چادرت ای ماه من! آغاز صبحی دیگر است
ابرُوانت زیر ابرِ روسری زیباتر است
سخت گیری نیست چادر!...ابتدای راحتی است
دخترم! این بهترین ارثیه ی یک مادر است
مادر ما حضرت زهراست! باور کردنی است
مادری که از همه زن های این عالم ،سَر است
کودکی را زینبی باش...آخرش با فاطمه!
از همین حالا حجاب تو ،جهاد اکبر است
چادرت دارد زمین را آب و جارو میکند!
میهمانت آمد از راه. .. آسمان پشت در است!
#عارفه_دهقانی
#حجاب
#شعر_پایداری
#گفتمان_موشک
#مرگ_بر_اسرائیل
دید استکبار دیشب قدرت سِجّیل را
سرنگون کرده سپاه ما سپاه فیل را
خواب و رویای سپاه کفر را بر هم زدیم
بیخ گوش دشمنان یک سیلی محکم زدیم
گوشهای از قدرت بی حّد ما شد جلوهگر
یادِ تهرانی مقدم زنده شد بارِ دگر
"ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ" این همان خشم خداست
ملت ما اهل سازش نیست اهل کربلاست
وای اگر دشمن بخواهد باز هم جولان دهد
بی گمان این بار جور دیگری تاوان دهد
رهبرم لب تر کند راهی میدان میشوم
در دل میدان شبیه تیغ بُرّان میشوم
لشکر اسلام باز از فتحِ خیبر آمده
آه... دوران "بزن در رو" دگر سر آمده
دید استکبار دیشب قدرت سجیل را
موشک بعدی نشان رفتهست اسرائیل را
#احسان_نرگسی
فاطمه نانیزاد سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد. او از کودکی به شعر علاقهمند بود و از دوره دبیرستان سرودن را آغاز کرد. نانیزاد داراری مدرک دکترای روانشناسی تربیتی است که به مشاوره و رواندرمانی میپردازد. نویسندگی و خبرنگاری نیز جزو علایق و فعالیتهای فرهنگی هنری او به شمار میآیند. همچنین وی مدیر اجرایی دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بوده و در برگزاری کنگره ادبی سوختگان وصل حضور موفقی داشته است. «باران بیهوا» و «صحن فیروزه» آثار منتشر شده او است.
#معرفی_شاعر #فاطمه_نانی_زاد
گیسوان کابلی.m4a
13.62M
"بحثی کوتاه دربارهی کتاب گیسوان کابلی: سرودهی محمدحسین انصارینژاد"
#انصاری_نژاد
#ایوب_پرندآور
#شعر_حوزوی
#شعر_انقلاب
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
🔰اختتامیه جشنواره های 4 گانه بسیج همراه با اکران فیلم های برتر راه یافته به مرحله نهایی
💠در موضوعات:
شعر
داستان
فیلم
تئاتر
⏳زمان: سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27 دی ماه 1402
📌 26 دی ماه: اکران فیلم های برتر راه یافته به مرحله نهایی از ساعت 8 صبح الی 17 عصر
📌27 دی ماه، اختتامیه جشنواره های 4 گانه بسیج از ساعت 9 الی 11 صبح
♨️ مکان: سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس
✔️سازمان بسیج هنرمندان فارس
✔️اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
✔️سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز
┄┅┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄
#ستاد_کنگره_امیران_سرداران_و۱۵۰۰۰_شهید_ولایتمدار_استان_فارس
#هنرمند_متعهد
#بسیج_هنرمندان_فارس
https://eitaa.com/khabarnameseranshiz
#خبرنامه_شاعران
ابوالقاسم عارف قزوینی (۱۲۵۹–۱۳۱۲ ه.ش)، شاعر و تصنیفساز اهل ایران بود.
عارف در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در قزوین متولد شد. پدرش «ملاهادی وکیل» بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی را در قزوین فراگرفت. خط شکسته و نستعلیق را بسیار خوب مینوشت. موسیقی را نزد میرزاصادق خرازی فراگرفت. مدتی به اصرار پدر در پای منبر میرزا حسن واعظ، یکی از وعاظ قزوین، به نوحه خوانی پرداخت و عمامه میبست ولی پس از مرگ پدر عمامه را برداشت و ترک روضه خوانی کرد.
عارف در ۱۷ سالگی به دختری به نام «خانمبالا» عشق و علاقه پیدا کرد و با او پنهانی ازدواج کرد. (تصنیف دیدم صنمی را در وصف ایشان سرود) فشارهای خانواده دختر پس از اینکه مطلع گردیدند زیاد شد و عارف به ناچار به رشت رفت و پس از بازگشت با وجود عشق بسیار، آن دختر را طلاق داد و تا آخر عمر ازدواج نکرد.
عارف در سال ۱۳۱۶ ه.ق به تهران آمد و چون صدای خوشی داشت با شاهزادگان قاجار آشنا شد و مظفرالدین شاه خواست او را در ردیف فراش خلوتها درآورد، اما عارف به قزوین بازگشت.
در سال ۱۳۲۳ ه.ق در زمان آغاز ۲۳ سالگی عارف زمزمه مشروطیت بلند گشته بود، عارف نیز با غزلهای خود به موفقیت مشروطیت کمک کرد.
عارف در سال ۱۳۰۷ خورشیدی جهت معالجه نزد دکتر بدیع به همدان رفت و برای همیشه در آنجا ماند. سرانجام عارف در روز دوشنبه دوم بهمن ۱۳۱۲ خورشیدی در حالی که ۵۴ سال داشت، مرگ زودرس به سراغش آمد و در آرامگاه بوعلی سینا (واقع در همدان، خیابان بوعلی) بهخاک سپرده شد.
#معرفی_شاعر #عارف_قزوینی
#معرفی_کتاب
تاریخ رباعی فارسی، سرشار از اُفت و خیز و فراز و فرود است و مرور این تاریخ پُربرگوبار، رنج و لذّتی توامان دارد؛ رنج سفر در سنگلاخ تجربههای ناشناخته و راههای ناپیموده و لذّت مجاورت روح با پارهای از بهترین آفریدههای ذهن بشر که در قالب چهار سطر موجز عرضه شده است.
کتاب چهارخطی، مجموعهٔ ۱۰۱ یادداشت کوتاه است که طیف متنوعی از موضوعات را در حوزهٔ رباعی فارسی در بر میگیرد و دامنهای هزارساله را از طلیعهٔ تاریخ رباعی تا رباعی دههٔ نود شمسی پوشش میدهد؛ از سیر تحول و پیشینهٔ مضامین و روش پردازش موضوعات شعری و نحوهٔ تاثیرپذیری شعرا از یکدیگر و ترجمهٔ رباعیات از فارسی به عربی و بالعکس گرفته تا شیوهها و شگردهای رباعینویسی و تحول تشبیهات و استعارات و توجه رباعیسرایان به موضوعات تفننی و حاشیههای تاریخی در کنار اینها، تحلیل مقاطعی از تاریخ رباعی فارسی و بررسی موضوعاتی همچون رباعیات سرگردان و سرقات شعری و تبیین وجوه ساختاری رباعی، معرفی شاعران گمنام و سیر تحول واژگان و اصطلاحات و امثال و کنایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.
سعی شده است در این نوشتارها، بررسی سایهروشن تاریخ رباعی با نگاهی تازه صورت گیرد، و نِکات و یافتههای جدید بهگونهای عرضه شود که هم برای اهل فن جذابیّت داشته باشد و هم علاقمندان شعر فارسی آنها را خوش دارند. این کتاب، تاریخ رباعی فارسی یا دربارهٔ رباعی نیست، بلکه اندوختهای است که از رهگذر بررسی رباعیات کهن و جدید فراهم آمده است و مطالعهٔ آنها، چشمانداز بهتری از تاریخ درازدامن و پُرمسئلهٔ رباعی بهدست میدهد.
#رباعی
#کتاب_چهارخطی
#سیدعلی_میرافضلی
انتقام سخت
گرچه آرامیم اما کار طوفان میکنیم
قطره قطره جمع میگردیم و طغیان میکنیم
نیست کاخ دشمنان جز تار سست عنکبوت
کاخ و صاحب کاخ را با خاک یکسان میکنیم
خواب شیرین را زچشمِ شور میگیریم ما
کامشان را تلخ با زقّوم سوزان میکنیم
این هنوز آغاز راه انتقام سخت ماست
دشمنان را بیش ازین خوار و پشیمان میکنیم
طبع شعرِ ما اگر گل کرد، آنها را همه
با کمال میل، تقدیم شهیدان میکنیم...
✍ ز - جعفرنیا