eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
564 عکس
153 ویدیو
27 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 دعوت به مناظره مکتوب 🔹امروز برای معرفی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به یکی از مجتمع‌های جامعة المصط
📌 پیام یکی از کاربران سلام خبری از مکاتبات استاد موسوی با اون شخص منتسب با فرهنگستان نشد؟ پاسخ سلام متاسفانه از ۱۷ آذر ۱۴۰۳ تا امروز (بیش از ۲۴ روز) منتظر هستم و تاکنون پاسخی نداده‌اند. سید مهدی موسوی سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2287
📌 «از بهر خدا ننویسیم» 🔸 تحلیل ماجرای حکمت عملی و نظریه‌های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در تمدن اسلامی بسیار پیچیده و ذوابعاد است و نیاز به مطالعات گسترده در تک تک آثار متفکران مسلمان و اتخاذ یک نظریه جامع علمی از تطورات و تحولات تاریخی آن علم مهم و اساسی دارد که متاسفانه تاکنون روایت صحیح و درستی از آن کمتر ارائه شده است. 🔹 فهم نظرات متفکران حکمت عملی، درگرو فهم نظام فکری آنها و تحولات اجتماعی و سیاسی زمانه‌ی آنها است زمانه‌ای که در آن پرسش‌ها و بحرانهایی آشکار شده است و متفکر حکمت عملی را به اندیشه دعوت کرده است و در مواجهه با نظریه‌هایی تولید شده است. تحلیل یک جزء از این اندیشه، متوقف بر تحلیل نظام فکری و صورت‌بندی آن متفکر از بحرانها، پرسش‌ها و نظریه‌ی کلان اوست، تا از این طریق بتوان فهمید که متفکر چه درکی از دنیا و آخرت دارد و چه راهبردی را برای سعادت و خوشبختی تجویز کرده است. 🔸کلی‌گویی‌های ذوقی و بدیه‌خوانی‌های سطحی نمی‌تواند راهنمای خوبی برای آشنایی با تحولات بسیار پیچیده و تراث عظیم حکمت عملی در تمدن اسلامی باشد بلکه نوعی ره‌زنی علمی است که مخاطب را از مطالعه دقیق تراث و برقراری نسبت عمیق با متفکران باز می‌دارد؛ و چنین القا می‌کند که با مطالعه چند خط و چند مطلب، کل تاریخ یک دانش با صدها متفکر و ده‌ها نظریه‌ی علمی را می‌توان فهم کند و حتی درباره آن داوری و ارزیابی ارائه داد. 🔹اظهارات کلی‌گویانه، شتابزده، غیر روش‌مند و بدون مطالعه‌ی تراث، پیرامون حکمت عملی و نظریه‌های متفکران اجتماعی و سیاسی، ماجرای غم‌انگیزی است که هر از چند گاهی ذهن انسان مسلمان را درگیر می‌کند چرا که این مطلب همواره مطرح شده است که ریشه عقب‌ماندگی جوامع اسلامی را باید در ضعف حکمت عملی و غیاب آن از عرصه‌های اجتماعی و واگذاری رسالت آن به فقه و عرفان جستجو کرد. 🔸 اما این مسئله بسیار پیچیده است و نیازمند مطالعات عمیق و دقیق تراث، تاریخ، فرهنگ و تحولات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جوامع اسلامی است و بدون جمع‌آوری روش‌مند حجم وسیعی از داده‌ها و اطلاعات تاریخی و تحلیل اجتهادی آن، هرگونه اظهار نظری مشمول حکم کلی‌گویی، بدیه‌سرایی، شتابزدگی و ره‌زنی علمی است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ hhttps://eitaa.com/hekmat121/2288
📌 ما در کدام سمت تاریخ ایستاده‌ایم؟ پس از پیام حضرت آقا به همایش رسانه ملی، موج تحلیل‌های ضد و نقیض از عملکرد صدا و سیما آغاز شده است. در پاسخ به این دوستان عزیز عرض می‌شود: سلام علیکم به جای این بحث‌های بی‌فایده، این پرسش را جواب بدهیم که ما طلاب و دانشجویان، ما انقلابی‌ها، چگونه می‌توانیم به صدا و سیما و سایر رسانه‌ها که در میدان جنگ هستند کمک کنیم و پشتبانی صحیحی از آنها داشته باشیم که در این جنگ شناختی بزرگ، موفق بشوند؟ چگونه آنها باید تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنند؟ چگونه صحنه جنگ را روایت کنند که پیروزی را تداعی کند؟ و چگونه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را بیشتر کنند؟ و چگونه ... ؟ و چگونه ... ؟ ❇️ای کاش به جای آقای جبلی یا در کنار آن بخوانیم: ✍ بسمه‌تعالی جناب آقای جبلی [ و آقای موسوی، آقای احمدی، آقای انقلابی، آقای ... آقایان و خانم‌های طلبه، آقایان علما، آقایان و خانم‌های دانشجو و ... ] شما و این حضرات نقش بی‌بدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه‌ی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است. 📝 سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2289
💠 بخشی از وصیت‌نامه حاج قاسم (رحمةالله علیه) خداوندا! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از را که قرین و قریب معصومین است، را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. اگر توفیق صحابه رسول اعظمت محمد مصطفی را نداشتم و اگر بی‌بهره بودم از دوره مظلومیت علی‌بن ابی‌طالب و فرزندان معصوم و مظلومش، مرا در همان راهی قرار دادی که آنها در همان مسیر، جان خود را که جان جهان و خلقت بود، تقدیم کردند. 📚 قسمتی از وصیت‌نامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 🌐روح قدس الهی https://eitaa.com/hekmat121/2291
📌 مثلث شوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سه جریان غیر همسو با مکتب فکری انقلاب اسلامی به میدان آمدند و بر فضای رسانه‌ای (هنر و ادبیات، روزنامه و مجله، منبر و رسانه) چنبره انداختند و به تفسیرهای تند و افراطی از انقلاب اسلامی پرداختند سه جریانی که هر کدام دوران ما را به نامی خواندند «عصر عسرت»، «عصر حیرت» و «عصر اضطرار». این سه جریان بیگانه از حکمت و فقاهت اصیل و ریشه‌دار در سنت‌های چپ غربی، توانستند از بودجه مملکت و اعتبار انقلاب اسلامی بیشترین بهره‌ها را ببرند و بعد از رسیدن به آلاف و الوف و جایگاه های احتماعی، حالا به تدریج حقیقت خود را آشکار می‌سازند و برخی از آنها «توبه نامه» می‌نویسند و از سقوط نظام و نابودی ایران دم می‌زنند. مهدی نصیری، محمدعلی زم و بیژن عبدالکریمی فقط چند نمونه از این مثلث شوم هستند و دیر یا زود برخی دیگر از وابستگان فکری به این مثلث التقاط و انحراف، شورش ارتجاعی خود را آشکار خواهند کرد. چه زیبا امام علی علیه السلام فرمودند: «في تَقلُّبِ الأحْوالِ عُلِمَ جواهِرُ الرِّجالِ ، و الأيّامُ تُوضِحُ لكَ السَّرائرَ الكامِنَةَ. امام على عليه السلام :در دگرگونيهاى احوال و زمانه است كه گوهر مردان شناخته مى شود، و روزگار نيّت هاى پنهان را براى تو آشكار مى سازد.» •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2292
📌 فعالیت گسترده انجمن حجتیه 🔹شواهد میدانی در تهران و مشهد و قم و برخی دیگر از شهرها به خوبی نشان می‌دهد که تفکرات همسو با تفکر انجمن حجتیه به طور مرموز و بی‌نشان، در حال فعالیت گسترده در هیأت‌ها و مساجد و مجامع مذهبی هستند و در حال بدبینی کردن مردم به نظام اسلامی و بی‌تفاوت ساختن آنها نسبت به مسائل اجتماعی و وضعیت جبهه مقاومت هستند. 🔸 انجمن حجتیه در زمان مبارزه با رژیم پهلوی، یاد بهاییت افتادند و به جای مبارزه با شاه، به مقابله با بهاییت پرداختند و مردم را از مبارزه با پهلوی باز می‌داشتند‌. 🔹 جریان خطرناک انجمن حجتیه، در زمان دفاع مقدس، مردم را نسبت دفاع از وطن خود منع می‌کردند و منتظر فرمان امام زمان بودند. 🔸 امروز نیز در زمانه جنگ با اسرائیل، انجمن حجتیه، جریان متحجر ظاهربین، در بسیاری از مساجد و هیأت‌های مذهبی نفوذ کرده‌است و مردم را به مسائل فرعی و حاشیه‌ای مشغول داشته است و از حضور انقلابی و مشارکت فعال اجتماعی در مسیر پیشرفت و تعالی کشور باز می‌دارند. ترویج گسترده‌ی تفرقه‌افکنی مذهبی، و القای یأس و ناامیدی و تأکید بر نق‌زنی و کارشکنی از جمله ویژگی‌های جریانات همسو با انجمن حجتیه است‌. 🔹 بارها در این کانال بحث شد که خطر بزرگ برای حکومت دینی همواره خطر درونی است: ۱. خطر ظاهر گرایی و ۲. خطر باطن گرایی. هر دو ظاهرگرایی و باطن‌گرایی علی‌رغم اختلافات مبنایی و روبنایی، همواره دو لبه یک قیچی هستند که اصل عقلانیت و فقاهت را پاره خواهند کرد. به تعبیر دیگر هر دو با اساس عقلانیت حکمی و فقاهت اجتهادی تعارض دارند فقط بهانه‌ها و شیوه‌های آنها متفاوت است. 🔸 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در شرح حال این طایفه در اواخر عمر نوشتند: «روحانیون وابسته و نما و هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر و احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‌اند و دشمن رسول الله. آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ ... خون دلي كه پدر پيرتان ازاين دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختي‌هاي ديگران نخورده است». (صحیفه امام جلد 21 صفحه 278) •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2293
📌 داستان تاریخ 🔹جامعه‌ای که داستان خود را نمی‌نویسد، نمی‌خواند و نقد نمی‌کند لاجرم غرق در داستان جوامع دیگر می‌شود و خود را فراموش می‌کند. 🔸جامعه کم‌تاریخ، جامعه کوتاه مدت است و سریع خوبی‌ها و بدی‌ها را فراموش می‌کند و نمی‌تواند از تاریخ درس بگیرد. 🔹 اگر گذشت و فراموشی از وقایع در روابط میان فردی یک ارزش است اما گذشت و فراموشی در امور کلان اجتماعی و حوادث تاریخی یک خبط بزرگ و فاجعه نظری است. 🔸جامعه‌ای که در تاریخ خود فکر نکند و از آن عبرت نگیرد، محکوم به تکرار تاریخ است. ✍سید مهدی موسوی یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2294
📌 پاسخی دوراندیشانه به نصیحت مشفقانه ⏹ بخش اول 🔸 یکی از محورهای گفتگوها، مباحثات و یادداشت‌های دو دهه اخیر که خداوند توفیق داده است، مباحث تاریخ اندیشه و جریان‌شناسی فکری جامعه‌ی اسلامی و نقد علمی افراد و جریان‌ها در نسبت با مکتب فکری انقلاب اسلامی و آثار متفکران اصیل انقلاب اسلامی بوده است. هدف اصلی از این مباحثات و یادداشت‌ها، ظرفیت شناسی و محدودیت شناسی افراد و جریان‌ها در مسیر حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در مسیر جامعه پردازی و زمینه‌سازی برای ساخت جامعه متعالی اسلامی براساس طرح رهبران و متفکران انقلاب اسلامی بوده است. 🔹هرچند نقد مقدمه گفتگو است اما برخی دوستان از سر دلسوزی بارها نصیحت کرده ومی‌کنند که چرا اینقدر بی‌پرده از بنیان‌ها و اصول عقلانیت انقلاب اسلامی دفاع می‌کنی و به صراحت به نقد علمی و نظری جریان‌ها و اشخاص دیگر می‌پردازی؟ همین موجب شده است که از جاهای بسیاری و مجموعه‌های مختلف حذف بشوی و علیه تو مواضع تندی گرفته شود. نقد تو را تند وخارج از انصاف بخوانند. آیا بهتر نیست که مثل بقیه دوستان، منعطف ومشغول درس و بحث بشوی و کاری به این جریان‌ها و حرفهایشان نداشته باشی و خودت را تلف نکنی؟ اگر خواستی حرف هم بزنی در لفافه چیزی بگو به نحوی که به کسی بر نخورد؛ یک حرف کلی هم بزن که «نه سیخ بسوزد نه کباب». الان به فکر جایگاه و منزلت و اعتبار اجتماعی باش. فعلا بی‌خیال شو و به قول سعدی «بقیتِ عمر معتکف نشین و خاموشی گزین» تا وقتش برسد. 🔸اما پس از آنکه می‌بینند که این نصایح کارگر نمی‌افتد آزرده خاطر شده وبه تَرک وحذف روی می‌آورند. 🔹اما سخن اصلی به این دوستان مشفق و عزیز، این بوده است که وقت بسیار تنگ است وچندان فرصت زیادی باقی نمانده است. برخی از افراد وجریان‌ها آگاهانه ودر لباس انقلابی‌گری به تحریف مبانی انقلاب اسلامی و حذف متفکران اصیل مشغولند و به دنبال جایگزین کردن اندیشه‌های دیگر وافراد غیر معتقد به حکمت و فقاهت انقلاب اسلامی هستند و متاسفانه موفقیت‌های بزرگی هم کسب کرده‌اند: ✔️توانسته‌اند افکار ناب امام خمینی و شاگردان برجسته ایشان همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهیدباهنر، شهیدمفتح، آیت‌الله مصباح و ... را به معنای واقعی از جامعه و رسانه کنار بگذارند و دیگرانی را جایگزین کنند. ✔️توانسته‌اند افکار چپ و راست خود را به خورد جوان انقلابی ما بدهند و آنها را نسبت به آینده نظام و کشور بدبین کنند. ✔️ توانسته‌اند با جلوی نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری را به اسم‌های جذاب و فلسفه‌های غلط بگیرند. ✔️توانسته‌اند نیروهای انقلابی را رو درروی هم قرار دهند تا جایی که انواع و اقسام توهین‌ها وتهمت‌های را به هم بزنند و بعید نیست که در آینده نزدیک همدیگر را تکفیر کنند وبه اقدامات دیگری روی آورند. ✔️ و ... 🔸 دوستان وعزیزان، می‌دانم ازسر دلسوزی ورعایت مصلحت شخصی بنده، نصیحت می‌کنید وبسیار سپاسگزارم. اما بدانیم که: ❇️ امروز زمانی است که باید هرگونه سکوت، تقیه، محافظه‌کاری، ملاحظه کاری افراد و اشخاص را کنار گذاشت، باید منافع شخصی و مصلحت‌بینی‌های کوتاه مدت را فدای منافع عمومی و مصلحت بلند انقلاب و ایران عزیز کرد. تنها محور وحدت ایران عزیز و همه گروها، مکتب فکری انقلاب اسلامی و بروندادهای آن همچون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. باید از این بنیاد نظری و نظام انقلابی دفاع بنیادین کنیم. ❇️ از عمر امثال بنده چیز زیادی باقی نمانده است و با چشم به هم زدنی آن هم تمام می‌شود، اما آنچه باید باقی بماند تفکر عمیق انقلاب اسلامی و آثار متفکران اصیل انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. ما خیلی دیر به میدان آمده‌ایم، شهید مطهری در سن ۳۱ سالگی به میدان جهان تبیین آمد امروز عموم دوستان مشفق ۴۰ سالگی را گذرانده‌اند. ❇️ امروز باید به میدان بیاییم و با افتخار از بنیان‌های فکری و عملی انقلاب اسلامی بحث عمیق نظری کنیم و به تدوین آثار علمی و نظری بپردازیم. تمام تلاش خود را کنیم که مکتب انقلاب اسلامی و آثار متفکران انقلاب اسلامی را از تفسیرهای سطحی و ظاهری و تحریف‌های چپ و راست نجات دهیم. ❇️ امروز باید ذهن‌هایمان را از دوگانه‌ی تخریب و تقدیس برهانیم و حکیمانه و فقیهانه مرزهای فکری و نظری انقلاب اسلامی را به درستی تبیین کنیم و به ارزیابی انتقادی همه اندیشه‌ها و جریان‌ها بدون هرگونه محافظه‌کاری بپردازیم. نقد و بررسی، تحلیل و آسیب‌شناسی همه جریان‌ها و افراد را در برمی‌گیرد و هیچ استثنایی ندارد. اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، انقلابی وغیرانقلابی، داخلی و خارجی، منبری و سیاسی، مسئول و مردم ندارد، همه باید نقد بشوند همه باید از قوت‌ها و ضعف‌های خود و دیگران مطلع بشوند، همگان باید رشید و عاقل بشوند و بر پایه عقلانیت و فقاهت به هر پدیده‌ای و جریانی مواجه شود. 🛑 ادامه دارد ... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2295
📌پاسخی دوراندیشانه به نصیحت مشفقانه ⏹ بخش دوم. ❇️ نیاز امروز جامعه ما، و صریح و شفاف و عینی است. چرا که نقد، مقدمه گفتگو و طریق کشف حقیقت است. اگر فرد یا جریانی نقد می‌شود این نشانه احترام به او و ارزش‌گذاری به اندیشه و اثر است. از نقد صریح و شفاف و عینی و واقعی باید استقبال کرد. هرچند به اعتقاد فرد و جریان نقد شده، آن نقد وارد نباشد، در هر صورت نقد بهتر از نفاق است و انتقاد صریح بهتر از ماله کشی منافقانه است. 🔸در مکتب انقلاب اسلامی نقد بر پایه سه اصلِ اخلاق، آزادی و منطق استوار است. امروز، بزرگترین رسالت ما حوزویان و دانشگاهیان، گسترش عقلانیت و تفکر انتقادی در جامعه است. با عقلانیت و تفکر انتقادی، حقایق آشکار می‌شود، اهداف و جایگاه واقعی افراد و جریانها مشخص می‌شود، ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها تبیین می‌شود. در این صورت، امکان همبستگی اجتماعی و همکاری و تعاون میان آحاد جامعه فراهم می‌شود. همچنان که بارها در نظریه «تشکیک انقلابی‌گری» از آن بحث شده است. 🔹 طبیعتا بسیاری از افراد و وابستگان جریان‌های تحریف‌گر و اضطرار اندیش، از انجام و گسترش این نهضت بزرگ، واجب، ضروری، عقلانی و اجتهادی، ناراحت و برافروخته می‌شوند زیرا منافع خود را در خطر می‌بینند؛ چون با پنهان‌کاری و نفاق، خود را بیش از آن چیزی نشان داده‌اند که هستند، خود را متفکر و فقیه نامیده‌اند که نیستند، خود را آینده شناس و محقق و تمدن‌ساز معرفی کرده‌اند که نیستند. معلوم است که ناراحت می‌شوند و به تخریب و تهدید و فشار روی می‌آورند، طبیعی است که بحث‌های علمی و نقدهای دقیق را لجن مالی کنند و با برچسب‌های غیر اخلاقی به حاشیه برانند و اجازه شنیده شدن را سخن منتقدان را ندهند. 🔸این حذف شدنها، تهدیدها و تخریب‌ها و نادیده‌گرفتن شدن‌ها چندان مهم نیست و اصلا اشکالی ندارد، حقیقت روزی آشکار خواهد شد... اما نکته مهم این است که باید براساس وعده‌ی الهی به میدان آمد، یعنی لازم است هر انسانی وظیفه و مسئولیت خود را در برابر جامعه و نظام اسلامی بشناسد، بنیان‌های فکری و نظری خود را براساس اسلام ناب محمدی و مکتب فکری انقلاب اسلامی تقویت کند و بر آن اساس عمل کند و حقیقت را بدون ملاحظه کاری و محافظه کاری و برای منطق و آزادی و اخلاق بگویی که حقیقتا موجب ارتقا و رشد جامعه و شکوفایی عقلانیت انقلابی در دراز مدت می‌شود. 🔹خلاصه باید همسخن با سعدی زبان پارسی، به این دوستان مشفق و ناصح عرض کرد: زبان در دهان ای خردمند چیست؟ کلید در گنج صاحب هنر چو در بسته باشد چه داند کسی که جوهر فروش است یا پیله ور؟ اگرچه پیش خردمند خامُشی ادب است به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی 🔹 آخرین نکته اینکه، اگر شما دوستان حرف نزنید، ننویسید و از جریان‌ها و افراد نام نبرید و آنها را عالمانه و آشکار نقد نکنید و در این میدان رقابت نابرابر، فقط یک نفر تمذو تنها حرف بزند و نقد کند و هیچ کس از او حمایت نکند، طبیعی است که در فضای افسارگسیخته‌ی رسانه‌ای امروز، کلام علمی و نقد منصفانه او، تند و تیز تلقی شود و بر آن برچسب‌های مختلف اخلاقی و سیاسی بزنند و به تخریب و حذف روی آورند تا جایی که دوستان هم، باور کنند و همسو شوند. اما اگر شما دوستان به میدان می‌آمدید و به تعهدات توحیدی خود (که بارها در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی تدریس کرده‌اید) در قبال جامعه و نظام اسلامی عمل می‌کردید، امروز وضعیت دیگری داشتیم و از موضع قدرت و قوت از مکتب فکری انقلاب اسلامی و عقلانیت و آثار متفکران اصیل انقلاب اسلامی دفاع می‌کردیم و مخالفین و تحریف‌گران بودند که خودشان را با جبهه انقلاب اسلامی تطبیق می‌دادند و خود را به سکوت و توقف و محافظه کاری دعوت می‌کردند. ✍ سید مهدی موسوی اذان مغرب روز یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2296
✔️ پنج ویژگی مهم «نظریه مقاومت» 🖌 بخشی از گفتارهای دکتر سیدمهدی موسوی درباره نظریه مقاومت 1- در مقاومت، شناخت حق است. در اولین عنصر نظریه مقاومت این که ما باید حق را بشناسیم و حق را انتخاب کنیم. ما دنبال حقیقت و واقعیت هستیم؛ آن چیزی که حقیقت هست، آن چیزی که واقعیت است و مبنا و اساس دارد برای ما مهم است. صرف اینکه مثلا یک قدرت طلبی یا صرف اینکه چون ما ایرانی هستیم، صرف اینکه چون مسلمان هستیم، نه؛ چون حق هستیم و از حق بودن خودمان دفاع می‌کنیم مهم است. پس شاخصه اول حق بودن است. 2- شاخصه دوم حرکت به سمت حق است. در نظریه مقاومت حرکت نهفته است. حرکت، تلاش و کوشش است. 3- سومین شاخصه‌ای که رهبر انقلاب برای تعریف مقاومت ارائه می‌دهد، ایستادگی و استقامت در راه حق است. گاهی وقت‌ها لذایذ، جاذبه‌ها، موانع و دشمنی‌ها انسان را از راه، باز می‌دارد. اما ما چه کار می‌کنیم؟ ما باید در راه حرکت به سوی حق ایستادگی کنیم. 4- چهارمین ویژگی نظریه مقاومت، کوتاه نیامدن در برابر موانع هست. هم پافشاری، هم کوتاه نخواهیم آمد. 5- پنچمین ویژگی نظریه مقاومت، عنصر مهم مقاومت، بازدارندگی است. ما چرا اهل مقاومت هستیم؟ چرا مقاومت را به عنوان یه یک اصل ازاصول عقلانی خودمان ایجاد می‌کنیم؟ می‌خواهیم با دنیا بجنگیم؟ نه؛ می خواهیم دنیا را نابود کنیم؟ نه؛ می‌خواهیم کشورگشایی کنیم؟ نه؛ می‌خواهیم مثلا زمینه ظهور را ایجاد کنیم؟ نه؛ این‌ها نیست. 🔗 متن کامل •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2297
📌تحلیلی بر عناصر قدرت یادداشت شفاهی حجةالاسلام دکتر سیدمهدی موسوی دولت‌ها و جوامعی قدرتمند هستند که واجد سه ویژگی باشند. ویژگی اول، پایبندی مردم به مرام و آرمان و وطن است؛ حالا هر آرمانی که برای خودشان تعیین کردند. دومین ویژگی، علم و فناوری است که در تولید قدرت، نقش بی‌بدیلی دارد. سومین ویژگی، عنصر رهبری و مدیریت اجتماعی است. دولت‌ها و جوامعی قدرتمند هستند که واجد سه ویژگی باشند. ویژگی اول، پایبندی مردم به مرام و آرمان و وطن است؛ حالا هر آرمانی که برای خودشان تعیین کردند. دومین ویژگی، علم و فناوری است که در تولید قدرت، نقش بی‌بدیلی دارد. سومین ویژگی، عنصر رهبری و مدیریت اجتماعی است. ❇️ متن کامل •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2298
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 جریان‌های اضطرار اندیش در ایران بعد از انقلاب اسلامی 🛑 پرسش: سلام ممنون از مطالب مفید و راهگشای کانالتان چند بار از سه جریان یاد کردید که معتقد به و و هستند. لطف کنید این سه جریان را معرفی کنید و خطرات آنها را برای نظام و جامعه تبیین کنید. ❇️پاسخ: سلام و سپاس سه جریان یاد شده علی رغم تفاوتهای مبنایی اما یک نقطه اشتراک دارند و آن، اضطرار اندیشی است که در تضاد با مکتب حقیقت بنیان و عقلانیت انقلاب اسلامی است. هر کدام از این سه جریان، طیف‌های متنوع و متکثری دارند لذا تفصیل جریانات و افکار آنها مجال موسعی می‌طلبد اما اجمالا این سه جریان معرفی می‌شود تا در وقت مناسب، به تفصیل از افکار آنها و ظرفیت‌ها و محدودیت‌های فکری و عملی آنها بحث شود. ، تعبیری است که شاگردان آقای احمد فردید و رضا داوری اردکانی به کار می‌برند. جریانی که متأثر از افکار هگلی و هایدگری سعی در تفسیر پدیدارشناسی و هرمنوتیکی از وقایع دارد. تلقی جریان تفکیک و ضد حکمت مشهد از آخر الزمان است و توسط مهدی نصیری رواج یافته است. جریانی که ریشه در تاریخ ظاهرگرایی و اخباری‌گری دارد و هدف آن نفی حکمت و اجتهاد اصولی و بازگشت به روایات فضایل و کرامات است. تعبیری است که توسط محمد مهدی میرباقری و جریان دفتر فرهنگستان به کار گرفته می‌شود. جریانی که ریشه در چپ اسلامی و تفسیرهای دیالکتیکی و تضادگرایانه و ساختارگرایانه از هستی و حوادث دارد. این سه جریان ، با نفی حجیت عقل و منطق و تردید در واقع نمایی معرفت و اذعان به تقدم اراده بر معرفت، همه‌ی مناسبات انسانی و معادلات اجتماعی را در فضای عسرت و‌ حیرت و اضطرار تفسیر می‌کنند. در این نگاه هر حکم و نظریه‌ای در باب سیاست و اقتصاد و عدالت، از باب اکل میته و ناچاری قابل پذیرش است نه از باب حقیقت و واقعیت، حتی دستگاه معرفت دینی و حکومت دینی. تعبیر محترمانه این سخن بسیار خطرناک است. چون هیچ اصالت و حقیقتی در این زمانه نیست و صرفا باید از آن گذر کرد. برای اطلاع بیشتر به این متن هم بنگرید (اینجا) •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2301
📌 ظرفیت آثار شهید مطهری برای رویارویی خردمندانه با غرب ✍یادداشت‌های وارده از استاد حوزه علمیه تهران: بیش از پانزده سال است که تمام مطالعات حقیر، حول مسئله ی سنت و تجدد متمرکز است. اگر هم به تاریخ، جامعه شناسی، فلسفه و ... مراجعه کرده ام، در صدد تامین مصالح برای ساختن پروژه ی فکری ام حول این مسئله بوده است‌. سالهاست به این نتیجه رسیده ام که خواندن تاریخ بدون نظریه، نتیجه ای جز سرگردانی ندارد. از سال ۸۴ که با دکتر داوری اردکانی آشنا شده ام، همواره از نظرات ایشان برای فهم غرب بهره برده ام؛ تا جایی که احساس می کردم به رغم برتری بی رقیب استاد مطهری در شناخت اسلام، شناخت داوری اردکانی از غرب، بسی فراتر از شناخت استاد مطهری است. کار بزرگ طرح اما این بود که با تقریر عمیق خود از اندیشه‌های شهید مطهری و دیگر متفکرین انقلاب از سویی، و با نشان دادن فاصله ی جدی تفکرات فردید و شاگردانش با مکتب فکری امام از سوی دیگر، من را متقاعد کرد که ظرفیت های این مکتب، بیش از اندیشه های مذکور امکان رویارویی خردمندانه با غرب را در اختیار جامعه ی ایرانی می گذارد. و این کار کمی نبود. شاید اولین بار است که می خواهم این مطلب را بیان کنم؛ من سالها در فضای فقه زده ی حوزه، از این همه وقتی که در مطالعه ی تاریخ گذاشته بودم احساس خسران می کردم و حتی سعی در کتمان اطلاعات تاریخی داشتم تا متهم به بی سوادی نشوم. شاید حدود ۵ یا ۶ سال است که تدریجا اعتماد به نفس از دست رفته ی خود را بازیافته ام و هر چه می گذرد بیشتر در درستی راهی که به طور غریزی و اکتشافی رفته ام مصمم می شوم. بدون تردید اگر ۱۰ سال قبل با فردی چون استاد موسوی آشنا شده بودم، وضعیت امروزم خیلی تفاوت می کرد. ببخشید مصدع شدم؛ تلک شقشقه هدرت... •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2302
📌 غفلت همگانی و ضرورت جهاد تنهایی پیرو یادداشت «پاسخی دوراندیشانه به نصیحت مشفقانه» (اینجا) با یکی از دوستان و اساتید محترم حوزه، گفتگوهای کوتاهی در فضای ایتا رد و بدل شد که متن کامل آن اینجا منتشر می‌شود: 🛑اشکال: تنهایی وارد شدن نفله شدن علمی است ❇️پاسخ: نفله شدن نیست حسینی‌وار حرکت کردن و جهاد بزرگ در زمانه خفقان است. خوب همه بیاییم وسط و اجازه ندهیم یک نفر تنها شود 🛑اشکال: عرضم اینه که رسانه و گفتمان غالب بدنه انقلابی به دست اونها مدیریت میشه. همین ایتا بستر خوبی برای شناخت تفکر غالب جریان انقلابی است. ببینیم الان شعارهای عدالت خوارانه و تندروی های باصطلاح انقلابی متاثر از تعطیل عقلانیت و پذیرش رویکرد نسبیت گرا و نواخباری و ظاهرگرای امثال فرهنگستان در کانال ها و گروه ها رواج بیشتری داره، یا گفتمان امام و آقا که جمع بین عقلانیت و انقلابی گری کرده؟ الان وضعیت جوری است هر حرفی از امام و رهبری هم نقل می‌شود با تحریف معنوی به نفع نگاه تندرو خودشون مصادره می‌کنند. در این وضعیت باید یک جمع نخبگانی شکل بگیره تا بتونه هیمنه رسانه‌ای اینها رو بشکونه و ورود افراد به تنهایی خون علمی فرد رو به هدر میده؛ ❇️پاسخ: کاملا تحلیل شما از صحنه درست است و بخش وسیعی از ظرفیت سکوی به یک جریان اصیل تفکر انقلاب اسلامی و ترویج اندیشه‌های التقاطی و تقلیل‌گرایانه تبدیل شده است. بر همین اساس باید بگوییم: بسم الله براساس تعهدات توحیدی آغاز کنیم و به تدریج یک رسانه قوی برای تبیین عقلانیت انقلاب اسلامی بسازیم که بر یه پایه مسئولیت‌پذبری، آزادی، اخلاق و منطق و به دور از احساسات، به نقد منصفانه و بررسی حکیمانه هر فکر و اندیشه و هر جریان اجتماعی بپردازد. از ما حرکت از خدا هم و و (عصاره کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) این جمع نخبگانی کی و کجا ساخته می‌شود چگونه جمع می‌شوند؟ چند سال است که به صدها نفر گفته ام که بیایید کاری بکنیم تحقیقا همه می‌گویند ما تنها هستیم و اقدام نکنیم. آنهایی که جا و مکان و پول و امکانات دارند که محافظه‌کاری پیشه کرده‌اند و اصلا درکی از صحنه و مخاطرات پیش رو ندارند و با تلقی غلط از جبهه‌سازی و وحذت اصلا نمی‌خواهند بشنوند بلکه خود، ابزاری برای شهرت و گسترش آنها شده‌اند. قطعا جمع لازم است اما در غفلت همگانی و حاکمیت محافظه‌کاری و منفعت‌طلبی شخصی و قبیله‌گرایی سیاسی، باید تنهایی حرکت کرد و قیام علمی کرد و به مسئولیت علم پایبند بود. همچنان که خداوند متعال فرمان داده است: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ (سبأ ٤٦) براساس همین فرمان الهی بود که امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) به تنهایی قیام کرد اما به تدریج مجاهدان تربیت شدند و مردم را به میدان آوردند، علامه طباطبایی به تنهایی در برابر جهل و جمود فکری، ایستاد و یک جریان خلاق حوزوی به وجود آورد. شهید مطهری مجبور به هجرت از قم و تبعید به تهران شد؛ ولی در این تبعیدگاه، نهضت عظیم فکری را هدایت کرد و توانست جریان را مهار کند و در این راه به شهادت رسید. حاج قاسم سلیمانی، علی رغم مخالفت شدید دولت احمدی نژاد و ... به تنهایی توانست، جبهه مقاومت را تقویت کند و به تدریج نیروها را بسیج کند جهان را از سر عظیم داعش نجات دهد. اگر ما استادان حوزه به میدان بیاییم و به تعهد توحیدی و تاریخی خود عمل کنیم و زیر بار مسئولیت اجتماعی جهاد تبیین و ترویج عقلانیت انقلاب اسلامی برویم و از تهدیدها و تخریب‌ها و توهین‌ها نترسیم قطعا عموم مردم و انقلابیون همراهی می‌کنند. چرا که فطرت آنها حقیقت طلب است و به عقلانیت انقلاب اسلامی تمایل دارند. وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﻭ (آل عمران ١٣٩) بنده دیده‌ام که همین یادداشت‌های تنهایی و غریبانه چه آثار فراوانی دارد و چگونه موجب آگاهی بخشی به جامعه و طیف‌های مختلف شده است. نکته آخر اینکه، این حرکت یک حرکت علمی و منطقی و مسئولانه و دردمندانه است و حتما باید در چارچوبهای صحیح اخلاقی، منطقی و باشد و از هرگونه و به دور باشد چرا که این میدان، میدان هم آوردی اندیشه‌ها و رقابت نظریه‌هاست. این ، نقد منصفانه و انتقاد جدی، صریح، شفاف و عینی با تعیین مصادیق موجب بالندگی جامعه، تعدیل جریان‌ها و اصلاح اندیشه‌ها خواهد شد. ببخشید که طولانی شد ✍سید مهدی موسوی صبح روز سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2303