eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو کلامِ حقیقت عاری از آراستگی و کلامِ آراسته از حقیقت خالیست! خردمندان نیازی نمی بینند تا منظورشان را اثبات کنند. آنان که در تقلای اثبات عقاید خود هستند دور از خرد و حکمت اند. @sufianehh
هو انسان های عادی ”تنهایی”را دوست ندارند ، در حالی که فرزانه ”تنهایی”را به کار می گیرد. او در تنهایی درک می کند، که با هستی یگانه است. @sufianehh
هو و گفت : هركه را از تنها بودن وحشت بوَد و به خلق اُنس دارد، از سلامت دور است. @sufianehh
هو ✨ خلوت بالاترین مقام است و ان مَنزلی است که انسان ابادش می سازد و به ذات خویش پرش می کند بطوری که با وی در ان غیری نمیگنجد بدان !! هرکس در خلوتش در نفس خویش باموجودی از موجودات حدیث نفس کند در خلوت نیست فردی به صاحب خلوتی گفت: در خلوتت نزد پروردگارت مرا یاد کن گفت:اگر تورا یاد کنم دیگر با او در خلوت نیستم از اینجا بیان الهی دانسته می شود که فرمود سبحانه و تعالی: " انا جلیس من ذکرنی"..... من همنشین کسی هستم که یادم می کند.... # ابن عربی https://t.me/Analhaghhoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هو ✨ انس با خدا و ملکوت : تنها بودن ، خلوت کردن ، مقداری از مردم و کثرت فاصله گرفتن ، با هیاهو انس نداشتن ، این سهم تعیین کننده ای دارد که انسان با ملکوت رابطه برقرار کند، به همان دلیلی که انسان در خواب چون از کثرت جدا شده با ملکوت ارتباط برقرار می کند. . اگر افراد در بیداری مواظب خود باشند و یک مقدار هم به تنهایی انس پیدا کنند، می توانند ببینند آنچه را که دیگران دیدند. پیامبر_اکرم  (صلی الله علیه وآله) غار حراء را به همین علت انتخاب کرده است. https://t.me/Analhaghhoo
هو ✨ ✅ اندر بیان خلوت و عزلت اول (۱) و عزلت را دو گونه است: ⬅️ آشکار ⬅️ نهان 💥 خلوت آشکار آن است که خلوت گزین و چله نشین گوشه عزلت گزیند و خود را از انظار زندانی کند تا با اخلاق نکوهیده خویش گزندی به مردم نرساند و نیز نفس را از آنچه با آنها انس گرفته به دور دارد و دیگر اینکه به نیت اخلاص و جهت آمادگی موت ارادی و نیز برای گشوده شدن صفات باطن حواس ظاهر را حبس کند و گهگاه داخل در قبر شود و باید که نیتش در این کارها رضا و خوشنودی حق تعالی باشد و باید شر نفس خویش را از مسلمانان کنار نهد . چنانکه رسول خدا ص فرماید :«مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبانش در آسایش و امانند» همچنین خلوت گزین باید زبان خویش از نامربوط باز بدارد. چه رسول خدا فرماید:« سلامت انسان از جانب زبان است و نیز باید چشم ,گوش, و دست و پا را از دیدن شنیدن دست یازیدن و رفتن به سوی حرام و ناروا باز دارد.» رسول خدا ص می‌فرماید: « چشمان نیز زنا کنند» و از هر زنای این اعضا شخصی پلید در صفت و هیإتی پلید پدید آید و به رستاخیز همراهش گردد و علیه او نزد خداوند شهادت دهد و او را بگیرد و در آتش عذاب کند ولی چنانچه از این کار توبه کند و بر توسن سرکش نفس لگام زند و طبق آیه(( درون خود را از خواهش ناروا باز دارد بی شک بهشت جایگاه اوست)) (نازعات_۴۰ و ۴۱) عمل کند آن صفت و هیإت پلید به صفت و هیئت جوانی ساده زنخ زیبا و دلپسند دگرگون شود و یار خویش به بهشت برد به بهشت برد و شرش برطرف گردد پسگویی خلوت به دژی خلوت گزین را از گناهان باز دارد بدین سان وی در زمره ی محسنان در آید و عملش ‌صالح ماند و ضایع نگردد. چه ‌خدای فرموده: «بی گمان خداوند پاداش نکو کاران را تباه نمی سازد»(توبه_۱۲۰) و یا ‌فرموده:«همانا بخشایش خداوند به نیکو کاران ، نزدیک است»(اعراف_۵۶) و نیز فرموده:«پس هر کس به لقای پروردگار ش امید دارد، باید کاری شایسته کند»(کهف_۱۱۰) 💥خلوت نهان بدین گونه است که سالک، اندیشه های نفسانی و شیطانی مثل دوستی خوردنی ها و نوشیدنی ها و نیز دوستی کسان و خویشان و نیز مثل دوستی حیوانات و نیز خود نمایی و شهرت طلبی را در قلب خویش راه ندهد. رسول خدا ص می‌فرماید: «شهرت ، آفتی است ولی هر کسی آرزوی آن کند و گمنامی نوعی راحتی است ولی هر ‌کسی از آن دوری گزیند » سالک، همچنین در قلب خود با اختیار خویش چیزهایی چون خود برتر بینی، خودپسندی، بخل و دیگر ناروایی ها را، راه ندهد، چه اگر این ناروایی ها در قلب خلوت گزین داخل شود خلوت و قلبش و آنچه در آن ‌از اعمال صالحه و احسان است فاسد شود و قلب ، بی هیچ فایدتی باقی ماند. چنانکه حق تعالی فرماید: «همانا خداوند کار تبهکاران را به سامان نمی آورد»(یونس_۸۱) پس هر کس در او این مفاسد یافت شود از مفسدان است هر چند در هیأت و صورت از صالحان باشد. چنانکه رسول خدا ص فرماید: «همچنان که سرکه، انگبین را فاسد کند، غصب، ایمان را خراب کند» نیز فرموده اند:« همچنان که آتش، هیزم را می خورد حسد حسنات را می خورد» و نیز حضرتشان ص فرموده اند که: «غیبت بدتر و سخت تر از زناست» 📚بر گرفته شده از کتاب سر الاسرار حضرت شیخ عبدالقادر گیلانی ✅ادامه دارد... https://t.me/Analhaghhoo
هو ✨ اوست که نظاره‌گر است اوست که نظاره می‌شود ! جز «او »هیچکس در جهانِ وجود نیست. محی_الدین_ابن_عربی ✨ ما تصوف از قیل و قال نگرفتیم از گرسنگی یافتیم و دست بداشتن "آرزو" و "بریدن" از آن چه "دوست" داشتیم و اندر چشم آراسته بود....   بغدادی https://t.me/Analhaghhoo
هو آنگاه که دل و روح از اجزای خاکی و عنصری رهائی پیدا کند و جنبهٔ روحانیت آن تقویت بشود و سالک به جلوس در خلوت و شب زنده‌داری و ذکر حق‌تعالی ادامه بدهد به پایه‌ای ارتقاء پیدا می‌کند که هرگاه پهلو برای خوابیدن بر زمین بنهد بدون شک احساس می‌کند با آنکه خوابیده است [قالب مثالی] برای ذکر حق‌تعالی جلوس کرده و با چشم بیدار به یاد حضرت دلدار پرداخته و از این پیش‌آمد [سالک] بسیار به شگفت می‌آید. الجمال و فواتح الجلال صفحه۱۸۶ # نجم الدین کبری▪︎ https://t.me/Analhaghhoo
هو ✨ برای رسیدن به ذات خدا در بالاترین درجه ، باید به درون ذات خود در عمیق ترین اعماق فرو رفت. زیرا کسی که نخست خویشتن را نشناخته باشد نمی تواند خدا را بشناسد. به اعماق نفس برو ، به متعالی ترین ساحت خداوند رسیده ای. به ریشه برو ، به بالاترین درجه نائل آمده ای. # اکهارت وجود به روایت عربی و ، صفحه ۲۸۵ https://t.me/Analhaghhoo
هو ‌ هر كه طواف قلب كند، مقصود يافت و هر كه راه دل گم كند، چنان دور افتاد، كه هرگز خود را بازنيابد.
هو نقل است که روزی در مجلسی عظیم که بسیاری از مراجع و علمای فقه و حدیث از جمله سید ابوالحسن اصفهانی و آقا ضیاءالدین عراقی و غیرهما بودند و کلام میانشان رد و بدل بود، مرحوم قاضی با صدای بلند به طوری که همه بشنوند فرمود: «نِعمَ الرَّجُل أن یَکونَ فَقیهاً صوفیّا» و این کلام مانند یک ضرب المثل، از کلمات مرحوم قاضی به جای ماند. و باشد که فقیهِ غیر صوفی از اخبار و آیات اجتهادِ بر نفس خویش کند یا رضای سلطان، که بزرگِ اجتهاد کنندگان را شیطانِ لعین شناخته‌اند. اما صوفیِ فقیه آزاد مردی است که جز خدا از کسی پروا ندارد. و از کلمات اوست در دعای بر شاگردان که میفرمود: جَعَلک الله فقیهاً صوفیا. @zonnoun