👤 عمر گران میگذرد
✍️ علی خسروی
وقــت را غنیـمت دان آن قـــدر کــه بتـوانــی
حاصل از حیات ایجان، این دم است تا دانی
رمضان از ایستگاه نیمه رد شده و من، به گذر عمر میاندیشم؛ به اینکه با شتاب میرود و به آدمی مجال نمیدهد.
در ذهنم سخن جناب زکریا(ع) میدرخشد که از پیریاش میگوید؛ وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا!(مریم/۴)
بسیاری از مترجمان این عبارت را بدینگونه به فارسی برگرداندهاند: «شعله پیری سرم را فرا گرفته است.»
استاد خرمشاهی هم با سلیقه تمام ترجمه کرده: «برف پیری بر سرم نشسته است.»
معرکه این دو تابلو در ذهنم برپاست، «برف پیری» یا «شعله پیری؟»
در جستجوی واژه «شعله»، در لغتنامه دیدم فیروزآبادی در قاموس نوشته است: سپیدی دم اسب!
«وَاشْتَعَلَ الرَّأْس»، یعنی سپیدی پیری سر را فراگرفته است.. همان که خرمشاهی ترجمه کرد: برف پیری بر سر نشسته است.
به قول خواجه:
قدر وقت اَر نشناسد و دل و کاری نکند
بس خجـالت که ازین حـاصـل ایام بـرد
برای نسل ما که همچون رمضان سال ۱۴۰۳ نیمۀ دوم عمر خود را میگذراند و آرام آرام برف پیری بر سرش در حال نشستن است، این رمضان، روزها و لحظاتاش، بیدار باش غریبی است که باید قدرش را بدانیم. قدر سکوت و پیشانی بلند و لبخندهای این ماه تابان را.
خداوند را میخوانم تا برکاتش را بر ما و بر همۀ درگذشتگان فرو فرستاده، بر استقامت ما بیفزاید و جان ما را از اسارت تن رهایی بخشد!
باری،
حریف عشق تو بودم، چو ماه نو بودی
کنون که ماه تمامی نظـر دریغ مـدار
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰ابعاد مختلف زندگانی امام علی(ع)
✍️ سیدعلیرضا موسوی
زندگانی حضرت ابعاد مختلفی دارد در هر بعدی که انسان عنایت می کند هیمنت و جلالت و بزرگواری این شخصیت بی نظیر را ملاحظه می کند در زهد ایشان اشاره ای می کنیم به نامه ای که حضرت به عثمان بن عفان مرقوم فرموده اند :
من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاك، و از مغز گندم، و بافته هاى ابريشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعامهاى لذيذ بر گزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد، يا من سير بخوابم و پيرامونم شكم هايى كه از گرسنگى به پشت چسبيده، و جگرهاى سوخته وجود داشته باشد، يا چنان باشم كه شاعر گفت: «اين درد تو را بس كه شب را با شكم سير بخوابى و در اطراف تو شكم هايى گرسنه و به پشت چسبيده باشند».نهج البلاغه نامه ۴۵
در عبادت بی نظیر در شفقت و یتیم نوازی مثال زدنی، در عدالت که حدیث آمده: قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّةَ عَدْلِهِ؛علی ـ علیه السلام ـ در محراب عبادت خویش قربانی عدالتش گردید.»
تعبیر دانشمند مسیحی، جرج جرداق.
ودر عین حال شجاعت ایشان زبان زد خاص وعام بود که فرمود:
به خدا سوگند اگر عرب جملگى با هم به پيكار من درآيند بدان پشت نمى كنم .
[نهج البلاغه ، ن 45، ص 971.]
ودر کل به فرموده صفی الدین حلّی- که در قرن هشتم هجری میزیسته است- میگوید:
جُمِعَتْ فی صِفاتِکَ الْاضْدادُ *** فَلِهذا عَزَّتْ لَکَ الْانْدادُ
حضرت امیر علی علیه السلام ویژگی و صفات متضادی در شخصیت ایشان جمع شده در عین حال که به فقراء شفقت ومحبت دارند ،در مقابل کفار و مشرکین بسیار قوی ونفوذ ناپذیر بودند، در عین حال که فقیر بودند اما بخشندگی بی مانند داشتند.
واین دلالت بر عظمت وکمال و والایی این شخصیت بی نظیر می کند زیرا در هر بعدی از زندگی شرایط ایجاد می کند که شخص خود را با آنچه که تکلیف الهی است خود را منطبق کندو احکام دینی و حکم حکومتی را به احسن وجه پیاده کندهرچند که کام خیلی ها را تلخ کند.
خداوند عنایت بکند که در این ایام که مصادف با شهادت حضرت علیه السلام است بتوانیم خصلتی ولو کوچک را الگوی خود وخانواده خود بکنیم چنانچه فرمود مرا با پرهيزکارى و تلاش (براى پاک زيستن) و عفت و پيمودن راهِ درست يارى دهيد» وَلَکِنْ أَعِينُونِي بِوَرَع وَ اجْتِهَاد، وَ عِفَّة وَ سَدَاد).نامه ۴۵نهج البلاغه
#امام_علی
#شهادت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
🖌سؤال:
برای شناسایی استعدادهای حوزوی و پرورششون برنامه ای دارید؟
✍️پاسخ:
شعر که نه
برای شعر فقط انگیزه ما استفاده از ظرفیت شعر و شاعران حوزه است که صفحهای به نام شاعران حوزوی باز کردیم.
برای نویسندگی هم انرژیمون رو گذاشتیم در نثر مطبوعاتی و رسانهای که فضلا را بیشتر به نوشتن میدانی ترغیب میکنیم، در کنارش هم گعده و آموزش هم به صورت قطرهچکانی ادامه دارد.
البته به دلیل خودجوش بودن و جهادیبودن صفحاتمون روند تحقق #پویش_نوشتن که شعار ما در حوزه است به صورت آرام در حرکتیم.
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#فوری اگر حوزهی علمیه استادان و طلبههایش را دست به قلم نکند با لگد دشمن بیدار میشود. #عصر_رسان
.
.
#نجوای_نویسنده
🙏سلام و طاعات قبول
در هفتههای اخیر با رصد و بازدید میدانی از محتوای روشنفکری در تلگرام، مأموریت اصلی منتقدان انقلاب اسلامی را تضعیف دینداری در ایران، اعتبارزدایی نمادها و احکام شرعی در افکار عمومی و شبهه افکنی علیه حوزههای علمیه دیدهایم.
غالب آنان هم نوشتن میدانند، هم میدان رسانه و بازیسازی و هم همراهکردن طیفهای گوناگون جامعه را که شایسته است حوزه علمیه به ویژه شخص آیت الله اعرافی و اعضای شورای عالی حوزه در تحلیل این مسیر پرشتاب و راهکاریابی، تدبیری کنند.
🍂 از ما گفتن!
هشتگهای زیر👇 تزئینی نیست؛ نیاز مغفول حوزه است و ترک فعلهای مدیران تبلیغی و حوزوی کشور.
#عصر_رسانه
#جهاد_روایت
#تبلیغ_مکتوب
#پویش_نوشتن
#تماس_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢حافظه یا آگاهی
✍️ سیدجواد محمدزاده
🔹امیر المؤمنین امام علی علیه السلام در زمان حکومت خود با افزایش مقرری و حقوق به چند برابر اقدام کرد. سکه و زر و سیم را تا دینار آخر برای معاش مردم هزینه می کرد. شبانه آذوقه به منزل فقرا میرساند و یکی از دوران شکوفایی اقتصاد مردم در زمانه حکومت عدل علوی بود.
جامعه مشکلی به نام اقتصاد نداشت. مردم با جنگ با قاسطین و مارقین و ناکثین نیز مسألهای نداشتند.
💥جهل ابر قدرت برای انهدام یک امت است.
📌ابن ملجم مرادی یک نفر نبود بلکه نماد جهل؛ جامعه امام علی علیه اسلام بود. دام جهل؛ شمشیر بر فرق مبارک می نشاند!
معاویه را با صلح حسن بن علی علیه السلام خانه نشین می کند!
حسین بن علی علیه السلام را به مسلخ می کشاند!
امام کاظم علیه السلام را به سیاه چال تبعید می کند!
تکرار واژه ها و ریختن انبوه داده ها در اذهان مردم، همان ساختن هارد ذهنی است و تا آگاهی فاصله از زمین تا آسمان است. «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»
نمونه یک آگاهی
مرد عربى خدمت پيامبر(ص) آمد و از ایشان درخواست آموزش قرآن کرد.«علِّمنى ممّا علّمك اللّه»؛ (از آنچه خدا به تو آموخته به من بياموز).
او را به یکی از یارانش سپرد تا سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ الاَْرْضُ» را تا آخر به او تعليم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت: «تَكْفينى هذه الآيَةُ»؛ «همين مرا كافى است»(يعنى همين آيه آخر سوره: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَه...» مرا كفايت مى كند. مرد عرب خداحافظى كرد و رفت. !
پيامبر اكرم(ص) فرمود: «اِنْصَرَفَ الرَّجُلُ و هُوَ فقيهٌ» ؛(او فقيه شد و بازگشت)
#جهل #علم
#شناخت #آگاهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مقتدرِ مظلوم
🔰شرم بر ما که زندهایم هنوز...
✍️ محمدعلی هراتی
نمیدانم تا حالا شده خبری شنیده باشید، اما دوست داشته باشید که دروغ باشد. دیروز یک همچین حسی داشتم. دوست داشتم اخباری که از #غزه برایمان گزارش میکنند، همگی دروغ باشد.
دیروز اگر مسلمانی از داغ این جنایت جان تهی میکرد، حق بود. مگر کلام مولایمان امیر المومنین علی علیه السلام - وقتی که برایش خبر آوردند که زینت آلات یک زن مسلمان و یک زن غیر مسلمان را به یغماء بردند- را نشنیدیم که فرمودند:
🌷فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِن بَعْدِ هَذا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً.
☘️ اگر به خاطر این حادثه (بسیار دردناک) مسلمانى از شدت تأسف و اندوه بمیرد، ملامتى بر او نیست، بلکه به نظر من سزاوار است. «1»
این روزها باید این قسمت از دعای افتتاح را از عمق وجود و با چشمهایی اشک بار خواند:
🥀اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا «2»
و حرف آخر ما این است:
🔸سوگند به خاک حرم ثار الله
🔹اللهم عجل لولیک الفرج یا الله
📚منابع:
1. نهج البلاغه خطبه27
2. دعای افتتاح
#بیمارستان_شفا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «مردم» کداماند؟
✍️محمدمهدی دستورانی
شما را نمیدانم؛ ولی من به عنوان یک دهههشتادی، به عنوان کسی که دنبال فهم حقیقت و طرف حق است، مطلبی بدجور در ذهنم رژه میرود.
رسانهها و آزادیخواهان، باید چند نفر دور هم به خاطر هدفی مشترک جمع شوند، که اینها نام «مَردُم» را روی آنها بگذارند؟
حتما باید تعدادشان یک عدد خاصی باشد که کمتر یا بیشتر آن، دیگر نام «مردم» نمیگیرد؟ یا حتما باید زمان مورد نظر آنها باشد؟ یا حتما باید هدف مورد نظر آنها باشد و اگر این هدف نباشد، دیگر به آنها نمیگویند «مردم»؟
کاری ندارم که کدام طرف حق است و کدام باطل؛ کدام ظالم است و کدام آزادیخواه؛
ولی این نحوهی مصداقیابی آنها برای مفهوم «مردم» خیلی روی مخم راه میرود.
کافی است که مثلا ۱۰۰۰ نفر از خانه بیایند بیرون و دور هم جمع بشوند و شعار ضد نظام سر بدهند؛ دیگر اینها میشوند «مردم»!
کاری ندارم که آیا سخنشان درست است یا نه؛ ولی آیا نامردی نیست که اینها را بگویی «مردم»، ولی این چند صد هزار نفری که نصف شب از خانه بیرون میآیند، میروند در صحن اماکن زیارتی و خیابانهای اطراف آن و نیز خیابانهای دیگر، آنهم با تمام اعضای خانواده و خانوادگی مینشینند تا صبح بیدار میمانند؛ همگی یک دعا را میخوانند؛ همگی یک کتاب(قرآن کریم) را برسر میگیرند؛ همگی پای صحبت یک طلبه مینشینند.
این بیرون آمدن اینها، بیدار ماندن اینها تا صبح، پای سخنان یک طلبه نشستن؛ یک دعای مشترک را خواندن؛ هیچکدام از این کارها نشان نمیدهد که «مردم» یا تعداد زیادی از «مردم» هنوز پای دینشان ایستادهاند؟
اگر ۱۰۰۰ نفر شعار ضد دین بدهند، میگویید:«مردم دیگر دین را نمیخواهند»، ولی اگر اینهمه آدم (اصلا گیرم تعدادشان هم به میزان همان مخالفان باشد که قطعا اینگونه نیست اگر چشممان را باز کنیم) بیایند و سه شب قدر را در خیابانها تا صبح بیدار بمانند و پای سخنان طلبهای بنشینند و قرآن برسر بگیرند، نمیگویید «مردم هنوز پای قرآن هستند، و از بیدینی بیزارند».
به راستی شما، آزادی را برای کدام «مردم» میخواهید؟ شما پای حرف دل کدام «مردم مینشینید»؟ همهی «مردم»؟
#حرف_دل_دهه_هشتادی
#مردم #آزادی #شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
یادداشت رسانه ای.pdf
79.9K
💥فراخوان یادداشت رسانهای
🇯🇴به مناسبت "روز قدس"
♦️محورها: در فایل پیوستی👆
✅یادداشت ارسالی باید بین 600 تا 1200 کلمه باشد
✅یادداشتهای ارسالی به نام نویسنده، در فضای مجازی منتشر خواهند شد
✅حقالزحمه بنا به تصویب هیئت تحریریه و بر اساس تعداد کلمات تقدیم میگردد
📆مهلت ارسال؛ پانزدهم فروردین 1403
📎ثبت موضوع، ارسال یادداشت و اطلاعات بیشتر👈 @asadi246
🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴🇮🇷🇯🇴
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ قاطعیت مولا
✍️ بابک شکورزاده
یکی از شاخصههای امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در دوران خلافت ظاهریاش، برخورد صریح و موضعگیری قاطعانه و بدون تعارف در برابر خطای کارگزاران میباشد که این مسئله باید الگویی برای حاکمان باشد. در واقع این موضعگیریها، به نوعی امر به معروف و نهی از منکر نیز محسوب میشود که لازمه حاکم اسلامی و آحاد جامعه، متناسب با شرایط خودش میباشد.
🔻نمونهای از این موارد:
نامه به زیاد بن ابیه، جانشین فرماندار بصره
همانا من به راستى به خدا سوگند مىخورم که اگر به من گزارش کنند در اموال عمومى خیانت کردهاى، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت میگیرم که کم بهره شده و در هزینه عیال، در مانده و خوار و سرگردان شوى! والسلام.
نامه 20 نهجالبلاغه
نکوهش یک کارگزار
اما بعد! از تو خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى، پروردگار خود را به خشم آورده و امام خود را نافرمانى و در امانت خود خیانت کردهاى!
به من خبر رسیده که کشت زمینها را برداشته، آنچه را که مىتوانستى گرفته و آنچه در اختیار داشتى به خیانت خوردهاى؛ پس هر چه زودتر حساب اموال را براى من بفرست و بدان که حسابرسى خداوند از حسابرسى مردم سختتر است! والسلام.
نامه 40 نهجالبلاغه
نامه به فرماندارِ اردشیر خرّهی «فیروز آباد» از شهرهاى فارس
گزارشى از تو به من دادند که اگر چنان کرده باشى، خداى خود را به خشم آوردهاى و امام خویش را نافرمانى کردهاى؛ خبر رسید که تو غنیمت مسلمانان را که نیزهها و اسبهایشان گرد آورده و با ریخته شدن خونهایشان به دست آمده، به اعرابى که خویشاوندان تو هستند و تو را برگزیدند، مىبخشى! به خدایى که دانه را شکافت و پدیدهها را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو سبک گردیده است! پس حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیاى خود را با نابودى دین آباد نکن که در این صورت زیانکارترین انسانى. آگاه باش! حق مسلمانانى که نزد من یا پیش تو هستند، در تقسیم بیتالمال مساوى است، همه باید به نزد من آیند و سهم خود را از من گیرند.
نامه 43 نهجالبلاغه
#امیرالمؤمنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_مخاطبان
اگر فردی خارجی (بیخبر از فرهنگهای دینی ایرانی) امشب وارد قم شود از چه علائمی میفهمد که امشب شب خاصی است؟
۱. پرچمهای عزای مردم
۲. صدای مناجات خوانی مساجد
۳. ایستگاههای صلواتی مردمی
۴. لباس مشکی مردم
پ.ن.پ
نقش نهادها و سازمانهای فرهنگی پر رنگ هست!
#قم
#شهر_مذهبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣توصیه مهم استاد طنّاز جهت لیالی قدر📣
✍️بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات، به استحضار برادران و خواهران ایمانی ام می رسانم: از صبح تا الان پیام های زیادی راجع به دستور استاد فاطمی نیا(رضوان الله تعالی علیه), پیرامون شب قدر دریافت نموده و یا در کانال و گروه های بسیاری دیده ام.
همه مومنین عزیز به هوش باشند به صرف انجام چنین اعمالی مشکلات و گره ها وا نخواهد شد. ایشان هزاران توصیه و دستور دارند لکن اینکه یکدفعه همه جا این دستور ایشان وایرال و دست به دست می شود جای بسی تأمل دارد.
آقا،خانم،برادر،خواهر عزیز بنشین عمرت را محاسبه کن، نفست را محاکمه کن، یک سال گذشت ببین چه کردی، چقدر حق الله، حق الناس و حق النفس گردنت آمده، این حساب ها را پاک کن، سپس هر دعا و عملی می خواهی انجام بده.
دلت به فلان دستور و ذکر خوش نباشد. به فلان صوت تقطیع شده که قبلش و بعدش را نمی دانی خوش نباشد. گناه را، حق الناس را، خطاها را حساب کن، محاسبه کن، نفس را به صلابه بکش، آنوقت هر دستوری خواستی انجام بده.
قضیه این وایرال ها مانند همان پیام هایی است که در گروه ها می بینم که می گویند برای تعجیل در فرج فلان سوره و دعا را بخوان، آنوقت همه هم فوروارد می کنند، آقاجان قبل این کارها باید آدم شد، باید گناه نکرد، باید حساب کشید،باید حساب را پاک کرد، آنوقت خود حضرت سراغتان می آید.
آئینه شو جمال پری طلعتان طلب
جاروب کن تو خانه سپس میهمان طلب.
والسلام علیکم
الاحقر شیخ طنّاز
#شب_قدر
#استاد_فاطمی_نیا
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️فرقش را نشناختند؛
فرقش را شکافتند...
▪️#امام_شناسی
✍️محمدجواد محمودی
#نگاشته
#کوتاه_نوشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN