eitaa logo
والقلم ومایسطرون
152 دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
66 فایل
✅ یادداشتهای من ؛ ✍ #تاریخی ✍ #فلسفی ✍ #کلامی ✍ #اجتماعی ✍ #بصیرتی در کانال "والقلم ومایسطرون" ؛👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7 ✅سایت؛ http://Www.z-gelayeri.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶نامه به مسلم بن عقیل ❇️حضرت، «مسلم بن عقیل» را به دنبال نامه دوّم، به سوی کوفه فرستاد. مسلم، همراه دو راهنما از قبیله قیس در ماه مبارک رمضان حرکت کرد، در مسیر راه، آن دو نفر بر اثر تشنگی مردند، مسلم صیّادی را دید که آهویی را صید و ذبح نمود. مسلم این قضیه را به فال بد گرفت و نامه ای به امام حسین علیه السلام نوشت که او را از رفتن به کوفه معاف دارد. امام حسین علیه السلام در جواب نوشت: ❇️«یابْنَ عَمِّ اِنّی سَمِعْتُ جَدّی رَسُولَ اللّه ِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ مامِنّا اَهْلَ الْبَیْتِ مَنْ تَطَیَّرَ وَ لا یُتَطَیَّر بِهِ فَاِذا قَرَأتَ کِتابی فَامضِ عَلی ما اَمَرْتُکَ وَ السَّلام علیکَ وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرکاتُه؛ ✅ ای پسر عمو! براستی من از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می فرمود: از ما اهل بیت نیست کسی که فال [بد] بزند و یا مسلمانی را به فال بد بگیرد. وقتی نامه من را خواندی، آنچه دستور داده ام انجام بده. سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد». 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶همچنین از آن حضرت چنین روایت شده است: ❇️لا یکون الامر الذی تنتظرونه حتی یبرأ بعضکم من بعض، ویتفل بعضکم فی وجوه بعض، ویشهد بعضکم علی بعض بالکفر، ویلعن بعضکم بعضا، فقلت له: ما فی ذلک الزمان من خیر، فقال الحسین(ع): الخیر کله فی ذلک الزمان، یقوم قائمنا، ویدفع ذلک کله؛ 📚 (نعمانی، 1397: 13/205) 🔶آن امری که انتظارش را می کشید رخ نخواهد داد، مگر این که در اثر آشفتگی و نابسامانی گروهی از شما از دسته دیگر برائت، جوید و برخی از شما بر چهره بعضی دیگر خدو بیفکند و گروهی از شما به کفر گروه دیگر شهادت دهد، و برخی از شما بعضی دیگر را نفرین و لعن نماید. به حضرت گفته شد: پس در آن زمان هیچ خیری نیست؟ حضرت فرمود: همه خیرها در آن زمان جمع است؛ قائم ما قیام می کند و همه آن بدی ها را به طرف می سازد. 🔶همچنین فرمود: ❇️قیام کنندۀ این امت، فرزند نهم من است که غیبتی طولانی دارد و هنگامی که تاریکی های غیبت، همه جا را فرا می گیرد؛ خفّاشان کورچشم و گرگان درنده به تقسیم اعتبارات و امتیازات او می نشینند. 📚(یزدی حائری یزدی، 1342: 67) ❇️❇️به طور کلی آن چه از آیات قرآن کریم و احادیث نبوی و روایات متواتر و صحیح اهل بیت(ع) به دست می آید، این است که به هنگام ظهور حضرت بقیّة اللّه الأعظم مهدی موعود (عج) فساد اعتقادی و انحراف اخلاقی و ظلم و ستم سیاسی و اقتصادی تمامی جوامع بشری را فرا گرفته است و اکثر مردم حتّی مسلمانان، 🔶بسیاری از ارزش های معنوی و الهی و دینی را به فراموشی سپرده اند؛ وضع عمومی جهان، چهره ای عبوس و مأیوس کننده به خود گرفته است و مردم به انتظار یک معجزه برای نجات و خلاصی از این احوال و اوضاع شکننده هستند. 🔶زندگی در جامعه ای که بیشتر افراد از یکدیگر متنفرند وبه یکدیگر نسبت ناروا می زنند مسلماً سخت و غیر قابل تحمل است وهمه در این شرایط در انتظار راه نجات اند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶نامه به بنی هاشم ❇️وقتی امام حسین علیه السلام تصمیم گرفت که از مدینه خارج شود، در جمع «بنی هاشم»، کاغذی خواست، بسیار زود آوردند، حضرت بر آن کاغذ چنین نوشت: «بسم اللّه ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلیٍّ اِلی بَنی هاشِمٍ اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام؛ بنام خداوند بخشنده مهربان، این نامه از حسین بن علی برای بنی هاشم است. امّا بعد [از ستایش خدا] پس به راستی هر کس به من [در این قیام] ملحق شود به شهادت می رسد، و کسی که کند به پیروزی نخواهد رسید». ✅حضرت در این نامه علاوه بر خبر شهادت خود، از شهادت یاران نیز خبر داد و جدّی برای بنی هاشم و اعلان خطر برای متخلّفین نمود. 🔶واژه ی بار معنایی دارد و نقطه ی مقابل کسانی است که نیامدن و عدم همراهی برخی از بنی هاشم را زیر ابر توجیه پنهان می‌کنند. 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶امام حسین(ع) در بخشی از سخنان خود به بیان علامات نشانه های ظهور حضرت مهدی(عج) می پردازد و این نشانه ها را پنج مورد معرفی می کند: ❇️للمهدی خمس علامات: السفیانی و الیمانی و الصیحة من السماء والخسف بالبیداء و قتل نفس الزکیة؛ 📚(مقدسی، 1328: ۱۱۱) ❇️برای ظهور مهدی پنج نشانه است: سفیانی، یمانی، صیحه آسمانی، فرورفتن در دشت و کشته شدن آن جان پاک. 🔶هرکدام از این نشانه ها توضیحاتی دارد که در این مقال نمی گنجد و نیازمند نگاشتن مقالات دیگری است. 🔶امام(ع) در جایی دیگر درباره نشانه های ظهور می فرماید: ❇️اذا رأیتم علامة فی السماء نار عظیمة من قبل المشرق، تطلع لیالی، فعندها فرج الناس و هی قدام المهدی(عج)؛ 📚(همو: ۱06) 🔶هرگاه در آسمان نشانه ای دیدید، آتش بزرگی که شب ها از سمت شرق طلوع می کند، بدانید که در آن هنگام فرج عمومی مردم نزدیک است و این نشانه پیش از ظهور مهدی(عج) پدید می آید. 🔶نیز در بیانی دیگر فرمود: ❇️اذا هدم حائط مسجد الکوفة ممایلی دار عبدالله المسعود، فعند ذلک زوال ملک القوم و عند زواله خرج المهدی؛ 📚(همو: 51) 🔶هرگاه دیوار مسجد کوفه از آن سمت که نزدیک خانه عبدالله بن مسعود واقع شده ویران شد، در آن هنگام سلطنت این گروه ستمگر از بین می رود و مهدی آل محمد نیز ظهور می کند. 🔶بیان نشانه های ظهور از زبان مبارک آن حضرت، بیش از آن که برای شناخت شرایط موجود در جامعۀ پیش از این رخداد عظیم راهگشا باشد، برای آشنایی و ترویج فرهنگ مهدویت در بین افراد امت اسلامی - چه در زمان آن حضرت و چه بعد از آن - ثمربخش خواهد بود. در واقع امام حسین(ع) با بیان این نشانه ها به ترویج فرهنگ مهدویت می پرداخت. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
🔶نامه به فرماندار مکّه ❇️فرماندار مکّه، «عمرو بن سعید» پس از آنکه در ملاقات حضوری با امام حسین علیه السلام نتوانست او را از قیام منصرف کند، نامه ای به امام نوشت و در آن نامه به امام سفارش کرد که با یزید صلح کرده و از تحرّکات سیاسی دست بردارد. حضرت در پاسخ او نوشت: 🔶 «اِنْ کُنْتَ اَرَدْتَ بِکِتابِکَ اِلِیَّ بِرّی وَصِلَتی فَجَزَیْتَ خَیْراً فی الدُّنیا وَ الْآخِرَةِ وَ اِنَّهُ لَمْ یُشاقِقِ اللّه مَنْ دَعا اِلی اللّه ِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ اِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمیْنَ وَ خَیْرُ الْاَمانِ اَمانُ اللّه ِ، وَ لَمْ یُؤمِنْ بِاللّه ِ مَنْ لَمْ یَخَفْهُ فِی الدُّنیا فَنَسْأَلُ اللّه َ مَخافَةً فی الدُّنیا توجِبُ لَنا اَمانَ الْآخِرَةِ عِنْدَهُ؛ 🔶 اگر هدفت از نوشتن نامه، نیکی و پیوند دوستی است، خدا جزای دنیا و آخرت به تو عنایت کند؛ زیرا دشمنی با خدا نکرده است کسی که [مردم را] به خدا دعوت کند و عملی صالح انجام دهد و [کسی که] بگوید من از مسلمانان هستم. و بهترین امان، امان خدا است و ایمان به خدا نیاورده است کسی که از خدا در دنیا نمی ترسد، پس از خدا می خواهیم ترسیدن [از خودش] را در دنیا که مایه امان آخرت در نزد او است.» ✅خلاصه نامه 1. در نوشتن نامه اگر انسان، نیت خیر داشته باشد جزای آخرتی دارد. 2. به حاکم مکه فهماند که کسی که مردم را به خدا دعوت می کند، عملش فتنه گری و تفرقه ایجاد کردن به حساب نمی آید. 3. حاکم خواسته برای او از یزید امان بگیرد، و حضرت می فرماید: امان خدا برتر از امان دادن بنده است، یعنی به این امان نامه ها نیاز ندارم. 4. به حاکم گوشزد می کند که خدا ترس باشد نه یزید ترس؛ چرا که خوف از خدا سعادت دنیا و امنیّت آخرت را به دنبال دارد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
🔶امام حسین(ع) ووقایع بعد از ظهور 🔶قیام امام مهدی(عج) عیسی خشّاب می گوید: ❇️از حضرت اباعبدالله(ع) سؤال کردم: آیا صاحب الأمر شما هستید؟ امام پاسخ داد: نه، صاحب الامر مخفی شده و در نهان است که به خونخواهی پدرش برخواهد خاست و با لقب عمویش خوانده شده و هشت ماه شمشیر به دوش خواهد گرفت. 📚(مؤسسه معارف اسلامیه، بی تا: 3/ 180، ح702 ) ❇️حضرت در جایی دیگر با اشاره بر این که دوستان و پیروان اهل ستم جزو آنان محسوب می شوند و مهدی(عج) همه آنان را به سزای اعمالشان می رساند، می فرماید: اما و الله لا تذهب الدنیا حتی یبعث الله منی رجل یقتل منکم الفا و مع الالف الفا و مع الالف الفا؛ 📚 (همان) 🔶آگاه باشید، به خدا سوگند! دنیا تا زمانی باقی خواهد بود که خداوند از فرزندان من مردی را که از شما (بنی امیه) هزاران فرد را به هلاکت برساند. 🔶به حضرت عرض شد: آیا آنان (بنی امیه) تا زمان ظهور مهدی می رسند تا مهدی موعود آنان را به سزای عملشان برساند؟ امام در پاسخ فرمود: و یحک فی ذلک الزمان یکون الرجل من صلبه کذا و کذا رجلا و ان مولی القوم من انفسهم؛ 📚(همان) وای بر تو! در آن زمان از نسل هر مردی از بنی امیه چنین و چنان مردی پدید آید، چون دوستان آنها جزو خود آنان است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از خبرگزاری فارس
7.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️تو زمین خوردی و خوردند زمین اهل حرم ▪️شانه خالی مکن از بارِ سفر، همسفرم ▪️مقتل حضرت ابالفضل العباس(ع) @Farsna
❓تعداد و اسامى نائبان خاص امام زمان چند و چیست؟❓ ❇️در عدد نوّاب امام زمان(عج) هست. در کتاب ربیع الشیعه اسامى آنان را چنین ذکر کرده است : ابوهاشم داوود بن قاسم، محمد بن على بن بلال، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، عمر الاهوازى، احمد بن اسحاق، ابو محمد الوجنان، ابراهیم بن مهزیار و محمد بن ابراهیم 📚 رجال ابو على، ص 312. . نیز وکلا را این گونه معرفى کرده است : عمرى و پسرش، حاجز، بلالى و عطار از بغداد، عاصمى از کوفه، محمد بن ابراهیم بن مهزیار از اهواز، احمد بن اسحاق از قم، محمد بن صالح از همدان، شامى و اسدى از رى، قاسم بن العلاء از آذربایجان و محمد بن شاذان از نیشابور 📚رجال مامقانى، ج 1، ص 200 ؛ اثبات الهداة، ج 7، ص 294.. ✅اما وکالت چهار نفر در بین شیعیان معروف است : عثمان بن سعید، محمدعثمان، حسین بن روح و على بن محمد سمرى. هر یک از آنها نیز در شهرهاى مختلف نمایندگانى داشتند 📚ر.ک : ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 136.. 🔶🔶ظاهراً نمایندگان اصلى امام، همین چهار نفر بودند و افراد دیگر، یا نماینده این چهار تن در شهرستان ها و بلاد بودند و یا اگر هم نماینده امام بودند، از طریق این چهار تن، امور مردم را به عرض امام مى رساندند و یا به گفته سید محسن امین، سفارت این چهار تن مطلق و عام بود ؛ ولى سفارت و نیابت دیگران در موارد خاص بود. 📚 اعیان الشیعه، ج 4، ص 21 (بخش 3).. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
بررسی عوامل عصری در عدم اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر
حنفی در کتاب تذکرة الخواص می گوید: 🔶 حضرت حجت مهدی، محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب است. کنیه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب الزمان و قائم منتظر. 🔶سپس از عبدالله ابن عمر روایتی نقل می کند که رسول گرامی اسلام گفت: در آخرالزمان، مردی از فرزندان من قیام می کند که نام او همانند نام من و کنیه اش همانند کنیه من است و زمین را از عدل و داد پر می کند پس از آن که از ظلم و جور پر شده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
❇️واژه ی در ادبیات مهدوی فراوان به کار می‌رود و مراد از این واژه آن است که برای ظهور منجی موعود می بایست زمینه و آمادگی فردی و اجتماعی فراهم گردد؛مجموعه ی وظایف امت در قبال امام زمان روحی فداه در واژه ی می‌گنجد. 🔶در کتاب مکیال المکارم حدود ۸۰ وظیفه برای منتظران ذکر شده است. 🔶ما در این بخش و بخش‌های پسین به برخی از وظایف منتظران آن حضرت از نگاه اهل بیت علیهم السلام می پرداریم: ۱) 🔶امام کاظم (علیه السّلام) انتظار فرج را فرع بر معرفت امام به‌عنوان افضل العباده معرفی کرده می فرماید: «افضل العبادة بعد المعرفة انتظار الفرج». 📚[مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۸، ص۳۲۶.] واین روایت رسول خدا ص مشهور است که «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خویش را نمی‌شناسد به مرگ جاهلی مرده است».📚[کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۳۷۷.] و امام هشتم در معرفی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرماید: «یکون اولی الناس بالناس من انفسهم و اشفق علیهم من آبائهم و امّهاتهم». 📚 [مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۲۵، ص۱۱۷.] ✅بنابراین یکی از مهمترین وظایف منتظران منجی موعود شناخت امام است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
؟ 🔶در برخی از کتب که راجع به مهدویت نگاشته شد و حتی برخی بزرگان نیز آن را نقل کردند عبارتی وجود دارد که می‌گوید وقتی حضرت حجت روحی فداه ظهور کند واعدائوه مقلده العلماء من الاجتهاد ..... 🔶واین عبارت را یک روایت تلقی کرده و برای برخی مدعیان دروغین مثل دستاویزی ساختند تا به اجتهاد و تقلید تاخته و نیز فقها را که در روایات از آنان به تعبیر شد ،دشمنان امام زمان معرفی کنند. ❇️اما آن است که این عبارت روایت نیست بلکه کلامی از در است چنانکه مرحوم سید در چهل حدیث خود به آن تصریح دارد👇👇 ❇️، في الكتاب المذكور في الباب الثلاثمائة والستة والستين ما نصه: ان لله خليفة [1] يخرج من عترة رسول الله (صلى الله عليه وآله) من ولد فاطمة (عليها السلام) يواطئ اسمه اسم رسول الله (صلى الله عليه وآله)، جده الحسين بن علي (عليهما السلام)، يبايع بين الركن والمقام، يشبه رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الخلق - بفتح الخاء - وينزل عنه في الخلق - بضم الخاء - أسعد الناس به أهل الكوفة، يعيش خمسا أو سبعا أو تسعا، يضع الجزية، ويدعو الى الله بالسيف، ويرفع المذاهب، فلا يبقى الا الدين الخالص، مقلدة العلماء أهل الاجتهاد، لما يرونه يحكم بخلاف ما ذهب إليه أئمتهم، فيدخلون كرها تحت حكمه خوفا من سيفه، وتفرح به عامة المسلمين أكثر من خواصهم. يبايعه العارفون من أهل الحقائق عن شهود وكشف بتعريف الهي، له رجال الهيون يقيمون دعوته وينصرونه، ولولا أن السيف بيده لأفتى الفقهاء بقتله، ولكن الله يظهره بالسيف والكرم، فيطمعون ويخافون ويقبلون حكمه من غير ايمان، ويضمرون خلافه، ويعتقدون فيه إذا حكم فيهم بغير مذهب أئمتهم أنه على ضلال في ذلك. لأنهم يعتقدون أن أهل الاجتهاد وزمانه قد انقطع، وما بقي مجتهد في العالم، وان الله لا يوجد بعد أئمتهم أحدا له درجة الاجتهاد. وأما من يدعي التعريف الالهي بالأحكام الشرعية، فهو عندهم مجنون فاسد الخيال [2]. هذا كلامه، وهو صريح الدلالة على ما عليه أصحابنا رضوان الله عليهم، من جهات عديدة [3] لا تخفى على من تأملها بعين البصيرة، وتناولها بيد غير قصيرة. [1] ظاهر قوله (ان لله خليفة) يشعر بأنه موجود، كما عليه أصحابنا ومحققوا المخالفين لا أنه سيوجد (منه). [2] الفتوحات المكية 3: 327 ط بيروت. [3] منها قوله (ان لله خليفة) ومنها (أسعد الناس به أهل الكوفة) وقوله (أ عداؤه مقلدة العلماء) وقوله (لولا أن السيف بيده لأفتى الفقهاء بقتله) (منه). 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2