﷽
• سروی چو تو میباید تا باغ بیاراید
• ور در همه باغستان سروی نبود شاید
• هر کس سر سودایی دارند و تمنّایی
• من بنده فرمانم تا دوست چه فرماید
[شیخ اجل سعدی]
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
|⇦• *اعلام برنامه - جلسه شعرخوانی و بیان مطالب ادبی*
۳/۵ تا ۵/۵ بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۱۱
فرهنگسرای طاووسیه
(بلوار بوستان، حدفاصل آرامگاه سعدی و باغ دلگشا)
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
انجمن شعر سعدی
اسلام فهندژ
[ @sheresaadi ]
صبح آمد و گوی سرخ خورشید
در سینه ی آسمان درخشید
از مشرق دل غم تو با ناز
آهسته طلوع کرد و تابید
گنجشک جسور شعر من باز
در کوچه ی خاطرات چرخید
در حوض خیال تو پری شست
با کاغذ و با مداد رقصید
تا حافظ و قرن هشت پر زد
هم نغمه ی او تو را سرایید:
"ای گل تو کجا و روی زیباش"
تو خاری و او طراوت عید
تا سعدی و قرن هفت هم رفت
از چاره کار عشق پرسید
"درمان اسیر عشق صبر است"
صبر آمد و رفت ترس و تردید
"من تن به قضای عشق دادم"
عشق است و همین فراق و امید
پر زد غزلم به سوی شهرت
شعر از احدی نمی هراسید
پایان مسیر، مثل هربار
دستان تو را دوباره بوسید
#سهیلا_ابراهیم_زاده
پیش بیا! پیش بیا! پیشتر!
تا که بگویم غمِ دل بیشتر
دوستترت دارم از هرچه دوست
ای تو به من از خودِ من خویشتر
دوستتر از آنکه بگویم چقدر
بیشتر از بیشتر از بیشتر
داغِ تو را از همه داراترم
دردِ تو را از همه دَرویشتر
هیچ نریزد به جز از نامِ تو
بر رگِ من گر بزنی نیشتر
فوت و فنِْ عشق به شعرم ببخش
تا نشود قافیهاندیشتر...
#قیصر_امینپور
سخنی کَز سرِ اندیشه نباشد پوچ است
شعر، پُرمغز نگردد ز دهن پُر کردن...
#صائب_تبریزی
اول نوامبر،روزجهانی نویسنده
روزنویسنده برهمه نویسندگان مبارک
نویسندگی یعنی همراه وهمیارشدن باکاغذوقلم
این روزبهانه کوچکی است برای گرامی داشت کسانی که باروح خلاق وقلم جادویی شان درهرخط کتاب هاونوشته هایشان غرق شدیم وهزاران تجربه دوست داشتنی راباخواندن هرکتاب رقم زدیم.
نویسندگی شغل نیست ،هنرغلبه روح خلاق برقلم است.
🌹
🟣لغات هم آوا و متشابه در ادبیات
متاع: کالا / مطاع:فرمانروا؛کسی که فرمان او را میبرند
فراغ: آسایش / فراق : دوری
هضم: گوارش / حزم: دور اندیش،/ هزم: شکست خوردن
قرض: وام / غرض: قصد و نیت
ثنا: ستایش / سنا: روشنایی
قضا: سرنوشت / غزا: جنگ
سور: جشن / صور:بوق
ضیاع: جمع ضعیت / ضیاء :نور
خرد: کوچک / خورد:دبلعید
نواحی: جمع ناحیه؛ مناطق / نواهی: نهی شدگان
نقض: شکستن / نغز: خوب
متاثر: اندوهگین / متعثر : لغزنده
طبع: سرشت / تبع: پیروی
صباحت: خوب رویی / سباحت:شنا کردن
نثر: پراکنده / نصر : یاری
مأمور: گماشته شده به کاری/ معمور: آباد شده
هایل: ترسناک / حایل: مانع؛ فاصله
هول: وحشت / حول: اطراف
امارت: خانه بزرگ / عمارت: آبادانی
اساس: پایه / اثاث: وسایل خانه
اشباه: مانند ها / اشباح: سیاهی ها
اسیر :گرفتار / اثیر: کره آتش
آجل: آینده / عاجل: حال، عجله کننده
اجل: مرگ / عجل: عجله
آزار:داذیت / آذار: ماه اول بهار
ابا: خودداری / عبا: نوعی لباس
📣کوشش برای گل کردن شعر آیینی در فارس ادبپرور
✅شیراز - ایرنا - شعر آیینی، برآمده از طبع شاعرانه مومنانی است که شوق و عشق خود به پیامآور مهر و رحمت و آل پاک او را در با ابیات و مصرعها بیان میکنند؛ طی سالهای اخیر در فارس به عنوان مهد ادب ایرانزمین، کوششی مردمی با همراهی مسئولانه فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته تا جریان شعر آیینی شکوفا و پویا شود.
⬅️ در ایرنا بخوانید
www.irna.ir/xjRYTS
🌷تلفیق زیبای دین و هنر توسط حافظ شیرازی
✏️ رهبر انقلاب: معروفترین و محبوبترین شاعر کشور، یعنی حافظ شیرازی، حافظ قرآن است که «قرآن ز بر بخواند با چارده روایت». این شاعر غزلسرای شیرینسخن و رِند، قرآن را با چهارده روایت، با چهارده اختلاف قرائت حفظ بوده...
✏️ بعد هم میگوید: «هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم»؛ یعنی شعرش هم مال قرآن است، هنرش هم مال قرآن است، معرفتش هم مال قرآن است، عرفانش هم مال قرآن است، رِندیاش هم مال قرآن است؛ همهچیز را از قرآن دارد. تلفیق از این زیباتر که دین و هنر اینجور با هم مخلوط بشوند و تلفیق بشوند.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگرهی ملی شهدای استان فارس. ۱۴۰۳/۸/۲
4_5839063057443067327.mp3
7.96M
یارا یارا ...
خواننده: علیرضا افتخاری
ترانهسرا:قیصر امینپور
🔺یادش گرامی
یارا یارا گاهی دل ما را
به چراغ نگاهی روشن کن
چشم تار دل را چو مسيحا
به دمیدن آهی روشن کن
بی تو برگی زردم
به هوای تو میگردم
که مگر بیفتم در پایت
ای نوای نایم
به هوای تو میآیم
که دمی نفس کنم تازه در هوایت
به نسیم کویت ای گل
به شمیم بویت ای گل
در سینه داغی دارم
از لاله باغی دارم
با یادت ای گل هر شب
در دل چراغی دارم
باغم بهارم باش
موجم کنارم باش
🤍ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی
مشتاقی و مَهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد پایابِ شکیبایی
﷽
🔹تولید دوبیتی از غزل
(غزل شرف شفروه در دفتر ترانههای باباطاهر)
✍یکیاز روشهای جعلدوبیتی بهاسمباباطاهر تبدیل غزلهایی که بحر «هزجمسدسمحذوف» (یعنی وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل) دارند به دوبیتی است. به دلیل اشتراک وزنی میان این غزلها با قالب دوبیتی، میتوان بیت اول غزل را با یکی دیگر از ابیات برجسته و هماهنگ آن، انتخاب و سایر ابیات را حذف کرد و یک دوبیتی تازه ساخت.
✍ چنین اتفاقی در دفتر دوبیتیهای منسوب به بابا طاهر فراوان افتاده و من شواهد آن را سالها پیش در مقالهی «رونق دوبیتی در عصر صفوی» (مجلۀ معارف، ۱۳۸۰) بهدست دادهام. فیالمثل، این دوبیتی مشهور (دیوان کامل باباطاهر، ۲۸):
دل عاشق به پیغامی بساجه
خمار آلوده با جامی بساجه
مرا کیفیت چشم تو کافی است
قناعتگر به بادامی بساجه
برآمده از یک غزل طالب آملی با ردیف «بسازد» است.(کلیات، ۴۸۴)
و این دوبیتی (دیوان کامل باباطاهر، ۳):
دلی دارم خریدار محبت
کز او گرم است بازار محبت
لباسی بافتم بر قامت دل
ز پود محنت و تار محبت
بخشی از غزل تقی اوحدی بلیانی است.(تذکرۀ نصرآبادی، چاپ وحید، ۳۰۳؛ عرفات العاشقین، چاپ ناجی، ۲: ۸۷۰).
✍ تازهترین گواهی که بر این مدعا به دست من افتاده، غزلی است از شرفالدین شفروۀ اصفهانی شاعر قرن ششم که طعمهی مجموعهسازان قرار گرفته و آن را تبدیل به دوبیتی کردهاند. اصل غزل به روایت دیوان شفروه چنین است (برگ ۱۲۱پ):
نگارینا دل و جانم تو داری
همه پیدا و پنهانم تو داری
طریق کار این مفلس تو دانی
کلید بند و زندانم تو داری
چو من دعوی کنم، داور تو باشی
چو خواهم داد، دیوانم تو داری
مرا گفتی دلت دانی که دارد؟
بحمدالله نکو دانم، تو داری
من ار دامن ز تو کوته کنم نیز
چه حاصل؟ چون گریبانم تو داری
نمیدانم که این درد از که دارم
ولی دانم که درمانم تو داری
دوبیتیای که از این غزل برون آمده و به باباطاهر منسوب شده و استاد شجریان نیز آن را به آواز خوانده، با افزودن عناصر گویشی چنین است (ریاض العارفین، ۱۹۴):
نگارینا دل و جانم ته دیری
همه پیدا و پنهانم ته دیری
نذونم مو که این درد از که دیرم
همیذونم که درمانم ته دیری.
#سید_علی_میرافضلی
پیمان رفیعی عزیز
شاعر خوب دانشگاه شیراز
در هفتمین جشنواره ی قرآنی طهورا،
برنده شدند، که صمیمانه بهشون تبریک می گوییم.
کسب مقام اول در جشنواره کشوری، قرآنی و دانشجویی، بسیار ارجمند و قابل توجه است.
درود بر جناب پیمان رفیعی عزیز.
موجیم و وصل ما ، از خود بریدن است
ساحل بهانه ای است ، رفتن رسیدن است
تا شعله در سریم ، پروانه اخگریم
شمعیم و اشک ما ،در خود چکیدن است
ما مرغ بی پریم ، از فوج دیگریم
پرواز بال ما ، در خون تپیدن است
پر می کشیم و بال ، بر پرده ی خیال
اعجاز ذوق ما ، در پر کشیدن است
ما هیچ نیستیم ، جز سایه ای ز خویش
آیین آینه ، خود را ندیدن است
گفتی مرا بخوان ، خواندیم و خامشی
پاسخ همین تو را ، تنها شنیدن است
بی درد و بی غم است ، چیدن رسیده را
خامیم و درد ما ، از کال چیدن است..
#قیصرامین_پور
شر دنیا
ای شور و شر دنیا، آمریکا آمریکا
ای فتنهگر سرا، پا آمریکا آمریکا
ای ننگ باز مانده
از نسل شوم قابیل
ای زاده تو هر شر
ای مادرِ اسرائیل
ای شور و شر دنیا، آمریکا آمریکا
ای فتنه گر سراپا، آمریکا آمریکا
ای بر تبار انسان
رنج دما دم از تو
بمب اتم تو داری
تخریب عالم از تو
نام تو گشته معنا، آمریکا آمریکا
با دستبرد و یغما، آمریکا آمریکا
مغضوب نیکنامان
منفور روزگاری
تخریب عالم از توست
بمب اتم تو داری
جلادِ هیروشیما، آمریکا آمریکا
سفاک صور و صیدا، آمریکا آمریکا
ای اصل رنگ و نیرنگ
مفتون فتنه و جنگ
هم زاد رسم تو عار
هم سنگ نام تو ننگ
خواری به چشم دنیا، آمریکا آمریکا
ای خار چشم دنیا، آمریکا آمریکا
تمثیل آب و آتش
مفهوم یاس و داسیم
با تو نمینشنیم
از تو نمیهراسیم
ای دیوِ غول آسا، آمریکا آمریکا
واجب ترین تبَرّا، آمریکا آمریکا
امروز نام ایران
رفته است تا کرانها
تا قعر خاک خونین
تا اوج آسمانها
ماییم و فتح دلها، آمریکا آمریکا
ای شور و شر دنیا، آمریکا آمریکا
ما موج بی محابا
ما رعد سهمگینیم
ما وعده الهی
ما وارث زمینیم
بشنو انا فتحنا، آمریکا آمریکا
بشنو فتحاََ مُبینا، آمریکا امریکا
ای ننگِ باز مانده
از نسل شوم قابیل
ای زاده تو هر شر
ای مادرِ اسراییل
ای شور و شر دنیا، آمریکا آمریکا
ای فتنه گر سراپا، آمریکا آمریکا!
زلیخا بنی ایمان