eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
529 ویدیو
184 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💐راه‌اندازی کانال ✅ انتشار آثار نخستین پویش نوشتن؛ 🔆 یادداشت‌های رسیده به جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب علیه السلام منتشر شد. تعداد اثر: ۲۴ یادداشت 🍃البته انتشار نخستین محتوا را با نثر ادبی استاد جواد محدثی آغاز کردیم. به احترام شخصیت و قلم ایشان. ✅ این جشنواره به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد. ⏪ دیگر آثار جشنواره هم در این کانال بارگذاری خواهد شد. 🔽 لینک مستقیم کانال https://eitaa.com/joinchat/2477260908C5a78446aac @HOWZAVIAN
🔹چرا نمی نویسیم؟ با بهتر بگویم چرا نمی توانیم راحت بنویسیم؟ این سوال کم و بیش در ذهن بسیاری از ما وجود دارد؛ اما چه باید کرد؟ 🔸در اولین سه شنبه مرداد 98 و در دهمین جلسه از گعده های یادداشت خوانی، میزبان استاد دژاکام بودیم. نکاتی که ایشان در این جلسه بیان کردند به‌ نوعی پاسخ به این سوال است. 🔸برای نوشتن در یک موضوع دو ابزار لازم است: داشتن اطلاعات و قلمی روان. معمولا همه ما در یک زمینه به اندازه ای اطلاعات داریم که انگیزه ای برای نوشتن باشد. پس در قسمت اول مشکلی وجود ندارد و گره کار در سفتی قلم است. برای این قلم روی کاغذ به راحتی بلغزد و افکار و دانش ما را روی سینه سفید کاغذ بیاورد یک راهکار بیشتر وجود ندارد و آن چیزی نیست جز : نوشتن و نوشتن و نوشتن. البته اگر شروط زیر در آن رعایت شود. کار بست این شروط قلم را به پرواز در می آورد و در این صورت است که می توان مانند آب خوردن در یک موضوع قلم زد. اما این شروط: 1️⃣ هر روز بنویسید هر چند که یک پاراگراف یا حتی یک خط باشد. نوشتن را یک روز هم ترک نکنید. 2️⃣ این نوشته شما محرمانه باشد. یعنی فقط برای خودتان بنویسید. 3️⃣ سعی کنید در همین نوشته جزئیات را ذکر کنید. 4️⃣ در نوشته خود توصیفات را وارد کنید. یعنی حس و حال خود یا ویژگی های محیط را بیان کنید. مانند گرمی و سردی هوا، ناراحتی یا خوشحالی، روشنی و تاریکی و اوصافی از این قبیل. 5️⃣ ترکیب ها و لغات متنوع به کار ببرید. برای این که دایره و ذخیره واژگانی شما زیاد شود، آثار اساتید خوش قلم و متنوع نویس را بخوانید. همچون استادان سید مهدی شجاعی، احمد عزیزی و محمد رضا حکیمی و... . ✍ مجتبی عادل پور @HOWZAVIAN
❌طلبه نشوید اگر می خواهید؛ سوار بر امواج جناج چپ یا راست، بتازید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، سوار بر پورشه در خیابان ویراژ بدهید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، رییس و کارمند بشوید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، مردم دست شما را ببوسند؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، منبر و سخنرانی فرمالیته بکنید ؛طلبه نشوید. اگر می خواهید،اَدا دربیاورید و نقش آدم های مومن را بازی کنید؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، مدرک بگیرید و حجت الاسلام دکتری صدایتان کنند ؛ طلبه نشوید. اگر می خواهید، چین های عمامه را بشمارید؛ طلبه نشوید . اگر می خواهید ، یک زندگی آرام و بی دردسر داشته باشید، طلبه نشوید . 📌 اما اگر ... اگر می خواهید، خودسازی کنید؛ طلبه بشوید. اگر می خواهید عالم و اندیشمند بشوید؛ طلبه بشوید‌. اگر می خواهید، رسالت شناس و قله پیما گردید؛ طلبه بشوید‌. اگر می خواهید، قلب و مغزتان مثل چشمه بجوشد، طلبه بشوید. اگر می خواهید، ارث پیامبر اعظم (ص) نصیبتان شود؛ طلبه بشوید. اگر می خواهید، در لشکر حضرت ولی عصر (عج) پست و مقام بگیرید، طلبه شوید. اگر می خواهید، گره از مشکلات مردم باز کنید؛ طلبه بشوید. اگر می خواهید، انسانی را راه ببرید ، هدایت کنید، بیاموزید؛ طلبه بشوید . اگر می خواهید، معراج معنویت داشته باشید؛ طلبه بشوید . اگر می خواهید، دنیا را بتکانید؛ طلبه بشوید . اگر می خواهید، در صحرای قیامت پرچمدار شوید؛ طلبه بشوید. ✍️ سید جواد محمدزاده پذیرش حوزه‌های علمیه داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز به آدرس WWW.HOWZEH-QOM.IR اطلاعات بیشتری را به دست بیاورند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢اگر دنبال اثرگذاری حقیقی در فضای مجازی هستید... 👈به هفت فرمان رهبر انقلاب به فعالان انقلابی در فضای مجازی توجه کنید: 1️⃣امیدآفرینی 2️⃣بصیرت آفرینی 3️⃣توصیه به ایستادگی 4️⃣توصیه به تنبلی نکردن 5️⃣توصیه به خسته نشدن 6️⃣توصیه به صبر 7️⃣توصیه به حق ✍ تربیت و حکومت @HOWZAVIAN
چه بود حاصل دنیا، اگر اراده نبود؟ اگر امید رسیدن میان جاده نبود؟ من و تو وارث بال پرنده ای هستیم که جز در اوج فلک، هرگز ایستاده نبود تمام عمر به دستش دخیل می بستیم اگرچه طبق سندها امامزاده نبود پدر که نان شبش را به عشق ما اندوخت ولی دریغ که هنگام استفاده، نبود بدون او شب اندوه را چه می کردیم؟ چراغ خانه اگر چهره اش گشاده نبود چراغ خانه زنی بود بی گمان که خدا میان سینه ی او جز صفا نهاده نبود!! به ما اگر گرِهِ سخت زندگی وا شد مگر به برکت این سفره های ساده نبود زمانه سخت زمین زد سواره هایی را که در معیّت شان لشکری پیاده نبود من و تو عالِمِ عشقیم و بی گمان ما را معلمی به جز آغوش خانواده نبود   ✍ زهرا شعبانی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#با_شاعران چه بود حاصل دنیا، اگر اراده نبود؟ اگر امید رسیدن میان جاده نبود؟ من و تو وارث بال پرند
✍ برای نویسنده‌شدن یا میل به نوشتن، هر روز صبح یک شعر و یک یادداشت مطبوعاتی بخوانید... هم نمی‌شود.🙏 🍃 البته بعد از نیایش و قرائت قرآن😊 که برکت کار «نویسنده‌ی متعهد» است؛ عهد با خدا.
🔆 اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! 🔸اندیشه اجتماعی مرحوم علامه مصباح از برخی ویژگی‌های اختصاصی برخوردار است. اهم ویژگی‌های این اندیشه عبارتند از: 🔺بهره‌گیری از رویکردهای چندگانه توصیفی، تبیینی(به‌ویژه در موضوعات روز)،‌ تفسیری(دلیل‌گرایانه و معناکاوانه)، انتقادی(به‌ویژه در تقابل با اندیشه‌ها و جریانات فکری ناهمسو)، اصلاحی، یوتوپینیستی(آرمانی)، توجیهی و مدافعانه؛ 🔺پذیرش دوگانگی فرد و جامعه(یا عاملیت و ساختار و البته اصالت‌دهی به فرد)؛ 🔺اعتقاد به هستومندی جامعه(به مثابه نوعی معقول ثانی فلسفی که برغم فقدان عینیت متحصل خارجی، منشاء انتزاع عینی دارد. منشاء انتزاع آن روابط و مناسبات جاری در میان انسان‌ها در زندگی روزمره است.)؛ 🔺تقلیل جامعه به مناسبات، ارتباطات و کنش‌های متقابل انسانی و پیامدهای قهری ناشی از این تعاملات(از دید استاد، موضوع جامعه‌شناسی چیزی جز روابط و تعاملات انسانی و آثار و پیامدهای آن درگستره حیات اجتماعی نیست)؛ 🔺 اعتقاد به قانونمندی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی(حاکمیت قوانین تکوینی بر پدیده‌ها،‌ رویدادها و تعاملات اجتماعی) و اعتقاد به پویش مستمر جهان زندگی(به تبع گرایش فطری انسان به کمال‌خواهی و تعالی‌جویی نامتناهی)؛ 🔺تلقی جامعه به مثابه نظامی باز و دارای تعامل مستمر با محیط(اعم از محیط طبیعی و محیط‌های فرهنگی – اجتماعی)؛ 🔺بهره‌گیری از روش‌شناسی ترکیبی(تاریخی، مقایسه‌ای، نقلی، اجتهادی، عقلی - برهانی)؛ 🔺دارابودن موضع هستی‌شناسانه توام با موضع ارزشی – هنجاری در مواجهه با واقعیت‌های اجتماعی؛ 🔺عطف توجه قاطع به جنبه‌های عاملی و انسانی و نیم‌نگاهی نیز به جنبه‌های ساختاری؛ 🔺توجه توامان به وضعیت‌های تعادلی و تضادی جامعه(هرچند با ترجیح جنبه‌های تعادلی و کارکردی)؛ 🔺دارابودن موضع متعهدانه، خیرخواهانه و تعهدمندی اخلاقی به آرمانها و مصالح جمعی(در مقابل، ادعای واهی لزوم بی‌طرفی علمی)؛ 🔺تنوع موضوعی و محتوایی مباحث(طرح انبوه مباحث مرتبط با قلمروهای موضوعی و رشته گرایش‌های تخصصی متعدد علوم اجتماعی)؛ 🔺کلان نگری(به جای تاکید بر مسائل و موضوعات معین دارای قیودات زمانی و مکانی) در عین اهتمام به مسائل جامعه ملی؛ اصالت‌دادن به فرهنگ دینی و سنتی (به جای فرهنگ مدرن و پسامدرن)؛ 🔺اعتقاد به نقش کانونی دین/ اسلام در شکل‌دهی و هویت بخشی به نظام شخصیت، فرهنگ، ارکان جامعه اسلامی و راهبری آنها؛ 🔺دارابودن ماهیت غیرانباشتی (اندیشه‌هایی فاقد ارتباط ارگانیک با پیشینه‌های مسانخ خود، و به بیان دیگر، اندیشه‌هایی خلاق و فاقد پیوستگی به یک سنت فکری پرسابقه در اندیشه اسلامی)؛ 🔺مستندگویی و مدلل‌گویی(ارجاع مستقیم به منابع دست اول اسلام یعنی آیات و روایات و استنباطات اجتهادی و برهانی). متن کامل ✍️ سیدحسین شرف الدین @HOWZAVIAN
🔅در تبیین عبارت « زنجیره تواصی » 🔆 بیان شده در فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔷 قطع جریان تواصی بسیار خطرناک است و جوانان به‌عنوان افسران جنگ نرم نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد. 🔹۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🔶مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوه‌نوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل می‌کنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمی‌شود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیده‌اند، او را نگه میدارند و بالا می‌کشند؛ ارتباط و اتّصال، این‌جوری است. تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن؛ این عرض ما با شما است. 🔸 ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ ✍️ کانال امیر احتشام @HOWZAVIAN
گام دوم انقلاب، مبعث جوانان 🔹 بیانیه گام دوم انقلاب، بعثت جوانان است. همچنان که در توضیحات مذکور مشاهده کردید، معنای بعثت با معنای جوان بسیار سازگاری دارند. جوانان بذاته قابلیت برانگیختگی و جوشش و رستاخیز اجتماعی را دارند. در بیانیه‌ی گام دوم مضمون «جوانان باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیت دهند.» سه بار تکرار شده است و بارها جوانان مورد خطاب گرفته است. همچنان که در بعثت، خود نبی تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت را دارد و بعد از بعثت، همین موارد را در اجتماع پیاده می کند، جوانان نیز باید مبانی معرفتی دینی خود را تقویت کنند و در تهذیب اخلاق و معنویت خود به جد تلاش کنند تا بتوانند چون موتور محرکه ای، بدنه عمومی مردم را به حرکت درآورند. در واقع این اراده جوانان با جهت دهی درست است که اراده ملت ایران را به تحرک وا می دارد تا حیات طیبه و تمدن نوین اسلامی را محقق کند. ✍️ حمید عزیزی @HOWZAVIAN
✅جایگاه قالب های هنری و ادبی 🔸قالب‌های هنری و ادبی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر ، برای مربیان و والدین نقش فراوانی دارند. 🔸هنر (خصوصا‌ متون ادبی) یکی از بسترهای مهم برای تربیت غیر مستقیم می‌باشد. 🔸شعر، تمثیل، داستان کوتاه، رمان و.. می‌توانند یک محتوای مهم بینشی تربیتی را در وجود نوجوان ماندگار کنند. 🔸تصویر سازی و راه اندازی تخیل، زمینه سازی تفکر، مستمر سازی مطالب، حس آفرینی و ایجاد حرکت، از مزیت‌های بهره گیری از قالب‌های ادبی‌ست. 🔸گاهی اوقات یک تک‌جمله دقیق و نقطه‌زن که در موقعیت مناسب برای نوجوان گفته می‌شود تا مدت‌ها او را راه می‌برد. ⭕️ درصددم تا هرمدت یک‌بار در این کانال نمونه‌هایی از متون موثر ادبی را با تحلیلی کوتاه بارگذاری کنم. ✍️ مجتبی وافی @HOWZAVIAN
💠 نویسنده متعهد کیست؟ نويسنده‌ متعهد در ایران فردی است كه‌ تمام هم و غم خود را مصروف طرح مبانی‌ اخلاقي‌ و معنوي می‌کند و منطبق با نظام فکری حاکم بر ایران، هنجار‌ها و باورهای ملی و مذهبی آثار خود را قوام می‌بخشد. معنويت‌ در داستان ‌نويسنده متعهد‌ به‌نوعی خط و مش طرح داستان را تعیین می‌کند و مي‌تواند روش درست زندگي‌کردن‌ را پيش‌ چشمان‌ مردم‌ نمايان‌ سازد. او به‌خوبي‌ مي‌داند كه‌ انسان‌ نيازمند مطالعه‌ داستان‌هایی با مضامین اخلاق‌گرایانه است‌، پس‌ بايد از اين‌ ابزار به‌ نحو احسن‌ استفاده‌ كند تا مفاهيم‌ ارزشمند معنوي‌ را تبليغ‌، و مردم‌ را از مسایل‌ غيراخلاقي‌ دور سازد. اصولاً توجه‌ به‌ خالق‌ جهان‌ هستي‌، مي‌تواند سرچشمه‌ مناسبي‌ براي‌ طرح‌ مضامين‌ ادبيات‌ معنوي‌ باشد. نگاه‌ هنرمندانه‌ به‌ عوالم‌ ماورايي‌ و خالق‌ اين‌ عالم‌ و طرح‌ مسایلي‌ از اين‌دست‌ در قالب‌ داستان‌، مي‌تواند ادبيات‌ داستاني‌ معنوي‌ خوانده‌ شود. در اين‌راستا مي‌توان‌ دو نوع‌ گرايش‌ براي‌ ادبيات‌ معنوي‌ و داستان‌ معنوي‌ قایل‌ شد: يكي‌ گرايش‌ مادي‌؛ كه‌ مي‌بايست‌ حول‌ محور انسان‌، جامعه‌ سالم‌ و مباحث‌ و مضامين‌ اخلاقي‌ و معنوي‌ باشد. ديگري‌، گرايش‌ به‌ ماورا و عالم‌ پس‌ از مرگ‌. در هر دو گرايش‌، نوع‌ تفكر و انديشه‌ حاكم‌ بر ادبيات‌ الهي‌ است‌ و مي‌تواند بازگوكننده‌ مضامين‌ معنوي‌ باشد. برخي‌ معتقدند داستان‌ مي‌تواند تصور خواننده‌ را نسبت‌ به‌ جهان‌ واقعيت‌ها تغيير دهد. درواقع‌ داستان‌ مي‌تواند به‌ كشف‌ حقايق‌ بپردازد، از روي‌ دست‌ حقايق‌ تقليد كند و حتي‌ حقايق‌ جهان‌ هستي‌ را توجيه‌ كند. بدين‌ترتيب‌ است‌ كه‌ عده‌اي‌ بر اين‌ باورند كه‌ ميان‌ داستان‌ و حقيقت‌، همواره‌ پل‌ ارتباطي‌ بسيار قوي‌ و پايداري‌ وجود دارد. اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ پيروان‌ داستان‌نويسي‌ مدرن‌، به‌ چنين‌ اصولي‌ پايبند نيستند. آن‌ها يا به‌ قالب‌ و فرم‌ اثر توجه‌ دارند و يا بر آن‌اند كه‌ مخاطبان‌ خود را با عوالم‌ گنگ‌، غيرقابل‌حس‌ و يا توهمات‌ بي‌اساس‌ درگير سازند. آن‌ها بيشتر به‌ عدم‌قطعيّت‌ ايمان‌ دارند و نسبي‌گرايي‌ را رواج‌ مي‌دهند. در داستان‌هاي‌ مدرن‌، خواننده‌ همواره‌ در لامكان‌ها و لازمان‌ها قرار مي‌گيرد. ✍️ کامران پارسی‌نژاد در قدس آنلاین 🌻دوستان تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نوقلم‌های حوزوی
فصل_پیامبر_اعظم_کتاب_انسان_250_ساله.pdf
4.35M
دانلود👆 یک فصل از کتاب انسان 250‌ ساله 🔻پیامبر مهربانی ها را چقدر می شناسیم؟ 💠بخش مهم کتاب انسان ۲۵۰ ساله به «پیامبر اعظم(ص)» پرداخته که شامل بیانات رهبر معظم انقلاب است. @HOWZAVIAN