#همرنگ_جان_شاعر
بررسی تصاویر اشعار سروده شده برای #شهید_حججی
از روزی که تصویر اسارت شهید حججی، فضای رسانهها را به خود اختصاص داد، عواطف شاعران برانگیخته شد و شروع به ترسیم حال و هوای این شهید بزرگوار کردند و چهرۀ شجاعانۀ او را با عبارات و مضمونهای نو و بدیع به تصویر کشیدند. شاعران همچون نقّاش پیکرتراش، تصویر اسارت و شهادت این شهید عالیقدر را آنچنان به نمایش گذاشتند که مانند موسیقی دلنواز و آهنگی جانسوز، احساس و عواطف مخاطبان را برمیانگیزد. نگاهی بر اشعار اخیر درمورد شهید حججی نشان میدهد شاعران احساسات و عواطف خود را در تصویر و موضوع درآمیختند و روح مردانگی، غرور و شجاعت این شهید بزرگوار را با مضامین شعریِ خود طوری ترسیم کردند که واقعۀ کربلا در ذهنها تداعی میشود. مصداق این امر، شعر #عباس_احمدی است که شجاعت در نگاه شهید را مضمون شعر خود قرار داده و او را سرباز حرم حضرت زینب میداند که همچون شهیدان کربلا از دادن جان و سر برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) ترس و ابایی نداشت:
نگاهش فاش میگوید که از خنجر نمیترسد
که سرباز حرم از بذل جان و سر نمیترسد
او در بیت زیر، داعش را چون گرگ جالوت میداند که به جنگ شیر رفته و با تشبیهی مرسل، شهید را به شیری شجاع تشبیه کردهاست:
بس است این زوزهها ای گرگهای جنگل جالوت
از این دندان نشان دادن که شیر نر نمیترسد
اشعار نشان میدهند شاعران برای سرودن این ابیات، نگرش ویژهای داشتهاند؛ زیرا نگرش، ساخت پنهان ذهن شاعر و شخصیت و نظام پیچیدۀ اعتقادی اوست. از آنجا که نگرش شاعر، کلیه واکنشهای فکری و ذهنی او را شکل میدهد، واضح است شاعرانِ تصویرساز برای به تصویر کشیدن این صحنهها نوعی آمادگی ذهنی و روانی داشتهاند. نگرش شاعر مانند شیشۀ رنگی شعر او را در رنگهای مختلف نشان میدهد و با توجه به این موارد، به نظر میرسد همۀ تصاویر، ساختارها، مفاهیم، زبان و همۀ اجزای ادبی در شعر، بهواسطۀ نگرش شاعر صورت بستهاند. #میلاد_عرفانپور در شعر زیر، با نگرش معنوی خود، شهید را فردی پاک و روحانی و فرشتهخو نشان دادهاست: وجود بیعدم نگاه توست، کبوتر حرم نگاه توست نماز صبحدم نگاه توست، نگاه تو همیشه باوضوست او با پیشزمینۀ فکری خود کربلا را جلو چشمان شهید حججی میبیند:
فقط نه چشم تر بیاورید، برای دوست سر بیاورید
چقدر کربلا که پشت سر! چقدر کربلا که پیشِروست
همانطور که در اشعار ذکر شده مشخّص است، #نگرش، #عاطفه و #تصویر را میتوان خوشههای یک استعارۀ بزرگ دانست؛ یک استعارۀ بزرگ مرکزی که تمام ساختها و تصویرها بر گرد آن میچرخد. در اشعار شهادت محسن حججی، استعارهها بر گرد حادثۀ کربلا، محسن فاطمۀ زهرا، شهادت علیاکبر، مدافع حضرت زینب قمر بنی هاشم میگردد. استعارهی مرتبط با حضرت محسن، طفل در شکم حضرت زهرا (س): برای «محسن» از دیوار و در کمتر بخوان مدّاح که از چیزی به غیر از روضۀ مادر نمیترسد در شعر زیر میتوان ساقی را یادآور سقای کربلا دانست:
فراوان دارد از این جاننثاران حضرت ارباب
بلی ساقی ز خالی ماندن ساغر نمیترسد
تصویرپردازی در شعر، امکان تصرّف در اشیا و موضوع را برای شاعر فراهم میکند و به شاعران فرصت میدهد تا مطلب و مقصد خود را با روی آوردن به عناصر تصویر بیافرینند و شرح دل خویش را در آب و سنگ نقش زنند و احساس خود را در اشیاء بریزند. #افشین_اعلاء در شعر زیر، با تصرف در طبع انسان، تب را به تماشای این داغ خوانده:
دیگر مرا نترسان ای مرگ بعد از این داغ
از سوختن چه دانی؟ ای تب بیا تماشا
#سیدحسن_مبارز نیز اشک را شاهد غم و گریهها گرفته و اینگونه اوج واقعه و دردناکی آن را با اغراق به تصویر کشیده است:
بارانی است حال من و بیقراریام
این اشک شاهد است که ابری بهاریام
این گروه از اشعار نشان میدهند موضوع یا تصویر، وارد ذهن شاعران شده و پس از گذشت از منشور جان آنها، همرنگ عواطف و جان شاعر شده و به یک تابلوی هنری زیبا تبدیل شدهاست؛ شاعران حسّ و حال و هوای خود را به موضوع منتقل کردهاند؛ درنتیجه تصویر طبیعی به تصویری خیالی تبدیل شدهاست؛ مصداق آن، شعر #محمدرضا_وحیدزاده است که تصویر در ذهن او، آسمانی سرخ دارد و خاک تشنه و خشک است و دل در ذهن او بیتاب شهادت است:
آسمان سرخ است، بیتاب است، دل بیتابتر
تشنه است این خاک، تشنه، آسمان بیآبتر
شاعران در این اشعار «من» خود را به موضوع بخشیدهاند و با آن همدلی و همدردی کردهاند.
👇👇👇
☝️☝️☝️
مصداق آن شعری از #ریحانه_ابوترابی که با همسر شهید همدردی کردهاست:
هی برایم از آسمان گفتی، بارها بین گریه جان دادی
نیمهشب بین شور هیأتها، پرچم یاعلی تکان دادی
تخیل و تصویرپردازی مجالی ساختهاست برای شاعران تا با قدرت سحرانگیز خیال در موضوع حلول کنند و موضوع را به دلخواه به تصویر کشند :
آوردهاند پیرهن خونی از بهشت
برخیز و آیههای جنون در جهان بخوان
پیغمبرم! ردای رسالت مبارکست آغاز سرخِ موسم بعثت مبارکست
تدبّر در اشعار نشان میدهد شاعران از غالب شیوههای تصویرپردازی و برقراری ارتباط بین خود موضوع بهره بردهاند؛ از جمله شخصیتبخشی به تصاویر، همدلی و همراهی با تصویر و موضوع، شخصیتبخشی به عناصر بیجان و اتّحاد و وحدت بین ذات شاعر و موضوع، که نمونههایی از این موارد در ذیل آورده شدهاست:
- قلم به دست میشوم شبی سیاه
میکشم شکسته قامتم ببین نشسته آه میکشم
- حتی نگاه آخرت هم حرف میزد
فریاد زد چشمان پاکت باورت را
- کوهها نام تو را تا روز بودن میبرند
به غرور خویشتن باید ببالی، کوهمرد
- شب گریههای تلخ خزان بیدلیل نیست اینجا کسی میان دو سنگر به سر رسید
در پایان، گفتنی است سعی شدهاست تابلوهای ترسیمشده بر سطرسطر اشعار از تصویر اسارت شهید محسن حججی، همراه با مضمونسازیهای نوین و بدون تقلیدهای تکراری باشد. البته بهرهگیری آنها از مضامین تکراری مثل حادثهی کربلا با اندیشههای بدیع و نو و عباراتی فصیح و بلیغ بیان شدهاست و تأثیر شگرفی بر مخاطب داشتهاست.
#رؤیا_رسولی
@ghalamhaye_bidar
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگی زیبا به مناسبت سالگرد شهادت محسن ححجی
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴به بهانه سالگرد شهید بی سر #محسن_حججی
🔻 شعری با قافیه سَر، که اشک امام خامنه ای را درآورد
🔹شاعر: #محمد_زارعی از برگزیدگان دومین کنگره #قلم_های_بیدار
@ghalamhaye_bidar
بازنشر:
#فراخوان_سومین_کنگره_سراسری_شعر_قلم_های_بیدار
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّه... وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(توبه،۱۱۱)
خدای متعال امروز البته شهید حججی را مثل یک حجتی در مقابل چشم همه گرفت(رهبر حکیم انقلاب)
سال گذشته در چنین ایامی بار دیگر خداوند مهربان بر ما منّت نهاد و عرصه ای گشود که شهادت برایمان به وسعت یک ملت با هویّت ایرانی-اسلامی معنا شد. شهید حججی استعاره ای شد از سرهای روی نی و خیمه های سوخته و غربت اسارت و نمادی شد برای شهادت. شهید حججی نشانی شد از روبرو شدن با عمیق ترین پوچی ها که خود را در لباس مقدّس ترین افراد بشر نشان می دهند. توجه به او، ما را به حقیقت حضورمان در این جهان می بَرد و سرودی که او سرود بار دیگر پیوند ما را به یکدیگر نشان میدهد.
هنر بهترین ابزاری است که می تواند عالی ترین مفاهیم را با زبانی لطیف و گویا برای همهی اقشار جامعه، تبلیغ و تبیین کند. و در میان هنرها شعر، که هنر اوّل ایرانیان است و در میان قوالب شعری ترانه و سرود، جایگاه محبوب و ویژهای در میان پارسی زبانان دارد.
به همین منظور، کنگره سراسری شعر قلمهای بیدار، برخاسته از انجمن شعر نارنج اصفهان با همکاری مؤسسهی شهرستان ادب، سوّمین فراخوان خود را با موضوع و قالب
#غزل_ترانه_ای_برای_شهید_محسن_حججی
در دو بخش کارگاهی و رقابتی با ۱۸ برگزیده اعلام می دارد.
بخش #کارگاهی:
۱-کارگاه های معرفتی با موضوع #تأمّلی_در_حقیقت_و_معنای_شهادت از زمان اعلام فراخوان تا پایان مهلت ارسال آثار، بصورت دو هفته یک بار و با حضور اساتید مجرّب، به میزبانی سرای هنر و اندیشهی اصفهان(سُها) برگزار می شود.(زمان و مکان کارگاهها متعاقباً اعلام خواهد شد)
۲-تعداد جلسات کارگاهی حدود ۶ جلسه و #رایگان در نظر گرفته شده است.
۳-در طول جلسات، کتاب و #نرم_افزارهای لازم در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می شود.
۴-در پایان از شرکت کنندگانی که بطور منظم در کارگاهها شرکت کرده باشند، #امتحانی به عمل خواهد آمد.
۵-به #هشت_نفر که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند طی مراسمی جایزهی دو و نیم ملیون ریالی اهدا خواهد شد.
6-شاعران و دوست داران شعر و ادب و #علاقه_مندان به مباحث معرفتی می توانند در این کارگاه ها شرکت کنند و برگزیده باشند.
۷-حدّاقل یکی از کارگاهها بر سر #مزار_شهید بزرگوار حججی برگزار خواهد شد و تسهیلات لازم برای رفت و آمد شرکتکنندگان فراهم خواهد بود.
۸-شرکت در بخش کارگاهی #محدودیت_سنّی ندارد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بخش #رقابتی:
۹-از #ده_برگزیدهی بخش رقابتی هفت نفر جایزهی سه ملیون ریالی و نفرات اوّل تا سوم به ترتیب جایزهی شش، پنج و چهار ملیون ریالی دریافت خواهند کرد.
۱۰-در این بخش تنها اشعار در قالب #غزل_ترانه(غزلی که به زبان محاوره و با ویژگیهای ترانه و با محوریت شهید حججی گفته شده باشد) پذیرفته می شود.
۱۱-از میان غزل ترانه های رسیده تنها #یک_اثر به مرحلهی نهایی راه پیدا خواهد کرد.
۱۲- #داوری ۱۰ برگزیدهی بخش رقابتی همانند دورهی دوم کنگره، بر عهدهی خود راهیافتگان به مرحلهی نهایی است.
۱۳-به یُمن #سال_تولد شهید حججی، متولدین سال ۱۳۷۰ به بعد می توانند برای بخش رقابتی شعر ارسال نمایند.
۱۴-برگزیدگان زیر ۲۷ سال بخش کارگاهی می توانند در بخش رقابتی هم شعر فرستاده و برگزیده باشند.
۱۵-نام و نام خانوادگی، سال تولد، شهر محل سکونت، شمارهی تلفن همراه و شمارهی فعّال در فضای مجازی، به همراه تصویر اسکن شدهی عکس ۴*۳ و تصویر اسکن شدهی کارت ملی حتماً #بطور_کامل و بصورت جداگانه ارسال گردد.
۱۶-برای پرهیز از کلیشههای رایج شده در جشنوارهها، اختتامیهی کنگره به صورت شب شعر نخواهد بود و از منتخبین نهایی #دعوت به عمل میآید تا پایان سال ۹۷ با حضور در یکی از جلسات هفتگی انجمن نارنج، شعر خود را قرائت و جایزهی خود را دریافت نمایند.
۱۷- #حضور برگزیدگان برای دریافت جایزه، الزامی و البته مایهی افتخاراست.
۱۸-اشعار رسیده به مرحلهی نهایی در فضای مجازی و نیز بصورت #کتاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
۱۹-تلاش میشود ترانههای برگزیده به #آهنگسازان حرفهای و متعهّد معرفی گردد.
۲۰-تدارک یک شب #اسکان در اصفهان و هزینهی رفت و برگشت با اتوبوس برای برگزیدگان غیر اصفهانی بر عهدهی دبیرخانه است.
۲۱- #مهلت_ارسال آثار در بخش رقابتی تا ۸ آبان ماه ۱۳۹۷ (مصادف با اربعین حسینی) می باشد.
۲۲-آثار تنها از طریق پیام رسان ایتا به شمارهی ۰۹۰۱۰۹۲۸۰۶۳ به نام کاربری @ghalamhayebidar قابل دریافت است.
۲۳-اخبار کنگره و همچنین سرفصلهای ارائه شده در کارگاهها و نیز مباحث مطرح شده در انجمن نارنج پیرامون شعر و ترانه، در کانال قلمهای بیدار در پیام رسان ایتا
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
منتشر خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #شهاب_مرادی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #سیدعلی_شکراللهی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #سیدحسن_رستگار
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
26.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #محسن_سلطانی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #زهرا_سپه_کار
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #مریم_کرباسی
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
26.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سرنوشت
♦️شب شعر شهید محسن حججی (نجف آباد)
#راهی_که_از_سر_گرفتیم
شاعر: #محمدمهدی_سیار
1397/5/15
@sar_nevesht
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
🔴توجه
#انجمن_نارنج
تا زمان آماده شدن مکان جدید سرای هنر و اندیشه، در محل #پاتوق_کتاب واقع در خیابان طیّب برگزار می شود
زمان دومین کارگاه کنگره #قلم_های_بیدار بزودی اعلام خواهد شد
@ghalamhaye_bidar
🚩انجمن نارنج
🌻سهشنبههای یک هفته در میان
⏰ امروز 23مرداد
ساعت18:30
📝 کارشناسان: #مهدی_جهاندار و خانم #کرباسی
🏠 خ مسجدسید،خ طیّب،نبش بن بست26،نمایشگاه و فروشگاه #پاتوق_کتاب
@ghalamhaye_bidar
غزلی انتقادی از #میلاد_حبیبی با یاد شهید #محسن_حججی خوانده شده در #انجمن_نارنج
#یادواره
که از سیاهی شب راه را دوباره بگیرند
ملائک آمدهاند از زمین ستاره بگیرند
شتاب کن که مریدان سینه چاک اباالفضل
صلاح نیست که از کربلا کناره بگیرند
تو میروی و قرار است شاعران زبانباز
مدام از تو گلی را به استعاره بگیرند
تو میروی و سر عابدان شهر سلامت!
که گوشهای بنشینند و استخاره بگیرند
چقدر نام تو را می برند پیش مدیران
به این امید که یک میز در اداره بگیرند
بعید نیست همانها که مرد جنگ نبودند
از این به بعد برای تو یادواره بگیرند
@ghalamhaye_bidar
در پی درخواست برخی اعضای کانال، نمونه هایی از #غزل_ترانه در موضوعات مختلف به مرور منتشر خواهد شد
#غزل_ترانه_ای_برای_شهید_محسن_حججی ، قالب و موضوع سومین کنگره #قلم_های_بیدار
@ghalamhaye_bidar
#غزل_ترانه
#آرمیتا
آرمیتا! بباف موهاتو! تا همه نگات کنن
همه ی فرشته های آسمون دعات کنن
هی بزن چرخ ...بزن چرخ...بشین روی چمن
تا که گنجیشکا بیان گریه رو شونه هات کنن
توی چشمای سیاهت پر خنده...پر اشک
چی میشد گلوله ها نگا به گریه هات کنن
می دونی نقاشی هات ، تاریخ کشورم میشن
یه روزی می یاد که قهرمان قصه هات کنن
آرمیتا ! اطلسی ها می خوان بیان رو دامنت
خودشونو قربون حالت خنده هات کنن
دوس دارم بالا بری بالاتر از ستاره ها
هی بری بالاتر و زمینیا نگات کنن
شک نکن یه روز میاد...یه روز که خنده های تو
همه ی قاتلای دنیا رو کیش و مات کنن
آرمیتا! موهاتو کوتاه نکنی ! کبوترا
اومدن لونه توی قشنگی موهات کنن
تو می خوای حضرت آقا رو "پدر" خطاب کنی
حضرت آقا می خوان تو رو "پری" صدات کنن
#وحیده_افضلی
فرزندان #شهدای_هسته_ای
@ghalamhaye_bidar
#اطلاعیه
بنا بر نظر دبیرخانه سومین کنگره سراسری شعر #قلم_های_بیدار ، شاعران شرکت کننده در بخش رقابتی که #غزل_ترانه ی خود را با موضوع شهید حججی تا پایان #شهریورماه ارسال کرده باشند، این فرصت را خواهند داشت که شعرشان توسط کارشناسان کنگره، نقد و توسط خودشان رفع اشکال و بازفرستاده شود.
مهلت نهایی ارسال آثار 8 آبان ماه می باشد
eitaa.com/ghalamhaye_bidar
#غزل_ترانه
#امام_رضا_عليه_السلام
دوس دارم صدات کنم، تو هم منُ نیگا کنی!
من تو رو نیگا کنم، تو هم منُ صدا کنی!
قربون چشات برم، از راه دوری اومدم
جای دوری نمی ره، اگه به من نیگا کنی
دل من زندونیه، تویی که تنها می تونی
قفس و وا کنی و پرنده رو رها کنی!
می شه کنج حرمت گوشه ی قلب من باشه؟
می شه قلب منُ مثل گنبدت طلا کنی؟
تو غریبی و منم غریبم، اما چی می شه
دل این غریبه رو با خودت آشنا کنی؟
دوس دارم تو ایوون آینه ت از صُب تا غروب
من با تو صفا کنم تو هم منُ دعا کنی!
به وفای کفترای حرمت منم می خوام
کفتری باشم که تنها تو منُ هوا کنی!
دلمو گره زدم به پنجرت دارم می رم
دوس دارم تا من میام زود گره ها رو واکنی!
دوس دارم که از حالا تا صبح محشر همه شب
من «رضا، رضا» بگم تو هم منُ رضا کنی!
#سهيل_محمودى
@ghalamhaye_bidar
اردوی تخصصی شعر هیئت برگزار میشود.
دورههای تخصصی، از جمله برنامههای آموزشی تکمیلی دورههای آفتابگردانهاست که به صورت تخصصی به موضوعهای واحدی مانند شعر هیئت، شعر کودک و نوجوان، شعر نو، طنز، رباعی و ... میپردازد. آفتابگردانهای علاقهمند و فعال در حیطۀ فعالیت خود میتوانند در این دورهها شرکت کنند. این دورهها که جامعۀ آفتابگردانهای ادوار گذشته را در برمیگیرد شامل یک یا چند اردو میشود. اردوها تقریبا با همان مختصات اردوهای آموزشی دورۀ آفتابگردانها و البته با رویکرد تخصصی و بیشتر به صورت کارگاهی برگزار میشوند. دفتر شعر موسسۀ شهرستان ادب در راستای برگزاری این دورهها با توجه به پیش رو بودن ایام عزاداری سالار شهیدان و به جهت آشنایی بیشتر، بهتر و دقیقتر شاعران جوان و علاقهمند با مسائل و اقتضائات این نوع شعر و توانمندسازی آنها برای حضور جدیتر در عرصۀ شعر هیئت، بنا دارد اولین اردوی تخصصی را با این موضوع در شهر مقدس مشهد برگزار کند. لذا از آفتابگردانهای علاقهمند و فعال در این عرصه تقاضا داریم چنانچه تاکنون آثاری از آنها در قالب نوحه به اجرای مداحان رسیده است، متن و اجرای ۳ تا ۵ اثر شاخص خود را به نشانی مجازی دفتر شعر در تلگرام و بله (با شماره اختصاصی 09190022194) یا نشانی صندوق الکترونیکی مؤسسه ارسال کنند.
راه های ارسال اثر:
تلگرام و بله:
@office4poem
صندوق الکترونیکی:
office4poem@gmail.com
اطلاعات بیشتر: 02177517830 داخلی 130
#شهید_سر_جدا
به آدم
مستند به عرفه
چگونه سخن گفتن با خدا را
و مستند به کربلا
چگونه قربانی شدن در راه خدا را
آموختی
تو ای آموزگار همهی روزگاران
تو ای سرور و سالار شهیدان
تو ای وارث آدم
تو ای ثارالله
تو ای تمام امید بقیةالله
تو ای عزیز فاطمه
تو ای دردانهی علی
تو ای برادر حسن
تو ای همهی هستی زینب
تو ای امامِ ماه
تو ای علت گرمای خورشید
تو ای سببساز نور آفتاب
تو ای نور علی نور
تو ای تمام نوحههای پدرم
تو ای تمام همت سردار خیبر
تو ای تمام خندههای خرازی
تو ای تمام تشنگی قمقمهها
تو ای تمام تمنای حاجقاسم
تو ای تمام انتهای افق
تو ای تمام نسیم صبحگاه دوکوهه
تو ای تمام نگاه شهید سرجدا
تو ای تمام یحیی
کدام پیامبر
برای تو
اشک نریخته؟!
کدام امام
برای تو
روضه نگرفته؟!
نبض جهانی
و قلب زمانی
و جان جانانی
اصلا خود عشقی
کربلایت
همهی زمینهاست
و عاشورایت
همهی زمانها
و عرفهات
همهی دعاها
و شهادتت
همهی تشهدها
یک عباس تو
سر از همهی عالم است
و یک زینب تو
سر از همهی مردها
و یک علیاکبرت
سر از تمام جوانان
و یک علیاصغرت...
شرمنده آقاجان!
قلمم تیر کشید
و قلبم نیز
خدا لعنت کند حرمله را
و صبر بدهد به رباب
ماندهام با چه رویی
دوسوم مساحت زمین را
آب تشکیل میدهد؟!
هان ای نوح!
تماشا کن «حسین» را
هان ای ابراهیم! موسی! عیسی!
هان ای محمد!
این همان «حسین» است
که از تو بود
و تو از او
و اینک
طفلی در بغل
به تمام تاریخ
دارد فراخوان میدهد
خوب ببینید!
و خوب تماشا کنید!
که زمین
تاب تحمل خون علیاصغر را ندارد!
السلام علیک یا اباعبدالله
باز هم عرفه شد
مگر تو به داد ما برسی
یا حسین!
مگر تو به ما بیاموزی
راه و رسم بندگی را
«عرفه»
فقط آنجایی که از رگ گردن سخن میگویی
با خدا
با آنکه اسماعیل را آفرید
اما قربانش نکرد
قربانی تویی!
و فدیناه بذبح عظیم
آری!
خدا
تو را قربان خودش میخواهد
و فقط خون تو
«ثارالله» است
خون خدا
السلام علیک یا اباعبدالله
آقاجان!
خوب وقتی عرفه رسید
دل ما
تو را میخواست
دلتنگت شده بودیم
تنها شده بودیم
غریب شده بودیم
از وقتی باد
پردهی کعبه را کنار زد
مرتب گفتیم؛
یا حسین!
و از وقتی طوفان
غواصان کربلای ۴ را برد
مرتب گفتیم؛
یا حسین!
و از هر وقت
شهیدی دادیم
مرتب گفتیم؛
یا حسین!
پس میخواستی که را صدا کنیم
جز حسین؟!
و عاشق که باشیم
جز حسین؟!
و با که سخن بگوییم
جز حسین؟!
و برای که اشک بریزیم
جز حسین؟!
و برای که زنده باشیم
جز حسین؟!
و برای که بمیریم
جز حسین؟!
ماندهام
ماندهام نام تو
چرا اینقدر زیباست؛
حسین
سلام بر حسین!
آقاجان!
با تو میمانیم...
#حسین_قدیانی
#عرفه
#سیدالشهدا
#متن_ادبی
@ghalamhaye_bidar
#عید_قربان سالگرد بازگشت #شهید_حججی
#ذبح_عظیم
هم عید قربان می شود تا ساعتی دیگر
هم دیده گریان می شود تا ساعتی دیگر
ذبح عظیمی با همان چشمان شهرآشوب
در شهر مهمان می شود تا ساعتی دیگر
حجت تمام ای ابرهای تیره از انکار
خورشید تابان می شود تا ساعتی دیگر
بر شانه های داغدار ملت ایران
تابوت رقصان می شود تا ساعتی دیگر
ای پیکر زخمی فقط بنشین تماشاکن
سر صحنه گردان می شود تا ساعتی دیگر
پیرنجف آباد ای داغ جوان دیده
آتش گلستان می شود تا ساعتی دیگر
تاثیر خون ها و شلوغی خیابان ها
تاریخ حیران می شود تا ساعتی دیگر...
قوچ بهشتی مال اسماعیل ها،...محسن
جزو شهیدان می شود تا ساعتی دیگر
#نجمه_پورملکی
@ghalamhaye_bidar
...اگر در آزمون عشق
چنین از سر گذشتن شرط دیدار است
سری که پیش پای دوست قربانی نشد
سر نیست
سر بار است
#ميلاد_حبيبى
#شهید_حججی
#عید_قربان
@ghalamhaye_bidar
قلم های بیدار
اردوی تخصصی شعر هیئت برگزار میشود. دورههای تخصصی، از جمله برنامههای آموزشی تکمیلی دورههای آفتاب
فراخوان ارسال #نوحه
مؤسسه شهرستان ادب