eitaa logo
هیات تمدن ساز
1.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
10 فایل
وظیفه هیات احیا و اقامه ی امر اهل بیت ع است و‌اقامه ذکر مقدمه ایست برای احیای امر اهل بیت (ع) !!طرح هیاتهای تمدن ساز، قابل استفاده برای مساجد،کانونها،بسیج،هیاتها و فعالین فرهنگی است که دغدغشان جامعه سازیست ادمین : @Nazarat_pishnahadat تبادلات: @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ مخاطبین فرهیخته کانال هیات تمدن ساز،جهت همراهی بهتر با مطالب کانال به توضیحات زیر دقت کنید: 🔷 ما برای اینکه اثبات کنیم ،تشکلی به اسم هیات چه ظرفیتی برای تمدن سازی دارد و در نهایت طرح عملیاتی یک هیات تمدن ساز را ارائه دهیم ،ابتدا به ظرفیت شناسی تشکل فاخر هیات می پردازیم و‌موارد زیر را بررسی می کنیم : 🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام 🔻نسبت هیات و‌ زمینه سازی ظهور 🔻نسبت هیات و تربیت 🔻نسبت هیات و فرهنگ 🔻نسبت هیات و تشکیلات 🔻نسبت هیات و سبک زندگی 🔻نسبت هیات و سیر و‌سلوک 🔻نسبت هیات و تمدن سازی 🔻نسبت هیات و‌جریان هدایت ❗️لذا ما برای شروع از اسلام‌ سخن را آغاز کردیم با ما همرا باشید و دوستان خود را فرا بخوانید. http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هدایت شده از هیات تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه در آینده در این کانال می بینید: ♦️ویژگی های هیات تمدن ساز ❗️اولین ویژگی هیات تمدن ساز ،ایجاد دغدغه و نصرت ولی خدا در جامعه است 🌱با ما همراه باشید دوستان خود را فرا بخوانید @heiattamadonsaz
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه 🔸تقریر محل بحث:3⃣ 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی🔻 ▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه 🔸تقریر محل بحث:3⃣ 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن
✅نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام 🖋 تقریر محل بحث - 3 🔶 مقصود از طرح بحث « هیأت و بقای اسلام » این که است بدانیم، ظرفیت هیأت در بقا و حفظ حیات اجتماعی اسلام چیست؟ به این معنا که،‌ باید روشن شود، در جامعه سازی و برپایی دین در بستر اجتماع چه نقش و چه کارکردی دارد؟ 🔸هر مکتبی که در عرصه اجتماع دارای حیات نباشد، امکان این را که به مرحله عمل برسد از دست می دهد. لذا از یک منظر، هیأت به مثابه ی تشکلی ست که رسالت حفظ و نگهداشت اسلام در بعد اجتماعی را به عهده دارد و قرار است بستر اجرای دین را در عرصه اجتماع مهیا کرده و در تقابل با جبهه باطل ایفای نقش کند. 🔸دین باید در عرصه اجتماع حیات و تا مرحله عمل امتداد داشته باشد. این امر آن قدر ضرورت دارد که () نیز درصدد این است که از طرق مختلف - نظیر تهاجم فرهنگی ، سست کردن پایه های دینی ، وهن دین و به یک معنا دین گریزی و.... - موجب از بین رفتن حیات اجتماعی دین اسلام شود. 🔸آنچه در این بخش بدان خواهیم پرداخت، برنامه های عملی دشمن برای از بین بردن حیات اجتماعی اسلام و نقش هیات و راهبردهای عملیاتی هیات برای مبارزه با این جریان خواهد بود 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی ▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔷 نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام ✅ بررسی مولفه های تاثیرگذار در حیات اجتماعی یک پدیده 🔴( قسمت اول ) 🔶 در یک تقسیم بندی کلی می توان عوامل تاثیرگذار در مقبولیت و پذیرش اجتماعی یک پدیده یا یک نظریه اجتماعی را به دو دسته کلان تقسیم کرد : 1⃣ عوامل درون ذاتی یک پدیده 2⃣عوامل بیرون از ذات یک پدیده (برون ذاتی) ✔️عوامل درون ذاتی یک پدیده عبارت است از: 🔹غنای محتوایی و جامعیت یک پدیده به نحوی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه را داشته باشد. 🔻 لذا هر چه یک پدیده از حیث عوامل درون ذاتی، از غنا و استحکام بیشتری برای تشکیل یک دستگاه منسجم برخوردار باشد، استقبال اجتماعی از آن پدیده بیشتر خواهد شد؛ به عبارتی وقتی یک پدیده به جامعه ارائه می شود، هر چه بیشتر و بهتر بتواند نیازهای گوناگون جامعه را پاسخ بگوید، استقبال اجتماعی از آن پدیده بیشتر خواهد شد. دین هم به مثابه یک امر پدیده اجتماعی نیز از این قاعدا مستثنا نیست. 🔻 اگر رقابتی میان ادیان و مسالک بشری یا الهی در پذیرش توسط نوع بشر و اجتماعات انسانی مفروض باشد، معیارها و عوامل پیروزی در این رقابت، میزان جامعیت این ادیان، غنای محتوایی احکام و دستورات آن خواهد بود . ➕البته بدین شرط که دستورات این مسلک ناقض یکدیگر نباشد، و نیز استواری منطقی و عقلی آنها به گونه ای ثابت شده باشد که با پیشرفت های علمی بشر، از کارکردهای اجتماعی خود باز نماند. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی ▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔷 نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام ✅ بررسی مولفه های تاثیرگذار در حیات اجتماعی یک پدیده 🔴( قسمت دوم ) ✔️ عوامل بیرونی از ذات یک پدیده : این دست از عوامل ، مجموعه ای از مولفه ها است که بنا به فرهنگ حاکم بر یک جامعه ، گرایش ها و نیازهای اجتماعی، ممکن است در پذیرش یک پدیده در عرصه اجتماعی اثر گذار باشد . 🔻 به طور مثال اگر در جامعه ای نور فطرت کمرنگ و غفلت بر جامعه حکم فرما شود ، بدین ترتیب میل اجتماعی مردم در پذیرش دین کمرنگ خواهد شد. این کاهش میل و گرایش به دین ، ارتباطی به عمق و محتوای دین ندارد بلکه ناشی از عواملی است بیرون از دین اما تاثیر گذار در پذیرش دین . از دیگر عوامل می توان به اموری مانند 🔹تبلیغات (له یا علیه) نسب به یک پدیده، 🔹تغییر در گرایشات اجتماعی، 🔹پیاده سازی درست یا غلط یک پدیده در عرصه عمل، 🔹وجود یا عدم طرفدران پُر هیاهو برای یک مکتب و ...اشاره کرد. 🔻 آنچه در این بخش به آن می پردازیم ، بررسی مؤلفه های درون ذاتی و برون ذاتی مؤثر در حیات و فروغ اجتماعی اسلام و نقش و کارکرد آن به مثابه یک تشکل ناب شیعی در این زمینه است. 🔜 و در انتهای هر بحث به راهبردهای عملیاتی هیأت در عصر انقلاب جهت حرکت اجتماع به سمت اشاره خواهیم کرد . 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی ▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه استفاده از مطالب آن، از شما برای تماشای این ویدئو دعوت می شود. 🔰 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
🔰🔰 خلاصه آنچه در این کلیپ مشاهده کردید : 1⃣ تحقیقات ، حاصل کار پژوهشی بعضی از اساتید و طلاب و فارغ التحصیلان مدرسه علمیه معصومیه قم است. 2⃣ مدعای بحث : بنا به این کار پژوهشی «هیأت ها محافل صرفا معنوی نیستند، بلکه هیأت یک تشکل ناب شیعی برای جامعه سازی است.» 🔺هیات تشکلی است برای بسط ید ولی خدا در عرصه جامعه . 🔺وظیفه هیات اقامه امر اهل بیت (ع) هست . 3⃣ بنا به این کار پژوهشی ، هیأت بهترین ظرفیت برای ، و تربیت، با جبهه دشمن، بسترسازی بندگی و فردی و اجتماعی و در نهایت بهترین تشکل برای مقدمه سازی ظهور در جامعه است . 🔺در یک کلام تشکل هیأت دارای بالاترین ظرفیت برای بستر سازی اجتماعی تمدن توحیدی می باشد . ⚠️به هیچ عنوان نقش تشکل های علمی ، اقتصادی ، حوزوی و هنری و ...در ایجاد ، نفی و انکار نمی شود، ولی کار علمی و اقتصادی و ... در بستر و توحیدی کارکرد اسلامی خود را پیدا خواهد کرد که در این زمینه نیز نقش هیات ویژه و کلیدی است. 4⃣- بین هیات و هیچ تضادی وجود ندارد و این دو،‌ دو روی یک سکه اند و یک هویت دارند. مراد از هیأت یا مسجد، ظرف مکانی آن ها نیست. بلکه آنچه از این معانی اراده می شود، ویژگی ها و کارکردهاست. 5⃣ آنچه در کانال می آید خلاصه مباحث است که سعی می شود با انواع کلیپ ها، متن ها، صوت ها و عکس نوشته ها (در قالب بسته های محتوایی) پیوستار آن را حفظ کرد . 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🔹 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
⚠️ برای دسترسی و بهره مندی هر چه بهتر مخاطبان فرهیخته کانال، ☝️ در اختیار شما قرار گرفت. 🔹باتوجه به اقتضائات فضای مجازی و پیام رسان ایتا و همچنین گستردگی مباحث، ذکر دقیق محل بحث بدین صورت برای عزیزان در نظر گرفته شد. 🏴 @heiattamadonsaz
💠 موضوعی که اینک در خدمت شما هستیم به شرح زیر است : جلد اول ◀️ فصل دوم : ظرفیت شناسی هیأت ◀️ بخش 1: نسبت هیأت و بقای حیات اجتماعی اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
📌 ✔️پیش از ارسال هر مبحث، ابتدا به طور دقیق برای شما عزیزان مشخص میشود. ⚠️ لکن شایسته است عزیزان برای تسلط هر چه بیشتر به مباحث، توالی آنها را درنظر گرفته و پیش از خواندن مطلبی که پس از این می آید، به مطالب پیشین توجه داشته باشند. 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید ✔️پیش از ارسال هر مبحث، ابتدا به طور دقیق #محل_بحث برای شما عزیزان مشخص میشود.
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت اول) 🔻پیشتر اشاره شد که یکی از اصلی‌ترین عواملی که بوسیله آن، یک پدیده و یا یک تئوری می تواند حیات خود را در عرصه های اجتماعی حفظ کند یا در صورت فقدان این عوامل، بتدریج حیات و فروغ اجتماعی آن از بین رفته و با عدم پذیرش از جانب جامعه مواجه میشود ، این است که دارای 🔹استحکام درونی، 🔹جامعیت و 🔹غنای محتوایی کافی باشد؛ به گونه ای که با پیشرفت بشر، کارکردهای اصلی خود را در جامعه از دست ندهد. ✔️لذا هر چه یک تئوری در مولفه های یاد شده عمیق تر و شامل تر باشد ، حیات اجتماعی آن نیز بیشتر خواهد بود. 🔻آنچه باعث می شود که ادیانی نظیر مسیحیت و یهود و حتی بعضی فرق اسلامی ، امروزه یارای پاسخگویی به نیازهای بشریت را نداشته باشند، فقدان موارد و مولفه های مذکور است . 🔻عمده ترین دلیل بر اثبات این مدعا، نداشتن سند معتبر، تحریف و مغایرت های متعدد عقلی در متون دینی این ادیان است . اما در مقابل، تحریف نشدن قرآن، داشتن سند و تاریخ معتبر، از جامعیت دین اسلام، و هماهنگی تعالیم آن با عقل سلیم ، نشأت میگیرد. 🖋پروفسور لگنهاوزن میگويد: «چيزى كه در اسلام بيش از همه، براى من جاذبه داشت، اين بود كه چقدر اين دين از پرسشهاى انسان استقبال میكند و همواره دعوت به تحقيقات بيشتر در تعاليم دين میكند». او چنین می افزاید : «وقتى از كشيشها می پرسيدم كه من نمىفهمم چه طور خدا يكى است و سه شخص است؟ در اكثر موارد جواب میگفتند كه ما نمیتوانيم به درك اين آموزه برسيم. تنها خدا میداند كه حقيقت اين امر چيست. اين رمزى ست كه فقط خدا آن را میداند و عقل در اينجا به بن بست می رسد! از جمله چيزهايى كه براى بنده خيلى جالب بود، اين بود كه در اسلام نگفته اند اصول دين را چشم و گوش بسته بپذير؛ بلكه دعوت كرده اند كه بپرس. مخصوصاً اين خصلت در ميان شيعيان خيلى بيشتر است» 📚(محمد، لگنهاوزن، «با پرسش زندهام»، پرسمان (ماهنامه)، پيش شماره اول، خرداد 80، ص 5.) 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی ا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت دوم) 🖋خانم مارگريت ماركوس (مريم جميله) نيز در اين زمينه می نويسد: «پس از آنكه عقايد همه كيشهاى بزرگ را مورد بررسى قرار دادم، به اين نتيجه رسيدم كه به طور كلى مذهبهاى بزرگ يكى بودند؛ ولى به مرور زمان فاسد شده اند. بت پرستى، فكر تناسخ و اصول طبقه بندى در كيش هندويى سرايت كرد. صلح جويى مطلق و انزوا از مشخصات كيش بودايى شد. پرستش آبا و اجداد جزء عقايد كنفسيوسى، عقيده اصالت گناه و تثليث و در نتيجه آن مفهوم خدايى مسيح و شفاعت به استناد مرگ ادعايى عيسى بر روى دار در مسيحيت، انحصارطلبى ملت برگزيده يهود و ... نتيجه اين انحرافات است. هيچ يك از اين انديشه هايى كه مرا منزجر ساخته بود، در اسلام پيدا نمی شد؛ بلكه به صورت روزافزونى احساس می كردم كه تنها اسلام آن مذهب اصيلى است كه طهارت خودش را حفظ كرده است. ساير مذهبها فقط و فقط بعضى اجزاى آن، مقرون با حقيقت است؛ ولى فقط اسلام است كه تمام حقيقت را حفظ كرده است» 📚 (مارگريت، ماركوس، نقش اسلام در برابر غرب، ترجمه غلامرضا سعيدى، (تهران : شركت سهامى انتشار، 1348)، ص 9.) 🖋مارسل بوازار می نویسد: «در ديانت يهود برترى نژادى وجود دارد و در برادرى مسيحيت، رابطه الهى بر جنبه هاى عملى آن در زندگى اجتماعى غلبه يافته و در شرايط امروز قابل اجرا نيست. اما در ديانت اسلام اين افراط و تفريط به چشم نمىخورد ... اين تفكر كه از قرآن نشأت می يابد، به ديانت اسلام سوداى جهان شمولى می بخشد. اسلام به دنبال ساختن جهانى است كه همه مردم - حتى آنان كه به دين سابق خويش وفادار مانده اند - با تفاهم، همكارى، برادرى و برابرى كامل زندگى كنند». 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت سوم) 🔻در این زمینه ، دین اسلام به عنوان کاملترین دین ، جامع ترین برنامه زندگی بشر را در حیطه های فردی و اجتماعی و نظام سازی و تشکیل یک تمدن متعالی توحیدی را برای به سعادت رساندن بشر ارائه داده است . 🔻از دیدگاه اسلام، انسان موجودی ست فرامادی و دارای زندگی جاویدان که همه ی شئون و اعمال او در حیات دنیوی با سرنوشت نهایی اش ارتباط دارد؛ از این رو کنشهای اجتماعی انسان نیز به وزان رفتار فردی اش، تأثیر قطعی در سعادت و یا شقاوت او دارد؛ و لذا اسلام که نمی تواند نسبت به اجرای احکام و چگونگی اداره ی جامعه، تعیین ساختار حکومت، اصل عدالت و قیام به قسط، ایجاد تعاون و امنیت در جامعه و... طرح و نظری نداشته باشد. 🔻جامعیت دین به معنای توجه و عنایت به روابط چهارگانه انسان است.(1) روابط انسان با دیگران که شامل اجتماع، حقوق، سیاست و حکومت باشد، در قلمرو دین قرار دارد. دین در متن و صحنه روابط اجتماعی و سیاسی قرار دارد، و نه عرض آن. 🖋 در این راستا از امام راحل رحمت الله علیه میخوانیم: «اسلام از قبل از تولد انسان شالوده ی حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی می کند، شالوده ی اجتماع عائله ای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد می شود، تا آن وقت که در اجتماع وارد می شود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایردول و سایر ملل هست. تمام این ها برنامه دارد، تمام این ها تکلیف دارد در شرع مطهر. این طور نیست که فقط دعا و زیارت است، فقط نماز و دعا و زیارت، احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است، لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره می کند اسلام. » ➕(1) این روابط چهار گانه عبارتند از :رابطه انسان با خود ، رابطه انسان با خدا ، رابطه انسان با دیگران ، رابطه انسان با طبیعت 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت چهارم) 🖋 امام خمینی (ره) می فرمایند :« اسلام برخلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ،برنامه، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است. اسلام برای تربیت انسان است، و انسان را می خواهد یک موجود رشیدی که همه این ابعاد را داشته باشد، تربیت کند. و برای همه این ها هم دستور دارد ... برای تشکیلاتش دستور دارد؛ برای مقاتله با دشمنان دستور دارد، ... برای رسیدن به ماورای طبیعت دستور دارد، همه این ها را دارد. یک بعدی نیست. » 🔻لذا دین اسلام نه دین رهبانیت مسیحایی است که صرفا معنویت را خلاصه کرده باشد در یک سری امور فردی خاص و نه مانند دین ها و مسلک های بشری است که سعادت را در ساحت های حیوانی تصویر می کنند و فضائل متعالی اخلاقی را در همین زندگی ماتریالیستی معنا می کنند و در نهایت شاهد فضائل اخلاقی نمایی هستیم که غایت آن رسیدن به یک هارمونی زندگی مادی و دنیایی است . ⚜لذا بر پایۀ همین مبنا است که امام خمینی(ره) می فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت پایانی) ☑️ نتیجه گیری : دین اسلام با توجه به جامعیت برنامه خود برای تمامی ساحت های زندگی بشر ، و به رسمیت شناختن نیاز های علمی و عملی زندگی انسان در دنیا و به رسمیت شناختن عقل و اکتشافات عقلی با موازین درست خود ، از چنان استحکام درونی برخوردار است که مولفه های درونی لازم برای رشد و اعتلا و فراگیر شدن در عرصه اجتماعی را دارد. اما آنچه بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و ماجرای سقیفه برای جامعه مسلمین رخ داد ،پایه گذاری تشکیلاتی و جریانی یک انحراف فکری و عملی در اجرای برنامه های اسلام بود که تا مصائب عاشورا بدین منوال ادامه داشت. 🔜 در بخش های بعدی به بررسی نقش قیام ابی عبدالله (ع) و تشکل عاشورایی هیات برای بازگرداندن اسلام به نقطه آغازین خود و مسیر اصلی خود سخن خواهیم گفت. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
همراهان گرامی ✋ اگر به تازگی به عضویت این کانال درآمده اید، توصیه می شود نخست به تماشای این ویدئو و توضیحات پس از آن بنشینید☝️☝️☝️ همچنین آماده دریافت نقطه نظرات شما عزیزان از این طریق هستیم: 🆔 @Nazarat_pishnahadat 🏴 @heiattamadonsaz
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 (مقدمه - قسمت 1) 🔻 در این بخش به پرسش اساسی این فصل یعنی نقش تشکل هیأت در حفظ و بقای اسلام، با توجه به مؤلفه های درون ذاتی اسلام پرداخته و کارکردهای تشکل هیأت را در حفظ و پاسبانی دین در جامعه بیان کنیم. 🔻برای این مهم ابتدا 1⃣نقش تشکل هیأت را به نحو تاریخی در این زمینه پی می گیریم و سپس 2⃣ به صورت مستقل به بررسی مؤلفه های ذاتی هیأت می پردازیم و نشان خواهیم داد که این مؤلفه ها ضامن حفظ و بقای اسلام در جامعه خواهد شد. 🔻حاصل این بررسی تاریخی، علاوه بر تحلیل درست از سرگذشت جامعه اسلامی و شناخت عوامل حیات اجتماعی اسلام، بدست آمدن یک ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگی در عصر حاضر برای نشر و گسنرش دین در جامعه است. ✔️ لذا تمامی نتایج بدست آمده از این بخش، می تواند به عنوان اصول و مبانی جامعه شناختی، و فرهنگ شناختی در عصر حاضر نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در انتهای فصل به آن اشاره خواهیم کرد. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 (مقدمه - قسمت 2) ⁉️ شاید از اصلی ترین سؤالهایی که اینجا مطرح می شود، این باشد که چرا به تشکل هیأت پرداخته و بجای آن از سخن نمیگوییم؟ 🔹این پرسش اساسی را در فصل های مختلف کتاب به بهانه های گوناگون پاسخ خواهیم داد. اما در این فصل آنچه به این موضع مرتبط است این است که: 🔻شایان ذکر است،‌ صحبت از مسجد و هیأت در این سلسله پژوهش ها صرفاً آنها نیست. مراد از هیأت و مسجد هویت و مجموعه کارکردهای آنهاست. 🔻 هم اگر بخواهد بجای برپایی نماز ،به اقامه آن بپردازد، مسجدی خواهد بود که اساس توحید را در جامعه فراگیر کند، مردم را به سمت ولایت سوق دهد، و در تسری ولایت در عرصه اجتماعی کارکرد داشته باشد. یعنی دقیقاً همان کارکردی که آن را در هیأت سراغ داریم.و اقامه نماز از طریق دعوت مردم حول محور امام و نصرت امام خواهد بود که توسط تشکیلات هیات صورت می گیرد،لذا حتما ظرف مکانی هیات،مسجد خواهد بود و فعالیت و هویت حاکم بر مسجد،هویت هیات. 🔻 اما آنچه مهم هست ،این است که اگر به لحاظ تاریخی نگاه کنیم، آن هنگام هم که دین در عرصه اجتماعی به حاشیه رفت، مساجد همچنان با اشتغال به امور ظاهری برپا بودند. آن هنگام، باطن دین یعنی امام، خانه نشین بود اما چراغ مساجد از سو نیفتاده بود! امروز هم اگر واقع بینانه بنگریم، مساجد وضعیت مقبولی ندارند! ⁉️مسجد یکی از پایگاه های اجتماعی مهم در اسلام است. اما اگر خود مسجد نیز به حاشیه رفت باید چه کرد؟ اگر مسجد از کارکرد حقیقی خود باز ماند احیایش چگونه خواهد بود؟ 🔻گفتنی ست که این مهم یعنی احیای مسجد،مسجدی کردن‌مردم،جذب مردم‌به سمت دین داری در جامعه نیز، نیازمند تشکلی است که حول محور ولایت شکل گرفته است و در اینجا ادعا میکنیم که آن تشکل، است. لذا نقش هیأت حتی در احیای جایگاه و بطور کلی در در بدنه اجتماع، یک نقش کلیدی است. 🔹البته عرض شد که در نهایت هویت حاکم بر مساجد نیز باید با مسأله امام و نصرت امام شکل بگیرد. (که در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد) 🔻 این فرمایش حضرت امام (ره) که : «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» حاکی از این مطلب است که عاشورا و فرهنگ عاشورا به‌پرچم داری هیات ها است که مسجد را قرآن را،احکام را و در یک کلام دین را زنده نگه داشته است. 🔻یعنی اگر مسجد بخواهد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی اسلامی باشد، باید کاملاً متخلق به هویت تشکلی به نام هیأت باشد. مسجد بدون برخورداری از مؤلفه های کارکرد خود را در عرصه اجتماع از دست خواهد داد. ✅ پس بطور خلاصه ،با توجه به ماموریت مساجد ،یعنی اقامه نماز در جامعه، و یگانگی اقامه نماز و مبحث نصرت امام (در آینده توضیح می دهیم) ،ظرف مکانی هیات و فعالیتهای هیات و حسینیه ها مساجد خواهد بود و سبک و تشکیلات، و نوع رفتارهای سازمانی و فرهنگی و تربیتی ،خلاصه نرم افزار مسجد برای جذب،حفظ و نشر دین ،نرم افزار هیات خواهد بود. 🔜 در نهایت آنچه در این بخش دنبال می کنیم : 1⃣ بررسی تاریخی نقش تشکل هیات در حفظ و بقای اسلام است. 2⃣ بررسی مستقل مولفه های هیات،که باعث حفظ و بقای اسلام و دین در جامعه می شود. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 1) 🔹همانطور که در فصل قبل بیان شد، دین اسلام به لحاظ محتوای درونی خود آنقدر مستحکم و بدون تناقض است و آن قدر به کمال به همه ابعاد بشر پرداخته است که به خوبی میتواند در عرصه اجتماعی منتشر شود. 🔻یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت پیامبر اسلام(ص) و صحابه راستین ایشان در ترویج اسلام و تشکیل حکومت اسلامی همین و محتوای نغز و بی نقص اسلام بود. 🔻اما پس از شهادت نبی مکرم(ص) تا سال 60 هجری اسلام در حال استحاله از درون بود و این همان انگیزه اصلی أبا عبدالله (ع) برای قیام و مبارزه با حکومت اموی را تشکیل میداد. عوامل متعددی در جامعه مسلمین وجود دارد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت. 🔶تشکیل بزرگ اسلامی در زمان رسول خدا (ص): 🔻بعثت پیامبر اکرم (ص)، و تلاش های مجاهدانه ایشان و یاران با وفایشان در طی مدت زمان 23 سال توانست، تغییری شگرف در جهان بینی مردم و به تبع سبک زندگی جزیرة العرب ایجاد، و پایه های حکومتی بر مبنای فرامین و دستورات الهی را جایگزین شهوت، خرافه و جهل کند. 🔻تشکیل و به عهده گرفتن زمام اداره امور توسط ولی خدا از مواردى است که علاوه بر هدایت و نجات انسانها، نقش قابل تأمّلى را در جهت حفظ آیات الهى و آرمانهاى جامعه مسلمین ایفا میکند. ✔️از این رو نبىّ مکرم اسلام صلی الله علیه وآله بلافاصله پس از هجرت براى تشکیل حکومت و اسلامى اقدام نمود. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 2) 🔻تشکیل حکومت جامع اسلامی، توسط نبی مکرم (ص) در اولین روزهای مهاجرت به مدینه، در بین مردم آن قدری بدیهی و فطری به نظر میرسید که کمتر بحثی را برانگیخت و همگان به موجب فطرت به ضرورت وجود نیروی محرکه اسلام واقف بودند. 🖋امام خمینی (ره): «طبیعی است که اسلام برای فعلیت بخشیدن به اهداف عالی خویش در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی عبادی، نیازمند وجود حکومت است. سنت و رویه پیامبر صلی الله علیه وآله دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است، زیرا اولاً: خود تشکیل حکومت داد و ثانیاً: برای پس از خود به فرمان خدا تعیین حاکم کرده است.» ( 1377، ص 88) 🔻 جامعه نوپای اسلامی اگر چه قدم های آغازین خود را برای رسیدن به یک حکومت مستحکم الهی درزمین طی می کرد ، ولی توانسته بود در مدت زمان کوتاه 13 ساله در مدینه موفقیت های چشمگیری را به ارمغان آورده و سه مرحله اصلی حکومت اسلامی یعنی شالوده ریزی نظام و حراست از آن و تکمیل و سازندگی جامعه اسلامی را انجام می دادند . 🔻 اما با شهادت رسول مکرم اسلام (ص)، در حدود مدت 50 سال ورق به طور کلی برگشت و حقیقت اسلام مهجور و مظلوم واقع شد. تا آن که جامعه اسلامی (!) اهل بیت پیامبرشان را به بدترین اوضاع به شهادت رسانده و حادثه عظیم را رقم زدند که حقیقا در تاریخ اسلام نظیر ندارد. 🔻پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت: 1⃣ برخورد مصلحت جویانه 2⃣ برخورد سودجویانه 3⃣برخورد حقیقت مآبانه 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 3) 🔻عرض شد،‌پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت: 1⃣ برخورد مصلحت جویانه : 🔻این سیاست و مشی رفتاری در سطح جامعه، پیش از خلافت عثمان مطرح بود و توسط خط میانی قریش اتفاق افتاد؛ همین نوع نگرش مصلحت نگرانه و تأویل گرایانه به دین موجب تقلیب(تبدیل) خط به خط در جامعه شد. در واقع نوع حکومتی که این نوع خط مشی فکری به بار آورده بود حکومت خلافتی است، انتخابی است اما انتخابی که مبنای آن و اسلام نیست. 2⃣ برخورد سودجویانه: 🔻برخورد سودجویانه به دین و نگرش اشرافی به به خلافت ، که این در دوران عثمان و پس از آن معاویه اتفاق افتاد. کاخ سبز در شام ، اشرافیت حاکم بر دستگاه عثمان و نوع نگرش ملوکانه به بیت المال حاصل این نوع نگرش به دین در جامعه است. 🖋در این باره امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: « فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ کَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا» این نوع نگاه به دین ، حکومت سلطنتی و وراثتی را به بار می آورد که خود معاویه می گوید : انا اول الملوک ...نظام حکومتی مثل پادشاهان ایران و روم و ..این یعنی اتمام حیات اجتماعی اسلام و نابودی اسلام. 3⃣برخورد حقیقت مآبانه: 🔻برخورد حقیقت مآبانه به دین و عمل به دین با توجه به قرآن و سنت حقیقی پیامبر اکرم (ص) که این نوع برخورد نوع نگاه اهل بیت (ع) در جامعه بود و بدون مصلحت اندیشی اقدام به مبارزه با انحرافات و بدعت ها در جامعه می کرد. این همان حکومت ولایت اللهی در جامعه است که حاکم جامعه از سوی خدا مشخص می شود و دین بر مبنا و ممشای اصلی خود در جامعه پیاده می شود. 🔜در طول این مدت اسلام جامع دچار انحرافات اساسی در جامعه شد که مختصرا به مرور آنها می پردازیم: 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 1 🔹شاید اصلی ترین سؤالی که هر مجموعه فرهنگی یا تربیتی در بدو تأسیس خود باید پاسخ گوی آن باشد، این است که مقصود از راه اندازی این مجموعه تربیتی یا فرهنگی چیست؟ به چه غایتی باید دست یافت؟ 🔹این سوال کم و بیش پاسخ هایی دم دستی را به ذهن متبادر میکند، اما اگر بخواهیم با توجه به مبانی مطرح شده در فصل های گذشته (ظرفیت شناسی هیأت و مؤلفه های هیأت مطلوب) در یک جمله پاسخ دهیم، خواهیم گفت: «غایت از مجموعه های فرهنگی و تربیتی ایجاد برای ولی خدا در عرصه اجتماعی است» 🔹رشد جامعه و حرکت جامعه به سمت تمدن توحیدی، فرهنگ توحیدی و در یک کلام ایجاد تمدنی که خود باشد، غایت همه انبیاء و اولیا بوده است. 🖋مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «هدف نهایی تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پایین تر از آن انسان سازی است. هدف پایین تر از آن ایجاد جامعه اسلامی است. این ها اهداف هستند این اهداف عوض نشدنی است.» «چگونه پیغمبر انسان ها را می سازد؟ مدرسه درست می کند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟ نه؛ پیغمبر برای ساخت انسان کار خانه انسان سازی درست می کند. پیغمبر ترجیح می دهد ده سال، بیست سال دیر تر موفق بشود، اما آنچه می سازد یک انسان و دو انسان و بیست انسان نباشد کارخانه انسان سازی درست کند. که به طور خودکار انسان کامل پیغمبر پسند تحویل دهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان ها و به قوام آوردن مایه انسان، از کار خانه انسان سازی استفاده می کند. کارخانه انسان سازی چیست؟ کار خانه انسان سازی جامعه و نظام اسلامی است.» 🔹لذا تمامی مجموعه های فرهنگی و تربیتی باید در این مسیر اهداف خود را پایه ریزی کنند 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52