eitaa logo
حکمت و حکومت
209 دنبال‌کننده
363 عکس
141 ویدیو
9 فایل
محور پیامهای این کانال حکمت، حکومت و خصوصا حکمتهایی که در حکومت به کار آید(تفسیر الهیاتی سیاست) ادمین: @sjfadak (سجاد فدک طلبه درس خارج شهر مقدس قم و دانشجوی دکتری فقه سیاسی)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سجاد فدک
از معابر کوثری تا خیابانهای تکاثری تا به حال به تفاوت معابر در شهرهای سنتی و معاصر دقت کرده‌اید؟ در شهر سنتی که مصداق شهر/عبودیت بود بازار در موقعیتهای مشخصی مکان‌یابی و احداث می‌شد به نحوی که در چنین شهری، کارکرد اغلب معابر (متناسب با وجه تسمیه معبر) صرفاً عبور و مرور بود و نه تجارت و بیع. اما در شهر معاصر که مصداق شهر/ثروت است، کمتر خیابان و معبری را می‌توان یافت که بدنه آن به کاربری‌های تجاری اختصاص نیافته باشد. در چنین شهری، عملا کل شهر بر مدار تجارت شکل می‌گیرد و نه عبودیت. به نحوی که شهروندان حتی برای طی کردن مسیرهای روزمره نیز گریزی از مواجهه با انبوه ابنیه تجاری ندارند (به تفاوت دو تصویر ارائه شده در عکس فوق عنایت بفرمایید). به این ترتیب در شهر معاصر به دلیل کالایی شدن فضاهای شهری که از نتایج اقتصاد تکاثری است، شهروندان با عبور و مرور روزمره در معابر، چه بخواهند و چه نخواهند در حال بازارگردی هستند. چنین شهری، برخلاف شهر سنتی که محصول اقتصاد کوثری و فرهنگ قناعت بود، محصول اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرف است؛ اقتصادی که برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است. اینکه در اقتصاد تکاثری، بسط بازار از موقعیت‌های خاص به کل شهر، چه تاثیراتی بر روحیات و خلقیات شهروندان دارد محل تامل جدی است؛ شهری که حتی بسیاری از شهروندانش شبها را به نوعی در بازار می‌خوابند! زیرا در منازلی سکونت دارند که طبقه فوقانیِ مغازه‌ها و ابنیه تجاری است و مبرهن است که در چنین شهری، حرکت بر مدار عبودیت، از عهده هرکسی برنمی‌آید: رجال لا تلهیهم تجاره و لابیع عن ذکر الله (نور/۳۷). @baladetayyeb
حکمت و حکومت
از معابر کوثری تا خیابانهای تکاثری تا به حال به تفاوت معابر در شهرهای سنتی و معاصر دقت کرده‌اید؟ در
در روایت مفصلی از رسول خدا در مورد «اشراط الساعة» (نشانه های قیامت) آمده است که چطور وضعیت دینداری و انسانیت دچار دگرگونی و آسیب می شود یکی از ان موارد است: فَعِنْدَهَا تَقَارَبُ اَلْأَسْوَاقُ در این موقع است که بازارها نزدیک می شود إِذْ قَالَ هَذَا لَمْ أَبِعْ شَيْئاً وَ قَالَ هَذَا لَمْ أَرْبَحْ شَيْئاً فَلاَ تَرَى إِلاَّ ذَامّاً لِلَّهِ یک نفر می گوید امروز چیزی نفروختم دیگری می گوید سودی نکردیم نمی بینی آنها را مگر اینکه خدا را نکوهش می کنند يَا سَلْمَانُ ! إِنَّ عِنْدَهَا يُؤْتَى بِشَيْءٍ مِنَ اَلْمَشْرِقِ وَ شَيْءٍ مِنَ اَلْمَغْرِبِ يُلَوَّنُ أُمَّتِي در این موقع است که کالایی از شرق و کالایی از غرب می آید و امت من خود را به الوان مختلف زینت میکند فَالْوَيْلُ لِضُعَفَاءِ أُمَّتِي مِنْهُمْ وَ اَلْوَيْلُ لَهُمْ مِنَ اَللَّهِ وای بر ضعفای امت من از دست این ها و وای بر ایشان از ناحیه خدا یک عده از امت من هستند که توانایی تهیه این کالاها را برای خودشان ندارند. وای بر این ها از دست کسانی که توانایی تهیه این کالاها را دارند! همچنین وای بر این ها از ناحیه خدا زیرا این ها دلشان پر می زند برای تهیه این کالاها در حالی که مومن نباید این چنین باشد. (توضیح فراز آخر توسط آیت الله مجتبی تهرانی(ره) - کتاب علائم و اهوال قیامت، ص 43) البته احتمال دیگر در مورد «الویل لهم من الله» آنست که مربوط به گروه اغنیاء باشد که خود را ملون می کنند و ضعفا را تحقیر می کنند. منبع روایت: تفسير القمی، جلد۲، صفحه۳۰۳
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب آیت‌الله حق‌شناس در جریان انقلاب آیت‌الله حق‌شناس_فقیه و عارف معاصر_ امام خامنه‌ای را علمدار می‌دانستند. همچنین امام زمان(عج) را در خواب دیده بودند که جلوتر ایستاده‌اند و امام خمینی(ره) پشت سر ایشان هستند. @BisimchiMedia
حکمت و حکومت
خواب آیت‌الله حق‌شناس در جریان انقلاب آیت‌الله حق‌شناس_فقیه و عارف معاصر_ امام خامنه‌ای را علمدار م
ما با حجت الاسلام میرهاشم حسینی شاگرد آیت الله حق شناس و مدیر فعلی مدارس علمیه فیلسوف الدوله و مجتهدی درس(الموجز) داشتیم. یکبار ایشان خاطره ای مستقیم از آیت الله حق شناس تعریف کردند گفتند یکبار عالمی به دیدار ایشان می‌آید و در میان گفتگو از امام(ره) بدگویی میکند اقای حق شناس پاسخ او را میدهد و ان شخص می رود بعد از رفتن او، امام زمان (عج) وارد می شود و به آیت الله حق شناس عتاب میکند که وقتی او این حرفها را در مورد "آقا روح الله" گفت شما چرا جلسه را ترک نکردید؟ (با وجود اینکه ایشان پاسخ داده بودند، حضرت می گویند چرا در اعلام مخالفت این کار را نکردی؟) بعد از این عتاب حضرت، آیت الله حق شناس تا چند ساعت گریه می کرده است همسر آیت الله حق شناس به استاد ما تماس می گیرد و میگویید بیایید و سعی کنید ایشان را آرام کنید. هم چنین همسر ایشان به آن عالم زنگ می زند و با تندی به او می گوید دیگر حق نداری پایت را در خانه ما بگذاری.
🔸سیرت صورتگری! قاعدتا مشاهده کرده اید زنانی را که کشف حجاب می کنند بسیار بسیار به ظاهر و زیبایی خود دقت و حساسیت دارند و بی حجابی را حقی قلمداد میکنند برای بروز زیبایی های آنها. آنچنان حساسیتی که نمیتوانند کوچکترین لک و جوش را در صورت خود ببینند. عموما آنها هزینه زیادی صرف آرایش و زینت خود می کنند. دلم به حال آنان می سوزد! چرا؟ آنان که تا این حد، به زیبایی شان اهمیت می دهند چه حالی خواهند داشت وقتی خود را در صورتهای قبیحه ی برزخی و اخروی مشاهده کنند و متوجه شوند نه چند سال، بلکه هزاران سال را باید در صورتی حیوانی و بلکه زشت تر از حیوان سپری کنند؟؟ به نظرتان می توانند این صورتهای موحش را از خود ببینند و تحمل کنند؟ جای غصه و دلسوزی ندارد واقعا؟ آنچه بر اساس آیات، روایات، استدلال حکما، شهود عرفا و مشاهده تجربه گران نزدیک به مرگ ثابت شده است این است که هر کس عقل و شرع را بر وجود خود حاکم کند صورت انسانی خواهد داشت اما مع الاسف آن انسانی که وهم یا غضب یا شهوت را بر خود مسلط کند صورتهایی حیوانی متناسب با این قوا را خواهد داشت. ای کاش این خانم ها به اندازه یک احتمال به این حقیقت تلخ توجه می کردند که خداوند با احکام شریعت خود خیر و صلاح آنها را میخواهد و دوست دارد برای همیشه در نهایت زیبایی زندگی کنند.
🔸فرق عرفان عملی و اخلاق فلسفی با یک تمثیل در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفته‏ اند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل. انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مى‏ بيند مجموعه ‏اى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كرده ‏اند: آنها بد است و اينها خوب. آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مى ‏بيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشته ‏اند و مى ‏گويند اگر مى ‏خواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كرده‏ اند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد. ولى آنها (عرفا) گفته‏ اند مسأله اين‏طور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مى ‏كنى؛ اگر مى ‏خواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مى ‏گويند و براى فواصل نزديك‏تر هزار منزل). مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است. همين طور منزل به منزل بيان مى‏ كنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مى ‏برند. بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى‏] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخ ‏اخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مى ‏دانند. اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحله ‏اى است (ده مرحله‏ اى است و به يك حساب صد مرحله‏ اى و به حساب ديگر هزار مرحله ‏اى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحله ‏اى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمى‌خيزد و منابع‏ متعدد ندارد. مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 391 پ ن: جای تاسف دارد که غربی ها نسبت به اندوخته های عرفانی ما قدرشناسی داشته باشند و از آن بهره برداری کنند اما جامعه حوزوی ما با گارد گرفتن نسبت به کلیت دانش عرفان، آن را وانهاده و نسبت به این تراث چند صد ساله بی مهری و بغض داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی میشد اگه آقامون ما رو هم از زندان نفس آزاد می کرد
🔰امام(ره)، به معنای واقعی کلمه "آیت الله" و آیه ای از آیات الهی بر روی زمین بود؛ و خداوند پس از وفات ایشان، آیه ای دیگر از آیاتش را به ملت ایران هدیه کرد: 🔸«ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِهاٌ؛ هر آیه ‏اى از آیات خود را از میان برداریم، بهتر از آن يا همانند آن را مى ‏آوريم.» (بقره: 106) @basaer_fi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نماز صبح و شبت سلام و به نور در نَسَبت سلام قطعه ای دلنشین از آقای سید حجت بحرالعلوم ذاکر اهل بیت ع
🔸نسبت عقل و شرع در کلام آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) عقل سراج است نه صراط. شرع صراط است راه است، ذات اقدس الهي اين راه را ترسيم کرده است، عملاً هم ما به اين ذوات قدسي در زيارت جامعه مي‌گوييم: «أَنْتُم الصِّرَاطُ الأَقْوَم»، اينها صراط‌اند؛ ما با عقل اين صراط را تشخيص مي‌دهيم، عقل قانون‌گذار نيست، قانون‌شناس است؛ به دليل اينکه چه عقل حکيم باشد، چه عقل متکلم باشد، چه عقل اصولي باشد، چه عقل فقيه باشد، اين قانون قبل از اين عقل وجود داشت، وقتي اين عقل وجود پيدا کرد آن قانون موجود هست، وقتي اين شخص حکيم يا متکلم يا اصولي يا فقيه از دنيا رفت، اين عقل رخت بربست، اين قانون سر جايش هست؛ پس معلوم مي‌شود كه عقل قانون‌گذار نيست، بلكه قانون‌شناس است، عقل چراغ است، ما بايد بين سراج و صراط فرق بگذاريم. اين‌که شما مي‌بينيد مي‌گويند عقلاً و شرعاً اين‌طور است، اين نه حرف علمي است و نه مي‌شود اين‌جور حرف زد؛ بايد بگوييم عقلاً و نقلاً؛ نه عقلاً و شرعاً؛ شرع مقابل ندارد، صراط مقابل ندارد، صراط را که با سراج مقابل قرار نمي‌دهند. چراغ را که با راه مقابل هم قرار نمي‌دهند چراغ، چراغ است كه با چراغ‌هاي ديگر در رديف است؛ پس عقلاً و نقلاً، نه عقلاً و شرعاً؛ شريعت راه است، اينکه مي‌گويند شريعه فرات، شريعه فرات، چون مستحضريد اين نهرهاي تُند از هر جايش نمي‌شود آب گرفت، آن جاهايي که شيب نرم دارد و تشنه‌ها چه براي خودشان و چه براي مرکوب‌ها مي‌روند آب مي‌گيرند، «مورد الشاربة»، اين را مي‌گويند شريعه. پس شرع راه است، طريق است، طريق را بايد مهندس مشخص کند، عقل چراغ است، اين راه و اين قانون چه در نظام تکوين كه مربوط به آسمان و زمين و دريا و صحرا است و چه در نظام تشريع كه مربوط به بايد و نبايد و حلال و حرام و صحت و باطل است، قبل از عقل حکيم بود، قبل از عقل متکلم بود، قبل از عقل اصولي بود، قبل از عقل فقيه بود، بعد از مرگ اينها هم هست. درس خارج فقه آیت الله جوادی- 94/10/30
هدایت شده از زندگی به سبک شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 شهید از زبان شهید 📌 شهیدی که شب‌ها در نخلستان با پای برهنه در میان خارها می‌دوید و گریه و توبه میکرد. 🔹 حاج قاسم: شهید احمد امینی، آدم عارف عجیب بود. ◇ خوشا کسانی مردانه مرده‌اند و تو ای عزیز میدانی تنها کسانی مردانه می‌میرند که مردانه زیسته اند. 🕊 کانال زندگی به سبک شهدا 🆔 Eitaa.com/sireshohada http://eitaa.com/joinchat/2393309186Cb87aaefb20
حکمت و حکومت
🌹 شهید از زبان شهید 📌 شهیدی که شب‌ها در نخلستان با پای برهنه در میان خارها می‌دوید و گریه و توبه میک
🔸حسرت جانسوز نرسیدن به شفاعت شهیدان ارتباط و اتصال با شهیدان که به اوج حیات طیبه رسیده اند به روح انسان حیات می دهد. به خودم میگویم چقدر حسرت آفرین است در روز جزا که بفهمیم که چقدر در دسترسمان بود که لااقل با یکی از این ارواح نورانی ارتباط روحی برقرار کنیم و به شفاعت او نائل شویم. آنکه نتوانسته باشد از این همه جواهرات سرزمین ایران، یک جواهر با خود به قیامت ببرد، چقدر خسران دارد؟! آنکه در سرزمین کفر زیسته چقدر جا دارد که ما را ملامت کند که "در اطراف ما یک نمونه از این جواهرات نبود شما چگونه از میان گنجهای جواهرات عبور کردید ولی با خود هیچ نیاورده اید!!" این آیه وصف حال ماست: "أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّه" یکی از مصادیق بارز فریاد یاحسرتا، حسرت بهره نبردن از رفاقت با شهداست. شهدایی که در کنارمان بودند ولی ما در کنارشان نبودیم!
فیلمی را از یکی کانالها مشاهده کردم که تعدادی از نیروهای اکراینی در یک فضای مین گذاری وارد شده بودند هر چند دقیقه مینی منفجر میشد و یک یا دو پا قطع میشد. صحنه بسیار رقت انگیز و متاثر کننده ای بود. دیدن صحنه هایش خیلی سخت بود. با دیدن این صحنه ها به یاد خاطراتی افتادم از رزمندگان ما که چگونه داوطلبانه وارد میدان مین می شدند و معبر را برای بقیه باز میکردند. واقعا رشادت های دفاع مقدس فوق تصور ما است.
🔸تفسیر انفسی از یک روایت معروف ❇️مرحوم حاج اسماعیل دولابی درباره‌ی این حدیث: «شنا، اسب‌سواری و تیراندازی را به فرزندانتان بیاموزید.» می‌فرمود: «مقصود از شنا این است که در دریای عمیق شنا کنند و در آن غرق نشوند.🏊 ✅مقصود از اسب‌سواری این است که یاد بدهید چگونه بدن را برانند که سر کشی نکند و اختیار آن‌ها را به دست نگیرد و آن‌قدر این‌سو و آن‌سو نکشاند که آن‌ها را خسته و درمانده کند و آخرالامر هم بر زمین بزند و بکشد. 🔰مقصود از تیراندازی این است که یاد بدهید چگونه دعا را به هدف بزنند. ⬅️ اگر این سه تا را یاد گرفتی، دیگر خدا را ببر و به این کاری نداشته باش که چیزی گیرت می‌آید و روزی‌ات زیاد می‌شود یا کم می‌شود.» 📚(مصباح الهدی، ص 460)
حکمت و حکومت
🔸تفسیر انفسی از یک روایت معروف ❇️مرحوم حاج اسماعیل دولابی درباره‌ی این حدیث: «شنا، اسب‌سواری و تیرا
به لحاظ روش شناسی این نکته قابل تامل است که آموزه های دینی و وحیانی دارای "لایه ها و بطون" هستند لذا اهلش میتوانند از لایه های ظاهری آن به لایه های باطنی آن منتقل شوند. انتقال از ظاهر روایت به باطن روایت صرفا به این صورت نیست که "امور ظاهری انسان" به "امور باطنی، معنوی و غیبی انسان" منتقل شویم. گاهی یک آیه یا روایت "فردی" فهمیده شده است اما در بطن خود یک معنای "اجتماعی و سیاسی" دارد. و گاهی یک آیه یا روایت جمعی فهمیده شده ولی در بطن خود معنای فردی و نفسی دارد. مثلا در این برداشت شهید مطهری از آیه شریفه دقت بفرمایید. آیه ای که ما عمدتا از آن معنای نفسی و فردی برداشت میکردیم ایشان برداشت اجتماعی کرده است: "بزرگترین استعمار، استعمار فکری است و بزرگترین زیان، نبودنِ استقلال فکری برای یک ملت است. وای به حال یک ملت که خود را در روح و احساساتْ فقیر و بیچاره ببیند و به حالی درآید که مثَل مشهور درباره او صدق کند: «الاغ مرده دیگران برای او قاطر است». این است ملتی که حیثیت و شرف انسانی (یعنی همان چیزی که مبنای اصلی حقوق بشری است) را باخته است. «قل ان الخاسرین الذین خسرو انفسهم‏». این است اثر آن تبلیغاتی که سالها به عناوین مختلف القاء کردند که اگر ایرانی می‌خواهد سعادتمند شود باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی شود. (استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج‏۱۱، ص۵۴۰)" ایشان از "خسروا انفسهم" خودباختگی اجتماعی و فرهنگی برداشت کرده است که یک برداشت اجتماعی از آیه شریفه است.
🔸امام حسین (ع) سیدِ سیدالشهداهاست روایتی است به این معنا که اگر کسی در برابر کسانی که ضربه به دین میزنند و از ستمگران تاریخ اسلام هستند، بایستد و حرف حق را بزند و ستمگران او را بکشند و به حسب ظاهر از بین برود یک «لقب خاص الهی» دارد. این روایت را از عامه نقل میکنم و به منابع شیعی کاری ندارم. این روایت در صحیح ترمذی آمده و حتی تصریح میکند که سند این روایت، صحیح است. پیامبر می فرماید: ...«رَجُلٌ قَامَ إِلَى إِمَامٍ جَائِرِ فَأَمَرَهُ وَنَهَاهُ»؛ شخصی که در مقابل حاکم ستمگر قیام کند و او را به معروف امر کند و از منکر نهی نماید؛ «فَقَتَلَهُ»؛ و در همین راه به دست آن ستمگر کشته شود؛ او هم سيد الشهدا است پس حضرت یک قاعده کلی را بیان کردند. بنابراین این تعبیر[سيد الشهداء] درباره امام حسین ع، یک تعبیر شخصی نیست. این درست است که هر کدام از شهدا از نظر منزلت و جایگاه معنوی شان دارای مراتب مختلف هستند، اما کسانی که برای اقامه دین قیام کنند و شهید شوند سیدالشهدا هستند و در رأس همهٔ آن ها امام حسین ع است؛ باید گفت: «امام حسین، سیّدِ سيّدالشهداها است»؛ چون امام حسین ع با آن شرایط و وضعی که بود، قیام کرد و در تاریخ نظیر نداشت. کتاب سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص۱۶۵ (با تلخیص) ------------- متن روایت: عنه صلى الله عليه و آله :سَيِّدُ الشُّهَداءِ : حَمزَةُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ ، و رَجُلٌ قامَ إلى إمامٍ جائرٍ فأمَرَهُ و نَهاهُ فقَتَلَهُ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سرور شهيدان، [يكى ]حمزه فرزند عبد المطلب است و [ديگرى ]مردى است كه در برابر پيشوايى ستمگر بر پا خيزد و او را امر و نهى كند و آن پيشوا او را بكشد. الترغيب و الترهيب : ۳/۲۲۵/۸ @hekmatvahokumat
🔸استدلال به ولایت فقیه بر اساس خطبه امام حسین (ع) در مِنا به این جملات از خطبه میرسیم به اعتبار آن عناوینی که داشتند[که به عنوان عالم دینی شناخته می شدند]، به آنها خطاب فرمود: وَأَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةٌ لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ»؛ مصیبت شما از همه مردم سهمگین تر است؛ چرا؟ چون مقام و منزلت علماییتان را از شما بازگرفتند. در حقیقت حکومت باید در دست دانشمندان روحانی باشد. [عالمان دین] امین حدود الهی هستند جایگاهی که مربوط به شما بود را از شما گرفتند تا اینجا امام حسین بیان می کنند که کسانی که در جامعه چهره دینی هستند و مردمان خیر خواه اندرزگو و دلسوز جامعه معرفی شده اند در مقابل آبروی الهی که خداوند به آنها در سطح اجتماع داده است، وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. امام حسین ع می فرماید: این جایگاهی که در جامعه داشتید از شما گرفتند. حضرت در ادامه می فرماید: «ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ»؛ مجاری امور که در اینجا مطرح است امور اداره کردن جامعه است. به تعبیر ما اطلاق هم دارد. از آن جملاتی است که فقها در مباحث فقهیه آن را مطرح کرده و برای اثبات بحث «ولایت فقیه» به آن استدلال میکنند. «مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَالْأَحْكامِ»؛ یعنی تمام اموری که با آن، جامعه اداره می شود؛ چه صدور احکام قضایی باشد، چه اجرایی باشد و چه تقنینی هر چه که باشد باید به دست دانشمندان روحانی باشد؛ چون آنها امین حقوق الهی و دانای به حلال و حرام دینی هستند؛ یعنی باید هر سه رابطه تقنینی اجرایی و قضایی باید به دست علمای دین باشد؛ چون آنها بر حلال و حرام الهی امین و دانا هستند. ولی «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ»، ولی این جایگاه را از شما گرفتند. کتاب سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص ۲۷۵-۲۷۶ _________ خطبه منا در سال ۵۸ هجری یعنی در زمان حکومت معاویه و با حضور دویست نفر از صحابه و هشتصد نفر از تابعین ایراد شده است. @hekmatvahokumat
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عليه السلام
🔸 کتاب شناسی با توضیح مختصر هرکتاب و خرید اینترنتی آن در لینک ذیل هر عنوان : 🔻 ۱. فروغ شهادت آیت الله علی سعادت پرور(ره) (پهلوانی تهرانی)، انتشارات احیاء کتاب bookroom.ir/book/16931 🔻 ۲. کیمیای وصل سیری در معارف زیارت عاشورا بر اساس نسخه آیت الله سید علی آقا قاضی (دوره دو جلدی) تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین استاد جعفر صالحان bookroom.ir/book/33949/ 🔻 ۳. نغمه حسینی اشعار عرفانی سروده حکیم آیت الله محیی الدین مهدی الهی قمشه ای، انتشارات پارسایان shahreketabonline.com/products/5/29830 🔻 ۴. گلبانگ سربلندی (گفتارها و روضه های عاشورایی) دکتر قاسم کاکایی، انتشارات هرمس bookroom.ir/book/68378 🔻 ۵. سلوک خونین دیوان اشعار گنجینة الاسرار عمان سامانی با مقدمه و شرح تدوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها(با مقدمه دکتر یثربی و شرح دکتر ابراهیم کلانتری)، دفتر نشر معارف bookroom.ir/book/4705 🔻 ۶. طوبای کربلا حاج محمداسماعیل دولابی(ره)، انتشارات هنارس henaras.com/product/157 🔻 ۷. کرشمه حُسن نظری اجمالی بر جنبه های عارفانه نهضت عاشورا مهدی طیب، نشر سفینه bookroom.ir/book/8574 🔻 ۸. حماسه و عرفان آیت الله عبدالله جوادی آملی، نشر اسراء bookroom.ir/book/663 بخشی از متن کتاب (خلاصه صفحات ۲۳۷-۲۶۱) 👇 ensani.ir/fa/article/29364/عرفان-در-عاشورا 🔻 ۹. تمنای عشق تحلیل عرفانی زیارت عاشورا دکتر سید سلمان صفوی، نشر آکادمی مطالعات ایرانی لندن arvinka.com/product/کتاب-تمنای-عشق-،-تحلیل-عرفانی-زیارت-عاش 🔻 ۱۰. عرفان عاشورایی دکتر محمدجواد رودگر، نشر کتاب های پرستو، وابسته به انتشارات امیرکبیر bookroom.ir/book/38120 🔻 ۱۱. چهل جلوه از ولایت در عاشورا دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، نشر بین الملل bookroom.ir/book/260 🔻 ۱۲. معجزه کربلا دکتر حسین غفاری، نشر حکمت bookroom.ir/book/15376 🔻 ۱۳. اسرار وقایع کربلا 72 واقعه اعجازآمیز در عوالم خلقت، به هنگام شهادت امام حسین (علیه السلام) محمدعلی بهبهانی، مهدی امامی (محقق) ناشر: محمدعلی بهبهانی  http://maaref-elahiyeh.ir/اسرار-وقایع-کربلا.html 🔻 ۱۴. ضیافت بلاء؛ مقامات سلوکی در زیارت عاشورا حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، نشر تمدن نوین اسلامی bookroom.ir/book/15347 🔻١۵. باده توحید در کربلای عشق علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی (مواعظ دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۱۵ق ١٣٧٣ش)، موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلامی towhidshop.org/product/بادۀ-توحید-در-کربلای-عشق 🔸 🌐 معرفی ده کتاب از لیست فوق در: hawzah.net/fa/Magazine/View/5211/7626/95248/کتاب-شناسی-عرفان-عاشورا منبع: 🏴 @Salehy
🔸کارکرد منطقة الفراغ در سلوک و تربیت! منطقة الفراغ اغلب در کلام فقهای معاصر برای فقه حکومتی و ابعاد مختلف آن همچون مدیریت، سیاست و اقتصاد مطرح شده است و پایه اصلی این اندیشه تفکیک میان احکام عام و ثابت شریعت و احکام متغیر ولائی و حکومتی است به گونه ای که پاره ای از گزاره‌های نقلی از نبی مکرم اسلام یا امیرالمؤمنین نه به لحاظ نبوت بلکه به لحاظ ولایت صادر شده است. از اینرو مجتهدان می‌بایست در عملیات اجتهاد میان گزاره های نقلی که بیانگر احکام ثابت و لا يتغير دینی اند با گزاره هایی که حاکی از اعمال ولایت در شرایط خاص برای اجرای احکام خاص هستند، فرق بگذارند. به تعبیر شهید آیت الله صدر در آموزه های دینی، افزون بر وجود عناصر ثابت عناصر متحرک و پویا وجود دارد که قالبهای اجرای عناصر ثابت را در بستر عصرهای مختلف مشخص می سازد و نقش دولت اسلامی را آشکار میکند. افزون بر استنادهای عقلی و شرعی ای که شهید صدر مطرح کرده است آیت الله سیستانی نیز پس از تعریف منطقة الفراغ - به تشریع ولایتی خاص که معارض با تشریع عام نباشد - در مقام مستندسازی به روایات باب شرط اشاره میکند. در باب شرط چند روایت مطرح است که از جمله آنها روایات ذیل است؛ «الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ فِيمَا وَافَقَ كِتَابَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ» الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا كُلَّ شَرْطٍ خَالَفَ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَجُوز» «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطَا حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَامًا» دقت در این روایات به خوبی مدعای فقها را در بحث منطقة الفراغ تأمین میکند هم اصل آن را تأیید و هم قلمرو منطقه فراغ را مشخص می سازد به گونه ای که حیطه آن از یک سو به تحریم حلال و از سوی دیگر به تحلیل حرام محدود میشود و منطقه وسیعی را که میان تحریم حلال و تحلیل حرام وجود دارد، در اختیار حاکم و اعمال مدیریت او قرار میدهد. این بحث بسیار کارآمد اگرچه تنها در حوزه احکام حکومتی و ولایی جاری شده است اما به طور کامل و دقیق در حوزه تربیت و سلوک نیز جریان دارد یعنی همانند قلمروی فراغ حكومتي، منطقة الفراغ سلوکی و تربیتی وجود دارد و چنانچه حاکم صلاحیت دار میتواند این منطقه فراغ را با احکام ولایی پر کند مجتهد سلوکی نیز می تواند منطقه فراغ سلوکی و تربیتی را با احکام تربیتی و سلوکی پر نماید و مربیان سلوک و تربیت میتوانند از آن احکام بهره مند باشند، با این تفاوت که در منطقه فراغ حکومتی اغلب تغییر شرایط زمانی و مکانی مد نظر است اما در منطقة الفراغ سلوکی افزون بر شرایط زمان و مکان استعدادهای خاص سالکان و متربیان نیز مد نظر قرار میگیرد. بنابراین کسانی که صلاحیتهای لازم در وادی اجتهاد و تربیت سلوکی را دارا باشند میتوانند و بلکه باید احکام و قوانین کلی تربیت و سلوک دینی را مدل سازی و قالب بندی کنند و در عصرهای مختلف و با تغییر شرائط قالبهای کارآمد و متناسب با استعداد سالکان پی ریزی نمایند این واقعیت جلوی قشری گرایی در حوزه سلوک را میگیرد و تحرک و پویایی و مراعات مقتضیات زمان را پیش روی می گذارد همانگونه که امام صادق در بحثی که با صوفیان زمان خود پیرامون لباس سلوک داشته اند، قولاً و عملاً این معنا را به منصه ظهور رساندند. البته در همه حال، شرط اساسی احکام صادر شده در منطقه فراغ ،سلوکی موافقت با احکام عام دین و روح و اهداف سلوکی شریعت است. علی امینی نژاد - کتاب رهبانیت متعالی اسلامی - ص 138-141 با تلخیص
هدایت شده از مراکز حوزوی 🇮🇷
⬛️ مدیر حوزه علمیه قیدار به شهادت رسید حجت الاسلام حجت اعتبار مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) قیدار امروز هنگام نماز جماعت در مسجد جامع شهر سُجاس در حمله تروریستی بر اثر ضرب گلوله به شهادت رسید. 🌐 کانال مراکز حوزوی: @howzeh_m https://eitaa.com/joinchat/2242183168C097abb3ac9
حکمت و حکومت
⬛️ مدیر حوزه علمیه قیدار به شهادت رسید حجت الاسلام حجت اعتبار مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) قیدار ا
این👇 ماجرایی است که یکی از اساتید مدرسه معصومیه از برخورد خودشون با شهید اعتبار در گروه اساتید معصومیه نوشتند بنده برای اطمینان سوال کردم ماجرا مربوط به خودتون است؟ فرمودند بله ▪️▪️▪️▪️▪️ سال ۹۶ بود شب، خیابان کنار ریل قم ماشینم خاموش شد حیرون ، کاپوت بالا ،کنار ریل ایستاده بودم یه سمند نوک مدادی مدل پایین ایستاد یه طلبه خوشرو با دختر چهار پنج ساله اش ، پیاده شد یه نیم ساعتی ور رفت روشن نشد گفتم زنگ بزنیم امداد خودرو گفت نه خودم بوکسل میکنم بوکسل کرد برد یم تعمیرگاه اول دید مکانیک وارد نیست داره الکی تو موتور ماشین می پلکه با یه ارامشی گفت حاج اقا بریم جای دیگه گفتم ممنون شما برید من خودم انجام میدم با ته لهجه اهوازی گفت مگه میشه شیخنا؟ با ادب هر چه تمام از مکانیک عذرخواهی کرد باز بکسل کرد بردیم مکانیک دوم... حسابی سفارش کرد و تا مطمین نشد مکانیک عیب خودرو رو درست تشخیص داده یا نه اجازه نداد شروع کنه معلوم بود خودشم خیلی به ماشین و خودرو وارد بود داشت خیلی دیر میشد حدودا ساعت ۱۰ شب شده بود مغازه های کناری داشتن یکی یکی می بستن هر چی گفتم حاج اقا شما برید منزل با یه متانتی می گفت نه حالا که هستم خدمتتون. خیلی داشتم خجالت زده میشدم معذب بودم دو ساعتی بود معطل من بود اهوازی بود مشغول صحبت بودیم از تبلیغ هاش برام گفت.... از خانوادشون ... خیلی کم حرف بود تا اینکه یه مرتبه صدای مهیبی اومد دخترش که اگه اشتباه نکنم اسمش ریحانه بود از عقب افتاد داخل چال سرویس صورتش خورد توی پله های چال پرید پایین دخترشو بغل کرد خدا روشکر آسیب جدی ندید فقط گونه اش کبود شد و بیشتر ترسیده بود طفل معصوم اون لحظه ای که بچه توی بغلش داشت از پله های چال بالا می اومد هیچ وقت یادم نمیره و هنوز جلو چشممه من بالای چال پر پر میزدم و میپرسیدم چی شد نه بهم نگاه میکرد نه جواب میداد اول گفتم حق داره حسابی از دستم عصبی شده داشتم از خجالت و شرمندگی دیوونه میشدم ولی بعد از دقایقی همه چیز عادی شد و رفتارش مثل قبل شد فهمیدم نمیخواسته بروم بیاد و نخواسته نکنه من خجالت زده بشم نمیدونم چرا اینقدر جزییات رفتارش توی ذهنم نقش بستن و نشستن تا مدتها برای همه تعریف میکردم این کارشو دیگه داشتم از دستش ناراحت می شدم که چرا ول نمیکنه بره بچه دستاشو دور گردن باباش حلقه کرده بود و پایین نمی اومد و آروم نمیگرفت بالاخره اومد جلو عذرخواهی کرد و اجازه خواست که بره عجیب ادب موج میزد توی رفتارش نمیدونم شما حال من رو تو اون لحظه می فهمید؟ گفتم حاج اقا شرمنده کردید من لطفتون رو فراموش نمیکنم گفت شمارمو سیو کنید من نمیخوابم به محض اینکه ماشین استارت خورد به من خبر بدید شمارشو زدم گفتم اسم شریفتون گفت: حجت اعتبار 😭 فامیل منو پرسید گفتم دردمند یه خوش و بشی هم سر فامیلهامون باهم کردیم بعد از اون روز دوبار دیگه با هم ملاقات داشتیم ولی متاسفانه شمارشون از دستم رفت اما اسمشون همیشه تو ذهنم بود و از طلاب اهوازی هم سراغشون رو میگرفتم اما پیداشون نکردم . همیشه دوست داشتم یکبار دیگه ببینمشون چه مفت و مجانی توفیق ارتباط با چنین انسانی از دستم رفت واحسرتا خدایا یعنی این حجت اعتبار توی این اعلامیه همون طلبه پاک و مودبه؟ 😭😭😭😭😭😭 لا حول و لا قوه الا بالله
🌹شهید والامقام سردار ذبیح الله عاصی زاده 💠تکلیف و برنامه امت اسلامی بعد از شکست دادن اسرائیل (به بهانه حمله قدرتمندانه حزب الله حماس به اسرائیل بخوانید👇👇 ✍️«ای آمریکا از همین جا به تو هشدار می دهم هر حیله ای بکاربری به ضرر خودت تمام می شود و خواهی دید که در همین نزدیکیها با ملتهای مسلمان متحد می شویم و رژیمهای دست نشاده ات را سرنگون می کنیم و اول به سراغ این فرزند نامشروعت که اسرائیل است خواهیم آمد و خواهی دید که با قدرت الهی کارش را تمام کرده و به سراغت خواهیم آمد. به سراغت خواهیم آمد. به سراغت خواهیم آمد. منبع: کانال حکمت شهدا
🔸سعد الله زارعی در مصاحبه با خبرگزاری رسا: سیدحسن نصرالله اشاره می‌کرد که جنگ آینده آخرین جنگ ما با اسرائیل خواهد بود و بعد از آن دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت. سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا انجام کاری اساسی از سوی فلسطینیان برای احقاق حقوق خود را مورد انتظار توصیف کرد و گفت: تشکیل گردان‌های فلسطینی و دستیابی آن‌ها به تسلیحات و هم افزایی‌هایی بین نیروهای فلسطینی این انتظار را ایجاد کرده بود که جنگ بزرگی بین فلسطین و رژیم صهیونیستی تحقق یابد. کارشناس مسائل بین‌الملل کلید جنگی بزرگ بین فلسطین و رژیم صهیونیستی را عملیات «طوفان الاقصی» عنوان کرد و ابراز داشت: آن جنگ بزرگ سرنوشت رژیم صهیونیستی را مشخص می‌کند؛ سیدحسن نصرالله اشاره می‌کرد که جنگ آینده آخرین جنگ ما با اسرائیل خواهد بود و بعد از آن دیگر اسرائیلی وجود نخواهد داشت. وی درباره طوفان الاقصی اظهار داشت: عملیات تک جبهه‌ای حماس علیه اسرائیل نشان داد در صورت وقوع جنگی که آقای نصرالله از آن صحبت می‌کرد به قطع جریان مقاومت می‌تواند سرنوشت جنگ را با دست برتر خود تعیین کند و در زمانی نه چندان طولانی غده سرطانی این منطقه را از ریشه خشک کند. زارعی درباه تفاوت‌های طوفان الاقصی و جنگ‌های پیشین با رژیم صهیونیستی گفت: به صورت عمده چنین سیاستی از لحاظ وسعت حمله و حجم عظیم تجهیزات به کار رفته و تعداد اسرای صهیونیستی در جبهه مقاومت وجود نداشت. ادامه در لینک زیر... https://rasanews.ir/0037O3
🔸ابعاد گسترده شدن میدان جنگ در فلسطین آمریکا بعید است به صورت جدی در جنگ ورود کند دلیل (اثباتی): اینکه چندین بار میگوید من دلیلی بر حمایت ایران از این جنگ ندارم، یعنی اعلام عدم تمایل به درگیری علت (ثبوتی): ۱- پایگاه های آمریکا در منطقه بسیار آسیب پذیر است ۲- جنگ در منطقه هزینه انرژی را بالا خواهد برد و این افزایش هزینه برای غرب قابل تحمل نیست. ۳- باز شدن جبهه جدید علیه غرب، برای آنها بسیار خطرناک است زیرا روسیه با همین منوال هم در اکراین دست برتر را دارد و میتواند باعث پیشروی‌های بزرگ روسیه شود. روسیه مترصد پیشروی است و به صورت رسمی ۷۰۰ هزار سرباز فراخوان داده است ۴. در رویارویی اقتصادی و امنیتی با چین هم دچار مشکل میشود زیرا چین با نزدیک کردن خود به صاحبان انرژی، از بالا رفتن هزینه انرژی کمتر از غرب آسیب می بیند آمریکا ناوهایش را نزدیک آورده که حزب الله به جنگ ورود نکند ولی احتمال ورود حزب الله به جنگ زیاد است چطور؟ چون ضربه ای که نتانیاهو از حماس خورده تاریخی است و اگر در این نقطه ختم شود تاریخ مصرف نتانیاهو در اسرائیل تمام میشود لذا نتانیاهو باید برگ برنده ای رو کند برگ برنده او تلفات بسیار زیاد او از غزه است. همانطور که مقامات اسرائیلی به طرق مختلف به این برنامه تصریح کردند مشکل اصلی حماس شرایط محیطی غزه است که زمینه را برای کشتار وسیع به وسیله بمباران فراهم می کند برای اینکه نتانیاهو به خواسته خودش یعنی برگ برنده در کشتار غزه نرسد، لازم است جبهه درگیری گسترده شود و اینجاست که ورود حزب الله کاملا معنا می یابد. آیا تعداد بالای اسرای اسراییلی میتواند مانع از طرح انتقام جویانه نتانیاهو شود؟ به نظر نمی رسد. به خاطر این که برای نتانیاهو حیات سیاسی او مهمتر از حیات شهروندان اسرائیلی است. و عموما در جنگها، تعداد بالای اسیر نتیجه جنگ را مشخص نکرده است جبهه مقاومت با برآورد شرایط غرب میداند که غرب امروزه توان و ظرفیت جنگ گسترده در غرب آسیا و خلیج فارس را ندارد. این مهم را بارها آزموده است حمله به پایگاه عین الاسد، حمله به آرامکو و... این مسأله را ثابت کرده است لذا با گسترش میدان درگیری، شرایط برای جبهه مقاومت بهتر خواهد شد و فشارها به نتانیاهو افزایش خواهد یافت. البته با مداخله حزب الله حمایت ظاهری آمریکا و غرب برقرار خواهد بود ولی پایداری و اصالت این حمایت مورد تردید است.
💠 گفتاری از علامه طباطبایی به بهانه حمله ناگهانی مقاومت فلسطین به اسرائیل و عیان شدن پوشالی بودن قدرت اسرائیل/ سنت خدا این است که باطل، «ناگهان» به دست جبهه حق نابود می شود. ✍️ مرحوم علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) 🔸 «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق‏؛ بلكه حق را بر باطل فرو مى‏ افكنيم، پس آن را در هم مى‏ شكند، و باطل بناگاه آن نابود مى‏ گردد.» (انبیاء: 18) ⚠️ سنت خداى تعالى بر اين جريان يافته كه «باطل» را آن قدر مهلت دهد تا روزى با «حق» روبرو گردد و با آن در بيفتد، تا به خيال خود آن را از بين برده، خودش جاى آن را بگيرد؛ ولى خدا به دست حق خود، او را از بين ببرد و نابودش كند. ⚠️ پس اعتقاد حق هيچ وقت در زمين ريشه‏ كن نمى‏ شود، هر چند كه در بعضى ادوار حاملين آن در «اقليت» قرار گيرند و يا «ضعيف» شوند. همچنين كمال حق هرگز از اصل نابود نمى‏ شود، هر چند كه گاهى اضداد آن زياد گردند؛ و نصرت الهى هرگز از رسولان خدا جدا نمى‏ شود، هر چند كه گاهى به اصطلاح، كاردشان به استخوان برسد، آن چنان كه مايوس شوند و خيال كنند كه به كلى تكذيب شدند. ⚠️ و اين همان معنايى است كه از جمله‏ «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ» استفاده مى‏ شود، چون اين جمله اعراض و اضراب از جمله قبلى است كه مى‏ فرمود: خداوند عالم را به «لعب» نيافريده؛ و يا از جمله‏ «لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً» كه مى‏ فهماند «خلقت عالَم» ناشى از «اتخاذ لهو» نيست. ⚠️ و اينكه فرمود: «نقذف» به خاطر اينكه «استمرار» را مى‏ رساند، دلالت دارد بر اينكه حق را به چنگ باطل انداختن سنت «جارى» و «هميشگى» خدا است. و در اينكه فرمود: «نقذف ... فيدمغه» دلالت دارد بر اينكه هميشه غلبه با حق است؛ و در اينكه فرمود: «فَإِذا هُوَ زاهِقٌ» دلالت بر اين معنا است كه اين درگيرى حق با باطل، «ناگهانى» صورت مى‏ گيرد و وقتى كه ديگر كسى اميد نمى‏ برد كه حق غالب شود و باطل فرار كند. ⚠️ و چون آيه شريفه «مطلق» است، نمى‏ توان گفت مقصود حق و باطل در عقايد يا در سيره و سنت و يا در خلقت است، بلكه همه را شامل مى‏ شود و معنا اين است كه: ما عالَم را براى بازى خلق نكرديم و نخواستيم سرگرمى براى خود تهيه كنيم؛ بلكه سنت هميشگى ما اين بوده كه باطل را با حق بزنيم و آن چنان بزنيم كه او را هلاك كند و «ناگهان» مردم ببينند كه دارد از بين مى‏رود؛ چه اينكه آن باطل حجتى باشد يا عقيده‏اى كه حجت و عقيده حق آنها را نابود مى‏كند، و چه اينكه عمل و سنتى باطل باشد كه عمل و سنت حق آنها را از بين مى‏برد هم چنان كه در قراى ظالمه گذشته چنين شد و عذاب استيصال آن اعمال و سنت‏ها را از بين برد و چه اينكه باطل چيز ديگرى باشد. 📚 تفسير الميزان؛ ج‏14، ص263 منبع: کانال بصائر
🔸جملات ناب از آیت الله حائری شیرازی (ره): خدا نقشه کشیده. اصلاً پیدایش اسرائیل برای همین روزها است. یک گروه می‌گویند: «اسرائیل باید از نقشۀ جغرافیا محو بشود» و یک گروه هم خودشان دارند در اسرائیل محو می‌شوند! این قضیه، روز به روز بارزتر می‌شود.
آیت الله یزدان پناه: رژیم غاصب صهیونیستی چون که خدا را ندارد، هر چه حرکت کند و نیروی نظامی و رسانه را فراهم سازد، با مکر الهی روبروست. در سنت الهی مکر، آنچه که مایه قوت دشمن است، خدا همان را مایه ضعف دشمن قرار می‌دهد؛ اگر رسانه، تجهیزات نظامی و ثروت مایه قوت اوست، از همین راه مایه نابودی‌اش را ایجاد می‌کند؛ این قاعده نظام هستی است! کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از حسن مرادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب در درس اخلاقشان، از همه تقاضا کردند،برای نجات مومنین ، ختم های ده هزار تایی آیه شریفه بگیرند و خودشان هم در وسط صحبت از جمعیت خواستند، نفری بیست تا آیه شریفه امن یجیب بخوانند که در مجموعه با توجه به جمعیت پانصد نفری ، ده هزار تا بشود. رفقا سلاح مومن دعاست، کم نذاریم، هر چی می تونید أمن یجیب بخونید، جوشن صغیر بخونید و ... @hasanemoradi