داستاننویسان بزرگ📚📚📚
جمال میرصادقی
او در اردیبهشت ۱۳۱۲ شمسی، در تهران به دنیا آمد. در دانشگاه تهران، ادبیات فارسی خواند و لیسانس گرفت. راه میرصادقی در نویسندگی، شیوهی داستاننویسان واقعگراست. او یادها و خاطرههای ایام کودکی و رنج و فقر طبقات فرودست را، درونمایهی اصلی کار خود قرار میدهد.
نخستین مجموعهی داستانهایش، به نام شاهزاده خانم سبزچشم، در سال ۱۳۴۱ منتشر شد و در سال ۱۳۴۵، چشمهای منِ خسته را انتشار داد که مجموعهی ده داستان کوتاه است. در سال ۱۳۴۷، شبهای تماشا و گل زرد وی منتشر گشت که درونمایهای رمانتیک دارد و بیزاری از عناصر شهری و دعوت به رجعت به پاکی طبیعت را تبلیغ میکند. با چاپ درازنای شب در سال ۱۳۴۹، موفقیتی نسبی به دست آورد. سپس در سال ۱۳۵۵، رمان شبچراغ را نوشت. این اثر، دربرگیرندهی یازده تکگویی درونی است که در میان کارهای میرصادقی، جلوهای تازه دارد و از لحاظ کاربرد تکنیک، موفقیتی برای اوست.
دیگر آثار او عبارتند از: نه آدمی نه صدایی، دوالپا، آتش از آتش، بادها خبر از تغییر فصل میدهند، این سوی تلهای شن، کلاغها و آدمها، مادر و عشق و دیگر هیچ و ... .
میرصادقی، نویسندهای پرکار است؛ چه در زمینهی داستان کوتاه و رمان و چه در زمینهی بررسی فنون داستاننویسی؛ از جمله: ادبیات داستانی، عناصر داستان، داستان و ادبیات، جهان داستان و... را میتوان در زمینهی فنون داستاننویسی نام برد.
با تلخیص از داستاننویسان معاصر، محمد قاسمزاده، ص ۳۹۱ - ۳۹۳.
#داستاننویسان_بزرگ
#جمال_میرصادقی
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
یک دوبیتی ازباباطاهر
اگر زرینکلاهی، عاقبت هیچ
به تخت ار پادشاهی، عاقبت هیچ
گرت مُلک سلیمان در نگین است،
در آخر خاک راهی، عاقبت هیچ
رباعیات ابوسعید ابوالخیر، خیام، باباطاهر، جهانگیر منصور، ص ۲۱۷.
#دوبیتی
#باباطاهر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بنای محبت
از عارف قزوینی
ببین بنای محبت، چه محکم است، شکست
به طاق کسری خورده است و بیستون برجاست
شعر امروز ایران، ص ۵۸.
#محبت
#بیستون
#عارفقزوینی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
فراوانی عقل، انسان را از زشتکاری باز میدارد.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۰۶.
#امام_علی(ع)
#عقل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بلبل
از صائب تبریزی
نام بلبل، ز هواداری عشق است بلند
ور نه پیداست چه از مشتِ پری برخیزد
گلدستهی بستان، صاحبیاری، ج ۶، ص ۳۱۱۹.
#عشق
#بلبل
#صائبتبریزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
ناقوس
ناقوس: زنگ. زنگ دیرها و کلیساها را ناقوس گویند. لاهیجی گوید: بت و زُنّار و ناقوس و ترسایی، همه کنایه از ترک ادیان باطل یا ترک منصبها و مقامها و جاه و خودپرستی است.
آن چه منصب میکند با جاهلان
از فضیحت، کی کند صد ارسلان؟
(مثنوی مولوی)
عطار گوید:
از خرقهی طیلسان، دلم خون شد
زُنّار و کلیسیا همیجویم
نیز گفتهاند: ناقوس، کنایه از توجه به توبه و انابه و زهد و عبادت است. نیز جذبهای است که از حق خبر دهد و از نفس برهاند و به طاعت و قناعت بخواند.
فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سید جعفر سجادی، ذیل واژهی ناقوس.
#اصطلاحاتعرفانی
#ناقوس
#سیدجعفرسجادی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
کتابخانه 😂😂
از بهاءالدین خرّمشاهی
گفتم به یکی: کتابها باختهام
در چاه امانت، همه انداختهام
گفتا که: من از امانتِ سادهدلان
رندانه، کتابخانهای ساختهام
دلرباعیها، ص ۱۰۲.
#کتابخانه
#بهاءالدینخرمشاهی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از گُلـ❤️ـشعر
هــر کـه بـا پاکــدلان، صبـح و مســـایــی دارد
دلــش از پـرتــو اســــرار، صفـــایـــی دارد
زهــد با نیت پـاک است، نه بـا جـامـهٔ پاک
ای بـس آلـــوده، که پاکیـــزه ردایــی دارد
شمع خندیدبه هربـزم از آن معنی سوخت
خنده، بیچــاره ندانست کـه جـایـی دارد
ســـوی بتخــانـه مــرو، پنــد بـرهمــن مشنـو
بتپرستی مکن، این ملک خدایـی دارد
هیـــزم ســوختــه، شمـع ره و مـنـــزل نشود
بایـد افـروخت چـراغـی، که ضیـایــی دارد
گرگ، نزدیک چـراگاه و شبــان رفتــه به خواب
بــــرّه، دور از رمــه و عـــزم چـــرایـــی دارد
مــور، هــرگـــز بــه درِ قصــــرِ سلیمــان نـــرود
تا که در لانهٔ خــود، بــرگ و نــوایـــی دارد
گـوهـر وقـت، بدین خیــرگی از دست مده
آخــر ایــــن دُرّ گـــرانـمـــایــه بهـــایـــی دارد
فــرّخ آن شـاخـک نورستــه که در بـاغ وجـود
وقت رسـتــن، هــوس نشو و نمایی دارد
صـــرف بـاطل نکنــد عمــــر گــــرامـــی، پـروین
آنکه چـــون پیــر خــــرد، راهنمـایــی دارد
#پروین_اعتصامی
🌷@golsher2319🌷