمله اینکه همیشه همه مردم در انتخابات شرکت نمیکنند؛ از این رو لازمه مراجعه به رأی مردم، حکومت اکثریت بر اقلیت میباشد.
⬅️ فرض بر این است که انتخابات را به عنوان بهترین راه ممکن بشری برای حضور مردم انتخاب نکردهایم بلکه به عنوان خیر الطرق میسره پذیرفتیم.
⬅️ مسلم وقتی جنس یک کار مرتبط با حضور مردم نباشد، حضور مردم بیمعنا است همچنین اگر جنس یک کار اقتضای حضور مردم را داشت، عدم حضور آنها بیمعنا است. ممکن است در مواقعی اقبال مردم برای حکومت وظیفهای را رقم بزند.
⬅️ در خصوص کارگزاران غیر از فقیه و نهاد رهبری، تعیین زمان و نهاد ناظر ضرورتی پذیرفته شده است که عقل نیز آن را تایید میکند. مبنای چنین موضوعاتی، مهار قدرت و چرخش مسئولیت است. از سوی دیگر شخصی که اختیار دارد باید پاسخگو نیز باشد. نمیتوان شخصی را متصور شد که اختیار داشته باشد اما پاسخگو نباشد.
متن کامل: https://b2n.ir/y93112
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
♦️بر اساس آیات قرآنی واکنش به گناه باید قبل از تحقق آن باشد
✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد:
⬅️ محقق خویی (رحمهالله) قائل است که تعاون بر اثم، حرام است اما اعانه بر اثم، حرام نیست؛ زیرا میان باب تفاعل و باب مفاعله تفاوت وجود دارد. باب مفاعله در جایی است که کسی کمک به ظلم میکند اما معنای باب تفاعل این است که چند نفر باهمدیگر گناهی را انجام میدهند.
⬅️ گروه زیادی از علما مانند شیخ انصاری (رحمهالله) و مرحوم امام خمینی و دیگران، معتقد هستند که هم تعاون و هم اعانه بر اثم حرام است. این در صورتی است که شرایط تحقق اعانه وجود داشته باشد.
⬅️ اگر اعانه بر اثم حرام است، وقتی زمینه گناه در خارج محقق شده است باید آن زمینه را از بین برید. اگر حکومت، آن زمینه را از بین نبرد، فساد در جامعه به وجود میآید و زمینه گناه در جامعه باعث تحقق گناه است.
⬅️ علما در خصوص اینکه آیا «تعاونوا» دلالت بر وجوب دارد یا نه، گفتهاند تعاون هرچند امر است اما دلالت بر وجوب ندارد؛ زیرا اموری مانند کمک برای ساخت مسجد، مدرسه، حسینیه و ... واجب نیست.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/m95328
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقهی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ اصول اولیه نظام اقتصاد اسلامی
✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد:
1️⃣ اصل مالکیت برای خداوند متعال: از جمله اصول بنیادی اقتصاد اسلامی این است که همه داراییهای انسان متعلق به خداوند متعال است. اینکه گفته میشود نظام اقتصادِاسلامی، اسلامی بودن به این معنا است که «وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» خداوند بر نفوس و اموال حاکمیت دارد.
2️⃣ اصل آزادی فردی و اجتماعی: همیشه الفاظ یا اصطلاحاتی که زاویه منحرفه دارند مورد تحریف قرار میگیرند؛ بر این اساس است که اموری مانند انسان، اقتصاد و حتی اسلام مورد تحریف قرار گرفته است. آزادی نیز از تحریف مصون نمانده است.
⬅️ در اقتصاد اسلامی آزادی فردی و اجتماعی یعنی نظام اقتصادی در حقوق، تولید ثروت، مالکیت ثروت و در توزیع آنها درای آزادی است. به دیگر معنا انسان میتواند بر اساس مالکیت و حاکمیتی که خداوند به او داده است، مشی اقتصادی خود را تنظیم کند.
3️⃣ اصل کار و تلاش: اسلام نیز تقسیم مالکیت به خصوصی، عمومی و دولتی را پذیرفته است اما محور همه آنها را کار و تلاش قرار داده است. همان امری که خداوند متعال در آیه شریفه «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» به آن اشاره دارد.
⬅️ بهره اگر به معنای ربا باشد، در اسلام وجود ندارد؛ زیرا بهره در اسلام به معنای سود است. نظام اقتصادی اسلام و بانکداری بر محور تولید و توزیع عادلانه میباشد و بر اساس استفاده و بهرهای که مانع حقوق دیگران نباشد، ترسیم میشود؛ به تعبیر دیگر نظام اقتصاد اسلامی نظامی است که هر فرد در محدودة خود از منافعی بهرهمند میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/k70394
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_مسائل_بانکداری
#آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی
🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری اندیشکده فقه حکومتی برگزار می کند:
🔻سیزدهمین پیش نشست #همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
🔸نشست_علمی:دستیابی به نظریه فقهی؛ با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز
🎙 با حضور:
استاد محمدحسین ملک زاده
استاد ذبیح الله نعیمیان
🕰 دوشنبه 23خرداد 1401، ساعت 11-13
🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.
↙️ لینک شرکت مجازی در کرسی:
🌐 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع):
🌐 heyatonline.ir/irsi
============================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ضرورت تشکیل حکومت و دولت در روایات
✅ حجه الاسلام محمد رضا عصمتی در درس خارج «فقه التقنین» بیان کرد:
⬅️ والی ضامن اجرای همه ارزشهای دینی است. اگر والی نباشد این ضمانت نیز وجود ندارد. هرچند ممکن است در این میان عدهای هم به احکام و ارزشهای دینی عمل کنند اما به صورت کلی این ارزشها ضامن اجرا نخواهد داشت.
⬅️ گفت زمانی که والی ارزشی باشد، بر آن جامعه ارزشها حاکم میشود در غیر این صورت ممکن است هزار نفر نماز بخوانند و چند هزار نفر نیز به حج بروند اما آیا بر این جامعه ارزشهای اخلاقی و اسلامی حاکم میشود؟
⬅️ فقها اصلی را در این خصوص تأسیس کردهاند که در هنگام شک به آن رجوع میکنند. آن اصل عبارت است از اینکه «عدم ولایه احد علی احد» هیچ کسی بر دیگری ولایت ندارد؛ بر این اساس ولایت نیازمند دلیل است و عدم ولایت دلیل نمیخواهد.
⬅️ فقها برای تأسیس اصل «عدم ولایه احد علی احد» به دو حدیث «وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّاً» و«أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ آدَمَ لَمْ يَلِدْ عَبْداً وَ لَا أَمَةً وَ إِنَ النَّاسَ كُلَّهُمْ أَحْرَار» از امیرالمومنین علیه السلام استناد کردهاند.
⬅️ اثبات ولایت به وسیله دو روایت مذکور، بعید است؛ زیرا مدعی در این روایات عدم ولایت احدی بر احدی میباشد در حالی که مراد از ولایت در این اصل یعنی مدیریت امور مردم. حال با توجه به دو روایت ذکر شده آیا میتوان گفت حضرت علی علیه السلام گفته است هیچ یک از شما حق ندارد مدیریت امور مردم را به دست بگیرد؟ شما حق ندارید تحت مدیریت شخص دیگری قرار بگیرید؟
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n34484
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تقنین
#حجه_الاسلام_محمد_رضا_عصمتی
🔎@fiqhenezam_com
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند:
💢همایش ملی فقه نظام ساز
(چیستی، ساختار و رویکردها)
🎙 با حضور:
آیت الله میرباقری
آیت الله اراکی
آیت الله رشاد
آیت الله مبلغی
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا
✔️ همراه با:
🔹 ارائه مقالات برگزیده
🔹رونمایی از مجموعه آثار همایش
🔹 تقدیر از مقالات برتر
🕰 زمان:پنجشنبه 26 خرداد 1401، ساعت 8:30- 13
🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🔻 برنامه به صورت #حضوری برگزار می گردد.
📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع):
🌐 heyatonline.ir/irsi
===========================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ عدم حمایت مرجعیت از ولی امر شرعی، وهن به دین است
✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه» بیان داشت:
⬅️ لفظ والی در لغت عرب به معنای امام معصوم نیست، بلکه والی یعنی کسی که زمام حکومت را به دست میگیرد. اینکه امام علیه السلام که بر خود لفظ والی را اطلاق می کند به لحاظ همین جهت است.
⬅️ در مقابل والی، رعیت قرار دارد. حضرت میگوید: «حَقُّ الْوَالِي عَلَى الرَّعِيَّةِ» در آن زمان هرکسی اعم از فقها، صحابه نبی، قرّاء و هر طبقه وقشر دیگری، داخل در رعیت میشدند و امروز نیز همینگونه است.
⬅️ جهت حمایت از ولی امر، شرط در مرجعیت شیعه است. مقصود ما فقیه جامع شرائط فتوی و رهبری که امت با او بیعت کردهاند. در اوایل انقلاب امام راحل مصداق این بوده، بعد از او آیت الله خامنهای حفظه الله مصداق است. بعد از ایشان طبعا فقیه دیگر و فقیه دیگر تا این سلسله به امام عصر علیه السلام برسد.
⬅️ در مشروعیت مرجع تقلید، حمایت و مساعدت از ولی امر شرط است. دو تقریب برای اثبات این بحث داریم. یک تقریب که با قطع نظر از اشتراط هر شرط دیگری در مرجعیت، خودش به عنوانه شرط است. تقریب دوم این است که حمایت از ولی امر به دلالت نصوص کتاب و سنت، فی نفسه امری واجب است لذا دخیل میشود؛ زیرا ترک واجب حرام است و حرام مضر به عدالت است و سلب عدالت، مضر به منصب مرجعیت است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n75015
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#حقوق_شهروندی
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ بررسی شرائط صحّت و مشروعیّت مضاربه در بانکها
✅ آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد:
⬅️ در معاملات بانکی بر طبق عقد مضاربه، إشکالاتی مطرح شده که به بررسی این اشکالات پرداخته و برخی از این إشکالات را مرتفع نماییم.
1️⃣ برخی قائل هستند که در صحّت عقد مضاربه شرط است که معامله تنها با نقدین یعنی درهم و دینار انجام پذیرد. بر این مطلب ابوالصلاح حلبی إدّعای إجماع نموده است. با این بیان با نقود رایج فعلی مضاربه صحیح نیست.
⬅️ اولاً در روایات نامی از درهم و دینار در صحّت مضاربه به میان نیامده است. تنها قاضی ابو الصلاح إدّعای چنین إجماعی کرده است.
⬅️ ثانیاً در صورتی که مضاربه تنها با نقدین جائز باشد، درهم و دینار خصوصیّت ندارد بلکه مراد نقد بلد است که ارزش دیگر اجناس با آن سنجیده میشود. نقود رایج فعلی، نقد مبادلهای است و درهم و دینار در عصر رسول الله و أئمّه دین نقود مبادلهای بوده و ارزش کالاهای دیگر با آن سنجیده میشده است.
2️⃣ عقد مضاربه از عقود جائز میباشد و دلیل بر این جواز، إجماع است. بر این اساس هر یک از عامل و صاحب سرمایه در هر زمان میتوانند مضاربه را بدون هیچ محذوری فسخ نمایند. لکن در ضمن قرارداد میان بانک و اشخاص، شرط لزوم عقد مضاربه میشود.
⬅️ دلیلی بر جواز مضاربه به جز اجماع وجود ندارد. اجماع هم چون منقول است حجت نیست. مرحوم خویی میفرماید در جواز مضاربه نیازی به اتّصاف آن ازطریق إجماع نداریم بلکه مضاربه چون از عقود اذنیه است لازمه آن جواز مضاربه خواهد بود.
⬅️ اگر مضاربه از عقود جائزه باشد، منعی نیست که بتوان آن را به واسطه عقد ثانوی لازم نمود؛ مانند وکالت که زن در ضمن عقد خارج لازم میتواند از طرف همسرش در صورت عدم عمل به شروط عقد نکاح، وکیل در طلاق شود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/a96920
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#بانکداری_اسلامی
#آیت_الله_مصطفی_اشرفی_شاهرودی
🔎@fiqhenezam_com
♦️مهار و مدیریت طبایع منفی، جز به وجود حکومت میسر نیست
✅ آیتالله علیاكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد:
⬅️ مراد از آنچه در این مباحث راجع به کلمه «ولایّت» اراده میکنیم، «ولایّت سیاسی» است. ولایت سیاسی میتواند در سطوح مختلف به کار رود؛ زیرا گاهی مراد از «ولایّت»، حکومت و دولت است.
⬅️ ادله را میتوان به فطریّه، عقلیّه، عُقلائیّه و شرعیّه تقسیم کرد. به عمومات هم میتوان تمسک و ضرورت اقامه حکومت را به وسیله آن اثبات کرد. در ادله فطریّه به نحوی متکی بر اقتضای فطرت انسان است و قهراً یک جنبه انسانشناختی دارد. در استدلال عقلی قهراً یک تبیین عقلی میکنیم که اگر شخصی فطرت را قبول ندارد، عقلاً او را قانع کنیم.
⬅️اصولاً بدون حکومت إعمال نظام، ایجاد انتظام، پدید آوردن امنیت و تدبیر شئون عامه، ممکن نیست. بشر بسیاری از نیازهای خود را نمیتواند فردی برآورده کند حتی در مواقعی به صورت اجتماعی هم برآورده نمیشود و نیازمند یک قدرت قاهرهای لازم است.
⬅️ فرشتهها چگونه از این خصوصیت انسان آگاه شدند؟ خداوند میفرماید من میخواهم و قصد آن را دارم که خلق کنم. هنوز انسانی روی کره زمین وجود ندارد و فرشتهها از پیشینه این موجود آگاهی ندارند. به چه صورتی قضاوت کردند؟
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y59722
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الولایه
#آیت_الله_علی_اکبر_رشاد
🔎@fiqhenezam_com
♦️ رسالت انبیا آموزش علوم تجربی مانند طب، نیست
✅ حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج «فقه الطبابه» بیان کرد:
⬅️ آنچه از آیات و روایات استفاده میشود این است که انبیاء و اولیاء دین، مسئولیت تربیت و هدایت انسانها را در مسائل اعتقادی، اخلاقی و عملی بر عهده دارند.
⬅️ جایگاه انبیاء و ائمه، هدایت انسانها در بعد اعتقاد، اخلاق و عمل است. در بعد جسمی انسانها، مسئولیتی که برای آنها تعریف شده باشد در هیچ کجای آیات و روایات دیده نمیشود. علومانسانی و تربیتی رسالت آنها را تشکیل میدهد. در ناحیه علومتجربی خود انسان است که به وسیله تحقیق و تجربه، نوع زندگی خود را مشخّص میکند.
⬅️ آن چیزی که اوج مقام انسانی را به عنوان خلیفة اللهی تعریف میکند و باید تأمین شود، مباحث اعتقادی و اخلاقی و عملی است. اگر این شکل بگیرد علومتجربی نیز در خدمت بشریت قرار میگیرند.
⬅️ اصولاً تصرّفات انسانهای معتقد به توحید و حقایق آسمانی در طبیعت، تصرّف سازنده و مفید است. اخلاق و اعتقادات در طبیعت اثر دارد. نوع نگاه انسان تربیت شده با اعتقاد و اخلاق خوب به طبیعت با نگاه علومتجربی متفاوت است. اما اینکه انبیاء و ائمه علوم تجربی را به مردم بیاموزند، چنین وظیفهای ندارند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/b35955
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الطبابه
#حجه_الاسلام_محسن_ملکی_ابرده
🔎@fiqhenezam_com
♦️هر گونه اقدام فقهای مجتهد در حاکمیت نیازمند اذن ولی فقیه است
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ اگر شخص منصوب فقیه بود، نیازمند نصب خاص بر ولایت او نیستیم بلکه نیازمند نصب عام میباشیم. اما اگر شخص غیر فقهی از طرف امام حاکم شد، نیاز به نصب خاص دارد.
⬅️در زمان کنونی ولی فقیه کسی را برای یک منصبی تعیین کند، اگر او مجتهد نباشد نیاز به نصب او از سوی ولی فقه میباشد اما اگر فقیه باشد نیازی به نصب ولی فقیه ندارد.
⬅️ هر چند فقهای متعددی در مناصب گوناگون از جانب پروردگار داری ولایت هستند، اما نیاز به نصب ولی فقیه دارند. هیچ مجتهدی بدون اذن ولی فقیه نمیتواند اقدامی انجام بدهد. اگر این قاعده رعایت نشود در جامعه هرج و مرج رخ میدهد.
⬅️ اعمال ولایت، اختیار مردم شرط است. این موضوع در بحث جهاد تبیین از جایگاها مهمی برخوردار است. اگر موضوعی مانند ولایت امام علی علیه السلام تبیین شده بود اکنون با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم. اگر غدیر خم به خوبی تبیین میشد، به جای بنی عباس و بنی امیه، ائمه علیهم السلام حکومت را در دست داشتند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d21785
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ موضوع و هدف نظام قضایی اسلام
✅ آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد:
⬅️ عناصر جهان شمول در دین به دو دسته تقسیم میشود؛ نخست ناظر به واقعیتهای خارجی که تعبیر به قضایای «هست» میکنیم. دوم ناظر به اعتبارات که تعبیر به قضایای «باید» میکنیم.
⬅️ تفکری که بایدها و نبایدهای اخلاقی را نوعی اعتبار شرعی میداند، اشتباه است. منشأ این اشتباه خلط اصطلاح مسیحی و اسلامی است. در مسیحیت محور الهیات، عقیده و محور اخلاق، عمل میباشد؛ از این رو عمده مطالبی که ما آن را فقهی میدانیم، مسیحیان از اخلاق میدانند.
⬅️ عناصر اعتباری در دین به دو دسته مکتب و نظام تقسیم میشوند. در هر زمینهای که به دین مراجعه شود با عناوین فلسفه قضایی اسلام، اخلاق قضایی اسلام، مکتب قضایی اسلام و نظام قضایی اسلام مواجه میشویم. بحث ما مکتب و نظام میباشد و با فلسفه و اخلاق کاری نداریم.
⬅️ مکتب دارای دو بخش است. یک بخش اهدافی است که شارع در یک زمینه دنبال میکند؛ مانند اهداف قضایی. بخش دیگر مبانی است؛ به معنای زیرساختهایی که برای تحقق قضای اسلامی نیازمند هستیم.
متن کامل: https://b2n.ir/d35989
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#مکتب_نظام_قضایی_اسلام
#آیت_الله_مهدی_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
♦️لازمه تصرف مالک، تأیید عقل و شرع است
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ از آثار مالکیت، سلطنت میباشد. شارع نیز بر اساس روایت «الناس مسلطون علی اموالهم» چنین امر عقلائی را امضا کرده است.
⬅️ تقریر استدلال به این روایت چنین است که کلمه «مسلطون» اطلاق دارد و شامل انواع تصرف میشود. از این رو هر کسی میتواند نسبت به ملک خود، انواع تصرفات را انجام بدهد.
⬅️ هر چند این حدیث عامی است، اما از نظر مبانی رجالی و فقهی شیعه، میتوان به آن استناد کرد. زیرا اصحاب به این حدیث عمل کردهاند و عمل اصحاب، باعث حجیت پیدا کردن حدیث میشود. شیخ طوسی در کتاب خلاف، اولین فردی میباشد که بر اساس این حدیث، اقدام به صدور فتوا کرده است.
🔻 آیا مالک هر گونه که بخواهد میتواند با مال خود برخورد کند یا میزان تسلط او در حدود شرع و عقل است؛ به عنوان نمونه در زمانی که مواد غذایی در جامعه کم است، شخصی میتواند با استناد به این روایت، مال خود را احتکار کند.
⬅️ زمانی که حاکم مصلحت بداند میتواند سلطنت مالک را محدود کند. حاکم شرع در قالب حکم حکومتی و در راستای مصلحت جامعه میتواند مانع از سلطنت شخصی بشود.
📝متن کامل: https://b2n.ir/u76566
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com