eitaa logo
#دین
21 دنبال‌کننده
125 عکس
14 ویدیو
0 فایل
سعی شده مطالب #دین از منابع دست اول دینی و کتاب های طراز اول استفاده کند. بیشتر مطالب نوشتاری و تحقیقی می باشد. از #دین کمتر انتظار کلیپ و عکس داشته باشید. نشر مطالب لازم، ذکر منبع مهم نیست 😃 @hashtagden
مشاهده در ایتا
دانلود
در کلام 2⃣8⃣ ✅دور کردن هوی و هوس از خود، اولین قدم مسئول در راه عدالت امیرالمؤمنین درباره‌ی کسی که سزاوار امارت بر مردم یا به دست گرفتن بخشی از کارهای مردم است؛ که البته این از موضع ریاست یک کشور شروع می‌شود و تا مدیریّتهای پایین‌تر و کوچکتر ادامه پیدا می‌کند - امیرالمؤمنین این توصیه‌ها [تقوای شخصی] را برای فرمانداران و استانداران خود می‌فرمودند؛ اما برای قاضی یک شهر و مسؤول یک بخش و مدیر گوشه‌ای از گوشه‌های این دستگاه عریض و طویل هم صادق بود - می‌فرمایند: «فکان اوّل عدله نفی الهوی عن نفسه»؛ اوّلین قدم او در راه عدالت این است که هوی و هوس را از خودش دور کند. «یصف الحق و یعمل به»؛(۱) حق را بر زبان جاری و توصیف کند و نیز به آن عمل نماید. به همین خاطر است که در اسلام، قدرت با اخلاق پیوسته است و قدرت عاری از اخلاق، یک قدرت ظالمانه و غاصبانه است. روشهایی که برای کسب قدرت و حفظ آن به کار گرفته می‌شود، باید روشهای اخلاقی باشد. در اسلام، کسب قدرت به هر قیمتی، وجود ندارد. این‌طور نیست که کسی یا جمعی حق داشته باشند به هر روش و وسیله‌ای متشبّث شوند، برای این‌که قدرت را به دست آورند - همان‌گونه که امروز در بسیاری از مناطق دنیا رایج است - نه، قدرتی که از این راه به دست آید و یا حفظ شود، قدرتِ نامشروع و ظالمانه است. در اسلام، روشها بسیار مهمّند؛ روشها مثل ارزشها هستند. در اسلام همچنان که ارزشها بسیار اهمیت دارند، روشها هم اهمیت دارند و ارزشها باید در روشها هم خودشان را نشان دهند. امروز اگر می‌خواهیم حکومت ما به معنای حقیقی کلمه اسلامی باشد، بدون ملاحظه باید در همین راه حرکت کنیم.۱۳۷۹/۱۲/۲۶ بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران‌ کانال 🌼 @hashtagden🌸
📌⚡️ در بیان ⚡️ 🔶قسمت 8⃣2⃣ 👌معنای کفر در قرآن و تفاوت آن با شرک تفسیر ۶ سؤال دوم: این است: که در ذیل آیه‌ی شریفه «ان الذین کفروا سوآء علیهم انذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون»(۱) چند سؤال هست: الف- آیا معنای کفر می‌تواند خیلی وسیع‌تر از معنای کفر در برابر اسلام و پیامبر و امامت باشد؟ و آیا مراحل نازله‌ی آن که خود خیلی وسیع‌ است می‌تواند در خود ما مؤمنین ظاهری باشد؟ جواب اینست که: البته به یک معنا چرا، «در یک روایتی داریم که کفر را به درجاتی تقسیم کرده و بعضی از آن درجات حتی شامل بعضی از مؤمنین ضعیف‌الایمان یا مؤمنین بد عمل هم می‌شود»(۲) همچنان که در جوامع طاغوتی بخصوص، جوامعی که با نظامهای حکومتی جابرانه و کافرانه، ازاین قبیل کفر زیاد شما پیدا می‌کنید که اسمشان مؤمن است، لکن باطنشان از هر کافری، کافرتر است، اما اینجا مراد آنها نیستند، بلکه در این آیه یا همه‌ی آیات، یا بیشتر آیات قرآنی که در آنها اسم کفار هست منکرین دین مورد نظرند، یعنی آنهایی که با اصل دین مقابله کردند. مثل اینکه در قرآن می‌گوید: «یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین»(۳) با کفار و منافقین مبارزه کن. در اینجا مؤمنین ضعیف‌الایمان نیستند. یعنی یکی از مراتب کفر هم بر او صدق کند این را نمی‌گوید مبارزه کن، بلکه می‌گوید هدایتش کن. اصلاحش کن، لذا اینجا مراد همان کفاری هستند که مقابل اسلام موضع‌گیری داشتند. بنابراین: نه در این آیه و نه در آیات دیگری که در آنها از کفر سخن رفته غالباً (اینکه نمی‌گوییم عموماً، چون یک استقراء تام و تمامی نکردم) تا آن جایی که در ذهنم هست. مراد همین معنایی است که ما بیان کردیم. ب- ‌تفاوت کفر و شرک در قرآن چیست؟ جواب اینست که: شرک یک مسلک و یک عقیده است، یعنی دو خدایی و چند خدایی، یک دین و یک آئین و یک نوع اعتقاد است مثلاً: فرض بفرمائید سه خدایی. بعضی منکرند و می‌گویند زرتشتی‌ها موحد بودند، اما به هر حال در دورانی ازتاریخ، بلاشک زرتشتی‌ها دو خدایی بودند و لو اصلش هم یک خدایی و توحیدی باشد یا سه خدایی یا چندین خدایی که امروز در هندوستان و برخی از جوامع عقب افتاده‌ی آفریقایی در بین قبایل قدیمشان که بت پرستند. در هند بت‌خانه‌های متعددی را بنده دیده‌ام. خداهای مختلف با شکل‌های مختلف در یک بتخانه هستند. وقتی از یک خیابان به خیابان دیگری می‌روید می‌بینید جند نوع بت‌خانه هست که وقتی وارد آنها می‌شوید می‌روید بالا باز چند نوع از خدا که هر کدام از آنها یک اسمی دارند، یا مثل خدایان اساطیر یونانی و رومی قدیم الهه‌ی عشق، الهه‌ی طوفان، الهه‌ی باران، الهه‌ی آتش که افسانه‌های عجیب و غریبی هم دارند، که آن نمایشنامه‌نویس قدیمی یونانی به نام سفک که قبل از میلاد بوده. مثلاً: درباره‌ی خدایان و جنگهای اینها و دعواهای اینها چیزهایی نوشته اینها مسلک است. یعنی هر دین شرک‌آلودی یک مسلک است. اما کفر یک معنای وسیعتری از همه‌ی اینها دارد، یعنی کافر ممکن است مشرک باشد (دو خدایی، سه خدایی باشد) ممکن هم هست اصلاً به خدایی اعتقاد نداشته باشد مثل مادیین، ملحدین، دهریین، اینها هم کافرند و به هیچ خدایی معتقد نیستند. به معنای انکار کننده‌ی راه حق و آئین درست است، اما مشرک عبارت استاز آن آئین خاص که مثلاً: دو خدایی یا سه خدایی و از این قبیل است.۱۳۷۰/۰۸/۱۵ کانال 🌼 @hashtagden🌸
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌چه کسی ما را از حسین علیه‌السلام جدا کرده است⁉️ ✅کلامی از استاد عین صاد کانال 🔆 @hashtagden🌹
💠 ویژگی خودسازی در اسلام 💠 گاهی انسان خیال می‌‌کند پس از آنکه مقداری از دین را به‌‌دست آورد دیگر به مرتبه‌‌ای رسیده است که می‌‌تواند بی‌‌حرکت بماند و نیازی نیست برای بهبود و اصلاح عبادت خود، افزودن بر دریافت‌‌هایش از قرآن و سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، مناجات با پروردگار در دل تاریکی شب، و توبه و استغفار تلاش و مجاهده کند؛ آنگاه رسالت دینی برای او به فرایندی تبدیل می‌‌شود که آن نشاط شوق‌‌انگیز در آن نیست؛ نشاطی که فقط از سرچشمه سجود در جان جوشیدن می‌‌گیرد. 💠 من احساس می‌‌کنم که تفاوت ظریف میان اسلام به‌‌عنوان رسالتی دینی با دیگر نظام‌‌ها دقیقاً در همین نقطه است؛ چه اینکه مهم‌‌ترین ویژگی اسلام، خودسازی بی‌‌پایان آن است؛ خودسازی‌‌ای که فرد و گروه را کنترل می‌‌کند و همواره آن دو را به کتاب خدا عرضه می‌‌دارد؛ خودسازی‌‌ای که عمر فرد را از عمر اسلام جدا می‌‌کند. وقتی من عمر خودم را از عمر دینم جدا می‌‌کنم، آرام می‌‌شوم و شتابان پی نتیجه نمی‌‌دوم؛ زیرا خودش به‌اندازه خواهد آمد و خدا هم از من برای پیروزی حساب نخواهد ‌‌کشید، بلکه «صدق» مرا محاسبه می‌‌کند که او خود، در کتابش فرموده است: ﴿لِيَجْزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدْقِهِم‌﴾ (تا خداوند صادقان را به‌‌خاطر صدقشان پاداش دهد) و ﴿وَ مَا النّصْرُ إِلّا مِنْ عِنْدِ اللهِ﴾ (و پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است‌). 📚 کتاب بارقه‌ها، صفحه ٢۵٠ کانال 🔆 @hashtagden🌹
🌸 ولادت حضرت امام حسین(علیه‌السلام) (۴ ه‍.ق) و روز پاسدار بر آزادگان جهان مبارک‌باد کانال @hashtagden
✅میلاد حضرت امام حسین علیه السلام💫 روز بسیار مبارکى است و موافق مشهور روز ولادت با سعادت حضرت سید الشهداء است و روزی است که ملائکه آسمانها به تهنیت پیغمبر خدا(ص) باین مولود مسعود آمدند و از خاک قبر آن مظلوم براى رسول خدا(ص) آوردند و او را تعزیت نیز بگفتند و فطرس ملک یا دردائیل پناه به آن طفل معصوم و امام مظلوم برد، خداوند او را بخشید و بجاى خودش بگردانید. و بدانکه سه دعا نقل شده که امام حسین علیه السلام هر سه را در روز عاشورا خوانده اند: اول - دعایى است که در وقت صبح عاشورا خواند، دست بدرگاه الهى بلند کرد و گفت :(اللهم انت ثقتى فى کل کرب ...) دوم - دعائى است که تعلیم امام زین العابدین (ع) فرمود در آن روز در وقتى که آن حضرت را در برگشت و خونها در بدن مبارکش جوش میخورد و فرمود: اى پسر حفظ کن از من دعایى را که تعلیم فرمود آن را بمن فاطمه و تعلیم فرمود به او رسول خدا و تعلیم نمود به او، جبرئیل از براى حاجت و مهم و اندوه و بلاهاى سخت که نازل میشود و امر دشوار و فرمود بگو: ( بحق یس و القران الحکیم و بحق طه و القران العظیم یامن یقدر على حوائج السائلین یامن یعلم مافى الضمیر یا منفس عن المکروبین یا مفرج عن المغمومین یا راحم الشیخ الکبیر یا رازق الطفل الصغیر یامن لایحتاج الى التفسیر صل على محمد وال محمد وافعل بى کذا و کذا.) و بجاى این کلمه ، حاجات ذکر شود. سوم - دعاى : (اللهم انت متعالى المکان...) است که آخر دعاى آن حضرت بوده ، علامه مجلسى فرموده که زیارت امام حسین"و غسل زیارت در این روز، مستحب است . 🔰کانال @hashtagden🌹
صفا گرفته دلم از صفای ثارالله نوای مرغ دلم در نوای ثارلله ز صبح روز ولادت نه صبح روز ازل پریده مرغ دلم در هوای ثارالله 🔰کانال @hashtagden🌹