eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
120 عکس
67 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
2️⃣ چرا دیگر نمی‌اندیشیم؟؟ ↪️ نمونه دیگر از استعمار کلان، روش ارجاع دادن به سبک جهانی است. حال کسی نمی‌داند که مثلاً چگونه می‌توان به کتاب بدیع و قافیه خزائلی و سادات ناصری ارجاع داد که نه ناشرش معلوم است و نه تاریخ نشرش، یا به کلیله و دمنه که معلوم نیست نویسنده‌اش ابن مقفع است یا نصرالله منشی یا مجتبی مینوی، و از این گذشته تاریخ هم ندارد. 😇 حال خطر این جهانی سازی چه می تواند باشد؟ تا اینجا که نمی شود به هیچ یک از این موارد اعتراض کرد. اشکال از جایی شروع می شود که این جهانی شدن در ما نهادینه بشود. یعنی بی آنکه بدانیم به استعمار از نوع کلانش گردن بگذاریم. همین نا آگاهی از تحمیلی بودن قواعد جهانی سبب می‌شود تا فقط کشورهای شمالی حق و فرصت اندیشیدن داشته باشند و کشورهای جنوبی فقط روی اندیشه آنها اندیشه کنند. جهان شدگی ناخودآگاه ما را به جایی می‌رساند که معنی اندیشیدن را فراموش کنیم. 👈 وقتی واژه اندیشیدن نامفهوم بشود؛ چطور می‌توانیم بپرسیم چرا نمی‌اندیشیم؟ حال پاسخش طلبمان. ❌ چامسکی این حق را به خودش می‌دهد که بعضی از کتاب‌هایش را بدون ارجاع به هیچ منبعی بنویسد که هیچ اشکالی ندارد خیلی هم عالی است. ولی زبانشناس ایرانی پیش از آنکه بداند فارغ از اندیشه‌های چامسکی هم می‌شود اندیشید خودش را از چنین حقی محروم می‌کند. به همین دلیل است که ما بیشتر «خبرنگار زبانشناسی» و در بهترین حالت «زبانشناسی دان» داریم تا «زبان شناس». به همین دلیل است که ما هنوز نتوانسته ایم بسیاری از مسائل زبانی مان را حل کنیم. ما هنوز حتی یک دستور زبان فارسی که مبتنی بر زبان شناسی باشد ننوشته ایم! در عوض همیشه کسانی بوده اند که از این دستور نانوشته هم ایراد بگیرند. 🚫 به این ترتیب، جهانی شدن ما را در مسیری انداخته که فکر نکردن برایمان نهادینه بشود و خیال کنیم این رفتار خود علم است؛ در حالی که علم و اندیشه جدا از مد پاچه شلوار است. 💤 دیدگاه‌های کسانی چون دریدا و بارت و فوکو که اساساً نظریه‌های زبانی هستند؛ بیرون از حیطه زبان شناسی مدتی چنان نقل همه محافل می‌شوند و درباره‌شان چنان بحث‌های داغی در می‌گیرد که من زبان شناس هم از آنها سر در نمی‌آورم. 💢 وقتی ادای عالم بودن جای خود را به فرهنگ علم بدهد؛ دیگر اندیشیدن مطرح نخواهد بود. آنقدر اطلاعات وارداتی به خورد دانشجو داده می‌شود که دیگر جایی برای اندیشیدن باقی نمی‌ماند. البته من نمی‌گویم که بدون داشتن اطلاعات کافی می‌توان اندیشید؛ اندیشه باید در کنار مطالعه باشد. در شرایطی که استعمار کلان یله می‌شود در محدودیت‌های اجتماعی و پس از نهادینه شدن، به زبان شناس هم نشت می‌کند فقط و فقط از یک راه می‌شود آن را کنار زد: از راه اندیشیدن در کنار مطالعه. ✍️ مرحوم کوروش صفوی عضو هیات علمی گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 اعتراض روشنفکران و متفکران فرانسوی به جرم بودن رابطه جنسی با کودکان (پدوفیلیا) 🔹هشتاد تن از معروف‌ترین چهره‌های فرهنگی و روشنفکری فرانسه در ۲۳ ماه مه ۱۹۷۷ نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به پارلمان فرانسه منتشر کردند که در آن درخواست جرم‌زدایی از روابط آزاد و خودخواسته بین بزرگسالان و کودکان طرح شده بود. در این نامه آمده بود: 🚫 " تبدیل پدوفیلیا (میل به آمیزش جنسی با کودکان) به یک تابو، مصادره‌ی تحمل‌ناپذیر هستی و معنای زیست انسانی است. حیف است که کودکان به سبب نقش‌هایی که جامعه برای آن‌ها تدوین و تببین کرده نتوانند از تجارب جنسی آزاد با بزرگسالان برخوردار شوند! " 🔹 نام بعضی از مطرح ترین آن‌ها: میشل فوکو، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، لویی آلتوسر، رولان بارت، سیمون دوبوار، ژیل دلوز، ژاک رانسیر و فرانسیس لیوتار... ⚠️ با کمال تأسف، این نام‌ها، سال‌هاست که در فضای آکادمیک علوم انسانی و نشریات مربوط به این حوزه در کشور ما، سلطنت می‌کنند و شرایط را از درک درست، به‌جا و عمیق فلاسفه ایرانی و اسلامی سلب ساخته‌اند. 🏷منبع: آرشیو روزنامه Dolto فرانسه @amoofidel 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔴 شهادت در شاهچراغ @HOWZAVIAN 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
حکمرانی مسوولانه
🔴 اعتراض روشنفکران و متفکران فرانسوی به جرم بودن رابطه جنسی با کودکان (پدوفیلیا) 🔹هشتاد تن از معروف
🔹 همین روشنفکرها پایه‌گذار مبانی فلسفی برخی از سبکهای معماری معاصر غرب بودند 🔹 مثلا سبک معماری فولدینگ مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژیل دلوز است و یا سبک معماری دیکانستراکشن، مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی ژاک دریدا است. اما عمق فاجعه آنجاست که همین سبکها که مبتنی بر اندیشه‌های فلسفی چنین فیلسوفانی است اکنون در دانشکده‌های هنر و معماری ما توسط برخی اساتید با به‌به و چه‌چه به دانشجویان آموزش داده می‌شود و بچه‌های از همه جا بی‌خبر ما که نمی‌دانند چنین سبکهایی مبتنی بر اندیشه‌های چه اشخاصی است ... @baladetayyeb 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای جالب دیر رسیدن خانم دکتر کرمانی در سر کلاس درس در آمریکا 🔹 وقتی دیر رسیدم؛ در زدم و اجازه خواستم و نشستم. استاد برگه را به من داد .... 👈 رفتار خانم کرمانی و واکنش استاد، بسیار شنیدنی و درس آموز است. ماجرا را حتما خودتان بشنوید ... 🎦 با بیان شیوای مرحومه دکتر طوبی کرمانی ✅ برخی سوابق ایشان عبارت است از: 🔹 استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران 🔹 فارغ التحصیل فوق دکترای فلسفه و کلام تطبیقی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا 🔹مؤلف بیش از ۷۰کتاب و مقاله علمی 🔹 اولین بانویی که مسؤولیت رایزنی فرهنگی ایران در یونان را به عهده داشتند. 🔹 دبیرکل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان https://eitaa.com/joinchat/1610547427Cbbb66057a1 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌓 علل سقوط یک حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (ع) 🔰 امام علی (ع) در حدیثی علل شکست یک حکومت را چنين می فرمایند: ✅ یستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: 🔹تضييعِ الاُصولِ 🔹و التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ 🔹 و َتقديمِ الاَراذِل ِ 🔹و تَاخيرِ الاَفاضِلِ ✅ چهار چيز باعث شکست دولت‌ها می‌شود: 🔹1.ضايع کردن اصول (مسائل مهم) 🔹2.سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) 🔹3.به کار گماردن آدم‌های پست و نالایق 🔹4.کنار گذاردن انسان‌های لایق و ارزشمند 📘منبع کتاب غررالحکم و‌ دررالکلم، ح 7835 🌐 سخنان امام علی (ع) ناظر به همه حکومت ها در همه زمانها است و ضرورت دارد که به عنوان اولویت های حکمرانی مسئولانه مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است که عملی شدن این توصیه ها در حکومت، مستلزم درستکاری و از خودگذشتگی خواص و بصیرت و همراهی توده های مردم است؛ چنانچه: ⭕️ در زمان حکومت خود حضرت علی (ع) نیز، کید دشمنانی مثل معاویه، خیانت خواص و بی بصیرتی و عدم همراهی مردم، دست در دست هم داده و مانع عملی شدن این توصیه ها شدند. بسیاری از اصول ضایع شد و حکومت حضرت علی (ع) را به امور فرعی مشغول نمود. برخی افراد نالایق بر سر بعضی پست ها ماندند و افراد لایقی چون مالک اشتر در حکمیت ها و ... کنار گذاشته شدند و بسیاری از فرصت ها از دست رفت. در آخر هم آن حضرت، چنان مضطر شدند که آرزوی مرگ نمودند. 🩸 بعد از شهادت حضرت علی (ع) و با سست عنصری مردم، بجای آن یگانه دهر، مجددا یکی از هزاران حاکم جبار و مستبد همیشگی تاریخ به حکومت رسید و بشریت برای همیشه از فیض حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام محروم گشت. 👈 بنابراین لازمه عمل به توصیه های بنیادین فوق، بصیرت، وظیفه شناسی، زمان شناسی، از خودگذشتگی و عمل به موقع خواص و عموم مردم در این راه است. وگرنه با حضور خود امام نیز، مکر دشمنان و دنیاطلبی خواص و سست عنصری مردم، حق و عدالت را تنها و زمین گیر می نماید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
💠 نقدی بر سخنان دکتر مهدی فرمانیان رئیس محترم دانشکده مطالعات ملل اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص فرصت مقالات نمایه اسکوپوس و ISI برای نشر علوم انسانی و معارف اسلامی لینک سخنان دکتر فرمانیان 🔹 برادر ارجمند جناب دکتر فرمانیان فرموده اند که نمایه های اسکوپوس و ISI دارای دقت عمل هستند و فرصتی ارزشمند برای چاپ مقالات علوم انسانی و به ویژه علوم اسلامی و نشر معارف هستند. 🔸 جناب استاد فرمانیان! مدیریت عناوین پژوهشی را مجلات تعیین می کنند نه ما، لذا بسیاری از پژوهش های علوم انسانی و اسلامی را که مجلات اسکوپوس و ISI چاپ می کنند یا باید به باورها و نگرش دست اندرکاران مجله خارجی نزدیک باشد یا بابد نویسندگان تلاش کنند تا تفسیری از موضوعات پژوهشي علوم انسانی و اسلامی ارائه دهند که به مذاق آن مجلات خوش بیاید. 🔹 جناب دکتر فرمانیان در بخش دیگری از سخنان خود فرموده اند که باید جناب دکتر ازغدی و سایر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به اساتید بگویند بروید به سمت چاپ مقالات اسکوپوس و ISI. 🔸 سوال این است هدف نهاد علم از تولید علم چیست؟ مگر هدف نهاد علم با اولویت پاسخ به نیازها و مسائل و مشکلات کشور نیست؟ مگر منابع مالی و انسانی ما محدودیت ندارد؟ چرا باید به کارخانه تولید مقاله برای چاپ در مجلات ISI و اسکوپوس خارجی تبدیل شویم؟ می خواهیم چند درصد مسائل بین المللی را رفع کنیم ۲۰ درصد ، ۳۰ درصد؟؟ تردیدی نیست که به دلیل تامین منابع مالی نهاد علم کشور از بیت المال، باید ۷۰ تا ۸۰ درصد توان تامین و تولید علم را بر نیازها، مسائل و مشکلات کشور متمرکز کنیم و درصد کمتری را به مسائل و مشکلات در حوزه علوم انسانی و اسلامی در سطح بین المللی اختصاص دهیم. 🔸 جناب دکتر فرمانیان گرامی! متوليان نهاد علم کشور تاکنون چند دهه است با قید فوریت، تمام توان علمی علوم پایه، کاربردی و فنی و مهندسی و علوم انسانی و اسلامی را برای چاپ مقالات در مجلات ISI و اسکوپوس به کار گرفته اند تا در ازای آن رتبه دریافت کنند و در این میان البته برای از دست رفتن حق امتیاز انحصاری اختراعات و محصولات به دلیل افشا و دستیابی دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی غربی به آمارهای حساس علوم انسانی در زمینه های سیاسی، دینی، باورها و... هیچ نگرانی هم به دل راه نمی دهند!! و بالطبع با این میزان اعمال‌ فشار و تشویق و ولع نهاد علم برای چاپ یافته ها در مجلات با نمایه های فوق ضرورتی برای مداخله آقای دکتر ازغدی و سایر اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نیست و اگر قرار بر تاثیر گذاری بر مخاطبان باشد این حجم از فعالیت ها تاکنون اثرگذاری خود را داشته است. 🔸 جناب آقای دکتر فرمانیان گرامی! بسیاری از موضوعات علوم انسانی و اسلامی صرفا ملی یا منطقه ای هستند و ضرورتی برای چاپ این موضوعات در مجلات اسکوپوس و ISI برای اطلاع همه دنیا وجود ندارد. برای مثال چرا باید آمارهای حساس در زمینه های اجتماعی و دینی را دو دستی تقدیم دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی دشمن کنیم؟؟ ▫️ بر اساس بیانیه ارزیابی پژوهش سانفرانسیسکو (سال ۲۰۱۲)، جامعه شناسان اسپانیایی بیشترین مطالعات را بر اساس داده های کشور آمریکا انجام داده اند و دلیل آن هم اولویت دهی کشور اسپانیا به چاپ مقالات دارای ضریب نفوذ بالا است که عمدتا آمریکایی و انگلیسی زبان هستند و بنابراین با ترغیب علوم انسانی به چاپ مقالات اسکوپوس و ISI همین سرنوشت هم در انتظار ما خواهد بود. ▫️ همچنین در ارزیابی سالیانه آمار تولید علم جهانی توسط National Science Foundation آمریکا، در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ که رشد تولیدات علمی فنی و مهندسی چین به سرعت افزایش پیدا کرده بود متولیان NSF صراحتا از کنگره خواستند که اقداماتی انجام دهد تا شیب این رشد کاهش یابد. 🔸 اگر چه فرموده اید که چاپ مقالات فقط به زبان انگلیسی نیست و زبان‌های غیر انگلیسی هم دارای این دو نمایه هستند، ولی نفرموده اید اکثریت مجلات دارای ضریب تاثیر بالای ISI و یا چارک های بالای اسکوپوس شامل چارک اول و دوم که نخبگان و دانشگاهیان آنها را معتبر می دانند و مورد استناد قرار می دهند عمدتا انگلیسی زبان هستند؛ نه عربی یا فرانسوی و عمدتا تبعیض چاپ مقالات نیز به نفع نویسندگان انگلیسی زبان است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🔱 قارون های انقلاب!! 🔹 حسین مرعشی اخیرا در مصاحبه ای به قدرت ذاتی خودش اشاره می کند: من به اندازه چند تا نماینده مجلس قدرت دارم ... خودم قدرت دارم. قدرت گرفتنی نیست. قدرت ذاتی است ... فهمم؛ درکم؛ مسوولیت پذیریم؛ همراهیم با مردم. 🔹 ایشان دبیر کل حزب دولت ساخته کارگزاران سازندگی است که در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی توسط مسوولین دولت تاسیس شد. همچنین وی پسر عموی همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی می باشد. ▫️ برخی مسوولیتهای وی به شرح زیر است: رئیس جهاد سازندگی استان کرمان، معاون سیاسی استاندار کرمان، استاندار کرمان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور (دولتِ پنجم و ششم با ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی)، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی دوره های پنجم و ششم، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت سید محمد خاتمی. 🔹 این مقام سابق جمهوری اسلامی در حالی چنین سخنانی به زبان رانده است که طبق تعالیم قرآنی چنین تفکری، تفکری قارونی است. قارون نیز تمکن و قدرت مالی اش را ناشی از علم و تدبیر خودش می دانست. پروردگار به قارون نهیب می زند که آیا نمی داند خداوند چه امتهایی را که از او قدرتمندتر و ثروتمندتر بودند؛ نابود کرده است. در این آیه سرنوشت قارونیان نیز ورود بدون سوال و جواب به دوزخ بیان شده است: 🔰 قالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ ﴿۷۸﴾ ▫️ قارون گفت: این مال و ثروت فراوان به علم و تدبیر خودم به من داده شد! آیا ندانست که خدا پیش از او چه بسیار امم و طوایفی را که از او قوت و ثروت و جمعیتشان بیشتر بود هلاک کرد؟ و هیچ از گناه بدکاران سؤال نخواهد شد (بلکه یکسر به دوزخ روند). ( سوره مبارکه قصص، آیه ۷۸) ❌ جناب آقای مرعشی و دیگر اهالی خانواده و دوستان و شرکا!! یادتان نرود که برای بالارفتن شما از نردبان قدرت و ثروت، چه جوانان پاک و مخلصی پرپر شدند و چه مادران و همسران و فرزندانی با محنت از دست دادن عزیزان خود، خون دل خوردند و به خاطر خدا و اسلام و کشور دم بر نیاوردند. گمان نبرید در این بازار، شما اهل فهم و درک بودید و سود کردید؛ سود واقعی را مجاهدان راه خدا کردند که إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّة. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🩺 چند پارگی علم و فناوری پیامد مداخله خسارت بار وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور 💠 چند پارگی علم و فناوری، دستپخت چندتا شدن آشپزهاست و تاکنون هزینه پیامدهای آن را مردم پرداخت کرده اند‌. از یک سو وزارت بهداشت با جدایی جغرافیایی میان علوم و ایجاد یک جزیره بنام علوم پزشکی، مانع ایجاد ارتباط طولی بین عرضه و تقاضای علم شده است و از سویی دیگر به تعارض منافع حاصل از مداخله نابجا و غیر تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آموزش عالی کشور وجاهت قانونی بخشیده است. 🧬 در هیچ کشوری وزارت بهداشت در آموزش عالی مداخله نمی کند تا با ملاحظات خود و با در دست داشتن ظرفیت ورودی علوم پزشکی موجب کمبود نیروی متخصص و فوق تخصص در کشور شود. در ایام شیوع ویروس کرونا مشخص شد تعداد فوق تخصص ریه در کل کشور کمتر از ۴۰۰ نفر است !! در یکسال اخیر نیز شاهد مداخله شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در کشور بوده ایم که عملا مشاهده کردیم که افزایش ظرفیت به درستی اجرا نشد و در آینده نیز نخواهد شد. با این رویکرد هدایتگران وزارت بهداشت و تضاد منافع موجود، افزایش ظرفیت ها به نفع جیب ملت نخواهد بود و باید زنان و مردان سالخورده ایرانی ماه‌ها در نوبت انتظار متخصص و فوق تخصص باقی بمانند. 💊 در همین ایام شیوع کرونا به گفته برخی مسئولان امور درمان کشور، برخی پودرهای دارویی وارداتی تجویز می شد در حالی که مشخص شده بود این داروها نه تنها موثر نیستند بلکه اثرات جانبی دارند، لیکن امکان پژوهش مستقل وجود نداشت زیرا تجویز کننده دارو خود بر امور پژوهشی علوم پزشکی سیطره داشت. 💰 سپردن آموزش عالی علوم پزشکی به وزارت بهداشت از مصادیق خسارت بار قانونی شدن تعارض منافع است. در این سال‌ها هر گاه بحث انتزاع آموزش عالی از وزارت بهداشت مطرح شده است، برآشفتگی آشکار این وزارت را شاهد بوده ایم زیرا این وزارت مزایای مداخله نابجا در آموزش عالی را به خوبی می داند و با چنگ و دندان تلاش دارد که شرایط موجود را حفظ کند. ‼️ البته در کنار این برآشفتگی ناشی از احساس خطر وزارت بهداشت در موضوع انتزاع آموزش عالی از این وزارتخانه و تلاش وافر برای حفظ آموزش عالی در وزارت بهداشت، لحن طلبکارانه و همراه با منت گذاشتن بر سر مردم و حاکمیت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جای تعجب دارد. گویی مسئولان این وزارت فراموش کرده اند که مخارج تربیت پزشک، دندانپزشک، داروساز و خرید تجهیزات و.. از هزینه بیت المال تامین می شود و هیچ نهادی برای انجام وظیفه نمی تواند طلبکار ملت و حاکمیت باشد. اگر طلبکاری برای انجام وظیفه فراگیر شود کارمندان وزارت نفت، بانک ها، پلیس و... هم می توانند بگویند که وظایف آنها حیاتی است و از حاکمیت و مردم طلبکار هستند. ⁉️ هر گاه بحث انتزاع آموزش عالی از وزارت بهداشت مطرح می شود مسئولان کنونی، سابق و اسبق وزارت بهداشت با ارائه ادله غیر منطقی از جمله اینکه وزارت علوم در کار خود مانده است یا موفق نبوده است و ... در صحنه ظاهر می شوند؛ در حالی که این مسئولان، دائم از مدیریت علمی در کشور صحبت می نمایند، ولی به یکباره مخالف رویه های علمی اثبات شده موجود در تمام دنیا مبنی بر عدم مداخله وزارت بهداشت در آموزش عالی می شوند تا وضعیت موجود را حفظ کنند. 🔀 البته وزارت علوم بدون ایراد نیست ولی انتظار مدیریت متمرکز آموزش عالی، منطقی است و در تمام دنیا یک رویه متعارف می باشد. به یاد داشته باشیم که صنایع موشکی، هسته ای، نانو، پهپاد و... همگی متاثر از فعالیت دانش آموختگان وزارت علوم بوده اند. از طرفی، ایرادات وزارت علوم به معنای بی ایراد بودن وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت نمی تواند ادعا کند که مردم از خدمات بهداشتی و درمانی آن رضایت دارند. بدیهی است که علت عدم رضایت مردم از وضعیت بهداشتی، دارو و خدمات درمانی و ... به عدم تمرکز این وزارت خانه بر وظایف خود برمی گردد. یعنی بجای تمرکز بر بهداشت و درمان، به دانشگاه داری و تحمیل هزینه مضاعف آن بر دوش کشور روی آورده است. 👈 اگر واگذاری آموزش عالی علوم پزشکی به وزارت بهداشت صحیح است؛ باید با همان توجیه، رشته های فنی و مهندسی را به وزارت صمت، رشته های منابع طبیعی، کشاورزی و دامپزشکی را به وزارت جهاد کشاورزی، رشته های علوم انسانی را به وزارت ارشاد بسپارند و وزارت علوم را رسما تعطیل نمایند. اما چنانچه مداخله وزارت بهداشت در آموزش عالی را ناصحیح می دانیم باید با شجاعت، سریعا آموزش عالی را از این وزارت منتزع کنیم و به وزارت علوم الحاق نماییم. در شرایط انباشت مسائل و مشکلات جامعه، نقش آفرینی سریع و کارآمد تمام دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی ضرورت دارد ولی شوربختانه عزمی برای اصلاح آن مشاهده نمی شود و مجلس و دولت برای خلع ید وزارت بهداشت از آموزش عالی عزمی از خود نشان نمی دهند. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
♻️ هرکس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند؛ بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. 💐 پیامبر رحمت و مهربانی صلی الله علیه و آله و سلم 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
🌀 کلاف سر در گم زنجيره علم و فناوری در لابه لاي سامانه درمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 💯 اگر چه علل نحیف و ضعیف بودن زنجیره علم تا فناوری و مأموریت گرایی در تولید علم و فناوری به کرات مورد مطالعه قرار گرفته اند؛ لیکن به نظر می رسد عزم جدی برای رسیدگی اساسی و حل این معضلات وجود ندارد. 🔄 در این میان تکرار برداشت های ناصحیح از رابطه بین تولید علم و مرجعیت علمی، تولید علم و مسئولیت اجتماعی و تقسیم کار رشته های مختلف برای تامین و تولید علم از یک سو و تبدیل علم به فناوری از سویی دیگر، نوعی بلاتکلیفی و تردید در ذهن هدایتگران نهاد علم کشور به ویژه وزارت علوم را در اذهان متبادر می کند. ▫️ هدف این یادداشت صرفا نقد منصفانه و کمک به سیاستگذاری علم و فناوری در وزارت علوم است. بدین منظور به چند فراز از سخنان اخیر وزیر محترم علوم اشاره و نکات و نقدهای سازنده ای ارائه می گردد: ⚜️ وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی جشنواره شهید رجایی در ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ از سامانه نان به عنوان " گزینه حل المشاکل زنجیره علم- نیاز و علم- فناوری" نام بردند. هر چند در این نشست از ضرورت تدوین سند ملی نوآوری کشور سخن به میان آمد و وزیر محترم علوم در این خصوص مطالب امیدوار کننده ای را ارائه نمودند؛ لیکن همچنان اذعان کردند که درب وزارت علوم در خصوص تولید علم و مرجعیت علمی بر همان پاشنه سابق می چرخد. ‼️ از میان مباحث مطرح شده در این نشست، تلاش وزیر محترم علوم برای پاسخگویی به سوالاتی مطرح نشده در خصوص علم و فناوری جالب توجه بود. برای مثال، سخن ایشان در جلسه ياد شده در خصوص این که "هم علم خوب است و هم فناوری" قاعدتا باید در پاسخ به یکی از این سه جمله/ادعاي نامعقولانه باشد که "نه علم خوب است و نه فناوری؛ علم خوب است و فناوري خوب نيست؛ علم خوب نيست و فناوري خوب است". در حالی که اساسا چنین ادعاهايي مطرح نيست و معلوم نيست وزیر محترم علوم،‌ تحقيقات و فناوري به سخنان و ادعاهاي چه كساني پاسخ مي دهد! 👈 آنچه مورد پرسش جدی جامعه علمی کشور قرار دارد این است که راهكارهاي عملیاتی تقویت زنجیره نحیف و ضعیف علم تا فناوری چیست؟ ظاهرا شاه كليد وزیر محترم علوم براي درمان اين مشکل سامانه نان است!! سامانه نان به مثابه یک سامانه ایزوله و نقطه ای و منقطع از آموزش عالی چندپاره کشور در صورتی که ارتباطات شبکه ای با سایر سامانه های نهاد علم کشور و سامانه های بخشهای مرتبط با علم و فناوری در جامعه داشته باشد؛ می تواند تا حدی موثر باشد در غیر این صورت و به حالت جاري، اتکا به سامانه درمانی وزارت علوم چندان راهگشا نخواهد بود؛ زيرا: ▫️ در گام نخست ضرورت دارد كه علل گسست يا ضعف زنجيره علم تا فناوري شناسايي شوند. براي مثال،‌ از علل ضعیف بودن و نحيف بودن زنجيره علم تا فناوری در نهاد علم کشور مي توان به 1) عدم ارزیابی جامع، هدفمند و مستقل از نهاد علم کشور 2) عدم تبیین مرز پژوهش های بنیادین و کاربردی 3) عدم تقسیم کار و عدم تعیین متولیان تامین و تولید علم و تبدیل علم به فناوری و محصول 4) عدم تدوین برنامه جامع پیشرفت در کشور، اشاره نمود. ❌ صرفنظر از این موارد، برداشت نادرست سکانداران نهاد علم کشور از ارتباط بین تولید علم و مرجعیت علمی می تواند برای کشور پیامدهای جبران ناپذیر داشته باشد. مرجعیت علمی عمدتا مفهومی کیفیتی است و چندان ناظر به کمّیت نیست و پافشاری وزارت علوم برای کمّیتی جلوه دادن مرجعیت علمی، دورنمای روشنی از تشکیل و تقویت زنجیره پیچیده علم تا فناوری در ذهن متبادر نمی کند. لذا بازبيني و تجديد نظر در اين شيوه نگرش اجتناب ناپذير است. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
1️⃣ اهمیت تبیین مرز علم و فناوری در سياست گذاري های نهاد علم ▫️ یادداشت تخصصی 🛰 دیم کاتلین لونزدیل، علم را چنین تعریف کرده است: «دانشی که از طریق مشاهده، آزمایش و استنتاج بعدی به دست می‌آید... هدف دانشمند تعیین قوانین کلی و استنتاج اصول از تأثیراتی است که مشاهده می‌شود». از سوی دیگر، فناوری در فرهنگ لغت به عنوان "علم هنرهای صنعتی" تعریف شده است که نتیجه آن این است که یک فناور اصول علمی و تخیل را برای ایجاد محصولات مفید مورد نیاز جامعه به کار می گیرد. مهندسی را می توان مترادف فناوری در نظر گرفت. 🔹 در کتاب «کارکرد اجتماعی علم» J.D. Bernal سازماندهی ایده‌آل علم و مهندسی را در جامعه این گونه توصیف می‌کند: هر مسئله ای که جامعه با آن مواجه می‌شود یا می‌تواند با به کارگیری اصول بنیادی شناخته شده حل شود یا به شکلی به چند سؤال اساسی تقلیل یابد تا بعدا مورد بررسی قرار گیرند. این توصیف بخش زیادی از فعالیت های انسانی را که معمولاً "تحقیق" نامیده می شود، پوشش می دهد. 🔦 معمولا در علوم پایه، پژوهش ها بدون هیچ انگیزه کاربردی و صرفا از روی کنجکاوی آغاز می‌شوند (فرانسیس بیکن همین تعریف را معادل علم می‌داند) هر چند که ممکن است در انتهای پژوهش، نتایج کاربردی حاصل شوند. علم مأموریت مستقل خود را برای کشف حقایق پنهان در مورد طبیعت دارد و دانشمندان با شهود خود در پژوهش ها پیش می روند و معمولا زیاد تحت تأثیر نیازهای کاربردی انسان نیستند. 📖 با وجود این، امروزه با استناد به محدودیت های منابع مالی و انسانی مبحث جهت دهی به پژوهش های بنیادین زیاد مطرح می شود. از سوی دیگر، مهندسان در صورت مواجهه با مشکلاتی که علم موجود برای آنها کافی نیست، منتظر دانشمندان نخواهند ماند، بلکه با استفاده از روش‌های اکتشافی در قلمروی ناشناخته ها به پیش خواهند رفت و به علم مورد نظر خود برای تکمیل زنجیره علم تا فناوری/ محصول دست می‌یابند (نکته: تولید علم توسط مهندسان در صورت عدم تامین علم توسط علوم، مجاز است و صرفا به منظور تکمیل زنجیره علم تا فناوری قابل توجیه است لیکن مهندسان مجاز نیستند از روی کنجکاوی یا برای افزایش تعداد مقالات خود و کسب وجهه به تولید علم روی بیاورند و این عمل مصداق فعالیت غیر تخصصی است). بدیهی است که مهندسان زمانی که علم مورد نیاز آنها تامین نشده باشد، مجازند تا در صورت لزوم مرزهای دانش را گسترش دهند و از این نظر مأموریت بسیار گسترده‌تری نسبت به دانشمندان دارند و باید بر زمینه های زیادی از علوم مسلط باشند. ⚙️ از سوی دیگر، یک مهندس، تغییراتی را در محیط اعمال می کند که موجب بهبود شرایط زندگی می شود. فیلیپ اسپورن (یک مهندس برق) با افتخار می گوید که یک مهندس، یک محصول یا سیستم اصلی، حیاتی یا ضروری در جامعه بشری را به شیوه ای اقتصادی تر و کارآمدتر از قبل به وجود می آورد. اسپورن به عنوان یک مهندس، عناصر فلسفه مهندسی را شامل موارد زیر می داند: (1) احساس مسئولیت اجتماعی. (2) توانایی گردآوری منابع (از جمله جلب حمایت عمومی برای پروژه های مهندسی) (3) رعایت کامل اصل صرفه جویی در منابع و (4) توانایی تلفیق دانش علمی (یعنی تجربه گرایی مهندسی). ✅ بنابراین، فعالیت های مهندسی دارای شرایطی خاص هستند و باید سیاست گذاران علم و فناوری تصمیم بگیرند که فعالیت های مهندسی را بنا بر اولویت ها جهت دهی نمایند. البته علم چنین مشکلی را ندارد زیرا، علوم هر آنچه که در طبیعت هست را شناسایی می کنند و گزارش می دهند و دغدغه مشترک علوم، صداقت کامل در ارائه گزارش ها است که فیزیکدان ریچارد فاینمن آن را این گونه خلاصه کرده است: "ارائه جزئیات کامل داده ها برای کمک به دیگران به منظور داوری بدون سو گیری در مورد ارزش فعالیت علمی دانشمند". 🔁 بنابراین، اگر در علوم، دانشمندان نظریات جدیدی را ارائه نمایند، باید به پیوست، تمام نظرات و مستنداتی که آنها را نقض یا تایید می کنند نیز ارائه دهند. البته، مهندسان نمی توانند به این شکل فعالیت کنند زیرا در مهندسی کاربرد، صرفه اقتصادی و سودآوری، مبانی محوری فعالیت ها هستند؛ بنابراین امکان ارائه بسیاری از مستندات و یا استدلال های نقض کننده یک فعالیت مهندسی وجود ندارد و از این نظر شاید بتوان گفت اشتراکات مهندس و دانشمند بسیار ناچیز است؛ زیرا در مهندسی چند و چون نتایج مهم است و نتایج باید کاربردی و سودآور باشند؛ ولی در علوم نتایج صرفا گزارش می شوند و چند و چون آنها تغییرپذیر نیستند. لینک ادامه مقاله 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh