4-030725فرهنگ عصر پهلوی.mp3
26.43M
کلیات فرهنگ در عصر پهلوی
زمینه های شکل گیری شعر نو
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
#رضا بیات استاد دانشگاه ،شاعر و منتقد ادبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بررسی ظرفیت موسیقی شعر در القای فضای حماسی
🎙استاد #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
emami.gif
7.7K
ملکالشعراء رضیالدین ابوعبدالله محمد بن ابیبکر بن عثمان هروی (وفات ۶۸۶ ه. ق) متخلص به امامی از شاعران ایرانی اوایل روزگار ایلخانی است. زادگاه او هرات بوده و مدح پادشاهان کرت را کرده است.
او از شاعرانی است که در سدهٔ هفتم روش شاعران شرقی را در شعر خود حفظ کرد. وی با شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، خواجه مجدالدین همگر، شمس الدین محمد صاحب دیوان و معین الدین پروانه معاصر بوده و چنانکه از دیوانش استنباط میشود علاوه بر شعر، در علوم بلاغی، ادبیات عرب و نیز علوم عقلی از سرآمدن روزگار خود بودهاست.
دیوان امامی نزدیک به دو هزار بیت (یا اندکی بیشتر) است که در قالب قصیده، غزل، ترجیعات، مقطعات و رباعیات است.
از این شاعر، رساله ای به زبان عربی در شرح یکی از قصاید شاعر معروف عرب، ابوالحارث غیلان بن عقبه، مشهور به ذوالرمه (متوفی ۱۱۷ هجری) در دست است که این رساله را به نام یکی از اتابکان نوشته و در آن لطایف و نکات ادبی، نحوی و لغوی قصیده یاد شده را شرح کردهاست.
#معرفی_شاعر #امامی_هروی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رقیب چیره دستِ سعدی در شعر، امامی هروی!
#فرزند_ایران
شنیدهاید میان دو قطره خون چه گذشت
گه مناظره، یک روز بر سر گذری
یکی بگفت به آن دیگری، تو خون کهای
من اوفتادهام اینجا، ز دست تاجوری
بگفت، من بچکیدم ز پای خارکنی
ز رنج خار، که رفتش بپا چو نیشتری
جواب داد ز یک چشمهایم هر دو، چه غم
چکیدهایم اگر هر یک از تن دگری
هزار قطرهٔ خون در پیاله یکرنگند
تفاوت رگ و شریان نمیکند اثری
ز ما دو قطرهٔ کوچک چه کار خواهد خاست
بیا شویم یکی قطرهٔ بزرگتری
براه سعی و عمل، با هم اتفاق کنیم
که ایمنند چنین رهروان ز هر خطری
در اوفتیم ز رودی میان دریائی
گذر کنیم ز سرچشمهای بجوی و جری
بخنده گفت، میان من و تو فرق بسی است
توئی ز دست شهی، من ز پای کارگری
برای همرهی و اتحاد با چو منی
خوش است اشک یتیمی و خون رنجبری
تو از فراغ دل و عشرت آمدی بوجود
من از خمیدن پشتی و زحمت کمری
ترا به مطبخ شه، پخته شد همیشه طعام
مرا به آتش آهی و آب چشم تری
تو از فروغ می ناب، سرخ رنگ شدی
من از نکوهش خاری و سوزش جگری
مرا به ملک حقیقت، هزار کس بخرد
چرا که در دل کان دلی، شدم گهری
قضا و حادثه، نقش من از میان نبرد
کدام قطرهٔ خون را، بود چنین هنری
درین علامت خونین، نهان دو صد دریاست
ز ساحل همه، پیداست کشتی ظفری
ز قید بندگی، این بستگان شوند آزاد
اگر بشوق رهائی، زنند بال و پری
یتیم و پیرهزن، اینقدر خون دل نخورند
اگر بخانهٔ غارتگری فتد شرری
بحکم نا حق هر سفله، خلق را نکشند
اگر ز قتل پدر، پرسشی کند پسری
درخت جور و ستم، هیچ برگ و بار نداشت
اگر که دست مجازات، میزدش تبری
سپهر پیر، نمیدوخت جامهٔ بیداد
اگر نبود ز صبر و سکوتش آستری
اگر که بدمنشی را کشند بر سر دار
بجای او ننشیند بزور ازو بتری
پروین اعتصامی
مناظره دو قطره اشک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نامه های مرد زن ذلیل
شعرخوانی طنز ابوالفضل زرویی نصرآباد
حافظ. 030223. 17. معنای واقعی. ای صاحب کرامت.mp3
5.54M
ای صاحب کرامت، شکرانۀ سلامت
روزی تفقدی کن درویش بینوا را
13 دقیقه دربارۀ این بیت و مفاهیمش صحبت کردهام. شاید ارزش شنیدن داشته باشد.
راستی! شما فرق معجزه و کرامت را میدانید؟
امیرالمؤمنین(ع) معجزه داشت یا کرامت؟
رضا بیات شاعر و منتقد ادبی
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
سخنی از شهید دکتر و دیپلمات ارزشمند ما حسین امیر عبداللهیان :
شعری از سعدی شاعر بزرگ ایرانی
شعری که بر روی فرش اهدایی بافت ایران بر دیوار ساختمان سازمان ملل نقش بسته است ، همان فرش ایران که نماد صبر راهبردی ،علم ، هنر و اقتدار ایران و همه ایرانیان در سراسر جهان است
بنی آدم اعضایِ یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
#تحلیلمعناییبیتاول :
این بیت از سعدی به مفهوم ارتباط و وابستگی انسانها به یکدیگر اشاره دارد. در آن، سعدی میگوید که بنی آدم (آدمیان) اعضای یکدیگرند، یعنی همه انسانها بخشی از یک کلیت بزرگتر هستند و در آفرینش، از یک اصل و گوهر مشترک سرچشمه گرفتهاند. به عبارت دیگر، این شعر تاکید میکند که هر انسانی باید نسبت به دیگران احساس مسئولیت کند و در راستای همبستگی و همدلی تلاش کند، زیرا همه ما در نهایت به یکدیگر وابستهایم.
#تحلیلمعناییبیتدوم :
این بیت به مفهوم همبستگی و ارتباط عمیق میان انسانها اشاره دارد. در اینجا گفته میشود که وقتی یکی از اعضای این مجموعه (انسانها) در رنج و درد باشد، سایر اعضا نیز آرامش نخواهند داشت. به عبارتی، درد و مشکل یک فرد بر دیگران تأثیر میگذارد و باعث بیقراری و نگرانی آنان میشود. این بیت به ما یادآوری میکند که انسانها باید در کنار یکدیگر باشند و نسبت به مشکلات همدیگر حساس باشند، زیرا همه ما در یک نظام اجتماعی زندگی میکنیم.
سندی در باب: اعضای یکدیگر بودن!
در مورد شعر مشهور سعدی:
«بنی آدم اعضای یکدیگرند/ یک پیکرند»
مباحثههای زیادی بین اهل نظر در پیوسته و به صورت یادداشت و جُستار و مقاله و تعلیقه چاپ شده است.
برخی از پژوهندگان معتقدند که آدمها نمیتوانند اعضای یکدیگر باشند، اما میتوانند اعضای یک پیکر باشند.
حتی بابت چاپ شعر سعدی بر روی اسکناسها با ضبط «اعضای یکدیگرند»، از خجالت اعضای بانک مرکزی هم حسابی در آمدهاند. یکی از مشکلات اصلی، آن است که دستنویسهای کهن گلستان سعدی با نظر این پژوهشگران همراهی نمیکند.
..
و اما موضوع یادداشت امروز. ندیدم که در همۀ این مباحثات، کسی نظر عزیز نسفی مؤلف کشف الحقایق (تألیف در ۶۸۰ ق) و نویسندۀ همعصر سعدی را پُرسیده باشد. عزیز نسفی هم مثل سعدی معتقد بوده که انسانها میتوانند اعضای یکدیگر باشند. نسفی در بیان ویژگیهای اهل وحدت، پیش از هر چیز تذکر میدهد که «وحدت، مقام است نه مقال تا تو به فصاحت و بلاغت بر خود بندی. در این مقام، فصاحت و بلاغت در نمیگنجد. مشک آنجا که باشد خود بوی دهد. مشک را پنهان نتوان داشت و آفتاب را در انبان نتوان کرد». سپس، به قول روزنامهنگاران، میافزاید: «بدان که یک خاصیت اهل وحدت آن است که هیچ چیز و هیچ کس را دشمن ندارند. بلکه همه چیز و همه کس را دوست دارند که به یقین دانند که جمله، اعضای یکدیگرند» (ص ۲۴۰ - ۲۴۱). از این گفتار نسفی دانسته میشود که لااقل در قرن هفتم هجری، بنی آدم از این امکان برخوردار بودند که اعضای یکدیگر باشند.
#استادسیدعلیمیرافضلی
"چهار خطی"
🍁🍁
C᭄❁࿇༅══════┅─
┄┅✿░⃟♥️❃─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═
#معرفی_کتاب
«کتاب عاشقانه های کهن پارسی به نثر روان بازنویسی هستی فرخ 3جلدی قابدار انتشارات ملینا»
📖تعداد صفحات:836
اگه میخواید راجع به داستانهای عاشقانه ادبیات ما کتابی کامل رو بخونید پیشنهاد ما این کتابه
این کتاب شامل سیزده فصل است که هر فصل آن به یک عاشقانهی کهن فارسی مربوط میشود. عاشقانههای زهره و منوچهر، زال و رودابه، بیژن و منیژه، ویس و رامین، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، ورقه و گلشاه، گل و نوروز، مهر و مشتری، سلامان و آبسال، یوسف و زلیخا، ناظر و منظور.
🎧
✳️ دلنوشته چیست ؟ و چه ویژگی هایی دارد ؟
❇️ دلنوشتهها نوعی نوشتار احساسی و شخصی هستند که نویسنده در آنها احساسات، افکار، تجربیات و تأملات خود را به صورت صادقانه و بیپرده بیان میکند. این نوع نوشتهها معمولاً بدون رعایت قواعد رسمی و سختگیرانه نوشتاری نوشته میشوند و بیشتر بر احساسات و جریان طبیعی ذهن نویسنده تأکید دارند. در زیر به برخی ویژگیهای دلنوشتهها اشاره میکنیم:
❇️ ویژگیهای دلنوشتهها
◀️ صمیمیت و صداقت:
دلنوشتهها معمولاً با صداقت و صمیمیت نوشته میشوند. نویسنده در این نوع نوشتهها احساسات واقعی خود را بیان میکند و از تصنع و ریاکاری پرهیز میکند.
◀️ احساسات قوی:
دلنوشتهها غالباً شامل احساسات قوی و عمیق هستند. این احساسات میتوانند شامل عشق، دلتنگی، شادی، غم، تنهایی و یا حتی خشم باشند.
◀️ زبان ساده و روان:
دلنوشتهها معمولاً با زبان ساده و روان نوشته میشوند. نویسنده از زبان پیچیده و فنی استفاده نمیکند و سعی میکند به زبان خودمانی و قابل فهم بنویسد.
◀️ جریان طبیعی ذهن:
دلنوشتهها به شکل جریان طبیعی ذهن نویسنده نوشته میشوند. این نوشتهها ممکن است از نظر ساختاری منسجم نباشند و به صورت پراکنده و آزادانه بیان شوند.
◀️ بیان تجربیات شخصی:
دلنوشتهها اغلب به بیان تجربیات شخصی و خاطرات نویسنده میپردازند. نویسنده تجربیات خود را با خواننده به اشتراک میگذارد و از این طریق ارتباطی عاطفی و نزدیک با او برقرار میکند.
◀️ انعکاس افکار و تأملات:
دلنوشتهها فضایی برای بیان افکار و تأملات نویسنده فراهم میکنند. این نوشتهها میتوانند به بررسی مسائل فلسفی، اجتماعی و یا حتی روزمره بپردازند.
◀️ فضاسازی احساسی:
دلنوشتهها به دلیل طبیعت احساسی خود، فضاسازی قوی دارند. نویسنده سعی میکند با استفاده از کلمات و جملات احساسی، خواننده را درگیر و تحت تأثیر قرار دهد.
◀️ شخصیتمحوری:
در دلنوشتهها، شخصیت نویسنده و دنیای درونی او به شدت مطرح است. این نوشتهها بیشتر به بیان حالتها و احوالات نویسنده میپردازند تا به روایت داستانی خارجی.
❇️ مثالهایی از دلنوشتهها
◀️ دلنوشتهای درباره عشق:
"عشق همان حسی است که با دیدن چشمان تو در قلبم جاری میشود. هر لحظه بدون تو مثل قرنی است و هر ثانیه با تو مثل بهشتی بیپایان. دوستت دارم و این عشق هرگز پایان نخواهد یافت."
◀️ دلنوشتهای درباره دلتنگی:
"دلتنگی مثل سایهای است که همیشه با من است. هر کجا که میروم، به دنبال من میآید و قلبم را سنگین میکند. چقدر دلم برای صدایت، برای لبخندت تنگ شده است. ای کاش زمان بازمیگشت و دوباره میتوانستم در کنارت باشم."
❇️ نتیجهگیری:
دلنوشتهها نوعی نوشتار شخصی و احساسی هستند که با صداقت، صمیمیت و زبان ساده نوشته میشوند. این نوشتهها به بیان احساسات، تجربیات و افکار نویسنده میپردازند و فضاسازی قوی و احساسی دارند. دلنوشتهها ابزاری مناسب برای ارتباط عمیق و صمیمی با خواننده هستند و میتوانند تأثیرگذاری بسیاری داشته باشند.
اگر چه بين من و تو، هنوز ديوار است
ولى برای رسيدن، بهانه بسيار است
بر آن سريم كزين قصه، دست برداريم
مگر عزيز من! اين عشق، دست بردار است
كسى به جز خودم اى خوب من ، چه مى داند
كه از تو از تو بريدن ، چه قدر دشوار است
مخواه مصلحت انديش و ،منطقى باشم
نمی شود به خدا، پاى عشق در كار است
در آستانه ى رفتن، در امتداد غروب
دعاى من به تو تنها، خدا نگهدار است
كسى پس از تو خودش را به دار خواهد زد
كه در گزينش اين انتخاب، ناچار است ...
#محمد_سلمانی #شعر
شاعر ارجمند
پنل اختصاصی رایگان برای معرفی شما در نقشه ادبی شاعران معاصر
ایران آماده است .وارد شوید پایگاه خبری شاعر www.shaer.ir
شاعر ارجمند
پنل اختصاصی رایگان برای معرفی شما در نقشه ادبی شاعران معاصر
ایران آماده است .وارد شوید پایگاه خبری شاعر www.shaer.ir
4-030725سهراب.mp3
23.87M
در این درسگفتار دربارۀ جهانبینی #سهراب_سپهری حرف زدهام.
از دنیایی گفتهام که همۀ موجودات زندهاند و شعور و انرژی دارند. از رابطۀ این تفکر با اسلام و بودیسم گفتهام.
بعد به عنوان نمونه شعر «قایقی خواهم ساخت» #سهراب را با این نگاه تحلیل کردهام.
به گمانم ارزش شنیدن دارد.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
رضا بیات ،شاعر و منتقد ادبی
🌿گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمان است که خاتم با اوست...
🪐دورهمنشینی جوانان و اهالی شعر و ادب فارس
🟪خانه شعر و ادبیات خاتم
🔰مجال شعرخوانی، نقد آثار، گفت و گو و فراگیری
📆 دوشنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳
⏳ ساعت: ۱۶:۰۰
📝باارشاد:
دکتر محمد مرادی
✨موضوع:
سبک شناسی،شعر وقوعی و ادبیات واسوخت
📍مکان:
چهارراه حافظیه- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- طبقه زیرین- تالار گفتگو
🔼ورود برای عموم علاقهمندان به شعر و ادبیات، آزاد است.🌹
|خانه شعر و ادبیات خاتم| 🌿
@khatam_shz
در میانهٔ میدان...
با چفیه و جلیقه و قرآن شهید شد
یعنی که در میانهٔ میدان شهید شد
بیچاره آنکسی که به پیمان وفا نکرد
خوشبخت آنکه بر سر پیمان شهید شد
تسبیح و عطر؛ قمقمهٔ آب پس کجاست؟
حدست درست، با لب عطشان شهید شد
چند اسکناس، پول زیادی نمیشود
اما کسی نگفت که ارزان شهید شد!
آنکس که هم کتاب دعا، هم تفنگ را
با هم به جبهه برد، مسلمان شهید شد
بیعشق و بیحماسه و بیشوق و بیامید
بیجنگ و بیمبارزه نتوان شهید شد
من بیحسین ماندم و بَلهُمأضل شدم!
او عاقبتبهخیر شد، انسان شهید شد
✍🏻 #مهدی_جهاندار
🏷 #شهید_یحیی_سنوار
تک بیت
ای سرو سرافرازِمقاوم «سنوار»
با خون تو عشق سبز تر خواهد شد!
#حسین-کیوانی
🌺 باز هم صدر خبرها شد غمِ سردارها
تا حکایتها کند از میثم تمارها
🌺 قصه عشق است؛ مجنون در پى ليلاى خود
عاشقان را ديدهايم از شوق، سر بر دارها
🌺 با شهادت زندهتر از پيش، جولان مىدهيم
رقص در میدان عجب شوریست در پيكارها!
🌺 شيعه و سنى ندارد؛ آرمان ما يكیست
ما زهیریم و ز نسل مالک و عمارها
🌺 باز هم تكثير خواهد شد در اين مكتب هنوز
همچو اسماعيل و نصرالله تا سنوارها
🌺 خون يحيىٰ غرق خواهد كرد اسرائيل را
کربلا تکرار میگردد در این تكرارها
🌺 چشمها را باز كن، طوفانالأقصى را ببين!
هان تلاويو است، فردا تلّى از آوارها
🌺 عمرتان کوتاه بود و میشود کوتاهتر
ای سگان هار صهیونیست! ای کفتارها!
🌺 مقصد بعدىِ ما قدس است بى چون و چرا
ما نماز فتح مىخوانيم آنجا؛ بارها
🌺 جمعهٔ نصر الهی، میشود نزدیکتر
منتظر هستیم، آری؛ تشنهٔ دیدارها
✍ سرودهٔ محمدمهدی عبداللهی برای شهید السنوار
#سنوار