.
#امام_علی #امیرالمؤمنین
👤 #امام_علی_علیه_السلام امام مبین است!👇
✅حضرت رسول اکرم(ص) امام علی(ع) را مصداق امام مبین بیان کرده و در خطبه غدیر فرمود :
📋《مَعاشِرَ النّاسِ! ما مِنْ عِلْمٍ إِلّا وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیاً، وَهُوَ الْإِمامُ الْمُبِینُ》
♦️ای مردم هیچ علمی نبود جز اینکه آن را به علی(ع) آموختم و او امام مبین است.(۱)
🔹امام باقر(ع) میفرماید :
هنگامی که آیه شریفه «وَکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» نازل شد، مردم از رسول اکرم(ص) سؤال کردند :
آیا این امام مبین، تورات و انجیل و قرآن است؟
فرمود:خیر، آن علی بن ابیطالب(ع) است.(۲)
🔹ابن عباس می گوید:
امیر المؤمنین(ع) فرمود:
📋《أَنَا وَاللَّهِ الْإِمامُ الْمُبِین،ُ أُبِینُ الْحَقَّ مِنَ الْباطِلِ وَرَثْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص)》
♦️به خدا قسم! من امام مبین هستم، که حقّ را از باطل جدا و مشخص میکنم و این را از رسول خداصلی الله(ص) به ارث بردهام.(۳)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۵، ص۴۲۷
۲)الصراط المستقیم نباطی، ج۱، ص۲۷۱
۳)تفسیر قمی، ج۲، ص۲۱۲
..............
.
👤 #امام_علی_علیه_السلام اسلام مجسم است!👇
✅ #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام میفرماید :
امیرمؤمنین(ع) بر فراز منبر مسجد کوفه چنین خطبه خواند :
📋《وَاللَّهِ! إِنِّی لَدَیانُ النّاسِ یوْمَ الدِّینِ وَقَسِیمُ اللَّهِ بَینَ الْجَنَّةِ وَالنّارِ... أَنَا الْإِسْلامُ الَّذِی ارْتَضاهُ لِنَفْسِهِ، کُلُّ ذلِکَ مَنّاً مِنَ اللَّهِ》
♦️به خدا قسم که من حاکم مردم در روز قیامت هستم، منم که مردم را برای بهشت و جهنم تقسیم میکنم.
من همان اسلامی هستم که خداوند آن را پسندیده است.
تمام اینها منت و افتخاری است از جانب خداوند متعال.(۱)
🔹حضرت(ع) در این خطبه به این آیه شریفه اشاره فرموده :
📋《اَلْیوْمَ أَکْمَلْتُلَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً》
♦️امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.(۲)
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۲۶، ص۳۱۸
۲)سوره مبارکه مائده، آیه۳
#اسنادالمصائب
..........
👤 #امام_علی_علیه_السلام آیة الله العظمی است!👇
✅حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند :
📋《أَنَا آیَةُ اللهِ الْعُظْمَی وَ الْمُعْجِزُ الْبَاهِرُ》
♦️من بزرگ ترین نشانه ی خداوند و معجزه ی آشکار هستم.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۴، ص۳۳۶
.
.
#امام_علی علیه_السلام
حیف مولا! مردم عالم تو را نشناختند
دم زدند از تو، ولی یکدم تو را نشناختند
رهبر افلاکی و از خاکیان خاکی تری
هم ملائک هم بنی آدم تو را نشناختند
انبیاء بودند از آدم همه در سایه ات
لیک جز پیغمبر خاتم تو را نشناختند
با وجود آنکه یک آن، با تو نشکستند عهد
بوذر و مقداد و سلمان هم تو را نشناختند
با دو دسته بسته می بردند سوی مسجدت
گوئی آنجا بودم و دیدم تو را نشناختند
در کنار خانه ات بر همسرت سیلی زدند
ای فدای غربتت گردم تو را نشناختند!
👤#استاد_سازگار✍
.
.
#عزاداری_مردم_کوفه
اسيد بن صفوان از صحابی حضرت رسول اکرم می گويد :
روزى كه حضرت اميرالمؤمنين(عليه السّلام) به شهادت رسید، گريه شهر را به لرزه در آورد و مردم مانند روز شهادت حضرت رسول(ص) دهشت زده بودند.
مردى گريان و شتابان «وَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» گويان پيدا شد، در حالی که مى گفت :
«خدايت رحمت كند اى ابوالحسن(ع)!
تو از همه مردم پيشتر به اسلام گرويدی و در ايمان با اخلاصترین فرد از نظر ایمان بودی و يقين تو محكمترین بود و از همه مردم باتقواتر بودی و از همه بیشتر رنج کشیدی و از حضرت رسول اکرم(ص) بیشتر محافظت نمودی و امین ترین اصحاب بودی.
مناقبت از همه برتر و سوابقت از همه شريفتر و منزلت تو از همه رفيعتر بود و به رسول اکرم(ص) از همه نزديكتر و از نظر روش و اخلاق و طريقه و كردار به آن حضرت(ع) شبيه تر بودی و مقامت از همه شريفتر بود و نزد رسول اکرم(ص) از همه گراميتر بودى.
خدا تو را از جانب اسلام و پيغمبر و مسلمين پاداش خير دهد.
توانا بودى هنگامى كه اصحاب رسول اکرم(ص) ضعیف بودند و زمانى كه خوارى و زبونى از خود نشان دادند، تو به ميدان آمدى و موقعى كه سستى ورزيدند، تو قيام كردى و آنگاه كه اصحابش به انحراف گرویدند، روش رسول اکرم(ص) را در پیش گرفتی، خليفه بر حق او بودى، بى چون و چرا و به نزاع برنخاستى و در برابر زبونى منافقان و خشم كافران و بدآمدن حسودان و خوارى فاسقان، ناتوانى نشان ندادى.
زمانى كه همه سست شدند، تو به امر خلافت قيام كردى و چون از سخن گفتن ناتوان شدند، سخن گفتى و چون توقف كردند، در پرتو نور خدا گام برداشتى، آنگاه از تو پيروى كردند و هدايت يافتند. و تو از همه خوش زبانتر و خدا را فرمانبردارتر و عاقبت انديشتر و كم سخن تر و درست گفتارتر و بلندنظرتر و دلیرتر بودی و يقين تو از همه بيشتر بود و از همه نيكوكردارتر و آشناتر به امور بودى.
تو به خدا در ابتدا و انتها رئيس و بزرگ دين بودى، براى مؤمنان پدر مهربان بودى زمانى كه تحت سرپرستى تو در آمدند، بارهاى گرانى را كه آنها از كشيدنش ناتوان شدند، به دوش گرفتى و آنچه را از امور دين تباه ساختند؛ محافظت نمودى و آنچه را از احكام و شرايع رها كردند، رعايت فرمودى و زمانى كه زبونى كردند و به گردآوردن دنيا حريص شدند دامن به كمر زدى.
زمانى كه بيتابى كردند، بلندى گرفتى و زمانى كه شتاب كردند، صبر نمودى و انتقام هر خونی را كه مي خواستند تو گرفتى و براى مسلمين از كفار خونخواهى كردى و از بركت تو به خيراتى رسيدند كه گمانش را نداشتند، بر كافران عذابى ريزان و رباينده و براى مؤمنان پشتيبان و سنگر بودى، به خدا همراه نعمتهاى الهی آفريده شدى و به عطاى الهى كامياب گشتى و سوابقش را احراز كردى و فضائلش را به دست آوردى.
شمشير حجت و دليلت كُند نبود و دلت منحرف نگشت و بصيرتت ضعيف نشد، هراسان نگشتى و سقوط نكردى.
تو مانند كوه بودى كه طوفانش نجنباند و همچنان بودى كه رسول اکرم(ص) فرمود :
«در رفاقت و دارائى خويش امانت نگهدارترين مردم است.»
در روى زمين بزرگ و نزد مؤمنين شريف بودى، هيچ كس را درباره تو راه عيبجوئى نبود و هيچ کس نمی توانست بر تو خرده بگيرد.
و براى هيچ كس نرمى و مجامله نمی کردى، هر ناتوان و زبونى نزد تو توانا و عزيز بود تا حقش را برايش بستانى و هر تواناى عزيز، نزدت ناتوان و زبون بود تا حق را از او بستانى و در اين موضوع، خويش و بيگانه نزدت برابر بود، شأن و شخصيت تو بر اساس حق و راستى و مدارا بود.
در هر کاری گفتارت حكم و ثابت و فرمانت با خويشتن دارى و دور انديشى همراه بود و رأی تو با علم و عزم راسخ بود.
و هر آينه راه راست روشن گشت و امر مشكل آسان شد و آتشها خاموش گشت و دين به وسيله تو راست شد و اسلام قوت يافت و امر خدا ظاهر شد، اگر چه كافران دوست نداشتند و اسلام و اهل ايمان از بركت تو پا بر جا شدند و بسيار بسيار پيشى گرفتى و پس از تو هر کس هر چه بکوشد به درجه تو نرسد.
تو بزرگتر از آنى كه مصيبت تو با گريه جبران شود، مرگ تو در آسمان بزرگ جلوه كرد و مصيبت تو مردم را خرد كرد «فإنا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ما به قضاء خدا راضى و نسبت به فرمانش تسليم هستيم، به خدا سوگند مسلمين هرگز كسى را مانند تو از دست ندهند، تو براى مؤمنين پناه و سنگر و مانند كوهى پا برجا و بر كافران خشونت و خشم بودى، خدا ترا به پيغمبرش برساند و ما را از اجرت محروم نسازد و بعد از تو گمراه نگرداند، مردم همه خاموش بودند تا سخنش تمام شد.»(۱)
او گريست و اصحاب گريستند، سپس هر چه جستند او را نيافتند.
مرحوم ابن شهر آشوب می نویسد :
📋《فَالْتَفَتُوا فَلَمْ يَرَوْا أَحَداً فَسُئِلَ الْحَسَنُ(ع) مَنْ كَانَ الرَّجُلُ؟》
هر چه گشتند او را نيافتند، سپس از امام حسن(ع) پرسیدند؛ آن مرد که بود؟
ایشان فرمود : او خضر بود.(۲)
📚۱)ترجمه أصول كافی، ج۲، ص۳۵۰
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۳۴۷
#اسنادالمصائب
.
.
#بیعت_با_امام_حسن
✅پس از شهادت حضرت امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) در روز بیست و یکم ماه رمضان سال چهل هجری قمری، امام حسن مجتبی(علیه السلام) به امامت رسید و در همان روز، بیش از هزاران نفر با ایشان برای خلافت بیعت کردند.
امام حسن مجتبی(علیه السلام) خطاب به آنان فرمود :
📋《إِنَّكُمْ سَامِعُونَ مُطِيعُونَ، تُسَالِمُونَ مَنْ سَالَمْتُ، وَتُحَارِبُونَ مَنْ حَارَبْتُ》
♦️همانا شما گوش به فرمان و فرمانبردار و مطیع خواهید بود و با هرکس در که صلح بودم، شما نیز در صلح باشید و با هر کس که جنگیدم شما نیز بجنگید.
مردم وقتی این سخنان را شنیدند تردید کردند و ابتدا بسیاری از آنان از بیعت خوداری کردند، امام حسن(علیه السلام) نیز دست نگه داشت.
آنان نزد امام حسین(علیهالسلام) آمدند و به او گفتند :
📋《اَبسِط يَدَكَ نُبَايِعُكَ عَلَى مَا بَايَعنَا عَلَيهِ أَبَاكَ وَ عَلَى حَربِ المُحِلِّينَ الضَّالِّينَ أَهلَ الشَّامِ》
♦️دست بگشای تا با تو بر جنگیدن با گمراهان و حلال شمارندگان حرامها (یعنی شامیان) بیعت کنیم همان گونه که با پدرت این چنین بیعت کردیم.
امام حسین(علیهالسلام) فرمود :
📋《مَعَاذَ اللهِ أَن أُبَايعَكُم مَا كَانَ الحَسَنُ(ع) حَيَّاً؟!》
♦️پناه بر خدا! از این که تا هنگامی که امام حسن(علیهالسّلام) زنده است، با شما بیعت کنم!؟!
سپس مردم دیگر بار نزد امام حسن مجتبی(علیه السلام) بازگشتند و با ایشان بیعت کردند.
از طرفی هم معاویه بن ابی سفیان خلافت امام حسن مجتبی(ع) را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد.
امام حسن مجتبی(ع) نیز سپاهی به فرماندهی «عبیدالله بن عباس» به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت.(۱)(۲)(۳)(۴)
✍ادامه مطالب در بخش صلح امام حسن(ع) گفته خواهد شد.
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۲
۲)تاريخ طبری، ج۵، ص۱۶۲
۳)تاريخ مدينة دمشق ابن عساكر، ج۱۳، ص۲۶۳
۴)الإمامة والسياسة دینوری، ج۱، ص۱۸۴
#اسنادالمصائب
.
.
#عاقبت_ابن_ملجم
✅در این روز ابن ملجم با یک ضربت شمشیر به درک واصل می شود.
نقل است که امام علی(علیه السلام) چنین وصیت فرمود :
📋《أَلَا! لَا يُقْتَلَنَّ بِي إِلَّا قَاتِلِي! انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَةً بِضَرْبَةٍ》
♦️بدانید که غیر از قاتلم، کسی را نکشید! بنگرید که اگر من از این ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید.[ضربتی در مقابل ضربتی!](۱)
وقتی فرزندان امام علی(ع) از دفن ایشان فارغ شدند، امام حسن(ع) دستور داد ابن ملجم را بياورند، زمانی که او را آوردند، خطاب به آن ملعون فرمود :
📋《قَتَلْتَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ أَعْظَمْتَ الْفَسَادَ فِي الدِّينِ!》
♦️اى دشمن خدا! اميرمؤمنان(ع) را كُشتى و تباهى بزرگی، در دين کردی!
📋《ثُمَّ أَمَرَ بِهِ فَضُرِبَتْ عُنُقُهُ》
♦️سپس امام حسن(ع) دستور داد گردنش را زدند.(۲)
سپس «امّ الهیثم دختر اسود نخعی» جنازه آن ملعون را گرفت وآن را به آتش کشید.(۳)
امام صادق(ع) فرمودند :
«ملائکه هر بامداد و شامگاه بر ابن ملجم مرادی لعنت می فرستند.»(۴)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۲، ص۲۵۶
۲_۳)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۲۲
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۱۸، ص۳۰۴
...........
.
✅«ابن بطوطه» (متوفی سال ۷۷۹ هجری قمری) یکی از جهانگردان بزرگ تاریخ اسلام، در بخشی از سفرنامهاش درباره مکان قبر این ابن ملجم ملعون مینویسد :
«هنگامی که به کوفه مسافرت کردم، در طرف مغرب قبرستان کوفه، جائی را دیدم که در آن چیزی به رنگ سیاه تند در میان زمینۀ سفیدی جلب نظر میکرد.
(و چون به تحقیق مشغول شدم مردم آن دیار) گفتند :
(اینجا) قبر ابن ملجم شقی است که مردم کوفه همه ساله هیزم فراوان بدانجا میبرند و هفت روز آتش بر گور او میافروزند.»(۱)
📚منبع :
۱)سفر نامۀ ابن بطوطه، ج۱، ص۲۷۱
#اسنادالمصائب
.
.
#روضه_امام_علی
🔹🔷《السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ》🔷🔹
✅بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) ابوعبیده بن جراح که یکی از گردانندگان سقیفه وطرفدار خلافت ابوبکر بود، برای قانع کردن حضرت علی(ع) برای بیعت با ابوبکر و صرفنظر از خلافت، خطاب به امام(ع) گفت :
📋《اِنَّکَ حَدِیثُ السِّنِّ وَ هَؤُلَاءِ مَشِیخَةُ قَومِکَ لَیسَ لَکَ مِثلَ تَجرِبَتِهِم وَ مَعرِفَتِهِم بِالأُمُورِ》
♦️تو جوانی و آنان پیران و سالخوردگان قوم تو هستند و تو فاقد تجربه و آگاهی نسبت به امور مسلمین هستی! در حالی که اینان نسبت به این امور آگاه و با تجربه هستند.(۱)
همین توجیه را خلیفه دوم در گفتگو با ابنعباس ذکر کرد و از مسئله جوان بودن امام علی(ع) استفاده کرد و مردم را برای بیعت با ابوبکر شوراند.
در حالی که حضرت علی(ع) در آن زمان ۳۳ سال داشت.
سالیانی گذشت تا اینکه تمام محاسن علی(ع) مانند پنبه سفید شد.
این نکته جالب است که حضرت رسول اکرم(ص) در سن شصت و سه سالگی از دنیا رفتند و امام علی(ع) نیز در همین سن به شهادت رسیده اند.
اما با این تفاوت که به نقل سیره نویسان، پیامبر اکرم(ص) هنگام رحلت؛
📋《مَا كَانَ فِي رَأْسِهِ [وَ لِحیَتِهِ] إِلَّا سَبْعَ عَشْرَةَ أَوَ ثَمَانِ عَشْرَةَ [شَعرَةً]》
♦️فقط هفده یا هجده موی سفید بر سر و محاسن مبارک داشت.(۲)
اما در تاریخ هست که وقتی؛
📋《اِنْصَرَفَ عَليُّ(ع) مِنْ صِفّينَ فَکَأنَّهُ رأسُهُ وَ لِحْيتُهُ قُطْنَةٌ》
♦️امام علی(ع) از جنگ صفین بر می گشتند، سر ومحاسن حضرت(ع) مانند پنبه سفید بود.(۳)
ودر روایتی دیگر آمده است که؛
📋《هِیَ یَومَئِذِِ بَیضَاءُ》
♦️محاسن حضرت(ع) در روزهای آخر حیات شریفشان سفید گشته بود.(۴)
در اواخر عمر شریفشان، اصحاب به ایشان گفتند :
📋《لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَتَكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ(ع)!》
♦️کاش می شد با خضاب کردن پیری ات را تغییر دهی!
امام(ع) می فرمود :
📋《الْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ وَ يُرِيدُ بِهِ رَسُولَ اللهِ(ص)》
♦️با اینکه خضاب زینت است، اما ما خانواده داغدار و عزادار مصیبتی هستیم.
و منظور حضرت(ص) مصیبت پیامبر اکرم(ص) بود.(۵)
البته شاید علت خضاب نکردن امام علی(ع) این باشد که پیامبر اکرم(ع) به ایشان بشارت داده بود که محاسنت به خون سرت خضاب خواهد شد و علی(ع) منتظر این لحظه بود.
در طی روایتی، پیامبر اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) فرمود :
📋《یَا عَلِیُّ(ع)! أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّکَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ، فَضَرَبَکَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِکَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیَتَکَ》
♦️ای علی(ع)! گویا میبینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که نگون بخت ترینِ اوّلین و آخرین، بر می خیزد و بر فرق سرت ضربتی میزند و محاسنت، از خون سرت رنگین میشود.(۶)
و در روایتی آمده است که؛
📋《أَنْ تُخْضَبَ لِحْیَتُهُ مِنْ رَأْسِهِ بِدَمٍ عَبِیطٍ》
♦️اینکه محاسنش به خون تازه سرش خضاب می شود.(۷)
در روایتی آمده است که؛
امام علی(ع) پس از پیروزی بر خوارج به کوفه آمد و به مسجد رفت، پس از خواندن دو رکعت نماز بر فراز منبر رفت، به جانب فرزندش امام حسن(ع) نظری افکند و فرمود :
📋《يَا أَبَا مُحَمَّدٍ(ع)! كَمْ مَضَى مِنْ شَهْرِنَا هَذَا؟
فَقَالَ : ثَلَاثَةَ عَشَرَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع)!》
♦️ای ابا محمد! چه قدر از این ماه گذشته است؟
ایشان جواب داد : سیزده روز مانده است ای امیرالمؤمنین(ع)!
امام علی(ع) رو به جانب امام حسین(ع) کرد و فرمود :
📋《يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع)! كَمْ بَقِيَ مِنْ شَهْرِنَا [رَمَضَانَ] هَذَا؟
فَقَالَ : سَبْعَ عَشْرَةَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع)!》
♦️یا اباعبدالله! چقدر از این ماه مانده است؟
امام حسین(ع) گفت : هفده روز باقی مانده است ای امیرالمؤمنین(ع)!
در این هنگام؛
📋《فَضَرَبَ يَدَهُ إِلَى لِحْيَتِهِ وَ هِيَ يَوْمَئِذٍ بَيْضَاءُ فَقَالَ : لِيَخْضِبَنَّهَا بِدَمِهَا إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا》
♦️حضرت(ع) دست خود را به محاسن خود که در آن روز سفید شده بود زد و فرمود :
این محاسن با خون سرم رنگین خواهد شد هنگامی که آن شقی بیاید.(۸)
آری! علی(ع) را نبود پیامبر(ص) پیر کرد، غم فاطمه(س)، خانه نشینی و غربت، بی وفایی کوفیان پیر کرد!
بعد از جنگ صفین وقتی امام علی(ع) به کوفه بازگشت، در حالی که داغدار یارانی با وفا بود، در مسجد کوفه آخرین خطبه ی دوران حیات شریفشان را خواند و مردم را جنگ مجدد با معاویه دعوت کرد.
اما وقتی حضرت(ع) با بی میلی مردم کوفه برای جنگ، رو به رو شد، در این هنگام، یادی کرد از یاران با وفای خود و فرمود :
📋《أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ؟》
♦️کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟
ادامه مطالب :👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #روضه_امام_علی 🔹🔷《السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِ
.
سپس فرمود :
📋《أَيْنَ عَمَّارٌ؟ وَ أَيْنَ ابْنُ التَّيِّهَانِ؟ وَ أَيْنَ ذُو الشَّهَادَتَيْنِ؟》
♦️عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟
📋《ثُمَّ ضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى لِحْيَتِهِ الشَّرِيفَةِ الْكَرِيمَةِ فَأَطَالَ الْبُكَاءَ》
♦️سپس امام على(ع) دست در محاسن شريف و كريم خود زد و گريه ی طولانی کرد و فرمود :
📋《مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا الَّذِینَ سُفِکَتْ دِمَاؤُهُمْ وَ هُمْ بِصِفِّینَ أَلَّا یَکُونُوا الْیَوْمَ أَحْیَاءً یُسِیغُونَ الْغُصَصَ وَ یَشْرَبُونَ الرَّنْقَ》
♦️برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند، خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان اندوه می شد.(۹)
🏴این امت بی وفا، بیست سال بعد از این جریان، یک پیرمرد محاسن سفیدی رو باز تنها گذاشتند و حتی دشمن او نیز به پیری اش اذعان کرد!
در مقاتل آمده است که؛
در شام پس از آنکه بازماندگان اهل بیت امام حسین(ع) را به مجلس یزید وارد کردند.
📋《إنَّهُ لَمّا جِيءَ بِرَأسِ الحُسَينِ(ع) أمَرَ فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ في طَستٍ مِن ذَهَبٍ، وجَعَلَ يَضرِبُ بِقَضيبٍ في يَدِهِ عَلى ثَناياهُ و يَقولُ :
لَقَد أسرَعَ الشَّيبُ إلَيكَ يَا أَبَا عَبدِ اللهِ(ع)!》
♦️هنگامى كه سر امام حسين(ع) آورده شد، یزید فرمان داد كه آن را، جلويش در تشتى از طلا گذاشتند و با چوب دستى اش شروع به زدن بر دندان هاى او كرد، در حالی که مى گفت :
اى ابا عبد الله! چقدر زود پير شدى؟!!(۱۰)
[محاسنت سفيد گشته است!]
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
خوب شد تیغ تو بشکافت سرم را دشمن
هم تو بر آرزوی خویش رسیدی هم من
آمدی دیر چرا چشم براهت بودم
از همان شب که تن فاطمه ام گشت کفن
شادی ام بود همان دم که توأم تیغ زدی
عمر من بود سراسر همه اندوه و مِحَن
در همان لحظه که شمشیر تو بالا می رفت
نشنیدی به جنان فاطمه می گفت نزن!
مسجد و منبر و ویرانه و چاه و صحرا
هر کجا بود سخن بود ز مظلومی من
مسجد کوفه خموش است چراغش اکنون
کو علی تا که کند بیت خدا را روشن؟
👤سازگار
📚منابع :
۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۱۲
۲)المستدرک حاکم نیشابوری، ج۲، ص۶۶۴
۳)نثر الدّر ابوسعد آوی، ج۱، ص۳۰۷
۴)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۲۷۶
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۱، ص۱۶۵
۶)امالی شیخ صدوق، ص۹۵
۷)الکافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۲۸۲
۸)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۲۷۶
۹)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۰، ص۹۹
۱۰)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵
#اسنادالمصائب
.
.
.
#مناجات و حکایت جوان توبه کار _ حجت الاسلام #میرزامحمدی
تو بصره یه جوونی بود مشهوره به فسق و فجور ، مردم دیگه از دستش به ستوه اومده بودن ، ما چی بگیم ؟ من میگم؛ شما ها رو جسارت نمی کنم ، آقامون از دستمون دیگه به ستوه اومده … اخه آگه نوکری ،نوکر که اینجور نمیشه ! تو اومدی اربابی کنی …” نوکر که انقده پیمان نمیشکنه ، نوکر که انقده توبه نمیشکنه …” مردم از دستش به ستوه اومدن ، خوش به حال اونایی که آخر عمری دیگه توبه می کنن …حالا چه جوری این واسطه حاصل میشه ، خودش اول الکلامه” روزای آخر که از چشم مردم افتاده بود ، یه جور دیگه توبه کرد ، حق الناس به گردنش نبود ، مادرش رو صدا زد ، مادر” سه تا وصیت بهت می کنم تو که میدونی مردم از من بدشون میاد ،
وصیت اول : وقتی من مردم یه طنابی به پای من ببند ، دور خونه بگردون بگو: “الهی … هذا عَبْدُکَ الآبقَ” خدایا این بنده ی فراری تو آوردم …”
وصیت دوم : شبانه دفنم کن ، نمیخوام این مردم زیر جنازه ام ناسزا بگن ، کسی نیاد تشییع جنازه ام لعن و نفرین کنه دل تو رو بسوزونه …
وصیت سوم : خودت منو تو قبر بزار ، شاید خدا به گیسوان سفید تو رحم کنه منو ببخشه ….”
جوونش از دنیا رفت میخواد به سه تا وصیت عمل کنه ؛ طنابی به پاهای جوونش بست شروع کرد این بدن رو کشون ، کشون دور خونه گردوندن ، هی میگفت خدایا این بنده ی فراریه تو … (تو هم میتونی بگیا…) دیگه چیزی نمونده به ماه رمضان … “َأَنَا هَارِبٌ مِنْکَ إِلَیْکَ” امروز اومدم در خونه ی تو ، همین که داشت این دعا رو میکرد یه وقت دید یه صدایی اومد ، یه منادی میگی : “اِنَّ اَوْلِیاء اللّه هُمُ الْفائِزُون” مادر چی کارش داری ؟ اون ولی ماست …” وصیت دوم ، چهار غلام گرفت ، بهشون پول داد ، گفت نیمه شب بدن پسرمو ببرین قبرستان دفن کنید ، نیمه شب اومدن ؛ کسی خبر نداره ، شیخ نجیب الدین از علمای بزرگ بصره س ،میگه شبانه از کنار قبرستان رد می شدم ، به نظر اهل ریاضته” میگه دیدم یه بدنی رو دارن چهار غلام دارن میبرن ، یه پیرزنی هم دنبال بدن داره به سر میزنه ؛ گفتن حتما این بدن رو حتما اینا کشتن ، نیمه شب دارن دفن میکنن کسی خبر دار نشه ، اومدم مانع شدم ، پیرزنه گفت اینجوری نیست ، ظن و گمان بد نبر” این جنازه ی پسرمه ، وصیت کرده نیمه شب دفنش کنم ؛ همچنین وصیت کرده خودم تو قبر بزارمش ، شیخ میگه دلم سوخت بعد از اینکه ماجرای “عبدالآبق” رو شنیدم ، گفتم مادر اجازه بده من خودم دفنش کنم … بدن رو گذاشتن تو قبر لحد و چیدم ، آخرین قطعه سنگ لحد رو که میخواستم بچینم ، یه وقت دیدم این جون به اذن خدا به زبون اومد ، به من گفت شیخ نجیب الدین ، برو به همه بگو ، خدا اونقده مهربونه … اونقده آمرزنده س که منو آمرزید …” شیخ میگه لحد رو چیدم ، گفتم نیمه شبه حتما یه صدایی تو خیالم شنیدم ، با خودم گفتم بزار خودم سوال کنم ، سر رو که پایین آوردم دیدم یه ندایی بلند شد شیخ نجیب الدین چرا حبیب ما رو داری اذیت می کنی ؟ باورت نمیشه ما اونو آمرزیدیم ؟!! امروز این عبد فراری اومده در خونت … به حق اون آقایی که راوی میگه مثل دهانه ی مشک باز شده چنان اشک از چشمان سید الشهدا جاری بود … اینجوری با خدا حرف می زد … ما رو بیامرز …الهی العفو …
#گریز_مناجاتی
#حکایات
#جوشن_کبیر
.
Shab01Ramazan1395[04].mp3
29.13M
🔹 خطبه پیامبر اکرم (ص) در آستانه ی ماه مبارک رمضان
#طلیعه_رمضان
🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی
.
﷽
📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️
📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده ایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشته ایم. سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحبخانه بگوید: من چنین گرفتاری یی دارم، کرامت او چه اقتضا میکند؟ آیا این طور اقتضا می کند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همین که وارد خانه شد، همانجا خواسته اش را بدهد؟
خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانهات گذاشته ایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا میرویم، همهٔ حاجتهایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا میکند؛ آقاییات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده
💬 حاج اقا مجتبی(ره)
#شب_اول_زمضان
.
1.mp3
1.91M
🔰 شرح و تفسیر #ادعیه_روزانه ماه رمضان
💠 #دعای_روز_اول
✨«اللهمَ اجْعلْ صِیامی فیه صِیام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ و هَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ».
«خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزهداران حقیقی قرار داده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان هوشیار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتیهایم عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران»✨
🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه
.
#زمزمه #زمینه #واحد
مناجاتی ماه رمضان...
سلام ماه صیام
سلام حسنِ تمام
سلام من به محضرِ خدا
سلام ماهِ دعا
سلام رزق و عطا
شروع میشه دوباره ناله ها
دوباره اومدم با روسیاهی
با نغمه و نوای یا الهی
خسته شدم ازدستِ نَفْس و میگم..
پناهِ من، بده به من پناهی
پناهم بده
اثری به سوز و به آهم بده
پناهم بده
روشنایی به دلِ سیاهم بده
پناهم بده
حالِ اشکی به چش و نگاهم بده
ای امان خائفین
ای پناه مومنین
یا رب العالمین...
یا رب العالمین...
سلام ای مهربون
سلام ای بی کرون
سلامم و نذاشتی بی جواب
سلام ای بی نظیر
سلام بنده پذیر
من ذره هستم و تو آفتاب
محتاجِ نور بی غروبه یارم
به جز تو یار و یاوری ندارم
از کثرت گناه مثه خزونم..
منو عوض کن ای تو نوبهارم
بهارم تویی
که خدا و پروردگارم تویی
بهارم تویی
تویِ سختیا همیشه یارم تویی
بهارم تویی
بی قرارم از گناه، قرارم تویی
بی قراریمو ببین
روسیاهیمو نبین
یا رب العالمین...
یا رب العالمین...
چشام بارونیه
دلم زندونیه
اسیرِ این دنیایِ بی وفا
رهام کُن ای خدا
از این بندِ بلا
به حُرمتِ زهرا و مرتضی
منی که عاشقِ علی و زهرام
یادم داده این نجواهارو مولام
اُمید دارم به رحمت و به لطفت
وقتی که می خونم حسینِ آقام
به حق الحسین
مددی بده که غرقِ معصیتم
به حق الحسین
عاقبت بخیری رو کُن قسمتم
به حق الحسین
یه شب جمعه حرم بده دعوتم
به شَهِ نیزه نشین
بلندم کُن از زمین
یا رب العالمین...
یا رب العالمین...
#مجتبی_دسترنج_ملتمس ✍
#زمینه_مناجاتی
#ماه_رمضان
.👇
401-01-13 eftekhari ruzeh aval mah ramezan~1.mp3
469.9K
🔖بیان احکام 🔖
#ماه_رمضان
💠روزه ماه مبارک رمضان
#استاد_افتخاری
401-01-13 momeni amadegi baraye vorud be mah ramezan~1.mp3
8.49M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_مومنی
💠آداب ورود به ماه مبارک رمضان 💠
فروردین ۱۴۰۱
🔷جلسه اول
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
#ماه_رمضان
401-01-14 rafiee falsafeh ruze - ahamiyat ramezan va quran 01 RA~1.mp3
8.69M
🔖منبر کامل 🔖
#استاد_رفیعی
💠فلسفه روزه 💠
فروردین ۱۴۰۱
🔷جلسه اول
🕌 حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
#ماه_رمضان #طلیعه_رمضان
.
#عاقبت_مروان_بن_حکم
#ماه_رمضان
#اول_ماه_هلاکت_مروان
🔷 وزغ بن وزغ
👈🏼 در اين روز(یکم ماه رمضان) در سال ۶۵ ه’ مروان بن حكم در سن ۸۱ سالگى در دمشق به دركات جحيم شتافت، و مدت خلافت او ۹ ماه بود.
مروان پسر حكم بن ابى العاص بود و به «وزغ بن وزغ» ملقب گرديده بود.
حاکم در «مستدرک» از طریق عبدالرحمن بن عوف این روایت را نقل کرده که در مدینه براى هیچ کس کودکى متولّد نمى شد مگر اینکه پیش پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى آوردند و [حضرت براى او دعا مى فرمود] پس مروان بن حَکَم را نزد حضرت آوردند؛ حضرت فرمود: «هو الوزغ ابن الوزغ، الملعون ابن الملعون»؛ (او وزغ فرزند وزغ و ملعون فرزند ملعون است).
مروان در عداوت با خدا و پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السّلام خصوصاً أمير المؤمنين عليه السّلام از زمان عثمان تا آخر ايام خود بسيار كوشيد. بعد از آنكه عثمان او و پدرش حكم را از طائف بر خلاف امر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به مدينه باز گردانيد، خمس افريقيه را به مروان داد و فدك را هم به او واگذار كرد و او را وزير و كاتب خود قرار داد.
او در ايام خلافت عثمان فتنهها بپا كرد. در جنگ جمل تيرى زد و طلحه را كشت و بعد از فتح هنگامى كه اسير شد حسنين عليهماالسّلام را شفيع قرار داد و أمير المؤمنين عليه السّلام او را رها كرد. به حضرت عرض كردند: از او بيعت بگير. فرمود: همانا دست او دست يهودى است، چه اينكه يهود به مكر و حيله معروفند.
بعد از آن كه مروان به معاويه پيوست هر گاه حكومت شهرى به او داده مى شد، در ترويج سب أمير المؤمنين عليه السّلام مجّد و مصّر بود. او در مدينه هر جمعه بر منبر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بالا مى رفت و در حضور مهاجرين و انصار أمير المؤمنين عليه السّلام را سب مى كرد. مروان بعد از هلاك شدن يزيد به جاى وى نشست، و همسر او را به عقد خود در آورد و نه ماه خلافت كرد. همسر يزيد زهرى در غذاى او ريخت كه لال شد و آخر الامر متكا بر دهان او گذاشت، و با كنيزان روى آن نشستند تا اينكه در اول ماه رمضان به درك واصل شد.
.
.
#چگونه_شروع_کنیم ❓
#روش_مداحی
#آغاز_سخن_با_آيات_و_روايات_و_سخن_بزرگان
🔴بخش اول
سخنان عميق هميشه جلب توجه می كند. لذا نقل يك سخن مناسب ازآيات و روايات و سخن بزرگان ، یکی از بهترين روشهای شروع مجلس است. و اين يك نوع حسن ابتداي محتوايي است.
نمونه از آیات قرآن
1⃣ يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقين. يوسف،88. («اى عزيز! ما و خاندان ما را ناراحتى فراگرفته، ومتاع كمى باخود آوردهايم؛ پيمانه رابراى ما كامل كن؛ و بر ما تصدّق وبخشش نما، كه خداوند بخشندگان را پاداش مىدهد!»)
2⃣ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه. اعراف،43.(ستايش خدايى را كه ما را بدين[راه] هدايت نمود، و اگر خدا ما را رهبرى نمىكرد ما خود هدايت نمىيافتيم.)
3⃣ رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري وَ يَسِّرْ لي أَمْري وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني يَفْقَهُوا قَوْلي. طه، 25ـ 28. (پروردگارا، سينهام را گشاده گردان، و كارم را براى من آسان ساز، و از زبانم گره بگشاى، [تا] سخنم را بفهمند،)
♨️نمونه ای از روایات
1⃣ یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّهِ مفاتيح الجنان، اعمال شب جمعه. (اى خدايى که فضل و کرمت بر خلق دايم است و دو دستعطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخششهاى بزرگ، درود فرست بر محمد و آلش که در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش.)
2⃣ «الحمدُ للهِ الذی جَعَلنَا مِنَ المُتَمَسِّكِینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالمُؤمِنین وَ الاَئِمَّةِ عَلَیهِمُ السلام» مفاتيح الجنان، اعمال روز غدير. (سپاس خداي را كه ما را از جمله درآويختگان به ولايت اميرالمومنين علي و ائمه عليهم السلام قرار داد.)
3⃣ سلمان می فرماید:حضرت زهرا سلام الله علیها کلامی به من آموخت که حضرت رسول صلی الله علیه و آله به او آموخته بود که صبح و شام آنرا می خواند.حضرت زهرا سلام الله علیهافرمودند: اگر می خواهی دردنیا هرگز به تب گرفتار نشوی مداومت کن بر این دعا: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرِ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِيٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين. مفاتيح الجنان بعد از دعاي توسل.(به نام خداوندي که نور است به نام خداوندي که نور نور است به نام خداوندي که نور است بالاي نور به نام خداوندي که فقط تدبير کننده کارها است به نام خداوندي که نور را از نور آفريد ستايش خدايي که نور را از نور آفريد نور را بر کوه طور فرو فرستاد در ميان نامه نوشته شده در کاغذ و ورقه گشوده به اندازه معين بر پيامبر دانشمند ستايش مخصوص خدايي است که به عزت ياد شده و به فخر مشهور است و بر خوشي و ناخوشي سپاس گذارده است. حضرت سلمان فرمود: چون اين دعا را از حضرت فاطمه س آموختم به خدا قسم به بيش از هزار نفر از اهل مکه و مدينه که به تب مبتلا بودند آموختم پس همه يه اذن خداي تعالي شفا يافتند.) حليه التقين، ص۱۵۱، منتهي الامال: ص ۱۶۳.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#دکتر_محمد_فراهانی ✍
#آموزش_مداحی
#شروع_مجلس
.👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. #چگونه_شروع_کنیم ❓ #روش_مداحی #آغاز_سخن_با_آيات_و_روايات_و_سخن_بزرگان 🔴بخش اول سخنان عميق هميشه
.
#چگونه_شروع_کنیم
#نکات_آموزشی
#روش_مداحی
#آغاز_سخن_با_آیات_و_روایات_و_سخن_بزرگان
🔴بخش دوم
✅نمونه ای از سخنان بزرگان
1⃣ صلوات نامه خواجه نصیر طوسی: «اللّهم صلّ و سلّم و زد و بارك عَلى صاحب الدعوة النبوية، والصولة الحيدرية والعصمة الفاطمية والحلم الحسنية، والشجاعة الحُسينية» صلوات نامه، خواجه نصير طوسى. (خدايا! درود و سلام فراوان و پر بركت بفرست بر صاحب دعوت نبوى و صلابت حيدرى و عصمت و پاكى فاطمى و بردبارى و صبر حسنى و شجاعت حسينى.)در بعضي منابع در ادامه آمده (و العباده السجاديه و المآثر الباقريه و الآثار الجعفريه و العلوم الكاظميه و الحجج الرضويه و الجود التقويه و النقاوه النقويه و الهيبه العسكريه و الغيبيه الالهيه، الحجه الغائب المهدي)
2⃣ شعرجامی: «سَلامٌ عَلی آلِ طه وَ یاسین/سَلامٌ عَلی آلِ خَیرِ النَّبِیّین ـ سَلامٌ عَلی روضَةٍ حَلَّ فیها/اِمامٌ یُباهی بِهِ المُلکُ وَ الدِّین» دو بيت اول شعري از جامي. معنا: «سلام بر آل طه و ياسين و سلام بر خاندان بهترينِ پيامبران. سلام بر آن حريمی که امامي که تمام عالم و اديان الهي به او افتخار مي کنند در آن دفن شده.»
#نكته :
مقام معظم رهبری می فرمایند: «اگر آغاز مجلس را با اخلاق و سياست و معارف و آداب معاشرت و اينگونه شعرها پر كنيد، فوق العاده خواهد بود. چون اين اشعار به ميزان بسيار زيادي در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه مؤثر است.» بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مداحان 20/11/66.
💠💠
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#دکتر_محمد_فراهانی
#آموزش_مداحی
.
6329316581906.mp3
35.11M
شب اول مناجات خوانی ماه مبارک رمضان
📆 چهارشنبه ۲ فروردین ماه ۱۴۰۲
🔊 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضوانی
.
🔴 افراد مؤمن قبل از ظهور امام مهدی (عج) مورد تمسخر و انکار و خواری واقع می شوند!
🔻 پیامبر (ص):
و زمانی خواهد آمد که مومن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود.
📚 نهج الفصاحه، ج 2، ص 645
📚 روزگار رهایی، ص 354
🔻 امام علی (ع):
امر خدا واقع نمی شود، مگر بعد از آنکه شما مومنان در میان مردان از مردار هم خوارتر و زبون تر باشید و آن هنگامی است که یک ضربت با شمشیر برای مومن از به دست آوردن یک درهم از طریق حلال آسان تر باشد.
📚 منتخب الاثر، ص 314
📚 روزگار رهایی، ص 364
🔻 امام علی (ع):
در چنین روزگاری چیزی از شما باقی نمی ماند مگر ته مانده ای همانند ته مانده ی دیگ غذایی که خورده اند و یا باقیمانده ای که در کیف دستی باقی می ماند. اینان همانند پوستی که دباغی می شود، شما را مالش و همانند گندمی که در خرمن کوبیده می شود، شما را فشار می دهند. اینان مومن را از میان شما برای زجر دادن همانند پرنده ای که دانه ی چاق تر را انتخاب می کند، بیرون می کشند.
📚 نهج البلاغه، خطبه 107، ص 239
🔻 امام باقر (ع):
آن فرجی که شما انتظار می کشید، واقع نمی شود مگر بعد از آنکه شما چون بز ذبح شده باشید که دیگر قصاب اعتنا نمی کند که دست به کدام عضو آن بزند. آری ستمگران شما را ارجی نمی نهند و شما پناهگاهی پیدا نمی کنید که امر خود را به او مستند سازید.
📚 بحار الانوار، ج 52، ص110 و 264
📚 روزگار رهایی، ص 374
🔻 امام صادق (ع):
در آن زمان می بینی که پیروان همه ادیان تحقیر می شوند و حتی هر کس که یک فرد دیندار را دوست داشته باشد، مردم ارتباط با او را تحریم می کنند و از خود می رانند.
📚 بشارة الاسلام، ص 132
🔻 رسول خدا (ص):
در آن وقت قلب مومن درونش آب می شود، مثل آب شدن نمک در آب. زیرا منکرات را می بیند و قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارد. مومن در میان آنها با ترس و لرز راه می رود، که اگر حرف بزند، او را می خورند و اگر ساکت شود، دق مرگ می شود.
📚 الزام الناصب، ص 182
📚 روزگار رهایی، ص 355
🔻 امام صادق (ع):
مومن در آن زمان محزون و مورد تحقیر قرار می گیرد. او نمی تواند که منکرات را جز در دلش انکار کند و در معرض هر نوع تحقیری قرار می گیرد.
📚 الزام الناصب، ص 183
📚 روزگار رهایی، ص 382
🔻 امام صادق (ع):
برای شما زمانی پیش می آید که از افراد متدین کسی نجات نمی یابد، به جز افرادی که مردم آن ها را ابله تصور کنند و آن ها صبر و شکیبایی داشته باشند بر آنان که آنها را ابله و بی خرد بخوانند.
📚 اصول کافی، ج 2، ص 117
❌ ای منتظران و معتقدان به ظهور امام زمان (عج)، اگر از جانب دنیا انکار و تحقیر و تمسخر می شوید، این یک امر کاملا طبیعی می باشد! شما بیدارید و آنها غافلند! شما روشنید و آنها خاموش! تعداد زیادشان شما را به شک نیندازد که همیشه کثرت جمعیت را ابلهان تشکیل داده اند. فکر می کنند کار و زندگی روزمره اصل ماجراست؛ در حالی که نمی دانند خودشان در اعماق غفلت هستند! اصل ماجرا خدا و آخرت و امام مهدی (عج) است. انکار اطرافیان را به انگیزه خود تبدیل کنید و با شدت بر خلاف جهت آب شنا کنید. اگر پیرو ظلم نباشید و ثابت قدم بمانید، شما پیروزید و آن ها محو خواهند شد.
❌ تصور کنید در زمان نوح چند نفر مؤمنان را تمسخر می کردند و فکر کار روزمره شان بودند و فکر می کردند کار خودشان درست است و یک پیرمرد و چند فقیر اطرافش را دیوانه می دانستند، اما قضیه برعکس شد... آن ها الان کجای تاریخ اند؟!
#امام_زمان
..............
🔴دلهای با ایمان
مهمترین ویژگی یاران امام زمان که مانند شاه کلید، قفلهای بستهٔ همه مسائل را باز میکند، ایمان عمیق و استواریست که: همت را بر میانگیزد، گامها را استوار میکند، دلها را قوّت میبخشد و مانع لرزش قلوب در حوادث عجیب و فتنههای آخرالزمان میشود
امام صادق فرمودند: «آنها (گنجینهها) مردانی هستند که دلهایشان مانند پارههای آهن است؛ هیچگونه تردیدی در آنها راه ندارد؛ در اعتقادشان به خدا از صخره و سنگ محکمترند.»*1
حضرت، مؤمنترین افراد را براى برقراری حکومت جهانى خود انتخاب میکند. اگر قصد یاری حضرت را داری باید از هر فرصتی برای تکمیل و تقویت ایمانت استفاده کنی. ظهور، نامشخص اما نزدیک است. مبادا با تعلّل و سهل انگاری، فرصت یاری حضرت را از دست بدهی! مبادا به خودت بیایی و ببینی در لشکر دشمن و در مقابل حضرت ایستادهای
📖 امام صادق فرمودهاند: «ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید، چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار میگیرند.»*2
📚1.بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52،ص308
2.كمال الدين و تمام النعمة، ج 1،ص18
.