eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
174 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
امام علی - علیه السلام - فرمودند: نیک‌بختی، در همراهی کردن با حق است. غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۱۳. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گزیده‌ای از مثل‌های فارسی آن جا که عشق خیمه زند، جای عقل نیست (سعدی) 🌹🌹🌹 آن کس که بَدَم گفت، بدی سیرت اوست (شیخ‌بهایی) 🌹🌹🌹 آن که از جُفت مبرّاست، خداست (جامی) 🌹🌹🌹 آن که بُوَد شرم و حیا رهبرش خلق ربایند کلاه از سرش (ایرج میرزا) 🌹🌹🌹 دوازده‌هزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده‌ بلوری، ص ۴۶، ۵۶ - ۵۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اندازه‌ی آفتاب از میرهاشم میری با زمزمه‌ی تو، آب را فهمیدم مفهوم گُل و گلاب را فهمیدم ای روح بزرگ عشق، در سایه‌ی تو اندازه‌ی آفتاب را فهمیدم گوشه‌ی تماشا، ص ۱۶۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
درست بنویسیم و بخوانیم ثَبات / ثُبات ثَبات به فتح ث، به معنی دوام و پایداری و ثَبات داشتن، به معنای برجای ماندن و ثابت بودن است. اغلب آن را به ضمّ ث، یعنی ثُبات می‌خوانند که نادرست است. پس به جایِ جمله‌ی: فلان کار(چیز)، ثُبات ندارد، باید بگوییم: ثَبات ندارد یا ثابت نیست. درست بخوانیم و درست بنویسیم، دکتر هادی انصاری، ص۶۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
دوستداران ادبیات 🌹🌹🌹 اگر علاقه‌مند به مطالعه‌ی شعرهای زیبا و پرمحتوای تک‌بیتی و دوبیتی هستید، همراه ما باشید در کانال دوم ما: 💐💐💐 تمام اشعار، با ذکر منبع است. لینک 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3029336810Cb0c3442fae 🌼🌼🌼🌼🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی این کتاب، اثر دکتر محمدجعفر یاحقّی است و مطالب آن، بیشتر بر اساس رابطه‌ی موضوعات با قلمرو ادبیات فارسی بعد از اسلام و به ترتیب الفبایی مطرح شده است. کتاب دکتر یاحقی، بر آن است تا به شیوه‌ای تحقیقی و مستند به منابع و مدارک مربوط، نشان دهد که اولاً شعر و ادب فارسی، در ورای اشارات و رموز و مظاهر گوناگون، بر چه پشتوانه‌ی سرشاری از اندیشه و ادراک تکیه دارد، ثانیاً روشن کند که درک ابعاد هنری و غنای فرهنگی آن، بدون اطلاع از این اشارات و کنایه‌ها و اسرار و رموز، ممکن نیست. چاپ دوم کتاب، در سال ۱۳۷۵ توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات سروش، در تهران و در ۴۷۱ صفحه منتشر شده است. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنی از بوستان سعدی در سخن‌چینی ندیدم ز غَمّاز* سرگشته‌تر نگون‌طالع و بخت‌برگشته‌تر ز نادانی و تیره‌رایی که اوست خِلاف افکنَد در میان دو دوست کنند این و آن، خوش دگر باره دل وی اندر میان، کوربخت و خجل میان دو کس آتش افروختن نه عقل‌ست و خود در میان سوختن چو سعدی، کسی ذوقِ خلوت چشید که او از دو عالم، زبان درکشید* بگوی آنچه دانی سخن سودمند وگر هیچ کس را نیاید پسند لغات: غماز: سخن‌چین. زبان درکشیدن: از سخن بی‌ارزش خودداری کردن. کلیات سعدی، بوستان، باب هفتم در عالم تربیت، ص ۳۵۴ و ۳۵۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان کوتاه 📚📚📚 کارمند تازه‌وارد مردی به استخدام یک شرکت بزرگ چندملیتی درآمد. در اولین روز کار خود، با کافه تماس گرفت و فریاد زد: یک فنجان قهوه برای من بیاورید. صدایی از آن طرف پاسخ داد: شماره‌‌ی داخلی را اشتباه گرفته‌ای. می‌دانی که تو با کی داری حرف می‌زنی؟ کارمند تازه‌وارد گفت: نه. صدای آن طرف گفت: من مدیر اجرایی شرکت هستم. مرد تازه‌وارد، با لحنی حق‌به‌جانب گفت: و تو می‌دانی با کی حرف می‌زنی؟ بیچاره مدیر اجرایی گفت: نه. کارمند تازه‌وارد گفت: خوبه و سریع گوشی را گذاشت. تو تویی؟ داستان‌های کوتاه و شگفت‌انگیز، امیررضا آرمیون، ج ۱، ص ۴۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
شعر کوه و شعر من از فریدون مشیری بنفشه‌ای خوش‌رنگ دمیده بود در آغوش کوه، از دل سنگ به کوه گفتم: شعرت خوش است و تازه و تر و گر درست بخواهی، من از تو شاعرتر که شعرت از دلِ سنگ است و شعرم از دلِ تنگ. از دیر تا هنوز، میمنت میرصادقی، ص ۴۶۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303