خانهی مهر و محبت
از فریدون مشیری
دلم میخواست: دنیا، خانهی مهر و محبت بود
دلم میخواست: مردم، در همه احوال، با هم آشتی بودند
طمع در مال یکدیگر نمیکردند...
مرادِ خویش را در نامرادیهای یکدیگر نمیجُستند
سه دفتر، مشیری، ص ۱۵۸.
#محبت
#فریدونمشیری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
غنچه و بلبل
از وحشی بافقی
غنچه کی خندد به روی بلبل شبزندهدار؟
گر نیندازد نسیم صبح، خود را در میان
مشاعره، تیموری، ص ۳۷۲.
#غنچهوبلبل
#وحشیبافقی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
نیکبختی، در همراهی کردن با حق است.
غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۱۳.
#امام_علی(ع)
#حق
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گزیدهای از مثلهای فارسی
آن جا که عشق خیمه زند، جای عقل نیست
(سعدی)
🌹🌹🌹
آن کس که بَدَم گفت، بدی سیرت اوست
(شیخبهایی)
🌹🌹🌹
آن که از جُفت مبرّاست، خداست
(جامی)
🌹🌹🌹
آن که بُوَد شرم و حیا رهبرش
خلق ربایند کلاه از سرش
(ایرج میرزا)
🌹🌹🌹
دوازدههزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده بلوری، ص ۴۶، ۵۶ - ۵۹.
#مثلفارسی
#شکورزادهبلوری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اندازهی آفتاب
از میرهاشم میری
با زمزمهی تو، آب را فهمیدم
مفهوم گُل و گلاب را فهمیدم
ای روح بزرگ عشق، در سایهی تو
اندازهی آفتاب را فهمیدم
گوشهی تماشا، ص ۱۶۷.
#عشق
#میرهاشممیری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
درست بنویسیم و بخوانیم
ثَبات / ثُبات
ثَبات به فتح ث، به معنی دوام و پایداری و ثَبات داشتن، به معنای برجای ماندن و ثابت بودن است.
اغلب آن را به ضمّ ث، یعنی ثُبات میخوانند که نادرست است. پس به جایِ جملهی: فلان کار(چیز)، ثُبات ندارد، باید بگوییم: ثَبات ندارد یا ثابت نیست.
درست بخوانیم و درست بنویسیم، دکتر هادی انصاری، ص۶۵.
#درستنویسیودرستخوانی
#ثبات
#هادیانصاری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
دوستداران ادبیات 🌹🌹🌹
اگر علاقهمند به مطالعهی شعرهای زیبا و پرمحتوای تکبیتی و دوبیتی هستید،
همراه ما باشید در کانال دوم ما:
#گلستانادبیات 💐💐💐
تمام اشعار، با ذکر منبع است.
لینک #گلستانادبیات
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae
🌼🌼🌼🌼🌼
معرفی کتاب
فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی
این کتاب، اثر دکتر محمدجعفر یاحقّی است و مطالب آن، بیشتر بر اساس رابطهی موضوعات با قلمرو ادبیات فارسی بعد از اسلام و به ترتیب الفبایی مطرح شده است.
کتاب دکتر یاحقی، بر آن است تا به شیوهای تحقیقی و مستند به منابع و مدارک مربوط، نشان دهد که اولاً شعر و ادب فارسی، در ورای اشارات و رموز و مظاهر گوناگون، بر چه پشتوانهی سرشاری از اندیشه و ادراک تکیه دارد، ثانیاً روشن کند که درک ابعاد هنری و غنای فرهنگی آن، بدون اطلاع از این اشارات و کنایهها و اسرار و رموز، ممکن نیست.
چاپ دوم کتاب، در سال ۱۳۷۵ توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات سروش، در تهران و در ۴۷۱ صفحه منتشر شده است.
#معرفیکتاب
#فرهنگاساطیرواشاراتداستانی
#محمدجعفریاحقی
#کانالگلزارادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنی از بوستان سعدی
در سخنچینی
ندیدم ز غَمّاز* سرگشتهتر
نگونطالع و بختبرگشتهتر
ز نادانی و تیرهرایی که اوست
خِلاف افکنَد در میان دو دوست
کنند این و آن، خوش دگر باره دل
وی اندر میان، کوربخت و خجل
میان دو کس آتش افروختن
نه عقلست و خود در میان سوختن
چو سعدی، کسی ذوقِ خلوت چشید
که او از دو عالم، زبان درکشید*
بگوی آنچه دانی سخن سودمند
وگر هیچ کس را نیاید پسند
لغات:
غماز: سخنچین.
زبان درکشیدن: از سخن بیارزش خودداری کردن.
کلیات سعدی، بوستان، باب هفتم در عالم تربیت، ص ۳۵۴ و ۳۵۵.
#بوستانسعدی
#سخنچینی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303