eitaa logo
QASiM.ZARIF.RESEARCH
1 دنبال‌کننده
196 عکس
6 ویدیو
13 فایل
پیوند عضویت در صفحه اینستاگرام: instagram.com/ghzresearch
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش تفسیر قریب به دویست تفسیر از مذاهب گوناگون و زبان‌های مختلف در این سامانه موجود است. (به تصویر نگاه کنید.)
اعلام قرآن اعلام قرآن از پژوهش های نوین این پایگاه است. یکی از عوامل کلیدی در تفسیر قرآن شناسایی دقیق اعلام صریح و غیر صریح است. در این بخش، اعلام موجود در آیات با استناد به تفاسیر مهمی چون مجمع البیان طبرسی و جامع البیان طبری استخراج گردیده و به 24 گروه دسته بندی شده است. علاوه بر آن هر علم با ارجاع به اعلام مرتبط و اتصال مقاله ای به آن، به صورت گسترده تر معرفی شده است. امکان لینک اعلام به پایگاه نور مگز و نورلایب وجود دارد.
با انتخاب عَلَم مورد نظر می‌توان به توضیحی درباره آن دست یافت (به تصویر نگاه کنید)
همچنین می‌توان جای عَلَم مورد نظر در قرآن کریم را بیابیم. (به تصویر نگاه کنید)
سوره‌نامه شناسنامه سوره‌های قرآن است. در این بخش برای قرآن و هر یک از سوره‌ها شناسه ای منسجم با سرفصل‌های یکدست از منابع تفسیری و علوم قرآنی تدوین گردیده است. تلاش شده اطلاعات کامل و جامع سوره از منابع معتبر گردآوری و با حذف موارد تکراری و تکمیل کمبودها با متنی هماهنگ ارائه گردد. در بخش سوره‌نامه می‌توان به فهرست سوره‌های قرآن با دو چینش بر اساس ترتیب نزول و مطابق با مصحف دست یافت. همچنین با کلیک بر "درباره قرآن" می توان حجم انبوهی از اطلاعات پیرامون قرآن کریم را مشاهده و مطالعه نمود.
اعراب قرآن جدیدترین قرآن پژوهی هوشمند در زمینه صرف، نحو و بلاغت است. در این برنامه یکدوره اعراب کامل قرآن به صورت ماشینی و دستی ارائه شده است. تجزیه صرفی و ترکیب نحوی قرآن با قابلیت دسته بندی تگ های صرفی و نمایش پیکره نحوی با جستجوی ترکیبی و ارائه بلاغت قرآن به شیوه درختی با اتصال به آیات نمایش داده می شود.
پانزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ویژه استادان و طلاب دانش‌پژوه حوزه علمیه خراسان مهلت ارسال آثار: 15 خرداد 99 طلاب عزیز برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره اعم از انتخاب موضوع، آشنایی با ابزارها و نرم‌افزارهای پژوهشی، ویرایش و نگارش، صفحه آرایی، آشنایی با word و ... به پژوهش مدرسه مراجعه فرمایند. نکته مهم: اثر پژوهشی منحصر در نگارش مقاله نیست بلکه افزون بر مقاله می‌تواند کتاب، رساله علمی و پایان‌نامه، طرح و ایده پژوهشی و تولید نرم‌افزارهای پژوهشی باشد. همچنین بخش ویژه این فراخوان شامل عناوین زیر است: 1. بیانیه گام دوم؛ راهکارها و راهبردها 2. سردار سلیمانی و مکتب مقاومت 3. حوزه انقلابی، حوزه تحولی اطلاعات بیشتر در spnf.hozehkh.com
برخی از اشتباهات رایج در حیطه مدیریت زمان 1. تمایل به کم‌خوابی 2. تهیه فهرستی از همه کارهای ریز و درشت؛ کوتاه و طولانی، مهم و غیر مهم این کار بیشتر باعث وقت‌گیری و سردرگمی می‌شود انسان را عصبی و افسرده می‌کند و باعث استرس‌زایی می‌شود. مدیریت زمان باید لذت ما را از انجام کارها افزایش دهد. 3. استفاده از چندین ابزار مختلف و متنوع برای مدیریت زمان، باعث سردرگمی و وقت‌گیری می‌شود. 4. انجام دادن چند کار به‌صورت هم‌زمان اگر بر روی یک کار تمرکز کنیم، دقت و راندمان افزایش می‌یابد و انرژی کمتری مصرف می‌شود. 5. یکی دیگر از اشتباهات در مدیریت زمان، مدیریت همه لحظه‌ها و برنامه ریختن برای تمام دقایق و یا برنامه‌ریزی کردن برای بخشی از زمان‌ها است. بهترین برنامه‌ریزی، برنامه‌ای است که تنها زمان‌ها و کارهای مهم در آن درج شود. 6. کار بی‌وقفه و پیوسته، باعث کاهش راندمان می‌شود. زمان استراحت و تنفس در برنامه تعریف‌ شود. 7. داشتن وسواس برای انجام تمام کارها
نگران زبان فارسی‌ام (2) چرا زبان فارسی؟ نمی‌شود باور کرد که نفوذ به خاطر قدرت سیاسی کشور فارسی‌زبان است. علت نفوذ شاید یک مقدار در خود ذات این زبان است؛ یعنی ترکیب و شیوایی ویژه و آهنگی که این زبان دارد. من از بعضی کسانی که در مجامع جهانی خیلی حضور پیدا می‌کنند و نطق‌های مختلف را می‌شنوند، شنیدم که می‌گفتند آهنگ و نطق‌های فارسی، گیراتر از آهنگ زبان‌های دیگر است. علت دیگر نفوذ ، آن بار معنایی است که این زبان با خودش حمل می‌کند. ، فرهنگ غنییی را با خودش می‌برده است؛ این فرهنگ امروز در اختیار ماست؛ عمدتاً هم فرهنگ اسلامی است. امروز هم حقیقتاً در دنیا جاذبه‌ی جدیدی پیدا کرده است. هر جا که جاذبه‌ی این فرهنگ و این تفکر بتواند راهی باز کند و نفوذی بکند، هم هست. در چنین شرایطی، در کانون ، باید به این زبان رسید. این زبان خیلی سعه و ظرفیت دارد. (1) انگلیسی‌ها با زرنگی زبان خودشان را زبان علم و زبان بین‌المللی کرده‌اند و هر چه شما می‌خواهید یاد بگیرید و هر چه می‌خواهید بخوانید، مجبورید زبان آن‌ها را یاد بگیرید. شما کاری کنید که در پنجاه سال آینده، همین نیاز به شما باشد. (2) کاری کنید که پنجاه سال بعد، اگر کسی خواست به تازه‌های علمیِ آن روز دست پیدا کند، مجبور بشود بیاید یاد بگیرد (3) از پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ استفاده شود. زبان خیلی مهم است برادران و خواهران عزیز! اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست.
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (3) می‌خواهیم در عمل یک تحقیق را شروع کنیم. چه باید کرد؟ یک دور فلسفی در تحقیق وجود دارد که شاید در نگاه اول آن را به یک امر غیر ممکن تبدیل کند. تحقیق باید در آغاز کار باید داشته باشد. یعنی تا زمانی که یک پژوهشگر، و نداشته باشد، نمی‌تواند شروع به تحقیق کند؛ از سوی دیگر برای اینکه حرف نوی داشته باشد باید تحقیقی انجام داده باشد؛ و این دور است و غیر ممکن؛ لذا هرگز هیچ تحقیقی انجام نخواهد شد، چون لازمه آن، وقوع یک امر غیر ممکن است و ظاهرا نیز همین طور است! در جواب این دور باید گفت که نمی توان یک تحقیق را از صفر شروع کرد. فرد باید در زمینه علمی مربوط به مرحله ای از دانش رسیده باشد که یک و فکر نو در ذهنش ایجاد شده باشد تا این نو، آغازی بر یک تحقیق باشد. سپس تحقیق را انجام داده و در پایان، آن به یک علم اثبات شده تبدیل شود. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆👆برای اینکه به یک کشف علمی برسیم، صرف تلاش و زحمت و عرق ریختن، مشکلی را حل نمی کند بلکه باید فکر و ای وجود داشته باشد. پس اگر روزی جرقه یک در ذهنمان زده شد، مهم این است که ابزار انجام آن تحقیق را داشته باشیم و روش تحقیق را به خوبی بشناسیم. باید دستور پخت و ارائه یک را به شکلی قابل قبول به دست‌آورد. مواد اولیه را باید خودتان داشته باشید و نوع غذا را هم باید خودتان انتخاب کنید. البته تضمینی وجود ندارد که هر ، الزاما به نتیجه برسد. همیشه نود درصد اختراعات و اکتشافات علمی منتهی به شکست است. لازم نیست هر کاری که شروع می‌کنیم حتما در انتها، نتیجه ای از آن بگیریم. ادیسون جمله معروفی دارد به این مضمون که: «من نهصد و نود و نه روش می‌دانم که به اختراع چراغ برق منتهی نمی‌شود!». تحقیق، کار پرزحمتی است که فقط در برخی از موارد به نتیجه می‌رسد؛ بنابراین باید برخورد واقع بینانه‌ای با آن داشت. منبع: روش تحقیق عمومی بارویکرد علوم انسانی-اسلامی دکتر
سخنی درباره اهمال‌کاری: (بخش نخست) یک شکل ساده از تعریف اهمال‌کاری (Procrastination) به‌صورت زیر است: اهمال‌کاری یعنی این‌که کارهای ضروری‌ را عقب بیندازیم و ترجیح دهیم که ابتدا به سراغ کارهایی با ضرورت کمتر برویم. به‌بیان‌دیگر، اگر ملاک ما در اولویت بخشیدن به فعالیت‌هایمان "لذت اکنون" باشد و حواسمان به "دردِ دور" نباشد و کارهایی که لذت انجامشان بیشتر یا رنج انجام‌ دادنشان کمتر است را در فهرست فعالیت‌های خود – فارغ از اهمیت و ضرورت واقعی آن‌ها – در اولویت قرار دهیم نه کارهای ضروری و مهمّمان را دچار اهمال‌کاری شده‌ایم. اینکه انسان‌ها به‌جای اینکه به اثرات بلندمدت تصمیم‌ها و رفتارهای خود فکر کنند، به‌صورت کاملاً غریزی ترجیح می‌دهند رفتارهای لذت آفرین را انجام داده و از رفتارهای رنج‌آور دوری کنند، نشان اهمال‌کاری آن‌هاست. انسان در شبیه‌سازی و تخمین آینده خطاهای زیادی دارد و نمی‌تواند به‌درستی حدس بزند که وقتی کار امروز را به فردا می‌اندازد، فردا چه احساسی را تجربه خواهد کرد. شاید اگر می‌توانست تلخی و سختی احساس فردا را به‌درستی پیش‌بینی کند، کارهایش را در زمان مناسب انجام می‌داد و به سمت اهمال‌کاری نمی‌رفت. فرض کنید همان لحظه که در رانندگی خطایی انجام می‌دهید، جریمه از حساب شما کسر شود. اثر این نوع پرداخت جریمه، با جریمه‌ای که ماه‌ها یا سال‌ها بعد، زمان معامله‌ی ماشین و اخذ صورت‌ وضعیت خلافی خودرو پرداخت می‌کنید، تفاوت دارد. اهمال‌کاری و به تعویق انداختن را زمانی می‌توان به‌عنوان یک مشکل و اختلال رفتاری مورد توجه جدی قرار داد که سه ویژگی زیر را داشته باشد: موجب کاهش کارایی شود 2 . در کارها و فعالیت‌های ضروری هم وجود داشته باشد. 3. در کل، موجب تأخیر در انجام فعالیت‌ها شود. به عبارتی اگر شما باید تا فردا یک هدیه برای تولد دوستتان بخرید و امروز هم جمعه هست و کار دیگری ندارید، عقب انداختن خرید هدیه از صبح به ظهر یا عصر – حتی اگر به نیت استراحت بیشتر باشد – مصداقی از اهمال‌کاری نیست. اما اگر در دانشگاه یا مدرسه هستید و برای خودتان می‌چرخید و درودیوار را نگاه می‌کنید و در همان حال دوستانتان منتظر هستند که به سراغشان بروید و انجام پروژه درسی و مباحثه و... را آغاز کنید، باید بپذیرید که به‌صورت جدی گرفتار اهمال‌کاری هستید. ادامه دارد...
سخنی درباره اهمال‌کاری: (بخش دوم) تبعات منفی اهمال کاری: تبعات منفی زیادی برای اهمال‌کاری شمرده شده است که از جمله آنها می‌توان به استرس، اضطراب، احساس گناه، ایجاد بحران یا تصور وجود بحران، کاهش سلامت و همینطور کاهش خروجی مفید و بهره وری اشاره کرد. من چقدر اهمال‌کارم؟!!! (پرسشنامه پیرس استیل) (برای امتیاز دادن به هر جمله، می‌توانید عددی بین ۱ تا ۵ در نظر بگیرید. عدد یک نشان می‌دهد که آن جمله اصلاً شما را توصیف نمی‌کند و عدد پنج نشان می‌دهد که آن جمله کاملاً توصیف شماست. سایر عددها هم، وضعیتی بین این دو را نشان می‌دهند.) 1.تصمیم‌ها را‌ آن‌قدر به تأخیر می‌اندازم که دیر می‌شود. 2.حتی وقتی تصمیم می‌گیرم، اجرای آن را به تأخیر می‌اندازم. 3.پیش از این‌که به تصمیم‌های نهایی برسم، وقت بسیاری را به بهانه‌ی‌ موضوعات بی‌اهمیت تلف می‌کنم. 4.حتی وقتی به مهلت مشخصی نزدیک می‌شوم، اغلب وقتم را صرف کارهای دیگر می‌کنم. 5.حتی فعالیت‌های کم‌زحمت من که فقط به کمی نشستن و کار کردن نیاز دارند، روزها عقب می‌افتند. 6.معمولاً می‌بینم سرگرم انجام کارهایی هستم که قرار بوده چند روز قبل انجام شوند. 7.مدام می‌گویم: این کار را فردا انجام می‌دهم. 8.اغلب وقتی می‌خواهم کاری را شروع کنم، قبل از آن تأخیرهای بی‌دلیل ایجاد می‌کنم. 9.وقت کم می‌آورم. 10.کارها را سر زمان خودشان انجام نمی‌دهم. 11.در رساندن کارها به مهلت تعیین شده، خوب نیستم. 12.انداختن کارها به آخرین دقیقه، در گذشته برای من هزینه مالی ایجاد کرده است. ادامه دارد...
سخنی درباره اهمال‌کاری: (بخش سوم) 📝راهکاری برای رهایی از تنبلی: کسی که احساس می‌کند گاهی تنبلی، سستی و اهمال کاری در رفتارش وجود دارد و در پی رفع این مشکل است، قاعدتاً از این رفتار لطمه دیده یا می‌داند که لطمه خواهد دید (اگر این را قبول نداشت، در پی کمرنگ کردن این عادت نبود). وقتی کسی می‌داند که رفتاری به او لطمه می‌زند، چرا آن رفتار را انجام می‌دهد؟ مگر همین تبعات منفی برای ترک یک عادت و تغییر رفتار کافی نیست؟ اگر پاسخ این سوال را بدانیم، احتمالاً می‌توانیم اهمال کاری را به شکل بهتری مدیریت کنیم. 📝یکی از راهکارهای غلبه بر تنبلی و اهمال‌کاری خُرد کردن اهداف و کارها در طول زمان مشخص است. اگر قرار است کاری در طول مدت زمان مشخصی انجام شود، خُرد کردن آن کار به بخش‌های کوچک‌تر، و مهلت تعیین کردن برای هر بخش، می‌تواند خروجی ما را بهبود دهد. اگر کاری را برای دیگری انجام می‌دهیم، چه بهتر که او این مهلت‌ها را تعیین کند. اما اگر چنین نبود، لااقل خودمان این کار را انجام دهیم. مثال: به جای این‌که بگوییم من در سال جاری ۱۲ کتاب خواهم خواند، ۱۲ تاریخ مشخص کنیم و بگوییم که در هر تاریخ، مطالعه‌ی یکی از کتاب‌ها به پایان خواهد رسید. مثالی دیگر: اگر از آن دسته طلبه‌ها هستید که مطالعه درس را به شب امتحان موکول می‌کنید، مطالعه را به چند بخش تقسیم کنید و زمان‌های مشخصی را برای مطالعه هر بخش مشخص کنید. 📝نکته مهم: خرد کردن کار و تعیین مهلت را مکانیکی و کورکورانه انجام ندهید. بلکه به جنس کار و شرایط واقعی خودتان توجه کنید و مهلت‌های کوچک‌تر را بر این اساس بچینید. نگا.👀 به تصویر بالا👆 ادامه در پست پایین👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆👆فرض کنیم می‌خواهید امسال ۱۲ کتاب بخوانید. آیا منطقی است که بگویید هر ماه یک کتاب می‌خوانم؟ آیا واقعاً فروردین ماه و اسفند ماه شما یکسان است؟ آیا بهتر نیست برای ماه اول سال (به خاطر تعطیلات) دو کتاب و برای دو ماه آخر سال (به خاطر فشار پایان سال) یک کتاب در نظر بگیرید؟ فرض کنیم می‌خواهید هر هفته هفت ساعت زبان بخوانید: ضعیف‌ترین شکل تعیین مهلت این است که بگویید: تا آخرین ساعت روز جمعه‌ی هر هفته، هفت ساعت زبان خواندن را پُر خواهم کرد. کمی بهتر آن است که بگویید هر شب یک ساعت زبان می‌خوانم و برای هر شب که چنین نشد، جریمه تعیین می‌کنم. اما بهترین حالت این است که کار را بر اساس واقعیت‌ها و محدودیت‌های خود، خُرد کنید. مثلاً شاید برای یک نفر چنین برنامه‌ای مناسب باشد: از شنبه تا پایان روز دوشنبه، مجموعاً دو ساعت می‌خوانم و اگر نخواندم، جریمه‌اش … است. در سه‌شنبه و چهارشنبه هم، مجموعاً دو ساعت می‌خوانم و اگر نخواندم، جریمه‌اش … است. پنجشنبه و جمعه که خلوت‌ترم، مجموعاً سه ساعت می‌خوانم و اگر نخواندم، جریمه‌اش … است. با پاسخ به پرسش‌های زیر در گروه دانش‌پژوهان در بحث مشارکت کنید: آیا تجربه‌ای در خرد کردن کار و مهلت‌ تعیین کردن برای هر مرحله دارید؟ چنین کاری را چگونه انجام داده‌اید و تا چه حد موفق بوده است؟ اینجا بیشتر بخوانید و بدانید:👈https://motamem.org/%d8%ba%d9%84%d8%a8%d9%87-%d8%a8%d8%b1-%d8%aa%d9%86%d8%a8%d9%84%db%8c-%d8%a7%d9%87%d9%85%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c/ دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (4) شکل گیری و وضوح ایده محقق باید داشته باشد تا در مسیر و حول و حوش آن کاری کند. البته فقط ده درصد ممکن است که به نتیجه برسد و نود درصد احتمال موفقیت وجود دارد. این بعد از شکل می‌‌گیرد و باید آن روی آورد. این امر برای تعیین مسیر و حرکت در جهت تعیین شده مهم است و به عنوان زیرسازی تحقیق شناخته می شود. تا وقتی یک پژوهش گر، نکرده، سؤالاتش مبهم است؛ بعد از ، مسیر مشخص می شود. آن ، علم اجمالی ماست که پس از و رسیدن به علم تفصیلی، ثابت یا رد می شود. ادامه دارد... منبع: روش تحقیق عمومی بارویکرد علوم انسانی-اسلامی دکتر دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (۵) یادداشت کردن اندیشه‌های شخصی (1) وقتی به ذهن یک پژوهش‌گر خطور می‌کند فور‌‌‌ا باید آنها را یادداشت نماید چرا که مانند کتاب نیستند که هر گاه به آنها مراجعه کنید سر جایشان باشند بلکه اگر به موقع نوشته نشوند از ذهن پاک خواهند شد. حفظ و پرورش فقط با «مکتوب شدن» اتفاق خواهد افتاد. این اندیشه‌ها را باید پروراند و نوشت و از جملاتی استفاده کرد که «يصح السكوت عليها» باشد. یعنی اگر یک سال بعد هم آن را بخوانیم با از بین رفتن سابقه ذهنی، باز هم بتوانیم بفهمیم چه چیزی نوشته ایم. بنابراین وقتی خود را روی کاغذ می آوریم باید کاملا پخته مکتوب شوند به گونها که فرض را بر این بگذاریم که اگر از دنیا رفتیم و فردی خواست یادداشت های ما را جمع آوری و چاپ کند، برای او معنادار باشند. ادامه دارد... منبع: روش تحقیق عمومی بارویکرد علوم انسانی-اسلامی دکتر دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (6) یادداشت کردن اندیشه‌های شخصی (2) بسیاری از دانش‌پژوهان از سختی کار پژوهش هراس‌مندند. از این رو از نوشتن گریزانند. یکی از راهکارها برای نوشتن مقاله و اثر پژوهشی، نوشتن و به اصطلاح "دست به قلم بودن" است. دست شما در نوشتن باید ورزیده شود. نوشتن کمک می‌کند آزادانه خود را بروز دهیم، به وضوح و روشنی نسبت به خود و اهدافمان دست یابیم و ایده‌های جدید خلق کنیم. فقط شروع کنید به نوشتن و به این فکر نکنید که می‌خواهید چه بنویسید یا چقدر خوب می‌توانید کلمات را روی کاغذ بیاورید. خود را ویرایش نکنید، فقط بنویسید. اگر نیاز به فکر کردن بیشتر دارید، می‌توانید کلمات یا عباراتی، چون اهداف، نقاط قوت من و … بنویسید و سپس از همان جا شروع کنید. خاطره بنویسید؛ می‌توان رویدادهای شخصی روزانه را پیش از خواب نوشت. آرزوهایتان را فراموش نکنید بال رویاهایتان را بر پهنه کاغذ بگسترانید. اگر از مدیران و مسئولان عصبانی هستید دق‌دلی‌تان! را بر روی کاغذ پیاده کنید. نامه‌ای به دوست، همسر یا فرزندانتان بنویسید. یک کلام؛ زندگیتان را بنویسید. برای از تو نوشتن مرا خیال تو کافی ست اگر رها کند این روزگار فتنه گری را... دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید. لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی سروش و ایتا @ghzresearch
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (7) یادداشت کردن اندیشه‌های شخصی (3) اندیشه های شخصی انواع مختلفی دارند. گاهی مستقیما به تجربیات پژوهشگر در مورد جهان پیرامون او مربوط می‌شوند، ممکن است نه از روی کتابی باشند و نه سابقه ذهنی در مورد آن داشته باشد و به طور گذرا مطلبی به ذهن فرد خطور نماید. گاهی اوقات اندیشه‌های شخصی، «مطالب جانبی» مقالات هستند. یعنی وقتی پژوهشگر مقاله‌ای می‌نوشته، چیزی به ذهنش خطور کرده که برایش جالب بوده و فکر می‌کرده که آن نکته می‌تواند نقطه شروع خوبی برای بحثی دیگر باشد. گاهی هم ممکن است با «نوشته‌های کوتاه» سر و کار داشته‌باشیم. پیشنهاد می‌شود اگر روحیه پژوهشی دارید این احساس و توانایی را از هم اکنون در خود ایجاد کنید: سعی کنید در مورد هر موضوع جذابی که با آن روبه رو می‌شوید مقاله ای کوتاه ولو یک صفحه‌ای بنویسید. فقط کافی است چیزی که در مورد آن فکر کرده‌اید را روی کاغذ بیاورید. البته لازم نیست حتما ارجاعی داشته باشد. عادت به تولید نوشته‌های کوتاه یک صفحه‌ای می‌تواند در راستای کار پژوهشی بسیار مفید واقع شود. منبع: روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث دکتر دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید. لینک عضویت در کانال پژوهش مدرسه علمیه شهید شفیعی سروش و ایتا @ghzresearch
نگران زبان فارسی‌ام (3) چرا زبان فارسی؟ (2) به‌نظر من، از جهتی یک زبان استثنایی است. زبان عربی با آن گسترش واژگانی که دارد، خصوصیت را ندارد و آن، ترکیب‌پذیری است. میشود با سلیقه‌های خوب، از ، بی‌نهایت ترکیب‌های خوب درست کرد. البته ترکیب‌های غلط و بد هم می‌شود درست کرد و امروز ما دچار این بلیه هستیم؛ یعنی هرکس ترکیبی درست می‌کند! البته در سابق لغت درست می‌کردند، که دفع کردنش آسانتر بود. {به عنوان مثال} ما این همه تکرار کردیم، در رادیو و تلویزیون هم گفتیم که نگویید «لازم به ذکر است»؛ اما هر کاری می‌کنیم، نمی‌شود! رسماً گفتیم، ابلاغ هم کردند، در سخنرانی هم گفتیم که این ترکیب «لازم به ذکر است» را نگویید؛ ولی باز می‌گویند! یک روز در جلسه‌یی در صدا و سیما من صحبتی کردم و گفتم که این‌قدر نگویید «داریم»؛ این تصویر فلانی را داریم، این صدای فلانی را داریم، این مذاکره را با هم داریم؛ این یک گرته‌برداری غلط از زبان بیگانه است؛ در فارسی چنین چیزی نداریم. مثلاً به جای این‌که بگوید من با شما گفتگویی بکنم، می‌گوید من با شما گفتگویی داشته باشم؛ مرتب این فعل «داشتن» را به‌صورت {فعل‌های} کمکی غیر وارد و غیر صحیح و غیر اصیل در استفاده می‌کنند؛ هرچه هم می‌گوییم، فایده‌یی ندارد! ادامه در پست پایین👇👇👇👇
ادامه پست بالا👆👆👆👆 واقعاً انسان گاهی میبیند که برخی از واژه‌ها غلط تلفظ می‌شود؛ گاهی هم هست که شعر حافظ یا صائب را غلط می‌خوانند؛ آدم می‌خواهد یقه‌ی خودش را پاره کند! شعر به آن قشنگی را - بخصوص در تلویزیون - بد می‌خوانند، غلط می‌خوانند، زشت می‌خوانند! این همان بلیه‌ی بزرگ در حال حاضر است. واقعاً ضابطه‌یی لازم است. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی70/11/27 دیدگاه خود را درباره این محتوا بنویسید.
نشانه‌گذاری (1) تعریف نشانه‌گذاری سجاوندی یا نشانه گذاری «Punctuation» به کارگیری نشانه‌هایی قراردادی است که موجب خواندن درست، فهم آسان و دقیق مطالبی می شود که به دلیل غیبت گوینده، ممکن است به ابهام یا کژتابی دچار شود. نشانه‌گذاری، دانش به کارگیری نماد و نشانه‌هایی است که برای راهنمایی چگونه خواندن، تدوین شده است. این نشانه‌ها تنها زمانی به کار می‌روند که به رفع ابهام و دریافت دقیق معنا کمک کنند؛ بنابراین به کارگیری آن‌ها در حد ضرورت جایز دانسته شده است و هرگونه افراط و تفریط، نقض غرض و مانع توجه کردن به اصل زیبایی کلام و همچنین مايه ملال خواننده، بدخوانی، نارسایی آوایی و معنایی و ... می شود. نشانه گذاری به طور کلی شامل دو بخش است: بخش نخست، شامل مجموعه نشانه‌هایی است که امروزه عموم مردم با آن‌ها آشنا هستند؛ مثل نقطه، ویرگول (درنگ نما)، دونقطه، نقطه - ویرگول و ... بخش دیگر، شامل نشانه‌ها و قواعدی متناسب با تیتر بندی، پاراگراف بندی و ... است، که به کارگیری آن‌ها نقشی مهم در زیبایی و جلب توجه مخاطب دارد. منبع: دانش نشانه‌گذاری در خط فارسی دکتر ناصر نیکوبخت
گام نخست پژوهش ایده‌پردازی (8) یادداشت کردن اندیشه‌های شخصی (4) اگر هدف تحقیق، متقاعد کردن استاد راهنماست، کار سخت نیست. اما اگر هدف ما نوشتن یک مقاله یا رساله واقعی است که یک نظریه نو را مطرح کند و به علم خدمت کند،باید روشمان این گونه باشد که از همان ابتدای شروع کار تحقیق تا پایان آن بنویسیم. درعمل خواهیم دید اگر یک محقق کاغذ و قلم به دست نباشد حتی نمی‌تواند فکر کند. ما باید عادت کنیم تا افکاری که به ذهنمان می‌رسد را فورا روی کاغذ بیاوریم. یادداشت‌های شخصی اصلا همین است؛ حتی کنار رختخواب و در اتوبوس، باید کاغذ و قلم همراهمان باشد. این عادت برای به ویژه ما ایرانی ها عادت خوبی است. زیرا اصولا ما با حرف زدن رابطه بیشتری داریم تا نوشتن! این یک مشکل تاریخی است. وقتی می‌خواهیم شفاهی صحبت کنیم می‌توانیم مستدل حرف بزنیم، اما هرگز در خودمان این توانایی را برای نوشتن به وجود نیاورده‌ایم. علم اگر نوشته نشود ضایع می‌شود. افرادی که با نوشتن پیوند نخورده‌اند استعدادشان شکوفا نشده‌است. در عصر رایانه، شرایطی به وجود آمده که اگر با بالاترین سرعت هم به پیش برویم، باز هم نگرانیم که نکند عقب بمانیم. این دوره، دوره ای نیست که بخواهیم به انتقال شفاهی مطالب اکتفا نموده و توانایی نوشتن را در خود به وجود نیاوریم. تنها راه به دست آوردن این توانایی، تمرین است. منبع: روش تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث دکتر
تخفیف هفتاد درصدی اشتراک پایگاه ابر نور برای بهره‌مندی از بیش از دویست نرم‌افزار نور
کتاب تفکر 360 درجه نوشته دکتر منصور دهستانی این کتاب به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر و اندیشیدن خود را در چهار حوزه تفکر خلاق، تفکر نقاد، تفکر کل‌نگر و تفکر یکپارچه توسعه دهید. تمام بخش‌های این کتاب به صورت خودآموز و خود گام شمارا به این هدف هدایت خواهد کرد. اگر می خواهید با چهار سبک موثر تفکر در کار و زندگی آشنا شوید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می کنم. آنچه در این کتاب می خوانید : تفکر خلاق: آشنایی و کسب مهارت در خلاقانه فکر کردن و تولید ایده های خلاقانه و نوآورانه تفکر نقاد: آشنایی و کسب مهارت در  نقد و غربالگری افکار و ایده های مختلف تفکر سیستمی: آشنایی و کسب مهارت در تحلیل مسایل به شیوه سیستمی( تحلیل اجزا و روابط میان آن ها) تفکر جامع نگر(انتگرال): آشنایی و کسب مهارت در پیوند میان الگوها و چارچوب های مختلف تفکر خواندن بخشی از کتاب: http://dehestani.net/pdf/?url=http://dehestani.net/wp-content/uploads/2018/04/360-thinking-Part.pdf
چگونه به کتاب‌خوانی عادت کنیم؟ (توصیه‌های در مورد کتاب‌خوانی) پیش از خواب! در منزل خود من، همه‌ی افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان می‌برد. خود من هم همین‌طورم. نه این‌که وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه می‌کنم، تا خوابم می‌آید، کتاب را می‌گذارم و می‌خوابم. همه‌ی افراد خانه‌ی ما، وقتی می‌خواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر می‌کنم که همه‌ی خانواده‌‌های ایرانی باید این‌گونه باشند. توقع من، این است. باید پدر‌ها و مادر‌ها، بچه‌‌ها را از اول با کتاب، محشور و مأنوس کنند. حتی بچه‌‌های کوچک باید با کتاب انس پیدا کنند. .
: جایگاه مطالعات تطبیقی و نقد متن در پژوهش‌های مهدویت؛ مطالعه موردی مزامیر 45 🎤 ارائه دهنده: هادی ▫️ مشخصات: 1 جلسه | فیلم ⭐️ سطح مهارت: 🌐 مشاهده نشست علمی eklm.ir/xUp0x 👥 عضویت در کانال @ekalam
یادداشتی از استاد رسول جعفریان مطهری هنوز هم تک است همچنان مثل قدیم چنین می‌اندیشم که استاد مطهری نه یک بلکه چندین سر و گردن از تمامی نویسندگان مسلمان ایران و جهان اسلام معاصر خود بالاتر است. آدمی فکور، معتدل، و جستجوگر. کسی که تلاش می‌کرد بفهمد، و این مهم‌ترین خصلت او بود. او به مهم‌ترین مسائل اجتماعی می‌اندیشید و جامعه را از طریق تفکر دنبال می‌کرد و این تفکر را در هر جایی دنبالش می‌گشت و وقتی می‌یافت، یافته‌هایش را کنار هم می‌گذاشت، روی آنها می‌اندیشید، حلاجی می‌کرد، در سخنرانی‌ها با مخاطبان در میان می‌گذاشت، گاه چند بار، همه جزئیات آنچه را یافته بود می‌نوشت، و نتیجه را به صورت یک کتاب منتشر می‌کرد. این درست است که برخی از افکار مطهری به دلیل رواج برخی از مسائل جاری آن زمان مانند مارکسیسم، رنگ گذشته به خود گرفته، امّا همچنان و همچنان آثار او نتیجه تفکری است پویا، جهت دار، معتدل و معقول و سرشار از تازه‌ها. بحث‌هایی که بسیاری از آنها همچنان تازه است و مدعیان اندیشه، تاکنون از آنها غفلت ورزیده‌اند. مطهری نه شعاری است، نه تفریطی و جمودگر، نه سطحی و بی‌عمق، بلکه تفکرش، تلاشی است یکسره پویا، با تعمق در سنت‌ها، با ملاحظه واقعیات خارجی، همراه با مَثَل‌های زنده اجتماعی، و خودش، معتقد به تحول و تطور و در عین حال مخالف با تندروی، روشی که دشمن تفکر است. ادامه در پست پایین👇👇👇👇👇
ادامه از پست بالا☝☝☝☝☝ مطهری هنوز هم تک است مطهری نه فقط در کتاب‌ها که بیش از همه در یادداشت‌هایش نشان داده که چطور مسائل را حلاجی می‌کرده، چه مقدار بر افکاری جاری جامعه تسلط داشته و به رغم آن ‌که در چهارچوب زندگی عادی اجتماعی و دانشگاهیش بوده، امّا از روند تفکر، جریان‌های مهم فکری دنیا و از دیدگاه‌های رایج مطلع بوده است. مطهری دنبال جریان‌های سیاسی فعال نرفت، چون اهل فکر و اندیشه بود. مگر همه باید انقلابی باشند و اگر نباشند مطرودند؟ مطهری انقلابی انقلابی نشد، چون، مجبور بود همه چیز را آن گونه تحلیل کند، مطهری یکسره دل به کسی نسپرد، چون برای هر کسی بهره‌ای از دانش می‌شناخت. مطهری یک کارگاه فکری بود که عناصر و موادش از هر جایی فراهم می‌آمد. افکار او رنگ اسلامی و قرآنی داشت، امّا نه اسلام اخباری و صوری. او درک می‌کرد که باید برای هر فکری، حرمت قائل شد. طبعاً برای صاحب آن فکر را هم باید حرمتش را داشت. از چنین آدمی، انتظار نمی‌رفت که به سادگی کسی را طرد کند. چنان که درباره کتاب‌هایی هم که می‌دید، همین حرمت را قائل بود. آنها را با دقت می‌خواند، از آنها استفاده می‌کرد، یادداشت بر می‌داشت و به موقع، جای آنها را در نظام فکریش مشخص می‌کرد. انتقاد داشت، امّا نه هیچ گاه یکسره رد می‌کرد و نه دربست آن را می‌پذیرفت. جنس مطهری، جنس فکری بود، نه سیاسی. مطهری مردی دانشی بود، مردی که می‌کوشید با فکر و اندیشه دنیای خودش را بسازد. برای او عمل سیاسی اصالت نداشت، برای او تندروی جایی نداشت، برای او تفکر همه چیز بود. اگر با فکری و اندیشه‌ای مخالفت می‌کرد، نوعی تندروی در آنها می‌دید. دوری از تفکر می‌دید. کودکی بی بته، تفسیر نوشته بود، و این برای او پدیده‌ای شگفت بود. او به دنبال تفکری اصیل بود و از آدم‌های بی‌ریشه که اهل تفکر نبودند، به خصوص وقتی درباره مهم‌ترین مباحث اظهار نظر می‌کردند، نگران می‌شد. بخشی از نگرانی‌های او را می‌دانیم. بدون شک، هیچ کس جای مطهری را نگرفته است و همچنان ما نیازمند اندیشه‌های او هستیم. باشد کسانی که متولی نشر افکارش هستند، بیش از پیش به این مهم بپردازند و به خصوص تازه‌های فکر او را به جامعه بشناسانند. (یادداشت سال 93) منبع: t.me/jafarian1964@
▫️قرارگاه کلام حوزه علمیه خراسان با مشارکت مؤسسات و مراکز کلامی مشهد مقدس و پایگاه کلام امامیه برگزار می‌کند: 🌙مدرسه رمضانی کلام و معارف 🌟درآمدی بر موضوع شرور ▫️از منظر قرآن، روایات امامیه، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و فلسفه تحلیلی 🎙ارائه دهندگان: 👈🏻 اساتید معظم حوزه و دانشگاه، آقایان: ▫️ حجت الاسلام دکتر رضا ▫️حجت الاسلام دکتر سید علی ▫️آیت الله دکتر محمدهادی ▫️حجت الاسلام دکتر سید محمد ▫️دکتر محمود 📆زمان برگزاری: شب های ماه مبارک رمضان، ساعت 23:30 تا 1 بامداد به مدت 10 جلسه ⬇️دریافت جدول زمان‌بندی برنامه ekalam.ir/seminars/12/time-table 📆زمان ثبت نام: 11 تا 15 اردیبهشت 1399 💥 25 درصد تخفیف برای ثبت نام تا پایان روز جمعه، 12 اردیبهشت 🌐اطلاعات بیشتر و نام نویسی https://eklm.ir/VpjI5 📞پشتبانی ثبت نام t.me/ekalam_ir ⭐️ پایگاه مطالعاتی کلام امامیه ekalam.ir 👥 عضویت در کانال eitaa.com/joinchat/1740177409C875a67e35b @ekalam