🔶نامه به فرماندار مکّه
❇️فرماندار مکّه، «عمرو بن سعید» پس از آنکه در ملاقات حضوری با امام حسین علیه السلام نتوانست او را از قیام منصرف کند، نامه ای به امام نوشت و در آن نامه به امام سفارش کرد که با یزید صلح کرده و از تحرّکات سیاسی دست بردارد. حضرت در پاسخ او نوشت:
🔶 «اِنْ کُنْتَ اَرَدْتَ بِکِتابِکَ اِلِیَّ بِرّی وَصِلَتی فَجَزَیْتَ خَیْراً فی الدُّنیا وَ الْآخِرَةِ وَ اِنَّهُ لَمْ یُشاقِقِ اللّه مَنْ دَعا اِلی اللّه ِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ اِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمیْنَ وَ خَیْرُ الْاَمانِ اَمانُ اللّه ِ، وَ لَمْ یُؤمِنْ بِاللّه ِ مَنْ لَمْ یَخَفْهُ فِی الدُّنیا فَنَسْأَلُ اللّه َ مَخافَةً فی الدُّنیا توجِبُ لَنا اَمانَ الْآخِرَةِ عِنْدَهُ؛
🔶 اگر هدفت از نوشتن نامه، نیکی و پیوند دوستی است، خدا جزای دنیا و آخرت به تو عنایت کند؛ زیرا دشمنی با خدا نکرده است کسی که [مردم را] به خدا دعوت کند و عملی صالح انجام دهد و [کسی که] بگوید من از مسلمانان هستم. و بهترین امان، امان خدا است و ایمان به خدا نیاورده است کسی که از خدا در دنیا نمی ترسد، پس از خدا می خواهیم ترسیدن [از خودش] را در دنیا که مایه امان آخرت در نزد او است.»
✅خلاصه نامه
1. در نوشتن نامه اگر انسان، نیت خیر داشته باشد جزای آخرتی دارد.
2. به حاکم مکه فهماند که کسی که مردم را به خدا دعوت می کند، عملش فتنه گری و تفرقه ایجاد کردن به حساب نمی آید.
3. حاکم خواسته برای او از یزید امان بگیرد، و حضرت می فرماید: امان خدا برتر از امان دادن بنده است، یعنی به این امان نامه ها نیاز ندارم.
4. به حاکم گوشزد می کند که خدا ترس باشد نه یزید ترس؛ چرا که خوف از خدا سعادت دنیا و امنیّت آخرت را به دنبال دارد
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#مهدویت_و_امام_حسین
🔶امام حسین(ع) ووقایع بعد از ظهور
🔶قیام امام مهدی(عج)
عیسی خشّاب می گوید:
❇️از حضرت اباعبدالله(ع) سؤال کردم: آیا صاحب الأمر شما هستید؟ امام پاسخ داد: نه، صاحب الامر مخفی شده و در نهان است که به خونخواهی پدرش برخواهد خاست و با لقب عمویش خوانده شده و هشت ماه شمشیر به دوش خواهد گرفت.
📚(مؤسسه معارف اسلامیه، بی تا: 3/ 180، ح702 )
❇️حضرت در جایی دیگر با اشاره بر این که دوستان و پیروان اهل ستم جزو آنان محسوب می شوند و مهدی(عج) همه آنان را به سزای اعمالشان می رساند، می فرماید:
اما و الله لا تذهب الدنیا حتی یبعث الله منی رجل یقتل منکم الفا و مع الالف الفا و مع الالف الفا؛
📚 (همان)
🔶آگاه باشید، به خدا سوگند! دنیا تا زمانی باقی خواهد بود که خداوند از فرزندان من مردی را که از شما (بنی امیه) هزاران فرد را به هلاکت برساند.
🔶به حضرت عرض شد: آیا آنان (بنی امیه) تا زمان ظهور مهدی می رسند تا مهدی موعود آنان را به سزای عملشان برساند؟ امام در پاسخ فرمود:
و یحک فی ذلک الزمان یکون الرجل من صلبه کذا و کذا رجلا و ان مولی القوم من انفسهم؛
📚(همان)
وای بر تو! در آن زمان از نسل هر مردی از بنی امیه چنین و چنان مردی پدید آید، چون دوستان آنها جزو خود آنان است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تو زمین خوردی و خوردند زمین اهل حرم
▪️شانه خالی مکن از بارِ سفر، همسفرم
▪️مقتل حضرت ابالفضل العباس(ع)
@Farsna
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#پرسمان_مهدوی
❓تعداد و اسامى نائبان خاص امام زمان چند و چیست؟❓
❇️در عدد نوّاب امام زمان(عج) #اختلاف هست. #سید_بن_طاووس در کتاب ربیع الشیعه اسامى آنان را چنین ذکر کرده است :
ابوهاشم داوود بن قاسم، محمد بن على بن بلال، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، عمر الاهوازى، احمد بن اسحاق، ابو محمد الوجنان، ابراهیم بن مهزیار و محمد بن ابراهیم
📚 رجال ابو على، ص 312.
.
#شیخ_طوسى نیز وکلا را این گونه معرفى کرده است : عمرى و پسرش، حاجز، بلالى و عطار از بغداد، عاصمى از کوفه، محمد بن ابراهیم بن مهزیار از اهواز، احمد بن اسحاق از قم، محمد بن صالح از همدان، شامى و اسدى از رى، قاسم بن العلاء از آذربایجان و محمد بن شاذان از نیشابور
📚رجال مامقانى، ج 1، ص 200 ؛ اثبات الهداة، ج 7، ص 294..
✅اما وکالت چهار نفر در بین شیعیان معروف است : عثمان بن سعید، محمدعثمان، حسین بن روح و على بن محمد سمرى. هر یک از آنها نیز در شهرهاى مختلف نمایندگانى داشتند 📚ر.ک : ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 136..
🔶🔶ظاهراً نمایندگان اصلى امام، همین چهار نفر بودند و افراد دیگر، یا نماینده این چهار تن در شهرستان ها و بلاد بودند و یا اگر هم نماینده امام بودند، از طریق این چهار تن، امور مردم را به عرض امام مى رساندند و یا به گفته سید محسن امین، سفارت این چهار تن مطلق و عام بود ؛ ولى سفارت و نیابت دیگران در موارد خاص بود.
📚 اعیان الشیعه، ج 4، ص 21 (بخش 3)..
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
بررسی عوامل عصری در عدم اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر
#موضوع_پژوهش
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#اعتراف_علمای_اهل_سنت_به_ولادت_امام_عصر
#سبط_ابن_جوزی حنفی در کتاب تذکرة الخواص می گوید:
🔶 حضرت حجت مهدی، محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب است. کنیه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب الزمان و قائم منتظر.
🔶سپس از عبدالله ابن عمر روایتی نقل می کند که رسول گرامی اسلام گفت: در آخرالزمان، مردی از فرزندان من قیام می کند که نام او همانند نام من و کنیه اش همانند کنیه من است و زمین را از عدل و داد پر می کند پس از آن که از ظلم و جور پر شده است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#وظائف_منتظران
#بخش_اول
❇️واژه ی #ممهد در ادبیات مهدوی فراوان به کار میرود و مراد از این واژه آن است که برای ظهور منجی موعود می بایست زمینه و آمادگی فردی و اجتماعی فراهم گردد؛مجموعه ی وظایف امت در قبال امام زمان روحی فداه در واژه ی #ممهد میگنجد.
🔶در کتاب مکیال المکارم حدود ۸۰ وظیفه برای منتظران ذکر شده است.
🔶ما در این بخش و بخشهای پسین به برخی از وظایف منتظران آن حضرت از نگاه اهل بیت علیهم السلام می پرداریم:
۱)#معرفت_امام
🔶امام کاظم (علیه السّلام) انتظار فرج را فرع بر معرفت امام بهعنوان افضل العباده معرفی کرده می فرماید: «افضل العبادة بعد المعرفة انتظار الفرج». 📚[مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۷۸، ص۳۲۶.]
واین روایت رسول خدا ص مشهور است که «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد در حالی که امام زمان خویش را نمیشناسد به مرگ جاهلی مرده است».📚[کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۳۷۷.]
و امام هشتم در معرفی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) میفرماید: «یکون اولی الناس بالناس من انفسهم و اشفق علیهم من آبائهم و امّهاتهم».
📚 [مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۲۵، ص۱۱۷.]
✅بنابراین یکی از مهمترین وظایف منتظران منجی موعود شناخت امام است.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#روایت_یا_حکایت_؟
🔶در برخی از کتب که راجع به مهدویت نگاشته شد و حتی برخی بزرگان نیز آن را نقل کردند عبارتی وجود دارد که میگوید وقتی حضرت حجت روحی فداه ظهور کند واعدائوه مقلده العلماء من الاجتهاد .....
🔶واین عبارت را یک روایت تلقی کرده و برای برخی مدعیان دروغین مثل #احمد_بصری دستاویزی ساختند تا به اجتهاد و تقلید تاخته و نیز فقها را که در روایات از آنان به #حصون_الدین تعبیر شد ،دشمنان امام زمان معرفی کنند.
❇️اما #حقیقت آن است که این عبارت روایت نیست بلکه کلامی از #محی_الدین در #فتوحات است چنانکه مرحوم سید #بحرانی در چهل حدیث خود به آن تصریح دارد👇👇
❇️#كلامه_في_الفتوحات_المكية، في الكتاب المذكور في الباب الثلاثمائة والستة والستين ما نصه: ان لله خليفة [1] يخرج من عترة رسول الله (صلى الله عليه وآله) من ولد فاطمة (عليها السلام) يواطئ اسمه اسم رسول الله (صلى الله عليه وآله)، جده الحسين بن علي (عليهما السلام)، يبايع بين الركن والمقام، يشبه رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الخلق - بفتح الخاء - وينزل عنه في الخلق - بضم الخاء - أسعد الناس به أهل الكوفة، يعيش خمسا أو سبعا أو تسعا، يضع الجزية، ويدعو الى الله بالسيف، ويرفع المذاهب، فلا يبقى الا الدين الخالص، #أعداؤه مقلدة العلماء أهل الاجتهاد، لما يرونه يحكم بخلاف ما ذهب إليه أئمتهم، فيدخلون كرها تحت حكمه خوفا من سيفه، وتفرح به عامة المسلمين أكثر من خواصهم. يبايعه العارفون من أهل الحقائق عن شهود وكشف بتعريف الهي، له رجال الهيون يقيمون دعوته وينصرونه، ولولا أن السيف بيده لأفتى الفقهاء بقتله، ولكن الله يظهره بالسيف والكرم، فيطمعون ويخافون ويقبلون حكمه من غير ايمان، ويضمرون خلافه، ويعتقدون فيه إذا حكم فيهم بغير مذهب أئمتهم أنه على ضلال في ذلك. لأنهم يعتقدون أن أهل الاجتهاد وزمانه قد انقطع، وما بقي مجتهد في العالم، وان الله لا يوجد بعد أئمتهم أحدا له درجة الاجتهاد. وأما من يدعي التعريف الالهي بالأحكام الشرعية، فهو عندهم مجنون فاسد الخيال [2]. هذا كلامه، وهو صريح الدلالة على ما عليه أصحابنا رضوان الله عليهم، من جهات عديدة [3] لا تخفى على من تأملها بعين البصيرة، وتناولها بيد غير قصيرة.
[1] ظاهر قوله (ان لله خليفة) يشعر بأنه موجود، كما عليه أصحابنا ومحققوا المخالفين لا أنه سيوجد (منه).
[2] الفتوحات المكية 3: 327 ط بيروت.
[3] منها قوله (ان لله خليفة) ومنها (أسعد الناس به أهل الكوفة) وقوله (أ عداؤه مقلدة العلماء) وقوله (لولا أن السيف بيده لأفتى الفقهاء بقتله) (منه).
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
🏴 هفت مصیبتِ شام از زبان امام سجاد علیه السلام
▪️از امام سجاد علیه السلام پرسیدند: سختترین مصائب شما در سفر کربلا کجا بود؟ در پاسخ سه بار فرمودند: الشّام، الشّام، الشّام...
امان از شام! در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اَسیری تا آخر، چنین مصیبتی بر ما وارد نشده بود:
۱. ستمگران در شام اطراف ما را با شمشیرها احاطه کردند و بر ما حمله مینمودند و در میان جمعیت بسیار نگه داشتند و ساز و طبل میزدند.
۲. سرهای شهداء را در میان کجاوههای زنهای ما قرار دادند. سر پدرم و سر عمویم عباس(علیهماالسلام) را در برابر چشم عمههایم زینب و امکلثوم (علیها سلام) نگه داشتند و سر برادرم علی اکبر و پسر عمویم قاسم (علیه السلام) را در برابر چشمان خواهرانم سکینه و فاطمه میآوردند و با سرها بازی میکردند و گاهی سرها به زمین میافتاد و زیر سم چارپایان قرار میگرفت.
۳. زنهای شامی از بالای بامها، آب و آتش بر سر ما می ریختند، آتش به عمامهام افتاد و چون دستهایم را به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامهام سوخت و آتش به سرم رسید و سرم را نیز سوزاند.
۴. از طلوع خورشید تا نزدیک غروب در کوچه و بازار با ساز و آواز ما را در برابر تماشای مردم در کوچه و بازار گردش دادند و میگفتند: «ای مردم! بکُشید اینها را که در اسلام هیچ گونه احترامی ندارند؟!»
۵. ما را به یک ریسمان بستند و با این حال ما را در خانه یهود و نصاری عبور دادند و به آن ها میگفتند: اینها همان افرادی هستند که پدرانشان، پدران شما را (در خیبر و خندق و ...) کشتند.
۶. ما را به بازار برده فروشان بردند و خواستند ما را به جای غلام و کنیز بفروشند ولی خداوند این موضوع را برای آن ها مقدور نساخت.
۷. ما را در مکانی جای دادند که سقف نداشت و روزها از گرما و شبها از سرما، آرامش نداشتیم و از تشنگی و گرسنگی و خوف کشته شدن، همواره در وحشت و اضطراب به سر میبردیم...
رمز المصیبه به نقل از تذکره الشهدا ص 411
@jahaannews
jahannews.com
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#پرسمان_مهدوی
#سوال:آیا شیعیان معتقدند که امام زمان روحی فداه از سرداب مقدس ظهور میکند؟
#پاسخ:
❇️در هیچ یك از آثار روایى و تاریخى شیعى، نیامده كه حضرت مهدى(عج) در سرداب مقدس زندگى مى كند و در آنجا باقى است و از آنجا نیز ظهور خواهد كرد!🔶چنان كه علامه امینى تصریح دارد : ...شیعه اعتقاد ندارد كه غیبت امام در سرداب است و خودشان را در سرداب مخفى كرده اند و از همان جا نیز ظهور خواهد كرد ؛ بلكه اعتقاد شیعه آن است كه او از مكّه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد كرد و آن سرداب تنها خانه امامان در سامرا بوده است ؛ این مسئله اى همگانى است..
📚الغدیر، ج 3، ص 308 و 309.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#پرسمان_مهدوی
#سوال:
🔶آیا به کار بردن این عبارت :"ظهور نزدیک است " با روایاتی که تعیین وقت ظهور را نهی میکنند منافات ندارد؟
#پاسخ:
🔶آنچه در ادبیات روایی با تعبیر #کذب_الوقاتون آمده است تعیین زمان مشخص برای ظهور است بر فرض مثال گفته شود ماه رمضان امسال ظهور اتفاق می افتد یا در فلان سال ظهور محقق میشود،چنین عباراتی که زمان مشخصی برای ظهور تعیین میکند مدلول نهی روایات است اما اینکه گفته شود ظهور نزدیک است تعیین زمان دقیق محسوب نمیشود و به طور طبیعی هم حرکت در بستر زمان، نزدیک شدن به عصر ظهور را اقتضا میکند.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
❇️ظهور حق و غلبه دین
🔶قرآن می فرماید: )هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ([توبه/33.]؛ «او کسی است که پیامبرش را با هدایت (و دلایل آشکار) و دین حق فرستاده است تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند؛ هر چند مشرکان از آن ناخشنود باشند.»
✅این وعده خداوندی در پرتو حکومت امام مهدی (عج) محقق می شود.
امام صادق(ع) فرمود: «وَاللَّه ما نزل تأویلها بعد، و لا ینزل تأویلها حتی یخرج القائم(عج) فاذا خرج القائم (عج) لم یبق کافر باللَّه العظیم و لا مشرک بالامام الاّ کره خروجه حتی لو کان کافرٌ او مشرک فی بطن صخرة قالت: یا مؤمن فی بطنی کافر فاکسرنی واقتله؛
📚[ینابیع المودة، قندوزی حنفی، ص 423]
به خدا سوگند، تأویل این آیه بعد از ظهور امام مهدی(عج) حاصل می شود. آن گاه که حضرت ظهور کند کافری و مشرکی باقی نمی ماند...»
#فخر_رازی در تفسیرش از« سدی» نقل می کند که این آیه مربوط به بعد از قیام مهدی است و در این زمان فردی باقی نمی ماند، مگر اینکه به اسلام گرویده باشد.
📚[تفسیر کبیر،فخر رازی ، ج 16، ص40.]
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
رساله اربعین آیت الله فاضل استرآبادی.pdf
2.98M
رساله اربعین
تالیف آیت الله فاضل استرآبادی که عالمانه از اربعین اول دفاع نموده است
به مناسبت اربعین حسینی توسط انتشارات دارالولایه امیرالمومنین علیه السلام منتشر می شود.
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#پرسمان_مهدوی
❇️مهدویت شخصیه و نوعیه چیست؟
#پاسخ:
🔶در باب مهدویت عقیده مذهب شیعه این است که مهدویت خاصه، صحیح و مقبول است و به تعبیر دیگر آنچه مورد پذیرش است مهدویت شخصیه است نه مهدویت نوعیه.
🔶اما برخی از صوفیه و عرفا قائل به مهدویت نوعیه بوده یا هستند. به این معنا که عقیده دارند در هر عصر و دوره ای باید یک مهدی وجود داشته باشد که ویژگی ها و خواص مهدویت و هادویت را داشته باشد و می گویند هیچ عصری خالی از یک مهدی هادی نیست و ضرورتی هم ندارد که مشخص شود از نسل چه کسی است و چه خصائصی را داراست؟ این عقیده بعضی صوفیه و عرفا است که البته از نظر ما نامفهوم بلکه مردود است. عقیده مبرهن و مستدل مذهب شیعه آن است که مهدویت، مهدویت شخصیه است، یعنی یک فرد است که مهدی این امت و موعود امت ها و ملت هاست و ابعاد و ویژگی های او مشخص است. خانواده، پدر و مادر، محل ولادت و غائب شدن و نشانه های ظهور و حتی خصوصیات جسمی او و در یک کلام همه ابعاد مربوط به او اعلام شده است و با این مشخصات و ویژگی های ذکر شده، ما فقط یک مهدی را قبول داریم. آری یک فرد به عنوان مهدی است که واجد و جامع تمامی این خصائص و ویژگی ها و نشانه هاست.
🔶برای آنکه مفهوم مهدویت نوعیه مقداری روشن تر شود، به اشعاری از ملای رومی درباره امام حی غائب دقت کنید که می گوید هر دوری یک ولی دارد ولی ما معتقدیم که در تمام ادوار و اعصار تنها و تنها یک ولی هست.
پس به هر دوری ولیی قائم است
تا قیامت آزمایش دائم است
هر کرا خوی نکو باشد برست
هرکسی کوشیشه دل باشد شکست
پس امام حی قائم آن ولی است
خواه از نسل عمر، خواه از علی است
مهدی و هادی وی است ای راه جو
هم نهان و هم نشسته پیش رو
❇️این که در ابیات بالا ملاحظه می نمایید مفاد مهدویت نوعیه است. ما قائل هستیم که این ادعا هیچ دلیل و برهانی در مقام اثبات ندارد؛ بلکه تمامی ادله مهدویت شخصیه و خاصه به گونه ای است که هر نوع مهدویت دیگری را نفی می کند و مهدویت شخصیه خاصه را با همان ابعاد و جزئیات و شرایط و صفات و علاماتی که بیان داشتیم؛ اثبات می نماید. 🔶پس اگر در مطالعات و بررسی ها پیرامون امام زمان، (علیه السلام)، مهدویت نوعیه به بیان فوق یا هر بیان دیگر ارایه و مطرح شد باید توجه داشت که این نظر و عقیده اصیل و پذیرفته شده شیعه امامیه نیست بلکه دیدگاه مذهب شیعه همان #مهدویت_خاصه شخصیه است که به آن معتقدیم.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
#لیله_المبیت
#شبهه
برخی شبهه کردند که باتوجه به این که حضرت علی علیه السلام توسط رسول خدا صلوات الله علیه آگاه شده بود که برای او اتفاقی رخ نمیدهد اگر جای پیامبر بخوابد پس این نمیتواند فضیلتی برای ایشان باشد.
#پاسخ:
در پاسخ به این شبهه دو نوع پاسخ حلی و نقضی داده میشود؛
#پاسخ_حلی:
🔶اولا آنچه در منابع آمده است این است که رسول خدا به حضرت امیر فرمودند که چنین برنامه ای دارند و آیا ایشان حاضر است در جایشان بخوابد یا خیر؟نه آنکه فرموده باشند در جای من بخواب اتفاقی برای تو نمی افتد
🔶ثانیا اگر این اقدام حضرت امیر فضیلت نبود خدای سبحان کار او را با آیه ی زیبای و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رئوف بالعباد ستایش نمیکرد.
🔶ثالثا فخر رازی در التفسیر الکبیر ذیل این آیه روایتی نقل میکند از مباهات خداوند بر فرشتگان مقرب خود نسبت به این عمل حضرت امیر که نشان از فضیلت آن دارد
🔶رابعا اگر رسول خدا فرموده باشد که اتفاقی رخ نمیدهد و حضرت امیر در منام ایشان خوابید یک فضیلت است زيرا نشان از اعتماد و یقین کامل حضرت امیر نسبت به قول رسول خدا دارد و اگر رسول خدا نفرمود که اتفاقی نمیافتد و حضرت با این احتمال که ممکن است خطری متوجه او شود در جای رسول خدا خوابید ،فضیلتی دیگر است که نشان از ایثار ایشان و مقدم داشتن جان رسول خدا بر جان خود است چنانکه میپرسد آیا با خوابیدن من شما د امانید؟رسول خدا میفرماید آری وحضرت امیر میفرماید فافعل ما تومر
اما #جواب_نقضی :
مگر رسول خدا وقتی در غار ثور پنهان شده بودند به ابوبکر نفرموده بود که لاتحزن ان الله معنا؟ پس چرا او میترسید با اینکه رسول خدا قول معیت الهی داده بود؟و چرا او با اینکه خوف و لرز داشت ورسول خدا به او معیت الهی را یادآور شد برایش همراهی در غار فضیلت است و یار غار نبی ص نام گرفت اما برای حضرت امیر فضیلت نیست؟
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#ویژه_آغاز_امامت_حضرت_ربیع_الانام_روحی_له_الفداه
❇️برخی علمای اهل سنت قائل به این هستند که مهدی منتظر در آخرالزمان به دنیا خواهد آمد در مقابل بیش از هفتاد عالم سرشناس جماعت قائل به تولد امام هستند که ما در مناسبتهای مختلف اشاراتی به اعترافات برخی علما داشتیم
در پستهای چندگانه به به مناسبت آغاز ولایت حضرت ربیع الانام روحی فداه ،به برخی دیگر از اعترافات اشاره خواهیم داشت
#علی بن الحسین بن علی #المسعودی الشافعی (متوفای 346هـ)
مسعودی از دانشمندان پر آوازه شافعی مذهب پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد:
🔶الإمام الثانی عشر وفی سنة ستین ومائتین قبض أبو محمد الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام فی خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنة، وهو أبو المهدی المنتظر... .
📚مروج الذهب، ج 4 ص 160
✅امام دوازدهم و در سال دویست و شصت ابو محمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب علیهم السلام (امام حسن عسکری سلام الله علیه) در دوران خلافت معتمد از دنیا رفت در حالی که سنش بیست و نه سال بود. او پدر مهدی منتطر بود.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از پنجره🇮🇷
#نهم_ربیع قتل خلیفه ی دوم یا عمر سعد و یا آغاز امامت حضرت حجت روحی فداه و یا چه؟؟؟
۱)آنچه نقلهای تاریخی بیشتر نسبت به آن مساعدت و معاضدت دارد قتل خلیفه ی دوم در روزهای پایانی ماه ذی الحجه(۲۶یا۲۷)بود نه نهم ربیع(تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط، ص۱۰۹؛ اخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری، ص۱۳۹؛ أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹.)
وطرح قتل خلیفه در نهم ربیع قدمتش به حدود قرن ششم برمیگردد .اولین بار عبدالجلیل قزوینی عالم قرن ششم بدون استناد به منبعی آن را نقل کرد.( رازی قزوینی، بعض مثالب النواصب، ۱۳۵۸ش، ص۳۵۳.)
۲)ظاهرا طبق نقل علامه مجلسی( مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۲۵۸)روز نهم ربیع روز قتل عمر سعد هست که اسم عمر احتمالا سبب خطا در تطبیق شد.
۳)اطلاق عید بر نهم ربیع مستند به روایتی از امام هادی علیه السلام است که این روز را یکی از روزهای عید بزرگ معرفی میفرمایند(مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۱، ص۱۱۹ و ۱۲۰)
۴)جدا از مطالب یکم تا سوم ،هر آنچه نام و یاد حضرت حجت روحی فداه را پر رنگ تر کند مطلوبیت ذاتی دارد هر چند تعبیر تاج گذاری چندان زیبا نیست اما آغاز امامت حضرت حجت یک امر طبیعی تاریخی هست که نیاز به دلیل روایی ندارد.
#گلایری_بابلکناری
🆔https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
🔶ابوالفضل الشافعی الحصکفی (متوفای 553 هـ)
❇️أبو الفضل یحیی بن سلامة بن الحسین حصکفی یکی از بزرگان اهل سنت است که وجود حضرت مهدی علیه السلام را مفروغ عنه گرفته و در باره آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت علیهم السلام شعر سروده است .
#ابن_کثیر دمشقی سلفی پس از نقل غزل طولانی از او می نویسد:
🔶ثم خرج من هذا التغزل إلی مدح أهل البیت والأئمة الإثنی عشر رحمهم الله
وسائلی عن حب أهل البیت
هل أقر إعلانا به أم أجحد
هیهات ممزوج بلحمی ودمی
حبهم هو الهدی والرشد
حیدرة والحسنان بعده
ثم علی وابنه محمد
وجعفر الصادق وابن جعفر
موسی ویتلوه علی السید
أعنی الرضی ثم ابنه محمد
ثم علی وابنه المسدد
والحسن الثانی ویتلو تلوه
محمد بن الحسن المفتقد
...
فلا یظن رافضی أننی
وافقته أو خارجی مفسد
...
والشافعی مذهبی مذهبه لأنه فی قوله مؤید
اتبعته فی الأصل والفرع معا فلیتبعنی الطالب المرشد
إنی بإذن الله تاج سابق إذا ونی الظالم ثم المفسد
📚البدایة والنهایة، ج14ص154-155
پس از این غزل به مدح اهل بیت و ائمه دوازده گانه می پردازند و می گوید:
🔶ای کسی که از من در باره محبت أهل بیت سؤال می کنی که آیا آشکارا به آن اقرار می کنم یا منکر می شوم؟
بدان ! هرگز انکار نمی کنم، محبت آنان با گوشت و خون من آمیخته شده است . محبت آنان هدایت و رشد است . مقصود از اهل بیت، حیدر است و حسنین و ... دوازدهمین آنان حسن است که بعد از او محمد بن الحسن خواهد آمد که الآن غائب شده است.
کسی گمان نکند که من رافضی شده و با آنان موافق هستم یا این که خارجی و فاسد هستم . مذهب من شافعی است؛ زیرا او در دیدگاهش تأیید شده است. من از شافعی در اصل و فرع پیروی می کنم ؛ پس هر کسی خواهان هدایت است از من پیروی کند
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سلسله_مباحث_یهود_در_عصر_ظهور
#بخش_اول
❇️بقای یهود
اگر چه با توجه به گستردگی حضور و نقش صهیونیست یهودی در کل وقایع جهان امروز تردید در عدم بقای آنها در زمان ظهور دور از تصور است و بقای یهود مانند دیگر ادیان تا زمان ظهور امری بدیهی می باشد اما برای تاکید بر بقای یهود و حضور آنها در زمان ظهور به روایاتی استناد می کنیم.
🔶«عن کعب قال: إنما سمی المهدی لأنه یهدی إلی أسفار من أسفار التوراة یستخرجها من جبال الشام، یدعو إلیها الیهود فیسلم علی تلک الکتب جماعة کثیرة، ثم ذکر نحوا من ثلاثین ألفا؛
🔶جز این نیست که مهدی نامیده شد چون او هدایت می کند به قسمت هایی از توراتی که آن را از کوه های شام خارج کرده است، و یهود را به سوی آن دعوت می کند پس جماعت زیادی بر آن کتب تسلیم می شوند که سی هزار نفر ذکر شدند.» ( 📚عبد الرزاق:11/372.)
🔶«عن سلیمان بن عیسی قال: بلغنی أنه علی یدی المهدی یظهر تابوت السکینة من بحیرة طبریة حتی تحمل فتوضع بین یدیه ببیت المقدس، فإذا نظرت إلیه الیهود أسلمت إلا قلیلا منهم؛
🔶سلیمان بن عیسی می گوید: به من خبر رسید که به دست مهدی تابوت سکینه از بحیره طبریه ظاهر می شود و(آن را) حمل می کند و در بیت المقدس قرار می دهد، پس هنگامی که یهود به آن نظر می کنند اسلام می آورند مگر اندکی از آنان.» (📚ابن حماد:1/355 و 360)
⏺با استناد به دو روایت بالا حضور یهودیان هر چند اندک در حکومت حضرت امری مسلم بوده و جایی برای تردید در حضور آنان با پایبندی به آئینشان باقی نمی ماند.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سلسله_مباحث_یهود_در_عصر_ظهور
#بخش_دوم
🔶اسلام آوردن یهودیان
احادیث زیادی بر اسلام آوردن همه ادیان به دست حضرت دلالت می کند.
⏺ «عن ابی خالدالکابلی قال ابو جعفر(ع)....یفتح الله له شرق الارض و غربها و یقتل الناس حتی لا یبقی الا دین محمد.؛ امام باقر(ع) فرموده اند: خداوند شرق وغرب جهان را برای صاحب امر می گشاید. او آن قدری می جنگد تا این که جز دین محمد(ص) دینی باقی نماند.» (📚همان ج52: 390 به نقل از کتاب فضل بن شاذان)
ابن بکیر می گوید: از حضرت ابو الحسن علیه السّلام تفسیر آیه شریفه وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ إِلَیهِ یرْجَعُونَ را سؤال کردم، فرمود: 🔶«أنزلت فی القآئم علیه السّلام إذا خرج فی الیهود و النصاری و الصابئین و الزنادقه و أهل الردّة و الکفّار فی شرق الأرض و غربها، فعرض علیهم الإسلام، فمن أسلم طوعا أمره بالصلوة و الزکوة و ما یؤمر به المسلم و یجب للّه علیه، و من لم یسلم ضرب عنقه حتّی لا یبقی فی المشارق و المغارب أحد إلّا وحّد اللّه»؛ . ..؛ ابن بکیر می گوید حضرت ابو الحسن درباره آیه 83 سوره آل عمران سوال کردم فرمود: درباره حضرت قائم (ع) نازل شده هنگامی که بر یهود و نصاری و صابئین و زنادقه و اهل رده و کفار در شرق و غرب زمین خروج کند پس اسلام را بر آنها عارض می کند پس هر کس با اختیار اسلام آورد او را به نماز و زکات امر می کند و به هر آنچه بر مسلمان امر شده و خدا آن را واجب کرده امر می کند. و هر کس اسلام نیاورد گردنش را می زند تا اینکه در مشرق و مغرب کسی نمی ماند مگر به وحدانیت خدا ایمان آورد.» (📚مجلسی، ج 52، ص 340 به نقل از تفسیر عیاشی ج1: 183) عبارت (اذا خرج) به وقوع نبرد با ادیان اشاره کرده و پذیرش اسلام را نه از سر اختیار که از روی جبر بیان می دارد و این مساله با ظهور کامل اسلام که هدف حکومت حضرت است منافات دارد بنابر این، این دسته از احادیث با هدایت ادیان به اسلام ناسازگار بوده و می تواند نوعی تسلیم موقتی در جهت انجام اصلاحات باشد. همانطور که چنین واقعه ای در صدر اسلام نیز گواه بر این مطلب است. اما ظهور کامل اسلام با اختیار انجام می شود و این احادیث ناسازگاری با یکدیگر ندارد. «عن مجاهد عن ابن عباس: فی قوله تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون.قال لایکون ذلک حتی لا یبقی یهودی ولا نصرانی ولا صاحب مله الا دخل فی الاسلام؛ مجاهد از ابن عباس در این سخن باری تعالی لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون نقل می کند: هیچ یهودی ومسیحی وصاحب دینی باقی نمی ماند مگر اینکه داخل اسلام شده باشد.» (📚همان، ج51: 61 به نقل از کنز جامع الفواید وتاویل الآیات الظاهره) عبارت (و لو کره المشرکون) دلیلی بر وجود مشرکین در آن زمان نمی تواند باشد چرا که این آیه درباره تحقق کامل اسلام در آینده نازل شده و اضافه (لام) در (لیظهره) این مطلب را تایید می کند اما هنگام تحقق کامل اسلام همه با اختیار وارد این دین خواهند شد و این حدیث به این مطلب اشاره دارد که صاحبان ملتها خودشان به اسلام ایمان می آورتد.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
#جهاد_تبیین
#عمار_یاسر
#جنگ_صفین
🔶در حوادث جنگ صفين چنين نقل شده است: «يکى از ياران عمار ياسر مى گويد: ما در جنگ صفين، همراه على(عليه السلام) تحت فرماندهى عمار بوديم. ناگاه مردى صف را شکافت و به ما رسيد و گفت: عمار کدام است؟
عمار صدا زد: منم.
آن مرد گفت: سخنى دارم آشکارا بگويم يا پنهان؟
عمار گفت: اختيار با توست.
آن مرد گفت: آشکارا مى گويم:
🔶 من در مبارزه با معاويه و پيروانش از ساعتى که از خانه بيرون آمدم ترديدى نداشتم و مى دانستم آن ها گمراهند و اين وضع تا ديشب ادامه داشت ; ولى خوابى ديدم که مرا مردّد ساخته است. در خواب ديدم منادى ما اذان گفت و به يگانگى خدا و رسالت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) شهادت داد. منادى آن ها همين طور. نماز بر پا شد. همه مانند هم نماز خوانديم. همه يکنواخت تلاوت قرآن مى کرديم (از خواب بيدار شدم) شک و ترديد مرا فرا گرفت با خود گفتم
اگر آن ها بر باطلند، پس چرا همه چيز آن ها مثل ماست؟ خدا مى داند آن شب بر من چه گذشت!
❇️عمار گفت: صاحب آن پرچم سياه را که در برابر ماست مى شناسى؟ او عمرو عاص است. من همراه با پيامبر(صلى الله عليه وآله) در برابر همين پرچم، سه بار جهاد کرده ام و اين دفعه چهارم است و او از آن سه نوبت بهتر نشده ; بلکه بدتر و فاجرتر هم شده است. آيا تو در غزوه بدر و احد و حنين شرکت داشتى؟ يا پدرت شاهد آن ها بوده است که براى تو خبرآورد؟ او گفت: نه.عمار گفت: موقعيت امروز ما در خدمت على(عليه السلام) همان موقعيت پيامبر(صلى الله عليه وآله) در روز بدر و احد و حنين است و مرکز پرچم آن ها همان مرکز پرچم هاى مشرکان و احزاب است.
❇️آيا آن لشکر و کسانى را که در آن هستند مى بينى؟ به خدا سوگند! من دوست داشتم که تمام آن هايى که همراه با معاويه براى مبارزه با ما آمده اند و از اهداف ما جدايند همگى يک انسان بودند و من آن انسان را از بين مى بردم... آيا حقيقت را براى تو روشن ساختم؟
آن مرد گفت: آرى، بر من روشن شد.
عمار گفت: حالا هر يک از دو گروه را که مى خواهى انتخاب کن
📚شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، جلد 5، صفحه 256 (با کمى تلخيص) ـ اين داستان را «نصر بن مزاحم» در صفحه 321 کتاب صفين نيز نقل کرده است.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#حدیث_مهدوی
🔶و عن أبى عبداللّه عليه السّلام- فى حديث- انّ أميرالمؤمنين عليه السّلام قال: «اعلموا أنّ الأرض لا تخلو من حجّة للّه عزّوجلّ، و لكن اللّه سيعمى خلقه عنها بظلمهم و جهلهم، و لو خلت الأرض ساعة واحدة من حجة للّه، ساخت بأهلها؛ و لكن الحجّة تعرف النّاس و لا يعرفونها، كما كان يوسف يعرف النّاس و هم له منكرون». (📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۱۵۴)
❇️امام صادق علیهالسّلام از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل مىفرماید که فرمود: «بدانید که زمین از حجت خداى عزّوجلّ خالى نمیماند، اما بهواسطه ستمگریها و جهالتهاى مردم، خداوند دیدگانشان را از مشاهده او فرو میبندد و اگر زمین لحظهاى از حجت خدا خالى باشد، ساکنانش را در خود فرو خواهد برد. اما حجت خدا مردم را مىشناسد، ولى مردم او را نمىشناسند؛ همانگونه که حضرت یوسف مردم (برادرانش) را مىشناخت و آنها او را نشناختند
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
قال الرضا علیه السلام
الامام الانیس الرفّیق والوالد الشفیق والاخ الشقیق
[ الكافي : 1 / 200 / 1 ، الغيبة للنعماني : 219 / 6 ، تحف العقول : 439 نحوه وفيه «الولد» بدل «الوالد» ، كمال الدين : 678 / 31 ، معاني الأخبار : 98 / 2 ، الأمالي للصدوق : 776 / 1049 والثلاثة الأخيرة نحوه إلى «الشقيق» وكلّها عن عبد العزيز بن مسلم ، بحار الأنوار : 25 / 123 / 4 . ]
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#دلالت_آیه_ارتداد_بر_عصر_ظهور
🔶يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَليمٌ [54]
🔷اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هركس از شما، از آيين خود بازگردد، [به خدا زيانى نمىرساند]؛ خداوند گروهى را مىآورد كه آنها را دوست دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت و نيرومندند؛ در راه خدا جهاد مىكنند، و از سرزنش هيچ ملامتگرى هراسى ندارند. اين، فضل خداست كه آن را به هركس بخواهد [و شايسته ببيند] مىدهد؛ و فضل و احسان خداوند، گسترده و [او به همه چيز] داناست.
🔺روایات متعددی این آیه را پیش گویی در خصوص اهل بصره و نبرد جمل میدانند
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۲
▪️اما در چند روایت این آیه به عصر ظهور نسبت داده شد مانند روایت امام صادق ع :
🔶الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظٌ لَهُ فَلَا تَذْهَبَنَّ یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا فَإِنَّ الْأَمْرَ وَ اللَّهِ وَاضِحٌ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلَی أَنْ یُحَوِّلُوا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَا اسْتَطَاعُوا وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ کَفَرُوا جَمِیعاً حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ لَجَاءَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بِأَهْلٍ یَکُونُونَ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ یَقُولُ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ حَتَّی فَرَغَ مِنَ الْآیَهًِْ وَ قَالَ فِی آیَهًٍْ أُخْرَی فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَهْلَ هَذِهِ الْآیَهًِْ هُمْ أَهْلُ تِلْکَ الْآیَهًِْ.
🔷امام صادق (علیه السلام)- این امر برای صاحبش محفوظ است، پس هرگز به چپ و راست منحرف نشوید، این امر، به خدا قسم، واضح است. به خدا قسم، اگر اهل آسمان و زمین جمع شوند تا این امر را که خداوند جایگاهش را تعیینکرده از جایگاهش تغییردهند، نمیتوانند این کار را بکنند، هر چند همهی مردم به این امر کافر شوند بهطوریکه یک نفر هم باقی نماند، خداوند برای این امر، گروهی را میآورد که از او باشند. سپس فرمود: «آیا کلام خداوند را شنیدهاید که فرمود: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی الله بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ علَی الْمُؤْمِنِینَ أَعزَّةٍ علَی الْکَافِرِینَ تا اینکه آیه را به پایان برد و در آیهای دیگر فرمود: اگر این قوم بدان ایمان نیاورند قوم دیگری را بر آن گماردهایم که انکارش نمیکنند. (انعام/۸۹)». سپس فرمود: «اهل این آیه، همان اهل آن آیه هستند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۹۴
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
🔶حضرت زهرا (س) نور اهل آسمان و حضرت مهدی (عج) نور اهل زمین است
در بخشی از یک حدیث طولانی و زیبا، پیامبر اکرم (ص) فرمود:
❇️ثم أظلمت المشارق و المغارب، فشکت الملائکة إلی الله تعالی أنْ یکشف عنهم تلک الظلمة. فتکلم الله جلّ جلالُه کلمةً فخلق منها روحا ثُمّ تکلَّم بکلمةٍ فخلق من تلک الکلمة نورا، فأضاءت النور إلی تلک الروح و أقامها مقامَ العرش فزهرت المشارق و المغارب فهی فاطمة الزهراء و لذالک سمیت الزهراء لأنَّ نورها زهرت به السماوات
📚بحار الانوار، ج 40، ص 44؛ فاطمة الزهراء(س) بهجة قلب المصطفی(ص)، ص 177.
🔶مفضل بن عمر می گوید:
از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «ربّ الأرض» در آیه «وأشرقت الأرض بنور ربّها»(زمر: 69) یعنی امام الارض «مراد امام زمین است.» پرسیدم: «وقتی حضرت خروج کند چه می شود؟».
🔶فرمود: «در آن روز، مردم، از نور خورشید و ماه، بی نیاز می شوند و به نور امام(ع) اکتفا می کنند.
📚(نجم الثاقب، جمکران، خصلت بیست و نهم، ص 168.)
🔶هم او از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود:
إذا قائمنا قام، أشرقت الأرض بنور ربّها و استغنی العباد عن ضوء الشمس و ذهبت الظلمة....
📚(شیخ طوسی، الغیبة، ح 484، ص 467؛ المحجة فیما نزل فی القائم (عج)، ذیل آیه، ص 748؛ تفسیر نورالثقلین، ج 4، ذیل آیه، ح 122.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2
السلام علیک یا بنت رسول الله
❇️ هدیه کتابخانه تسنیم به مناسبت ایام فاطمیه
🔆 دانلود ۲۲ کتاب رایگان درباره حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها)
۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود
۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود
۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود
۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود
۵. فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود
۶. فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) از ولادت تا شهادت 👈 دانلود
۷. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود
۸. زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود
۹. فاطمه سلام الله علیها در آینه وحی 👈 دانلود
۱۰. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) 👈 دانلود
۱۱. ترجمه بیت الأحزان شیخ عباس قمی 👈 دانلود
۱۲. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود
۱۳. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۴. اسرار فضائل فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۵. الفریدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود
۱۶. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود
۱۷. الصحیح فی کشف بیت فاطمه سلام الله علیها 👈 دانلود
۱۸. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود
۱۹. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود
۲۰. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه)👈 دانلود
۲۱. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود
۲۲. هذه فاطمه 👈دانلود
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
#درسنامه_بصیرت
در گفتگوی بین حارث بن حوط و امیر المؤمنین امام علی علی علیه السلام
وَ قِيلَ إِنَّ الْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ (علیه السلام) فَقَالَ أَ تَرَانِي أَظُنُّ [أَنَ] أَصْحَابَ الْجَمَلِ كَانُوا عَلَى ضَلَالَةٍ؟ فَقَالَ (علیه السلام):
يَا حَارِثُ [حَارِ] إِنَّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ، فَحِرْتَ؛ إِنَّكَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ، فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ [أَهْلَهُ]، وَ لَمْ تَعْرِفِ الْبَاطِلَ، فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ. فَقَالَ الْحَارِثُ فَإِنِّي أَعْتَزِلُ مَعَ [سَعْدِ] سَعِيدِ بْنِ مَالِكٍ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ. فَقَالَ (علیه السلام) إِنَّ [سَعْداً] سَعِيداً وَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ يَنْصُرَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَخْذُلَا الْبَاطِلَ.
گويند حارث بن حوط نزد او آمد و گفت: آيا پندارى كه من اصحاب جمل را گمراه مى پندارم؟ على (ع) در پاسخ او فرمود: اى حارث، تو به پايين نگريسته اى و به بالا ننگريسته اى، از اين رو حيران و سرگردان مانده اى. تو حق را نشناخته اى كه اهل حق را بشناسى و باطل را ندانسته اى تا بدانى آنها كه راه باطل مى سپرند، كدام اند. حارث گفت: من و سعد بن مالك و عبد الله بن عمر كناره گرفتيم. على (ع) فرمود: سعد بن مالك و عبد الله بن عمر حق را يارى نكردند و باطل را فرو نگذاشتند.
نهج ،حکمت۲۶۲
http://eitaa.com/joinchat/79364100Cd909dde3a7
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#ماه_رجب_و_عصر_ظهور
❇️ وَقَفْتُ عَلَى كِتَابِ خُطَبٍ لِمَوْلَانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام وَ عَلَيْهِ خَطُّ السَّيِّدِ رَضِيِّ الدِّينِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ طَاوُسٍ مَا صُورَتُهُ هَذَا الْكِتَابُ ذَكَرَ كَاتِبُهُ رَجُلَيْنِ بَعْدَ الصَّادِقِ علیهالسلام فَيُمْكِنُ أَنْ يَكُونَ تَارِيخُ كِتَابَتِهِ بَعْدَ الْمِائَتَيْنِ مِنَ الْهِجْرَةِ لِأَنَّهُ علیهالسلام انْتَقَلَ بَعْدَ سَنَةِ مِائَةٍ وَ أَرْبَعِينَ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ قَدْ رَوَى بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ أَبِي رَوْحٍ فَرَجِ بْنِ فَرْوَةَ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ بَعْضَ مَا فِيهِ عَنْ غَيْرِهِمَا ذَكَرَ فِي الْكِتَابِ الْمُشَارِ إِلَيْهِ خُطْبَةً لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام تُسَمَّى الْمَخْزُونَ:
❇️يَا عَجَباً كُلَ الْعَجَبِ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ شُرْطَةِ الْخَمِيسِ مَا هَذَا الْعَجَبُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ وَ مَا لِيَ لَا أَعْجَبُ وَ سَبَقَ الْقَضَاءُ فِيكُمْ وَ مَا تَفْقَهُونَ الْحَدِيثَ إِلَّا صَوْتَاتٍ بَيْنَهُنَّ مَوْتَاتٌ حَصْدُ نَبَاتٍ وَ نَشْرُ أَمْوَاتٍ وَا عَجَبَا كُلَّ الْعَجَبِ بَيْنَ جُمَادَى وَ رَجَبٍ إِذْ يَضْرِبُ أَحَدُهُمْ بِرِجْلِهِ بَاكِيَةً يَقُولُ لَا خَيْرَ فِي مَجْلِسٍ بَعْدَ يَوْمِنَا هَذَا اللَّهُمَّ فَإِنَّا التَّائِبُونَ الْخَاشِعُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ فَهُمُ الْأَبْدَالُ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ وَ الْمُطَهَّرُونَ نُظَرَاؤُهُمْ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ ..
🔶امیر المومنین علیهالسلام فرمودند: ای عجب و همهی عجب از بین جمادی و رجب پس یک نفر از شرطة الخمیس گفت: ای امیر المومنین این عجب چیست؟ فرمودند: چرا تعجب نکنم و حال آنکه قضاء در بین شما و فقه حدیث ندارید، بین جمادی و رجب فریادهائی است و در بین آن فریادها مرگ است، مردهها زنده میشوند، عجب و همهی عجب بین جمادی و رجب است...
🔶هنگامی که یکی از آنها با پایش میزند و در حالی که گریان است میگوید: خیری در مجلس ما بعد از این روز نیست، خدایا ما توبه کنندگان، خاشعین، راکعین و سجده کنندگان هستیم پس آنها ابدال هستند همان کسانی که خداوند عز و جل آنها را وصف کرده است: بدرستی که خداوند توابین را دوست دارد و متطهرین را دوست دارد...
📚بحار الأنوار، العلامة المجلسي، ج53، ص77، ط مؤسسةالوفاء.
🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari2