eitaa logo
حیات معقول
222 دنبال‌کننده
148 عکس
230 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 لا تَخْلو النَّفْسُ مِنَ الأملِ حتّى تَدْخُلَ في الأجلِ. 🌀 نفْس از آرزو تهى نمى شود مگر زمانى كه اجل سر رسد. 🔻 A soul does not depart from expectation until it enters the realm of death. 🔹 soul: نفس، روح 🔹 depart: جداشدن 🔹 expectation: آرزو 🔹 realm: محدوده، قلمرو ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
بسم الله قاصم الجبارین 🔰 زوال اسرائیل ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔆 محتوای متن زیر بر اساس آیات قرآن است. 🔻و اینک در از تبار و پیروان قومی بهانه‌جو، لجوج، بی‌ادب، پیمان‌شکن و خائن، مغرور و تکذیبگر، ترسو، خودبرتربین، دنیاطلب و زیاده‌طلب، که ترور شخصیت و شخصِ افراد و پیامبرکشی عادت آنان بود؛ قومی دیگر با همان اوصاف در قبله اول مسلمانان گرد هم آمده‌اند و چون دشمنانِ بی‌وفا و پیمان‌شکن، تهمت‌زن و توطئه‌گر و تفرقه‌افکنِ نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، دشمنی را به نهایت رسانده‌اند. 🔻آنان چون و شیطان‌صفتان با دروغ و بهره‌گیری نابجا از احساسات و فطریات مردم چون وطن‌دوستی میان ملت‌ها تفرقه‌افکنی کرده، با جار و جنجال و شایعه‌پراکنی و صرف هزینه‌های بسیار سنگین، در تلاشند مخالفت خویش را نه با من و تو که با مکتب ابراز کرده، آن را نابود سازند. 🔻و اکنون بر من و توست تا با فهم صحیحِ قطعی الهی که به فرموده امام خامنه‌ای در محاسبات دشمن نمی‌گنجد، بدانیم خداوند نه از ظالمان غافل بوده، و نه در سنت‌های او تغییری ایجاد شده است. آری او با سنت‌های خویش چون امهال و استدراج به ظالم فرصت می‌دهد تا خباثت باطنی خویش را به اوج رسانده، آن را آشکار کند. و این ظلم‌پیشگی، او را آهسته آهسته به سلب نعمت کشانده، عامل نابودی‌اش می‌شود. 🔻ما باید با ترک هر گونه محبت و دوستی آنان، که اگر چنین نباشد در ظلمی تاریخی و فرهنگی غلطیده‌ایم، و با نه‌گفتن به هر رابطه و روابط سران خودکامه عرب، این ظالمان را تنها گذاشته، در مبارزه‌ای دائمی با آنان، ، این ریشه فتنه‌ها را، از جای درآوریم. 🔻آری بدان قهر الهی و نابودی ظالم سنتی الهی، و کیفرِ ناگهانی او وعده‌ای قطعی و بسیار نزدیک است؛ چرا که ظلم، آن هم این چنین ظلمی، دائمی نخواهد بود. 🔻و تو ای به‌پاخواسته،‌ آگاه باش که در پیکاری خستگی‌ناپذیر عامل عذاب و نابودی آنان خواهی بود و زود باشد که این قوم تبهکار در این بازگشتِ پرقدرت، چندلایه و پرفتنه‌، که گویی تمام جهان را در سیطره فرهنگ شیطانیِ خویش اسیر کرده‌اند، نتیجه ظلمِ روزافزون خویش را ببینند و بار دیگر با گروهی از تبار و بر آنان، دوباره به نابودی و آوارگی در سایه‌سار عج برسند. 🔻و این نابودی به دست وی و اصحابش، علیه‌السلام است و اینک تو در این صحنه در میان ایرانی او در تلاش برای نابودی او منتظر هستی و آن وعده بسیار نزدیک است که فرمود: می‌بینم قومی از مشرق قیام کرده، طلب حق می‌کنند اما به آنان داده نمی‌شود؛ و آنان دوباره طلب می‌کنند و باز حق‌شان به آنان داده نمی‌شود؛ و وقتی آنان وضعیت را چنین می‌بینند شمشیرها را بر دوش گرفته، قیام می‌کنند، و در این هنگام آنچه خواهان آن بودند، به آنان داده می‌شود، اما دیگر نمی‌پذیرند، و این قیام را ادامه می‌دهند تا آن را به صاحب شما (امام عصر عج) بدهند. کشته‌شدگان آنان هستند. آگاه باشید اگر من این زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر حفظ می‌کردم. 🔻آری امام علیه‌السلام در این حدیث به که بی‌گمان همان یاران خراسانی ایرانی است، وعده می‌دهد پس از قیام آغازین مرد قمّی، چنان امرِ قیام صاحب الامر نزدیک است که گویی بیشتر از عمر معمولی یک انسان از شروع آن قیام آغازینِ روح خدا تا قیام پایانی نفس رحمانی حق، طول نمی‌کشد زیرا که فرمود «لابقیت نفسی لصاحب هذا الامر: خود را برای صاحب این امر حفظ می‌کردم» ✅ پس ۱) به دلیل سنت‌قطعی الهی در نابودی ظالمان، و ۲) به دلیل وعده امام معصوم علیه‌السلام در مدت قیام مرد قمّی تا ظهور صاحب الامر عج، که بیش از عمر معمولی یک انسان نیست؛ و ۳) به دلیل سخنان بزرگان دین چون در در نابودی صهیونیسم با مهدی موعود، می‌توان به این نتیجه رسید نابودی این قوم ظالم بسیار نزدیک است؛ و از آنجا که از آغاز انقلاب اسلامی تا بیست سال آینده، حدودا به میزان عمر معمولی یک انسان است، لذا امید که نابودی این رژیم غاصب حداکثر در بیست سال آینده اتفاق بیافتد که دامت افاضاته فرمود: رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. 🔻آری هرچند گاه چون عصر روز واقعه امیدها گویی بر باد رفته، و دیگر برای حق رمقی نمانده است؛ اما یک نام هنوز در عین ستمدیدگی می‌درخشد و زودباشد که طیلسان زهدپوشِ ریاکار را از عریکه به زیر بکشد ... بوی خطبه‌های علی می‌آید ... قدمی دیگر مانده .... باطل در جولان است و بی‌قرار و خودشیفته؛ اما حق آرام و پرقرار در مسیر؛ بوی خطبه‌های علی می‌آید و که او کشید، در نیام نرفته است؛ علی می‌آید؛ پدر در راه است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ به چشمان نگران و ترسانِ دخترک نگاهی کن، شاید قلب سنگت تکانی خورده، چشمه‌سارِ انسانیّتت جوشیدن بگیرد، و شاید تویی که از آزادگی و مردانگی می‌گویی و دینت انسانیّت است، دیگر یاوه‌سرایی نکنی؛ تا مگر از لبنان تا غزه، از ینگه‌دنیا تا خاور دور، هر کجای دنیا که مظلومی باشد، قلب و روحت‌ را به‌درد آورده، زبان و دستت به کار افتد. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام علی علیه‌السلام: 💠 مَنِ اتَّسَعَ أملُهُ قَصُرَ عَمَلُهُ. 🌀 هر كه آرزويش دور و دراز شود عملش كم و كوتاه مى گردد. 🔻 A man who has high expectations is deficient in his actions. 🔹 expectation: آرزو 🔹 deficient: نقص، کم‌گذاشتن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⸤﷽⸣ 🔻نمی‌توان برای امّتی که را درهم‌آمیخته و برای عضوی از اعضای دردمند خویش راه می‌اندازد، شاخ و شانه کشید. 🔻آری خداوندی که با و مستکبران روزگار را از اریکه به زیر می‌کشد، می‌تواند با دستان خالیِ امّتی شجاع و صبور، و صهیونیست‌های خبیث را به زیر بکشد. 🔻چه رسد به آنکه آن دستان خالی در کنار قرار گیرد که به حکم نیروی ایمان را با قدرت بازدارنده‌‌ی نظامی همراه کرده است. 🔻 و زود باشد که با مدد کفن‌پوشان شرقی به نیروی نظم و ایمان به اوج خود رسد، و مردمانی از با شعار راهی شوند تا به حکمِ ، جستجوی کوی‌به‌کوی آن دیارِ رنج‌کشیده را تحقق بخشند و هیچ غاصبی نماند مگر آنکه در زنجیر شود و شعار واضح و عیان آن هم‌پیمانِ در اوج خویش تبلور یابد. 🔻 و با زنجیرشدنِ و شیطان‌صفتان به یُمن نفس‌های حیات‌بخشِ و دستانِ علم‌افزا و معجزه‌آسای به مدد ، نفس‌های در سینه‌حبس‌شده رها شوند 🔻 تا به حکمِ ، ارواح مؤمنان با یکدیگر اُلفتی دوباره یافته با قدم‌نهادن در مسیر در سرای ، این گوهر بشر مقیم شوند. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
هدایت شده از عکس‌نوشت🌿
⸤﷽⸣ 🕊️🕊️ آنگاه که خورشید بر کرانه آسمان می‌نشیند، و تو غرق غروبِ سرخ‌فامش می‌شوی، این چشمانِ خون‌بار اوست، که نگران تو در شبِ تارِ گسترش‌یافته از مغرب‌زمین است؛ و تو ای مشرقی به پا خیز و خورشید را در افقِ خویش جستجو کن، که او دوباره از دلِ تو بر عالمیان خواهد درخشید. عکس‌نوشت🌿 اینجا‌ دل‌نوشته‌ها‌ در قاب‌ تصاویر، قلب‌ و روحت‌ را‌ به‌ جستجو‌ در معنای‌ زندگی‌ دعوت می‌کند. @aksneveshtnoora
⸤﷽⸣ 🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۱) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔹 جناب در متنی با عنوان "اگر حماس نوارغزه را ترک کند..." پیشنهاد داده است حماس به کشوری ثالث رود. ☑️ نکاتی اجمالی در تحلیل وی با تفکیک عبارت‌های ایشان عرض می‌شود: 🔻۱. جلوگیری از حمله زمینی، حماس به جای دیگری رود. ☑️ در این عبارت ۱) بر چه اساسی حمله زمینی صهیونیستی را قطعی فرض کرده است؟ و ۲) بر چه مبنائی لزوماً را به نفع رژیم غاصب تفسیر کرده است؟ ۳) مقصود از نیروهای حماس گردان‌های القسام و مانند آن است یا همه مردم؟ چرا بین حماس و مردم آن سرزمین، تفکیک کرده است؟ 🔻۲‌. کنترل باریکه را به دولت خودگردان بدهد. 🔹آیا پس از سال‌ها و همراهی با رژیم و پشت‌ِیک‌میز نشستن‌ها، جلوی ظلم و پیشرفت و شهرک‌سازی‌ها جدید این رژیم کودک‌کش را گرفته است، تا مدیریت باریکه را نیز به او بدهند؟ ... ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۲) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻۳. آیا مصیبتی پیش خواهد آمد؟ 🔹فرض کسی که چنین سؤالی (با هویّتی توبیخی و انکاری)، این است که با رفتن حماس به جای دیگر جنگ و گرفتاری‌های مانند آن پیش نخواهد آمد. از این فرد باید پرسید که مصیبت فقط کشته‌شدن و مانند آن است، یا مصیبت‌های دیگری نیز در قاموس او وجود دارد. چون آوارگی از وطن، تحقیر، اسارت، ازبین رفتن هویّت و آزادگی و مانند آن. اگر در قاموسش چنین معانی‌ئی وجود ندارد، توصیه می‌کنم کمی بر دائره معانی واژگان خویش بر اساس هویّت دینی و انسانی بیافزاید که اگر چنین نکند، تفسیرهای او همیشه مادی‌گرا و یک‌سو خواهد شد. بله حفظ مال و جان و مانند آن مهم است، اما همیشه هنگام میان مسائل مختلف، مهم‌تر را برمی‌گزیند؛ بنابراین عقل میان مال و جان، جان را و میان جان و هویّت انسانی، آزادمردانگی و هویّت انسانی را انتخاب می‌کند. لذا از نویسنده محترم می‌پرسم آیا اگر بر معنانی واژگان چون مصیبت، معانی دیگری بیافزاید، آیا مصیبتی پیش خواهد آمد؟ 🔻۴. مثال زدن به و محاصره‌ بیروت توسط آریل شارون و عدم امکان مقابله 🔹بگذریم از اینکه این تشبیه مشخص نیست و گویا تنها وجه شبه آن بر این فرض است که همچنانکه در زمان یاسر عرفات، با صهیونیست‌های تا دندان مسلح، که جوّ جهانی و غیره نیز در اختیار آنان بود تا جایی که خود را قوی‌ترین یا از قوی‌ترین نیروهای امنیّتی و نظامی معرفی کرده بودند، ممکن نبود، اکنون نیز چنین است؟ به نظر می‌رسد این فرد یا تغییرات ژئوپولتیک و غیره‌ی جهان را نادیده گرفته است. به فرض صحیح‌بودن یاسر عرفات در این زمینه، که در مواردی عملکرد وی به شدّت مورد نقد است، چرا نویسنده یکسان را بدون توجه به مختلف اجتماعی، سیاسی، و ... برای دو زمان می‌پیچید؟ و نیز خود نویسنده تصریح کرده است که یاسر عرفات مقابله را ممکن نمی‌دانست، اما تجربه‌های جنگهای اخیر با این رژیم نشان داده است که اولاً هم مقابله ممکن است و ثانیاً نتیجه یک جنگ همیشه پیروزی در میدان نیست که هیمنه پوشالی دشمن آن هم با دستان نسبتا خالی بسیار بزرگی است. 🔻۵. حال چه عیبی دارد حماس برای نجات مردم غزه همین کار را "یعنی رفتن از عزه را" انجام دهد. 🔹نویسنده محترم هرچند مشخص نکرده است که مقصود از «عیب» در این عبارت چیست؟ آیا عیب سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، و ... کدام مورد نظر آن است، اما بر اساس مطالب دیگر وی در همین نوشتار کوتاه، گویا مقصود وی این است که اگر حماس این کار را می‌کرد، هم خود و هم منطقه و هم اهالی غزه را از مرگ و نابودی نجات می‌داد که البته گفتیم چنین نگاهی به دلیل یک‌سو بودن آن، تنگ‌نظرانه است. 🔻۶. لطفا تندخو قدر اعصاب خودشان را کنترل کنند و فبل از چسباندن هر اتهامی بيانديشند که صلح امام حسن ع هم هست. 🔹بگذریم از «تندخوئی» تبلوریافته در این عبارت، که مرز اخلاق و را درنوردیده است، و این که نویسنده خود پیشدستی کرده و آنچه خود در قالب عبارت «قبل از چسباندن هر اتهامی» توصیه کرده است را مرتکب شده است؛ با گذر از اینها عرض می‌کنم: ع حقیقتا مظلوم است چرا که باگذر صدها سال از صلح وی و تبیین جوانب آن، همچنان عده‌ای آن را وسیله‌ای برای متهم‌کردن دیگران می‌دانند بدون آنکه گویا حتی نگاهی به مفاد آن کرده باشند. از نویسنده می‌پرسم فلسفه امام حسن ع چه بوده است؟ آیا تنها فلسفه آن نجات جان مؤمنان بود یا نکات دیگری نیز در آن هست؟ اساسا آیا که به تمام قد در خودنمائی کرده است و آنان حتی برای سران و مردمان بسیاری از کشورها شده است، باز دم از صلحی زدن که بنیادین آن بر اساس مفاد آن، نیرنگ معاویه و عدم تعهد وی به دین و آیین و اخلاق و مانند آن است تا «لَا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً» به وضوح آشکار شود؛ چه جایی دارد؟ ... ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۳) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔻۷. چون صیانت از جان و مال و آسایش مردم است از تهدید و خطر نه به خیر انداختن زندگی مردم برای حفظ موقعیت یک فرد یا گروه یا دولت. 🔹وی فلسفه سیاست را «صیانت از جان و مال و آسایش مردم» معرفی کرده است. هرچند از جان و مال و آسایش مردم بسیار مهم است، اما گویی وی هیچ نگاهی به در تبیین وظایف حکومت نکرده است. علیه السلام در بیان سرفصل‌های وظایف حاکمان، مسائلی چون «جمع‌آوری خراج و مانند آن» و «جهاد با دشمن» و «اصلاح مردم و کارهای آنان» و «آبادانی» مطرح می‎کند: «هَذَا مَا أَمَرَ بِهِ عَبْدُ اللهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فِي عَهْدِهِ إِلَيْهِ حِينَ وَلَّاهُ مِصْرَ جِبَايَةَ خَرَاجِهَا وَ جِهَادَ عَدُوِّهَا وَ اسْتِصْلَاحَ أَهْلِهَا وَ عِمَارَةَ بِلَادِهَا» با گذر از ترتیب بیان امام علیه السلام که بسیار مهم است، عرض می‌کنم در این عبارت «جهاد با دشمن» نه فرار از آن را توصیه کرده است؛ لذا زمین جبهه، آن هم زمینی که متعلق به شماست و باید آن را حفظ کنید، نه تنها با عقل که با دین نیز نمی‌سازد. خالی‌کردن میدان در صورتی دینی و عقلانی است که فرد بخواهد در موضعی قوی‎‌تر قرار بگیرد، در حالی که اوّلاً تجربه نشان داده است که با خالی‌کردن جبهه در برابر دشمن چنین حاصلی نخواهد داشت، همچنانکه در قصه یاسر عرفات اتفاق افتاد؛ و ثانیاً به فرض خالی‌کردن جبهه و جایی دیگر رفتن، چه تضمینی وجود ندارد که با فشار صهیونیسم و قدرتهایی چون آمریکا، کشور میزبان مشکلات متعددی برای این گروه ایجاد نکند و ثالثا بر چه مبنائی توصیه می‌کند گروهی که ملت آن یا بسیاری از ملت آن، آنان و کارهای جهادی آنان را به دلائل مختلف قبول دارند، سرزمین اجدادی خویش را ترک کنند؟ 🔻۸. فهم و عمل به فهم همین یک نکته است که سیاستمدار صادق را از بدلی آن مشخص می‌کند. 🔹تنها در پاسخ به این عبارت عرض می‌کنم، بیان یک نکته مبهم، با زوایای مختلفی که بیان نشده است، و بنیان‌نهادن بسیاری مسائل بر آن و صادق‌بودن و نبودن و شناخت بدل و غیر بدل را بر آن نهادن، خود آیا فهمی صحیح و صادقانه است یا خیر؟ لذا عرض می‌کنم شناخت «تحلیلگر سیاسی-اجتماعی صادق از بدل» بر فهم این نکته لااقل استوار است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 ناراست راست‌نما: حماس برای حفظ جان و مال مردم برود. (۴) ✍ اصغر آقائی _____________________ 🔹 با توجه به توضیحات گذشته زیر در این آقای خواسته یا ناخواسته رخ داده است: ☑️ مغالطه ابهام ساختاری: صدر و ذیل ساختار تحلیل وی با ابهام‌های متعددی روبه‌روست. ☑️ مغالطه واژه مبهم: مانند قطعی‌شمردن به‌نفع رژیم صهیونیستی بودنِ حمله زمین به غزه ☑️ مغالطه کنه و وجه: مانند اهداف اصلی و فرعی قیام مردم عزه را جابه‌جا کردن ☑️ مغالطه علت جعلی: مانند صلح یاسر عرفات را تنها و تنها عقلانیت او در تشخیص عدم امکان مقابله معرفی کردن ☑️ مغالطه بزرگ‌نمایی: مانند بزرگنمایی قدرت زمینی ارتش رژیم جعلی (در حالی که بسیاری از کارشناسان چنین نمی‌گویند) ☑️ مغالطه کوچک‌نمایی: مانند کوچک‌نمایی حرکت حماس و حمله پیش‌دستانه، قدرتمندانه و مبتکرانه آنان ☑️ مغالطه طرد شقوق: مانند عدم توجه به جوانب صلح امام حسن علیه السلام ☑️ مغالطه بیان عاطفی: مانند در قالب پرسش و عبارت‌هایی گویا دلسوزانه رفتن حماس را به نفع مردم معرفی کردن ☑️ مغالطه ارزیابی یک‌طرفه: مانند تمام اجزای متن 😅☺️ و ... ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔺اگر تو ایران یه دختر بخوره زمین و بره بیمارستان این فرد چه‌هاا که نمی‌کنهه 🔻اما گویی از غزه خبری نداره .... 🔹البته ازش انتظاری نیست ... به ویژه آنکه تربیت‌شده پدری است که نه تنها " حمله به غزه" توسط برخی از رو برنمی‌تابه و عليه اونها نامه‌ای سرگشاده می‌نویسه، رژیم غاصب رو دمکراتيک‌ترین دولت خاورمیانه معرفی می‌کنه. 🔻 پدر در این نامه بعد از متهم‌کردن برخی مخالفان حمله به غزه به نادانی و ضد سامی‌گرایی (یهودستیزی) می‌‌نویسه: آنان همچنین دمکراتيک‌ترین کشور در خاورميانه را بدنام کردند. (They having) “defamed the only democratic country of goodwill in the Middle East”. ✅ بنابراین شاخصه ۱) شناخت خداوند و اطاعت از او؛ و ۲) شناخت دشمن او و عدم تأییدش حتی با است. و ظالم در هر آئینی که باشد، دشمن خداست. پیامبر ص فرمود: 💠 اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ 💠 بدانيد كه عاقل‌ترين مردم كسى است كه پروردگارش را بشناسد و از او پيروى كند، دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى كند. 🔻 بنابراین معیار یا همان حیات معقول، از حق است. به فرموده امام حسین ع تنها با تبعیت از حق، عقل کامل می‌شود؛ نه با عنوان‌گرایی و شهرت و مانند آنها: "لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ" ✅ بنابراین عقل خود را پایبند انبیا و عاقلان عالم کنیم، نه صرفاً مشهوران عالم، که شهرت ریشه‌ندوانده در عقلانیت، به نسیمی از احساس بند است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul