قسمت سوم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
بیان احادیث درمداحی و روضه خوانی باید مربوط به محتوای جلسه باشد ، ما هیچ وقت وسط روضه نمیگوئیم : « اَلنِّظافَةُ مِنَ الإيمانْ » ، حدیث باید مربوط به موضوع مداحی باشد
سئوال : چرا ما باید از احادیث موضوعی استفاده کنیم ؟ 1ـ ما به ضرورت و به خاطر بحث روضه خوانی ، باید با مستمع خودمان ، کار داشته باشیم ، برای این ارتباط دوطرفه با مستمع ، کمترین کاری که انجام میدهیم ، # ارتباط_کلامی است ، مداح با مخاطب گفتگو میکند ، ساده ترین مثال این است که میگوئیم : امشب شب میلاد ... است ، خدا ان شاءالله قسمت کنه همچین شبی ، دسته جمعی ...باشیم ، بلند صلوات بفرست ...
مستمع هیچ وقت نمیگه ، خب این رو که ما خودمون میدونستیم امشب شب عیده ... چرا ؟ چون شما از گفتن این جمله منظور داری و میخواهی بعدش مطلب دیگری را بگویی ...
اگر یادتان باشد ، درتعریف« مُناشَدَة » عرض کردیم ، یعنی یک نفر داره صحبت میکنه ، با این تفاوت که سخنرانی نیست ، خطبه خوانی هم نیست که مردم فقط شنونده باشند ، بلکه از تک تک مستمعین در قالب اعترافی که میگیره ، آنها را هم به زبان وامیدارد ، مجبورمیکند تا واکنش و عکس العمل نشان دهند ...
فرض کنید ، مداحی بیاد پشت میکروفن ، بگه خب حالا یه صلوات بفرستید ، یکی دیگه هم بفرستید ، سومیش رو بلندتر ختم کن ... اینجا مردم خسته میشن ... اما اگر همین را با یک جمله بندی مناسب بیان کند ، یعنی اول یک اعتراف بگیره بعد نتیجه دلخواه ...
شب میلاد بانوی کرامت ، شفیعه روز جزا ... امام رضا علیه السلام فرمودند : هر کس خواهر مرا با معرفت زیارت کنه ، ثواب بهشت داره ، هر کی میخاد بهشت بره ، یه صلوات بفرسته ...
این یک مثال ساده از حرف زدن و سهیم کردن مستمع بود
مثالی دیگر : شب جمعه است ، شب زیارتی مخصوص امام حسین ( علیه السلام ) است ، آی خدا قسمت کنه ، یک همچین شبی کربلا باشی ، صلوات بفرست
یک مثال زشت و نامناسب : اگه نمیخواهی لخت شی ، سینه بزنی ، برو خونه تون بگیر بخواب ... این هم یک مدل حرف زدن و ارتباط با مستمع هست اما روش منفی آن می باشد
تا اینجا هرچی گفتیم ، مقدمه ای بود برای اهمیت و ضرورت ارتباط گرفتن با مستمع که ساده ترین و راحت ترین آن هم حرف زدن و گفتگو و صلوات گرفتن بود ...
اما بهترین ، سالم ترین ، زیباترین و پُرثواب ترین مدل حرف زدن ، استفاده از همین احادیث موضوعی است ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ...
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۵
4. نتیجه.mp3
5.78M
قسمت چهارم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
اهلبیت (ع) قرآن ناطق هستند ، بدون طهارت نمیشه به آنها نزدیک شد : « لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿ 79 واقعه﴾ » طرف میگه : آقا من همه مسایل فنی را رعایت میکنم ، با دستگاه های موسیقی و ملودی های « حرن آور و غم انگیر » آشنایی دارم ، صدام هم خوبه ... اما نمیدونم چرا در روضه خوانی آنگونه که باید و شاید موفق نیستم و نمیتونم از مردم اشک بگیرم ... ؟
ما بهداشت صدا را رعایت میکنیم اما نسبت به « بهداشت روح و روان » خودمان غافلیم ، صداسازی را خیلی مهم میدانیم اما از « تزکیه و خودسازی » دور مانده ایم
گناه و معصیت که جای خود دارد ، گاهی فاصله گرفتن از مستحبات و انجام مکروهات هم ، باعث « کم توفیقی » ما میشود
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۶
قسمت چهارم :
#آموزش_روضه_خوانی
حجه الاسلام و المسلمین :
#استاد_میرزا_محمدی
#احادیث_موضوعی
اما بهترین ، سالم ترین ، زیباترین و پُرثواب ترین مدل حرف زدن ، استفاده از همین احادیث موضوعی است ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ... پس چرا ما باید حدیث بخوانیم ؟ پاسخ :
1ـ بهترین نوع ارتباط است
یکی از اصول روضه خوانی ، ارتباط نزدیک با مستمع می باشد ، این ارتباط مدل های مختلفی دارد ، که کمترین وساده ترین آن حرف زدن است و بالاترین درجه آن « حدیث خوانی » است
2ـ « کَلامُکُمْ نُور »
فرمایش معصوم ( ع ) ، دل و جان گوینده و شنونده را « نورانی » میکند ، یعنی « زبان گوینده » و « چشم و گوش شنونده » نورانی میشه ... و چشم و زبان ، دروازه قلب هستند ، اگه اینها نورانی شدند ، دلها هم نورانی میشه ، امام باقر علیه السلام فرمودند : « إنَّ حَدِیثَنا یُحْیِی القُلُوبَ. [ بحارالانوار، ج۲، ص۱۴۴] بهراستی که حدیث ما دلها را زنده میکند »
#مثال :
میخواهیم مردم را دعوت به گریه ی بر سیدالشهدا بکنیم : ساده ترین و سطحی ترین روش این است که بگوئیم ، خوش به حال اونهایی که اشک دارند ، خوش به حال اونهایی که گریه دارند ، خدایا این چشم های ما را تا قیامت خشک نکن ... البته این جملات ساده هم بد نیست و اتفاقا برای شروع ، میتواند تمرین خوبی باشد اما در این سطح توقف نکنید و کلاس کارتان را بالاتر ببرید ... چطوری ؟ با استفاده از احادیث موضوعی ، قال رسولُ الله (ص) :
« يَافَاطِمَة كُلُّ عَيْنٍ بَاكيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَة » زهرا جان ، همه چشم ها در قیامت گریانند ... ببین هنوز نصف حدیث رو نخونده ، فهمیدید چی میخام بگم ... « اِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ الْحُسَيْن » غیر از اون چشمی که برای حسین تو گریه کنه ...
دیگه نیازی نیست به مستمع بگویی : شنیدی چی گفتم ؟ نمیخواهی گریه کنی ؟ خب اگر گریه نکرد ، می فهمه که از این فضیلت محروم شده ...
با تکنیک « حدیث موضوعی » ، مخاطب شما ، هم روایت را گوش میکنه و گوشش نورانی میشه ، هم اگر دل بده ، دلش نورانی میشه ، هم خودش را میآره جزء گریه کنان بر ابی عبدالله و نامش رو ثبت میکنه و در همین حالت اشک و ناله بر مصیبت مولا ، اگرکسی از دنیا برود ، ان شاء الله از اهل بهشت خواهد بود ، و نگرانی نخواهد داشت ...
ببینید با یک تیر ، چندتا نشون میزنید ؟ آیا ارتباط کلامی از این بهتر سراغ دارید ؟ ... میگیم هر کی دلش میخاد مشمول این روایت پیغمبر(ص) بشه ، اسمش رو تووی گریه کن ها بنویسه ...
کاربرد احادیث موضوعی میتواند د راول مجلس ، وسط جلسه یا پایان جلسه باشد ... منتها یادمون باشه این کار باید خیلی با دقت و ظرافت و #هنرمندانه انجام بگیرد تا تاثیر خودش را بگذارد وگرنه اگر بصورت شعاری و سطحی بیان شود ، نتیجه مطلوب گرفته نمی شود ...
#آموزش_مداحی
#لبیک_یا_خامنه_ای
۷
.
🌷شرح زیارت آل یاسین🌷
1️⃣ {سلام علی آل یاسین}
🍃🌺🍃
امام باقر(ع) می فرمایند، در قرآن به 5 اسم مبارک پیامبر اسلام به نام های محمد، احمد، عبدالله، نون و یاسین اشاره شده است.[1]
🍃🌺🍃
همچنین امام صادق(ع) در روایت دوم فرمودند: وقتی امام علی(ع) آیه (سلام علی آل یاسین) را خواندند، فرمودند: (یاسین) محمد(ص) است و ما اهل بیت (آل) محمد هستیم.[2]
🍃🌺🍃
امام رضا(ص) در حضور مامون و علمای سنی آیه اول سوره یس را خواندند و فرمودند: منظور از یاسین در این آیه چیست؟
🍃🌺🍃
همه آنها گفتند منظور حضرت رسول است
و هیچ شکی در آن نیست،
حضرت فرمودند خدا به محمد و آل محمد فضیلتی داده که احدی نمی تواند حقیقت اصلی آن را درک کند، جز صاحبان خرد.
🍃🌺🍃
خدای متعال به احدی در قرآن سلام نکرده،
مگر به پیامبران مانند سلام علی نوح، سلام علی ابراهیم، سلام علی موسی و هارون
بعد فرمودند خدای متعال به اهل بیت(ع) هیچ پیامبری سلام نکرده جز اهل بیت پیامبر(ص) و آن هم با عبارت؛ سلام علی آل یاسین.[3]
🍃🌺🍃
بنابر روایات سلام عبارت (سلام علی آل یاسین) یکی سلام خدا بر آل پیامبر(ص) و دیگری سلام سلامتی و امنیت برای امت و پیروان آل محمد و کسانی که ولایت اهل بیت(ع) را پذیرفته اند.
#فضائل
🍃🌺🍃
منابع:
📚۱-خصال، ص 426
📚۲-بحار الأنوار، ج۱۳، ص۴۰۱
📚۳-تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۶۹۰
#گریز_آل_یاسین
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_وهابیت
#امام_شناسی
#امامت
#عصمت
🍃 #معنای_عصمت_چیست؟!
👈🏼 چرا #پیامبر_اسلام صلی الله علیه وآله #استغفار میکردند؟
🔘 حجتالاسلام #سید_محمد_یزدانی
26.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_حسین_علیه_السلام
#اولین_بار_در_ایتا
#کرامات_حسینی
#سخنرانی_کوتاه
🍃 #ماجرای_عنایت_حضرت_عباس_علیه_السلام_به_مرد_نصرانی
👈🏼 روضه سقای کربلا
👈🏼 کلیپی از فرزند ارشد آشیخ عباس قمی، صاحب مفاتیحالجنان
👈🏼 کاریاختصاصی از کانالمطالبنابدرمنبر
🔘 مرحوم حجتالاسلام #شیخ_علی_محدث_زاده_قمی
🔆 #کرامات #حضرت_عباس
Kasahani-14010701-AsarSaghifeBaghist-01-Hkashani_Com~1.mp3
15.09M
#حامد_کاشانی 🎤
🔊 #فایل_صوتی کامل #سخنرانی
📋 آثار سقیفه باقیست – جلسه اول از پنج جلسه
📌 جمعه مورخ ۱ مهرماه ۱۴۰۱
Kasahani-14010702-AsarSaghifeBaghist-02-Hkashani_Com.mp3
44.97M
#حامد_کاشانی 🎤
🔊 #فایل_صوتی کامل سخنرانی
📋 آثار #سقیفه باقیست – جلسه دوم از پنج جلسه
📌 شنبه مورخ ۲ مهرماه ۱۴۰۱
.
زنی که سوختن را به برهنه شدن ترجیح داد!
🔺خالده ترکی عمران؛ زن معلمی از اهالی بصره عراق بود. در تاریخ ۳ اپریل ۲۰۱۶ در حالیکه با ماشین شخصی خود روانه محل کارش بود، ماشین نزدیک به وی بر اثر کمین، دچار انفجار و حریق میگردد و ماشین وی نیز آتش میگیرد.
🔺خانم خالده درحالیکه لباسش آتش گرفته بود از ماشینش پیاده میشود اما بعد از اینکه متوجه میشود که لباس تنش در حال سوختن است و جسمش عریان خواهد گشت، راضی نمیشود تا جسمش در مقابل مردم عریان گردد، دوباره به طرف ماشینش برمیگردد و در را باز نموده داخل ماشین مینشیند.
🔺یکی از افراد پلیس درحالیکه گریه میکرد باصدای بلند فریاد میزند که من مانند برادرت هستم، از ماشین پیاده شو تو را با لباس خودم میپوشانم؛ اما وی از پایین شدن امتناع میورزد و ترجیح میدهد بسوزد تا مبادا کسی جسمش را ببیند.
🔺عراقیها به وی لقب شهیدِ شرف و ناموس دادهاند و در میدان هوایی بصره اطراف ماشین او حفاظی کشیدند و از آن تندیس ساختند تا یادش جاویدان بماند.
#حجاب
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. زنی که سوختن را به برهنه شدن ترجیح داد! 🔺خالده ترکی عمران؛ زن معلمی از اهالی بصره عراق بود. در تا
.
بازیچه شود، آنکه تنش عریان است
آزادیِ از حیا، خودش زندان است
هشدار که قصدشان ز «آزادی زن»
«آزادی مردهای شهوتران» است
✍🏻 #عاصی_خراسانی
🏷 #حجاب | #آزادی
🇮🇷
۱
6⃣قداست قم قبل از ورود #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها به قم!
✅قم از دیر باز حتی قبل از ورود حضرت معصومه(س) به این شهر، مرکز تشیع و مهد علمی علما و فقهای نامی شیعه بود و جایگاه عظیمی در میان مسلمانان داشت.
اما با ورود حضرت معصومه(س) قم دارای جنبه مذهبی مخصوص شد و مرکز روحانیت شیعه قرار گرفت و عدهای از بزرگان علمای شیعه از آن جا برخاستند یا در آن اقامت کردند که امروزه به برکت این بانوی بزرگ، قم به یک مرکز بزرگ علمی، فرهنگی و پژوهشی دنیا تبدیل شده و صدها مدرسه علمی و مراکز تحقیقاتی و کتابخانههای مجهز مشغول فعالیتهای علمی و فرهنگی در حوزه اسلام و تشیع میباشد.
📜روایاتی چند در باب قم و فضیلت زیارت حصرت معصومه(س) :
👤امام صادق(ع) در طی روایتی فرمودند:
📋《اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و انَّ لِلّرَسُولِ(ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(س) فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》
♦️خدا را حرمی است و آن مكه است.
رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه مي باشد.
برای امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهلبيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است.
و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می شود، که نامش فاطمه(س) می باشد.
هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است.
راوی حدیث می گوید:
📋《وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)!》
♦️امام صادق(ع) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند، که امام موسی کاظم(ع) هنوز به دنیا نیامده بود.(۱)
👤امام صادق(ع) در روایتی دیگر میفرماید :
📋《أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ》
♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است.
بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(ع) در آنجا رحلت میکند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت میشوند.(۲)
👤امام رضا(ع) به سعد اشعری فرمود:
📋《يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا!》
♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است!
سعد گفت :
📋《فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع)؟》
♦️پدر و مادرم به فدای تو باد!
منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟
حضرت(ع) فرمود :
📋《نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️بله! کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.(۳)
و همچنین؛
👤امام جواد(علیه السلام) فرمودند :
📋《مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️کسی که قبر عمّه ام [حضرت معصومه(س)] را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.(۴)
در زیارتنامه حضرت(س) می خوانیم :
📋《يا فاطِمَهُ(س)! اِشْفَعي لِي فِي الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأنَاً مِنَ الشَأنِ》
♦️اي فاطمه معصومه(س)! در مورد رفتن به بهشت مرا شفاعت كن، چرا كه در پيشگاه خداوند متعال، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستید.(۵)
👤حضرت رسول اکرم(ص) فرمود :
📋《لَمَّا اُسرِيَ بي اِلَّي السَّماءِ الرَّابِعَةِ نَظَرْتُ إلي قُبّةٍ مِنْ لُؤْلُؤٍ وَ لَها اَرْبَعةُ اَركانٍ وَ اَرْبَعَةُ اَبْوابٍ كَاَنّها مِن اِسْتَبْرَقِ اَخْضَرَ.
قُلْتُ : يا جَبْرَِئِيلُ! مَا هذِهِ القُبَّةُ الَّتي لَمْ اَرَ فِي السَّماءِ الرَّابِعَةِ اَحْسَنَ مِنْها؟
فقال: حَبِيبي مُحَمَّدٌ(ص)!
هذه صُورَةُ مِدينَةٍ يُقالَ لَها: قُمُّ!》
♦️در آن شب كه مرا از اين كلبه غبري برگرفتند و بر گنبد خضرا بالا بردند، در آسمان چهارم، قبّهاي فروزان را ديدم از لؤلؤ، كه براي آن چهار پايه و چهار در بود و چون استبرق سبز ميدرخشيد.
به جبرئيل گفتم : اين قبّه كه زيباتر از آن در آسمان چهارم مشاهده نكردم، چيست؟
جبرئيل گفت : حبيب من محمد(ص)!
اين صورت و تمثال شهري است كه به آن شهر قم گفته می شود.(۶)
👤امام کاظم(علیه السلام) فرمود :
📋《قُمُّ عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ(ص) و مَأوي شيعَتِهِمْ》
♦️قم، آشيانه آل محمد(عليهم السلام) و پناهگاه شيعيان آنها است.(۷)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۸
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۰۲، ص۲۶۶
۴)کامل الزیارات ابن قولویه قمّی، ص۳۲۵
۵)مفاتیح الجنان محدّث قمی، ص۴۵۳
۶)بحارالانوار مجلسی، ج۶۰، ص۲۰۷
۷)تاریخ قم، حسن بن محمد اشعری قمی، ص۹۹
#حضرت_معصومه
#حجاب
.
۲
7⃣زیارت نامه #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها!
✅علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار روایتی را از علی بن ابراهیم قمی و او از پدرش ابراهیم بن هاشم و او از سعد بن سعد اشعری قمی و او از امام رضا(ع) نقل میکند که؛
امام رضا(ع) به سعد فرمود:
📋《يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا!》
♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است!
سعد گفت :
پدر و مادرم به فدای تو باد! منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟
حضرت(ع) فرمود :
📋《نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ》
♦️بله! کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.
سپس در ادامه فرمود :
هنگامی که به نزد قبر فاطمه معصومه(س) رفتی رو به قبله بايست؛ ۳۴ مرتبه الله اكبر، ۳۳ مرتبه سبحان الله، و ۳۳ مرتبه الحمد الله را بگو و سپس این زیارنامه را بخوان!
📜《اَلسَّلاَمُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى عِيسَى رُوحِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ خَاتَمَ اَلنَّبِيِّينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ اَلرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ سَيِّدَ اَلْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ اَلنَّاظِرِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ اَلْعِلْمِ بَعْدَ اَلنَّبِيِّاَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ اَلْبَارَّ اَلْأَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَلطَّاهِرَ اَلطُّهْرَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا اَلْمُرْتَضَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلتَّقِيَّ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلنَّقِيَّ اَلنَّاصِحَ اَلْأَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ عَرَّفَ اَللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي اَلْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِي زُمْرَتِكُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَ سَقَانَا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ أَسْأَلُ اَللَّهَ أَنْ يُرِيَنَا فِيكُمُ اَلسُّرُورَ وَ اَلْفَرَجَ وَ أَنْ يَجْمَعَنَا وَ إِيَّاكُمْ فِي زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ ص وَ أَنْ لاَ يَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَكُمْ إِنَّهُ وَلِيٌّ قَدِيرٌ أَتَقَرَّبُ إِلَى اَللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ اَلتَّسْلِيمِ إِلَى اَللَّهِ رَاضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِرٍ وَ لاَ مُسْتَكْبِرٍ وَ عَلَى يَقِينِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ نَطْلُبُ بِذَلِكَ وَجْهَكَ يَا سَيِّدِي اَللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ اَلدَّارَ اَلْآخِرَةَ يَا فَاطِمَةُ اِشْفَعِي لِي فِي اَلْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اَللَّهِ شَأْناً مِنَ اَلشَّأْنِ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ فَلاَ تَسْلُبَ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ اَللَّهُمَّ اِسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عَافِيَتِكَ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ》
البته علامه مجلسی در کتاب تحفة الزائر پس از ذکر این زیارتنامه می نویسد :
محتمل است که زیارت از تتمّه حدیث نباشد و از تألیف علماء بوده باشد.(۲)
📚منابع :
۱)بحار الانوار مجلسی، ج۹۹، ص۲۶۶
۲)تحفة الزائر مجلسی، ص۶۶۶
#اسنادالمصائب
#حضرت_معصومه
#حجاب
.
.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره تاریخ ولادت و وفات #حضرت_معصومه(سلام الله علیها) در کتاب «جرعه ای از دریا» می نویسد :
«تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت(سلام الله علیها) را سال ۱۸۳ هجری ذکر کرده است.
آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود، چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) سال ۱۸۳ هجری است و تا آن موقع حضرت(علیه السلام) در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در این سال به دنیا آمده باشد؟! لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست سال ۱۷۳ هجری است و دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردند.
در حالی که هر دو تاریخ نادرست و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است.
این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی هایش هم نقل شده جعل کرده است.
داستان جعلی از این قرار است که؛
مرحوم «متوّلی باشی» اعلام میکند که اگر کسی تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند.
آدم کلّاشی ادعا میکند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است.
متولی باشی آدم زرنگی بود.
گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست و من آن کتاب را از کتابخانه میخواهم و چاپ میکنم و به این شکل مشتِ آن شخص باز میشود.
متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را میشناخت.»
📚منبع :
جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۱۹
#اسنادالمصائب
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 💢دلیل عدم ازدواج #حضرت_معصومه سلام الله علیها💢 این سوال و سوالات مشابه این؛مفیدفایده نبوده و جزء
.
2⃣علت ازدواج نکردن #حضرت_معصومه سلام_الله_علیها؟!👇
✅مرحوم ذبیح الله محلاتی درباره ازدواج حضرت معصومه(س) می نویسد :
دانسته نیست که حضرت معصومه(س) ازدواج کرده است یا خیر؟ و اینکه فرزند داشته است یا خیر؟ ولی با این همه، مشهور است که حضرت معصومه(س) تا آخر عمر، ازدواج نکرده است.(۱)
⁉️اما برای عدم ازدواج ایشان توجیحاتی از این قبیل گفته شده است. از جمله؛
۱)نبودن هم کفو برای ازدواج :
از آنجا که خاندان ائمه شیعه از لحاظ نَسَب در بین مسلمانان جایگاه ویژهای داشته و مورد احترام عمومی بودند، و از آنجا که حضرت معصومه(س) فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) و خواهر تنی امام رضا(ع) بود، برخی این احتمال را مطرح کردهاند که برای او هم کفو و هم شأنی برای ازدواج یافت نشد و به همین جهت ایشان ازدواج خود را تا پیدا شدن گزینهای مناسب، به تعویق انداخته است.
#حجاب
۲)ترس از حکومت و خفقان حاکم بر جامعه :
در دوران حکومت هارون الرشید اختناق شدیدی حاکم بود، تا جایی که امام موسی کاظم(ع) دائما از مدینه به عراق و شام و بغداد تبعید می شد.
حتی فضای اینچنینی باعث شد که امام موسی کاظم(ع) را مجبور کنند برای مدت ها در بیابان های شهر شام و در غار ها با لباس مبدل و چهره بدلی زندگی کنند تا کسی امام(ع) را نشناسد.
ابن شهر آشوب می نویسد :
📋《لَا يَزَالُ يَنْتَقِلُ مِنْ سِجْنٍ إلي سِجْنٍ》
♦️امام کاظم(ع) پیوسته از زندانی به زندان دیگر منتقل می شد.(۲)
پس با فضای اختناقی که در دوران حکومت هارون برقرار بود، استبداد و ستم به جایی رسیده بود که کسی جرأت نداشت به خانه امام موسی بن جعفر(ع) رفت و آمد داشته باشد، تا چه رسد به اینکه با دختر امام موسی کاظم(ع) ازدواج کند و عواقب خطرناک این انتخاب را بپذیرید.
۳)دستور امام موسی کاظم(ع) بر عدم ازدواج دخترانش :
برخی منابع مانند یعقوبی در تاریخ خود می نویسد :
📋《أَوصَى مُوسَى بنُ جَعفَرَ(ع) أَلَّا تَتَزَوَّجَ بَنَاتَهُ فَلَم تَتَزَوَّج وَاحِدَةُ مِنهُنَّ إِلَّا أُمَّ سَلَمَةِ》
♦️حضرت موسی بن جعفر(ع) وصیت کرده بود که دخترانش شوهر نکنند و برای همین، هیچ یک از دختران امام موسی کاظم(ع) شوهر نکردند، جز یکی از دخترانش به نام ام سلمه!(۳)
پس یعقوبی این دستور پدر را سبب ازدواج نکردن دختران امام موسی کاظم(س) از جمله حضرت معصومه(س) میداند.
اما به این سخن اشکال می شود که؛
اولا؛ این وصیت با سنّت و روش رسول اکرم(ص) سازگاری نداشته و مخالف سنت اسلامی و ترویج ازدواج میباشد.
ثانیا؛ چنین سفارشی در وصیت نامه ای که مرحوم کلینی از امام کاظم(ع) نقل کرده، نیامده است.
اتفاقا در این وصیت امام موسی کاظم(س) امر ازدواج دخترانش را به فرزندش امام رضا(ع) سپرده است.
مرحوم کلینی می نویسد :
امام موسی کاظم(ع) فرمود :
📋《أَنِّي قَدْ أَوْصَيْتُ إِلَى عَلِيٍّ(ع).. وَ هُوَ أَنَا فِي وَصِيَّتِي فِي مَالِي وَ فِي أَهْلِي وَ وُلْدِي.. وَ إِنْ أَرَادَ رَجُلٌ مِنْهُمْ أَنْ يُزَوِّجَ أُخْتَهُ فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُزَوِّجَهَا إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ أَمْرِهِ فَإِنَّهُ أَعْرَفُ بِمَنَاكِحِ قَوْمِهِ..》
♦️من وصیت خود را به فرزندم علی بن موسی(ع) می کنم و او در این امر، جایگاه من را در قبال مال و خانواده و فرزندانم دارد.
و اگر مردی خواست با یکی از خواهرانش ازدواج کند، این امر با اذن و دستور علی بن موسی(ع) باشد، زیرا که او نسبت به این امر واقفتر و آگاه تر است.(۴)
📚منابع :
۱)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، ص۳۱
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۴۳۲
۳)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۴۱۵
۴)الکافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۳۱۷
.
.
3⃣لقب کریمه اهل بیت(ع) برای #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها؟!👇
✅حضرت معصومه(س) در زبان علمای شيعه به «كريمه اهلبيت» ياد مىشود و روایت یا سند تاریخی در منابع متاخرین بر این مطلب نداریم که این لقب را به ایشان داده باشند.
ظاهرا ريشه آن، رویای صادقه مرحوم آيت الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى و در برخی اقوال پدر ایشان مرحوم سید محمود مرعشی نجفی است كه در آن رويا، امام صادق(ع) به او که با دعا و راز و نياز تلاش می كرد تا قبر مطهر حضرت فاطمه(س) را بيابد، فرمود:
📋《عَلَیْکَ بِکَرِیمَةِ اَهْلِ الْبَیْتِ(ع)》
♦️بر تو باد به كريمه اهل بيت(ع)!
و ایشان از این طریق او را به زیارت قبر حضرت فاطمه معصومه(س) راهنمایی میکنند.(۱)
📚منبع :
۱)کتاب کریمه اهل بیت(ع)، مهدی پور، ص۴۳
#اسنادالمصائب
#حضرت_معصومه
.
.
4⃣ماجرای هجرت #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها به قم و شهادت ایشان؟!👇
✅طبق نقلی در سال ۲۰۰ ه.قمری در پى اصرار مأمون به سفر تبعيد گونه حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان، يك سال بعد، حضرت معصومه(س) به دعوت امام رضا(ع) و به شوق ديدار برادر به همراه کاروانی که عده اى از برادران و برادرزادگان در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند.
وقتی كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد، عدهاى از مخالفان و دشمنان اهل بيت(ع) راه را سدّ كردند و با همراهان حضرت معصومه(س) وارد جنگ شدند.
در نتيجه تقريبا اكثر مردان كاروان به شهادت رسيدند و عدهای مجروح شدند و خود حضرت(س) نیز بیمار و رنجور گشت.
وقتی حضرت معصومه(س) دیدند، ادامه مسیر به سمت خراسان، برای کاروان میسر نیست، ایشان قصد شهر قم کردند و از همراهان پرسیدند :
چقدر راه است بين ساوه و قم؟
گفتند : ده فرسخ!
سپس فرمود :
📋《احْمِلُونِي إِلَيْهَا! فَحَمَلُوهَا إِلَى قُمَّ!》
♦️ مرا به قم ببريد! پس او را به قم بردند!
📋《لَمَّا وَصَلَ خَبَرُهَا إِلَى قُمَّ اسْتَقْبَلَهَا أَشْرَافُ قُمَّ وَ تَقَدَّمَهُمْ مُوسَى بْنُ الْخَزْرَجِ!
فَلَمَّا وَصَلَ إِلَيْهَا أَخَذَ بِزِمَامِ نَاقَتِهَا وَ جَرَّهَا إِلَى مَنْزِلِهِ وَ كَانَتْ فِي دَارِهِ سَبْعَةَ عَشَرَ يَوْماً ثُمَّ تُوُفِّيَتْ》
♦️وقتی این خبر به اهالی قم رسید، اشراف و بزرگان قم به نمایندگی موسی بن خزرج به استقبال حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند.
موسی پس از دیدار حضرت(س)، افسار ناقه ایشان را گرفت و به سمت قم و به منزل خویش آورد.(۱)
در مورد شهادت حضرت معصومه(س) همانند سایر مسائل مربوط به ایشان اختلاف هست و مشهور قائل به عدم شهادت ایشان هستند.
شاید بیماری حضرت(س) در اثر غم و اندوه از دست دادن اهل بیت خود و دیدن بدنهای پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند باشد که به شدت غمگین شدند و در اثر آن بیمار گشتند.
اما مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی مورخ نامی شیعه درباره علت وفات حضرت(س) می نویسد :
📋《فَيُقَالُ إِنَّهَا قَد دَسَّ إِلَيهَا السَمُّ فِي سَاوَةَ وَلِهَذَا لَم تَلبَث إِلَّا أَيَّامَاً قَلِيلَةََ وَ استُشهِدَت [بِقُم]》
♦️گفته شده است که در حق حضرت(س) دسیسه کردند و او را در ساوه سمّ خوراندند و به خاطر همین از آن پس مدت زیادی در قید حیات نبودند و سپس در قم به شهادت رسیدند.(۲)
طبق نقلی حضرت معصومه(س) هفده روز در قم اقامت کردند و سپس از دنیا رفتند.(۳)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۹
۲)الحياة السياسية للامام الرضا(ع)، ص۴۲۸
۳)تاریخ قم، حسن بن محمد قمی، ص۲۱۳
#ورود_حضرت_معصومه_به_قم
#حجاب
.
.
5⃣تغسیل و تدفین #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها؟!
✅در مورد تغسیل و تدفین حضرت معصومه(س) نقل شده است که؛
📋《لَمَّا تُوُفِّيَتْ فَاطِمَةُ(س) وَ غُسِّلَتْ وَ كُفِّنَتْ حَمَلُوهَا إِلَى مَقْبَرَةِ بابلان وَ وَضَعُوهَا عَلَى سِرْدَابٍ حُفِرَ لَهَا فَاخْتَلَفَ آلُ سَعْدٍ فِي مَنْ يُنْزِلُهَا إِلَى السِّرْدَابِ ثُمَّ اتَّفَقُوا عَلَى خَادِمٍ لَهُمْ صَالِحٍ كَبِيرِ السِّنِّ يُقَالُ لَهُ قَادِرٌ فَلَمَّا بَعَثُوا إِلَيْهِ رَأَوْا رَاكِبَيْنِ مُقْبِلَيْنِ مِنْ جَانِبِ الرَّمْلَةِ وَ عَلَيْهِمَا لِثَامٌ فَلَمَّا قَرُبَا مِنَ الْجِنَازَةِ نَزَلَا وَ صَلَّيَا عَلَيْهَا ثُمَّ نَزَلَا السِّرْدَابَ وَ أَنْزَلَا الْجِنَازَةَ وَ دَفَنَاهَا فِيهِ ثُمَّ خَرَجَا وَ لَمْ يُكَلِّمَا أَحَداً وَ رَكِبَا وَ ذَهَبَا وَ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مَنْ هُمَا》
♦️وقتی حضرت فاطمه(س) وفات یافت بعد از غسل و تکفین او را به مقبره بابلان بردند و در کنار سردابی گذاشتند.
آل سعد (اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند در این باب چه کسی سزاوار است در سرداب رود و فاطمه(س) را بر زمین بگذارد و به خاک سپارد؟
سرانجام اتفاق کردند که سیدی پرهیزکار و پیرمردی پارسا که به نام قادر معروف بود وارد سرداب شود و آن گوهر پاک را دفن کند.
وقتی به سراغ آن پیرمرد رفتند، در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار که جلو دهان خود را بسته بودند به آن جا آمدند، و وقتی به جنازه حضرت فاطمه(س) رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گزارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و از سرداب خارج شدند و با کسی هم سخنی نگفتند و بر هیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار چه کسانی بودند.(۱)
در منابع تاریخی و روایی نوشته نشده که این دو نفر چه کسانی بودند، اما طبق سیره ائمه اطهار(ع) شاید این دو نفر وجود مقدس امام رضا(ع) و امام جواد(ع) باشند كه برای شركت در مراسم كفن و دفن حضرت معصومه(س) به اعجاز امامت از خراسان و مدینه به سرزمین قم آمدند.الله عالم
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۲۹۰
#وفات_حضرت_معصومه
#حجاب
.
.
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
دوستی با اهلبیت و یا دعا برای مجالست با اهلبیت در دنیا و آخرت ، نیازمند عمل به اوامر و نواهی اهلبیت و قرآن است وگرنه در حد حرف و ادعا می ماند.
👤امام موسی کاظم(علیه السلام) می فرماید :
«لَوْ مَيَّزْتُ شِيعَتِي لَمْ أَجِدْهُمْ إِلاَّ وَاصِفَةً وَ لَوِ اِمْتَحَنْتُهُمْ لَمَا وَجَدْتُهُمْ إِلاَّ مُرْتَدِّينَ وَ لَوْ تَمَحَّصْتُهُمْ لَمَا خَلَصَ مِنَ اَلْأَلْفِ وَاحِدٌ وَ لَوْ غَرْبَلْتُهُمْ غَرْبَلَةً لَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ إِلاَّ مَا كَانَ لِي إِنَّهُمْ طَالَ مَا اِتَّكَوْا عَلَى اَلْأَرَائِكِ فَقَالُوا : نَحْنُ شِيعَةُ عَلِيٍّ إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ مَنْ صَدَّقَ قَوْلَهُ فِعْلُهُ»
اگر شيعيان خود را جدا و مشخص كنم، در ميان آنان جز اهل حرف پيدا نكنم و اگر آنان را بيازمايم، همگى مرتدّ از كار در آيند و اگر آنان را سره و ناسره كنم، از هر هزار نفر يك نفر خالص پيدا نشود و اگر ايشان را از غربال بگذرانم، جز آن كه متعلّق به من است كسى باقى نماند.
آنها مدتهاست كه بر اريكه ها لميده اند و مى گويند : ما شيعه على(ع) هستيم ، در صورتى كه شيعه على(ع) فقط كسى است كه كردار او مؤيّد گفتارش باشد.(۱)
📚منبع :
۱)الكافی مرحوم کلینی، ج۸، ص۲۲۸
.
#گریز_زیارت_عاشورا
#حجاب
.
.
23 ربیع الأوّل
#ورود_حضرت_معصومه_به_قم
در این روز در سال 201 هـ کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به قم تشریف فرما شدند که 17 روز قبل از شهادت آن حضرت است. (1)
آن حضرت با قدوم مبارک خود این شهر را متبرک گردانیدند، و به در خواست جناب موسی بن خزرج پسر سعد أشعری که از بزرگان قم بود، منزل او را منوّر نموده در آنجا نزول اجلال فرمودند.
در همان مکان تشریف داشتند و زن های قم مخصوصاً علوّیات به خدمت آن حضرت می رسیدند و از وجود آن حضرت استفاده می کردند تا بعد از 17 روز از دنیا رحلت فرمودند.
عبادتگاه آن حضرت معروف به «ستّیه» در میدان میر قم معروف است. (2)
📚 منابع :
1. نظر به اینکه رحلت آن حضرت در 10 ربیع الثانی است و طبق تصریح کتاب تاریخ قم تألیف حسن بن محمّد بن حسن بن سائب بن مالک اشعری متوفای 378 ق و کتاب انوار المشعشین : ج 1، ص 276 و ج 2، ص 488، آن حضرت 17 روز در قم اقامت گزیده اند، لذا روز 23 ربیع الأوّل سالروز ورود آن حضرت به قم است.
2. بحار الأنوار : ج 48، ص 290، ج 57، ص 219.
#تاریخ_شیعه
#حجاب
.
.
#شناخت_علمای_شیعه سالم_ماندن_بدن_مطهر_مرحوم_شیخ_کلینی_بعد_از_سال_ها
👈🏼 مرحوم #شیخ_یوسف_بحرانی در ترجمه مرحوم #کلینی، از مرحوم #سید_هاشم_بحرانی داستان عجیبی نقل کرده است:
🍃 یکی از علمای مورد اعتماد معاصر حکایت کرد که یکی از حاکمان بغداد، بنای قبر مرحوم کلینی را دید، [از همراهانش] پرسید که این قبر متعلق به کیست؟
گفتند: یکی از شیعیان.
فوراً دستور داد تا آن را تخریب و قبر را نبش کنند.
وقتی قبر را گشودند، ناگهان جسد صاحب قبر که در کفن پیچیده و سالم بود نمایان شد؛ در حالی که کودکی نیز کنار او آرمیده بود! با دیدن این صحنه، دستور داد تا قبر را بپوشانند و قبهای بر فراز آن بنا کنند.
📚 مراقد المعارف، ج۲، ص۲۱۷
🍃 اما بر اساس نوشته یکی از علما - گویا #سید_نعمة_الله_جزایری - سبب این مسئله چنین بوده:
وقتی حاکم وقت، شدت علاقه و اهتمام مردم به زیارت امام موسی کاظم (علیه السلام) را دید، از روی تعصب، تصمیم به تخریب قبر مطهر امام گرفت و گفت:
اگر چنان باشد که شیعیان گمان می کنند، هم اکنون او (امام کاظم عليهالسلام) در قبر وجود دارد و اگر چنین نباشد، مردم را از زیارت ایشان منع میکنیم.
به او گفتند: قبر محمد بن یعقوب کلینی، یکی از علمای بزرگ و مشهور شیعه، در همین نزدیکی است. [برای آزمودن عقیده شیعیان] می توانی قبر او را تخریب کنی.
وقتی قبر کلینی را شکافتند، با کمال تعجب بدن مطهرش را دیدند که گویا تازه دفن شده است.
بههمین سبب دستور داد تا بارگاهی بر فراز آن احداث کنند [و از جسارت به مضجع شریف امام کاظم (علیه السلام) منصرف شد].
📝 کتاب کافی ارزشمند ترین کتاب اسلامی و نفیس ترین کتاب شیعه است و شامل ۱۶ هزار و ۱۹۹ حدیث است که طی سه قسمت اصول، فروع و روضه تدوین شده است .
📝 آرامگاه شیخ کلینی در باب الکوفه در بغداد، در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.
📝 گفتنی است ۱۹ اردیبهشت به نام بزرگداشت شیخ کلینی نامگذاری شده است.
🔆 #امام_زمان
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. بعد از محبت و قبول ولایت اهلبت و اعلام برائت از دشمنان اهلبیت، همه تلاش ما برای شرکت در عزای حسین
.
یَا مَنْ لا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلا بِإِذْنِهِ
شفاعت را باید از اینجا با خود ببرید، و به قدری که با انسان کامل یعنی امام عصر (عج) سنخیت دارید به همان اندازه از شفاعت بهره مندید و با قرآن و عترت پیوسته اید. پس هم قرآن شفیع است و هم عترت، و ممکن است که شخص شفیعی هم شفیع جمعی شود. عاقل را اشاره کافی است.
استعداد افراد را با علم می توان شکوفا کرد، لذا فرموده اند: شفاعت ما به کسانی که قابلیت پیدا نکرده اند و در دنیا خود را ضایع ساخته اند نخواهد رسید.
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
.
.
مظلومِ مقتدر
ظلم از هر کس که سر زند محکوم است
پایان ستم حقیقتی محتوم است
اما بیش از همیشه در این ایام
جمهوری اسلامی ما مظلوم است
✍🏻 #یوسف_رحیمی
🏷 #ایران اسلامی | #حوادث_اخیر
🇮🇷