🌱 وَ فَدَیناهُ بِذِبحِِ عَظیمِِ
🔸 از امام رضا(ع) نقل شده است که وقتی ابراهیم(ع) موفق به ذبح اسماعیل نشد، دستور رسید که گوسفندی را به جای او ذبح کن. ابراهیم آرزو کرد که ای کاش میتوانست اسماعیلش را ذبح کند تا به سختترین مصیبتها مبتلا شود و به بالاترین درجات ثواب برسد.
وحی رسید ای ابراهیم!
🔻محبوبترین خلق خدا نزد تو کیست؟ عرض کرد حبیب تو محمد(ص).
🔻 آیا او را بیشتر دوست میداری یا خودت را؟ بارالها! او را بیش از خودم دوست میدارم.
🔻پسر او را بیشتر دوست داری یا پسر خودت را؟ پسر او را.
🔻 ذبح پسر او بر تو سخت تر است یا ذبح پسر خودت؟
ذبح پسر او دلم را بیشتر می آزارد.
🔹 در این هنگام جبرئیل برای ابراهیم روضه خواند که ای ابراهیم! پسر پیغمبر خاتم را ذبح خواهند کرد همچنان که قوچ را ذبح میکنند...
این مصیبت بر ابراهیم(ع) بسیار سنگین آمد و از شدت حزن، فراوان گریست. نداء رسید ای ابراهیم!
این بی تابی تو بر حسین را به جای بی تابی بر ذبح فرزندت حساب میکنیم و تو با گریه بر حسین(ع) به آن بالاترین ثوابی که انتظارش را داشتی رسیدی.
و این است معنای آیه
وَ فَدَیناهُ بِذبحٍ عَظیمٍ
👈 القصّه، وعده ای که ابراهیم کرده بود، در کربلا محقق شد.
مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی او به جا آورد
✍ دقیقهای درنگ
#امام_حسین
#کربلا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟
✍ محمدصادق ناطقی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در خبرگزاری حوزه نوشت:
پسر نوح در پاسخ به پدرش که وعده طوفان سهمگین را به او دادهبود، یک راهکار بسیار منطقی و عقلایی بیان کرد و گفت؛ من به قلهکوه میروم و آنجا از بلا و عذاب الهی که سیل و طوفان است در امان خواهم بود...
قوم عاد، ثمود و لوط نیز دلخوش بودند به خانههای مستحکم و توانمندیهای مادی خود...
فرعون، نمرود، قارون و ... نیز، قدرت و ثروت را مانع اثربخشی عذاب و دلیل قطعی دفع بلا میدانستند...
اما شد آنچه شد...
«وَ لَقَدْ أَهْلَکنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیناتِ وَ ما کانُوا لِیؤْمِنُوا کذلِک نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»
یونس ۱۳
ما امتهای پیش از شما را هنگامی که ظلم کردند هلاک نمودیم، در حالیکه پیامبرانشان دلایل روشنی برای آنها آوردند، ولی آنها ایمان نیاوردند، این گونه مجرمین را کیفر میدهیم.
اگر ما کرونا را یک بلای جهانشمول بدانیم، باید راهکارهایمان برای مقابله با آن بسیار متفاوت از آنچه هست، باشد.
ماسک و استفاده مدام از الکل و بستری در مجهزترین بیمارستانهای جهان و واکسیناسیون عمومی، میتواند در حد راهکارهای پسر نوح برای مقابله با بلا باشد...
گویا در قوم نوح هم ستاد مقابله با طوفان شکل گرفت، و پروتکلهای چندگانهای اعلام شد؛ درها را محکم ببندید، پنجرهها را استحکام ببخشید و به ارتفاعات بروید و ... بله برای مقابله با طوفان همه این راهکارها منطقی به نظر میرسد اما بلا و عذاب الهی یک خرق عادت است، متفاوت تر از بقیه بیماریها و طوفانها و زلزلهها و ...
ویروس کرونا چه یک مسئله بیولوژیکی و دستساز بشر باشد و چه نباشد ، امروز تبدیل به یک بلای عمومی گشته است که متخصصین به صراحت درباره اثربخشی داروها و حتی واکسنها نیز اعلام تردید میکنند...
بلایی که شما از آن در هیچ اجتماعی در امان نیستید و عزیزترین افراد خانواده شما میتوانند عامل انتقال عذاب الهی به شما شوند و یا به عکس، شما مامور انتقال ویروس به عزیزان خود باشید...
آمریکا و اروپا و افریقا و آسیا ندارد، ثروتمند و فقیر و عادل و فاسد نمیشناسد، بلای الهی که نازل شود تر و خشک را با هم میسوزاند...
در این زمان لازم است پروتکلها را ارتقا ببخشیم و با آسیبشناسی و ریشهیابی دقیق به مقابله با کرونا برخیزیم...
نگارنده از بیم اینکه دمکراسی دیکتاتورانه غربی، ما را متهم به تحجر نکند، همان غربی که هر صدای غیر از هم صداهای خود را در حلقوم خفه میکند و هر آنچه با مبانی مادی آنها سازگار نباشد را سفاهت می پندارد...
و همچنین به جهت امتثال امر مقام معظم رهبری که خطاب به عزاداران حسینی فرمودند: "نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود"
سخت معتقد هستم که حتی با فرض بلا دانستن کرونا، رعایت همه پروتکلهای بهداشتی ضروری است اما یک دستورالعمل اساسی و شفابخش نیز باید به آن اضافه نمود...
همان دستورالعملی که حکیم و پیر فرزانه قوم فرموند و ما از آن غافل ماندیم...
دعای هفتم صحیفه سجادیه، تضرع به درگاه الهی، توبه و استغفار برای دفع بلا...
امیرالمومنین فرمودند : خداوند به خاطر دو چیز بلا و عذاب را از مسلمانان دور میسازد، که یکی را از دست دادیم و یکی باقی مانده است
آنچه مانع عذاب خداوند بر مسلمانان بود و از دست رفت، پیامبر اسلام بود که از میان ما رحلت فرمودند و آنچه عامل دفع بلا است و همچنان باقیست توبه و استغفار است...
پس باید دست به آسمان بلند کنیم و با تضرع به درگاه خدا همه با هم بخوانیم
اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد...
حداقل زمانی که تمام تدابیر مادی بشری در امری درمانده میشوند، ضروری به نظر میرسد که به ابعاد معنوی و ماورای نیز بیاندیشیم و از خود سوال کنیم
آیا کرونا یک بلای جهانشمول است؟؟
غرض از این یادداشت کوتاه، اثبات بلا بودن کرونا و یا ناتوانی داروهای در درمان این بیماری نبودهاست، فقط میخواستیم تلنگری باشیم برای متفاوت اندیشیدن به مسئله مبارزه با کرونا ، انشاءالله محققین ارجمند درباب بلا بودن کرونا و شقوق آن بیشتر بنویسند و مبلغین گرامی و دلسوزان جامعه درباره این امر بیشتر روشنگری بنمایند.
#کرونا #واکسن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 صدهزار آفرین به این بانو
✍️ محمدتقی عرفانیان، عضو تحریریه مدادالفضلاء
گفت: "چادر لباس ملی ماست"
مقتدای حکیم و فرزانه
بر سر بانوان ما چادر
افسر عزتی است شاهانه
صدهزار آفرین به این بانو
که در این عرصه پرچمش بالاست
در کفش پرچم سهرنگ وطن
بر تن او لباس ملی ماست
هم عزیز است و هم سرافراز است
زیر سرخی پرچم ایران
در شب تیرۀ فساد و ستم
میدرخشد چو ماه در میدان
چادر او حجاب ایرانی است
سربلندی و عزت همه است
احترامی به خون پاک شهید
یادگار نفیس فاطمه است
چه شکوهی که پرچم ایران
در کف بانویی چنین باشد
عشق این پرچم سهرنگ عزیز
با دل و جان ما عجین باشد
شرح سبز و سفید و سرخش صلح
وصف سبز و سفید و سرخش خون
روح سبز و سفید و سرخش عشق
میهنم لیلی است و ما مجنون
📸 #ساره_جوانمردی هم با شکستن رکورد جهانی در بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو به #نشان_طلا دست یافت، و هم در مراسم پایانی این بازیها پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود و با #حجاب ایرانی ـ اسلامیاش بیش از پیش درخشید 🇮🇷
#شعر #ادبیات
#المپیک #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌یک گزارش و دو نکته
✍️ علی اسفندیار، دبیر تحریریه مدادالفضلاء
1️⃣ روزنامه کیهان از اقدام طلاب جهادگر و نیروهای جهادی قم در ایام کرونا، گزارشی منتشر کرده است؛ این حرکت رسانهای جای تقدیر و تجلیل دارد، امیدواریم جهاد علمی و اجتماعی حوزه از چشم و قلم رسانههای عمومی و بزرگ کشور نیفتد.
2️⃣ در زمانی که روایتهای مختلفی از فعالیت حوزههای علمیه و دانش آموختگان آن، در فضای رسانهای و مجازی منتشر میشود، جا دارد روایتگری مطبوعاتی از سوی حوزه علمیه به عنوان یک #مسألهی کلیدی پرداخته شود، در این مسیر نیاز به مرکز تخصصی تربیت طلاب رسانهای است؛ طلبه مدیرِ رسانه، طلبه سردبیر، طلبه خبرنگار، طلبه گزارشگر و ... .
سیاستگذاران حوزه علمیه به خوبی میدانند با راهاندازی یک خبرگزاری و هفتهنامه نمیتوان در معرکه #جنگ_روایت_ها سربرآورند چه رسد به این که در این میدان بازیگری کنند و نقشآفرین باشند.
گام دوم انقلاب آمد و هنوز برای تربیت و حمایت طلاب گزارشگر و خبرنگار، از طرف شورای عالی حوزه فکری نشده است تا جبهه روایتگری تقویت و پویا شود و از روایتهای حوزوی و دینیِ بیبیسی و سیانان پیشی بگیریم.
🔗 گزارش کیهان را میتوانید اینجا بخوانید.
#رسانه #مدیریت_رسانه
#ادبیات #مطبوعات #کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎کانون فرهنگی تبلیغی «مدادالفضلاء» و دغدغه پویش همگانی طلاب برای نوشتن
📌حوزویها درباره چه مسائلی فکر میکنند و مینویسند، دغدغه اصلی آنان چیست؟
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
📢 فرصتی برای ارزیابی، داوری و نشر یادداشتهای نخبگان و نویسندگان حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
🏆قوریِ عزتِنفس
✍️ مرضیه رمضانقاسم
خانمها وقتی از همسر تقاضای پول کنند ولی آبی از دست همسرشان نَچِکد، به دنبال دست و پا کردن کار درآمدزائی برای خود هستند و اگر تیرشان به سنگ بخورد و موفق به کاریابی نشوند، آخرین تیر خلاصشان این توصیهی مادرانه است که زیرِگوشِ دخترشان زمزمه میکنند: دخترم! دَرسَت را خوب بخوان به جائی برسی تا مثل من دستت مقابل همسرت دراز نباشد.
ای کاش مادران به جای تشویق دختران به اشتغال، پسرانشان را به مدیریت صحیح هزینههای زندگی توصیهمیکردند، تا بانوان سرزمینمان مجبور نباشند برای مبلغی ناچیز شخصیت خود را پائین آورند و با لبیک نگفتن همسر روحشان جریحهدار شود، همچنین مجبور نشوند اشتغال به شغلهائی داشتهباشند که برازندهی یک بانو نیست و ساعات طلائی که باید در کنار فرزندان سپری کنند را در بیرون از منزل تلف کنند.
♦️ یادش بخیر بچهتر از الان که بودم، علاوه بر پول توجیبیِ ماهانه و هفتگی که از مامان و بابا میگرفتم، مادر یک قوری در ویترین منزل گذاشته بودند تا هرگاه پول لازم داشتیم به کسی رو نزنیم و از قوری قرض بگیریم.
من برای خرید کادوی روز پدر و مادر، از پسنداز شخصی خودم خرجمیکردم و اگر مبلغی کسری داشتم، از قوری میگرفتم و به موقع قرضم را ادا میکردم.
ایکاش همهی خانهها قوریِ عزتنفس داشت.
#حقوق #اخلاق
#خانواده #سبک_زندگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_شاعران
یک خط برای روضه گودال کافی است
زینب چه دید وقت ملاقات؟ بگذریم
✍️ سیدمحمدمهدی شفیعی
#صفر
#امام_حسین
#اربعین #کربلا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 «فرار از زندان» بدون تخیلهای هالیوودی
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸فرار هالیوودی اما واقعیِ شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، بار دیگر پوشالی بودن و ضربه پذیری این رژیم را به نمایش گذاشت و بلوف گنبد آهنین، انگاره چهارمین ارتش دنیا و هیاهوی رسانهای اشغالگران را به چالش کشید.
🔸بسیاری از تحلیلگران معتقدند امروز سطح چالش رژیم صهیونیستی از موشک نقطه زن به تونل و به محل سکونت سران تلاویو رسیده است؛ به تعبیر دیگر سران این رژیم به جای وادار کردن ملت فلسطین به تسلیم، به فکر اِشراف اطلاعاتی و امنیتی جریان مقاومت در خانهها و کاخهای خود هستند.
🔸مهندسی عملیات موفق و کماندویی جریان مقاومت در داخل امنیتی ترین زندان اسرائیل، پیامدهای داخلی و بینالمللی به دنبال داشته و مایه ترس و بی آبرویی این رژیم و موجب شادی و امید مردم فلسطین شده است.
🔸فرار اسرای فلسطینی علاوه بر شکست امنیتی و بی اعتبار کردن رژیم صهیونیستی، نمایش هماهنگی گروههای مقاومت فلسطین از جنبش فتح و جهاد اسلامی گرفته تا جریان مقاومت در جغرافیای منطقه است که به نظر میرسد تغییر این محاسبات و معادلات، پیامد سنگین این شکست برای محور صهیونیستی باشد.
🔸همان گونه که «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم، موضوع فرار اسرای فلسطینی را رسوایی امنیتی برای اسرائیل خوانده و خطاب به سران این رژیم مینویسد: وقتی دشمن شما (جریان مقاومت) شروع به تحقق پیروزیها، یکی پس از دیگری میکند و شما دائما از شکستی به شکست دیگر وارد میشوید، پس بدانید که پایان دوره شما بسیار نزدیک است.
#فلسطین
#اسرائیل_غاصب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟!
بخش اول
✍️ محمدمهدی احسانیفر
پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید.
در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام.
۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد.
۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست.
۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود.
۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟
۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است!
#نقد
#شبکه_پویا
#رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
معرفی کتاب👇👇
📘«منطق شناخت شبهه» در بازار نشر
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
اثر حاضر، محصول تلاشهای استاد حکیمیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در سالها تدریس و برگزاری کارگاهها و کلاسهای «شبههشناسی و جریانهای تولیدکننده شبهه» بوده که در سراسر کشور برگزار شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب براین باور است که تمامی پرسشها و شبهاتی که در طول تاریخ بشر شکل گرفته، ناشی از محدودیت آگاهی انسان نسبت به امور مختلف بوده است؛ بنابراین، عامل اصلی ایجاد شبهه، محدودیت آگاهی است.
کتاب یادشده در شانزده درس تنظیم شده که مؤلف به طور خلاصه در مرحله اول به شناسایی مفهوم پرسش، سؤال و شبهه میپردازد؛ در مرحله دوم راههای دریافت شبهه را بررسی میکند و در مرحله سوم به پاسخیابی شبهات از راههای مختلف اشاره میکند؛ اما مهمترین مرحله و نقطهی عطف این کتاب، مرحله چهارم است که نویسنده ذیل آن چهارده روش پاسخگویی به شبهات را با مثالهای گوناگون و متنوع بیان، تحلیل و مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن در مرحله آخر، بهطور اجمالی جریانهای تولیدکننده شبهه را به هشت گروه تقسیم میکند.
مؤلف در این کتاب معتقد است، برای تکمیل مباحث شبههشناسی حداقل به سه کتاب دیگر در این راستا نیاز است تا بتوان نظاموارهی منطقی پاسخ به شبهات را تا حد زیادی تکمیل کرد.
قابل ذکر است، چاپ نخست کتاب «منطق شناخت شبهه» در 352 صفحه رقعی با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 69 هزار تومان به همت انتشارات «دارالعلم» راهی بازار نشر شده است.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتابفروشی انتشارات دارالعلم، با شماره 09306348486 تماس بگیرند.
#کتابخوانی
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌جایگاه هندسی علم طب و پزشکی
✍️ دکتر جاوید حاج علی اکبری، پزشک عمومی، متخصص طب سنتی و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی
🔹نگاه عمیق و ژرف به انسان، به عنوان اشرف مخلوقات و توجه به وسعت روح و فراخنای وجود او از اصلی ترین امتیازات طب اسلامی بر طب جدید است. به همین جهت است که طب در نگاه حکمت قدیم، شاخه ای از حکمت و طبیب را حکیم می نامیدند. مطالعه و دقت در طب اسلامی ما را با جهانی جدید و ناشناخته و اتفاق هایی فراتر از آنچه به چشم می آید آشنا می سازد.
🔸حکمت
🔹علم طب را زیر مجموعه حکمت می دانستند و حکیم که یکی از اسماء و صفات الهی ست به کسی می گفتند که اشرافش به همه علوم باشد. خود کلمه حکمت از ریشه حَکَمَ به معنای محکم کردن است علمی که موجب استحکام و قوت روح انسان می شود، آنچه با برهان و دلیل همراه است وشک و شبهات در آن راه ندارد اصلاحا حکمت می گویند.
🔹حکمت را تقسیم می کردند در حکمت الهی و طبیعی به دو قسم یکی حکمت عملی آنچه در عمل ما با آن سر و کار داریم و دیگری حکمت نظری.
ادامه و سلسله مباحث را می توانید در این نشانی پیگیری کنید.
#حکمت_و_سلامت
#حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN