eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
285 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
286 ویدیو
91 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
آقای حسین گلچین ـ در سال 1352 خورشیدی ـ در شهرستان استهبان استان فارس، چشم به جهان هستی گشود؛ و پس از تحصیلات مقدمات و متوسطه وارد دانشگاه شد و به استخدام آموزش و پرورش درآمد و دبیر آموزش و پرورش شد. وی فارغ التحصیل مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی است و تاکنون چند مجموعه شعر جدی و چندین مجموعه شعر طنز منتشر کرده است و متخلص به (شکلات الشعرا) می‌باشد. #حسین_گلچین
به کلّه پاچه پیتزا گفت با ناز: منم نسبت به تو بسیار ممتاز مد روزم، سفارش می دهندم خوراک ایرلند و ایسلندم تو امّا آب زیپویی هشلهف ابوالچربی، مگس پهلو، مزخرف جماعت رو به موت از هضم کندت تو آل بویه ای از بوی تندت طرفدار تو بی هوش و حواس است تیلیت پرملاطت بی کلاس است خلاصه مال عهد بوق هستی الهی وربیفتی، خیلی پستی؛ * به او فرمود کلّه پاچه ی داغ: عزیزم! نیستی انگار در باغ ابوالخوشمزّگی!، made in italy تو از کی آمدی در این حوالی؟ تو ای حمّاله الامراض ناجور نگیر اینقدر در انظار، فیگور زلم زیمبو!، ژیگولو!، مجمع القاچ! نده اینقدر به ویروسها ماچ مسیر هضم تو صعب العبور است تو را هرکس که خورد اهل قبور است شمای استریل وارداتی! نمی دانم چه هستی، قاتی پاتی! گمان کردم مقوایی ست جنست ولی مانند دمپایی ست جنست تو که جر خورده ای از پشت و از رو خودت را کرده ای در جعبه ای تو به جای ظاهرآراییِ خود، داش! برو قدری به فکر باطنت باش شما وضعی بلاتکلیف داری و بی اصل و نسب تشریف داری ولی من ساخت این سرزمینم اگر خوبم بدم، کلاً همینم برو سوسول! کمتر ادّعا کن مقادیری اصالت دست و پا کن من و دیزی بهم سازیم فردا که بنیانت براندازیم درجا.
ای مرد! جهادِ بی‌شکستت غوغاست پیکار تو با دشمن پستت غوغاست در معرکه احرام شهادت بستی رمی جمرات چوبدستت غوغاست ✍🏻 🏷
می‌خواهمت چنانکه شب ِ خسته خواب را می‌جویمت چنانکه لب ِ تشنه آب را محو تو ام چنانکه ستاره به چشم ِ صبح یا شبنم ِ سپیده دمان آفتاب را بی‌تابم آنچنانکه درختان برای باد یا کودکان خفته به گهواره تاب را بایسته‌ای چنانکه تپیدن برای دل یا آنچنانکه بال ِ پریدن عقاب را حتی اگر نباشی می‌آفرینمت چونانکه التهاب بیابان سراب را ای خواهشی که خواستنی‌تر ز پاسخی با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کاریکلماتور از پرویز شاپور 🟠 شاخه‌ی پرشکوفه، بیشتر از شاخه‌ی کم‌شکوفه، مورد هجوم خزان قرار می‌گیرد. 🟠 آرزوهای پاییز، به زیبایی شکوفه‌های بهاری، بر باد می‌روند. 🟠 گل پژمرده، همسایه‌ی دیوار‌به‌دیوار پاییز است. 🟠 باغبان احساساتی، بر‌گهای زرد را، با سرعت باد پاییزی بدرقه می‌کند. 🟠 عمر پاییز، صرف پَرپَر کردن گل‌ها می‌شود. 🟠🟠🟠🟠🟠 قلبم را با قلبت میزان می‌کنم، کاریکلماتور، شاپور، ص ۲۰۶ و ۲۰۷.
ما خلوت رخوت زده ی مردابیم تصویر سراب تشنگی در آبیم عالم کفنی به وسعت بی‌خبری ست ای خواب، تو بیداری و ما در خوابیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای گمشده دل ، کجات جویم در دامِ کِه، مبتلات جویم دیروز چو آفتاب بودی امروز چو کیمیات جویم ای مرغ ز آشیان رمیده در دامگهِ بلات جویم ای کشتهٔ غمزهٔ نکویان از چشم که خونبهات جویم ای بیمار ز جان گذشته کز هر که رسم دوات جویم گاهی به دوات چاره خواهم گاهی به دعا شفات جویم کس چارهٔ درد تو نداند درمان مگر از خدات جویم هاتف پی دل فتاده رفتی ای هر جایی کجات جویم
. (مفرد اسلوبی) قالب "تک بیتی اسلوبی" یا "مفرد اسلوبی" یکی از قالبهای جدید شعری و ادبی است که این نام گذاری از ترکیب و تلفیق قالب شعری و الفاظ "تک بیتی" و یا "مفرد" و زیور ادبی "اسلوب معادله"شکل یافته است. این نام گذاری در ادب فارسی معاصر برای اولین بار از سوی دکترغلامرضا هاتفی اردکانی دبیر زبان و ادبیات فارسی و مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های اردکان یزد و دانشگاه فرهنگیان شهیدان پاک نژاد یزد، صورت گرفته است. از نظر ایشان این نام گذاری صرفاً به آن دسته از تک بیتی هایی گفته می شود که مصرع اول دربرگیرنده موضوع اصلی است که شاعر آن را طرح می کند و سپس به عنوان استدلال در مصرع دوم، شاعر، مصداقی عینی به صورت تمثیلی پرکاربرد و عامه پسند به شیوه ای غافل گیرنده،طرح می کند. ضمناً شاعر در این قالب شعری نوین مختار به آوردن قافیه است. یعنی شاعر می تواند قافیه را ذکر کند و هم می تواند نیاورد زیرا آنچه در "تک بیتی اسلوبی" یا "مفرد اسلوبی" اهمیت دارد، موضوع عینی است که شاعر می کوشد در مصرع دوم آن را به بهترین نحو ممکن، برای مخاطب محسوس و عینی جلوه گر کند. آنچه در سرودن تک بیتی اسلوبی مهم به نظر می رسد، آوردن استدلال تمثیلی است که شاعر با ظرافتی خاص و با شگردی غافل گیرنده آن را برای مخاطب طرح می کند. از دیگر ویژگی های تک بیتی اسلوبی یا مفرد اسلوبی به کارگیری باورها و عقاید اجتماعی و عمومی مردمانی است که در یک خطّه و سرزمین مشترک زندگی می کنند و این باورها، بیشتر ریشه در ادبیات عامه دارد. C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ آرایه های ادبی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌