eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✅ عبادت حضرت زینب(س) نمازهای شب حضرت در طول زندگی؛ به ویژه در دوران اسارت و در مسیر كوفه و شام معروف است، تا آنجا كه برادرش از او درخواست می‌کند كه در نماز شب برادرش را فراموش نكند. امام سجاد(عليه‌السلام) مى‏‌فرمايد: «در آن شب ديدم عمه‏‌ام زينب(سلام الله عليها)، نشسته مشغول نماز و عبادت بود.» امام حسين(عليه السلام) به قدرى به خلوص، عرفان و بندگى زينب(سلام الله عليها) اعتقاد داشت كه هنگام خداحافظى آخر، از خواهرش درخواست دعا كرد و به او فرمود: «يا اخْتاهُ! لا تَنْسينى فِى نافِلَةِ اللَّيْلِ.» «خواهرم مرا در نماز شب فراموش نکن.»(۱) امام حسین(ع) با آن مقام، هنگام وداع آخر به زینب کبری(س) فرمود: «خواهرم! در نماز شب مرا فراموش نکن.» از امام سجاد(ع) نیز چنین نقل شده است: «همانا عمه‌ام همه نمازهای واجب و مستحب خود را در طول حرکت از کوفه به شام ایستاده به جای آورد و در برخی منزل‌ها به سبب گرسنگی و ضعفی که بر وی عارض شده بود، نماز را نشسته خواند.» محمدجواد مغنیه، نویسنده معروف لبنانی درباره ایمان و عرفان حضرت زینب(س) می‌نویسد: ایمان زینب، همچون ایمان رسول خدا(ص) بود. این سخن را از روی مبالغه نمی‌گویم؛ چه دلیلی بهتر از اینکه آن حضرت در شب یازدهم محرّم نماز شب خود را ترک نکرد.»(۲) 📚منبع (۱) با كاروان شام، هاشمی نوربخش، ص ۷۱ (۲) زینب کبری(س)، شیخ جعفرنقدی، ج۲، ص۶۲؛ ریاحین الشریعه، شیخ ذبیح الله محلاتی، ج۳، ص ۶۲ ................ . ✳️ حضرت زینب(س) معلم بانوان کوفه زمانى كه اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) مركز خلافت خود را از مدينه به كوفه منتقل كرد، حضرت زينب نيز با شوهرش عبداللَّه بن جعفر به كوفه آمد و در آنجا ساكن شدند. در اين مدت حضرت زينب نيز به ارشاد و تعليم زنان كوفه اشتغال داشت. در كوفه مجلس درسى براى زنها تشكيل داد و براى آنها قرآن را تفسير مى‏‌كرد.(۱) آن حضرت از محدثان و راویان حدیث می‌باشد. احادیث ایشان از مادر، پدر، برادران، امّ سلمه، امّ هانى و دیگر زنان می‌باشد.(۲) 📚منبع (۱) زينب عقيله بنى هاشم سلام الله عليها، رسولی محلاتی، ص ۲۶ (۲) فاطمه زهرا(علیها السلام) شادمانى دل پیامبر احمد، افتخارزاده‏، ص ۸۶ .
. ✅ شفای چشم علامه نوری رحمةالله در دارالسلام از سیّد محمد باقر سلطان‌آبادی که از بزرگان ارباب فضایل و راسخین در علم بود روایت می‌کند در بروجرد به مرض سختی مبتلا شدم که از آنجا مرا به سلطان‌آباد آوردند و مرض چشمم شدت نمود و به قدری ورم کرد که دیگر سیاهی چشمم ناپدید گشت و دیگر از فشارِ مرض، خواب و استراحت نداشتم و پدرم تمامی اطبای شهر را آورد و همه عاجز از معالجه گشتند. بعضی می‌گفتند شش‌ماه معالجه دارد و برخی چهل روز، این بیانات حوصله مرا تنگ کرد و از شنیدن بیانات آنها فوق العاده نگران و مغموم شدم تا اینکه یکی از دوستان من گفت: بهتر است برای استشفاء به زیارت مشاهد مشرفه بروی و من عازم سفر هستم و چنانچه از خاک کربلا بر چشم سرمه کشی، شفاء یابی. گفتمش چگونه با این حال حرکت کنم مگر طبیب اجازه دهد. چون به آنها مراجعه شد جملگی گفتند: چنانچه حرکت کنی یک‌مرتبه نابینا خواهی شد و به منزل دوم نخواهی رسید که از دیده محروم می‌شوی. رفیق ما رفت و من به خانه برگشتم. یکی دیگر از دوستان من آمد و گفت مرض تو را جز خاک کربلا و مقتل شهداء و مریض‌خانه اولیاء خدا شفا نبخشد. و ضمنا خود شرح داد که نُه سال مبتلا به طپش قلب بودم و همه اطباء از معالجه عاجز ماندند. تنها از تربت قبر حسین علیه‌السلام شفاء حاصل شد و چنانچه میل داری متوکِّلاً علی اللّه حرکت کن. من با توکل حرکت کردم و در منزل دوم مرض شدت کرد و چنان چشمم به درد شدید دچار شد که از فشار، دردِ چشم راست به چشم چپ نیز سرایت کرد، همه مصاحبین مرا ملامت کرده و متفقا گفتند: بهتر است که مراجعت کنی، چون هنگام سحر شد و درد آرام گرفت در خواب رفتم، حضرت زینب کبری علیهاالسلام، صدیقه صغری را در خواب دیدم بر آن حضرت وارد شدم، گوشه مقنعه‌اش را به چشم من کشید. از خواب بیدار شدم، دیگر هیچ دردی در چشمم حس نکردم و سفر را به پایان رساندم و هیچ دردی در چشم ندیده و فرق با چشم سالم و دیگر نمی‌گذاشتم. و آن واقعه را به رفقا گفتم، آنها به چشم من می‌نگریستند و می‌گفتند ما آثار دردی نمی‌بینیم و هیچ فرق بین دو چشم شما نیست و این کرامت را که از حضرت زینب علیهاالسلام ظاهر گشته بود برای همه زوار نقل کردم. (۱) 📚منبع (۱) حضرت زینب کبری علیهاالسلام، سیدمحمد کاظم قزوینی، ص۱۰۰ .
. ⚫️ علت وفات حضرت زینب(س) براساس برخی از نوشته‌ها آن حضرت مریض شد و به طور طبیعی وفات کرد.(۱) براساس برخی از احتمالات حضرت زینب کبری(س) توسط عوامل یزید مسموم شد و به شهادت رسید که این احتمال هم دور نیست، چون حضرت زینب(س) همه وقایع کربلا را دیده و وجود او یادآور مصائب کربلا و یادآور فجایع حکومت یزید است و یزید نمی‌تواند او را تحمل کند.(۲) 📚منبع (۱) منتخب التواریخ، ملا هاشم خراسانی، ص ۶۷ (۲) زینب الکبری من المهد الی اللحد، سیدمحمدکاظم قزوینی، ص ۵۹۲ .
محمد رسولی شاعر اهلبیت در مورد اینکه بگیم وفات یا شهادت ؛ باید بگیم که برای ما وفات و شهادت متفاوت است ، ولی اهلبیت خالق شهادتند و برای اونها فرقی نمیکنه. . برنامه تکیه ۱۵ رجب ۱۴۰۲ .
. چگونگی (س) پس از مراجعت زينب(س) از شام به مدينه، به برپایی عزا بر شهدای كربلا پرداخت. در همين ايام «عبدالله بن زبير» در مكه قيام كرد و مردم را به گرفتن انتقام خون حسين(ع) ترغيب كرد. هر چند اين اقدام وی بهانه‌ای براي رسيدن به اهداف خويش بود، حضرت زينب(س) در مدينه خطبه خواند و مردم را برای قيام و گرفتن خون حسين(ع) فرا خواند. عمرو بن سعيد اشرق والی مدينه نامه‌ای به يزيد نوشت و او را از ماجرا با خبر كرد. يزيد در جواب نامه وی نوشت، بين زينب(س) و مردم مدينه فاصله بيانداز. پس حضرت زينب(س) را امر كرد از مدينه بيرون و به هر كجا می‌خواهد برود. پس حضرت زينب(س) از روی كراهت در اواخر ماه ذی‌الحجه سال ۶۱ هجری همراه با دختران امام حسين(ع) (فاطمه و سكينه) بيرون رفتند و بر اساس اختلاف روايات قصد مصر يا شام را كردند و بعد از گذشت يك سال در ماه رجب سال ۶۲ هـ.ق دار فانی را وداع گفتند و به ديدار معبود شتافتند. 📚منبع السيده زينب و اخبار الزينبيات، عبيدلی نسابه، ص ۱۹ السيد زينب فی تاريخ الاسلام لجنة التحقيق و التأليف، ص ۴۸ ........ ◾️ زمان و مکان وفات حضرت زینب(س) حضرت زینب کبری(علیهاالسّلام) پس از گذشت حدود ۱۸ ماه بعد از شهادت امام حسین(علیه‌السّلام)، در دمشق شام چشم از جهان فرو بست. در تاریخ وفات حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) سومین فرزند امیرمؤمنان حضرت علی(علیه‌السّلام) اختلاف‌نظر وجود دارد، اما مشهور این است که آن حضرت در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری پس از تحمل مصائب کربلا و رنج‌های اسارت در ۵۷ سالگی به دیدار معبود شتافتند و در جوار حضرت حق آرام گرفتند. بحر المصائب نوشته است: حضرت زینب(علیهاالسّلام) بعد از واقعه کربلا و رنج شام و محنت ایام، چندان گریست که قدش خمیده شده و گیسوانش سفید گردید و زندگی‌ای سراسر حزن و‌ اندوه داشت تا به سرای دیگر رخت بربست. 📚منبع زینب کبری من المهد الی اللحد، سیدمحمدکاظم قزوینی، ص۵۹۰ بحرالمصائب، جعفربن سلطان احمد تبریزی، ص۲۵۳ ................ . در برخی از نقل‌ها آمده است: لحظات آخر عمر پر محنت و درد زینب کبری سلام‌اللّه‌علیها فرارسیده بود، تا اينكه نيمه‌های ظهر به همسرش عبدالله فرمود:‌ «بستر مرا در حياط به زير آفتاب قرار بده.» عبدالله بن جعفر گوید: آن بانوی مظلومه را در حياط به زیر آفتاب جای دادم كه متوجه شدم چيزی را به روی سينه خويش نهاده و مدام زير لب سخنی می‌گوید. به او نزديك شدم... و أخَذَتْ بَقمیصِ أخیهَا، المُلَطَّخِ بِالدِّماءِ و صارَتْ تَشُمُّهُ ديدم پيراهن پاره پاره و غرق در خون برادرش حسين عليه‌السلام را بر روی سينه نهاده و آن را می‌بویَد. نزدیک‌تر شدم که بشنوم چه بر لب دارد؟! شنیدم که مدام می‌گويد: «حسين، حسين، حسين!...» لحظاتی نگذشت که دیگر روح مطهرش از این عالم مفارقت نمود. برگرفته از: 📚العبرة الساکتة،ج۲ ص ۴۲۴ 📚زینب قهرمان، ص۱۳۰ 📚عقیله بنی هاشم،محلاتی، ص۵٧ ✍ هر دَم به آخرین سخنت گریه می‌کنم یاد غروب و زخم تنت گریه می‌کنم یکدَم بیا ببین که فتادم ز پا حسین دائم به غصه و محنت گریه می‌کنم پیراهنت به سینه گرفتم بیا ببین بر خون روی پیرهنت گریه می‌کنم یادم نمی‌رود که چه دیدم به قتلگاه با یاد دست و پا زدنت گریه می‌کنم در زیر آفتابم و یادِ تنِ توأم از طرز زیر و رو شدنت گریه می‌کنم شد بوریا کفن به تن نعل خورده‌ات هر لحظه من، بر آن کفنت گریه می‌کنم کی میرود ز خاطر من مجلس شراب بر چوب دشمن و دهنت گریه می‌کنم سلام‌الله‌علیها .
. 🔳 گريه جبرئيل بر مصائب زينب(س) روايت شده است كه پس از ولادت حضرت زينب(س)، حسين(ع) كه در آن هنگام كودك سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا(ص) آمد و عرض كرد: «خداوند به من خواهرى عطا كرده است.» پيامبر(ص) با شنيدن اين سخن، منقلب و اندوهگين شد و اشك از ديده فرو ريخت . حسين(ع) پرسيد: «براى چه اندوهگين و گريان شده اید؟» پيامبر(ص) فرمودند: «اى نور چشمم ، راز آن به زودى برايت آشكار شود.» تا اينكه روزى جبرئيل نزد رسول خدا(ص) آمد، در حالى كه گريه مى‌كرد، رسول خدا(ص) از علت گريه او پرسيد، جبرئيل عرض کرد: «اين دختر (زينب) از آغاز زندگى تا پايان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گريبان خواهد بود؛ گاهى به درد مصيبت فراق تو مبتلا شود، زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم مصيبت جانسوز برادرش امام حسن(ع) گردد و از اين مصائب دردناك تر و افزون‌تر اينكه به مصائب جانسوز كربلا گرفتار شود، به طورى كه قامتش خميده شود و موى سرش سفيد گردد.» پيامبر(ص) گريان شد و صورت پر اشكش را بر صورت زينب(س) نهاد و گريه سختى كرد، زهرا(س) از علت آن پرسيد. پيامبر(ص) بخشى از بلاها و مصائبى را كه بر زينب(س) وارد مى‌شود، براى زهرا(س) بيان كرد. حضرت زهرا(س) پرسيد: «اى پدر! پاداش كسى كه بر مصائب دخترم زينب(س) گريه كند چیست؟» پيامبر اكرم(ص) فرمودند: «پاداش او همچون پاداش كسى است كه براى مصائب حسن و حسين(ع) گريه مى‌كند.» 📚منبع الخصائص الزينبيه، نورالدین جزائری، ص ۱۵۵ ناسخ التواريخ زينب(س)، عباس‌قلی‌خان سپهر، ص۴۷ .
. ▪️ تعبیر خواب حضرت زینب(س) بوسیله پیامبراکرم(ص) در طراز المذهب از بحرالمصائب و سایر کتب نقل می‌کند که نزدیک رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم زینب علیهاالسلام نزد جدش آمد، عرض کرد: «یا جدّاه خواب دیدم باد تندی وزیدن گرفت که دنیا را تاریک نمود و من از شدت باد در پناه درخت بزرگی جا گرفتم که ناگاه آن درخت عظیم در اثر فشار سخت باد از جا کنده شد، خود را به درخت دیگر رساندم که شاخه همان درخت بود، باز تند باد سخت آن را هم از جای کند پس از آن به شاخه دیگر آن درخت پناه بردم آنهم شکست، آنگاه به دو شاخه باقیمانده پناه بردم، آنها هم یکی بعد از دیگری در اثر تندباد حوادث از بین رفتند که از شدت اضطراب از خواب بیدار شدم.» پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گریان شد و فرمود: «آن درخت بزرگ من هستم که از میان شما می‌روم و شاخه اول آن مادرت فاطمه علیهاالسلام است و شاخه دومی پدرت علی علیه‌السلام و دو فرع دیگر، برادرانت حسن و حسین علیهم‌السلام هستند که به فقدان آنها جهان تیره و تار گردد.»(۱) 📚منبع (۱) حضرت زینب کبری علیهاالسلام، سیدمحمد کاظم قزوینی، ص۴۹ .
فیش‌روضه‌حضرت‌زینب.pdf
113.6K
فیش مناجات با (عج) "روضه شهادت حضرت زینب(س)" [ویژه مداحان و روضه خوان‌های عزیز] ✍مـؤلــف :
1402110301.mp3
34.27M
با سلام و آرزوی قبولی طاعات همه عزیزان گوش دادن این فایل سخنرانی آقای دکتر مرصعی استاد محترم حوزه و دانشگاه را به همه ذاکران ارجمند اهل بیت علیهم السلام پیشنهاد اکید می‌نمایم. در فضای مداحی امروزی و در دریای وسیع سبک‌ها و ملودی‌های متنوع مداحی، رجوعی به نگاه بزرگان فقه شیعه خالی از لطف نیست. این مهم می‌تواند ما را در مسیر یک مداحی مورد پسند اهل بیت علیهم السلام یاری کند. التماس دعا محمدی فام نیمه رجب بهمن ۱۴۰۲ .
DoaOmmeDavoud-1401[02].mp3
37.65M
🤲 قرائت دعای ام داوود 🎙 بانوای : حاج 🔺 اجراشده در : سال ۱۴۰۱ 👈 متن دعا : Meysammotiee.ir/post/266
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 شه ز سوز عشق در تاب و تب است اینکه راهش را گرفته زینب(س) است 🎥 شعر‌خوانی 🔰 پنجمین همایش هیأت‌های محوری‌وبرگزیده‌کشور 🗓 |شهریورماه ۱۳۹۴| 📌 |قم‌المقدسه| 🏴 (س)
41.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دچار خطای محاسباتی نشویم 🎙 حجت‌الاسلام سیدمهدی خضری 🔹 مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ ... 🔹 حضرت آقا براساس سنت‌های الهی بحث را مطرح می‌کنند ❇️ دوازدهمین نشست جمعی‌از منبری‌های جوان هیأت‌های کشور 🗓 |دی‌ماه ۱۴۰۲| 📌 |شهرمقدس‌قم| 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر
27.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حسن ابتدا و حسن ختام در مداحی یعنی چه❓ چه اشعاری مناسب پایان مجلس هستند❓ 📚کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 امام خمینی (ره): 🎥 | شیعه علی(ع) بودن به حرف نیست به عمل است ✔️ باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیرالمومنین(ع) هستیم، تابع او هستیم، باید در قول، فعل، نوشتن، گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. 🔹 همین طور که گفتن ما شیعه علی(ع) هستیم و همین که گفتند ما متمسک به ولایت امیرالمومنین(ع) هستیم این کافی نیست. 🔹این امور، اموری نیست که لفظی باشد؛ و با الفاظ و با عبارات بتوانیم بگوییم تحقق پیدا کرده؛ اینها یک امور عملی است. 🔺 اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم یک گزافی گفتیم. 📎 📎 📎 پایگاه حوزه نت .
- 1 شماره های تلفن - بزرگسالان.pdf
133.7K
آدرس و شماره تلفن مسئولین شعبات کاملا رایگان 💯 جهت ثبت نام تماس بگیرید 🙏 فایل pdf📥
مشخصات شعب مجمع - برای کانال سراسری- نوگلان.pdf
227.6K
آدرس و شماره تلفن مسئولین شعبات کاملا رایگان 💯 جهت ثبت نام تماس بگیرید 🙏 فایل pdf📥
. 💠حکایت «اَصْبغ بن نُباته» مى گويد: هنگامى كه مردم با على(ع)به عنوان خليفه رسول خدا بيعت كردند. آن حضرت، عمامه رسول خدا را به سر بسته بود و لباس او را بر تن نموده بود. در مسجد از منبر بالا رفت و (ايستاده) پس از حمد و ثنا، مردم را موعظه و نصيحت كرد، سپس ‍ نشست و انگشتان دو دست خود را داخل هم گذارد و به زير ناف نهاد، آنگاه فرمود: «سَلُونِى قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونِى فَاِنَّ عِنْدِى عِلْمُ الاَوَّلِينَ وَالاَّخَرِينَ ...» «از من بپرسيد قبل از آنكه مرا نيابيدچرا كه علم پيشينيان و آيندگان، نزد من است. بدانيد سوگند به خدا! اگر بستر خلافت برايم گسترده شودبا پيروان تورات، طبق تورات و با پيروان انجيل، طبق انجيل و با پيروان زبور، طبق زبور، و با پيروان قرآن طبق قرآن ، حكم مى كنم به گونه اى كه (اگر) هريك از اين كتابها، به سخن درآيد بگويد: «پروردگارا! على مطابق قضاوت تو، قضاوت كرد»، سوگند به خدا! من به قرآن و معانى بلند پايه آن از همه آگاهتر هستم و اگر يك آيه از قرآن نبود قطعا شما را به آنچه تا روز قيامت ، پديد مى آيد، آگاه مى كردم.» ۲. حدیث سفینه حدیث سفینه بنابر نقل ابوذر غفاری از پیامبر(ص)، این چنین است: «إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ » جز این نیست که مَثَل اهل بیت من در میان شما مثل کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هر کس جا بماند، غرق می‌شود. ۳. حدیث مع الحق «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ». على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مى گردد. حق طلبی ، حق مداری فضیلت بزرگی محسوب می شود و امام علی به درستی امام حق طلبان ، امام به حق و امام عدالت گستران در همه عالم است و جرج جرداق مسیحی به درستی او را آهنگ دلنشین عدالت می نامد. و در این خصوص کتاب می نویسد؛ «الامام علی صوت العداله الانسانیه» ۴. سبقت در اسلام در غربت دین پیشگامی در اسلام آنهم در زمانی که اکثریت از دین فراری هستند فضیلت بزرگی محسوب می شود . دین داری در زمانی که جو دینی در جامعه غلبه دارد امتیاز بزرگی محسوب نمی شود اما دین داری در زمان غربت دین امتیاز بزرگی محسوب می شود احادیثی معتبر سبقت حضرت امیر در دین را مورد تاکید قرار داده است؛ «يَا عَلِيُّ أَنْتَ أَوَّلُ اَلْمُسْلِمِينَ إِسْلاَماً وَ أَوَّلُ اَلْمُؤْمِنِينَ إِيمَاناً». ای علی تو اولین نفر مسلمان ها هستی و اولین مومنان هستی. «سُبّاقُ الاُمَمِ ثلاثةٌ لَم يَكفُرُوا بِاللّه ِ طَرفَةَ عَينٍ : عليُّ بنُ أبي طالبٍ ، و صاحِبُ ياسِينَ ، و مُؤمنُ آلِ فِرعَونَ ، فهُمُ الصِّدِّيقُونَ و عَلِيٌّ أفضَلُهُم ». پيشتازان امّتها سه نفرند ، كه آنى به خدا كفر نورزيدند : على بن ابى طالب ، صاحب ياسين ، و مؤمن آل فرعون . اينان همان صدّيقانند و على برترين آنهاست. 💠داستان هنگامی که علی (ع) زمام امور خلافت را در کوفه در دست داشت و اموال بسیار از بیت المال در اختیار آن حضرت بود، روزی برادرش عقیل، به محضرش آمد و گفت: «مقروض هستم و از ادای آن عاجز می باشم، قرض مرا ادا کن .» علی (ع) فرمود: «قرض تو چه اندازه است؟» عقیل گفت: صد هزار درهم . علی (ع) فرمود: «سوگند به خدا آنقدر ندارم که بتوانم قرض تو را ادا کنم، صبر کن تا جیره شخص من برسد، تا آخرین حد توان، به تو کمک می کنم . . .» عقیل گفت: بیت المال در اختیار تو است، آیا با این حال، مرا به جیره خود وعده می دهی؟ مگر جیره تو چه اندازه است؟ اگر همه آن را هم به من بدهی، دردی را دوا نمی کند . علی (ع) به او فرمود: ای برادر! هر کدام از من و تو نسبت به بیت المال به منزله یک نفر هستیم - در این هنگام علی (ع) با برادرش در طبقه بالای دارالاماره که مشرف به بازار کوفه بود، گفتگو می کردند - علی (ع) به عقیل فرمود: اگر گفتار من تو را قانع نمی کند، به کنار این صندوق ها که در بازار پیدا است و پول های تاجران در میانشان ست برو، و آنها را بشکن و از پول آنها بردار .» عقیل عرض کرد: ای امیرمؤمنان! آیا به من امر می کنی که صندوق های عده ای را که توکل به خدا نموده و مقداری پول اندوخته اند را بشکنم؟ علی (ع) فرمود: آیا تو به من دستور می دهی که در بیت المال را که از آن مسلمانان است بگشایم، با این که توکل به خدا نموده و آن را بسته اند؟ و اگر می خواهی، شمشیرت را بردار، من نیز شمشیرم را برمی دارم و با هم به شهر «حیره » می رویم; در آنجا، بازرگانان ثروتمند زیاد هستند، به خانه یکی از آنها یورش می بریم و مالش را غارت می کنیم. عقیل عرض کرد: آیا دزدی کنم؟ علی (ع) فرمود: اگر از مال یک نفر دزدی کنی، بهتر از آن است که از اموال همه مسلمانان دزدی کنی، چرا که بیت المال ، مال همه مسلمین است ... .