🔶 فابینگ چیست و چگونه روابط اجتماعی و شخصی ما را تهدید میکند؟
وقتی از سرکار خسته به منزل بر می گردید و سر میز یا سفره شام همسر یا فرزند شما سرش را در گوشی تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ می دهد گرفتار فابینگ هستید.
وقتی در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه یا فامیلی بعد از سلام و احوالپرسی اولیه هر کس به گوشی همراهش مشغول می شود گرفتار فابینگ هستید. وقتی که در روابط عاطفی و زناشویی با شریک یا همسر خود به کافه ای رفته اید یا در منزل نشسته اید و یکی از شما مدام گوشی تلفنش را چک می کند گرفتار "فابینگ" شده اید.
متن کامل
✍ عصر جدید، عصر رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴نظر آیتالله بروجردی در مورد ولایت فقیه چه بود؟
🔵مرحوم آیت الله بروجردی معتقد بود؛
ولایت فقیه، جزء امور قطعیهای است که در اثبات آن به مقبولهی عمربن حنظلة نيازی نیست.
در کتاب "البدر الظاهر فی صلاة الجمعة و المسافر" ص ۵۷، که تقریرات درس خارج ایشان است آمده:
«… و بالجمله كون الفقيه العادل منصوبا لمثل تلك الامور المهمه التى يبتلى بها العامه مما لا اشكال فيه اجمالا، بعد ما بيناه، و لايحتاج فى اثباته الى مقبوله ابن حنظله، غايه الامر كونها ايضا من، الشواهد».
خلاصه اینکه بعد از ادلهای که بحث شد، منصوب بودن فقیه از ناحیه امامان معصوم برای اموری که تدبیر مسلمین میباشد، اجمالا بلا اشکال است و در اثبات آن به مقبوله عمر بن حنظلة(یکی از ادله مشهور مورد استفاده در بحث ولایت فقیه) احتياجی نیست و نهایتا این مقبوله شاهدی بر این مساله است.
✍ سنگر اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
💐کانال طنزنویسان حوزوی آغاز به کار کرد.
😁 پرداخت طنازانه به فرهنگ، اقتصاد، سیاست، خانواده و سبک زندگی
😘 با #طنزک بخندیم و بیندیشیم و بیاموزیم.
اینجا را کلیک بفرمایید 👇👇👇
..................... @tanzac ............
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 نقد و بررسی سه فیلم راهبه و احضار ۱ و ۲
🔹 غسل تعمید شستشوی بچه یا غیر آن با نیّت و اسم«پدر پسر و روح القدس» است.
مبنای چنین غسلی، فرمان حضرت عیسی علیه السلام به حواریون بود که به نام پدر پسر و روح القدس، غسلی به نام تعمید نمایند. (انجیل متی، باب ۲۸، آیات ۱۹ و ۲۰).
🔸اینکه در برخی فیلم ها مثل نفرین لایانورا و ... وانمود می شود افرادی که به شکلی خاصّ کشته شده یا دیگران را به قتل می رسانند و نفرین شده هستند، شیطان میتواند از آن ها سوء استفاده نموده و از طریق آن ها نفوذ کند، امری نادرست است؛ چراکه شیطان در برزخ صعودی راه نداشته تا چنین کاری را انجام دهد، البته اینکه روح وابسته به کثرات عالم دنیا در نشئه برزخ متحیر است، صحیح است.
🔗 متن کامل
✍ مهدی درستی
#هالیوود
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مقاله دو گانه جمهوری و حکومت عباسعلی مشکانی.doc
385K
🔴 نگاهی انتقادی بر دوگانه جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی
✍ مقالهای از عباسعلی مشکانی سبزواری
احتمال دارد کسانی که از دوگانگی حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی سخن به میان میآورند، «جمهوری اسلامی» را با «دولت اسلامی» خلط کرده باشند. فیالواقع در نظام سیاسی کنونی ایران آنچه قابل تغییر و تحول است، «نظریه دولت» است؛ چنانکه در طول انقلاب اسلامی شاهد تغییر و تحول در این عرصه از نظام پارلمانی به نظام ریاستی بودهایم و هم اکنون نیز سخن از تغییر و یا اصلاح و ارتقای «الگوی دولت» در میان است. «جمهوری اسلامی» اما به جهت اینکه به عنوان «نظریه حاکمیت» نظام سیاسی اسلام به شمار میرود، جزو ثابتات بوده و قابل تغییر نیست. در صورت صحت این احتمال، در واقع سخن از تغییر و تبدیل «الگوی دولت» در میان این و نه جایگزینی حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی، که دوگانهای موهوم و غیرواقعی است.
جمعبندی و نتیجهگیری: بر اساس آنچه گذشت:
۱- ادعای دوگانگی بین حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی معنا ندارد و نسبت این هر دو عینیت و یگانگی است و تنها الگوی حکومت در اسلامی، چه در عصر حضور و چه در عصر غیبت، «الگوی مردم سالاری دینی/جمهوری اسلامی» میباشد.
۲- در اندیشه و فقه سیاسی اسلام و تشیع و نیز بیان و بنان امامین انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز، اثری از این دوگانگی مشاهده نمیشود.
۳- در مورد مدعیان این دوگانگی، دو احتمال وجود دارد: الف) فهم غلط و ناصحیح از مفهوم و ماهیت «جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی»؛ ب) خلط بین «نظریه حاکمیت» و «نظریه دولت» در ساختار نظام سیاسی اسلام.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقد_و_نظر
🔻شخص، فقط وقتی در صدد توجیه خود بر میآید که متهم شده باشد.
هنوز ندیدهام کسی دوره بیفتد خودش را توجیه کند، جز آنکه پیشاپیش احساس کند در معرض اتهام است.
#یاکوب_تاوبس
#الهیات_سیاسی_پولس
پینوشت:
مسأله مشروعیت، در فضایی مطرح است که امری انکار شود.
انکار در بطنِ خویش، اتهام را به همراه دارد.
نهادهای دینی و سیاسی در ایران، مدتی مدید و به شکلی جدی با چالش مشروعیت دست و پنجه نرم میکنند.
تغییر در سبک دینداری توده از سویی و جوانهزدن قرائتهای دیگری از فقه برای عبور از بحران سیاسی، نهادهای کلان حوزوی و حاکمیتی را به تکاپو واداشته است. با این حال من به این اصلاحات، (اگر بتوان نام اصلاح را بر آن گذاشت) خوشبین نیستم.
تجربه این سالها به من میگوید، ساختارهای دینی _ سیاسی به دلیل درهم تنیده شدگی که از مشروطه به این سو بر آن تاکید شده (به ویژه با جمله معروف سیاست ما عین دیانت ماست و یا ایجاد، کشف و یا صورت بندی جدید ابواب فقهی نظیر باب سیاسات در کنار عبادات و معاملات) هردو به یک میزان دچار «بحران مشروعیت» شدند.
این مشروعیت زدایی که از «امر سیاسی» و با تناقضات رفتاری سیاستمدارن در برخورد با مسائل مختلف آغاز شد، به سرعت خودش را تا «تقدسزدایی» از «امر دینی» کشانده و هر دو ساحت را به چالش طبیده است.
اینکه انگشت اتهام را به سمت فرد، نهاد یا ساختار نشانه بگیریم، مشکلی را حل نمیکند. «مسولیتپذیری» که متاسفانه به کرات مورد استفاده قرار گرفته و به نرخ شاه عباسی تبدیل شده، واژه حائز اهمیتی است.
در «فقه وظیفه محور» سویه مسولیتپذیری، مبتنی بر «منطق حجیت معذریت و منجزیت» به مسلخ کشانده شده و کسی حاضر به پذیرش مسولیت خویش نیست. از این روست که در هر پست و سمتی، مسولان فعلی از خود سلب مسوولیت کرده و مسوولین سابق نیز سلب اختیار!
این رویه مادامی که اصلاح نشود، نتیجهای جز شتاب قطار فروپاشی در پی ندارد. و اولین قدم در مسیر فهم و سپس حل مشکلات، تواضع در فهم، ترویج اخلاق مسوولیت و بازنگری در منطق حجیت است. (به مرور در این باب خواهم نوشت)
✍ محمد رایجی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_یادداشت
❓کدام رفراندوم؟
آقای روحانی؛ اگر ترس از کرونا ندارید، کافیست در خیابان های شهر، مردم ایستاده در صف مرغ را مشاهده کنید، که در این صورت از زبان آنان خواهید شنید : اگر هم نیازی به رفراندوم باشد، همه پرسی " بی کفایتی این دولت" باید برگزار شود.
ادامه در کانال ✍ امین محمدلو
.............................................
🗒 رفراندوم لازم نیست، اصلح لازم است
مشروعیت سیاسی به معنای «شرعی بودن» و «مطابق شریعت» نیست. بلکه مشروعیت ویژگی یک نظام است که حکومت بهواسطه آن ویژگی حکمرانی خود را برحق و قانونی میداند و مردم نیز فرمانبرداری از آن را وظیفه خود میداند. (پرسشها و پاسخها، ص 10. ولایتفقیه و حکومت اسلامی در منظر امام خمینی ص 91)
این تفکر، مبنای اصلی انقلابی است که در سال ۱۳۵۷, به پیروزی رسید و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، با تأیید ۹۸/۲ مردم ادامه پیدا کرد.
در همان سال این شائبه وجود داشت که وقتی مردم قائل به انقلاب اسلامی هستند، این #رفراندوم به چه علت شکل میگیرد؟
ادامه در خبرگزاری رسا
✍ زهرا نجاتی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️سیزده بدر
🔹سیزده بدر یکی دیگر از مناسبت های آیینی و رسوم کهن اقوام ایرانی است. بارزترین جلوه رفتاری عموم در حلول این روز رفتن به دامن طبیعت است. طبیعت تجلی آیات بی شمار تکوینی خداوند و منبع بسیار غنی و سرشار از ظرفیت ها، امکانات و ملزومات متنوع زیستی در این عالم خاکی است که همه موجودات از جمله انسان به فراخور نیاز می توانند از انعامات بی کران آن بهره گیری کنند.
🔸 احتمالا فلسفه انتخاب این روز در تقویم ایرانیان برای رفتن به دل طبیعت، امکان یابی بیشتر برای لذت بردن از مشاهده آثار صنع و جلوه های رنگارنگ هستی، تامل در آیات آفاقی خداوند، شکرگذاری بواسطه در اختیار داشتن این گنجینه عظیم و ثروت بی بدیل و تجدید شونده، بازخوانی وظیفه و تعهد اخلاقی خود در قبال این مادبه الهی و سفره دامن گستر و پرزرق و برق خداوند است.
🔹طرفه اینکه ما اگرچه خود را در مقایسه با اجداد و اسلاف خویش عاقل تر و بالغ تر می پنداریم، اما بعضا سخیف ترین تلقی و تفسیر را از سنت های نیکوی آنها به دست می دهیم. اعتقاد به بدیمنی این روز، به آب دادن سبزه ها، گره زدن علف، التزام به مصرف خوراکی های خاص و سرگرمی های کودکانه بخشی از این سوء تفسیرهاست.
🔸در ایران بعد از انقلاب، با عطف توجه به همین پیشینه، سیزده بدر «روز طبیعت» نام گرفت. پیام تلویحی این نام گذاری احیای باورها و ارزش ها فوق و قدردانی از طبیعت و طبیعت آفرین است. بی شک، رفتن به دامن طبیعت با این انگیزه و هدف بسیار ممدوح و مستحسن و متقابلا تخریب طبیعت و آلوده سازی محیط زیست بسیار مذموم و مستقبح خواهد بود.
🌹 ما باید همواره از گذشتگان خردمند خویش به واسطه بنیادگذاری این قبیل رسوم هوشمندانه قدردانی کنیم واز رسوم تحریف شده و تاریخ مصرف گذشته آنها بی مهری جوییم.
✍️ سیدحسین شرف الدین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#جمعه_ی_انتظار
عاشقی درد قشنگیست، خدایا تسلیم
سر و جانم به فدای قدم مولایم
مولای غریبم
زبانها و قلمها با تواَند
ولی دلها نه
که اگر بود تا بهحال
فرج حاصل شده بود
روزگاری نیز
قلمها با جدتان حسین علیه السلام بود
و نوشتند که بیا اما...
اگر دلها با او بود عاشورایی به پا نمیشد
جمعه ها شعر من انگار تو را می خواند
قلم و کاغذ و خودکار تو را می خواند
✍️ رمضان قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه:
✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الله فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الله فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ الله الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ
متن کامل در ✍️ ساحل صیحفه سجادیه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#مانع_تراش_ها
🔻برای مانعزدایی باید مانعتراشها را بشناسیم و دست از پشتیبانی آنها برداریم.
♦️آنها در برجهای لاکچری، مردم مردم میکنند.
📛 از دوازده فروردین ایران اسلامی نان میخورند؛ اما سیزده را در جنگلهای انحصاری شمال و ویلاها میچرند.
📌 به حامیان سیاسیشان قاه قاه میخندند و برای گربهها و سگهای زینتیشان شکلک در میآورند.
#دانه_درشت
#مسئول_خائن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📺 #گاندو نیمهکاره تمام شد
🔹امشب در اواسط نمایش گاندو ۲، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت. همزمان مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش گاندو خبر داد.
🔹مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده بود که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمتهای بعدی آن به بعد از انتخابات موکول شد.
پ ن: گاندو را می توان سریالی در تراز گام دوم انقلاب نامید به چند دلیل:
🔹 #اول اینکه توانست مردم را با حقایق امنیتی و استراتژیک نظام آشنا کند و مباحث راهبردی به معنای واقعی کلمه از غربت در آمدند.
🔹#دوم اینکه توانست نقد حرفه ای و مستند را به تصویر بکشد و نقادی جسورانه را که سوپاپ اطمینان نظام و انقلاب است استارت بزند.
🔹#سوم اینکه صدا و سیما را که بایستی دیده بان انقلاب باشد ولی از این ماموریت اصیل، بدلیل محافظه کاری ها و کج سلیقه ها در تعلیق برخی برنامه ها یا حذف برخی شخصیت های انقلابی رسانه دان فاصله گرفته بود، تا حدودی به مسیر اصلی باز گرداند.
اساسا وقتی #گفتمان_نقد در دستان بچه های انقلاب باشد، پلشتی ها و ضعف ها و اشتباهات و حتی خیانت مسئولین، باعث غرش و نارضایتی و افسردگی #افکار_عمومی نمی شود که باعث تحرک، امید آفرینی و مطالبه گری و انتخاب اصلح خواهد شد.
✍️علیرضا محمدلو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN